Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2969843_0001.png
Høje
følelsesmæssige
krav
mennesker
i arbejdet med
– en guide til forebyggelse og håndtering
Voldsomudtryksform.dk
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0002.png
Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
– en guide til forebyggelse og håndtering
© Forfatterne og Vold som Udtryksform, 2024
Tekst: Jenny Maria Magnusson Hjortebjerg
og Hans Marstrand Jensen, CRECEA
Redaktion: Karen Thougård Pedersen og Birgitte Bækgaard Brasch
Grafisk tilrettelæggelse og illustration: Christian Schmidt
Tryk: Nofo Print, oplag 1.000
ISBN print: 978-87-92182-56-2
ISBN digital: 978-87-92182-57-9
Vold som Udtryksform
SUS – Socialt Udviklingscenter
Nørre Farimagsgade 13
1364 København K
voldsomudtryksform.dk
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0003.png
Indhold
4
6
9
10
12
14
Indledning
Hvordan kan vi forstå og håndtere høje følelsesmæssige krav?
Pligter ifølge arbejdsmiljølovgivningen
Afdækning af høje følelsesmæssige krav
Vurdering af risiko
Forebyggelse
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0004.png
Indledning
er både berig­
ende og meningsfuldt; det giver en oplevelse
af formål og glæde, og det styrker fælles­
skabsfølelsen og selvværdet. Det er en af
grundene til, at mange ønsker at være i fag,
hvor man arbejder med andre mennesker.
Men som medarbejder er det også følel­
sesmæssigt krævende at engagere sig i andre.
Høje følelsesmæssige krav opstår, når man
skal sætte sig ind i en borgers tænkning og
adfærd, håndtere eller skjule tanker eller
følelser som sorg, vrede eller afmagt, eller når
man skal tilpasse sin kommunikation eller
adfærd til borgeren.
De høje krav i arbejdet kan belaste og
påvirke helbredet, øge risikoen for mental og
fysisk udmattelse og medføre konflikter og
forråelse i tilgangen til borgerne. Effektiv
forebyggelse er derfor afgørende for både
medarbejderes og borgeres trivsel. Det har
betydning for medarbejdernes helbred og
kvaliteten af den ydelse eller service, borgerne
modtager.
I nogle sammenhænge er de høje følelses­
mæssige krav tydeligt til stede, i andre sam­
menhænge påkalder de sig ikke den store
Arbejdet med mennesker
opmærksomhed, men opleves nærmere som
”små dryp”, der først over tid bliver tydelige,
og desværre ofte først, når bægeret er flydt
over. Høje følelsesmæssige krav kan kaldes
for en stille risikofaktor, som på nogle ar­
bejdspladser lever en tilværelse i skyggen og
betragtes som et vilkår.
Hæftet her kan hjælpe med at få de høje
følelsesmæssige krav frem i lyset og forebygge
og håndtere “de små dryp”, så de ikke hober
sig op og ender med at belaste medarbejdernes
mentale velbefindende. Vi opfordrer til, at I
som arbejdsplads systematisk og løbende
tager hånd om de følelsesmæssige krav.
Hæftet giver indsigt i arbejdsmiljølovgiv­
ningens krav og præsenterer opmærksom­
hedspunkter og forebyggende tiltag for de
enkelte medarbejdere, i medarbejdergrup­
pen, i ledelsen og organisationen. Fokus er
på medarbejdernes oplevelse af høje følel­
sesmæssige krav, men borgerne kan også
være følelsesmæssigt pressede. Derfor er det
centralt for den gode forebyggelse at være
opmærksom på både medarbejdere og bor­
gere.
Arbejdstilsynets definition
I Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
er høje følelsesmæssige krav defineret
som arbejde, der indebærer direkte eller indirekte kontakt med mennesker, fx borgere eller
kunder, og hvor kontakten stiller høje krav til at:
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0005.png
Høje følelsesmæssige krav
Borgers
livssituation
Borgers
adfærd
Ansattes
opgave
Hvad er høje
følelsesmæssige krav?
For at kunne arbejde effektivt med at fore­
bygge høje følelsesmæssige krav er det en
forudsætning, at I på arbejdspladsen får en
fælles forståelse af høje følelsesmæssige krav.
De er forskellige fra sted til sted, og derfor er
det relevant at drøfte, hvilke følelsesmæssige
krav netop jeres arbejde stiller.
Høje følelsesmæssige krav er typisk til
stede i arbejde, hvor man er i kontakt med
mennesker, som befinder sig i svære livs­
situationer med fx mistrivsel, sygdom eller
funktionsnedsættelse. Det stiller også typisk
høje følelsesmæssige krav, hvis de borgere,
man arbejder med, har en uforudsigelig eller
voldsom adfærd og fx kan være grænse­
overskridende, hjælpeløse eller selvskadende.
Som medarbejder skal man i et vist
omfang kunne rumme og håndtere tilstanden
og adfærden, og det kræver forståelse for
borgeren og dennes situation, høj faglig
viden og indsigt i egne følelser og reaktioner.
De høje følelsesmæssige krav hænger også
sammen med medarbejderens opgaver i
forhold til borgerne. Hvis opgaven er at
pleje, motivere, overvåge, kontrollere eller
tage beslutninger, der kan have vidtgående
konsekvenser for andre menneskers liv, vil
det typisk stille høje krav til medarbejderen
om både at kunne håndtere egne tanker og
følelser i kontakten og at kunne tilpasse sin
måde at kommunikere på, så borgeren
forstår budskaberne bedst muligt.
