Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2969842_0001.png
Trygge leve- og
arbejdsmiljøer
– en guide til implementering
af nye tiltag i sociale tilbud
Voldsomudtryksform.dk
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0002.png
Indhold
4
7
10
14
19
Indledning
Fase 1: Undersøg og identificér udfordringerne
Fase 2: Definér og afgræns problemet
Fase 3: Udvikl idéer, planlæg og afprøv
Fase 4: Implementér og evaluér tiltaget
Trygge leve- og arbejdsmiljøer
– en guide til implementering af nye tiltag i sociale tilbud
Vold som udtryksform, 2024.
Tekst: Lisa Marie Bak, Christian Tauby-Theill og Amalie Kortzau Bahnson.
Redaktion: Karin Thougård Pedersen og Lisa Marie Bak.
Grafisk tilrettelæggelse: Christian Schmidt.
Foto: Bax Lindhardt forside, s. 6, 12, 18, 21. Tuestenhuse privatfoto s. 9, 23.
Tryk: Nofo Print. Oplag: 1000.
ISBN print: 978-87-92182-63-0.
ISBN digital: 978-87-92182-64-7.
Vold som Udtryksform
SUS – Socialt Udviklingscenter
Nørre Farimagsgade 13
1364 København K.
voldsomudtryksform.dk
sus.dk
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0003.png
Forord
voldsomme episoder og skabe
trygge arbejds- og levemiljøer i sociale tilbud er
en proces, man aldrig bliver færdig med.
Vores erfaring er, at det er hjælpsomt at skabe
en struktur og en systematik for processen.
Struktur, fordi det er godt at have nogle faste
holdepunkter i processen. Og systematik, fordi
det er godt systematisk at følge op på det, vi
foretager os, for at se om det virker og giver
mening for dem, det skal hjælpe.
Denne guide er derfor designet til at støtte
sociale tilbud og andre arbejdspladser på vel-
færdsområdet i at implementere voldsforebyg-
gende og trivselsfremmende tiltag gennem en
praktisk og systematisk tilgang.
Guiden bygger på erfaringer fra arbejds-
pladslaboratorier på socialpsykiatriske botilbud
gennemført af Vold som Udtryksform i perioden
At forebygge
2023-2024. Her deltog ledere, medarbejdere og
borgere i eksperimenterende læringsrum for at
udvikle og afprøve løsninger på hverdagsud-
fordringer – med et særligt fokus på involvering
som greb.
Med denne guide ønsker vi at inspirere og
vejlede flere arbejdspladser på velfærdsområdet
til at implementere nye tiltag i praksis. Guiden er
struktureret, så den støtter hele processen – fra
indledende undersøgelser og involvering til idé-
udvikling, planlægning, afprøvning og evaluering
af tiltagene. På den måde tilbyder guiden en
praktisk og tilgængelig model for, hvordan
sociale tilbud kan forebygge det voldsomme og
skabe trygge rammer for både borgere
1
og med-
arbejdere.
Vold som Udtryksform, 2024
Vold som Udtryksform
har siden 1992 støttet arbejdspladser på velfærdsområdet i at forebygge
voldsomme episoder og skabe trivsel og tryghed for borgere og medarbejdere. Indsatsen bygger på en
demokratisk og praksisnær tilgang, hvor løsninger udvikles sammen med dem, indsatsen berører.
Dermed sikres, at løsningerne er meningsfulde og forankrede i den virkelige verden.
Vold som Udtryksform er et landsdækkende program under SUS – Socialt Udviklingscenter.
1)
Vi bruger betegnelsen borgere for personer, som modtager støtte. Det kan være beboere på botilbud, brugere af bostøtte, rusmiddelcentre mv.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0004.png
Indledning
er designet til at hjælpe arbejds-
pladser med at implementere voldsforebyggende
og trivselsfremmende tiltag gennem en syste-
matisk tilgang.
Nye tiltag forstås som initiativer eller akti-
viteter, der har til formål at fremme trivsel,
indflydelse og kvalitet for borgere, der modtager
støtte, og i forhold til arbejdsmiljøet for med-
arbejdere, der leverer støtten. Tiltagene kan tage
mange former og omfatter typisk initiativer, der
involverer både medarbejdere og borgere i ud-
viklingen af deres fælles leve- og arbejdsmiljø.
