Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Statsministerens
åbningsredegørelse i Folke-
tinget -
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2024/25
Tirsdag den 1. oktober 2024
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Regeringens lovprogram 2024-25
Forord
Sammen om et stærkere Danmark
Regeringen vil fortsætte med at stå sammen om et stærkere Danmark og fortsætte det brede
samarbejde i Folketinget, hvor ni ud af ti lovforslag siden regeringens start er vedtaget med
partier på begge sider af regeringen.
Dansk økonomi er bundsolid, bl.a. takket være en ansvarlig økonomisk politik. Rekordmange
er i job, få er ledige og inflationen er lav. Det kommer alle danskere til gavn. Den kurs fortsætter
vi.
Vi vil sætte folkeskolen fri og skabe uddannelser, der passer til børn og unges behov og hjælper
Danmark fremad. Fjerne regler, så endnu flere børn og unge kan få et fritidsjob. For der er intet
som ansvar, der får mennesker til at vokse.
Vi vil skabe et mere nært sundhedsvæsen, hvor man kan være tryg ved at få den hjælp, man har
brug for. Med forbedrede muligheder for fertilitetsbehandling, en ny model for samtykke til
organdonation og en højere abortgrænse, der styrker kvinders ret til at bestemme over egen
krop.
Vi vil gøre Danmark grønnere. Passe bedre på naturen. Etablere en havnaturfond, så vi kan
genoprette og beskytte naturen under havoverfladen. Og så vil vi videre med den grønne om-
stilling med bl.a. grøn luftfart, vedvarende energi, miljøvenligt design og fangst og lagring af
CO
2
.
Det skal være trygt at bo i Danmark. Derfor vil vi styrke indsatsen mod antisemitisme og sætte
ind over for utryghedsskabende adfærd.
Vi vil forbedre cybersikkerheden og indgå et tættere forsvarssamarbejde med USA, så vi styrker
den danske og europæiske sikkerhed. Og så vil vi vende bevisbyrden om, så det bliver lettere
for veteraner at få anerkendt PTSD som en arbejdsskade.
Endelig vil vi forlænge opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine, så de fortsat kan have en
tryg hverdag, hvor børnene kan gå i børnehave eller skole og forældrene arbejde.
På regeringens vegne ser jeg frem til at fortsætte det gode, brede samarbejde med Folketingets
partier.
[Underskrift indsættes]
Mette Frederiksen
Statsminister
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Regeringens lovprogram 2024-25
Social- og boligministeren
Ændring af børneloven, adoptionsloven og forskellige andre love (Børns ret
til deres forældre ved surrogataftaler, medfaderskab som retligt forældreskab,
forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at styrke børns ret til deres forældre ved surrogataftaler og i den
forbindelse at indføre ”medfaderskab” som retligt forældreskab, når et mandligt par sammen
skal være forældre. Lovforslaget har endvidere til formål at forenkle familiedannelse ved vok-
senadoption m.v.
Lovforslaget er en opfølgning på regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”
fra december 2022 og aftalen om børns ret til deres forældre ved surrogataftaler mellem rege-
ringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet fra fe-
bruar 2024.
Ændring af forældreansvarsloven (Styrkelse af barnets ret til begge forældre,
herunder barnets bedste ved samarbejdschikane og forældrefremmedgø-
relse, samt forældreansvar for forældre, der er dømt for gentagen vold i nære
relationer) (Okt II)
Lovforslaget har bl.a. til formål at styrke barnets ret til begge forældre og at styrke hensynet til
barnets bedste ved samarbejdschikane, forældrefremmedgørelse. Forslaget har endvidere til for-
mål at styrke barnets bedste, når en forælder er dømt for gentagen vold i nære relationer. Lov-
forslaget er en opfølgning på aftalen om et forbedret familieretligt system mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folke-
parti, Alternativet og Nye Borgerlige fra november 2023.
Ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Til-
bagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af Dan-
markskortet) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at bidrage til regelforenkling og afbureaukratisering for kommunerne
ved, at de skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af Danmarkskortet over omgø-
relsesprocenter på socialområdet, som blev indført med lov nr. 912 af 21. juni 2022, afskaffes.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om kommunernes økonomi for 2025 mellem regerin-
gen og KL fra maj 2024.
Ændring af lov om socialtilsyn (Ophævelse af auditfunktionen som følge af
opgavebortfald) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at ophæve gældende regler om Social- og Boligstyrelsens auditfunk-
tion i forhold til de fem socialtilsyn og vil indebære en afvikling af den overvågning og støtte,
som auditfunktionen har ydet til de kommunale socialtilsyn. Lovforslaget er en opfølgning på
regeringens forslag til finanslov for 2025.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Regeringens lovprogram 2024-25
Ændring af barnets lov og lov om retssikkerhed og administration på det so-
ciale område (Rettelse af mangler og tydeliggørelse af reglerne i barnets lov
om underretning og målgruppe for hjælp og støtte til børn og unge med ned-
sat funktionsevne m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at rette fejl og mangler i barnets lov og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og tydeliggøre reglerne, således at der sikres klare regler
om behandling af underretninger om børn og unge, om målgruppe for støtte og hjælp til børn
og unge med nedsat funktionsevne og deres familier, samt hvilken kommune, der er handle-
kommune, når en kommende forælder tager ophold på et krisecenter eller herberg, og barnet
kan have behov for støtte efter barnets lov efter fødslen.
