Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2923611_0001.png
Statsrevisorerne 2024-25
Beretning Nr. 1 Beretning nr. 1/2024 om statens refusion for ophold på herberger
Offentligt
Oktober 2024
— 1/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Statens refusion for
ophold på herberger
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
1/2024
Beretning om
statens refusion for
ophold på herberger
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2024
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Social- og boligministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i februar 2025.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
Kritik under middel
Middel kritik
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
Skarp kritik
Skarpeste kritik
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN: 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-847-4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om statens refusion for ophold på
herberger
Der findes flere typer af herberger i Danmark, hvor hjemløse kan ophol-
de sig midlertidigt. Borgerne har ofte også andre udfordringer ud over
hjemløshed. Det kan være udfordringer med alkohol- og stofmisbrug el-
ler psykisk sygdom.
Staten betaler en del af kommunernes udgifter til borgeres ophold på her-
berger
såkaldt statsrefusion. Ved udgangen af 2023 var der 114 herber-
ger fordelt i 53 kommuner, hvor ca. 7.200 personer havde et kortere eller
længere ophold. Statens refusion til borgeres ophold på herberger er ste-
get fra 501 mio. kr. i 2014 til 716 mio. kr. i 2023. Det er Social- og Boligmi-
nisteriet, som har det overordnede ansvar for lovgivningen på hjemløse-
området, herunder at fastsætte regler for statens refusion af udgifter til
ophold på herberger.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Social- og Boligministe-
riet har sikret, at staten udbetaler korrekt refusion for kommunernes ud-
gifter til borgeres ophold på herberger.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Social- og Boligmini-
steriet ikke har sikret, at staten udbetaler korrekt refusion for kom-
munernes udgifter til borgeres ophold på herberger.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Social- og Boligmini-
steriet ikke har sikret de nødvendige forudsætninger for at vide, om
de takster, der danner grundlaget for kommunernes anmodninger om
refusion, er fastsat i overensstemmelse med reglerne. Konsekvensen
er bl.a., at alle de kommuner, som indgår i undersøgelsen, havde én
eller flere fejl i de takster, der danner grundlaget for refusionen. Det-
te har medført, at kommunerne har fået dækket udgifter fra staten,
som egentlig er kommunale og dermed ikke er refusionsberettigede.
21. oktober 2024
Serdal Benli
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Mai Mercado
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved følgende undersøgelsesresultater:
Flere kommuner er i tvivl om, hvordan reglerne for refusion for op-
hold på herberger skal fortolkes. Det betyder, at nogle kommuner har
indregnet udgifter, som andre kommuner ikke har indregnet i deres
takster.
Social- og Boligministeriet har ikke i tilstrækkelig grad understøttet
kommunerne i deres fortolkning af reglerne, selv om ministeriet selv
har vurderet, at reglerne på området er vanskelige at fortolke.
Social- og Boligministeriet baserer sit tilsyn med korrekt refusion på
revisionspåtegninger fra private revisorer og på enkeltsager, men mi-
nisteriet har ikke stillet krav til den revision, som de private revisorer
skal udføre. Dette gør, at der er stor forskel på, hvad revisorerne gen-
nemgår og erklærer sig på baggrund af i de forskellige kommuner.
Socialtilsynet, som godkender herbergernes årsbudgetter, har hverken
godkendt takstberegningsgrundlaget eller selve taksten. De private re-
visorer har i en række tilfælde gjort opmærksom på, at takstberegnin-
gen muligvis ikke er korrekt. Social- og Boligministeriet er ikke blevet
orienteret herom af Socialtilsynet.
Statsrevisorerne er enige i følgende anbefalinger fra Rigsrevisionen:
Social- og Boligministeriet bør afklare og understøtte kommunerne i
deres fortolkning af reglerne.
Social- og Boligministeriet bør opstille tydeligere krav til, hvad der skal
ligge til grund for påtegning af taksterne.
Social- og Boligministeriet bør overveje, om resultaterne i denne un-
dersøgelse giver anledning til at vurdere rammerne for andre områder
med statsrefusion.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
...........................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
....................................................................................................................................................
4
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
..........................................................................
4
2. Statsrefusion for ophold på herberger
.................................................................................
8
2.1. Kommunernes grundlag for at anmode om refusion for ophold på
herberger
...................................................................................................................................................
8
2.2. Social- og Boligministeriets indsats for at understøtte, at kommunerne
anmoder om korrekt refusion for ophold på herberger
..................................................
15
Bilag 1. Metodisk tilgang
.....................................................................................................................................
20
Bilag 2. Herberger, der indgår i undersøgelsen
.......................................................................................
26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og
afgiver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk.
2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 samt § 5, jf. § 6 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 15. Social- og Boligministeriet.
I undersøgelsesperioden 1. januar 2020 - 30. juni 2024 har der væ-
ret følgende ministre:
Astrid Krag: juni 2019 - december 2022
Pernille Rosenkrantz-Theil: december 2022 - august 2024
Ministeriet har skiftet ressort og navn i undersøgelsesperioden og er
benævnt med det nuværende navn.
Beretningen har i udkast været forelagt Social- og Boligministeriet,
hvis bemærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Introduktion og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
Herberger
1. Når en hjemløs opholder sig på et herberg, betaler staten en del af kommunens ud-
gifter til opholdet
såkaldt statsrefusion. Formålet med denne beretning er at under-
søge, om statsrefusionen er korrekt beregnet, dvs. om staten dækker de udgifter, der
rent faktisk bør refunderes
hverken mere eller mindre.
Ved udgangen af 2023 var der 114 herberger fordelt i 53 kommuner, og ca. 7.200 per-
soner havde et kortere eller længere ophold på et herberg. Statens refusion til borge-
res ophold på herberger er steget fra 501 mio. kr. i 2014 til 716 mio. kr. i 2023 (2023-
priser).
Baggrunden for denne undersøgelse er, at der har været flere sager om forkert refu-
sion. Fx gik Social- og Boligministeriet i 2023 ind i en konkret sag om et herberg i Kø-
benhavns Kommune. Ministeriet traf afgørelse om, at der var indregnet udgifter i her-
bergstaksten, som ikke var i overensstemmelse med de gældende regler.
I 2023 konstaterede Rigsrevisionen i forbindelse med en undersøgelse om borgerfor-
løb fra psykiatrien til sociale botilbud, at der var stor variation i herbergernes takster.
I 2022 varierede taksten mellem 0 kr. og 6.062 kr. pr. døgn ifølge data fra Tilbudspor-
talen. Derudover viste undersøgelsen et eksempel på, at en herbergstakst efter social-
tilsynets opfattelse var ude af proportioner med personalenormeringen. Hvis takster-
ne er for høje, betaler staten for meget i refusion.
2. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Social- og Boligministeriet har sik-
ret, at staten udbetaler korrekt refusion for kommunernes udgifter til borgeres ophold
på herberger. Vi besvarer følgende spørgsmål i beretningen:
Har kommunerne sikret, at grundlaget for at anmode om refusion for ophold på
herberger er korrekt?
Har Social- og Boligministeriet understøttet, at kommunerne anmoder om korrekt
refusion for ophold på herberger?
Herberger er steder, hvor
hjemløse kan opholde sig mid-
lertidigt, hvis de har særlige
sociale problemer og ikke har
eller ikke kan opholde sig i
egen bolig. Kommunernes
pligt til at tilbyde ophold på
herberger følger af servicelo-
vens § 110.
Når vi i beretningen bruger be-
nævnelsen herberger, omfat-
ter det både herberger og for-
sorgshjem.
Tilbudsportalen
Tilbudsportalen indeholder
bl.a. oplysninger om forskel-
lige typer af tilbud på det soci-
ale område. Det er en online
portal, der skal styrke kommu-
nernes grundlag for at vælge
tilbud til borgerne og bl.a. bi-
drage til at skabe en generel
åbenhed og gennemskuelig-
hed i de tilbud, der er registre-
ret i portalen.
3. Social- og Boligministeriet har det overordnede ansvar for lovgivningen på hjemløse-
området, herunder at fastsætte regler for statens refusion af udgifter til ophold på her-
berger. Det er afgørende for udbetalingen af korrekt refusion, at herbergernes takster
er fastsat i overensstemmelse med gældende regler. Det er nemlig taksterne, der dan-
ner grundlag for beregningen af refusion.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2
| Introduktion og konklusion
Undersøgelsen omfatter 41 herberger i 23 kommuner, jf. bilag 2. Det svarer til 37 % af
alle herberger.
4. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i august 2023.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0010.png
Introduktion og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Social- og Boligministeriet har ikke i tilstrækkelig grad sikret, at staten ud-
betaler korrekt refusion for kommunernes udgifter til borgeres ophold på
herberger. Det finder Rigsrevisionen utilfredsstillende. Konsekvensen er,
at staten i nogle tilfælde har dækket udgifter, som egentlig er kommunale.
Kommunerne har ikke i tilstrækkelig grad sikret, at grundlaget for at anmode om
refusion for ophold på herberger er korrekt
Kommunerne i undersøgelsen har alle én eller flere fejl i de takster, der danner grund-
laget for refusion. Det betyder, at kommuner har anmodet om refusion for udgifter, der
ikke er refusionsberettigede. Flere kommuner har over for Rigsrevisionen givet udtryk
for, at de er i tvivl om, hvordan reglerne skal fortolkes. Det betyder, at nogle kommuner
har indregnet udgifter, som andre kommuner ikke har indregnet i deres takster. Det har
ikke været muligt for Rigsrevisionen at opgøre, hvor stort et beløb der fejlagtigt er udbe-
talt i refusion. Det skyldes bl.a. mangelfuld dokumentation og uklare regler.
Social- og Boligministeriet har ikke i tilstrækkelig grad understøttet, at kommu-
nerne anmoder om korrekt refusion for ophold på herberger
Social- og Boligministeriet baserer sit tilsyn med korrekt refusion på revisionspåtegnin-
ger fra private revisorer og på enkeltsager. Socialtilsynet fører derudover et økonomisk
tilsyn med herberger.
