Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2404
Doknr.
1081665
Dato
13-03-2025
Oversendelse af handicapsagsbarometeret for 2024
Med SSA-aftalen for 2022-2025 er der afsat midler til en samlet
retssikkerhedspakke, som skal bidrage til at styrke retssikkerheden og forbedre
tilliden på handicapområdet.
Den samlede retssikkerhedspakke består af en række delinitiativer, hvoraf ét er
et handicapsagsbarometer til måling af juridisk sagsbehandlingskvalitet i
kommunerne. Handicapsagsbarometeret, som er baseret på ikke-påklagede
kommunale sager, udarbejdes af Ankestyrelsen en gang om året i 2023-2025,
og det giver dermed årligt et aktuelt billede af kommunernes juridiske
sagsbehandlingskvalitet på tværs af landets kommuner på et udvalgt
sagsområde inden for servicelovens rammer, som efter Ankestyrelsens
erfaringer typisk volder kommunerne problemer.
Handicapsagsbarometeret for 2024, som omhandler merudgiftsydelsen til børn
i servicelovens § 41 (nu barnets lovs § 86) og merudgiftsydelsen til voksne i
servicelovens § 100, er nu udarbejdet, og det oversendes hermed til
orientering. Handicapsagsbarometeret består af to separate rapporter, nemlig
en på børneområdet og en på voksenområdet. Begge rapporter indledes med
et kapitel, hvor hovedresultaterne er gengivet.
På børneområdet viser handicapsagsbarometeret, at der er retlige mangler i 50
procent af sagerne. Den mest udbredte retlige mangel er manglende
sagsoplysning, men der ses også andre mangler, såsom mangelfuld
begrundelse, manglende eller forkert hjemmel, forkert vurdering og manglende
partshøring. Hvis de gennemgåede sager var blevet påklaget, ville
Ankestyrelsen have stadfæstet 55 procent af sagerne. Barometrets resultater
ligger dermed tæt på tendensen i Ankestyrelsens klagesagsbehandling, hvor
Ankestyrelsen i perioden 2020-2023 stadfæstede 60 procent af sagerne.
På voksenområdet viser handicapsagsbarometeret, at de retlige krav er
overholdt i 87 procent af sagerne. Den mest udbredte mangel er manglende
sagsoplysning, men barometeret viser også mangelfuld begrundelse,
manglende hjemmel og forkert vurdering. Hvis de gennemgåede sager var
blevet påklaget, ville Ankestyrelsen have stadfæstet 90 procent af sagerne. Til
sammenligning har styrelsen stadfæstet 60 procent af de påklagede sager i
perioden 2020-2023. Kommunerne laver altså færre fejl i den generelle
sagsbehandling af dækning af merudgifter efter servicelovens § 100 end i de
sager, der påklages. Dette kan ifølge Ankestyrelsen bl.a. skyldes, at der er stor
1