Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 206
Offentligt
2989722_0001.png
Marts 2025
Handicapsags-
barometret
2024 (Børn)
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00
Åbningstid – telefon:
man–tirs kl. 9.00 - 15.00
onsdag lukket
tors–fre kl. 9.00 – 15.00
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-555-3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 INDLEDNING
Hovedresultater
Baggrund
4
4
6
KAPITEL 2 RETLIGE MANGLER
De retlige krav er ikke overholdt i halvdelen af
sagerne
Retlige mangler i halvdelen af sagerne
Utilstrækkelig sagsoplysning er den mest udbredte
retlige mangel
9
9
10
14
Begrundelserne lever ikke op til kravene i en fjerdedel
af sagerne
17
Hjemmelsmangel forekommer i en mindre del af
sagerne
Kommunens vurdering er korrekt i et stort flertal af
sagerne
Mangel på partshøring forekommer sjældent
21
23
26
KAPITEL 3 SAGSBEHANDLINGSREGLER
Korrekt klagevejledning i størstedelen af sagerne
Sagsbehandlingsfristen overskrides i to ud af tre
sager
Helhedsvurdering er foretaget i et stort flertal af
sagerne
28
29
31
34
BILAG 1
METODE
39
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0004.png
4
KAPITEL 1
Indledning
Ankestyrelsen beskriver i dette handicapsagsbarometer kom-
munernes overholdelse af regler og praksis i sager om dækning
af merudgifter til børn og unge efter servicelovens § 41. Under-
søgelsen er lavet i forhold til afgørelser truffet efter serviceloven
og ikke efter barnets lov, som trådte i kraft den 1. januar 2024,
og der henvises derfor til bestemmelser i serviceloven og til prin-
cipmeddelelser, som er truffet med afsæt i serviceloven.
Barometret er ét af flere retssikkerhedsinitiativer, som indgår i
det samlede initiativ om bedre retssikkerhed og tillid på handi-
capområdet, som er en del af aftalen om udmøntning af reser-
ven på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022-
2025.
HOVEDRESULTATER
Ankestyrelsen har gennemgået og vurderet 385 afslags- og be-
villingssager om merudgifter fra alle landets kommuner. I flere
af sagerne ses, at kommunerne foretager en korrekt vurdering,
at kommunerne efterlever krav til partshøring, ligesom skøn un-
der regel og hjemmelsmangler kun forekommer i et begrænset
omfang. Når vi ser nærmere på sagsbehandlingsreglerne ses en
korrekt klagevejledning, såvel som helhedsvurdering i en meget
stor del af sagerne. Dog viser gennemgangen ligeledes, at der
er en række udfordringer i forhold til overholdelse af retlige krav
og øvrige sagsbehandlingsregler. Disse foldes ud i det følgende.
Retlige mangler i halvdelen af sagerne
Ankestyrelsen har fundet retlige mangler i 50 procent af de gen-
nemgåede sager. Manglerne har væsentlig betydning for afgø-
relsen i 45 procent af de gennemgåede sager, som både omfat-
ter bevilling- og afslagssager om merudgifter.
Utilstrækkelig sagsoplysning er den mest udbredte ret-
lige mangel
I 39 procent af alle gennemgåede sager (385 sager) mangler
der oplysninger med væsentlig betydning for afgørelsens resul-
tat. Her drejer det sig især om, at kommunerne mangler at ind-
hente oplysninger om:
- udgiftens størrelse,
- hvorvidt der er tale om en merudgift
- hvorvidt udgiften er nødvendig
I knap en fjerdedel af sagerne efterlever kommunerne ikke kra-
vet til begrundelse af afgørelsen, når der er tale om et afslag.
Her drejer det sig især om, at kommunen ikke i tilstrækkelig
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0005.png
5
grad beskriver de faktiske forhold, som er tillagt væsentlig be-
tydning for afgørelsen om afslag, og/eller at kommunen ikke i
tilstrækkelig grad har angivet de hovedhensyn, der har været
bestemmende for kommunens skønsudøvelse for afslaget.
Sagsbehandlingsfristen er den største udfordring i for-
hold til sagsbehandlingsreglerne
Kommunerne skal offentliggøre deres fastsatte sagsbehand-
lingsfrister på kommunens hjemmeside og informere borgeren,
hvis de ikke kan overholde disse. Dette krav gælder ikke opfølg-
ningsager.
I 46 procent af sagerne (102 ud af 220 sager), hvor vi har kend-
skab til dato for ansøgning og afgørelse, overholder kommu-
nerne ikke deres offentliggjorte sagsbehandlingsfrister. I cirka
halvdelen af disse sager overskrides sagsbehandlingsfristen
med mere end 10 uger. Den gennemsnitlige overskridelse af
sagsbehandlingsfristen er på 13 uger. Kun i få tilfælde ses det,
at kommunerne oplyser borgeren om en ny frist, hvilket kom-
munerne er forpligtiget til, jf. retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0006.png
6
§
BAGGRUND
DÆKNING AF MERUDGIFTER EFTER § 41 I SER-
VICELOVEN
1
Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige
merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn under
18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig li-
delse. Det er en betingelse, at merudgifterne er en kon-
sekvens af den nedsatte funktionsevne, og ikke kan dæk-
kes efter andre bestemmelser i denne lov eller anden
lovgivning.
Udgiften skal være nødvendig og overstige de udgifter,
som andre forældre til børn/unge uden en funktionsned-
sættelse har.
Kommunen udmåler hjælpen på baggrund af de sandsyn-
liggjorte merudgifter for den enkelte familie.
Kommunen kan bevilge nødvendige merudgifter, når de
sandsynliggjorte merudgifter udgør mindst 5.348 kr.
(2023-niveau) pr. år svarende til 446 kr. (2023-niveau)
pr. måned. Der angives takster på 2023 niveau, fordi de
gennemgåede sager er fra 2023.
(Bestemmelsen fra servicelovens § 41 er videreført i bar-
nets lov § 86 uden materielle ændringer, hvorfor praksis
fortsat gælder)
HANDICAPSAGSBAROMETRETS FORMÅL OG ME-
TODE
Ankestyrelsen gennemgår sager fra alle landets kommu-
ner med henblik på at give et overordnet og generaliser-
bart billede af kvaliteten af sagsbehandlingen i kommu-
nerne på handicapområdet. Det gør vi ved i perioden
2023-2025 at gennemgå 385 sager på hver af fire ud-
valgte dele af socialområdet i sager om enten børn eller
voksne med handicap. I alt gennemgår vi i løbet af de tre
1
Bestemmelsen fra servicelovens § 41 er videreført i barnets lov § 86 uden materielle
ændringer, hvorfor praksis forstsat gælder
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0007.png
7
år 1540 sager. Fokus for gennemgangen er, om kommu-
nernes afgørelser er i overensstemmelse med regler og
praksis på et udvalgt lovområde. Undersøgelsen har nav-
net Handicapsagsbarometret, og de udvalgte områder er:
I 2023: Ledsagelse til voksne, servicelovens § 97.
I 2024: Dækning af merudgifter til børn og voksne,
servicelovens §§ 41 og 100
2
.
I 2025: Dækning af tabt arbejdsfortjeneste, barnets
lov § 87.
DATAGRUNDLAG OG AFGRÆNSNING
Handicapsagsbarometeret 2024 består af to selvstændige
undersøgelser af henholdsvis servicelovens § 41 (børn)
og servicelovens § 100 (voksne).
Denne undersøgelse af servicelovens § 41 (børn) fra
2024 er baseret på en juridisk gennemgang af i alt 385
sager fra 98 kommuner, hvor der er truffet afgørelse om
merudgifter efter § 41 i serviceloven. Blandt de gennem-
gåede sager er der 102 sager, hvor kommunen har truf-
fet afgørelse om fuld bevilling (26 procent af de gennem-
gåede sager), 218 sager med fuldt eller delvist af-
slag/delvis bevilling (57 procent af de gennemgåede sa-
ger) og 65 sager med afgørelsen, der indeholder flere
delafgørelser med forskellige resultater (17 procent af de
gennemgåede sager).
Undersøgelsen handler om den juridiske kvalitet i sags-
behandlingen og målingen af kommunernes sager er
alene baseret på de sagsakter, som kommunerne har
sendt ind. Kommunerne blev bedt om at indsende alle
relevante akter, der relaterede sig til afgørelsen.
Ankestyrelsen har gennemført undersøgelsen efter reg-
lerne i retssikkerhedslovens kapitel 11 om praksisunder-
søgelser, og undersøgelsens resultater skal behandles på
et kommunalbestyrelsesmøde eller i et af kommunalbe-
styrelsens stående udvalg
3
i de medvirkende kommuner i
henhold til retssikkerhedslovens § 79 a.
2
Undersøgelsen omhandler afgørelser truffet inden 1. januar 2024 efter servicelovens §
41. Efter 1. januar 2024 har merudgiftsydelse til børn hjemmel i § 86 i barnets lov.
Fsva. møde i et stående udvalg, se § 1, nr. 2, i ændringslov nr. 1686 af 30. decem-
ber 2024
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0008.png
8
Undersøgelsens resultater er samlet set generaliserbare
på tværs af landets kommuner. Resultaterne kan dog
ikke anvendes til at beskrive den enkelte kommunes
sagsbehandlingskvalitet, da der ikke er vurderet et re-
præsentativt udsnit af sager om merudgifter fra hver en-
kelt kommune. De landsdækkende resultater giver et bil-
lede af en generel tendens, som de enkelte kommuners
sager har bidraget til. Som opfølgning på resultaterne fra
det samlede barometer, bør den enkelte kommune for-
holde sig til egne sager og egen praksis på det pågæl-
dende lovområde med henblik på vurdering af, om tilsva-
rende udfordringer er tilstede.
Yderligere information om undersøgelsens metode frem-
går af bilag 1.