Denne guide
I hæftet er der eksempler på tiltag
udviklet af socialpsykiatriske botilbud
i Vold som Udtryksforms arbejdsplads-
laboratorier. Alle tiltag har borger-
involvering som omdrejningspunkt,
da det var et gennemgående tema i
laboratorierne. Eksemplerne omhandler:
Involvering af borgere i den
fysiske indretning:
På botilbuddet
Tuestenhuse har en ny forståelse for,
hvordan rummenes udformning
påvirker trivsel og konfliktniveau,
ændret medarbejdernes tilgang til
indretning og skabt et mere
indbydende miljø.
Involvering af borgere i
dokumentationspraksis og
udvalg:
Botilbuddene Tuestenhuse og
Tjørnehøj har aktivt involveret borgere
i beslutninger om deres eget liv og
fælles anliggender gennem borgerrettet
dokumentation samt bo- og
arbejdsmiljøudvalg.
Processen trin for trin
Udviklingsprocesser, især når det handler om
komplekse emner som voldsforebyggelse og
trivsel, er sjældent lineære. De problemstillinger,
man møder i praksis, kan være uklare eller
overlappe hinanden, og løsningerne kan være
endnu mere udefinerede. Det kan derfor være
vanskeligt at navigere fra A til B.
A
B
Måske opleves det heller ikke, som om der er et
råderum til at forpligte sig på at finde ud af,
hvordan man som arbejdsplads skal gribe pro-
blemstillingerne an. Løsningerne opstår sjældent
hurtigt, og processen indebærer mange omveje,
justeringer og nye erkendelser undervejs, som
netop kræver både økonomisk og tidsmæssigt
råderum.
Involvering af borgere gennem
Det åbne supervisionsrum:
Botilbuddet SPIR har implementeret
Det åbne supervisionsrum for at
understøtte samarbejdet mellem
medarbejdere og borgere ved at
skabe et fælles refleksionsrum.
En stor tak til botilbuddene for at
dele ud af deres erfaringer og læringer
i forbindelse med at implementere
nye tiltag.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0005.png
Nedsæt et implementeringsteam
En bæredygtig løsning er kompleks og kræver tid
og eksperimentering. Derfor er det en god idé
at nedsætte et implementeringsteam til at sikre
fremdrift og håndtere uforudsigeligheder.
Implementeringsteamet består af nøgleper-
soner, der har ansvar og indflydelse på arbejdet.
Typisk vil teamet inkludere ledere, nøglemed-
arbejdere, arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) og
i nogle tilfælde også borgere, som kan bidrage
med vigtige perspektiver fra deres hverdag.
Implementeringsteamets opgave er at under-
støtte, at processen forløber systematisk og at
sikre, at de rigtige løsninger findes og afprøves.
Et dedikeret team kan skabe det nødvendige
fokus og bidrage til, at de identificerede pro-
blemer bliver undersøgt grundigt, før der arbej-
des med løsninger. Det mindsker risikoen for, at
udviklingsarbejdet bliver præget af hastige,
uprøvede løsninger, som måske ikke passer til
den specifikke problemstilling.
For at teamet kan lykkes, er det vigtigt at
afsætte tid og ressourcer til, at de kan forpligte
sig til processen. Sammen med ledelsen skal
teamet identificere de væsentligste problemer og
definere, hvad der skal arbejdes med. Og teamet
skal etablere klare mål og rammer for arbejdet, så
der er en fælles forståelse af, hvorfor udviklings-
processen igangsættes, og hvilke fokusområder
der skal prioriteres.
Fase 1: Undersøg
og identificér
I denne fase involveres både
medarbejdere og borgere for
at identificere de udfordringer,
der præger arbejds- og levemiljøet.
Her handler det om at forstå,
hvad der bidrager til mistrivsel
og konflikter.
1
Fase 2: Definér og afgræns
Når udfordringerne er kortlagt,
er næste step at afgrænse
dem til specifikke
fokusområder.
Det sikrer, at
udviklingsarbejdet
bliver målrettet og
præcist i forhold til
de konkrete behov
på arbejdspladsen.
2
Følg faserne i udviklingsprocessen
Fase 3: Udvikl idéer,
planlæg og afprøv
Her udvikles idéer
til løsninger på
de afgrænsede
problemstillinger.