Undersøgelsen viser, at Social- og Boligministeriet ikke har stillet krav til den revision,
som de private revisorer skal udføre, når de påtegner taksten. Rigsrevisionen kan kon-
statere, at der er stor forskel på, hvad de private revisorer gennemgår og erklærer sig
på baggrund af. Ministeriet har stillet forskellige krav til socialtilsynets økonomiske til-
syn, men ikke til, hvordan de private revisorers påtegninger skal bruges i tilsynet, her-
under hvornår ministeriet skal orienteres. Det er således op til socialtilsynet selv at
vurdere, om takstpåtegningerne skal indgå i deres økonomiske tilsyn med herbergerne.
Socialtilsynet godkender herbergernes årsbudgetter, men godkender hverken takst be-
regningsgrundlaget eller selve taksten. Undersøgelsen viser, at de private revisorer i en
række tilfælde har gjort opmærksom på, at takstberegningen muligvis ikke er korrekt.
Ministeriet er ikke blevet orienteret herom.
Endelig viser undersøgelsen, at Social- og Boligministeriet er gået ind i 2 konkrete sager,
hvor ministeriet har haft viden om, at refusion er udbetalt i strid med reglerne. Mini-
steriet har imidlertid ikke i forlængelse af de konkrete sager skabt klarhed om reglerne
over for kommunerne generelt. Det er på den baggrund Rigsrevisionens vurdering, at
ministeriet ikke i tilstrækkelig grad har understøttet kommunerne i deres fortolkning
af reglerne. Ministeriet bør sikre, at der skabes den nødvendige klarhed om regelgrund-
laget. Ministeriet bør være proaktivt, fordi reglerne efter ministeriets egen vurdering
er vanskelige. Ministeriet bør overveje, om resultaterne i denne undersøgelse giver an-
ledning til at se på andre områder med statsrefusion.
Samlet set har Social- og Boligministeriet ikke skabt de nødvendige forudsætninger for
at vide, om taksten er fastsat i overensstemmelse med reglerne. Det betyder, at ministe-
riet ikke har tilstrækkelig sikkerhed for, at grundlaget for refusionen er korrekt.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Statsrefusion for ophold på herberger
|
1
4
| Introduktion og konklusion
1.2. Baggrund
Handlekommune
Handlekommunen er den
kommune, som har pligt til at
yde hjælp efter serviceloven.
Handlekommunen for en bor-
ger med ophold på herberg er
som udgangspunkt den kom-
mune, hvor borgeren boede
eller sædvanligvis opholdt sig
før opholdet på herberget.
5. Der findes forskellige typer af herberger i Danmark. Det skyldes, at borgere på et
herberg ofte også har udfordringer ud over hjemløshed. Det kan fx være alkohol- og
stofmisbrug og psykisk sygdom. Det stiller krav til herbergerne om at kunne rumme
en bred målgruppe og tilbyde støtte, omsorg og hjælp af forskellig karakter.
En borger kan frit henvende sig til et herberg for at få ophold. Det er herberget, der vur-
derer, om borgeren falder inden for målgruppen for et ophold. Når en borger har op-
holdt sig på et herberg, opkræver herberget betaling for opholdet hos borgerens hand-
lekommune. Handlekommunen anmoder kvartalsvist Social- og Boligministeriet om
refusion for en del af kommunens udgifter.
Et herbergs takst fastsættes på baggrund af budgetterede direkte og indirekte udgif-
ter ved driften af herberget. De udgifter, der kan og skal medregnes i taksten, frem-
går af finansieringsbekendtgørelsen. For de herberger, der indgår i undersøgelsen, er
det kommunen, der foretager takstberegningen.
6. Frem til den 30. september 2023 kunne kommunerne få refunderet 50 % af udgif-
terne til ophold på herberger, uanset opholdets længde. Reglerne er ændret fra den 1.
oktober 2023, så staten refunderer 50 % af kommunens udgifter til ophold i 90 dage
pr. løbende år. Der er ikke refusion for ophold herudover. I overgangsperioden fra den
1. oktober 2023 til den 31. marts 2026 ydes refusionen for ophold i 120 dage pr. løben-
de år. De nye regler, som har til hensigt, at kommunerne skal finde en varig boligløsning
til hjemløse, har ikke været gældende i undersøgelsesperioden.
Direkte og indirekte
udgifter
Direkte udgifter
er udgifter,
der kan henføres direkte til
det enkelte herberg, fx løn til
personale på herberget.
Indi-
rekte udgifter
er udgifter, som
ikke er direkte henførbare til
herberget. Det er fx udgifter til
central administration i kom-
munen.
Finansierings-
bekendtgørelsen
Bekendtgørelse om finansie-
ring af visse ydelser og tilbud
efter lov om social service og
barnets lov samt betaling for
unges ophold i Kriminalforsor-
gens institutioner.
(Finansie-
ringsbekendtgørelsens fulde
titel).
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
7. Vi har for det første undersøgt, om kommunerne har sikret, at grundlaget for at an-
mode om refusion for ophold på herberger er korrekt.
Regnskabs-
bekendtgørelsen
Bekendtgørelse om statsrefu-
sion og tilskud samt regn-
skabsaflæggelse og revision
på visse områder inden for
Social-, Bolig- og Ældremini-
steriets, Beskæftigelsesmini-
steriets, Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets og Bør-
ne- og Undervisningsministe-
riets ressortområder.
(Regn-
skabsbekendtgørelsens fulde
titel).
Kommunerne har myndigheds- og forsyningsansvaret på socialområdet, herunder an-
svar for herberger, jf. servicelovens § 110. Det følger derudover af regnskabsbekendt-
gørelsens § 62, stk. 1, at kommunerne kun kan få refusion for udgifter til ophold på her-
berger, der er afholdt efter reglerne. Reglerne om, hvilke udgifter der kan afholdes, er
beskrevet i finansieringsbekendtgørelsens § 2.
Vi har for det andet undersøgt, om Social- og Boligministeriet har understøttet, at kom-
munerne anmoder om korrekt refusion for ophold på herberger. Ministeriet er ansvar-
lig for den lovgivning, der regulerer hjemløseindsatsen, herunder fastsættelsen af reg-
ler for takster for ophold på herberger.
Social- og Boligministeriet har over for Rigsrevisionen givet udtryk for, at regelgrund-
laget er komplekst. Det er derfor vigtigt, at ministeriet er proaktivt i forhold til at sikre,
at der skabes den nødvendige klarhed om regelgrundlaget.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Introduktion og konklusion |
5
Social- og Boligministeriet aflægger regnskab for egne bevillinger over for Folketinget.
Ministeriet har ansvaret for, at der aflægges et rigtigt regnskab, og at bevillingerne er
brugt til det formål, som Folketinget har bevilget. Det betyder, at ministeriet har pligt
til at sikre, at bevillingerne afholdes med hjemmel i lovgivningen.
Metode
8. Undersøgelsen omfatter alle kommuner, der havde kommunale herberger eller
driftsoverenskomst med ét eller flere selvejende herberger i 2022. Det svarer til 37 %
af alle herberger i 2022. Ifølge vores opgørelse svarer antallet af godkendte pladser på
disse herberger til 48 % af alle herbergspladser i 2022.
Driftsoverenskomst
9. I 2022 var 56 % af herbergerne private herberger uden kommunal driftsoverens-
komst. Rigsrevisionen har for den type herberger kun adgang til det materiale, som
kommunen eventuelt indhenter i sit tilsyn. For at kunne afdække, om der har været
fejl i taksterne, har vi gennemgået dokumentationen helt ned på enkeltpostniveau.
Sådanne detaljerede oplysninger har kommunerne typisk ikke indhentet. Vi har der-
for afgrænset os fra at tage private herberger uden kommunal driftsoverenskomst
med i undersøgelsen. I 2022 var 5 % af herbergerne regionale eller private herberger
med regional driftsoverenskomst. Vi har afgrænset os fra disse af resursemæssige
hensyn.
De herberger, der ikke indgår i undersøgelsen, er underlagt samme regler for takstfast-
sættelse som herbergerne, der indgår i undersøgelsen. Derfor kan nogle af de problem-
stillinger, som vi peger på i undersøgelsen, også gælde for de herberger, der ikke ind-
går i undersøgelsen.
Undersøgelsen omfatter ikke herberger på finansloven, da de ikke er kommunalt fi-
nansieret
og i øvrigt er underlagt andre regler for takstfastsættelse. Der er tale om
herbergerne Kofoeds Skole og Møltrup Optagelseshjem.
Aftale mellem et privat eller
selvejende herberg og en kom-
mune/region om driften af et
tilbud. Der er ikke pligt til at
indgå en driftsaftale. Der stil-
les ikke krav til indholdet i
driftsaftalen, men den vil ty-
pisk som minimum indeholde
bestemmelser om finansiering
samt udpegning af ledelse og
medlemmer til bestyrelsen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0013.png
6
| Introduktion og konklusion
I 2022 var der 23 kommuner med 41 herberger, som enten var kommunale eller selv-
ejende med kommunal driftsoverenskomst. Figur 1 viser, hvilke kommuner der indgår
i undersøgelsen.
Figur 1
Kommuner, der indgår i undersøgelsen
5 kommuner med
både kommunale herberger
og driftsoverenskomst
med selvejende herberger
14 kommuner kun
med kommunale herberger
Esbjerg Kommune
(3 kommunale og 1 selvejende)
Københavns Kommune
(5 kommunale og 3 selvejende)
Aalborg Kommune
(1 kommunalt og 1 selvejende)
Aarhus Kommune
(2 kommunale og 3 selvejende)
Frederiksberg Kommune
(1 kommunalt og 2 selvejende)
Gladsaxe Kommune (2)
Guldborgsund Kommune (1)
Haderslev Kommune (1)
Helsingør Kommune (1)
Holbæk Kommune (1)
Holstebro Kommune (1)
Horsens Kommune (1)
Ishøj Kommune (1)
Kolding Kommune (1)
Næstved Kommune (1)
Odense Kommune (1)
Silkeborg Kommune (1)
Svendborg Kommune (1)
Viborg Kommune (1)
4 kommuner kun
med driftsoverenskomst
med selvejende herberger
Gentofte Kommune (1)
Glostrup Kommune (1)
Randers Kommune (1)
Slagelse Kommune (1)
Note: Tal i parentes angiver antallet af herberger, der er i kommunen.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af data fra Tilbudsportalen.