I kapitel 2 kan du læse om Ankestyrelsens vurdering af afgørel-
sernes rigtighed og kvalitet, herunder overholdelse af retlige
krav til sagsoplysning, begrundelse, partshøring og kommunens
vurdering.
I kapitel 3 kan du læse om Ankestyrelsens vurdering af udvalgte
sagsbehandlingsregler, der ikke har betydning for afgørelsens
rigtighed, men har retssikkerhedsmæssig betydning.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0009.png
9
KAPITEL 2
Retlige mangler
Her kan du læse om Ankestyrelsens vurdering af de gennemgå-
ede afgørelsers rigtighed og kvalitet, herunder overholdelse af
retlige krav til sagsoplysning, begrundelse, partshøring og kom-
munens vurdering.
DE RETLIGE KRAV ER IKKE OVERHOLDT I HALV-
DELEN AF SAGERNE
I 55 procent af sagerne er afgørelsen i overensstemmelse med
regler og praksis, og afgørelsen ville være blevet stadfæstet af
Ankestyrelsen, hvis den var påklaget (210 ud af 385 sager). 44
procent af sagerne ville blive hjemvist (170 ud af 385 sager)
grundet retlige mangler. 1 procent (5 ud af 385 sager) ville være
blevet ændret. Dette fremgår af figur 2.1.
FIGUR 2.1 HVOR STOR EN DEL AF SAGERNE LEVER OP TIL DE RETLIGE KRAV
Afgørelsen ville være blevet stadfæstet, hvis sagen
var påklaget til Ankestyrelsen
55%
Afgørelsen ville være blevet ændret, hvis sagen var
påklaget til Ankestyrelsen
1%
Afgørelsen ville være blevet hjemvist, hvis sagen
var påklaget til Ankestyrelsen
44%
0%
20%
40%
60%
Andel sager
Note: Tallene i figuren er baseret på alle
385 sager.
’Afgørelsen ville være blevet ophævet, hvis sagen var påklaget til Anke-
styrelsen’ har været en mulig kategori, men ingen sager er registreret i denne kategori.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0010.png
10
TAL FRA KLAGESAGSBEHANDLINGEN I ANKESTY-
RELSEN
Fra 2020 til 2023 har Ankestyrelsen realitetsbehandlet
2932 sager om dækning af merudgifter efter servicelo-
vens § 41. 40 procent af disse sager har Ankestyrelsen
enten hjemvist eller ændret/ophævet kommunens afgø-
relse. 60 procent af kommunernes afgørelser er således
blevet stadfæstet i perioden.
Undersøgelsens stadfæstelsesprocent er 55 procent og
ligger derfor tæt på det billede, som vi ser i Ankestyrel-
sens klagesagsbehandling. Dertil kommer, at kommu-
nerne i de sager, der er målt i denne undersøgelse, ikke
har haft mulighed for at foretage den påkrævede genvur-
dering. Kommunerne har derved ikke haft mulighed for
at ændre afgørelsen, hvilket de har mulighed for i de sa-
ger, der bliver påklaget
Derudover skal vi gøre opmærksom på, at tallene fra An-
kestyrelsens ankestatistik også inkluderer sager, hvor
kommunen har truffet afgørelse om tilbagebetaling af
merudgifter. Denne type af sager indgår ikke i denne
måling. Dette har ikke betydning for den procentvise for-
deling af Ankestyrelsens afgørelser i de påklagede sager.
RETLIGE MANGLER I HALVDELEN AF SAGERNE
I retssikkerhedsloven og forvaltningsloven er der fastsat regler
om, hvilke krav der er til sagsbehandlingen og den afgørelse,
som kommunen skal træffe. Kommunen skal også sikre sig, at
gældende praksis på et bestemt område bliver anvendt. Gæl-
dende praksis kan være udmøntet i en principmeddelelse.
En afgørelse kan lide af en eller flere retlige mangler. Nedenfor
gennemgår vi de retlige mangler, som vi har konstateret i de
gennemgåede sager:
Utilstrækkelig sagsoplysning
Kommunen har ansvaret for, at sagen er tilstrækkeligt
oplyst til, at der kan træffes en korrekt afgørelse.
Begrundelsesmangel
Kommunen skal begrunde afgørelsen, hvis borger ikke
fuldt ud får medhold i sin ansøgning om merudgifter.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0011.png
11
Kommunen skal her angive de oplysninger, der er tillagt
væsentlig betydning ved afgørelsen. Begrundelseskravet
gælder ikke i sager, hvor borger får fuldt ud medhold i
sin ansøgning.
Mangler ved kommunens vurdering
Kommunen skal foretage en konkret og individuel vurde-
ring i den enkelte sag ud fra sagens materielle indhold
og det relevante lovgrundlag. Eksempelvis kan kommu-
nen foretage en forkert vurdering, hvis den har anvendt
de faktiske oplysninger i sagen forkert eller ikke har ind-
draget væsentlige oplysninger i vurderingen af sagen.
Skøn under regel
Kommunen må i sin afgørelse ikke sætte skøn under re-
gel. Skøn under regel betyder, at kommunen ikke har
foretaget en konkret og individuel vurdering af borgerens
behov i forhold til den ansøgte hjælp. Det kan for eksem-
pel være, fordi kommunen udelukkende henviser til kom-
munens kvalitetsstandarder, og at kommunen ikke – ud
fra borgerens funktionsevne og støttebehov – konkret
vurderer, om der er grundlag for at afvige kvalitetsstan-
derne.
Hjemmelsmangel
Kommunens afgørelse skal have hjemmel i lovgivningen.
En hjemmelsmangel kan for eksempel være, at kommu-
nen har anvendt en regel forkert, eller at kommunen har
anvendt et ulovligt kriterium for afgørelsen.
Manglende partshøring
Kommunen skal sende oplysninger i partshøring, hvis
oplysningerne vedrører faktiske forhold af væsentlig be-
tydning for sagens udfald, og disse oplysninger er til
ugunst for parten samtidigt med, at parten må antages
ikke at være bekendt med, at oplysningerne indgår i sa-
gen.
Halvdelen af de gennemgåede sager lider af en eller flere retlige
mangler (193 sager). De retlige mangler har i langt de fleste
tilfælde haft væsentlig betydning for afgørelsen. Det betyder, at
sagen ville være blevet hjemvist eller ændret, hvis det havde
været en klagesag i Ankestyrelsen (se figur 2.1.). I den anden
halvdel af de gennemgåede sager er der ingen retlige mangler.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0012.png
12
Figur 2.2 LIDER AFGØRELSEN AF EN ELLER FLERE RETLIGE MANGLER?
Ja
50%
Nej
50%
0%
20%
40%
60%
Andel sager
Note: Figuren er baseret på alle
385 sager.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
I figur 2.3 ses fordelingen af de forskellige typer af retlige mang-
ler i de vurderede sager. De retlige mangler er fordelt i forhold
til, om de har eller ikke har haft væsentlig betydning for afgø-
relsen.
Det gælder for langt de fleste retlige mangler, at de har væsent-
lig betydning for afgørelsens rigtighed. Ankestyrelsen har i sin
vurdering af, om afgørelsens resultat er korrekt, taget udgangs-
punkt i de foreliggende oplysninger. Denne vurdering afhænger
derfor af, om kommunerne har indsendt alle relevante oplysnin-
ger i forbindelse med, at Ankestyrelsen indkaldte sager til un-
dersøgelsen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0013.png
13
FIGUR 2.3 RETLIGE MANGLER
Utilstrækkelig sagsoplysning
1%
39%
4%
20%
2%
6%
2%
2%
1%
1%
1%
2%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
Begrundelsesmangel
Hjemmelsmangel
Forkert vurdering
Mangler i kommunens
vurdering
Skøn under regel
Partshøringsmangel
Retlige mangler uden væsentlig betydning for afgørelsens
Andel sager
rigtighed
Retlige mangler med væsentlig betydning for afgørelsens
rigtighed
Note: Figuren er baseret på alle 385 sager, med undtagelse af begrundelsesmangel, der er baseret på
283 sager.
Datagrund-
laget ved begrundelsesmangel er mindre end 385 sager, og resultaternes statistiske generaliserbarhed bør derfor tolkes
med forsigtighed, da de gennemgåede sager ikke nødvendigvis er repræsentative for alle kommuner. Vi kan imidlertid
genkende de udfordringer, der viser sig i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling på området, og vi
formoder derfor, at de identificerede udfordringer også vil kunne gøre sig gældende i andre end de undersøgte sager.
En afgørelse kan have flere retlige mangler, og tallene summerer derfor ikke til 100 procent.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
Den mest udbredte retlige mangel er
utilstrækkelig sagsop-
lysning
(40 procent af samtlige sager, hvoraf næsten alle har
væsentlig betydning for afgørelsen).
Dernæst følger
begrundelsesmangel
(24 procent af 283 sa-
ger, hvor borger ikke gives fuldt ud medhold og derfor krav om
begrundelse). I 20 procent af de sager, hvor vi ser en begrun-
delsesmangel, har manglen væsentlig betydning for afgørelsen,
og i 4 procent har den ikke væsentlig betydning for afgørelsen.
Hjemmelsmangel
ses i 8 procent af sagerne, hvoraf 6 procent
har væsentlig betydning, og 2 procent ikke har væsentlig betyd-
ning for afgørelsen.
Mangler i kommunens vurdering
ses i et lille omfang i form
af, at kommunen har foretaget en
forkert vurdering
i den en-
kelte sag ud fra sagens materielle indhold og det relevante lov-
grundlag, hvilket ses i 4 procent af sagerne.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0014.png
14
Skøn under regel
forekommer kun i 2 procent af sagerne. I
halvdelen af disse sager har manglen en væsentlig betydning
for afgørelsens resultat.
Partshøringsmangel
ses kun i 3 procent af sagerne, hvoraf to
tredjedele har væsentlig betydning for afgørelsen.
