Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2986619_0001.png
Grønlandsudvalget
Til:
Dato:
Social- og boligministeren
6. marts 2025
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 139
Forslag til lov om ændring af barnets lov. (Oprettelse af en særlig enhed med
ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold, der skal anvendes i visse
børnesager).
Af social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen (S)
Spørgsmål 9
Har ministeren eller Social- og Boligministeriet konsulteret grønlandske psykologer
i Grønland i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget og f.eks. drøftet med
dem, om og hvordan de kan indgå i eller bistå VISO-enheden? Hvis ikke, vil man
det?
Spørgsmål 10
Hvordan vil ministeren sikre, at den foreslåede udvidelse af lovforslagets
målgruppe til at omfatte enhver, der identificerer sig som grønlænder, ikke
underminerer det grønlandske folks ret til selvbestemmelse som anerkendt i
folkeretten? Overvejer ministeren at inddrage Naalakkersuisut og andre relevante
grønlandske institutioner i fastlæggelsen af denne definition for at sikre, at den
afspejler både individuel selvidentifikation og det grønlandske folks kollektive
beslutning?
Spørgsmål 11
Vil ministeren sørge for, at grønlandske børn, der er anbragt i Danmark, bevarer
deres grønlandske sprog og kultur som f.eks. ved at rejse hjem til deres familie i
Grønland, således de bevarer tilknytningen til Grønland?
Spørgsmål 12
Vil ministeren uddybe, hvordan VISO-enhedens funktion som rejsehold kommer til
at fungere og herunder, om det vil blive sikret, at deltagerne i enheden er personer
med grønlandsk baggrund og/eller en stærk indsigt i grønlandsk sprog og kultur?
Spørgsmål 13
Under førstebehandlingen blev det nævnt, at VISO-enheden, som skal bistå
kommunerne i sager med familier med grønlandsk baggrund, kun vil bestå af tre
personer. Mener ministeren, at dette er en tilstrækkelig bemanding til både at bistå
i nye sager og samtidig revurdere de eksisterende sager?
Spørgsmål 14
Udskrevet 06-03-2025 Kl. 11:17:09
Side 1 | 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Kopi til orientering af GRU's spørgsmål 9-26 til lovforslag nr. L 139
2986619_0002.png
Det blev estimeret, at omkring 400 med grønlandsk baggrund i Danmark potentielt
skal have deres sag revurderet. Har ministeren foretaget en beregning af, hvor
lang tid det vil tage en enhed på tre personer at gennemgå samtlige sager? Hvis
ikke, vil ministeren forpligte sig til at udarbejde en sådan vurdering?
Spørgsmål 15
Hvis det viser sig, at tre personer i VISO-enheden ikke er nok til at håndtere både
revurderinger og nye sager, vil ministeren så overveje at udvide enheden? I så
fald, hvilke kriterier vil blive brugt for at afgøre, hvor mange personer, der bør
tilføjes?
Spørgsmål 16
Hvordan vil ministeren sikre, at de berørte børn og familier ikke oplever urimelige
forsinkelser i deres sager, hvis kun tre personer skal behandle dem alle? Vil
ministeren iværksætte en løbende evaluering af VISO-enhedens kapacitet og
effektivitet?
Spørgsmål 17
I FN’s Erklæring om Oprindelige Folks Rettigheder, særligt artikel 33, fastslås det,
at oprindelige folk har ret til selv at bestemme deres egen identitet og medlemskab
i overensstemmelse med deres egne traditioner og skikke. Ligeledes understreger
ILO-konvention 169, at selvidentifikation som oprindeligt folk bør være baseret på
folkets egen opfattelse. I lyset af dette, har regeringen da overvejet, om det ville
være mere hensigtsmæssigt at lade den grønlandske befolkning selv definere,
hvem der omfattes af loven – eksempelvis ved at inddrage Naalakkersuisut eller
relevante grønlandske institutioner i processen? Hvordan vil ministeren sikre, at
definitionen af grønlændere i denne lovgivning afspejler et kollektivt, kulturelt og
sprogligt forankret perspektiv frem for en ensidig statslig fastlæggelse?