Det er i kombinationen af blandt andet
disse forhold, at de følelsesmæssige krav
opstår. Høje følelsesmæssige krav hører
således dagligdagen til i mange forskellige
typer arbejde med mennesker. Det gælder
inden for social­ og sundhedsområdet, fx på
plejehjem, botilbud, hospitaler og varmestuer
og i myndighedsafdelinger. Og det gælder på
børne­ og ungeområdet, på skoler, børne­ og
ungehjem, i daginstitutioner mv.
1. sætte sig ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller adfærd
2. håndtere eller skjule egne tanker eller følelser
3. tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1406 af 26. september 2020 om psykisk arbejdsmiljø, § 20.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0006.png
Hvordan kan vi
forstå og håndtere?
kan føre til
forskellige belastninger: fra små daglige be­
lastninger til blandt andet alvorlige kon­
fliktsituationer, som kan udvikle sig og med­
føre vold i arbejdet.
Det kan være lettere at rumme og hånd­
tere andres følelser og adfærd, uden selv at
reagere uhensigtsmæssigt, hvis vi har indsigt
i, hvad der sker, når vi er vidner til, at en
borger fx bliver vred, skælder ud eller er i
dyb sorg. Og når vi forstår, hvordan høje
følelsesmæssige krav påvirker os og kan føre
til konflikter – og omvendt. Det handler
dette afsnit om.
Høje følelsesmæssige krav
Fra mindre belastninger
til vold i arbejdet
Høje følelsesmæssige krav kan opstå både i
direkte og indirekte kontakt til andre. Det
kan variere fra at være vidne til andres svære
liv over ”daglige dryp” til vold og trusler.
Belastningen vil dog afhænge af, hvad vi
oplever i kontakten med de mennesker, vi
arbejder med.
Det mest belastende er et samvær, der
indeholder vold og trusler. Det kræver fo­
kuseret forebyggelse og opfølgning både for
den, der bliver ramt, og den, der udøver
volden.
”De daglige dryp” har ikke den samme
tyngde som vold og trusler, men over tid kan
de belaste
1
medarbejderen alvorligt. Hvis
man gang på gang bliver tiltalt nedladende
eller bliver intimideret, kan det skabe frustra­
tioner, der kan udvikle sig til en sund­
hedsskadelig tilstand.
Det kan også være belastende at være
vidne til andres svære livssituation, håbløshed
og magtesløshed. Man kan fx blive vidne ved
at læse journaler og sagsmapper, møde om­
sorgsvigtede børn eller traumatiserede flygt­
ninge. Fordi vi med empatien ikke blot
forstår, men også mærker den andens smerte,
kan det over tid vokse til en mere betydelig
belastning.
I det følgende folder vi ud, hvordan man
kan forstå og håndtere høje følelsesmæssige
krav.
BESKYTTELSE
BELASTNING
1)
For uddybning af belastninger i arbejdet, og hvordan de kan forebygges, se: Rikke Høgsted (2021): Grundbog i belastningspsyko­
logi, forlaget Ictus, 4. rev. udgave.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0007.png
Vi afkoder og påvirkes af
andres følelser og adfærd
Empati kan ses som en relationskompetence,
der gør det muligt at forstå og sætte sig ind i
andre menneskers følelser. Vi mennesker er
udstyret med 300 millioner spejlneuroner
(nerveceller) i hjernen, der menes at bidrage
til netop denne evne
2
. Det er spejlneuronerne,
der gør os i stand til at spejle andres følelser.
Vi afkoder ubevidst de mennesker, vi møder,
og det hjælper os til at reagere relevant på
deres følelser og adfærd. Spejlneuronerne
aktiveres, når vi observerer andres adfærd
eller følelsesudtryk, på samme vis som når vi
selv udfører handlingen eller selv mærker
følelsen. Vi mærker bogstavelig talt, hvordan
den anden har det. Det betyder, at vi både
skal forholde os til vores egen og den andens
sindstilstand.
Spejlneuroner gør det muligt både krops­
ligt, følelsesmæssigt og tankemæssigt at ind­
gå i et samspil med hinanden og handle på
en sådan måde, at vi tager hensyn til andre
mennesker. Når vi fx oplever stærke følelses­
udtryk hos et andet menneske, som er ked af
det, vred, afmægtig eller andet, kan vi sætte
os i vedkommendes sted og reagere bedst
muligt på det. Men det kan være vanskeligt
at reagere passende, og nogle gange også
svært at finde frem til, hvad man skal gøre.
Det kan skabe en følelse af afmagt, som igen
kan føre til, at vi reagerer uhensigtsmæssigt
eller mister selvkontrollen.
føre til afmagt og frustration i samarbejdet
med borgere, og det er almenmenneskeligt,
at der opstår konflikter, når man ikke er i
stand til at reagere hensigtsmæssigt. Den
trætte forælder råber ad sit grædende barn,
omsorgspersonen er kontant over for borg­
eren, der klager konstant.
I en arbejdssituation er det afgørende, at
man som medarbejder kan håndtere egne
følelser og reaktioner og reagere professionelt
og relevant, så fx en mindre konfliktsituation
ikke ender i kaos, hvor der er stor risiko for
voldsom adfærd, hvor der bliver kastet med
ting, truet, skubbet, sparket mv. Og hvor
belastningen for både medarbejder og borger
bliver endnu højere.
Ligesom høje følelsesmæssige krav kan
føre til konflikter, kan konflikter føre til høje
følelsesmæssige krav. Mindre hverdagskon­
flikter kan ses som ”de små dryp”, mens en
konflikt, som udvikler sig voldsomt, er en
stor belastning, som stiller meget høje krav
til medarbejderne. Derfor er det så vigtigt i
fag, hvor man arbejder med mennesker, at
opbygge gode kompetencer til at kunne gen­
kende optræk til konflikter og kunne hånd­
tere dem. Affektudbrudsmodellen og tilgan­
gen Low Arousal (se figuren næste side) kan
bruges i den sammenhæng.