Der eksperimenteres med
forskellige tiltag, som
afprøves i mindre skala for at
vurdere, hvordan de fungerer
i praksis, inden de bliver
implementeret bredt i stor skala.
3
Når implementeringsteamet er nedsat, skal
teamet følge fire faser, der systematisk leder
arbejdspladsen igennem en udviklingsproces.
Denne guide er struktureret omkring faserne,
som hver især bidrager til at komme fra A til B.
Ved at følge disse faser kan implementerings-
teamet navigere gennem udviklingsprocessen og
sikre, at I får skabt løsninger, der fremmer både
tryghed og trivsel for medarbejdere og borgere i
jeres organisation. De fire faser beskrives nærmere
i det følgende.
4
Fase 4: Implementér og evaluér
I sidste fase implementeres den
valgte løsning i det daglige arbejde.
Her følger man op på resultaterne og
justerer indsatsen, så den passer til de
konkrete behov og skaber vedvarende
forandringer.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0006.png
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0007.png
Undersøg
og identificér
udfordringerne
handler om at involvere for-
skellige stemmer for at identificere og forstå de
praksisnære udfordringer i dybden.
I stedet for at springe direkte til løsninger ind-
samles viden fra borgere, medarbejdere, ledere
og/eller eksperter. Det giver et mere præcist og
nuanceret billede af både, hvilke udfordringer
der findes i hverdagen, og hvad der ligger bag
dem. Denne forståelse er afgørende for at kunne
udvikle nye tiltag, der er relevante og målrettede
de faktiske behov og udfordringer.
Den første fase
Fase
1
implementeringsteamet), der har mandat til at
afgøre, hvordan den viden, der skabes, skal
bruges.
Selvom involvering af ’dem, det handler om’
kan opleves besværligt, så har vi erfaret, at det er
kernen i at sikre bedre kvalitet af de tiltag, man
skal udvikle og implementere.
Spørgsmål om
borgerinvolvering til refleksion
i implementeringsteamet
• Hvor langt kan og vil I gå
for at involvere andre stemmer
end jeres egne?
• Er der bred enighed i implementerings-
teamet om vigtigheden af at involvere
borgere, andre medarbejdere,
ledelse og evt. eksperter?
Er nogle perspektiver prioriteret
højere end andre?
• Hvordan kan I sikre, at dem,
I involverer, får reelle muligheder
for at deltage og tage ejerskab?
• Hvordan kan I involvere borgere
i sårbare positioner på en nænsom
og ordentlig måde, så de føler sig
trygge i processen?
For yderligere inspiration til, hvordan
I kan involvere borgere, der gør brug
af sociale tilbud, anbefaler vi at læse SUS'
publikation Unge som erfaringseksperter:
Inspiration til involvering og samskabelse.
Vær undersøgende ved at
involvere forskellige stemmer
Involvering af forskellige stemmer er centralt for
at skabe et alsidigt vidensgrundlag og sikre, at
nye tiltag bygger på en fælles forståelse fremfor et
enkelt perspektiv. Ved at involvere ledelse, med-
arbejdere, borgere og andre relevante eksperter
sættes en kollektiv proces i gang, der blandt
andet giver dem, som de nye tiltag skal rettes
mod, mulighed for at få indflydelse under pro-
cessen.
Involvering kan dog være krævende, da
processen skal tilpasses de forskellige perspektiver
og behov – og fordi den ofte åbner for nye og
anderledes indsigter, der kan udfordre eksiste-
rende praksisser. For eksempel kan medarbejdere
og ledelse have forskellig motivation for at
involvere borgere og hinanden, og det kan spille
en rolle i beslutninger om, hvordan og i hvilket
omfang involveringen skal finde sted. Derfor kan
det være gavnligt at afklare formålet med invol-
veringen, før processen starter, især hos dem (fx
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0008.png
Identificér de bagvedliggende
årsager med Årsagstræet
Sådan kan I bruge
Årsagstræet
1. Tag udgangspunkt i en konkret
situation
– Enten en udfordrende
episode eller en positiv oplevelse.
Ved at dykke ned i en specifik
hændelse kan I holde fokus på de
faktorer, der har betydning i praksis.