Socialtilsyn
Der er 5 kommunale socialtil-
syn. De 5 socialtilsyn har til op-
gave at godkende samt føre
driftsorienteret tilsyn med
bl.a. herbergerne. Socialtilsy-
net vurderer herbergernes
kvalitet, herunder den økono-
miske kvalitet. Socialtilsynets
tilsyn omfatter ikke, om tilbud-
dene har beregnet deres tak-
ster korrekt.
10. Undersøgelsen baserer sig primært på gennemgang af dokumenter fra Social- og
Boligministeriet og de 23 kommuner. Vi har haft en skriftlig dialog med alle kommuner
om materialet og foreløbige resultater. Vi har både undersøgt herbergernes budgette-
rede udgifter og de faktisk afholdte udgifter.
For at understøtte revisionen har vi i løbet af undersøgelsen holdt møder med Social-
og Boligministeriet, Socialtilsyn Hovedstaden og Socialtilsyn Syd.
11. Undersøgelsens metode uddybes i bilag 1.
12. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Introduktion og konklusion |
7
Afgrænsning
13. Vi har undersøgt kommunernes grundlag for statsrefusion for regnskabsåret 2022.
Det skyldes, at regnskabet for 2023 ikke forelå, da vi igangsatte undersøgelsen. Under-
søgelsen af Social- og Boligministeriets indsats for at understøtte, at kommunerne
anmoder om korrekt refusion for ophold på herberger, dækker perioden fra 2020 til
og med 2. kvartal 2024.
14. Herbergernes takster består af en række udgiftsposter. Vi har gennemgået perso-
nale-, administrations- og ejendomsudgifter for 2022. Vi har udvalgt disse udgiftska-
tegorier ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed. De udgør mere end 70 % af her-
bergernes budgetterede udgifter i 2022. De øvrige udgiftskategorier består bl.a. af
kompetenceudvikling og borgerrelaterede omkostninger som fx aktiviteter, hushold-
ning og transport.
Social- og Boligministeriet har i en afgørelse til Københavns Kommune tidligere kon-
stateret fejl i forhold til bl.a. sundhedsydelser. Vi har derfor haft et særskilt fokus på
udgifter til sundhedsydelser. En stor del af disse udgifter er inkluderet i de udgiftska-
tegorier, der indgår i denne undersøgelse. Vi inkluderer også de udgifter til sundheds-
ydelser, der ligger ud over de undersøgte udgiftskategorier.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
8
| Statsrefusion for ophold på herberger
2. Statsrefusion for
ophold på herberger
15. Dette kapitel handler om, hvorvidt Social- og Boligministeriet har sikret, at staten
udbetaler korrekt refusion for kommunernes udgifter til borgeres ophold på herberger.
Vi har derfor undersøgt:
om kommunerne har sikret, at der er et korrekt grundlag for at anmode om refusion
for ophold på herberger (2.1)
om Social- og Boligministeriet har understøttet, at kommunerne anmoder om kor-
rekt refusion for ophold på herberger (2.2).
Betingelser for at få stats-
refusion
Ifølge regnskabsbekendtgø-
relsens § 3 skal følgende være
opfyldt for at opnå statsrefu-
sion:
1) Ydelsen eller tilskuddet
skal være tildelt i overens-
stemmelse med lovgivnin-
gen.
2) Udgifterne skal være bog-
ført i overensstemmelse
med konteringsreglerne.
3) Kravene i regnskabsbe-
kendtgørelsen skal være
opfyldt.
2.1. Kommunernes grundlag for at anmode om refusion
for ophold på herberger
16. For at undersøge, om kommunerne har sikret, at der er et korrekt grundlag for at
anmode om refusion for ophold på herberger, har vi gennemgået kommunernes takst-
beregningsgrundlag.
Det fremgår af regnskabsbekendtgørelsen, at kommunerne kun kan få refunderet ud-
gifter, der er afholdt efter reglerne, jf. § 62, stk. 1.
Udgifterne skal relatere sig til de ydelser og den hjælp, der kan tilbydes borgere på her-
berger, jf. servicelovens § 110. Boks 1 viser de indtægts- og udgiftstyper, der må indreg-
nes i taksten ifølge finansieringsbekendtgørelsens § 2.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0016.png
Statsrefusion for ophold på herberger |
9
Boks 1
Finansieringsbekendtgørelsens § 2
Ӥ
2, stk. 2. Følgende indtægts- og omkostningstyper indgår i beregningsgrundlaget:
1) Almindelige indtægter, herunder indtægter fra salg af producerede ydelser.
2) Alle direkte og indirekte driftsomkostninger, f.eks. personaleomkostninger, borgerrelaterede udgifter, administrations-
omkostninger, omkostninger til kompetenceudvikling, ejendomsomkostninger, afskrivninger og forrentning af kapital.
3) Andelen af eventuel central ledelse og administration fastsat som de faktiske omkostninger eller som en fast procent af
et tilbuds øvrige budget.
4) Udgifter forbundet med tilsyn.
5) Indregnet over- eller underskud efter reglerne i §§ 3-7.
Stk. 3. For kvindekrisecentre og forsorgshjem, jf. §§ 109 og 110 i lov om social service, skal følgende omkostninger tillige ind-
gå i beregningsgrundlaget:
1) Omkostninger ved ophold for danske statsborgere, hvis den tidligere handlekommune ikke kan findes.
2) Omkostninger ved ophold for udenlandske statsborgere, hvis der ikke kan findes en dansk handlekommune.
Note: I forbindelse med lovændring L27 2021-22 blev følgende tilføjet: Udgifter til sundhedsfaglig behandling, som ikke er forbeholdt be-
stemte autoriserede sundhedspersoner at udføre, og som ydes af tilbuddets personale i tilbuddet, samt udgifter til sundhedsfa glig
behandling, som er forbeholdt bestemte autoriserede sundhedspersoner at udføre, og som udføres efter delegation af tilbuddets
personale i tilbuddet. Disse kan først indgå i takster for 2023.
17. Undersøgelsen viser, at kommunerne ikke har sikret, at der er et korrekt grundlag
for at anmode om refusion for ophold på herberger.
18. Tabel 1 viser, hvor stor en andel af kommunerne der havde fejl i deres beregnings-
grundlag inden for de forskellige fejlkategorier. Vi har brugt en bagatelgrænse. Hvis vi
har registreret fejl på et samlet beløb under 500 kr. inden for den specifikke fejlkate-
gori for den enkelte kommune medtages det ikke i opgørelsen nedenfor.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0017.png
10
| Statsrefusion for ophold på herberger
Tabel 1
Andelen af kommuner med forskellige fejl i beregningsgrundlaget
Fejlkategori
Afskrivning og forrentning af bygninger og grunde
Fejlprocent
89 %
Selvejende herbergers indirekte udgifter
89 %
Sundhedsydelser
65 %
Natherberger
43 %
Andre fejl
43 %
Note: N = 23 kommuner. For fejlkategorien afskrivninger og forrentninger af bygninger og grunde indgår der 19
kommuner. Det skyldes, at de øvrige kommuners herberger lejer bygninger i stedet for at eje. For fejlka-
tegorien selvejende herbergers indirekte udgifter indgår der 9 kommuner. Det skyldes, at der er 9 kom-
muner, som har driftsoverenskomst med selvejende herberger.
Kilde:
Rigsrevisionens opgørelse på baggrund af regnskaber og budgetter fra kommunerne.
Det fremgår af tabel 1, at en betydelig andel kommuner har fejl i deres grundlag for at
beregne takster. Alle 23 kommuner havde én eller flere fejl i deres beregningsgrundlag.
I det følgende gennemgår vi fejlkategorierne fra tabel 1.
Afskrivning og forrentning af bygninger og grunde
19. Både de kommunale og de selvejende herberger, som ejer bygninger, kan medreg-
ne afskrivninger for de bygninger, der indgår i herbergernes drift, i takstberegningen.
Derudover kan kommunale herberger medregne forrentning af bygninger og grunde i
takstberegningen.
En bygnings værdi skal hvert år reduceres med et fast beløb, indtil bygningen er fuldt
afskrevet. Herbergers levetid er fastlagt til 25-30 år, jf. reglerne i Budget- og regn-
skabssystem for kommuner. Hvis en kommune fastsætter en kortere levetid, vil det
betyde, at den årlige afskrivning bliver større. Dermed bliver statsrefusionen højere.
20. Vores gennemgang viser, at 89 % af kommunerne har fejl i afskrivninger og forrent-
ninger af deres bygninger og grunde. Vi har både set eksempler på, at der er blevet
indregnet for mange og for få udgifter i taksterne.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0018.png
Statsrefusion for ophold på herberger |
11
For det første har kommunerne i mere end halvdelen af sagerne med fejl ikke et ajour-
ført overblik over bygningens værdi (anlægskartoteket). Da bygningens værdi danner
grundlag for beregningen af både afskrivninger og forrentninger, er der dermed ikke
sikkerhed for, at den del af takstberegningen er korrekt.
For det andet har ca. halvdelen af kommunerne indregnet afskrivninger fejlagtigt, fx
ved at anvende en kortere levetid for bygninger, end reglerne tilsiger. Dette gør, at tak-
sten og dermed refusionen bliver højere.
For det tredje har ca. en tredjedel af kommunerne en fejlagtig indregning af forrentning
i taksterne.