Høje følelsesmæssige
krav og konflikter
Et "dagligt dryp" kan udløse affekt hos en
medarbejder eller en borger, så en uoverens­
stemmelse eskalerer til en konflikt. Det er
almindeligt, at høje følelsesmæssige krav kan
2)
Per Isdal (2018): Medfølelsens pris. Når professionelle hjælpere har brug for hjælp. Akademisk Forlag.
Helbredet kan blive påvirket
Høje følelsesmæssige krav
kan ligesom arbejdsrelateret vold medføre omsorgstræthed,
depression, angst og udbrændthed og i værste fald langtidssygemelding. Risikoen for
langvarigt sygefravær og depressive symptomer er endnu større, hvis man på samme tid
oplever både høje følelsesmæssige krav i arbejdet og arbejdsrelateret vold, end hvis man kun
oplever den ene af disse påvirkninger eller ingen af dem.
Kilde: Sammenhænge mellem kombinationer af faktorer i det psykiske arbejdsmiljø og helbredsrelaterede udfald blandt
arbejdstagere i Danmark. NFA, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 2022.
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0008.png
Affektudbrudsmodellen
Affektudbrudsmodellen
Affektintensitet
Kaos
Affektudløser
Ingen kontrol
Selvkontrol
Hverdag
Eskalering
Kaos
Deeskalering
Hverdag
Konflikters forløb
Affektudbrudsmodellen forklarer, hvordan
en affektudløser i hverdagen kan trigge os, så
en konfliktsituation eskalerer, og vi havner i
kaos, hvor vi mister selvkontrollen (over den
stiplede linje) – og hvordan konflikten de­
eskalerer, og vi genvinder selvkontrollen.
Ofte kan man undgå at komme i affekt
og undgå, at konflikter udvikler sig, så man
selv eller andre havner i kaos. Hvis I fx ved,
at en dement borger reagerer på høje lyde og
mange mennesker, så er det forebyggende at
3
hjælpe borgeren til et roligt sted. Eller hvis I
ved, at en elev bliver frustreret og ked af det,
når han ikke kan løse en opgave, så er det
forebyggende at sænke kravene og finde
opgaver, som svarer til hans færdigheder.
Hvis en konflikt er en realitet, er det i mange
tilfælde stadig muligt at undgå kaos, hvis
man selv kan bevare roen og vise forståelse
for den andens frustration. Eller hvis man
kender borgeren godt og ved, hvad der kan
berolige.
3)
Kilde: Bo Hejlskov Elvén, Charlotte Agger og Iben Ljungmann (2015): Adfærdsproblemer i ældreplejen. Dansk Psykologisk Forlag.
Affektudbrudsmodellen
Brug affektudbrudsmodellen
til at få viden om, hvad der udløser affekt hos den enkelte
borger – og hos jer selv – og til at skabe struktur for samtaler om forebyggelse af konflikter.
Low Arousal
Low Arousal
er en pædagogisk tilgang, hvor medarbejder og borger arbejder sammen om
at forebygge og håndtere udfordrende adfærd samt lære af eventuelle episoder. LA2 er en
samtale- og refleksionsmetode inspireret af Low Arousal og den recoveryorienterede tilgang,
hvor borgerens eget perspektiv på trivsel og vejen til et godt liv er afgørende.
Læs mere på voldsomudtryksform.dk
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0009.png
Pligter ifølge loven
skal
høje følelsesmæssige krav, som kan indebære
en risiko for de ansattes helbred, så vidt
muligt undgås. Er der høje følelsesmæssige
krav i arbejdet, er det vigtigt at være op­
mærksom på lovgivningens krav om af­
dækning, risikovurdering og forebyggelse.
Arbejdspladser skal, når der er høje følel­
sesmæssige krav i arbejdet, afdække kravene
og vurdere, om de er forebygget i en sådan
grad, at de ikke forringer de ansattes
sikkerhed eller sundhed på kort eller lang
sigt. Hvis ikke det er tilfældet, skal der
iværksættes effektive forebyggende tiltag, så
de ansatte ikke bliver syge eller kommer til
skade. Arbejdsgiveren har det overordnede
ansvar for, at arbejdet planlægges, tilrette­
lægges og udføres sikkerheds­ og sundheds­
mæssigt fuldt forsvarligt. Det er også et krav
i arbejdsmiljølovgivningen, at arbejdsgiveren
samarbejder med ansatte om arbejdsmiljø­
arbejdet og forebyggelsen af arbejdsmiljø­
problemer.
4
Ifølge
arbejdsmiljølovgivningen
Vurdér risikoen for de ansattes
sikkerhed og sundhed
Før effektivt tilsyn med
arbejdets udførelse
Afdæk høje
følelsesmæssige
krav
Forebyg risikoen for de ansattes
sikkerhed og sundhed
Kilde: AT­vejledning 4.2.1 Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
4) Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1406 af 26. september 2020 om psykisk arbejdsmiljø,
AT-vejledning 4.2.1 Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
Arbejdstilsynets vejledning
Se Arbejdstilsynets vejledning
på at.dk og få fuldt overblik over alle pligter vedr. høje
følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0010.png
Afdækning af høje
følelsesmæssige
krav
de høje følelsesmæssige krav
kan give et fælles sprog for og større forståelse
af, hvad arbejdet med mennesker gør ved jer.
Det kan også give en bedre forudsætning for
efterfølgende at vurdere, om I har de rette
forebyggelsestiltag, eller hvor I eventuelt skal
skrue op eller tænke forebyggelsen ander­
ledes.