2. Undersøg de umiddelbare
årsager
– Hvad udløste situationen?
Her kan I se på konkrete faktorer,
som fx fysiske omgivelser,
medarbejdernes handlinger eller
bestemte omstændigheder, der
direkte påvirkede hændelsen.
3. Gå dybere til de
bagvedliggende årsager
– Hvad ligger længere tilbage og
kan forklare, hvorfor situationen
opstod? Her kan det være nyttigt
at se på strukturelle faktorer,
arbejdsrammer eller personlige
faktorer, som fx træthed, stress eller
tidligere oplevelser, der kan have
indflydelse på adfærden.
Hent skabeloner til Årsagstræet på
Vold som Udtryksforms hjemmeside
voldsomudtryksform.dk/metoder/
aarsagstrae/
Når implementeringsteamet har afklaret, hvor-
dan og i hvilket omfang I vil praktisere invol-
vering, er næste skridt at dykke dybere ned i de
bagvedliggende årsager til både de udfordrende
og de positive episoder, I kan møde i hverdagen
i jeres tilbud. Ved at forstå og afdække disse
årsager er I med til at skabe fundamentet for at
identificere mere præcise tiltag, som kan under-
støtte et godt leve- og arbejdsmiljø for både
borgere og medarbejdere.
Her kan Årsagstræet være en brugbar metode
til at skabe en dybdegående forståelse af udfor-
dringer og trivsel. Årsagstræet giver jer en
struktureret metode til at undersøge og kortlægge
de faktorer, der påvirker både konflikter og
positive episoder.
Ved at forstå de underliggende årsager til både
konflikter og trivsel får I ikke bare en diagnose på
udfordringerne – men også en tydelig retning
for, hvilke former for tiltag der potentielt kan
støtte og udvikle et tryggere arbejds- og levemiljø
hos jer.
Metoden består af to dele; et ‘vintertræ’, der
hjælper jer med at afdække baggrunden for de
konflikter og voldsomme episoder, som kan
opstå, og et ‘blomstrende træ’, der giver indblik
i, hvad der skaber trivsel og tryghed.
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0009.png
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0010.png
Fase
2
Definér og
afgræns problemet
forståelse af de
udfordringer, der findes, skal I begynde at ind-
snævre fokus. Det kan være fristende at forsøge
at løse mange problemstillinger på én gang, men
det er en fordel at definere få, afgrænsede ‘pro-
jekter’, som fokuserer på de mest kritiske om-
råder.
Denne fase handler altså om at definere,
hvilke udfordringer I konkret vil arbejde videre
med, og afgrænse dem til noget håndterbart.
Når I har en grundlæggende
Når man definerer et problem, er det afgørende
at beskrive præcist, hvad problemet består af.
Det kan fx indebære:
At identificere kernen i problemet
og de bagvedliggende årsager:
Hvad er det, der virkelig driver
udfordringen? Brug fx Årsagstræet til at
dykke ned i de dybere lag og få indblik
i både de umiddelbare og de mere
langsigtede årsager til problemet.
At formulere problemet
klart og tydeligt:
Definér og beskriv problemet præcist
For at afgrænse, hvilket problem eller ‘projekt’ I
ønsker at arbejde videre med, kan I gennemgå de
indsigter, I har indsamlet i første fase.
I kan definere og afgrænse problemet internt i
implementeringsteamet og/eller invitere andre
med indenfor, som har viden og erfaringer med
det problem, I arbejder med. Det vil både give
jer flere perspektiver på problemet og en bedre
forståelse af, hvad der præcist skal arbejdes med,
og hvordan problemet dermed skal afgrænses. I
kan tage udgangspunkt i de indsigter, I har
opnået i første fase, og bruge Årsagstræet til at
skelne mellem de faktorer, der skal tages fat på,
fordi I vurderer, at de er roden til jeres udfor-
dringer, og de mere perifere udfordringer.
Definér problemet i et par korte, præcise
sætninger. Det hjælper med at sikre,
at alle i teamet har den samme forståelse
af, hvad der skal arbejdes med.
At beskrive, hvordan problemet
påvirker leve- og arbejdsmiljøet:
Hvordan påvirker de identificerede
problemer hverdagen for både borgere
og medarbejdere? Er det forbundet med
trusler, stress eller trivsel?
