4. oktober 2024
OPLÆG TIL LOVMÆSSIG REGULERING OG FAGLIG FORANKRING AF
BØRNE- OG UNGEKRISECENTRE I DANMARK
INDLEDNING
Baggrund for oplæg:
Forsøgsordningen med børne- og ungekrisecentre har nu eksisteret i 4 år med etableringen af Joannahuset.
Dette forsøg er løbende blevet evalueret af Joannahuset selv og der afventes aktuelt en mere uvildig og
grundig evaluering, der foretages af Ankestyrelsen. Dette oplæg udarbejdes i regi af Børne-
Kulturchefforeningen.
Oplægget tager afsæt dels i baggrunden for at etablere børne- og ungekrisecentre som forsøgsordning og
dels i de erfaringer, kommunerne har gjort sig med samarbejdet med forsøgsordningen Joannahuset.
Formål, målgruppe mv:
Formålet med børne- og ungekrisecentre i Danmark er jf. VEJ nr. 9222 af 23/04/2024, pkt. 2 at
”(…) give børn og unge et sted, hvor de kan gå direkte ind fra gaden og få rådgivning og
vejledning, når de oplever at være i krise, uden først at skulle henvende sig til kommunen og
uden nødvendigvis at inddrage deres forældre først. Unge skal kunne overnatte trygt på
stedet i akutte situationer.”
Videre i samme vejledning beskrives børne- og ungekrisecentres målgruppe som:
” (…) unge under 18 år i krise eller kriselignende tilstand. Målgruppen er unge i alderen 12 til
og med 17 år. Det kan både være børn og unge, som er anbragte, og/eller børn og unge, som
bor hjemme hos forældremyndighedsindehaver. Målgruppen omfatter unge, som har brug for
et sted at søge hen.
De unge i målgruppen kan være i krise på grund af konflikter i hjemmet, omsorgssvigt eller
andre problematikker, som gør at de unge har brug for hjælp og støtte. Det er vigtigt, at
ungekrisecentrets tilbud tilpasses den unges alder, modenhed og den konkrete situation”
Desuden har man i forsøgsordningen med børne- og ungekrisecentre ønsket, at det var private eller frivillige
organisationer, der ansøgte.
OPLÆG
Initiativet med etablering af børne- og ungekrisecentre har som forsøgsordning givet anledning til stor
opmærksomhed både politisk, kommunalt og blandt private og frivillige organisationer. Opmærksomheden
har givet anledning til en del debat omkring børns og unges rettigheder, forældrenes rolle som
forældremyndighedsindehaver og overlappet til kommunernes lovbestemte ansvar for børn og unge.
Fra Børne- og Kulturchefforeningens side mener vi overordnet at initiativet er godt, men det konkrete forsøg
med etablering af et børne- og ungekrisecenter har vist et udtalt behov for at få rammesat fremtidige børne-
og ungekrisecentres virke.
Børne- og Kulturchefforeningen
| Ikast-Brande Kommune | Bellisvej 2 | 8766 Nørre Snede
CVR 12612575 · EAN 5797200112149 · TLF 41 75 06 60 · MAIL [email protected] · Side 1 af 7