Blot det at få igangsat en fælles samtale
om de høje følelsesmæssige krav i jeres
arbejde er et vigtigt første skridt i at fore­
bygge helbredsricisi. I er nu i gang med at
kaste lys på de høje følelsesmæssige krav og
bringe dem ud af skyggen.
Afdækning af
­ Fysisk eller psykisk sygdom,
tilskadekomst eller funktionsnedsættelse
­ Økonomiske vanskeligheder
eller sociale problemer
­ Misbrug eller kriminalitet.
Hvilken udfordrende adfærd
kan borgerne have?
Det kan I gøre
Høje følelsesmæssige krav hænger som
nævnt typisk sammen med tre forhold i
arbejdet: borgerens livssituation, borgerens
adfærd og den opgave, den ansatte har i
forhold til borgeren. For at indkredse de
høje følelsesmæssige krav kan det være hjælp­
somt at tage udgangspunkt i disse tre for­
hold.
Tal med hinanden om de mennesker, I
arbejder med, fx i arbejdsmiljøorganisationen
(AMO) eller MED­udvalget:
Hvad er borgernes livssituation?
Kan de fx være:
­ Udadreagerende, voldsomme
eller grænseoverskridende
­ Utilfredse, irettesættende
eller anklagende
­ Manipulerende eller appellerende
­ Uforudsigelige eller utilregnelige
­ Selvskadende eller true med
at skade sig selv
­ Opmærksomhedskrævende
eller forstyrrende
­ Hjælpeløse eller reagere med tavshed,
gråd eller afvisning.
Hvad er vores opgave i forhold
til borgerne?
Befinder de sig i – eller er de pårørende til
mennesker i – alvorlige, sårbare eller kom­
plekse livsomstændigheder, fx:
­ Mistrivsel, sorg eller krise
­ Omsorgssvigt
Kan opgaverne fx bestå i at:
­ Motivere, støtte, hjælpe eller servicere
­ Tage beslutninger, der kan have
vidtgående konsekvenser for andre
menneskers liv
­ Udføre pleje, omsorg, behandling
eller udredning
­ Udføre redningsarbejde
­ Overvåge, kontrollere, sætte grænser
eller stille krav
­ Håndtere klager, vrede, frustration
eller utilfredshed
­ Samarbejde med pårørende.
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0011.png
Borgers
livssituation
Borgers
adfærd
Ansattes
opgave
Når I har indkredset, hvordan jeres aktuelle
situation ser ud i forhold til de tre områder,
kan I på baggrund af det tale med hinanden
om, hvilke høje følelsesmæssige krav I ser, at
arbejdet stiller til jer:
Er der i jeres arbejde høje krav til, at I skal:
1)
Sætte jer ind i, rumme eller håndtere
borgerens tænkning, følelser eller adfærd.
Det kan fx være krav til, at I skal kunne:
­ Aflæse og sætte jer ind i en borgers
tilstand og situation.
­ Forudse adfærd og på den måde være
på forkant med en situation.
­ Rumme grænseoverskridende, negativ
eller anden følelsesladet adfærd.
2)
Håndtere eller skjule jeres egne tanker eller
følelser.
Det kan fx være krav til, at I skal
kunne:
­ Håndtere egne følelsesmæssige
reaktioner, som opstår på grund af
kendskab til alvorlige og svære
livsomstændigheder hos borgerne.
­ Skjule følelser som fx vrede eller
afmagt.
3)
Tilpasse jeres kommunikation eller adfærd
til de mennesker, I arbejder med.
Det kan
fx være krav til, at I skal kunne:
­ Give udtryk for at føle noget, I
egentlig ikke føler, fx at optræde
smilende, høfligt og anerkendende,
selv om I bliver mødt med kritik eller
en hård tone.
­ Navigere i vanskelige dilemmaer, fx at
skulle involvere sig, uden at involvere
sig for lidt eller for meget eller udvise
autoritet og myndighed samtidig med
forståelse og omsorg.
5
Når I afdækker, om der er høje følelses­
mæssige krav til stede i jeres arbejde, er det
vigtigt at være opmærksomme på, at kravene
ikke kun kan komme til udtryk i den direkte
kontakt med et andet menneske. Der kan
også være høje følelsesmæssige krav til stede i
arbejde, som indebærer en indirekte kontakt
til andre mennesker, fx ved at læse en journal
eller sagsmappe og få indblik i en ulykkelig
livssituation.
5)
AT­vejledning 4.2.1 Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker, afsnit 3.
Film: Besøg på plejehjemmet
Se filmen Besøg på plejehjemmet
på voldsomudtryksform.dk og tal om, hvilke
følelsesmæssige krav der er til stede i situationen. I kan også bruge vejledningen til filmen.
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0012.png
Vurdering af risiko
over, om der er
høje følelsesmæssige krav til stede på jeres
arbejdsplads, og hvordan de kommer til
udtryk i netop jeres arbejde, er det tid til at
vurdere, om kravene udgør en risiko for de
ansattes helbred, eller om de forebyggende
tiltag er tilstrækkelige.
Når I har fået et overblik
Det kan I gøre
Ifølge arbejdsmiljølovgivningen er der nogle
bestemte forhold, som I især skal lægge vægt
på i risikovurderingen
6
. Disse forhold skal
holdes op mod hinanden og vurderes samlet.
Det drejer sig om:
Omfanget af kontakten:
Hvor ofte er
kontakten til stede i det daglige arbejde,
og hvor lang tid ad gangen?
Karakteren af kontakten.
Karakteren
afhænger af:
­ Hvor komplekse og alvorlige
livsomstændighederne er hos de
borgere, I arbejder med.