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0011.png
Praksiseksempel
At involvere borgere i den fysiske indretning
var der dagligt
et højt trussels- og konfliktniveau. En analyse,
der involverede både borgere og medarbejdere,
gjorde det hurtigt tydeligt, at de fysiske rammer
og indretningen havde en direkte indflydelse på
det høje niveau af konflikter og trusler.
Tre specifikke områder – køkkenet, kontoret
og medicinrummet – blev identificeret som
centrale konfliktzoner. Alle var medarbejder-
styrede rum, hvor borgerne hverken havde med-
indflydelse eller fri adgang.
Borgerne oplevede de lukkede døre som et
symbol på magt og kontrol, og den begrænsede
adgang til basale faciliteter som mad i køkkenet
skabte frustration og yderligere konflikter.
Medicinrummet stod også frem som et ‘hotspot’
for konflikter. Her var det tydeligt, at det var et
medarbejderkontrolleret område, hvor der ikke
kunne arbejdes med åbne døre på grund af
sikkerhed. Ventetiden på medicin skabte fru-
stration og konflikter i fællesarealerne.
På botilbuddet Tuestenhuse
Ved at definere og afgrænse problemet – at de
fysiske rammer og indretning er afgørende for at
forebygge vold og konflikter – kunne Tuesten-
huse finde en løsning, der forbedrede leve- og
arbejdsmiljøet for borgere og medarbejdere.
I dag er køkkenet åbnet op, så borgerne altid
har adgang til frugt og snacks. Derudover er
dørene til kontorerne åbnet, så medarbejderne er
mere tilgængelige for borgerne. For medicin-
rummet er der arbejdet med at nedbringe
udleveringstiden for medicin, så borgerne skal
vente kortere tid i fællesarealerne. Samtidig er
der et øget fokus på at understøtte borgernes
selvadministration: Flere borgere opbevarer nu
medicin i deres egne lejligheder, og flere deltager
aktivt i at dispensere og administrere medicin.
Dette har givet borgerne bedre kendskab til og
indsigt i medicinens virkninger og bivirkninger.
Køkkenet var et af de største konfliktområder, hvor vold
og trusler konstant var til stede. Også døren til kontoret var
ofte kilde til konflikter. Borgerne ventede på, at medarbejderne
skulle blive disponible, mens medarbejderne følte, at borgerne
bare kunne banke på, så ville de komme.
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0012.png
12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0013.png
Man skal altid have en oplevelse af, at borgerne sidder ved
siden af en, når man dokumenterer; at man kan kigge borgerne
i øjnene med det, man skriver, og måden, man skriver det på.
Praksiseksempel
At involvere borgerne i dokumentation
har indført borger-
rettet dokumentation som et nyt tiltag til at
fremme borgerinvolvering. Målet er, at med-
arbejderne i stigende grad udfylder og doku-
menterer hændelser i samarbejde med borgerne.
Denne praksis skal give borgerne indsigt i, hvad
der bliver noteret om dem, og medindflydelse
på, hvordan det bliver formuleret, så det fremstår
klart og forståeligt.
Tiltaget er en del af en proces, der er sat i gang
som svar på borgernes ønsker om større gen-
nemsigtighed og forudsigelighed. Mange borgere
har stillet spørgsmål som: Hvad skriver I om
mig? Stemmer det overens med min egen op-
levelse? Hvad bruger I dokumentationen til?
Når medarbejderne dokumenterer uden at invol-
vere borgerne, kan det skabe utryghed og i nogle
tilfælde føre til konflikter. Med borgerrettet
dokumentation arbejder Tuestenhuse målrettet
på at imødekomme borgernes behov for tryghed
og transparens.
Botilbuddet Tuestenhuse
Status og læringer indtil nu
Processen med at øge borgernes deltagelse i den
daglige dokumentation er godt i gang, men
implementeringen er endnu ikke fuldt udbredt.
En af de største udfordringer har været at bryde
med den tidligere praksis, hvor dokumentation
ofte blev udskudt til senere på dagen og typisk
foregik, når medarbejderne sad alene på kontoret.