I det følgende gennemgår vi de enkelte typer af retlige mangler
hver for sig. Vi starter med at se på utilstrækkelig sagsoplys-
ning, som er den mest udbredte retlige mangel på tværs af de
385 sager.
UTILSTRÆKKELIG SAGSOPLYSNING ER DEN
MEST UDBREDTE RETLIGE MANGEL
Kommunen har ansvaret for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst til,
at der kan træffes en korrekt afgørelse. Det følger af retssikker-
hedslovens § 10.
§
DATAGRUNDLAG
Alle sager –
385 sager
Sager med
manglende
sagsoplysning
155 sager
KRAV TIL SAGSOPLYSNING
De oplysninger, som kommunen indhenter til brug for sin
sagsbehandling, skal være relevante og korrekte.
4
Kom-
munen skal indhente oplysninger om væsentlige forhold,
der har betydning for sagen. Kommunen kan bede bor-
gerne om at medvirke til sagens oplysning, enten i form
at et samtykke til indhentelse af oplysninger, i det om-
fang et samtykke er påkrævet, eller ved at borgeren
medvirker til at få de oplysninger frem, som er nødven-
dige for at kunne afgøre, hvilken hjælp den pågældende
er berettiget til.
40 procent af sagerne (155 ud af de 385 sager) er utilstrække-
ligt oplyst (figur 2.3), og i næsten alle disse sager har den
4
Det er det retsgrundlag, som afgørelsen træffes efter, der er afgørende for, hvilke typer
af oplysninger der skal indhentes til brug for sin sagsbehandling. Det er kommunens an-
svar at sikre en afklaring, inden kommunen afgør sagen, hvis der er tvivl om sagens op-
lysninger, hvis borger kommer med væsentlige oplysninger, der for eksempel anfægter
oplysningsgrundlaget, eller der i øvrigt er et mangelfuldt oplysningsgrundlag. Det er desu-
den kommunens ansvar at inddrage den nødvendige fagkundskab, hvis der er et behov
for det. Hvis der er spørgsmål i sagen, der forudsætter særlig fagkundskab, følger det af
officialprincippet, at kommunen har ansvaret for, at den nødvendige fagkundskab inddra-
ges i den konkrete sag. Herudover kan det være nødvendigt at indhente oplysninger fra
relevante fagpersoner med kendskab til borgerens nedsatte funktionsevne, der kan udtale
sig om forhold, som er af betydning for vurderingen af, om betingelserne for at yde hjælp
er opfyldt. Det beror på en konkret og individuel vurdering i hver enkelt sag, hvilke oplys-
ninger der er nødvendige for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0015.png
15
manglende sagsoplysning væsentlig betydning for Ankestyrel-
sens vurdering af afgørelsen (150 ud af 155 sager). I enkelte
sager (5 ud af 155 sager) har den manglende sagsoplysning ikke
haft væsentlig betydning for Ankestyrelsens vurdering af afgø-
relsen.
Typisk mangler oplysninger om udgiftens størrelse, nød-
vendighed, og om der er tale om en merudgift
Figur 2.4 viser hvilke typer af oplysninger, der mangler i de sa-
ger, som ikke er tilstrækkeligt oplyst.
FIGUR 2.4 HVILKE OPLYSNINGER MANGLER?
Oplysning om udgiftens størrelse
Oplysninger om, hvorvidt der er tale om merudgift
Oplysninger om udgiftens nødvendighed
Oplysninger om, hvorvidt udgiften er en følge af
barnets funktionsnedsættelse
Oplysninger om mulighed for hjælp efter andre
bestemmelser
Oplysninger til brug for vurdering af, om barnet er i
målgruppen
Andet
0%
59%
54%
47%
15%
15%
11%
6%
20%
40%
60%
80%
Andel sager
Note: Figuren er baseret på
155 sager.
Datagrundlaget er her mindre end 385 sager, og resultaternes statistiske generaliser-
barhed bør derfor tolkes med forsigtighed, da de gennemgåede sager ikke nødvendigvis er repræsentative for alle kom-
muner. Vi kan imidlertid genkende de udfordringer, der viser sig i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbe-
handling på området, og vi formoder derfor, at de identificerede udfordringer også vil kunne gøre sig gældende i andre
end de undersøgte sager.
En afgørelse kan mangle flere oplysninger, og tallene summerer derfor ikke til 100 procent.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
Ud af de 155 sager, hvor der mangler oplysninger, drejer det
sig oftest om udgiftens størrelse (59 procent), manglende op-
lysning om, hvorvidt der er tale om en merudgift (54 procent)
samt manglende oplysning om udgiftens nødvendighed (47 pro-
cent).
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0016.png
16
I mellem 11 og 15 procent af sagerne mangler der oplysninger
om, hvorvidt udgiften er en følge af barnets funktionsnedsæt-
telse eller indgribende lidelse (15 procent), om der er søgt efter
mulighed for hjælp efter andre regler (15 procent), eller der
mangler oplysninger til brug for vurderingen af, om barnet er i
målgruppen (11 procent).
I 6 procent af sagerne, kategoriseret som ”andet” i figur 2.4,
ses forskellige typer af manglende oplysninger – som for eksem-
pel, at der mangler angivelse af, hvornår udgiften er afholdt eller
en præcisering af, hvad der konkret bevilges af merudgifter.
EKSEMPLER PÅ MANGLENDE OPLYSNINGER MED
OG UDEN VÆSENTLIG BETYDNING FOR AFGØREL-
SENS RESULTAT
Nogle manglende sagsoplysninger har væsentlig betyd-
ning for Ankestyrelsens vurdering, mens andre ikke har.
Manglende oplysninger med væsentlig betydning
Oplysninger, der har væsentlig betydning, er eksempelvis
oplysninger, der kan understøtte kommunens vurdering
af, om den ansøgte merudgift er nødvendig. Hvis der
ikke er tilstrækkelige oplysninger herom, kan det ikke af-
gøres, om kommunens bevilling af eller afslag på merud-
gifter er korrekt.
Eksempel
En afgørelse, hvor kommunen bevilger rideterapi. Her
mangler der oplysninger, som kan afklare, hvorvidt det
primære formål med den ansøgte rideterapi er træ-
ning/behandling eller fritidsaktivitet. Dette skulle kom-
munen have afklaret. Der kan ikke dækkes merudgifter
til behandling/træning, jf.
principmeddelelse 34-18.
Manglende oplysninger uden væsentlig betydning
Oplysninger, som ikke har væsentlig betydning, ses ek-
sempelvis i opfølgningssager, hvor det ud fra de forelig-
gende oplysninger må lægges til grund, at der ikke er
tvivl om afgørelsens rigtighed i forhold til kommunens
vurdering.
Eksempel
Kommunen har truffet afgørelse om ophør af merudgifter
med henvisning til, at merudgifterne ikke overstiger mi-
nimumsbeløbet. Det fremgår imidlertid ikke, hvad famili-
ens merudgifter fremover udgør. Det fremgår dog af sa-
gens akter, at de eneste merudgifter familien har er
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0017.png
17
nogle kørsler til sygehuset om året, men det fremgår dog
ikke, hvilke merudgifter familien ikke længere har. Da
det fremgår, at forælderen er enig i, at beløbet ikke læn-
gere overstiger minimumsbeløbet, og at bevillingen der-
for ophører, har de manglende oplysninger om udgiftens
størrelse, ikke væsentlig betydning for Ankestyrelsens
vurdering af sagen. Det er desuden ikke sandsynligt, at
udgifterne til kørslerne overstiger minimumsbeløbet.
BEGRUNDELSERNE LEVER IKKE OP TIL KRA-
VENE I EN FJERDEDEL AF SAGERNE
§
Kommunen skal begrunde en afgørelse, hvis borgeren ikke får
fuldt ud medhold i det ansøgte.
KRAV TIL AFGØRELSENS BEGRUNDELSE
Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de retsreg-
ler, som afgørelsen er truffet efter. I det omfang, afgørel-
sen efter disse regler beror på et administrativt skøn,
skal begrundelsen også angive de hovedhensyn, der har
været bestemmende for skønsudøvelsen. Det følger af
forvaltningslovens § 24, stk. 1.
Begrundelsen skal også beskrive de faktiske forhold, som
er tillagt væsentlig betydning i afgørelsen. Det følger af
forvaltningslovens § 24, stk. 2.
Der gælder et krav om en særligt uddybende begrun-
delse ved afgørelser om hel eller delvis frakendelse af en
tidligere tilkendt ydelse.
5
I 283 af de vurderede sager, har borger ikke fået fuldt ud
medhold, hvilket betyder, at kommunen dermed skal opfylde
5
Folketingets Ombudsmand har i FOU 2011-16-1 udtalt, at begrundelsen i tilfælde, hvor
der sker frakendelse af en tidligere tilkendt ydelse, dels skal indeholde årsagen til, at
borgeren ikke længere opfylder betingelserne for ydelsen, dels en særskilt begrun-
delse for, hvorfor ydelsen frakendes borgeren. Begrundelsen bør blandt andet inde-
holde oplysning om årsagen til, at myndigheden har ændret sin vurdering. Det bør
desuden fremgå af begrundelsen, hvis det skyldes fejl eller misforståelser, at borge-
ren tidligere er blevet anset for berettiget til ydelsen. Det bør også fremgå af afgørel-
sen, hvis den ændrede vurdering skyldes, at der er sket ændringer i lovgivning, ad-
ministrativ praksis og/eller kommunens serviceniveau.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0018.png
18
begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24. Når vi kigger på
disse sager, kan vi se, at:
DATAGRUNDLAG
Alle sager –
385 sager
Sager hvor bor-
ger ikke får fuldt
ud medhold
283 sager
kommunens begrundelse lever op til kravene i 76 procent af
sagerne (214 ud af 283 sager)
i 20 procent af sagerne (57 ud af 283 sager) lever kommu-
nens begrundelsen ikke op til de retlige krav, og det har væ-
sentlig betydning for afgørelsens rigtighed.
i 4 procent af sagerne (12 ud af 283 sager), lever kommu-
nens begrundelse ikke op til de retlige krav, men dette har
ikke væsentlig betydning for afgørelsens rigtighed.