21. Boks 2 viser et eksempel, hvor Københavns Kommune har valgt en såkaldt husle-
jemodel for de herberger, hvor kommunen ejer bygningerne. I stedet for at indregne
afskrivninger indregner kommunen udgifter til husleje i taksten.
Anlægskartoteket
Anlægskartoteket indeholder
oplysninger om kommunens/
herbergets materielle aktiver.
Det er oplysninger om type af
aktiv (fx bygning eller grund),
aktivets anvendelse (fx admi-
nistrative formål), aktivets
værdi (fx købspris og værdi ef-
ter afskrivninger) samt årets
akkumulerede af-, ned- og op-
skrivninger af aktivet.
Afskrivning og forrentning
medtages i taksten med ud-
gangspunkt i anlægskartote-
ket. Anlægskartoteket skal
derfor være retvisende og op-
dateret.
Boks 2
Københavns Kommunes huslejemodel
Huslejeudgiften i Københavns Kommune beregnes uafhængigt af årets afskrivninger. Huslejen er fastsat efter den offentli-
ge vurdering fra 2004 og prisfremskrives årligt. Dertil bliver huslejen forrentet med 7,5 % årligt.
Hvis kommunen bruger afskrivninger i beregningen af taksterne, vil der ikke længere være udgifter, der kan indregnes, når
bygningerne er fuldt afskrevet efter 25-30 år. Med huslejemodellen vil udgifterne derimod kontinuerligt stige over tid. Kom-
munen kan derfor, når de bruger huslejemodellen, indregne flere udgifter på sigt over en årrække og dermed få mere i refu-
sion fra staten.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Københavns Kommune.
Rigsrevisionen kan konstatere, at Københavns Kommunes revisor i påtegningen af
taksterne for 2024 har gjort opmærksom på brugen af huslejemodellen, og at det ik-
ke er i overensstemmelse med takstmodellen. Københavns Kommune bruger fortsat
huslejemodellen i takstberegningen. Rigsrevisionen har i forbindelse med undersøgel-
sen forelagt Social- og Boligministeriet en beskrivelse af Københavns Kommunes hus-
lejemodel. Det er ikke lykkedes Rigsrevisionen at få ministeriet til at forholde sig til, om
huslejemodellen er lovlig.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
12
| Statsrefusion for ophold på herberger
Indirekte udgifter
Indirekte udgifter er fællesud-
gifter eller udgifter, der afhol-
des på centralt niveau. Det kan
fx være udgifter til central ad-
ministration og ledelse i kom-
munen, herunder politikere,
kontorfaciliteter, kurser, cen-
trale it-systemer og software.
Selvejende herbergers indirekte udgifter
22. Et herberg og en kommune kan aftale, at herberget køber tekniske eller admini-
strative ydelser af kommunen, fx lønadministration og it-support. Disse udgifter ind-
går i herbergets takst som indirekte udgifter, også kaldet overheadudgifter.
Social- og Boligministeriet har oplyst både i et svar til Folketinget og til Rigsrevisionen,
at selvejende herberger med driftsoverenskomst med en kommune ikke kan indreg-
ne overheadudgifter, der er beregnet med en fast procentsats. Overheadudgifter skal
beregnes på baggrund af de faktiske udgifter. Vi har lagt ministeriets svar og fortolk-
ning af reglerne til grund for vores vurdering af kommunernes beregning af overhead-
udgifterne.
23. Vi kan konstatere, at 89 % af kommunerne, der har driftsoverenskomst med selv-
ejende herberger, bruger en fast overheadprocent til at beregne udgifterne til kommu-
nens tekniske eller administrative ydelser. Kommunerne kan ikke dokumentere, at pro-
centsatsen afspejler de faktiske udgifter.
24. Flere kommuner har oplyst til Rigsrevisionen, at det efter deres opfattelse ikke
fremgår klart af reglerne, at de ikke må bruge en fast procentsats i takstberegningen.
Kommunerne refererer til, at der med hjemmel i finansieringsbekendtgørelsens § 2,
stk. 2, nr. 3, efter deres vurdering kan indregnes overheadudgifter på baggrund af en
fast procentsats. Af bestemmelsen fremgår det, at der i takstberegningsgrundlaget
kan indregnes andelen af eventuel central ledelse og administration fastsat som de
faktiske omkostninger eller som en fast procent af et tilbuds øvrige budget.
Ifølge Social- og Boligministeriet kan finansieringsbekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 3,
ikke bruges for selvejende herberger med kommunal driftsoverenskomst. Det skyl-
des, at disse ikke er en del af den kommunale organisation på en måde, så institutio-
nen skal medfinansiere kommunale direktører, ledelsessekretariater mv. I stedet er
det finansieringsbekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 2, der skal bruges. Her skal udgifter
indregnes som en driftsomkostning. Det kræver, at det er sandsynliggjort, at udgifter-
ne er et udtryk for de faktiske omkostninger.
Rigsrevisionen finder, at Social- og Boligministeriet bør tydeliggøre reglerne over for
kommunerne.
Sundhedsydelser
Sundhedsydelser omfatter
undersøgelse, diagnosticering,
sygdomsbehandling, fødsels-
hjælp, genoptræning, sund-
hedsfaglig pleje samt forebyg-
gelse og sundhedsfremme, jf.
sundhedslovens § 5.
Sundhedsydelser
25. Det har i den periode, vi har undersøgt, ikke været tilladt at indregne udgifter til
sundhedsydelser i taksten. Hvis et herberg fx udleverer medicin til borgerne, kan ud-
gifterne ikke indregnes i taksten og dermed refunderes.
I 2022 blev der gennemført en lovændring vedrørende indregning af udgifter til sund-
hedsydelser i taksten, jf. boks 3.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0020.png
Statsrefusion for ophold på herberger |
13
Boks 3
Ændring af reglerne for indregning af sundhedsydelser
Fra 2023 blev det muligt at indregne visse former for sundhedsydelser, fx simpel sårpleje eller medicinhåndtering. Ifølge be-
mærkningerne til lovforslaget er der tale om indsatser, der ligger tæt op ad den almindelige omsorg, som er en naturlig del
af dagligdagen på et herberg.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Social- og Boligministeriet.
Vores gennemgang viser samlet, at 65 % af kommunerne har indregnet udgifter til
sundhedsydelser i taksten. Dette var i strid med reglerne på undersøgelsestidspunktet.
61 % af kommunerne har indregnet løn til sundhedspersonale i taksten og har dermed
fejlagtigt hjemtaget en for høj refusion. Der er tale om løn til læger, sygeplejersker, so-
cial- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere samt psykologer.
57 % af kommunerne har indregnet udgifter til sundhedsartikler i taksten, fx medicin,
kanyler, sårplejecremer mv.
26. Vi kan på det foreliggende grundlag ikke opgøre, hvor meget refusion der samlet
set er udbetalt på et fejlagtigt grundlag. Det skyldes, at personalet, der udfører sund-
hedsfaglige opgaver, ofte også udfører andre opgaver, der lovligt kan indregnes i tak-
sten. Der er for stor usikkerhed forbundet med at estimere, hvor meget af deres løn
der går til at løse sundhedsfaglige opgaver.
Boks 4 viser et eksempel på et herberg, hvor der i strid med gældende regler er indreg-
net udgifter til sundhedsydelser i taksten. Her har vi med større sikkerhed kunnet esti-
mere, hvor meget af budgettet der er afsat til sundhedsydelser.
Boks 4
Eksempel på et herberg med en særlig sundhedsfaglig indsats
Borgere med ophold på herberget kan få hjælp af en læge, af sygeplejersker og af social- og sundhedsassistenter til bl.a. af-
giftning og afrusning.
Budgettet for 2022, der ligger til grund for takstberegningen, var på knap 15,6 mio. kr. Rigsrevisionen anslår, at knap 11,5 mio. kr.
er budgetteret til sundhedsydelser. Det betyder, at der kan være hjemtaget op til 5,75 mio. kr. i statsrefusion i 2022 uden
hjemmel.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af gennemgået materiale fra kommunen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0021.png
14
| Statsrefusion for ophold på herberger
Natherberger
Natherberger kaldes også
natcafeer eller natvarmestuer.
Natherberger
27. Det fremgår af Social- og Boligministeriets socialpolitiske redegørelse fra 2022,
at natherberger er tilbud, der ikke har en direkte hjemmel i serviceloven. Det betyder,
at kommunerne ikke kan få refusion for driften af natherberger.
Det er dermed ikke i overensstemmelse med reglerne at indregne udgifter til nather-
berger i taksten for herberger.
Ifølge Social- og Boligministeriet vil et natherberg i princippet kunne finansieres over
taksten for herberger, hvis det er den samme person, som både benytter en herbergs-
plads og en natherbergsplads. Natherberger benyttes dog primært af hjemløse, der ik-
ke allerede er indskrevet på et herberg. Det er derfor typisk ikke samme personkreds,
som benytter både herberg og natherberg. Boks 5 beskriver natherberger som tilbud.
Boks 5
Natherberger
Natherberger giver mulighed for, at de mest udsatte hjemløse kan få dækket basale be-
hov som ly for natten, mad og et bad. Typisk åbner natherbergerne for indskrivning mel-
lem kl. 18.00 og 22.00. Borgerne udskrives typisk mellem kl. 08.00 og 10.00 dagen efter.
En kommune havde indregnet 3 mio. kr. fra driften af et natherberg i takstgrundlaget for
2022. Det betyder, at der kan være hjemtaget op til 1,5 mio. kr. i statsrefusion i 2022 uden
hjemmel.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af gennemgået materiale fra kommunerne.
28. Vores gennemgang viser, at 43 % af kommunerne indregner udgifter til natherber-
ger i taksten.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0022.png
Statsrefusion for ophold på herberger |
15
Andre fejl
29. Gennemgangen viser, at der er en række andre fejl i kommunernes takstbereg-
ningsgrundlag. Disse fremgår af boks 6.
Boks 6
Andre fejl i kommunernes grundlag for at anmode om refusion
Herberger i almene boliger: Vi har set eksempler på herberger, der drives i almene boliger, hvor dette ikke er i overens-
stemmelse med reglerne.
