Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
2970020_0001.png
Socialudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2019 - 6020
Doknr.
960390
Dato
25-01-2025
VIVE rapport: Evalueringen af det familieretlige system
Til udvalgets orientering sender jeg hermed VIVE’s evaluering af det familieret-
lige system.
Det indgik som en del af den politiske aftale om ét samlet familieretligt system
fra 2018, at der skulle følges op på, om den ændrede struktur sikrede den øn-
skede kvalitet, og om familierne vil blive mødt med enkle og sammenhæn-
gende forløb.
Ifølge aftalen skulle evalueringen gennemføres efter de første fire år, men på
baggrund af forsinkelsen af implementering blev det i 2021 aftalt at udsætte
evalueringen til 2024.
Implementeringen af reformen var udfordret af nedluknin-
ger pba. Covid-19, som blandt andet førte til længere ventetider i Familierets-
huset. Herudover udgjorde forlængede sagsbehandlingstider ved domstolene
senere hen et voksende problem.
Samlet set medførte de nævnte udfordringer, at reformen først var fuldt ud im-
plementeret i 2022. Evalueringen afspejler således reformens svære opstart og
dens resultater viser, at de politiske ønsker og målsætninger i aftalen fra 2018
ikke er opnået i så høj grad som ønsket.
Det skal bemærkes, at der er tale om konklusioner, som skal ses i lyset af sy-
stemets korte levetid og opstartsvanskeligheder i reformens første år.
Evalueringen viser blandt andet:
Børns perspektiv inddrages mere:
Evalueringen viser, at der er sket en
stigning i andelen af børn, der inddrages direkte gennem børnesamtaler i
Familieretshuset og en stigning i andelen af sager, hvor børns perspektiv
bliver inddraget indirekte ved, at der i flere sager indhentes oplysninger fra
barnets kommune, daginstitution eller skole. Familieretshuset har arbejdet
med at professionalisere den direkte børneinddragelse med henblik på at
sikre, at børnene oplever en forståelig og tryg inddragelse. Evalueringens
resultater peger på, at dette har båret frugt, idet størstedelen af børnene
oplever, at samtalerne er vedkommende, og der bliver lyttet til dem. Til
gengæld bruges Familieretshusets tilbud om støttende kontaktpersonsam-
taler sjældent, og kun få børn oplever, at det er den samme person, der føl-
ger dem, hvis deres forældres sag både behandles i Familieretshuset og i
familieretten.
Strukturelle forandringer er gennemført:
Der er sket en strukturel imple-
mentering af reformen, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved, at
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 150: VIVE rapport: Evalueringen af det familieretlige system
2970020_0002.png
Familieretshusets medarbejdere nu i langt højere grad har børnesagkyn-
dige kompetencer. Derudover har Familieretshuset opbygget procedurer
for screening og indhentning af information fra tredjeparter for at under-
støtte en differentieret sagsbehandling og sikre, at sagsbehandling og af-
gørelser i højere grad hviler på konkret viden om den enkelte familie. Der-
udover er der etableret to sagsbehandlingsspor til behandling af uenig-
hedssager, § 6-sporet, der især lægger vægt på mægling og § 7-sporet,
der især lægger vægt på udredning af risikofaktorer.
Samværsforældre er mindre tilfredse end bopælsforældre:
Evaluerin-
gen viser ingen tydelige tegn på, at reformen har medført ændringer i for-
ældrenes samarbejde eller konfliktniveau. Spørgeskemaundersøgelser
blandt forældre viser markante forskelle på bopælsforældres og samværs-
forældres oplevelse af det familieretlige system, hvor bopælsforældrene er
betydeligt mere tilfredse med sagsbehandlingen end samværsforældrene.
Begrænset sammenhæng i sagsbehandlingen:
Mange forældre oplever
manglende sammenhæng mellem den konkrete sagsbehandling i Familie-
retshuset og familieretterne, ligesom en del forældre oplever, at et mang-
lende samarbejde på tværs af det familieretlige og kommunale system er
en barriere for at løse familiens problemer.
Familierne er udsatte:
Det viser sig, at de familier der møder de familieret-
lige myndigheder generelt står i en svær situation med ringere socioøkono-
miske ressourcer, og flere bekymrende forhold omkring børnene end ikke-
samboende forældre uden familieretlige sager, fx har mange samtidig med
deres familieretlige sag også sager i de kommunale børne- og familiefor-
valtninger. Forældrene er dermed langt mere socialt udsatte end forudsat i
reformen.
Undersøgelsens data
Evalueringen bygger på en kombination af data fra forskellige kilder og består
af sagsbehandlingsdata fra Statsforvaltningen og Familieretshuset, spørgeske-
maundersøgelser blandt forældre og børn, kvalitative gruppeinterviews med 42
professionelle ansatte i Familieretshuset, udvalgte familieretter og kommuner,
interviews med 29 forældre og 25 børn samt registerdata fra Danmarks Stati-
stik.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2