I sager med begrundelsesmangler er to typer af mangler
særligt udbredte
Der er tale om en begrundelsesmangel, når kommunen ikke i
tilstrækkelig grad begrunder, hvorfor afgørelsen har fået et be-
stemt resultat.
Figur 2.5 viser de 69 sager med begrundelsesmangler fordelt
på hvilke typer af begrundelsesmangler, som vi har registreret
på sagerne. Her ses det, at særligt to typer af begrundelses-
mangler er udbredte.
Den ene type begrundelsesmangel drejer sig om, at kommu-
nen ikke i tilstrækkelig grad beskriver de faktiske forhold, som
er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen. Det gælder for 62
procent af sagerne, der lider af en begrundelsesmangel (43 ud
af 69 sager).
Den anden type begrundelsesmangel drejer sig om, at kom-
munen ikke i tilstrækkelig grad har angivet de hovedhensyn,
der har været bestemmende for kommunens skønsudøvelse.
Det gælder for 49 procent af sagerne, der lider af en begrun-
delsesmangel (34 ud af 69 sager).
I de øvrige sager med begrundelsesmangel ses det, at 10 pro-
cent (7 ud af 69 sager) drejer sig om, at der ikke henvises til
de retsregler, der er truffet afgørelse efter. I 9 procent (6 ud af
69 sager) er begrundelsen for, hvorfor tidligere bevilget hjælp
nedsættes eller bortfalder, utilstrækkelig.
19 procent af sagerne (13 ud af 69 sager) med begrundelses-
mangel kategoriseres under ”andet” og her ses flere forskellige
typer af mangler. Den mest udbredte er, at kommunen i be-
grundelsen fejlagtigt henviser til betingelser der ikke fremgår
af merudgiftsreglerne, men af reglerne om hjælpemidler og
forbrugsgoder.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0019.png
19
FIGUR 2.5 HVAD BESTÅR BEGRUNDELSESMANGLEN I?
Ikke i tilstrækkelig grad beskrevet de faktiske
forhold, som er tillagt væsentlig betydning for
afgørelsen
Ikke i tilstrækkelig grad angivet de hovedhensyn,
der har været bestemmende for kommunens
skønsudøvelse
Afgørelsen indeholder ikke en henvisning til de
retsregler, der er truffet afgørelse efter
Ikke i tilstrækkelig grad begrundet, hvorfor den
tidligere bevilgede hjælp nedsættes eller bortfalder
(det skærpede begrundelseskrav)
Andet
0%
62%
49%
10%
9%
19%
20%
40%
60%
80%
Andel sager
Note: Figuren er baseret på
69 sager.
Datagrundlaget er her mindre end 385 sager, og resultaternes statistiske generaliser-
barhed bør derfor tolkes med forsigtighed, da de gennemgåede ikke nødvendigvis er repræsentative for alle kommuner.
Vi kan imidlertid genkende de udfordringer, der viser sig i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling
på området, og vi formoder derfor, at de identificerede udfordringer også vil kunne gøre sig gældende i andre end de
undersøgte sager.
En afgørelse kan have flere begrundelsesmangler, og tallene summerer derfor ikke til 100 procent.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
I de fleste tilfælde er begrundelsesmanglen væsentlig for An-
kestyrelsens vurdering af afgørelsens rigtighed. Men der ses
også tilfælde, hvor en begrundelsesmangel ikke er væsentlig.
Det drejer sig for eksempel om tilfælde, hvor Ankestyrelsen ud
fra sagens oplysninger kan konstatere, at afgørelsens resultat
er korrekt, men hvor kommunen ikke har givet en tilstrækkelig
eller korrekt begrundelse for resultatet.
EKSEMPLER PÅ BEGRUNDELSESMANGEL MED OG
UDEN BETYDNING FOR AFGØRELSENS RESULTAT
Eksempel på begrundelsesmangel med væsentlig
betydning
Forældrene har ansøgt om merudgifter til ekstra bukser
og sko og angiver i ansøgningen konkret, hvor mange
sæt bukser og sko barnet bruger om året. Kommunen
vurderer, at der som følge af barnets funktionsnedsæt-
telse er behov for ekstra bukser og sko til barnet, men
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0020.png
20
konstaterer, at der ikke findes statistikker over, hvor me-
get tøj og sko, der anses for at være sædvanligt for et
barn på tilsvarende alder at bruge om året. Kommunen
foretager derfor et skøn over, hvad den vurderer er sæd-
vanligt, men underbygger ikke, hvilke overvejelser der
har været afgørende for, at de er nået frem til, hvad der
må anses for at være normalt for et barn uden funktions-
nedsættelse at bruge.
Dette er en begrundelsesmangel, da det ikke fremgår af
kommunens afgørelse, hvad der har været afgørende for
deres skønsudøvelse i forhold til udmålingen af antallet af
ekstra bukser og sko. Det forhold, at der ikke kan ind-
hentes statistik på et område medfører ikke, at kommu-
nen kan undlade at begrunde, hvad der har været afgø-
rende for resultatet. Den mangelfulde begrundelse har
derfor betydning for afgørelsens resultat.
Eksempel på begrundelsesmangel uden væsentlig
betydning
Et eksempel på en sag, hvor den mangelfulde begrun-
delse ikke har haft væsentlig betydning for afgørelsens
resultat er en sag, hvor kommunen vurderer, at foræl-
drene ikke er i personkredsen, da der ikke er forsøgt be-
handling. Kommunen vurderer på baggrund heraf, at
barnets lidelse ikke opfylder varighedskriteriet. Dette
strider dog imod, at der foreligger lægelige oplysninger
om, at funktionsnedsættelsen i form af ufrivillig vandlad-
ning i hvert fald vil være der de næste 1-2 år. Der er
også lægelige oplysninger om, at der medicinsk ikke kan
gøres mere. Det følger af bekendtgørelsens § 1, stk. 4, at
der med langvarig menes, at lidelsen skønnes at vare et
år eller mere. Der er derfor tale om en forkert fortolkning
af reglen og en mangelfuld begrundelse. Men fordi der
har været tilstrækkelige oplysninger i sagen, har mang-
len ikke betydning for resultatet.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0021.png
21
HJEMMELSMANGEL FOREKOMMER I EN MINDRE
DEL AF SAGERNE
§
DATAGRUNDLAG
Alle sager –
385 sager
Sager med
hjemmels-
mangel
29 sager
Kommunens afgørelse skal have hjemmel i lovgivningen.
KRAV OM HJEMMEL
En hjemmelsmangel kan for eksempel være, at kommu-
nen har anvendt en regel forkert, eller at kommunen har
anvendt et ulovligt kriterium for afgørelsen.
I 8 procent af alle sager (29 ud af 385 sager) har kommunen
ikke hjemmel til at træffe den konkrete afgørelse med den an-
vendte lovhenvisning. I et stort flertal af disse sager har hjem-
melsmanglen væsentlig betydning for Ankestyrelsens vurdering
af afgørelsen (22 ud af 29 sager).
Figur 2.6 viser, hvad hjemmelsmanglen drejer sig om blandt de
sager, hvor afgørelsen lider af en hjemmelsmangel.
I 38 procent af sagerne (11 ud af 29 sager) har kommunen be-
handlet borgers ansøgning om hjælp efter en forkert bestem-
melse.
I 21 procent af sagerne (6 ud af 29 sager) lægger kommunen
vægt på nogle forhold, der ikke har betydning for vurderingen
af, om det er en nødvendig merudgift. Kommunen foretager så-
ledes ikke en vurdering efter reglerne om nødvendige merudgif-
ter. Det kan for eksempel være, at kommunen i afgørelsen har
vurderet, at det ansøgte er sædvanligt indbo eller et forbrugs-
gode - hvilket ikke er et kriterie i merudgiftsbestemmelsen.
I 14 procent af sagerne (4 ud af 29 sager) har kommunen for-
tolket reglen forkert og i 10 procent af sagerne (3 ud af 29 sa-
ger) henvises der til en principmeddelelse, der ikke gælder for
det pågældende lovområde.
31 procent af sagerne (9 ud af 29 sager) med hjemmelsmangel
er kategoriseret som ”andet”. Her ses forskellige typer af hjem-
melsmangel. Det kan for eksempel være, at kommunen henvi-
ser til sundhedsloven, som den ikke har kompetence til at træffe
afgørelse efter. Eller at kommunen bevilger dækning af udgifter
til træning eller behandling, hvilket ikke kan dækkes efter reg-
lerne om merudgifter. Det fremgår af
principmeddelelse 34-18.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0022.png
22
FIGUR 2.6 HVAD BESTÅR HJEMMELSMANGLEN I?
Kommunen har behandlet ansøgningen om hjælp
efter den forkerte bestemmelse
Kommunen foretager ikke en vurdering efter
reglerne om nødvendige merudgifter
Kommunen har fortolket reglen forkert
Kommunen henviser til en principmeddelelse, der
ikke finder anvendelse på det pågældende
lovområde
Andet
0%
20%
38% (11 sager)
21% (6 sager)
14% (4 sager)
10% (3 sager)
31% (9 sager)
40%
60%
Andel sager
Note: Figuren er baseret på
29 sager.
Datagrundlaget er her mindre end 385 sager, og resultaternes statistiske generaliser-
barhed bør derfor tolkes med forsigtighed, da de gennemgåede sager ikke nødvendigvis er repræsentative for alle kom-
muner. Dog genkendes resultatet fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling. Vi kan imidlertid genkende de udfordringer,
der viser sig i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling på området, og vi formoder derfor, at de
identificerede udfordringer også vil kunne gøre sig gældende i andre end de undersøgte sager.