Aktivitets- og samværstilbud: Vi har i vores gennemgang set eksempler på herberger, der har aktivitets- og samværstilbud.
I disse tilbud er det ikke en forudsætning, at man er indskrevet på herberget. Der tilbydes heller ikke overnatnings mu-
ligheder. Disse tilbud må derfor anses for at være en kommunal ydelse, der fx kan henføres under servicelovens § 104. Ud-
gifterne kan dermed ikke indregnes i herbergstaksten.
Krisecenterpladser: Vi har identificeret tilbud, som både har kvindekrisecenterpladser og herbergspladser. På undersøgel-
sestidspunktet var der en særskilt lovbestemmelse, der regulerede kvindekrisecenterpladser. Der er stor forskel på den
indsats, der kan gives på kvindekrisecentre og på herberger, og derfor er der også forskel på de udgifter, der er forbundet med
disse. Vi har set eksempler, hvor kommunen bruger den samme takstberegning til hele tilbuddet og sandsynliggør ikke ved
hjælp af beregninger, om udgifterne til kvindekrisecenterpladserne og herbergspladserne er de samme.
Fejlkonteringer: Flere kommuner har konteret udgifter, der ikke var relevante for de pågældende herberger. Disse fejlkon-
teringer omfatter bl.a. udgifter til kommunale ydelser eller indsatser efter andre paragraffer i serviceloven. Det har en be tyd-
ning, hvilke udgifter der konteres på herberget, da årets opgørelse af over- og underskud kan påvirke næste års takst og der-
med refusionen. Nogle af beløbene er indtægter, og andre er udgifter, og det er derfor forskelligt, om taksten er blevet for høj
eller for lav som følge heraf. Samlet set er der blevet hjemtaget for meget i statsrefusion, når beløbene lægges sammen.
Øvrigt: Vi har set nogle få øvrige fejl, der omfatter fejl i anvendt lønfordelingsnøgle, udgifter til andre paragraffer efter ser vi-
celoven og fejl i overheadberegning.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af gennemgået materiale fra kommunerne.
2.2. Social- og Boligministeriets indsats for at under-
støtte, at kommunerne anmoder om korrekt refusion for
ophold på herberger
30. Vi har undersøgt, om Social- og Boligministeriet har understøttet, at kommunerne
anmoder om korrekt refusion for ophold på herberger.
Social- og Boligministeriet har pligt til at sikre, at der ikke udbetales refusion i tilfælde,
hvor der ikke er hjemmel til det. Ministeriet har bl.a. på den baggrund fastsat regler om,
at taksten skal påtegnes af en privat revisor. Derudover har ministeriet fastsat regler
for socialtilsynets økonomiske tilsyn med herbergerne. For at skabe grundlaget for en
korrekt administration bør ministeriet som lovgiver sikre klare regler samt korrigere
eventuelle misforståelser i reglerne.
31. Undersøgelsen viser, at Social- og Boligministeriet ikke i tilstrækkelig grad har un-
derstøttet, at kommunerne anmoder om korrekt refusion for ophold på herberger.
Servicelovens § 104
Kommunalbestyrelsen skal til-
byde aktivitets- og samværs-
tilbud til personer med bety-
deligt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne eller med
særlige sociale problemer til
opretholdelse eller forbedring
af personlige færdigheder el-
ler af livsvilkårene.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
16
| Statsrefusion for ophold på herberger
Revisors påtegnelse af taksten
32. Et herbergs takst skal påtegnes af en revisor. Det følger af bekendtgørelse om Til-
budsportalens § 10, stk. 2, og dette gælder både i forhold til taksten for kommunale og
regionale herberger samt for private herberger. Påtegningen er udarbejdet til kommu-
nalbestyrelsen og Social- og Boligministeriet. Det er kommunalbestyrelserne, der god-
kender de kommunale regnskaber.
33. Social- og Boligministeriet har mulighed for at stille krav til, hvad der skal ligge til
grund for revisionspåtegningen. Ministeriet kan fx udarbejde en revisionsinstruks.
34. Undersøgelsen viser, at Social- og Boligministeriet ikke har udarbejdet en revisions-
instruks eller har stillet krav til, hvad der skal ligge til grund for påtegningen af taksten
på de undersøgte herberger. Derudover er det ikke entydigt, hvornår en fejl skal have
betydning for, om en takst kan påtegnes. Det betyder, at ministeriet ikke har forholdt
sig konkret til, hvilken betydning det skal have for påtegningen, hvis revisor finder, at
et herberg fx medtager udgifter til sundhedsfaglig indsats i taksten.
Social- og Boligministeriet har stillet krav om, at revisorerne skal gennemgå en række
revisionspunkter, som skal vedlægges revisionspåtegningen i forhold til de private her-
bergers regnskaber. Dette er et eksempel på, at ministeriet i andre sammenhænge stil-
ler krav til, hvilke punkter revisorerne skal gennemgå, når de lægger påtegninger til
grund for deres tilsyn.
Social- og Boligministeriet har i forbindelse med denne undersøgelse, nærmere be-
stemt i juni 2024, udsendt en orienteringsskrivelse til de private revisorer, hvor mini-
steriet gør opmærksom på reglerne. Desuden skriver ministeriet, at revisor skal påse,
at der ikke indgår udgiftsposter i beregningsgrundlaget, som ikke fremgår af finansie-
ringsbekendtgørelsen.
35. Som en del af undersøgelsen har vi gennemgået det materiale, som påtegninger-
ne af 2022-taksterne er baseret på. Vi kan konstatere, at det varierer meget, hvilket
materiale revisorerne gennemgår som grundlag for påtegningen. I mange tilfælde er
det primært materiale med kommunens summerede budget- og regnskabstal, der lig-
ger til grund for takstberegningen. I andre tilfælde er der også foretaget gennemgang
af fx anlægskartoteket.
I lyset af omfanget af fundne fejl, jf. afsnit 2.1, finder Rigsrevisionen, at Social- og Bolig-
ministeriet bør opstille tydelige krav til, hvad der skal ligge til grund for påtegninger af
taksterne.
Rammerne for socialtilsynets økonomiske tilsyn
36. Socialtilsynet godkender ansøgninger om oprettelse af herberger efter servicelo-
ven og fører tilsyn med disse. Som et led i tilsynet kan socialtilsynet fjerne godkendel-
sen igen. En del af tilsynet er et økonomisk tilsyn. Socialtilsynet er underlagt Social- og
Boligstyrelsens auditfunktion under Social- og Boligministeriet. Det indebærer bl.a.,
at styrelsen løbende skal følge og understøtte praksis i socialtilsynet. Derudover skal
Social- og Boligstyrelsen gennemføre faglige undersøgelser og understøtte socialtil-
synets godkendelses- og tilsynsopgave med relevant vejledning, materialer mv. Social-
og boligministeren har beføjelse til at fastsætte nærmere regler for socialtilsynets op-
gavevaretagelse, herunder for det økonomiske tilsyn.
Det økonomiske tilsyn
Socialtilsynet skal vurdere,
om et tilbud har den fornødne
økonomiske kvalitet, jf. social-
tilsynslovens § 11a og § 11b. So-
cialtilsynet skal tage stilling til,
om tilbuddets økonomi er bæ-
redygtig, om tilbuddets økono-
mi giver mulighed for den for-
nødne kvalitet i tilbuddet i for-
hold til prisen og i forhold til
tilbuddets målgruppe, og om
der er gennemsigtighed i til-
buddets økonomi.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0024.png
Statsrefusion for ophold på herberger |
17
37. Undersøgelsen viser, at Social- og Boligministeriet har stillet krav til socialtilsynets
økonomiske tilsyn, men ikke til, hvordan de private revisorers påtegninger skal indgå i
tilsynet, herunder hvornår ministeriet skal orienteres, hvis påtegningerne indeholder
oplysninger af betydning for takstberegningen, som danner grundlag for refusionen.
Det er derfor op til socialtilsynet at vurdere, om påtegnelserne af taksterne skal indgå
i det økonomiske tilsyn med herbergerne. Ministeriet har heller ikke specificeret, hvor-
når oplysninger i påtegningerne skal være udslagsgivende for, om socialtilsynet even-
tuelt skal fjerne godkendelsen af et herberg. Dette på trods af, at ministeriet har ret til
at fastsætte nærmere regler.
38. Som led i deres økonomiske tilsyn godkender socialtilsynet herbergernes årsbud-
getter. Socialtilsynet godkender dog hverken takstberegningsgrundlaget eller selve
taksten. Samlet set har Social- og Boligministeriet ikke skabt de nødvendige forudsæt-
ninger for at vide, om taksten er fastsat i overensstemmelse med reglerne. Det bety-
der, at ministeriet ikke har tilstrækkelig sikkerhed for, at grundlaget for refusionen er
korrekt.
39. Boks 7 viser eksempler på takstpåtegninger, hvor de private revisorer har gjort
opmærksom på potentielle fejl.
Boks 7
Uddrag fra revisionspåtegninger af takster for herberger
”For takstberegningen for 2023 ved ”Forchhammersvej
Plejeafdelingen” har Københavns Kommune gjort opmærksom på,
at indeholdt i taksten på 6.014 kr. pr. døgn er sundhedsfaglig indsats i forbindelse med borgernes ophold. Det er ikke nær -
mere specificeret, hvor stor en del af taksten der kan henføres til den sundhedsfaglige indsats, idet udgifterne hertil er en
integreret del af de samlede løn- og driftsudgifter udvisende 13.366.924 kr. i budget for 2023. Uden at modificere vores er-
klæring vedrørende omkostningerne gør vi opmærksom på, at omkostninger til sundhedsfaglig indsats muligvis ikke kan
medtages i takstberegningen for 2023”.
I påtegningen for 2024-taksterne gør revisor fortsat opmærksom på, at det er uklart, om omkostningerne til den sundheds-
faglige indsats kan indregnes i taksten. Derudover tilføjer revisor et nyt forbehold i takstpåtegningen vedrørende Københavns
Kommunes huslejemodel.