­ Hvor udfordrende borgernes adfærd
er.
­ Hvor svære og komplekse jeres
opgaver er i forhold til borgerne.
­ Hvilke konkrete følelsesmæssige krav
kontakten stiller, og hvor høje disse
krav er.
Forebyggende tiltag:
For at vurdere
forebyggelsen kan I se på, om tiltagene er
tilstrækkelige og relevante i forhold til:
­ At
forberede
kontakten. Det kan fx
handle om, at I har den nødvendige
viden om de borgere, I er i kontakt
med, fx om deres behov og adfærd.
­ At
varetage
kontakten. Det kan fx
handle om, at I har tilstrækkelige
kompetencer og tid til at håndtere de
arbejdsopgaver, der stiller høje
følelsesmæssige krav, samt at I har
6)
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1406 om psykisk arbejdsmiljø, § 21. AT­vejledning 4.2.1 Høje følelsesmæssige krav i arbejdet
med mennesker, afsnit 3.
Risiko for arbejdsrelateret vold
I afdækningen og vurderingen
er det vigtigt at være opmærksom på, om der er adfærd,
som både kan indebære høje følelsesmæssige krav og udgøre risiko for fysisk eller psykisk
vold. Det kan fx være udadreagerende eller krænkende adfærd. Risiko for vold kræver andre
forebyggelsestiltag, og der er særlige pligter i forhold til risiko for vold. Læs mere i
Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø og i AT-vejledning D.4.3-5 om vold.
12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0013.png
indflydelse på, hvordan og hvornår
opgaverne løses.
­ At
efterbearbejde
kontakten. Det kan
fx handle om at bearbejde de
følelsesmæssige belastninger i arbejdet
ved at have tid til refleksion, via
kollegial og ledelsesmæssig støtte og
sparring eller supervision.
Derudover påpeger lovgivningen også, at
man i vurderingen skal se på, om der er
andre påvirkninger i arbejdsmiljøet,
som kan
øge risikoen ved høje følelsesmæssige krav.
Det kan fx være, hvis der samtidig er:
• Risiko for vold i arbejdet, som fx
vanskeliggør jeres opgave med at opbygge
og vedligeholde relationen til de
mennesker, I arbejder med.
• Stor arbejdsmængde og tidspres, så I fx
ikke har tid til at løse opgaverne i
samarbejde med borgeren og ikke har ro
til at skabe det nærvær og den
tilstedeværelse, der er brug for.
• Uklare krav i arbejdet, fx uklarhed om
den faglige tilgang eller om, hvem der
varetager hvilke opgaver i relation til
borgeren.
• Modstridende krav i arbejdet, fx
modsatrettede forventninger til ansatte
om, hvilket service­ og kvalitetsniveau
I skal yde over for borgeren.
Der er en række tegn, som kan indikere, at
forebyggelsen ikke er tilstrækkelig, og der
dermed er risiko for medarbejdernes helbred
(se boks). Hvis tegnene er til stede i jeres
arbejde, er det vigtigt, at I undersøger, om de
kan hænge sammen med, at høje følelses­
mæssige krav ikke er effektivt forebygget,
eller om det handler om noget andet i
arbejdsmiljøet.
Afdækningen og vurderingen kan både
foregå som en del af det daglige samarbejde
om opgaverne og som en del af en mere
omfattende undersøgelse af det psykiske
arbejdsmiljø, fx som led i APV’en.
Hold øje
med disse tegn
Drøft, om I oplever noget af dette:
Tegn i arbejdet
- Konflikter med de mennesker,
-
I arbejder med.
Negativ kritik eller klager over de
ansattes arbejde fra de mennesker,
I arbejder med.
Mangel på engagement i arbejdet.
Medarbejdere, som distancerer sig
fra de mennesker, I arbejder med,
fx ved at have en kynisk tilgang til
dem.
-
Medarbejdere, som involverer sig
for meget i de mennesker, I arbejder
med.
Kritik af medarbejdernes arbejde
fra ledelse eller kolleger.
Konflikter eller samarbejdsproblemer
internt i virksomheden.
Højt sygefravær eller høj omsætning
af personale.
Arbejdsulykker eller nærved-ulykker.
Fejl i arbejdet.
-
-
-
-
-
-
-
Tegn, hos den enkelte
- Søvnproblemer.
- Mental eller fysisk udmattelse.
- Let til tårer, nedsat humør eller
-
-
-
-
-
-
-
øget irritabilitet.
Svært ved at slippe tanker om
arbejdet uden for arbejde.
I konstant alarmberedskab.
Hukommelsesproblemer eller
koncentrationsbesvær.
Oplevelse af faglig utilstrækkelighed.
Tendens til at isolere sig socialt.
Ligegyldighed eller følelsesløshed.
Afmagt, håbløshed eller skyldfølelse.
Kilde: AT-vejledning 4.2.1 Høje følelsesmæssige krav
i arbejdet med mennesker, afsnit 3.
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0014.png
Forebyggelse
Vi skal nu se nærmere på
,
hvad I kan
gøre for at forebygge, at høje følelsesmæssige
krav fører til omsorgstræthed, konflikter og
sygefravær, og i stedet understøtter trivsel
hos både medarbejdere og borgere.
Først og fremmest kræver det en fælles
indsats fra hele arbejdspladsen. Der er brug
for en tydelig ledelsesmæssig prioritering og
opbakning samt en god dialog mellem
ansatte og ledelse, så jeres konkrete situation
kan blive kortlagt, og I kan finde de gode,
kontekstnære løsninger i fællesskab.