Ændring af lov om social service (Hjemmel til at tilbyde overnatning på akut-
tilbud, regler vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v.
samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på her-
berg) (Jan I)
Lovforslaget har til formål skabe hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan tilbyde overnatning
af kortere varighed på akuttilbud til borgere, der skønnes at kunne have behov herfor i tilknyt-
ning til den akutte støtte, omsorg og vejledning, akuttilbuddet tilbyder. For det andet har lov-
forslaget til formål at fastsætte regler vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v.
Endeligt har lovforslaget til formål at udvide muligheden for, at kommunerne frivilligt og med
borgerens samtykke kan aftale handlekommuneskift for borgere på herberg.
Ændring af lov om socialtilsyn (Mere risikobaseret socialtilsyn, regelforenk-
linger m.v.) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at skabe rammerne om et mere fokuseret og risikobaseret socialtilsyn,
hvor kontrolopgaven er i centrum. Socialtilsynets driftsorienterede tilsyn skal i højere grad være
målrettet de tilbud, hvor der er indikationer på problemer med kvaliteten. Lovforslaget er en
opfølgning på aftalen om kommunernes økonomi for 2025 mellem regeringen og KL fra maj
2024 og aftalen om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre fra maj 2024.
Ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område (Loft over taksterne for krisecentre og herberger m.v.,
der vil indgå i en ny model for øget styring med kapaciteten på herbergsom-
rådet) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at etablere bemyndigelse for social- og boligministeren til at fastsætte
takstlofter for krisecentre og herberger. Takstlofter på herberger vil indgå i en ny model for øget
styring med kapaciteten på herbergsområdet. Modellen har ophæng i omlægningen af hjemlø-
seindsatsen, som har til hensigt at nedbringe antallet af borgere i hjemløshed og gøre op med
langvarig hjemløshed ved at understøtte øget brug af Housing First-tilgangen. Lovforslaget er
en opfølgning på aftalerne mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for hhv. 2024
og 2025 samt aftale om fonden for blandede byer
flere billige boliger og en vej ud af hjemløs-
hed mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Kristendemokraterne fra november 2021.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Regeringens lovprogram 2024-25
Ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. (Indførelse af
formaliseret beløbsgrænse for alternative tilbud) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre en formaliseret beløbsgrænse for alternative omkostninger
på 0 pct. for alternative tilbud. Det betyder, at borgere, som vælger at gøre brug af det frie valg
efter servicelovens § 108, stk. 2, eller efter almenboliglovens § 58 a, stk. 1, fremover fortsat vil
have ret til frit at vælge et alternativt tilbud end det, kommunen har visiteret til, dog under
forudsætning af, at det pågældende tilbud ikke vil være en dyrere løsning, end det af kommunen
visiterede tilbud. Lovforslaget er en opfølgning på aftalerne mellem regeringen og KL om kom-
munernes økonomi for hhv. 2024 og 2025.
Ændring af lov om social service og barnets lov (Omlægning af udmålingssy-
stemet for hjælp til dækning af merudgifter efter lov om social service og bar-
nets lov) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at bidrage til regelforenkling og gennemsigtighed, øget retssikkerhed
for borgerne og reduktion af kommunernes administrative udgifter gennem en omlægning af
udmålingssystemet for hjælp til dækning af merudgifter efter serviceloven og barnets lov. Lov-
forslaget er en opfølgning på aftalerne mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi
for hhv. 2024 og 2025 og aftalen om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet
mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Alliance, Det Konser-
vative Folkeparti og Radikale Venstre fra maj 2024.
Ændring af lov om social service (Tidsgrænse for retten for en ægtefælle,
samlever eller registreret partner til en afdød borger med handicap til at for-
blive i et længerevarende botilbud) (Feb II)
Med lovforslaget foreslås, at den tidsubegrænsede ret for en ægtefælle, samlever eller registreret
partner til en afdød borger med handicap til at blive boende i botilbuddet, hvor parret har boet
sammen, kan begrænses til en periode på tre måneder. Formålet er at sikre, at botilbuddene
benyttes af borgere med støttebehov. Kommunen vil ved behov herfor bistå den afdøde borgers
ægtefælle, samlever eller registrerede partner med at finde en ny bolig. Lovforslaget er en op-
følgning på aftalen om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet mellem rege-
ringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Alliance, Det Konservative Folke-
parti og Radikale Venstre fra maj 2024 og aftalen om kommunernes økonomi for 2025 mellem
regeringen og KL fra maj 2024.
Ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn m.v. (Indførelse af spe-
cialeplanlægning på den højt specialiserede del af handicapområdet m.v.)
(Feb II)
Lovforslaget har til formål at muliggøre en udrulning af en national specialeplanlægning på den
højt specialiserede del af handicapområdet. Lovforslaget er en opfølgning på regeringsgrundla-
get ”Ansvar for Danmark” fra december 2022 og aftalen om
en langsigtet og bæredygtig udvik-
ling af handicapområdet mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Libe-
ral Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre fra maj 2024.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Regeringens lovprogram 2024-25
Ændring af lov om social service (Indførelse af takstmodel og præcisering af
rammerne for ordningerne om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at præcisere rammerne for ordningerne om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance. Lovforslaget skal fastslå, at hjælpen
i ordningerne er handicapkompenserende, og at hjælperne dermed skal kunne udføre de hjæl-
peopgaver, som borgeren selv kunne have udført, hvis borgeren ikke havde en funktionsned-
sættelse. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Al-
liance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre fra maj 2024.
6