Et vigtigt skridt fremad har været at flytte nogle
computere fra kontorerne ud i fællesarealerne og
borgernes lejligheder. Dette har skabt bedre ram-
mer for, at borgerne i stigende grad kan deltage
aktivt i dokumentationen. Selvom ikke alle
borgere endnu deltager regelmæssigt, ses der en
positiv udvikling mod større borgerinvolvering.
Arbejdet med borgerrettet dokumentation
har også givet værdifuld læring. For det første har
det vist sig afgørende, at dokumentationen sker i
øjeblikket og i samarbejde med borgerne. Dette
kræver en bevidst indsats fra medarbejderne for
at undgå at falde tilbage i gamle vaner. Derfor er
det et kontinuerligt fokusområde at opbygge en
kultur, hvor medarbejderne støtter hinanden i at
huske at involvere borgerne aktivt i dokumen-
tationen gennem dagen. For det andet har
processen tydeliggjort, at borgerrettet dokumen-
tation skal tage højde for borgernes individuelle
ønsker og grænser. Ikke alle borgere ønsker at
deltage hver gang, og nogle kan have behov for
at sige nej i visse situationer. Det er vigtigt, at
medarbejderne respekterer dette, samtidig med
at dokumentationen udføres med omtanke og
respekt, så borgerne føler sig trygge ved, hvad der
noteres.
Indtil videre er initiativet blevet positivt mod-
taget, og stadig flere borgere ønsker selv at være
med til at dokumentere.
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0014.png
Fase
3
Udvikl idéer,
planlæg og afprøv
er blevet undersøgt, afgræn-
set og defineret, er det tid til at udvide perspektivet
og udforske forskellige idéer og tilgange, der kan
være med til at løse udfordringen. Dette er en
fase, hvor kreativitet og eksperimentering spiller
en central rolle, og hvor man kan undersøge flere
mulige løsninger, før man beslutter sig for,
hvilken vej man vil gå.
Når udfordringen
For at omsætte idéer til handling skal I vælge og
prioritere de idéer, I ønsker at arbejde videre med
og afprøve. Til dette kan I anvende den matrix,
der beskrives nedenfor.
Matrix: Vilde idéer eller
lavthængende frugter?
Gå fra idé til handling
Når I udvikler idéer, handler det ikke om at
finde én løsning med det samme, men om at
udforme forskellige muligheder, der kan afprøves
i den videre proces.
En idé er en tanke
En idé er en tanke om, hvordan man kan
løse et problem. En idé kan antage mange
former, fx kan en idé være:
Abstrakt:
Vi har en fornemmelse af,
hvad idéen handler om, men vi har
brug for yderligere konkretisering,
før vi ved, hvad det er, vi skal afprøve.
Konkret:
Vi ved, hvad idéen går ud
på, vi har måske læst eller hørt om
den, men vi har ikke ført den ud i
livet endnu.
Enkel:
Idéen vil skabe en lille
ændring/forbedring i det, vi gør.
Vild:
Idéen vil have vidtrækkende
konsekvenser for det, vi gør, og kan
potentielt skabe stor værdi.
Matrixen kan fx anvendes på et møde i imple-
menteringsteamet, gerne med involvering af
borgere og ledere, som har mandat til at beslutte
og bakke op om de idéer, I vælger at afprøve. Det
er desuden godt at vælge en facilitator, evt. fra
implementeringsteamet, til at facilitere processen
med at vælge idéer ud fra matrixen.
I matrixen placerer I idéen i forhold til, om
den vil skabe stor/lille værd, og hvor svær/let den
er at føre ud i livet. Begynd med at skrive eller
hænge alle jeres idéer op på en tavle.
Alle skal være med på, hvad idéerne grund-
læggende handler om, før I kan gå i gang med at
placere idéerne i matrixen. I kan her bruge
‘mormor-testen’, som går ud på, at jeres mormor
skal kunne forstå, hvad idéen handler om, før I
selv er helt klar på, hvad I mener, den handler
om.
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0015.png
Stor værdi
Lavthængende
frugter
Vild idé
Måske?
Parkér
Lille værdi
Let at føre ud i livet
Svær at føre ud i livet
Lavthængende
frugter
Hvis I vurderer, at idéen
vil skabe stor værdi
og er let at føre ud i
livet, dvs. ikke kræver
mange ressourcer
(fx medarbejdertimer
eller økonomi) eller
større ændringer af
den nuværende praksis,
så er der tale om en
lavthængende frugt,
som I bør afprøve.
