INDSIGT
Intelligent beslutningsstøtte
INDSIGT
GEVINSTER VED BRUG AF
INTELLIGENT
BESLUTNINGSSTØTTE
Borgerens retsikkerhed styrkes
Bedre borgerservice
Stærk faglighed
Færre fejl
Gennemsigtig kommunal økonomi
Styrke de umiddelbare
tværfaglige løsninger
Mere tid til borgerne i mødet med
dem
Kortere sagsbehandlingstid
Billigere og bedre løsninger
Understøtte høj grad af
selvbestemmelse i det faglige
rum
Atrraktive arbejdspladser og
dermed studieretning(er)
Nina og Tine er oprindeligt Social- og Børnefamiliechefer. Vi har haft
vores gang i det inderste af maskinrummene i store og små kommuner i
20 år hver - og mange af dem sammen. Vi har mest ryddet op,
implementeret reformer og sikret nye tiltag, der kunne spidse
socialområdet til. I 2018 begyndte vi samtalen om, hvad nu hvis....
...man kunne skabe et redskab til de store velfærdsområder som var
intuitivt, fagligt stærkt og understøttede borgerens trædesten gennem et
rimelig kompliceret (men nødvendigt!) lovgrundlag? Et redskab til driften,
som sikrer solidarisk viden til de mange og ikke kun hylder den
specialiserede viden hos de få? Et redskab som nedsætter mængden af
fejl, borgerklager* og som skaber tryghed både for borgere og
medarbejdere?
1. december 2023 tog vi springet med Innovationsfonden i ryggen (tak for
det!) og skabte det redskab, vi altid selv havde savnet: En AI-genereret
løsning,
INDSIGT,
hvis formål er at skabe intelligent beslutningsstøtte helt
ud på skrivebordene der, hvor sagsbehandlingen foregår, på de store
velfærdsområder. INDSIGT er et intelligent redskab, der gennem AI styrker
driftsmedarbejdere i deres dialog med borgere, så sagsbehandling er
lovmedholdig, rettidig, borgerunderstøttende og økonomisk forsvarlig ud
fra en forvaltningsmæssig ramme. INDSIGT skaber
ikke
afgørelser, men
hjælper medarbejdere til at træffe stærke beslutninger.
INDSIGT har en tværfaglig profil, da vi af erfaring ved, at 86% af alle
borgere, der kommer på de store velfærdsområder har flere udfordringer
end blot et lovgivningsområde. Derfor er det tværfaglige perspektiv
vigtigt for at kunne lykkes med en borgergruppe, der har stadigt mere
komplekse udfordringer og en økonomi, der mange steder er kuldsejlet.
“Firmaet VLFRD blev stiftet i december
2023 af Tine og Nina. Med over 20 års
cheferfaring fra velfærdsområdernes
inderste maskinrum og med en dyb
indsigt i problemer og løsninger har vi
skabt VLFRD og redskabet INDSIGT.
Vores mission er at styrke
medarbejdernes faglige og juridiske
viden så de kan give den bedste og
mest borgernære service til borgere i
udsatte positioner. ”
Vi ved at AI er kontroversielt i den offentlige sektor - men vi har efter 20
år i den selvsamme, svært ved at pege på andre løsninger da områderne
er stadig mere komplekse og de administrative opgaver stigende. Derfor
er der brug for nye redskaber.
2024 har været et vildt år. Vi er nået langt. Vi har haft mange samtaler,
mødt mange åbne døre og nogen skepsis. Lige nu testes vores prototype
af driftsnære fagpersoner i forskellige kommuner og regioner. De har
meget på hjerte - derfor er data fra dem vigtig for at lykkes med at
skabe et redskab, der faktisk kan bruges.
Sideløbende med prototypeudviklingen arbejder vi målrettet på at
etablere partnerskaber med diverse aktører (politisk, forskning, tech og
juridisk). Formålet er at få produktets løsninger styrket yderligere. Men i
lige så høj grad også for at styrke og nuancere debatten om den
offentlige sektors problemer OG løsninger, og hvad der reelt er brug for
ude på skrivebordene.
*Ankestyrelsen opgjorde sidste år, at der på landsgennemsnit er fejl i 38,5% af alle socialsager. Tallet
er formodentlig højere. Det betyder for det første at borgernes retssikkerhed er dårlig. Dernæst er
servicen i kommunerne for meget eller for lidt.
TINE MICHAEL-LINDHARD
NINA THESTRUP HANSEN
Founders