Det kan I gøre
I det forebyggende arbejde kan det være
hjælpsomt at arbejde ud fra IGLO­prin­
cippet. Det baserer sig på, at forebyggelsen er
en fælles opgave, som alle niveauer af
arbejdspladsen skal medvirke i for at lykkes.
IGLO står for: Individ, Gruppe, Ledelse og
Organisation, her forstået som arbejdsplad­
sens politikker, rammer og vilkår.
AT VÆRE LIVSVIDNE
DE DAGLIGE DRYP
TRUSLER OG VOLD
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0015.png
TILSTRÆKKELIG TID
GOD PLANLÆGNING
RESTITUTION
VARIATION
SOCIAL STØTTE
FAGLIGHED
OPLÆRING
INDFLYDELSE
LEDELSE
FÆLLESSKAB
SAMMENHOLD
PSYKOLOGISK TRYGHED
ÅBENHED
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0016.png
Ud fra IGLO­princippet kan I sammen fast­
lægge konkrete opgaver og handlinger på de
forskellige niveauer. Husk også at tydeliggøre,
hvem som har ansvar for hvad, hvornår
tiltagene skal ske, samt hvornår I følger op.
I det følgende kan I lade jer inspirere af
forskellige tiltag, som de forskellige niveauer
af arbejdspladsen kan arbejde med i forhold
til at forebygge høje følelsesmæssige krav. Vi
præsenterer de organisatorske tiltag først, og
hernæst hvad ledelsen, medarbejdergruppen
eller teamet og den enkelte medarbejder kan
gøre for at forebygge.
mængde og tidspres, som betød, at
kontakten til borgerne blev mere over­
fladisk. Borgernes frustration øgede de
følelsesmæssige krav, og dette sammenholdt
med stor travlhed førte til omsorgstræthed,
konflikter mellem medarbejderne og syge­
meldinger.
Ledelse og medarbejderrepræsentanter satte
sig sammen med planlæggeren og kortlagde
udfordringerne. Efterfølgende blev et nyt
IT­system indkøbt, og ledere og planlæggere
blev oplært i systemet. Resultatet var,
at arbejdstidsplanen blev mere sammen­
hængende, sygefraværet faldt, og borgernes
trivsel blev øget.
På det organisatoriske niveau ligger også be­
skrivelsen af, hvilke opgaver medarbejderne
skal løse, og hvad borgerne kan forvente.
Det er en organisatorisk opgave at plan­
lægge møder og rum for den følelsesmæssige
aflastning og læring i form af blandt andet
supervision og understøttende samtaler mel­
lem medarbejdere og ledere.
Medarbejderne har brug for at blive mødt
med social støtte i en hverdag med høje
følelsesmæssige krav. Dertil er rum for læring
værdifulde.
Eksempel:
En visitationsafdeling var udfordret af en
borger, der vedholdende stillede krav til
hjælpemidler i et omfang, der lå ud over
kommunens pligt og mulighed. Borgeren
var insisterende, til tider nedladende og
appellerende, og visitatorerne oplevede,
at det gjorde det vanskeligt for dem at
fastholde deres værdier i mødet med
borgeren. Resultatet var en forrået måde
at tale om borgeren på. Medarbejderne
oplevede også reaktioner som indre uro,
konstant alarmberedskab i forhold til en
forventning om, at borgeren kunne ringe
når som helst. Nogle medarbejdere havde
svært ved at sove efter samtaler med
borgeren, og nogle havde en følelse
af ikke at slå til rent fagligt.
På organisatorisk niveau
Rammer og tilrettelæggelse
af arbejdet
Det er centralt, at man ikke er presset på tid,
når man arbejder i et felt med høje følel­
sesmæssige krav. Det kræver nærvær og ro at
møde et andet menneske, der står i en
vanskelig situation eller har en udfordrende
adfærd. For nogle arbejdspladser kan det
være værdifuldt at justere på fordeling af
ressourcer, så der tages højde for den belast­
ning, som høje følelsesmæssige krav kan
udgøre.
Skemalægningen kan være et godt red­
skab til at forebygge høje følelsesmæssige
krav, da fx systematik og forudsigelighed i
forhold til, hvem man skal arbejde sammen
med, øger muligheden for at støtte hinanden
og følge aftaler om, hvordan man samar­
bejder med borgere og hinanden.
Eksempel:
På et botilbud var man udfordret af
manglende systematik i planlægningen af
arbejdstiden. Kommunikation om kurser
og lovede fridage nåede ikke altid frem til
planlæggeren. Derfor var der gentagne
gange manglende bemanding, med
betydelige konsekvenser for både borgere
og ansatte. Borgerne blev frustrerede over
ændrede planer, og medarbejderne blev
frustrerede over dage med stor arbejds­
IGLO-ark
I kan bruge
Arbejdstilsynets IGLO-ark, når I skal tale om og fastlægge opgaver på de
forskellige niveauer. Find det på at.dk.
16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0017.png
Ledere og visitatorer lavede sammen
retningslinjer for, hvornår på dagen
medarbejderne havde kontakt med og læste
mails fra borgeren. Det blev også aftalt, at
medarbejderne kun skulle have kontakt til
borgeren, når der var andre fra teamet på
kontoret, og efter kontakt med borgeren
var der en kort defusing.
Faglighed
Restitution og variation i arbejdet
Pauser med mulighed for restitution skal
ligeledes fastlægges på det organisatoriske
niveau. Ud over pauser til at restituere efter
en særligt krævende kontakt vil det også være
relevant at sørge for restitution i form af
variation i arbejdet. Ved tilrettelæggelsen af
arbejdet kan man sikre, at særligt følelses­
mæssigt krævende kontakter fordeles mellem
flere medarbejdere, så det ikke er den samme,
typisk meget erfarne medarbejder, som tager
alle de mest komplekse forløb med borgere.
