Løft af faglighed og kvalitet på sociale tilbud ved krav om autorisation af le-
dere
Der er løbende i pressen eksempler på historier om sociale tilbud, der ikke har haft den rette faglighed
og etik til at løfte den opgave, de skulle, over for sårbare og udsatte børn og voksne. Tilbud, hvor forrå-
elsen har hersket. Det fører til hændelser, hvor pårørende, tidligere beboere og tidligere medarbejdere
beretter om manglende faglighed, uhensigtsmæssig adfærd og forrået kultur.
Dykker man ned i sagerne med et fagligt blik, bliver det tydeligt, at ledelsessvigt i langt de fleste til-
fælde er en blandt flere forklaringer, og at ledelsen har manglet de rette faglige og ledelsesmæssige
kompetencer til at drive et socialt tilbud og derudover ikke har formået at modarbejde forråelse blandt
medarbejderne.
I dag stilles der ikke særlige faglige uddannelsesmæssige krav til ledere på sociale tilbud, og mulighe-
den for at fratage en leder retten til at lede et socialt tilbud i 5 år, har ikke fokus på at sikre og øge ledel-
sesfaglige kompetencer, ligesom det ikke forebygger ledelsesmæssige svigt.
LOS har derfor i regi af Sammen om handicap stillet forslag om autorisation af ledere på sociale tilbud.
Der var her generel enighed blandt parterne om, at der er behov for både at styrke ledelsen men også
at videreudvikle ledelsesfagligheden på sociale tilbud, og SL og Socialrådgiverne støttede konkret for-
slaget om en autorisation af ledere. I handicapaftalen fra maj 2024 kom forslaget om en autorisation
dog ikke med. I stedet er det aftalt, at der skal stilles uddannelsesmål for sociale tilbud. LOS arbejder
dog videre for en autorisation af ledere på sociale tilbud.
Forslag om autorisation af ledere på sociale tilbud
Forslaget om autorisation af ledere på sociale tilbud skal ses i tæt sammenhæng med tankerne om at
etablere et mere risikobaseret tilsyn, hvilket vil skabe behov for et styrket ledelsesmæssigt fokus på
sociale tilbud, ligesom en autorisation vil sikre både en højere men også konkret en øget ledelsesfag-
lighed på sociale tilbud. Ikke mindst vil en autorisation medføre en større risiko for en leder, hvis man
ikke lever op til de faglige krav, herunder sikrer et arbejdsmiljø, der modarbejder forråelse.
Konkret foreslås en model, hvor en autorisation opnås gennem en specifik efteruddannelse for social-
pædagoger og andre relevante faggrupper på en professionshøjskole. Uddannelsen skal have et om-
fang af 10 ECTS-point og indeholde undervisning i såvel ledelse som forebyggelse af forråelse, og ud-
dannelsen skal munde ud i en autorisation som leder på sociale tilbud. Det skal efter en indfasnings-
periode været et krav, at ledere på sociale tilbud er autoriserede, og der følger ligeledes heraf, at man
vil kunne miste sin autorisation, hvis et tilbud lukkes grundet omfattende svigt.
Det foreslås, at kravet om autorisation i første omgang knyttes til ledere på de tilbud, der i en speciale-
plan defineres som højt specialiserede eller er døgntilbud. Det foreslås derudover, at det nævn, der
skal kunne fratage en autorisation, lægges i Socialtilsynet, der i dag ligeledes har mandatet til at fra-
tage en leder retten til at lede et socialt tilbud i 5 år ved dårlig økonomisk ledelse. Nævnet kan med