Måske?
Hvis I vurderer,
at idéen ikke vil skabe
den store værdi, men
er let at føre ud i livet,
kan I overveje at gøre
det.
Vild idé
Hvis idéen vil skabe
stor værdi, men er svær
at føre ud i livet, kan
der være tale om en
vild idé, som, hvis den
indføres, vil skabe
radikale forbedringer i
den måde, I arbejder
på. Denne idé bør I
overveje, hvis I har
overskuddet til det.
Parkér
Hvis idéen er svær
at føre ud i livet og
ikke skaber større
værdi, så bør I parkere
den og bruge energien
og ressourcerne på de
andre idéer.
Vi anbefaler, at I vælger en (eller flere) idéer fra flere felter i matrixen, på nær feltet ’Parkér’, så I udvider
jeres muligheder for at skabe varige forbedringer. Det er dog altid godt at vælge 1-2 lavthængende
frugter, så I oplever, at der relativt hurtigt sker noget, som bidrager positivt til jeres praksis. Det giver
engagement og mod på at afprøve flere, måske endda vilde idéer.
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0016.png
Afprøv idéen gennem
prøvehandlinger
Afprøv:
Prøvehandlinger
2
er en virksom og hurtig måde
at blive klogere på. Vi kan tænke os til meget,
men det er først, når vi får konkrete erfaringer, at
vi for alvor kan vide, hvad der skal til for at skabe
varige og virksomme forbedringer i praksis.
Derudover anerkender en tilgang baseret på
prøvehandlinger, at der allerede findes masser af
viden om, hvad der virker, på mange områder.
Men selvom en løsning har været til gavn i én
kontekst, betyder det ikke nødvendigvis, at den
kan overføres direkte til en ny kontekst. Hver
arbejdsplads har sine egne unikke behov og for-
hold, hvilket gør det nødvendigt at afprøve og
tilpasse løsninger lokalt. Det kan I gøre med små
prøvehandlinger fremfor at udvikle og imple-
mentere større tiltag, inden I ved, om de egentlig
virker og/eller passer til jeres kontekst.
I kan opdele arbejdet med prøvehandlinger i
fire trin:
Planlæg:
Afprøv idéen i praksis i jeres
konkrete omgivelser, så medarbejdere
og borgere oplever prøvehandlingen i
hverdagen. Målet er at se, hvordan idéen
fungerer i praksis, og hvilke små justeringer
der måske er brug for undervejs.
Saml op på jeres erfaringer
i implementeringsteamet og drøft, om
prøvehandlingen virkede efter hensigten.
Stil spørgsmål som: Er vi på rette vej?
Opnåede vi det, vi gerne ville?
Baseret på det ovenstående kan
I nu justere prøvehandlingen, så den kan
tilpasses endnu bedre til jeres behov.
Det kan betyde små tilpasninger hist og
her eller, hvis virkningerne er indtruffet,
en gradvis udvidelse, så flere medarbejdere
og borgere kan involveres i arbejdet.
Reflektér:
Justér:
I skal forberede prøvehandlingen
ved at tydeliggøre dens formål, så det står
klart for alle, hvad prøvehandlingen skal
bidrage med. Samtidig skaber I en plan for,
hvem der gør hvad og hvornår. Overvej også,
hvilke medarbejdere og eventuelt borgere der
kan spille en rolle i afprøvningen, så I sikrer
en involverende proces.
Når I har justeret prøvehandlingen, er I klar til
en ny runde planlægning, afprøvning og reflek-
sion – så I hele tiden udvikler jer i takt med
erfaringerne.
16
2)
En prøvehandling er en midlertidig afprøvning af en idé, hvor man undersøger dens anvendelighed og praksisværdi.
Først efter at idéen er testet i praksis, afgøres det, om den skal videreudvikles eller implementeres i større skala.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0017.png
Praksiseksempel
At involvere borgere via et
bo- og arbejdsmiljøudvalg
har de, som på
mange andre steder, mærket behovet for øget
borgerinvolvering. Samtidig ønsker de at styrke
‘det dobbelte perspektiv’, hvor borgere og med-
arbejdere i fællesskab kan komme med input til,
hvordan stedet både kan blive et godt sted at bo
og arbejde.