Social støtte
Social støtte har til formål at genetablere den
enkeltes selvfølelse og fornemmelse af kon­
trol, efter at man har været i situationer, der
har stillet høje følelsesmæssige krav. Den
sociale støtte kan fx løftes ved at uddanne
ansatte i den omsorgsfulde samtale eller
indføre andre kollegiale, støttende samtaler.
Eksempel:
Vejle Kommune har udviklet et redskab til
psykisk førstehjælp og den støttende samtale
kaldet KLIPS. KLIPS står for: Kontakte,
Lytte, Informere, Plan og Støtte. Ud over at
have uddannet ambassadører på de enkelte
arbejdspladser har kommunens HR
og Folkesundhed i samarbejde med
arbejdspladser designet en kuffert med
samtalekort og andet, der understøtter
social støtte. Dertil er der udviklet film
og øvelser, man kan tilgå på nettet.
Find film og øvelser på vejle.dk/109649
Social støtte må ikke stå alene efter oplevelsen
af høje følelsesmæssige krav. Der er også
brug for at skabe læring enten i form af en
øget forståelse for det, man har været i, eller
som forbedrede handlemuligheder. Faglighed
er et centralt værn mod nedslidning. Derfor
er faglige drøftelser og refleksion på møder
og via supervision vigtigt for at reducere og
håndtere belastningen ved høje følelses­
mæssige krav. Det betyder også, at man skal
sikre et passende fagligt niveau på arbejds­
pladsen, fx gennem ansættelse og efterud­
dannelse. Faglig supervision er ligeledes et
værdifuldt organisatorisk redskab til at fore­
bygge konsekvenserne af høje følelsesmæssige
krav.
Det er også på det organisatoriske niveau,
at man definerer værdier og vælger de fælles
faglige tilgange. Et eksempel er den værdi­
baserede og faglige tilgang LA2 (se boksen
side 8), der tager afsæt i borgerens indefra­
perspektiv og dermed forebygger det kaos
hos borgeren, der kan føre til høje følelses­
mæssige krav og eventuelt risiko for vold.
Instruktion og oplæring
Det er en organisatorisk opgave at sikre, at
de enkelte medarbejdere får tilstrækkelig
oplæring og instruktion til deres opgaver.
Det gælder, når der ansættes nye med­
arbejdere, og når der er vikarer, elever og
andre med løsere tilknytning til arbejds­
pladsen. Og det gælder ved nye arbejdsop­
gaver eller borgergrupper. Instruktionen skal
strække sig over den tid, det tager at lære
opgaven at kende, så man kan udføre den til
fulde. På nogle arbejdspladser vil instruktion
og oplæring derfor foregå over flere år.
Indflydelse i arbejdet
Et vigtigt forebyggende tiltag er at sikre, at
medarbejderne har tilstrækkelig indflydelse i
arbejdet. Det kan ske ved at skabe organisa­
toriske rammer, som inddrager dem i plan­
lægningen og tilrettelæggelsen af arbejdet, fx
i forhold til beslutninger om faglige mål,
metoder, roller og retningslinjer. Det kan
Materialer om følelser
Branchearbejdsmiljørådene
har udgivet en række materialer om følelser.
Blandt andet hæfterne Følelser på job og Tæt på mistrivsel (om høje følelsesmæssige krav
blandt undervisere). Find materialerne på godtarbejdsmiljo.dk.
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0018.png
også ske ved at sikre, at medarbejderne har
indflydelse på, hvornår, hvordan og i hvilken
rækkefølge de løser deres opgaver.
På ledelsesniveau
Ledelsen har en central rolle i forhold til at
forebygge høje følelsesmæssige krav. Som
leder er man garant for at ovenstående tiltag
lever i hverdagen. Lederen er også central,
når det handler om social støtte. Det er
vigtigt at have en god kontakt til med­
arbejderne. Hvis man som medarbejder står i
noget vanskeligt, er det en god aflastning, at
lederen ser en og spørger til det. Det gælder
også for den erfarne medarbejder, der måske
har været på arbejdspladsen i mange år.
Den sociale støtte kan være den lille
kontakt i døren på vej hjem. Det kan være
en 1:1­samtale på regelmæssig basis. Det kan
også være samtaler, der planlægges, når man
ved, at medarbejdere skal have et møde, der
forventeligt vil stille særligt høje følelses­
mæssige krav til dem. Endelig er et fore­
byggende tiltag at sørge for, at medarbejderne
kan få kontakt til en kollega, hvis lederen
ikke selv er til at få fat i.
Eksempel:
I en myndighedsafdeling, der arbejder med
tvangsanbringelser af børn, indførte lederen
den systematik, at medarbejdere og ledere
afsatte tid i kalenderen både før og efter
en tvangsanbringelse for at tale sammen
om forløbet. Medarbejderne gav udtryk
for, at de derved følte sig set og hørt i de
følelsesmæssigt belastende aspekter af
arbejdet.
hinanden, gør det muligt at blive følelses­
mæssigt aflastet blot ved en lille, anerken­
dende bemærkning og en venlig og støttende
omgangstone. Gode relationer til kolleger
gør det nemmere at samarbejde og håndtere
følelsesmæssige krav, end hvis gruppen er et
sted for magtkampe og konflikter. Derfor er
det også vigtigt at have klare roller og mål i
gruppen og understøtte det sociale sammen­
hold, fx med sociale og faglige arrangementer.
