Notat om tilsyn på socialområdet
I foråret 2023 gennemførte Selveje Danmark en undersøgelse blandt ikke-offentlige tilbud på
socialområdet. Undersøgelsen blev lanceret på en fælles temadag med Dansk Erhverv, hvor 150
forskellige aktører på hele velfærdsområdet deltog. Blandt de ikke-offentlige tilbud er der bred enighed
om, at der skal være et tilsyn på socialområdet for at sikre kvaliteten af offentlige- og ikke-offentlige
tilbuds indsatser. Der er en vilje og interesse fra de sociale tilbud i at samarbejde med de forskellige
tilsyn. Men de ikke-offentlige tilbud efterlyser en tilpasning af måden, der i dag føres tilsyn på, så
tilsynet i højere grad målrettes tilbuddenes målgrupper og indsatser.
Nedenstående forslag er Selveje Danmarks og Dansk Erhvervs anbefalinger til, hvordan der skabes et
tilsyn til gavn for Danmarks mest udsatte og sårbare borgere:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Socialtilsynet og sundhedstilsynet skal tilpasses målgruppen.
Socialtilsynet skal have større fokus på læring.
Tilsynsførende skal have de rette kompetencer.
Retssikkerheden for sociale tilbud skal styrkes.
Fjern unødvendig og fordyrende administration.
Praksis skal ensartes på tværs af tilsyn.
Ad. 1. Socialtilsynet og Sundhedstilsynets skal tilpasses målgruppen
Både Social- og Sundhedstilsynet skal føre tilsyn med mange forskellige tilbud. Socialtilsynets
kvalitetsmodel skal rumme botilbud, børne- og ungehjem, krisecentre samt alkohol- og
misbrugsbehandling mv. Der er væsentlige forskelle på tilbuddenes målgrupper og indsatsbehov, men
alle tilbud vurderes ud fra én overordnet kvalitetsmodel. Det betyder, at nogle tilbud måles på
indsatser, som ikke er relevante for deres konkrete målgruppe, hvilket ikke giver en retvisende
vurdering af kvaliteten på tilbuddet.
Sundhedstilsynet er det tilsyn i medlemsundersøgelsen, som medlemmerne oplever de største
udfordringer med. Sundhedstilsynets krav til skriftlighed og dokumentation opleves som bureaukrati
uden øje for, hvilket type tilbud, de fører tilsyn hos.
Selveje Danmark og Dansk Erhverv anbefaler;
•
At socialtilsynets kvalitetsmodel videreudvikles og målrettes, så den i højere grad har
specifikke målgrupper for øje, så tilbuddet kun bedømmes på baggrund af deres faktiske
indsatser, og spares for at bruge ressourcer på unødig administration og dokumentation.
•
At Sundhedstilsynet har færre målepunkter og fokuserer mere på personalets handlinger og
viden end dokumentation.
Ad. 2. Socialtilsynet skal have større fokus på læring
Tilsynsrapporten opfattes af både tilbud og tilsynsførende som et kontrolredskab, der giver tilbuddet
en karakter, og ikke som et dialogredskab
1
. I medlemsundersøgelsen var det kun 5 procent, der mente,
at tilsynet primært havde fokus på læring, det var på niveau med, hvor mange procent der mente, at
tilsynet typisk have fokus på personaleforhold. Til gengæld mente 53 procent, at tilsynet havde fokus
på kvaliteten af velfærdsydelserne til borgerne.
Selveje Danmark og Dansk Erhverv anbefaler;
•
At socialtilsynet understøtter kvaliteten ved at have et langt større fokus på faglighed gennem
et lærende og dialogorienteret tilsyn.
•
At det over nogle år, i den udstrækning det er muligt, er den samme tilsynsførende.
Ad. 3. Tilsynsførende skal have de rette kompetencer