Spørgsmål 18
Hvordan vil ministeren sikre, at en definition baseret på individuel selvidentifikation
ikke fører til retsusikkerhed eller utilsigtede konsekvenser, hvor personer uden
reelt tilhørsforhold til det grønlandske folk kan påberåbe sig denne identitet for at
opnå særlige rettigheder? Hvordan vil ministeren balancere individets ret til
selvidentifikation med nødvendigheden af, at det grønlandske folk som kollektiv
anerkender, hvem der tilhører gruppen?
Spørgsmål 19
Har ministeren overvejet at inddrage Naalakkersuisut eller relevante grønlandske
institutioner som en central aktør i fastlæggelsen af denne definition, således at
beslutningen ikke alene ligger hos den danske stat? Hvis ikke, hvad er
begrundelsen for, at Grønlands folkevalgte repræsentanter ikke bør have en
afgørende rolle i denne fastlæggelse?
Spørgsmål 20
Danmark har ikke anerkendt grønlændere i Danmark som et nationalt mindretal
under EU’s konvention om mindretalsbeskyttelse, men fastsætter nu i denne lov et
særskilt juridisk kriterium for, hvem der er grønlænder. Hvordan forholder
ministeren sig til denne uoverensstemmelse? Vil Regeringen genoverveje
spørgsmålet om officiel mindretalsstatus for grønlændere i Danmark, så de kan få
ret til sproglig og kulturel beskyttelse?
Udskrevet 06-03-2025 Kl. 11:17:09
Side 2 | 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Kopi til orientering af GRU's spørgsmål 9-26 til lovforslag nr. L 139
2986619_0003.png
Spørgsmål 21
Givet Danmarks historiske rolle som kolonimagt i Grønland og tidligere forsøg på
at assimilere den grønlandske befolkning i den danske stat, er ministeren da
opmærksom på risikoen ved, at Danmark i dag fastlægger, hvem der er
grønlænder? Vil ministeren overveje at oprette en rådgivende instans bestående
af grønlandske eksperter, organisationer og myndigheder, der kan bistå i
definitionen, så det sikres, at den ikke fastsættes ensidigt af Folketinget?
Spørgsmål 22
Flere grønlandske organisationer i Danmark, herunder Det Grønlandske Hus og
foreninger for grønlændere i Danmark, har tidligere ytret bekymring for, at
grønlændere ikke har tilstrækkelig politisk repræsentation i sager, der vedrører
dem. Har ministeren overvejet at lade en formel grønlandsk repræsentation i
Danmark spille en rolle i vurderingen af, hvem der omfattes af lovgivningen? Hvis
ikke, hvad er argumentet for, at danske myndigheder alene skal fastlægge denne
definition?
Spørgsmål 23
Hvordan vil ministeren sikre, at de grønlandske familier, der tidligere har været
udsat for fejlvurderinger, kompenseres eller får en form for genoprejsning?
Spørgsmål 24
Hvordan vil ministeren sikre, at kommuner i Danmark forpligtes til at samarbejde
med den grønlandske VISO-enhed, så den ikke blot bliver rådgivende, men faktisk
får en konkret indflydelse på afgørelser?
Spørgsmål 25
Hvordan vil ministeren sikre, at sager om grønlandske familier behandles af
sagsbehandlere med særlig viden om grønlandske forhold, så fejlvurderinger som
tidligere set ikke gentager sig?
Spørgsmål 26
Er ministeren villig til at ændre loven, hvis Naalakkersuisut, Grønlands befolkning
eller grønlandske organisationer ikke er enige i den fastlagte definition? Hvis ja,
hvordan vil denne proces se ud? Hvis nej, mener ministeren da, at Danmark alene
har den ultimative beslutningsret over, hvem der er grønlænder, uanset hvad
Grønland selv måtte mene?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Aki-Matilda Høegh-Dam (N).
Svarene bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Aaja Chemnitz (IA)
formand
Udskrevet 06-03-2025 Kl. 11:17:09
Side 3 | 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Kopi til orientering af GRU's spørgsmål 9-26 til lovforslag nr. L 139
2986619_0004.png
Udskrevet 06-03-2025 Kl. 11:17:09
Side 4 | 4