Der kan være en øget risiko for konflikter på
arbejdspladser med høje følelsesmæssige
krav, så gruppen bør være særligt opmærksom
på at håndtere tvivlsspørgsmål og uenigheder
på en konstruktiv og anerkendende måde, så
uenighed ikke udvikler sig til konflikter.
Psykologisk tryghed
Gruppen er en stærk kulturskaber. Hvis den
er vel afstemt i forhold til kerneopgaven,
fagligheden og værdierne, vil det være her,
man opdager de første tegn på konse­
kvenserne af en utilstrækkelig forebyggelse af
høje følelsesmæssige krav. Gruppen kan
derfor være stedet, hvor man kan tale om det
på en ikke­dømmende og oprigtig nysgerrig
måde, så man sammen kan udforske situa­
tionen, og ressourcerne eventuelt kan om­
fordeles. Det kræver psykologisk tryghed at
opbygge en kultur, hvor medarbejderne sam­
men med ledere og kolleger har mod på at
dele de svære ting, opnå læring og finde nye
veje i samspillet med andre. Når der er
psykologisk tryghed, tør vi være åbne og
modige i vores relationer, der er plads til at
afprøve ideer og lære af sine fejl, uden at
kollegerne ser ned på os eller dømmer os.
Lederen spiller en afgørende rolle i at etablere
og opretholde en høj psykologisk tryghed i
gruppen.
Eksempel:
På et hospice var de udfordret af, at mange
nyansatte sagde deres stilling op efter et
halvt års tid. Begrundelsen var ofte den
følelsesmæssige belastning i mødet med
døende og deres pårørende. På den
baggrund blev der indført ”makkerpar”
I medarbejdergruppen
Kollegial støtte
Social støtte er også det centrale redskab i
medarbejdergruppen til at forebygge risikoen
ved høje følelsesmæssige krav. At være en del
af et fællesskab, hvor man har det godt med
Temaark om psykologisk tryghed
Læs mere om psykologisk tryghed
i et temaark på voldsomudtryksform.dk og tal om,
hvordan I kan arbejde med at højne den psykologiske tryghed på arbejdspladsen.
18
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0019.png
blandt de ansatte. Ved arbejdets start
aftaler de, hvem der denne dag har særlig
kontakt med hinanden. En del af
kontakten er en kort samtale i løbet af
arbejdsdagen og gerne ved dens afslutning,
hvor de skiftes til at spørge hinanden:
­ Hvad er der sket i dag?
­ Er der noget, der har gjort
særligt indtryk?
­ Kan du lægge det fra dig,
når du går hjem?
Over tid er det lykkedes at fastholde
de nyansatte på hospicet.
tegn i arbejdet eller personligt, er det vigtigt
at finde modet til at tale med en leder,
arbejdsmiljø­/tillidsrepræsentant eller en kol­
lega, som man har en god relation til. Det
handler om sammen at blive klogere på,
hvad der er på spil, og minimere belast­
ningen, så det ikke går ud over sundheds­
tilstanden.
Faglig fordybelse
Den enkelte
medarbejder
Åbenhed
Da faglighed er en central forudsætning for
at forstå og dermed forebygge høje følelses­
mæssige krav, er vedholdende dygtiggørelse
gennem faglig fordybelse også vigtigt. Det
kan være ved at læse, deltage i webinarer eller
kurser og efteruddannelse samt gennem
refleksioner med kolleger og ledelse.
Hvile og balance i arbejdet
På individniveau er åbenhed og rummelighed
to vigtige forebyggende egenskaber. At føle
sig tryg i gruppen er en forudsætning for, at
man som medarbejder kan være åben om
det, man oplever som belastende. Mange vil
fx opleve det skamfuldt at blive vred på en
borger, de arbejder med. Det kræver mod og
åbenhed at sige det højt, hvis man har lavet
en fejl eller i en konkret situation ikke har
levet op til arbejdspladsens og egne værdier.
Man kan selv bestræbe sig på:
­ At være opmærksom og nærværende i
mødet med kolleger og borgere.
­ Oprigtigt prøve at forstå, hvad den
anden kommunikerer.
­ At være hjælpsom, hvor det er muligt, fx
gennem sparring eller ved blot at lytte
opmærksomt uden at komme med
forslag eller input.
Opmærksomhed på belastning
At være opmærksom på egen restitution kan
ligeledes være hjælpsomt. Det kan både
handle om at få tilstrækkelig og god natte­
søvn og at være opmærksom på, hvad der
henholdsvis giver energi og dræner i arbejdet,
så man kan arbejde for at sikre en fornuftig
balance imellem de to.
Et vigtigt forebyggende tiltag er også løbende
at være opmærksom på, hvordan man selv
oplever og håndterer de følelsesmæssige krav
i arbejdet. For at reagere i tide er det væsent­
ligt at registrere eventuelle tegn på, at krav­
ene udgør en belastning (se boksen Hold øje
med disse tegn, side 13). Hvis man oplever
Film: Hvor går grænsen?
Se filmen Hvor går grænsen?
på voldsomudtryksform.dk og tal om, hvordan gruppen får
talt sammen om medarbejdernes individuelle grænser. I kan også bruge vejledningen til filmen.
19
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969843_0020.png
Vold som Udtryksform
er et program i SUS – Socialt Udviklingscenter
Vi arbejder med at:
Inspirere og understøtte arbejdspladser til
at fremme trivsel og tryghed og forebygge
voldsomme episoder.
Udvikle metoder og redskaber, der kan
medvirke til at forebygge og håndtere
konfliktfyldte episoder og skabe læring.
Formidle viden fra forskning og praksis om,
hvordan man kan arbejde med at fremme
trivsel og tryghed og forebygge trusler og
vold på arbejdspladser.
Voldsomudtryksform.dk