”I taksterne på følgende tilbud, Egmontgården, Klostermosegården, Den Åbne Dør, Café Klare, Forchhammersv
ej Plejeaf-
delingen, Bocentret, Herbergscentret og Caféen har kommunen beregnet og indregnet en intern husleje. Indregning af in -
tern husleje er ikke i overensstemmelse med takstmodellen i rammeaftalen for Region Hovedstaden. Omkostninger til kom -
munens egne ejendomme skal indregnes på baggrund af afskrivninger og forrentning. Kommunens budgetprocedurer in de-
holder ikke information til opgørelse af indvirkningen på de opgjorte takster”.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Tilbudsportalen, uddrag af revisionspåtegningen af Københavns Kommunes § 109-
og § 110-tilbud for taksten for 2023 og 2024.
I uddragene af påtegningerne i boks 7 giver revisoren udtryk for, at der muligvis er in-
deholdt udgifter i taksten, der ikke følger gældende regler. Dette fik dog ikke betyd-
ning for socialtilsynets godkendelse af tilbuddet.
Flere kommuner har over for Rigsrevisionen udtrykt frustration over, at deres takster
er blevet revisionspåtegnet, og at de har været i dialog med socialtilsynet i forbindelse
med tilsynsbesøg, men at der alligevel er fejl i deres takster.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0025.png
18
| Statsrefusion for ophold på herberger
Social- og Boligministeriets reaktion på viden om konkrete sager
40. Vi har undersøgt, hvordan Social- og Boligministeriet har reageret på viden om re-
fusion udbetalt i strid med reglerne, når ministeriet har fået kendskab til konkrete sa-
ger.
Social- og Boligministeriet har oplyst, at de konkret har haft kendskab til 2 sager med
fejl i takstberegningen. Begge sager vedrører Københavns Kommune og drejer sig bl.a.
om indregning af udgifter til sundhedsydelser i taksterne i 2020 og i 2023. Boks 8 be-
skriver de 2 sager, og hvordan Social- og Boligministeriet har reageret på sagerne.
Boks 8
Social- og Boligministeriets reaktion på sager med fejl i takstberegningen
Sagen om herberget Kollegiet Gl. Køge Landevej i 2020
Social- og Boligministeriet blev via Folketingets Social- og Indenrigsudvalg og Selveje Danmark i maj 2020 gjort opmærk-
som på, at Københavns Kommune havde indregnet et højt beløb til administrationsudgifter i takstberegnings grundlaget for
herberget Kollegiet Gl. Køge Landevej. Ministeriet blev bl.a. opmærksom på, at der blev indregnet udgifter til et sundheds -
team, og konkluderede, at dette ikke kunne indregnes i taksten. Det drejede sig om ca. 730.000 kr. Sagen blev afsluttet,
uden at ministeriet traf en afgørelse om, at Københavns Kommune skulle tilbagebetale den del af refusionen, som ikke var
hjemtaget i overensstemmelse med reglerne. Ministeriet har oplyst, at den administrative indsats for at rette fejlen i den
konkrete sag ville være uforholdsmæssig stor.
Sagen om herberget Mændenes Hjem i 2023
Efter flere nyhedsartikler om Mændenes Hjem i januar 2023 anmodede Social- og Boligministeriet Københavns Kommune
om en række informationer og redegørelser om udgifter til en boligrådgiverordning og til et sundhedsteam. Ministeriet ind-
ledte herefter en generel sag i forhold til Københavns Kommune. Ministeriet traf afgørelse om, at disse udgifter ikke kunne
indregnes i taksten, og at refusionen, der var udbetalt i strid med loven, skulle tilbagebetales. Det drejer sig om ca. 35 mi o. kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Social- og Boligministeriet.
41. Undersøgelsen viser, at Social- og Boligministeriet er gået ind i de 2 konkrete sager,
hvor ministeriet har haft viden om, at takster ikke var korrekt beregnet, og refusionen
derfor var udbetalt i strid med reglerne. Vi kan dog konstatere, at ministeriet i 2020 ik-
ke tog initiativ til at undersøge, om de ulovlige udgifter var indregnet i tidligere års tak-
ster. Ministeriet undersøgte heller ikke, om de ulovlige udgifter var indregnet i andre af
kommunens herbergers takster. Ministeriet har heller ikke brugt anledningen til at præ-
cisere over for andre kommuner, at sundhedsydelser ikke kan indregnes i taksterne.
Undersøgelsen viser videre, at Social- og Boligministeriet siden 2021 har haft viden om,
at nogle kommuner indregner udgifter til natherberger i taksten, selv om dette ikke er
i overensstemmelse med gældende regler. Det betyder, at ministeriet i flere år har haft
viden om, at der udbetales refusion til natherberger uden lovhjemmel.
Social- og Boligministeriet nedsatte i 2022 en arbejdsgruppe med repræsentanter fra
Finansministeriet, KL og de 6 største kommuner i landet med det formål at afdække
problemets omfang, klarlægge rammerne for natherberger og komme med forslag til,
hvordan der sikres en kapacitet, som matcher efterspørgslen. Ministeriet har oplyst,
at der i regi af arbejdsgruppen er udarbejdet forslag til løsningsmodeller, som mang-
ler at blive konsolideret.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Metodisk tilgang
|
1
Statsrefusion for ophold på herberger |
19
42. Rigsrevisionen kan konstatere, at Social- og Boligministeriet først i november 2023
sendte en orienteringsskrivelse til landets kommuner, hvoraf det fremgik, at der ikke
kan indregnes udgifter til natherberger i taksten. Ministeriet sendte i forbindelse med
denne undersøgelse, nærmere præcist i juni 2024, en supplerende orienteringsskri-
velse, der bl.a. præciserede reglerne.
43. Endelig har vi som tidligere beskrevet konstateret, at der blandt kommunerne og-
så er tvivl om reglerne for indregning af udgifter til sundhedsydelser og beregning af
overheadudgifter. Det kan være en medvirkende årsag til, at vi har fundet mange fejl i
grundlaget for takstberegninger.
Der er områder i lovgivningen, hvor det fortsat er uklart for Rigsrevisionen, hvad her-
bergerne kan indregne i taksterne. Det gælder bl.a. i forhold til boligrådgivning og an-
dre indsatser, hvor borgerne får hjælp til at danne sig overblik over deres økonomi. På
den ene side fremgår det af Botilbudsvejledningens pkt. 190, at herbergerne tilbyder
en lang række ydelser, herunder rådgivning og vejledning om økonomiske og sociale
forhold. På den anden side fremgår det af Social- og Boligministeriets afgørelse over
for Københavns Kommune, jf. boks 8, at hjælp til at skabe overblik over økonomi ikke
kan indregnes i herbergstaksten. Rigsrevisionen finder, at ministeriet bør få afklaret
dette.
44. Social- og Boligministeriet har givet udtryk for, at der er tale om vanskelige regler.
Dette fordrer efter Rigsrevisionens opfattelse, at ministeriet er proaktivt i forhold til at
hjælpe kommunerne med at forstå og fortolke reglerne.
Rigsrevisionen, den 10. oktober 2024
Birgitte Hansen
/Signe Blaabjerg Christoffersen
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
20
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på gennemgang af redegørelser, regnskaber og budgetter fra
23 kommuner med kommunale herberger og/eller selvejende herberger med kommu-
nal driftsoverenskomst samt på materiale fra Social- og Boligministeriet. Vi har løben-
de drøftet materialet med de kommuner, der indgår i undersøgelsen. For at understøt-
te revisionen har vi holdt møder med Social- og Boligministeriet. Vi har også besøgt
et herberg i Frederiksberg Kommune og et herberg i Helsingør Kommune. Endelig har
vi holdt møder med Socialtilsyn Hovedstaden og Socialtilsyn Syd.
Formålet med møderne med Social- og Boligministeriet har været at opnå en forstå-
else af, hvordan ministeriets tilsyn har været tilrettelagt i undersøgelsesperioden, her-
under hvilken viden ministeriet har haft om fastsættelsen af takster på herberger, og
hvordan ministeriet har reageret på viden, når ministeriet er blevet bekendt med fejl i
takster. Formålet med møderne har også været at opnå forståelse af de juridiske ram-
mer på området, herunder hvilke udgifter der kan indgå i takstberegningen efter servi-
celovens § 110. Hvis vi har været i tvivl om, hvorvidt udgifter kan indgå i takstberegnin-
gen, har vi fremlagt eksempler for ministeriet og fået ministeriets vurderinger af eksem-
plerne. Social- og Boligministeriet har således været med til at kvalificere vores vurde-
ringer af, hvilke udgifter der kan indgå i beregningen af herbergers takster. Derudover
har vi holdt møder med ministeriet vedrørende data fra Tilbudsportalen.
Formålet med møderne med herbergerne har været at opnå en forståelse af rammer-
ne for at drive herberg, herunder processen med at fastsætte takster, og herberger-
nes samarbejde med socialtilsynet og Social- og Boligministeriet.
Formålet med møderne med socialtilsynet har været at opnå en forståelse af Social-
tilsynets rolle i forbindelse med herbergernes takster og af, hvordan socialtilsynet sam-
arbejder med henholdsvis herbergerne og Social- og Boligministeriet.
Nedenfor beskrives vores data og metode i flere detaljer.
Udvælgelse af kommuner og herberger
Undersøgelsens population består af alle kommuner, der havde kommunale herber-
ger og/eller selvejende herberger med en kommunal driftsoverenskomst i 2022. Det
drejer sig om 23 kommuner med i alt 41 herberger.