En afgørelse kan have flere hjemmelsmangler, og tallene summerer derfor ikke til 100 procent.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
EKSEMPEL PÅ HJEMMELSMANGEL, MED OG UDEN
BETYDNING FOR AFGØRELSENS RESULTAT
Hjemmelsmangel med væsentlig betydning
En hjemmelsmangel med væsentlig betydning for Anke-
styrelsens vurdering af afgørelsen er, når kommunen har
fortolket bestemmelsen forkert. Det kan for eksempel
være, når kommunen vurderer, at der kan bevilges mer-
udgifter til udgifter, der hører under en anden sektor, så-
som udgifter til træning og behandling eller skolekørsel.
I langt de fleste tilfælde i denne undersøgelse er en
hjemmelsmangel af væsentlig betydning for Ankestyrel-
sens vurdering af om afgørelsen er korrekt.
Eksempel
Et eksempel på en hjemmelsmangel med væsentlig be-
tydning er en ansøgning om en trehjulet cykel, der må
karakteriseres som en specialcykel, og derfor først burde
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0023.png
23
være behandlet efter reglerne om hjælpemidler/forbrugs-
goder i servicelovens §§ 112 og 113. Dermed er praksis i
principmeddelelse 40-19
og
20-23
ikke fulgt.
Hjemmelsmangel uden væsentlig betydning
Der ses dog også enkelte eksempler på afgørelser, som
mangler hjemmel i en del af det, som kommunen har
truffet afgørelse om, men som ikke er væsentlig for An-
kestyrelsens vurdering af resultatet af den samlede afgø-
relse.
Eksempel
Det kan eksempelvis være, at kommunen ved afgørelsen
om merudgifter henviser til en forkert bestemmelse/pa-
ragraf. På trods af dette har Ankestyrelsen kunnet vur-
dere om afgørelsen er korrekt.
KOMMUNENS VURDERING ER KORREKT I ET
STORT FLERTAL AF SAGERNE
Mangler ved kommunens vurdering kan bestå i, at kommunen:
foretager en
forkert vurdering
på baggrund af sagens op-
lysninger (fx anvender faktiske oplysninger i sagen forkert el-
ler underlader at inddrage væsentlige oplysninger i vurderin-
gen.)
har sat
skøn under regel
og således ikke foretager en kon-
kret og individuel vurdering i den konkrete sag
I 4 procent af sagerne ses retlige mangler, der handler om
kommunens vurdering på baggrund af sagens oplysninger, og i
2 procent af sagerne ses retlige mangler, som handler om skøn
under regel.
I det følgende gennemgås hver af disse typer af mangler ved
kommunens vurderinger.
Forkert vurdering ses i en lille del af sagerne
Hvis kommunen har anvendt de faktiske oplysninger i sagen for-
kert eller ikke har inddraget væsentlige oplysninger, har kom-
munen foretaget en forkert vurdering.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0024.png
24
§
KOMMUNENS VURDERING AF SAGENS OPLYSNIN-
GER.
Kommunen har foretaget en forkert vurdering, hvis kom-
munen ikke har inddraget relevante oplysninger om bor-
gers funktionsnedsættelse, når kommunen skal træffe af-
gørelse om, hvorvidt borger er omfattet af personkredsen
for merudgifter, eller kommunen ikke har inddraget væ-
sentlige objektive oplysninger, som kan belyse, om bor-
ger har en nødvendig merudgift i forhold til andre uden
en funktionsnedsættelse på samme alder og i samme
livssituation.
I 4 procent af sagerne (17 ud af 385 sager) har kommunen fo-
retaget en forkert vurdering, og for godt halvdelen af disse har
den forkerte vurdering væsentlig betydning for Ankestyrelsens
vurdering af afgørelsens resultat (9 ud af 17 sager).
EKSEMPLER PÅ FORKERT VURDERING MED OG
UDEN BETYDNING FOR AFGØRELSENS RESULTAT
Forkert vurdering med væsentlig betydning
At kommunen har foretaget en forkert vurdering med
væsentlig betydning for afgørelsens resultat handler om,
at kommunen har anvendt de faktiske oplysninger i sa-
gen forkert eller ikke har inddraget væsentlige oplysnin-
ger i vurderingen af, om borger har ret til at få dækket
en merudgift.
Eksempel 1
En kommune har vurderet, at forældrene ud fra sagens
oplysninger ikke er omfattet af personkredsen, og Anke-
styrelsen vurderer ud fra de samme oplysninger, at for-
ældrene er omfattet.
Eksempel 2
Kommunen foretager en ”med eller uden medicin”-vurde-
ring ved vurderingen af målgruppe. Dette forudsætter at
der er tale om medicinsk behandling. I sagen er der op-
lysninger om brug af fede cremer og sæber. Intet indike-
rer, at det er at sidestille med medicinsk behandling,
men alene håndkøbsvarer, hvorfor ”med eller uden medi-
cin”-vurderingen ikke er relevant. Barnet skal blot vurde-
res med den indsmøring, som barnet får.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0025.png
25
Forkert vurdering uden væsentlig betydning
Kommunen kan foretage en forkert vurdering, som ikke
har væsentlig betydning for Ankestyrelsens vurdering af
afgørelsen. Eksempelvis, hvis en kommune er kommet
frem til en korrekt afgørelse, selv om kommunen har an-
vendt de faktiske oplysninger i sagen forkert eller ikke
har inddraget væsentlige oplysninger af betydning for af-
gørelsen.
Eksempel
En borger ansøger om dækning af merudgifter til medi-
cin. Kommunen træffer afgørelse om afslag på dækning
af merudgifter, fordi minimumsbeløbet ikke overstiges.
Det er imidlertid ikke korrekt, at minimumsbeløbet ikke
overstiges. Men til gengæld fremgår det af sagens oplys-
ninger, at borger af ikke opfylder betingelserne for dæk-
ning af merudgifter, fordi barnet ikke er omfattet af per-
sonkredsen. Derfor ender kommunens forkerte vurdering
med ikke at have betydning for Ankestyrelsens afgørelse
om at stadfæste kommunens afgørelse.
§
Skøn under regel forekommer i få sager
Kommunen må ikke i sin afgørelse sætte skøn under regel og
derved undlade at foretage en konkret og individuel vurdering.
KRAV OM KONKRET OG INDIVIDUEL VURDERING
Skøn under regel betyder, at kommunen ikke har foreta-
get en konkret og individuel vurdering i forhold til den
ansøgte hjælp. Det kan for eksempel være, at kommu-
nen henviser til kommunens kvalitetsstandarder uden i
samme forbindelse at foretage en konkret og individuel
vurdering af borgers behov for hjælp.
I 2 procent af sagerne forekommer der skøn under regel. Sagt
med andre ord er der blandt de 385 sager 6 sager, hvor kom-
munen ikke har foretaget en konkret og individuel vurdering. I
4 af disse sager har dette også afgørende betydning for afgørel-
sens resultat.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0026.png
26
EKSEMPLER PÅ SKØN UNDER REGEL MED OG UDEN
BETYDNING FOR AFGØRELSENS RESULTAT
Eksempel på skøn under regel med væsentlig be-
tydning
Et eksempel, hvor skøn under regel har betydning for af-
gørelsens resultat, er hvor kommunen har sat skøn under
regel, når den træffer afgørelse om delvis afslag på hjælp
med henvisning til kommunens serviceniveau i forhold til
egenbetaling på en cykel uden konkret at have forholdt
sig til, hvorvidt prisen er sædvanlig for en cykel til et
barn på den givne alder.
Dette har betydning for resultatet, fordi kommunen ikke
foretager en konkret vurdering, og dermed er det ikke
muligt at vurdere, om kommunens udmåling er korrekt.
Et eksempel på skøn under regel uden væsentlig
betydning
Et eksempel på en sag, hvor kommunen sætter skøn un-
der regel, er en sag, hvor kommunen træffer afgørelse
om, at den bevilgede merudgift ophører, når barnet bli-
ver 1 år med henvisning til, at det fremgår af Sundheds-
styrelsens hjemmeside, at børn fra 1-årsalderen kan
spise den samme mad, som resten af familien.
Manglen får dog ikke væsentlig betydning for afgørelsens
resultat, fordi kommunen bevilger dækning af merudgif-
ter, selvom kommunen vurderer, at barnet ikke er om-
fattet af målgruppen.
MANGEL PÅ PARTSHØRING FOREKOMMER
SJÆLDENT
Kommunen skal partshøre over oplysninger i sagen, hvis oplys-
ningerne:
vedrører faktiske forhold,
er af væsentlig betydning for sagens udfald,
er til ugunst for parten,
og det må antages, at parten ikke er bekendt med, at
oplysningerne indgår i sagen
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0027.png
27
§
KRAV OM PARTSHØRING
Det er alene væsentlige oplysninger, der er til ugunst for
borgeren, som er omfattet af pligten til at partshøre. Der
kan under sagen være tilvejebragt eller modtaget oplys-
ninger, som borgeren ikke er bekendt med. I dette til-
fælde er betingelsen om, ”at parten ikke kan antages at
vide, at oplysningerne indgår i sagen” opfyldt. Betingel-
sen om, ”at parten ikke kan antages at vide, at oplysnin-
gerne indgår i sagen”, er også opfyldt i de situationer,
hvor parten kender oplysningerne, men ikke ved, at de
benyttes i den konkrete sammenhæng. Kravet om parts-
høring omfatter kun oplysninger om sagens faktiske om-
stændigheder.
Manglende partshøring forekommer i 3 procent af de gennem-
gåede sager (12 ud af 385 sager). I de fleste af disse sager er
den manglende partshøring af væsentlig betydning for afgørel-
sen (9 ud af 12 sager).
