Notat
Læs for Livet giver børn og unge i svære livsvilkår bedre
forudsætninger for et godt liv
Baggrund
Læs for Livet er en nonprofitorganisation, der gennem bøger og lystlæsning giver børn i svære livsvilkår
bedre forudsætninger og muligheder for at få et godt liv. Organisationen kæmper især for, at anbragte
vokser op med bøger, for disse børn er generelt udfordrede mentalt, emotionelt og også uddannelses- og
beskæftigelsesmæssigt.
For disse og andre børn i udsatte positioner kan læsning gøre en positiv forskel. Ved at donere bøger skaber
Læs for Livet bedre forudsætninger for dem. Børnene får let adgang til bøger, hvilket nærer læselysten, og
de inviteres på besøg i organisationens bogkælder og må vælge bøger til sig selv her. Et ejerskab, der
styrker interessen for læsning.
Læs for Livet har siden 2012 doneret skræddersyede biblioteker til mere end 300 institutioner. Et bibliotek
er b.la. sammensat efter børnene og de unges personlige ønsker. Gennem donationerne spiller Læs for
Livet en særlig rolle for fx anbragtes børn og unges muligheder. Desuden har indsatsen en
samfundsøkonomisk gevinst, der opnås ved, at flere gives forudsætningerne for at få en uddannelse, opnå
beskæftigelse, undgå kriminalitet og blive en aktiv del af samfundet.
Efterspørgslen på Læs for Livets indsats blandt landets institutioner er dog stigende. Organisationen
finansieres i dag primært af enkelte fonde med kortvarige bevillinger suppleret af en bevilling ifm.
udmøntning af SSA-reserven i perioden 2025-2028. Den nuværende og midlertidige finansiering gør det
vanskeligt at efterkomme den store efterspørgsel og ikke mindst forankre en mere varig indsats, så Læs for
Livet når ud til flere børn og unge på institutionerne og medvirker til at udligne ulighed og give flere
muligheder for et bedre liv.
Dette notat beskriver dels, hvordan Læs for Livets indsats har været med til at forbedre mulighederne for
børn og unge i svære livsvilkår, og dels hvilke samfundsmæssige udfordringer Læs for Livet bidrager til at
løse. I notatet fremsættes derudover anbefalinger til, hvordan indsatsen over for denne gruppe børn og
unge kan styrkes yderligere med en offentlig medfinansiering, samt hvilke opgaver på social-, uddannelses-
og kulturområdet Læs for Livet vil kunne varetage på lang sigt med en varig offentlig medfinansiering – fx
som en del af finansloven 2026.
1. Anbragte børn og unge har sværere vilkår og muligheder for et godt liv
Ca. 1 % af danske børn og unge er anbragte. Det svarede i 2021 til knap 12.000 børn og unge i Danmark.
Samtidig er det ca. 4 % af danske børn og unge, der i løbet af deres opvækst oplever at blive anbragt – og
samlet set er der derfor også flere børn og unge, der oplever en svær barndom, som kan have betydning for
deres voksenliv. Det kommer bl.a. til udtryk i perioder med hjemløshed og mangel på kompetencegivende
uddannelse.
1
Læs for Livet er på flere niveauer med til at bygge broen til et bedre liv for dem, der har det
sværest.
1
VIVE (U.å.).
Anbragte børn i Danmark.
https://www.vive.dk/da/temaer/anbragte-boern-i-danmark/