For private herberger uden kommunal driftsoverenskomst har Rigsrevisionen alene
adgang til det materiale, som kommunen eventuelt har indhentet i sit tilsyn. For at kun-
ne afdække, om der var fejl i taksterne, har vi gennemgået dokumentationen helt ned
på enkeltpostniveau. Sådanne detaljerede oplysninger har kommunerne typisk ikke
indhentet. Vi har derfor afgrænset os fra disse herberger. Derudover har vi afgrænset
os fra at undersøge regionale herberger og private herberger med regional driftsover-
enskomst. Endelig har vi afgrænset os fra Kofoeds Skole og Møltrup Optagelseshjem,
da begge er på finansloven og dermed ikke er kommunalt finansieret.
Vi har fundet populationen af herberger på baggrund af Social- og Boligministeriets
data fra Tilbudsportalen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Metodisk tilgang |
21
Vi har undersøgt kommunernes grundlag for statsrefusion for regnskabsåret 2022. Det
skyldes, at regnskabet for 2023 ikke forelå, da vi igangsatte undersøgelsen. Vi har
brugt data udtrukket i 2022 til at identificere populationen af herberger. Dette har vi
gjort ved først at samkøre dataudtræk for 2022. Herefter har vi identificeret de kom-
munale herberger ved at afgrænse til virksomhedsformen ”primærkommune”. Ende-
lig har vi identificeret de selvejende herberger med kommunal driftsoverenskomst.
Vi identificerede 48 herberger i 27 kommuner i 2022. Vi har efterfølgende fratrukket
7 selvejende herberger med kommunal driftsoverenskomst fra 6 forskellige kommu-
ner fra vores population. Dette skyldes, at de respektive kommuner har meddelt, at op-
lysningen om driftsoverenskomst på Tilbudsportalen ikke var korrekt. Vi tager derfor
forbehold for, at der kan være flere herberger, som er registreret forkert på Tilbuds-
portalen, og som derfor ikke indgår i undersøgelsen, selv om de måtte leve op til kri-
terierne.
Når vi i beretningen henviser til et antal af herberger, tager vi udgangspunkt i deres til-
buds-id på Tilbudsportalen. Et tilbud kan have flere underliggende afdelinger og ind-
satser, og i de tilfælde har vi talt dem som 1 herberg.
Bilag 2 viser, hvilke herberger der indgår i undersøgelsen.
Væsentlige dokumenter
I vores analyse af, om Social- og Boligministeriet har understøttet, at kommunerne an-
moder om korrekt refusion for ophold på herberger, har vi bl.a. gennemgået:
lovgivning, herunder bemærkninger til lovforslag på socialområdet
vejledninger fra Social- og Boligministeriet
redegørelser fra Social- og Boligministeriet og kommunerne
Social- og Boligministeriets data om tilbud og takster fra Tilbudsportalen
Social- og Boligministeriets analyser, undersøgelser og redegørelser vedrørende
takster og udgifter til ophold på herberger
dokumentation for Social- og Boligministeriets behandling af refusionsanmodnin-
ger, herunder ministeriets notat om det refusionsbærende område i ministeriets
departement
Social- og Boligministeriets sagsakter om Mændenes Hjem og Kollegiet Gl. Køge
Landevej
Socialtilsynets henvendelser til Social- og Boligministeriet i perioden 2020-2023.
Social- og Boligministeriets interne notater vedrørende uberettiget statsrefusion
for natcafépladser.
Vi har desuden gennemgået en række dokumenter for hvert herberg for at undersøge,
om kommunerne har sikret, at grundlaget for at anmode om refusion for ophold på
herberger er korrekt i forhold til gældende lovgivning i 2022. Vi har bl.a. gennemgået:
herbergernes specifikationer for beregningsgrundlag for taksterne i 2022, som
bl.a. takstberegnings- og budgetskemaer
herbergernes regnskaber for afholdte udgifter i 2022.
Gennemgangen af herbergernes regnskaber og budgetter uddybes i det følgende.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
22
| Metodisk tilgang
Enkeltpostlister
Enkeltpostlister er udtræk fra
regnskabssystemer, hvor hver
enkelt transaktion er specifi-
ceret med fx bilagsnummer,
bilagstekst, bogføringsdato og
bogført værdi.
Gennemgang af herbergernes afholdte udgifter
Vi har både undersøgt herbergernes budgetterede udgifter samt de faktisk afholdte
udgifter. Generelt har der været tale om en omfattende gennemgang af diverse do-
kumenter med enkeltpostlister
i nogle tilfælde med tusind rækker eller mere. Ved
at kigge på de faktisk afholdte udgifter har vi bl.a. efterprøvet, hvilket personale der
er aflønnet, jf. servicelovens § 110. Hvis vi alene havde undersøgt de budgetterede ud-
gifter, ville vi i mange tilfælde ikke kunne undersøge fx aflønningen. Idet der kan ind-
regnes over-/underskud fra forrige år i takstberegningen, har regnskabet også en di-
rekte betydning for taksten.
Vi har for alle herberger i kommunerne indhentet dokumentation for, hvilke udgifter
herbergerne har afholdt i 2022. Vi har fokuseret på herbergernes personale-, admini-
strations- og ejendomsudgifter. Det har vi gjort med udgangspunkt i udgiftskategori-
erne i det budgetskema, som herbergerne skal sende til godkendelse ved socialtilsy-
net.
Indledningsvist har vi gennemgået de regler, der var gældende på området i 2022. Der-
udfra har vi lavet en kodebog til brug for gennemgangen af kommunernes materiale
for systematisk at opfange fejl i herbergernes afholdte udgifter og sikre en ensartet
behandling af kommunernes dokumentation. Kodebogen har vi opsat i Excel med
dropdownlister med svarkategorier og datavalideringer for at forhindre fejl og opnå
en ensartet kodning.
Personaleudgifter
Personaleudgifterne omfatter løn til ledere og medarbejdere inkl. pensioner, sociale
bidrag, feriepenge, refusion ved sygdom mv. Vi har indhentet oversigter over alle med-
arbejdere, der har været afholdt løn til på det enkelte herberg efter servicelovens § 110
i 2022. Vi har gennemgået og kodet materialet med fokus på medarbejdernes ansæt-
telsessted og stillingsbetegnelse.
Vi har systematisk spurgt kommunen om arbejdsopgaverne for ansatte med stillings-
betegnelserne læge, sygeplejerske, social- og sundhedsassistent/social- og sundheds-
hjælper, ergoterapeut samt psykolog. Hvis medarbejderen har haft opgaver med fx
medicinadministration, sårpleje eller abstinensbehandling, har vi registreret i kodebo-
gen, at medarbejderens opgaver ligger ud over, hvad der kan afholdes efter service-
lovens § 110.
Administrationsudgifter
Administrationsudgifter omfatter udgifter til bl.a. kontorartikler, telefoni, it, porto, kon-
tingenter og personaleudgifter som fx møder og arrangementer. Administrationsom-
kostningerne omfatter også en andel af den centrale administration og ledelse, kon-
torfaciliteter og centrale it-systemer mv. For administrationsudgifterne har vi indhen-
tet enkeltpostlister fra kommunernes og/eller herbergernes regnskabssystemer for
de udgifter, der har været afholdt efter servicelovens § 110 i 2022. Vi har gennemgået
materialet med fokus på, om der har været afholdt udgifter til andre afdelinger eller ad-
resser, som ikke kan henføres til det enkelte herberg, og om der har været udgifter,
som i øvrigt falder uden for reglerne på området. Det kan fx være fejlkonteringer og
udgifter til sundhedsydelser.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Metodisk tilgang |
23
Ejendomsudgifter
Ejendomsudgifter omfatter bl.a. udgifter til husleje, hvis herbergerne lejer bygninger,
til ind- og udvendige vedligeholdelsesarbejder samt til forbrug af el, varme, vand, re-
novation mv. For ejendomsudgifterne har vi også indhentet enkeltpostlister fra kom-
munerne og/eller herbergernes regnskabssystemer for de udgifter, der har været af-
holdt efter servicelovens § 110 i 2022. Vi har gennemgået og kodet materialet med fo-
kus på, om der har været afholdt udgifter til andre afdelinger eller adresser, som ikke
kan henføres til det enkelte herberg, og om der har været udgifter, som i øvrigt falder
uden for reglerne på området.
Vi har også indhentet dokumentation for herbergernes opgørelser af afskrivninger for
bygninger og forrentning af kapitaludlæg for bygninger og grunde. For afskrivninger
og forrentning har vi indhentet udtræk fra kommunernes og/eller herbergernes an-
lægskartoteker for de bygninger og grunde, der indgår i deres takstberegningsgrund-
lag efter servicelovens § 110, samt indhentet dokumentation på beregning af forrent-
ningen. Vi har gennemgået og kodet materialet med fokus på, om kommunerne og/el-
ler herbergerne har fulgt det autoriserede Budget- og regnskabssystem for kommu-
ner, som fastsætter kravene for, hvordan kommunerne skal aflægge budgetter og
regnskaber mv. Vi har bl.a. gennemgået, om kommunerne og/eller herbergerne har
anvendt levetider for afskrivninger, som følger reglerne i Budget- og regnskabssystem
for kommuner. Hvis vi fx har fundet, at en kommune har anvendt en kortere levetid
end foreskrevet i Budget- og regnskabssystem for kommuners kapitel 8.2, har vi regi-
steret dette som en potentiel fejl i kodebogen. Vi har derefter spurgt kommunen om
årsagen til, at der er anvendt en kortere levetid end foreskrevet. På baggrund af kom-
munens svar og eventuel supplerende dokumentation har vi genbesøgt vores kodning,
som vi enten har fastholdt eller ændret som følge af de nye oplysninger.
Sundhedsydelser
Vi har spurgt kommunerne, om der har været afholdt udgifter til sundhedsydelser ef-
ter servicelovens § 110 i 2022. Udgifter til sundhedsydelser kan fx fremgå under ud-
giftskategorien ”borgerrelaterede omkostninger” i budgetterne for herbergerne, hvil-
ket er en kategori, vi i øvrigt har afgrænset os fra. Vi har dog spurgt kommunerne di-
rekte hertil, da der tidligere har været konstateret fejl på området.