Kommunen skal partshøre over de oplysninger, der bruges til
ugunst for borger, og som borger ikke kan antages at være
bekendt med, og når oplysningerne har væsentlig betydning
for den afgørelse, som kommunen skal træffe. Eksempelvis i
sager om målgruppevurdering, hvor kommunen indhenter op-
lysninger om barnet/den unge ved for eksempel sygehus,
læge, PPR eller skole, og som bruges til at give afslag på an-
søgningen om dækning af merudgifter med henvisning til, at
barnet/den unge ikke er i målgruppen.
Manglende partshøring er en fejl, som Ankestyrelsen ved en
klagesagsbehandling kan rette op på. Kommunens eventuelle
manglende overholdelse af partshøringsreglerne vil derfor ikke
nødvendigvis føre til, at afgørelsen er ugyldig. Det skyldes, at
borgeren i forbindelse med en klagesagsbehandling hos Anke-
styrelsen får mulighed for at komme med bemærkninger til sa-
gen. I denne måling kan den manglende partshøring have haft
betydning for afgørelsens resultat, idet borger ikke, som ved
klagesagsbehandling, har haft anledning til at blive bekendt
med de oplysninger, som kommunen har undladt at partshøre
borger over.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0028.png
28
KAPITEL 3
Sagsbehandlingsregler
Her kan du læse om kommunernes overholdelse af sagsbe-
handlingsregler som klagevejledning, sagsbehandlingstid og
helhedsvurdering.
En kort opsummering af de tre sagsbehandlingsregler:
Klagevejledning
Kommunens skriftlige afgørelser, som kan påklages til
anden forvaltningsmyndighed, skal være ledsaget af en
fyldestgørende klagevejledning.
Sagsbehandlingstid
Kommunen skal fastsætte, offentliggøre og overholde
frister for sagsbehandlingen på de enkelte sagsområder
– i dette tilfælde dækning af en merudgift.
Helhedsvurdering
Kommunen har i forbindelse med sagsbehandlingen
pligt til at sikre en helhedsorienteret hjælp, hvor famili-
ens/borgerens samlede situation bliver vurderet i for-
hold til hele den sociale lovgivning.
Hovedresultaterne af Ankestyrelsens vurdering af disse sags-
behandlingsregler i de gennemgåede sager fremgår af figur
3.1. Figurens resultater uddybes i det følgende.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0029.png
29
Figur 3.1 HVOR STOR EN DEL AF SAGERNE LEVER OP TIL SAGSBEHANDLINGSREGLERNE?
Klagevejledning
94%
Sagsbehandlingstid
54%
Helhedsvurdering
86%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Andel sager
Note: Klagevejledning er baseret på
283 sager,
hvor der har været krav om klagevejledning.
Helhedsvurdering er baseret på alle
385 sager.
Sagsbehandlingstiden er baseret på
220 sager,
hvor det har været relevant og muligt at vurdere sagsbehandlingstiden.
Datagrundlaget for klagevejledning og sagsbehandlingstiden er mindre end 385 sager, og resultaternes statistiske gene-
raliserbarhed bør derfor tolkes med forsigtighed, da de gennemgåede sager ikke nødvendigvis er repræsentative for alle
kommuner. Vi kan imidlertid genkende de udfordringer, der viser sig i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klage-
sagsbehandling på området, og vi formoder derfor, at de identificerede udfordringer også vil kunne gøre sig gældende i
andre end de undersøgte sager.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
KORREKT KLAGEVEJLEDNING I STØRSTEDELEN
AF SAGERNE
Hvis borgeren ikke har fået fuldt ud medhold, skal afgørelsen
være ledsaget af en vejledning om klageadgang med angivelse
af klageinstans og oplysning om fremgangsmåden ved indgi-
velse af klagen, herunder om en eventuel tidsfrist. Ved en skrift-
lig afgørelse skal kommunen give borgeren en skriftlig klagevej-
ledning sammen med afgørelsen. Det følger af forvaltningslo-
vens § 25. Manglende klagevejledning vil normalt ikke føre til
en omgørelse i Ankestyrelsens klagesagsbehandling.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0030.png
30
§
DATAGRUNDLAG
Alle sager –
385 sager
Sager, hvor kla-
gevejledning er
et krav og der er
klagevejledning
265 sager
KRAV OM KLAGEVEJLEDNING
Forvaltningslovens § 25. Afgørelser, som kan påklages til
anden forvaltningsmyndighed, skal, når de meddeles
skriftligt, være ledsaget af en vejledning om klageadgang
med angivelse af klageinstans og oplysning om frem-
gangsmåden ved indgivelse af klage, herunder om even-
tuel tidsfrist. Det gælder dog ikke, hvis afgørelsen fuldt
ud giver den pågældende part medhold.
I undersøgelsen indgik 283 sager, hvor klagevejledning har
været et krav, fordi borger ikke har fået fuldt ud medhold. På
forgående side viser figur 3.1., at i 94 procent af disse sager
(265 ud af 283 sager) har kommunen levet op til reglerne om
at give en klagevejledning.
Figur 3.2 på næste side er en opgørelse over de 265 sager,
hvor der er givet en klagevejledning, og hvor klagevejlednin-
gen også er et krav. I 93 procent af disse sager indeholder
kommunens afgørelse en klagevejledning, der lever op til kra-
vene i forvaltningslovens § 25, (247 ud af 265 sager).
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0031.png
31
FIGUR 3.2 OPFYLDER AFGØRELSENS KLAGEVEJLEDNING FORVALTNINGSLOVENS § 25?
Ja
93%
Nej
7%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Andel sager
Note: Figuren er baseret på
265 sager,
hvor borger ikke får fuldt ud medhold, og hvor der også er givet en klagevejledning.
Datagrundlaget er her mindre end 385 sager, og resultaternes statistiske generaliserbarhed bør derfor tolkes med for-
sigtighed, da de gennemgåede sager ikke nødvendigvis er repræsentative for alle kommuner. Vi kan imidlertid genkende
mønstret i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling på området, og vi formoder derfor, at de identi-
ficerede mønstre også vil kunne gøre sig gældende i andre end de undersøgte sager.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
EKSEMPLER PÅ KLAGEVEJLEDNINGER, DER IKKE
OPFYLDER FORVALTNINGSLOVENS § 25
Et eksempel på en klagevejledning der er i strid med for-
valtningslovens § 25 er, at der ikke er oplysninger om,
hvem der skal klages til eller fremgangsmåden.
Et andet eksempel er et tilfælde, hvor det fejlagtigt frem-
går af klagevejledningen, at klagen skal være begrundet,
hvilket ikke er et krav i henhold til forvaltningsloven.
SAGSBEHANDLINGSFRISTEN OVERSKRIDES I
TO UD AF TRE SAGER
Det fremgår af reglerne i retssikkerhedsloven, at kommunen
skal fastsætte frister for sagsbehandlingen på de enkelte sags-
områder. Fristerne for afgørelser efter lov om social service skal
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0032.png
32
§
DATAGRUNDLAG
Alle sager –
385 sager
offentliggøres på og fremgå tydeligt af kommunens hjemme-
side. Fristerne gælder også ved kommunens behandling af af-
gørelser efter lov om social service, som er hjemvist af Anke-
styrelsen. Fristoverskridelser vil normalt ikke føre til en omgø-
relse i Ankestyrelsens klagesagsbehandling.
KRAV TIL FRISTER FOR SAGSBEHANDLINGEN
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 3, at kommunen
skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt
med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så
fald hvilken.
Kommunen skal på de enkelte sagsområder fastsætte fri-
ster for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en
ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal
offentliggøres. Hvis fristen i en konkret sag ikke overhol-
des, skal ansøgeren have besked om, hvornår ansøgeren
kan forvente en afgørelse.
Fristerne efter § 3 skal for afgørelser efter lov om social
service offentliggøres på og fremgå tydeligt af kommu-
nens hjemmeside. Fristerne gælder også ved kommu-
nens behandling af afgørelser efter lov om social service,
som er hjemvist af Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har i
principmeddelelse 49-16
fastslået, at
Ankestyrelsen kan efterprøve, om kommunen har offent-
liggjort en frist for sagsbehandling, og om borgeren har
fået rettidig besked, hvis fristen ikke kan overholdes i
den konkrete sag.
Kommunerne har ved indsendelse af sagerne til Handicapsags-
barometret oplyst kommunens sagsbehandlingsfrist for den
aktuelle bestemmelse på afgørelsestidspunktet. Figur 3.3 viser
hvor mange af sagerne, der er behandlet inden for den offent-
liggjorte sagsbehandlingsfrist.
Figuren er baseret på 220 sager, hvor sagsbehandlingsfristen er
relevant eller har været mulig at udregne. I 42 af de gennem-
gåede sager kendes fristen og/eller tidspunktet for afgørelsen
eller ansøgningen ikke, og vi ved derfor ikke, om sagsbehand-
lingstiden er overholdt. I 123 af de gennemgåede sager er reg-
len ikke relevant – for eksempel, fordi der er tale om opfølg-
ningssager.
Sager, hvor
sagsbehand-
lingsfrist er rele-
vant og målbar
220 sager
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0033.png
33
FIGUR 3.3 ER SAGEN BEHANDLET INDEN FOR DEN OFFENTLIGGJORTE
SAGSBEHANDLINGSFRIST?
Ja
54%
Nej, den er ikke behandlet inden for fristen, og der
er ikke oplysninger om en ny frist
40%
Nej, men kommunen har oplyst en ny frist til
borger
6%
0%
20%
40%
Andel sager
60%
Note: Figuren er baseret på
220 sager,
hvor det har været relevant og muligt at vurdere om fristen er overholdt.
