Til Folketingets Socialudvalg
Årsagen til henvendelsen er, at der er usikkerhed om, hvor mange menneskerettigheder
en umyndiggørelse reelt fratager en borger - f.eks. retten til et familieliv, som er omfattet
af FN’s menneskeretskonvention?
•
Et trygt familieliv kan kun skabes for en umyndiggjort, hvis denne kan få et bosted i den
kommune, hvor den umyndiggjorte er opvokset og hvor familien er bosat – eller en
nærliggende kommune.
Flyttes en umyndiggjort, som har gået på en velfungeret specialiseret skole i
København til et ikke specialiseret bosted i en anden del af landet, kan et famileliv ikke
opretholdes.
•
En specialiseret skole bør følges op med et specialiseret bosted
•
Vores barnebarn går på en specialiseret skole i København. Det er en fremragende
skole, hvor der tages højde for, at eleverne har forskellige handicap. Det er derfor
glædeligt at se den måde, som det hele foregår på, når skolen holder arrangementer
for børnene og deres familier.
De umyndiggjortes menneskerettigheder lever skolen op til.
Det er en stor skole og det vil være naturligt, at eleverne, som fungerer fint sammen,
tilbydes et specialiseret bosted i kommunen. Det vil derfor også kunne blive et
velfungerende bosted.
•
•
Det er familiens håb, at Folketingets Socialudvalg vil sikre en løsning, der er i
overensstemmelse med FN’s menneskeretskonvention om et familieliv - også for
umyndiggjorte.
•
Altså - et specialiseret skoleforløb for børn efterfølges af et specialiseret bosted i
nærområdet for de samme børn og unge.
Retstilstanden for umyndiggjorte er ikke samordnet.
•
Derfor er de regler, som familierne kan anvende til at sikre, at et umyndiggjort
familiemedlem får et værdigt liv - vanskeligt at identificere.
De regler, som fratager en umyndiggjort rettigheder
er belyst i værgevejledningen.
•