Hvis kommunerne har oplyst, at de har sundhedsfagligt personale, der udfører sund-
hedsfaglig behandling, jf. afsnittet om personaleudgifter, har vi bedt dem levere enkelt-
postlister over eventuelle udgifter til medicin og sundhedsartikler.
Kvalitetssikring
Ud over den løbende kvalitetssikring, som er beskrevet ovenfor, er denne undersøgel-
se kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring, som bl.a. omfatter
ledelsesbehandling og sparring på forskellige tidspunkter i undersøgelsesforløbet med
chefer og medarbejdere i Rigsrevisionen med relevante kompetencer.
Derudover har vi foretaget en mere dybdegående kvalitetssikring af gennemgangen
af herbergernes regnskaber, og beretningen har været i høring hos de reviderede, hvil-
ket vi beskriver i det følgende.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0031.png
24
| Metodisk tilgang
Kvalitetssikring af kodning
Indledningsvist har vi foretaget 3 pilotkodninger, som vi har justeret vores kodebog
og fejlbeskrivelser ud fra. Dertil har vi haft daglige drøftelser i vores projektgruppe
ved tvivlstilfælde samt løbende drøftelser med kommunerne. Vi har generelt spurgt
ind til alt i regnskabet, der har vækket en tvivl. Det kan fx være, hvis der er nævnt en
adresse i en regnskabspost, som ikke er herbergets adresse. I disse tilfælde har det
typisk vist sig at være fejlkonteringer, der vedrører andre tilbud.
Efter at have gennemgået al materiale for alle herberger første gang, lavede vi en op-
samling over tendenser i fejltyper. Vi definerede nedenstående fejltyper og kategori-
serede dem, jf. tabel A. Vi har brugt en bagatelgrænse. Hvis vi har registreret fejl på et
samlet beløb under 500 kr. inden for den specifikke fejlkategori for den enkelte kom-
mune medtages det ikke i fejlopgørelsen.
Tabel A
Fejlkategorier og fejltyper i undersøgelsen
Fejlkategori
Selvejende herbergers
indirekte udgifter
Fejltype
Selvejende herberg har ikke beregnet faktiske udgifter til overhead.
Afskrivning og forrentning
af bygninger og grunde
Anlæg burde ikke have været aktiveret.
Anlægskartotek er ikke ajourført.
Fejlagtig indregning af afskrivninger i taksten.
Fejlagtig indregning af forrentning i taksten.
Forkert forrentningssats.
Sundhedsydelser
Psykologer.
Læger.
Simpel sårpleje o.l. (lønudgifter).
Sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og social- og sundheds-
hjælpere er ansat til mere end simpel sårpleje.
Udgifter til medicin og sundhedsartikler.
Udgifter til natherberg.
Natherberger
Andre fejl
Fejlkonteringer.
Herberger i almene boliger.
Aktivitets- og samværstilbud.
Fordeling af udgifter til krisecenterpladser er ikke sandsynliggjort.
Fejl i overheadberegningen.
Fejl i anvendt fordelingsnøgle.
Udgifter til andre paragraffer er indregnet i taksten.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af gennemgået materiale fra kommunerne.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
Metodisk tilgang |
25
Herefter kondenserede vi kodebogen med henblik til de nye fejlkategorier og fejltyper.
Vi indførte disse i en tabel med overskrifterne:
Kommune
Herberg
Fejlkategori
Fejltype
Beskrivelse af fejl
Fejlagtigt indregnet beløb.
I forbindelse med kondenseringen gennemgik vi igen grundmaterialet bag hver enkelt
fejltype.
I forbindelse med gennemgangen af materialet havde vi en række spørgsmål til juridisk
afklaring. Disse drøftede vi med Social- og Boligministeriet på et møde med jurister fra
departementet. På baggrund heraf tilrettede vi vores kodebog.
Efter vi havde været igennem materialet for alle herberger 2 gange, udtrak vi en stik-
prøve til blindkodning. 2 personer blindkodede materialet for 15 herberger. Vi fandt stor
overensstemmelse mellem kodningerne. Vi gennemgik alle fejlfindinger.
Høring
Faktaafklaring og beretningen har været i høring hos Social- og Boligministeriet. Mini-
steriet har haft mulighed for at kommentere på vores fortolkning af reglerne mv. Kom-
mentarer og bemærkninger er så vidt muligt indarbejdet.
Vi har også sendt alle fundne fejl i høring hos de respektive kommuner. Hver kommu-
ne har modtaget en tabel med ovenfor nævnte overskrifter. De er blevet bedt om at
kommentere direkte i tabellen ud for hver enkelte fejl. På baggrund af høringen har vi
tilrettet resultaterne.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigs-
revisionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Henvendelse af 22/11-24 fra Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 1 om statens refusion for ophold på herberger
2923611_0033.png
26
| Herberger, der indgår i undersøgelsen
Bilag 2. Herberger, der indgår i undersøgelsen
Tabel B
Herberger, der indgår i undersøgelsen
Kommune
Esbjerg
Kommune
Herberg
Det Alternative Plejehjem
Center for Misbrug & Udsatte
Esbjerg Forsorgshjem
Center for Socialt Udsatte
Skjoldbo
Center for Socialt Udsatte
Refugium
Tilbuddets id (tilbud_uuid)
469c36da-96ac-4960-bf96-0f35ee97df8c
a9d84e30-1285-4660-80e2-929564a15519
9e162ec7-234b-4c90-9108-c0c40f81212c
ffdb4b14-b496-4677-a2db-d6f835e1162e
Frederiksberg
Kommune
Gadeplan og Akutboligindsatsen
Lindevangen
Lærkehøj
Herberget Overførstergården
Tornehøjgaard
Kildevældets Akutboliger
Novavi pensionatet
Forsorgshjemmet Saxenhøj
Rusmiddel- og Støttecentret
CROS
Pensionatet, Porten og Vinternatherberg
Forsorgshjemmet Karlsvognen
Center for Social Indsats
Sølyst
Søstedet
De fleksible afklaringspladser for socialt
udsatte
Krisecentret Garvergården
Driftsfonden Mændenes Hjem
Kollegiet Gl. Køge Landevej
Herbergscentret Sundholm
Plejeafdelingen
Bocentret
Egmontgården
Nøjsomhedsvej
fab1a95a-dc35-44d9-8263-464d16e7c799
03a0790a-36b3-4a78-937e-09f04d1cfe1f
a6d67ccb-6635-49ad-889b-a74814f9d2d6
cbaedcdb-a22e-4d8e-8380-c172df5b9430
2d3ce509-28e9-43cd-b1ba-ece40338868d
aa4e491e-1713-4a94-bb02-b782d8b365e6
f40dd8bd-2452-463d-8d93-52e2d9e21925
09f07e40-c61d-47a0-8e05-3c292e874dbe
8f348799-d433-40dc-ada2-1a725b168b6c
a196db7c-b609-4617-a0ce-2ffd4e5032d1
83da39a9-a98f-427c-8f85-99319b8afc7e
6cb430ac-f202-479a-8eb6-a16d9dd0a80b
bacfda95-d3b5-4314-b18b-922069a07683
974b610b-052e-4ce7-b731-efa7dfc7ea17
d93d61a9-ef45-4b69-a4c4-1d05d02804b2
e34cc3f4-65da-4e50-9bef-9d1dd49af559
57b57172-ffdd-4229-aad3-b58e9aa21d40
085a47d3-c77d-4c2d-a932-4000cb8dfe34
54fd3e90-0c1d-4263-b207-41b6a59650f3
49f11255-4e32-4584-8afb-d00f1da7e99c
599de812-18b9-4a16-be2e-d608a1a0c9a4
7009c867-2d7f-4559-89c1-38f1a4f93431
Gentofte
Kommune
Gladsaxe
Kommune
Glostrup
Kommune
Guldborgsund
Kommune
Haderslev
Kommune
Helsingør
Kommune
Holbæk
Kommune
Holstebro
Kommune
Horsens
Kommune
Ishøj
Kommune
Københavns
Kommune
Kolding
Kommune
Næstved
Kommune
Odense
Kommune
Randers
Kommune
Silkeborg
Kommune
Slagelse
Kommune
Svendborg
Kommune
Viborg
Kommune
Aalborg
Kommune
Aarhus
Kommune
Overmarksgården
Forsorgshjemmet Næstved
Forsorgshjemmet Store Dannesbo
Kirkens Korshærs Institutionstilbud i Randers,
Hjørnestenen
Housing Silkeborg
Forsorgshjemmet Toften
Forsorgscenter Sydfyn
Forsorgscenter Viborg, Vibohøj
Svenstrupgaard
Kirkens Korshærs Herberg
Center for Forsorg
Forsorgshjemmet Østervang,
Ungetilbuddet Malmøgade og NordByen
Center for Mestring
Ungeindsatsen Grønnegade
Bostedet Ellengården og Ellenbo
Kirkens Korshær Forsorgstilbud i Aarhus Midt
Tre Ege, Kirkens Korshær
9c7928c4-1284-4cd1-8b80-f2ae38676208
7c1c38cd-eee8-4391-adb9-aeeb88bcd3cb
96524c1e-cd52-475f-841c-6565e257398f
08955521-f2b8-47d4-8815-abd8ba1c0ffe
9effccd2-c1f9-4133-90cc-00156fde5e67
f4a577ed-d7c9-464b-8270-a38175f30937
ae21af9b-a03b-48df-971a-b1bd5a994d47
3ab78693-c703-4ffe-86c5-281051957d85
adfa28b8-7895-4f6b-80aa-0119debcfe41
6df2a022-1c2c-43e2-b641-047ee69dba19
76645ad8-f665-41b9-be61-b8ab5030e3bf
117de53c-98e0-4dcb-abac-a747c4786e10
3df68efb-cbd3-4779-a9d6-7bbeb2b38880
fca147e0-3afa-47b0-9418-1731ef63399a
d663ff0f-fbe1-42d0-b17c-1bb49dc891d3
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af data fra Tilbudsportalen.