Datagrundlaget er her mindre end 385 sager, og resultaternes statistiske generaliserbarhed bør derfor tolkes med for-
sigtighed, da de gennemgåede sager ikke nødvendigvis er repræsentative for alle kommuner. Vi kan imidlertid genkende
de udfordringer, der viser sig i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling på området, og vi formoder
derfor, at de identificerede udfordringer også vil kunne gøre sig gældende i andre end de undersøgte sager.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
Når vi ser på de sager, hvor fristen og ansøgnings- og afgørel-
sesdato fremgår af sagens akter, har kommunen overholdt sin
egen sagsbehandlingsfrist i 54 procent af sagerne (118 ud af
220 sager). I 40 procent (89 ud af 220 sager) af disse sager er
fristen ikke overholdt, og der er heller ikke oplyst en ny frist til
borgeren. Kun i 6 procent (13 ud af 220) af sagerne, har kom-
munen oplyst en ny frist til borgeren ved overskridelse af frist.
Figur 3.4 viser med hvor mange uger, sagsbehandlingsfristen er
overskredet. I 46 procent af de sager hvor kommunen har over-
skredet sin egen offentliggjorte sagsbehandlingstid, overskrides
sagsbehandlingsfristen med mere end 10 uger.
Overskridelsen i de sager, hvor kommunen har overskredet sin
egen offentliggjorte sagsbehandlingstid, varierer mellem 1 og
82 uger. Den gennemsnitlige overskridelse af sagsbehandlings-
tiden er 13 uger.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0034.png
34
FIGUR 3.4 MED HVOR MANGE UGER ER SAGSBEHANDLINGSFRISTEN OVERSKREDET?
Mere end
60
50-59
1%
2%
4%
5%
7%
27%
24%
30%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
Antal ugers overskridelse
40-49
30-39
20-29
10-19
5-9
0-4
Andel sager
Note: Figuren er baseret på de
102 sager,
hvor sagsbehandlingsfristen ikke er overholdt samt kan beregnes. Datagrundlaget
er her mindre end 385 sager, og resultaternes statistiske generaliserbarhed bør derfor tolkes med forsigtighed, da de
gennemgåede sager ikke nødvendigvis er repræsentative for alle kommuner. Vi kan imidlertid genkende de udfordringer,
der viser sig i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling på området, og vi formoder derfor, at de
identificerede udfordringer også vil kunne gøre sig gældende i andre end de undersøgte sager.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
HELHEDSVURDERING ER FORETAGET I ET
STORT FLERTAL AF SAGERNE
Hvis kommunen i forbindelse med sagsbehandlingen bliver op-
mærksom på, at borger har behov for hjælp til andet end det
ansøgte, har kommunen pligt til at undersøge, om borger kan
få hjælp hertil efter andre bestemmelser i barnets lov/service-
loven eller efter anden lovgivning. Det kan for eksempel være,
at der ved sagens behandling er indikation for et behov for af-
løsning eller aflastning. Det kan også være, at det ansøgte
alene er behandlet efter reglerne om merudgifter, men også
burde være behandlet efter andre regler, for eksempel reg-
lerne om hjælpemidler og forbrugsgoder.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0035.png
35
§
DATAGRUNDLAG
Alle sager –
385 sager
KRAV OM HELHEDSVURDERING
Kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om
hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at
give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også
rådgivning og vejledning, jf. retssikkerhedslovens § 5.
Kommunen skal desuden være opmærksom på, om der
kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter
anden lovgivning.
Den sociale lovgivning skal forstås bredt. Det vil sige, at
det ikke kun er et spørgsmål om alle muligheder for
hjælp efter barnets lov, serviceloven, men også sund-
hedslovgivningen, beskæftigelseslovgivningen osv.
I sagsgennemgangen har vi derfor også vurderet, om kommu-
nerne har behandlet ansøgninger og spørgsmål om hjælp efter
alle de relevante muligheder, der findes for at give hjælp efter
hele den sociale lovgivning,
6
og om kommunerne under hele
sagsforløbet har haft et tilstrækkeligt fokus på en helhedsorien-
teret indsats i forhold til familiens samlede situation – herunder
også rådgivning og vejledning.
Blandt de gennemgåede sager ser vi, at kommunerne har fore-
taget en helhedsvurdering i 86 procent af sagerne (330 ud af
385 sager). Dette fremgår af figur 3.5.
6
Begrebet ”den sociale lovgivning” henviser til lovgivning på hele det sociale område; der
kan eksempelvis være tale om foranstaltninger efter serviceloven, aktivloven, beskæfti-
gelsesindsatsloven, sygedagpengeloven, pensionsloven m.v.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0036.png
36
FIGUR 3.5 HAR KOMMUNEN FORETAGET EN HELHEDSVURDERING?
Ja
86%
Nej
10%
Ved ikke
4%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Andel sager
Note: Figuren er baseret på
385 sager.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
I nogle sager har familien brug for anden hjælp
DATAGRUNDLAG
Alle sager –
385 sager
I 10 procent af de gennemgåede sager (40 ud af 385 sager),
hvor kommunerne mangler at foretage en helhedsvurdering,
fremgår det, at familien kan have brug for en eller flere typer af
støtte efter andre regler i den sociale lovgivning.
Nedenstående figur illustrerer, hvilke andre regler i den sociale
lovgivning, som kommunen ikke har forholdt sig til, selvom sa-
gen indeholder oplysninger om, at et barn/ung/familie kan have
brug for støtte efter disse.
Mangler hel-
hedsvurdering
40 sager
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0037.png
37
Figur 3.6 HVILKEN STØTTE EFTER ANDRE REGLER, HAR KOMMUNEN IKKE FORHOLDT SIG TIL?
Reglerne om hjælpemidler/forbrugsgoder
Reglerne om aflastning og afløsning
Reglerne om personlig pleje og praktisk hjælp
Reglerne om tabt arbejdsfortjeneste
Reglerne i aktivloven
Reglerne om ledsagelse
Andet
0%
20%
55% (22 sager)
13% (5 sager)
8% (3 sager)
8% (3 sager)
3% (1 sager)
3% (1 sager)
30% (12 sager)
40%
60%
Andel sager
Note: Figuren er baseret på de
40 sager,
der mangler helhedsvurdering. Datagrundlaget er her mindre end 385 sager, og re-
sultaternes statistiske generaliserbarhed bør derfor tolkes med forsigtighed, da de gennemgåede sager ikke nødvendig-
vis er repræsentative for alle kommuner. Vi kan imidlertid genkende de udfordringer, der viser sig i sagsgennemgangen,
fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling på området, og vi formoder derfor, at de identificerede udfordringer også vil
kunne gøre sig gældende i andre end de undersøgte sager.
Kommunen kan have undgået at forholde sig til mere end regel, og tallene summerer derfor ikke til 100 procent.
Kilde: Ankestyrelsen 2024
Som det fremgår af figuren, ses der især eksempler på, at kom-
munen ikke tager stilling til familiens eventuelle behov for støtte
efter reglerne om hjælpemidler og forbrugsgoder efter service-
lovens §§ 112 og 113. Det gælder for 55 procent af sagerne (22
ud af 40 sager).
Derudover ses det, at kommunen ikke tager stilling til familiens
eventuelle behov for støtte i:
13 procent (5 ud af 40 sager), hvor familien kan have behov
for støtte efter reglerne om aflastning og afløsning efter ser-
vicelovens § 44, jf. servicelovens § 84, stk. 1.
8 procent (3 ud af 40 sager), hvor familien kan have behov for
støtte efter reglerne om tabt arbejdsfortjeneste efter service-
lovens § 42.
8 procent (3 ud af 40 sager), hvor familien kan have behov for
støtte efter reglerne om personlig pleje og praktisk hjælp efter
servicelovens §§ 44, jf. § 83.
3 procent (1 ud af 40 sager), hvor familien kan have behov for
støtte efter reglerne om ledsagelse efter servicelovens § 45.
3 procent (1 ud af 40 sager), hvor familien kan have behov for
støtte efter aktivloven.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0038.png
38
I 30 procent af sagerne (12 ud af 40 sager) ses der yderligere
en række forskellige eksempler på, at kommunen ikke tager
stilling til familiens eventuelle behov for støtte efter andre reg-
ler i den sociale lovgivning. Det kan for eksempel være behov
for støtte efter servicelovens § 116 om boligændringer eller §
114 om støtte til køb af bil.
I 2 procent af de gennemgåede sager (6 ud af 385 sager) har
Ankestyrelsen vurderet, at forhold i sagen som udgangspunkt
kunne give anledning til at kontakte Ankestyrelsens tilsyn.
Dette skete i ét tilfælde. Dette på baggrund af tre sager fra
samme kommune. Ankestyrelsens tilsyn vurderede, at det gav
anledning til at kontakte kommunen. Kommunen har ved
oversendelsen af de tre sager oplyst, at kommunen ikke har
officielle sagsbehandlingsfrister på afgørelsestidspunktet og at
disse først er politisk besluttet efterfølgende. Tilsynet fandt
ikke anledning til at gøre yderligere, fordi kommunen efterføl-
gende havde rettet op og indført og offentliggjort sagsbehand-
lingstider.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0039.png
39
BILAG 1
Metode
Handicapsagsbarometret 2024 (Børn) er baseret på en juridisk
gennemgang af i alt 385 sager, der inkluderer både bevilling- og
afslagssager fra alle landets 98 kommuner. Formålet er at be-
lyse, om kommunerne overholder regler og praksis ved deres
behandling af sager om dækning af merudgifter efter servicelo-
vens § 41. Vi gennemgår her, hvordan vi har grebet processen
an.
UDVÆLGELSE AF SAGER
I det følgende beskriver vi processen og kriterierne for indkal-
delse af sager.
Antallet af sager fra hver kommune
Alle landets kommuner har indsendt sager til Handicapsagsba-
rometret. Antallet af sager fra hver kommune varierer alt efter
kommunens størrelse.
Erfaringsmæssigt ved vi, at ikke alle indsendte sager lever op til
indkaldelseskriterierne. For ikke at ulejlige kommunerne med at
skulle indsende sager ad flere omgange, har vi bedt kommu-
nerne om at sende 15-20 procent flere sager end det antal, som
vi skal gennemgå. Det gør det muligt at erstatte sager, der ikke
lever op til indkaldelseskriterierne, hvilket reducerer risikoen for
at indkalde erstatningssager. Dette har dog ikke helt kunnet
undgås.
Kriterier for indsendelse af sager
Formålet med undersøgelsen har været at få indblik i den aktu-
elle sagsbehandling. Derfor har kriterierne for indsendelse af sa-
ger været følgende:
Afgørelsen om dækning af merudgifter skulle være truffet før
6. oktober 2023. Kommunerne blev bedt om at udvælge sa-
ger med de nyeste afgørelser op til denne dato – det vil sige
sager, der er afgjort så tæt på den 6. oktober 2023 som mu-
ligt.
Afgørelsen måtte ikke være påklaget til Ankestyrelsen. Hvis
der tidligere i borgerens sag har været en klage til Ankesty-
relsen, har den pågældende sag dog stadig kunnet indgå i
undersøgelsen, så længe afgørelserne ikke handlede om den
samme merudgift.
En fordeling på sager om henholdsvis afslag og bevillinger
indførtes med henblik på at afspejle aktuel sagsbehandling.
Der findes ikke en landsdækkende statistik på fordelingen,
men i efteråret 2021 foretog KL i samarbejde med 12 kom-
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0040.png
40
muner en optælling af afgørelser truffet på børne- og vok-
senhandicapområdet over et fire uger langt forløb
7
. Optællin-
gen har således givet et øjebliksbillede af en fordeling, og det
er med udgangspunkt i denne, at der indførtes et krav om, at
afgørelsen i 65 procent af sagerne skulle være bevillinger, og i
35 procent af sagerne skulle være afslag.
I forhold til kravet om fordeling af bevillinger og afslag viste sags-
gennemgangen imidlertid, at en stor del af sagerne ikke kunne
kategoriseres som enten fuld bevilling eller fuldt afslag, efter-
som mange sager består af delvise afslag/bevillinger samt afgø-
relser, der indeholder flere delafgørelser med forskellige resul-
tater.
Fordelingen mellem afslag og bevillinger på dækning af merud-
gift efter § 41 blev således: 102 sager med fuld bevilling, 218
sager med fuldt afslag eller delvist afslag/delvis bevilling og 65
sager med afgørelser, der indeholder flere delafgørelser med
forskellige resultater. Det gælder sager, hvor der ansøges om
flere udgifter, og hvor borgeren både får bevilliget nogle udgifter
og får afslag på andre.
Vi har også valgt at medtage enkelte sager, der er afgjort efter
den 6. oktober 2023. Det drejer sig om sager, vi har indkaldt
senere i processen som erstatning for sager, der udgik, fordi de
ikke levede op til indkaldelseskriterierne. Kravet til sager, der er
afgjort efter den 6. oktober 2023 har stadig været, at de ikke
måtte være påklaget til Ankestyrelsen, samt at klagefristen var
udløbet, da kommunen sendte dem ind til Ankestyrelsen.
Proces og principper for indkaldelse af sager
Mandag den 2. oktober 2023 modtog alle landets kommuner
en advisering om, at der i november 2023 ville komme en
indkaldelse af sager til Handicapsagsbarometret.
Den 6. november 2023 modtog kommunerne et brev, der be-
skrev, hvor mange sager de skulle sende, og hvilke kriterier
sagerne skulle vælges ud fra. Derudover fremgik der en frist
for, hvornår sagerne senest skulle være sendt til Ankestyrel-
sen.
I december 2023 og januar 2024 rykkede Ankestyrelsen for
indsendelse af sager og indkaldte erstatningssager fra de
kommuner, der havde indsendt sager, der ikke levede op til
indkaldelseskriterierne.
Det fremgik af indkaldelsesbrevet, at kun de indsendte akter,
ville indgå i vurderingen af sagerne, og at Ankestyrelsen ikke
efterfølgende ville indhente yderligere akter. Kommunerne blev
7
KL: ”Undersøgelse:
kommunernes afgørelser på handicapområdet”
(2022)
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0041.png
41
således bedt om at indsende alle relevante akter, der relaterede
sig til afgørelsen, herunder:
Akter i form af udtalelser fra eksempelvis hospital eller speci-
allæger og akter om den hjælp barnet i øvrigt er bevilliget.
Indkaldelser til samtaler, referater af møder, interne indstil-
linger til støtte, og bestillinger samt oplysninger om opfølg-
ning.
Alle relevante journalnotater.
Relevante akter fra andre afdelinger i kommunen, for eksem-
pel hvis barnet havde fået en ydelse fra en anden afdeling,
som påvirkede vurderingen af den ansøgte hjælp (merudgif-
ter).
Akter, som fandtes at være relevante i forhold til den sam-
lede vurdering af sagen, også selvom disse lå uden for måle-
perioden eller tilhørte en anden forvaltning i kommunen.
Vurderingen af sagerne er foretaget på det foreliggende grund-
lag.
Udgåede sager
Nogle af de indsendte sager er udgået fra målingen og er om
muligt blevet erstattet af andre sager fra samme kommune. En
sag er udgået, fordi der ikke var medsendt en afgørelse om mer-
udgifter, som kunne måles, og i andre sager har der været tvivl
om, hvorvidt borger har klaget over afgørelsen. I disse sager
har der derfor ikke været sikkerhed for, at sagerne opfyldte kri-
terierne for målingen.
ANALYSEN AF SAGERNE
Sagerne er gennemgået af jurister fra Ankestyrelsen med erfa-
ring i at behandle klagesager om merudgifter. Til brug for sags-
gennemgangen har vi anvendt et analyseskema, som er blevet
udfyldt for hver sag.
Der har under gennemgangen været stort fokus på en ensartet
besvarelse, og tvivlsspørgsmål er blevet drøftet i gruppen af ju-
rister, som har gennemgået sagerne til undersøgelsen. Vi har
derudover løbende gennemgået besvarelserne og krydstjekket
måden, hvorpå analyseskemaerne er udfyldt.
Målingerne af sagerne er foretaget ud fra den forudsætning, at
kommunen har indsendt alle relevante akter. I undersøgelsen
har vi baseret vores registreringer på det indsendte materiale.
Vi kan derfor ikke afvise, at der i nogle tilfælde har været ek-
sempler på manglende sagsoplysninger, som Ankestyrelsen i en
klagesag efterfølgende ville rekvirerer fra kommunen, og at
dette ville føre til en ændret vurdering af sagen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0042.png
42
Vi tager desuden forbehold for registreringen af opfølgningssa-
ger, hvor der er tale om fortsatte bevillinger. Der kan være en
vis usikkerhed forbundet med målingen af sagen, fordi vi ved
sagsgennemgangen ikke nødvendigvis har haft den oprindelige
bevilling samt de relevante sagsoplysninger, der har dannet
grundlag for vurderingen. Målingen af opfølgningsafgørelsen si-
ger derfor ikke nødvendigvis noget om rigtigheden af den oprin-
delige bevilling.
AFRAPPORTERING AF RESULTATERNE
Størrelsen af den samlede stikprøve på 385 sager fra alle kom-
muner betyder, at undersøgelsens samlede resultater er gene-
raliserbare på tværs af alle sager om dækning af merudgifter
efter § 41 i alle landets kommuner.
Antallet af sager målt fra hver enkelt kommune er for lille til, at
resultaterne for hver kommune er generaliserbare på tværs af
alle kommunens sager inden for de udvalgte sagstyper. Vi har
derfor ikke kommuneopdelte resultater med i undersøgelsen.
De resultater, der ikke er baseret på gennemgangen af alle 385
sager, bør principielt tolkes med forsigtighed i forhold til deres
generaliserbarhed for samtlige sager i landets kommuner.
Der er stor forskel på hvor stort eller småt antallet af sager er i
de resultater, der er baseret på mindre end 385 sager. Her skal
man læse graferne efter princippet om, at jo flere sager, der
indgår i grundlaget for en graf, jo mere generaliserbare er re-
sultaterne for samtlige sager i landets kommuner. Omvendt be-
tyder det, at jo færre sager, der indgår i grundlaget for en graf,
desto større forbehold bør man tage i forhold til resultaternes
generaliserbarhed for samtlige sager i landets kommuner.
Vi kan herudover genkende flere af resultaterne, der viser sig i
sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling
på området, og vi vurderer derfor, at de identificerede udfor-
dringer også kan gøre sig gældende i andre end de målte sager.
Antallet af sager, som de enkelte figurer er baseret på, fremgår
under hver figur.
BEHANDLING AF UNDERSØGELSEN
Resultaterne fra handicapsagsbarometret skal - som andre af
Ankestyrelsens undersøgelser af kommunens praksis - behand-
les af kommunalbestyrelsen. Ankestyrelsens pligt til at praksis-
koordinere og kommunalbestyrelsens pligt til at behandle un-
dersøgelserne fremgår af retssikkerhedslovens §§ 76–79 a.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Handicapsagsbarometeret for 2024 - Rapport om merudgiftsydelsen til børn og voksne
2989722_0043.png
43
Kommunerne får eftersendt resultatet af de sager, de har ind-
sendt til denne undersøgelse. Kommunernes indsendte sager bi-
drager til det samlede generaliserbare billede på landsplan. De
få sager, som den enkelte kommune har indsendt, siger ikke i
sig selv noget om den specifikke kommunes sagsbehandling på
området.
Som opfølgning på resultaterne fra det samlede barometer, bør
den enkelte kommune forholde sig til egne sager og egen prak-
sis på det pågældende lovområde og vurdere om tilsvarende
udfordringer er tilstede. På den måde kan kommunen give det
politiske niveau et indblik i, hvordan den konkrete situation ser
ud i den pågældende kommune sammenholdt med det generelle
billede på landsplan.