Der holdes allerede husmøder på månedlig
basis for både medarbejdere og beboere, men
medarbejderne oplever, at borgerne har svært ved
at deltage. Derfor har medarbejderne, i sam-
arbejde med en borger, oprettet et bo- og
arbejdsmiljøudvalg for alle borgerne i både
voksen- og ungeenheden, og med færre faste
medarbejdere. Idéen er at skabe et trygt forum,
hvor borgerne frit kan dele deres tanker og
ønsker om hverdagen, og hvad der kunne være
med til at forbedre levemiljøet for borgerne på
Tjørnehøj.
Bo- og arbejdsmiljøudvalgets møder er for
alle. De ligger i forlængelse af andre samlings-
tidspunkter, fx før aftensmaden, og holdes hver
tredje måned på skift i voksen- og ungeenheden.
Målet er at skabe et mindre opdelt hus og der-
med et fællesskab på tværs af enhederne. Borger-
nes engagement i at skabe fællesskab på tværs har
indtil nu været begrænset, men medarbejderne
arbejder videre med at forbedre rammerne for
møderne, så flere borgere vil deltage. De overvejer
fx at holde møderne hver for sig i enhederne.
Der har indtil videre været holdt to møder i bo-
og arbejdsmiljøudvalget, og der er positive til-
bagemeldinger fra dem, der har deltaget.
På møderne har der været god debat om, hvad
På botilbuddet Tjørnehøj
borgerne har brug for i hverdagen. Det under-
støtter behovet for fortsat at holde møderne, evt.
med ændrede rammer. Bo- og arbejdsmiljøud-
valget er stadig i proces og forandring – fx er der
snak om at inddrage en fysioterapeut, som har en
god relation til mange af borgerne, og som
måske kan bringe emner op fra nogle af de
borgere, der ikke selv kan overskue at deltage i
møderne.
Til arbejdsplads-
laboratoriet fandt
vi frem til, at et
bo- og arbejdsmiljø-
udvalg måske kunne
være en mulighed
for, at beboerne får
en eller anden form
for større indflydelse,
end de har lige nu,
og har haft indtil nu.
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0018.png
18
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0019.png
Implementér og
evaluér tiltaget
vælger I den eller de idé(er),
I ønsker at implementere, og finder måder, hvor-
på de(n) bedst kan indføres i og tilpasses jeres
nuværende rammer og behov. Det er her, den
faktiske handling og potentielle forandring
finder sted, og hvor prøvehandlinger kan blive til
konkret praksis og skaleres.
I den sidste fase
Fase
4
En god implementeringsplan fungerer som et
fælles grundlag, hvor alle involverede kan se
deres rolle og indsats. Dette gør det muligt for
alle at forstå, hvad der skal ændres, og hvad det
kræver for at gøre idéen til virkelighed.
Evaluér tiltaget med
Evalueringsvinduet
Lav en implementeringsplan
For at sikre en smidig overgang til en ny praksis
og for at understøtte, at de nye tiltag føres ud i
livet, anbefaler vi, at I udarbejder en implemen-
teringsplan
3
, der bør omfatte følgende:
Indsats:
Beskriv indsatsen
Formål:
Hvad er formålet med
indsatsen?
Aktiviteter:
Hvilke konkrete aktivitet(er)
skal der til for at opnå indsatsen?
Ansvarlige:
Hvem er ansvarlige for
opgaven med aktiviteten?
Tidspunkt:
Hvornår skal aktiviteten
udføres?
Barrierer:
Hvilke forhindringer kan opstå
i forbindelse med udførelse af aktiviteten?
Hvilke løsninger kan forebygge, afbøde
eller fjerne forhindring?
Opfølgning:
Hvordan følges op
på aktiviteten?
Succeskriterier:
Hvordan ved vi,
at aktiviteten er indfriet?
Det er vigtigt at følge op på implementeringen
og evaluere, hvordan det går. Har I opnået de
ønskede resultater? Er der behov for justeringer?
Implementeringsprocessen er kontinuerlig og
kræver opmærksomhed og justering, efterhånden
som erfaringerne opnås. Derfor er fokus heller
ikke alene på at nå et snævert og klart mål, men
også på at holde et kritisk blik undervejs samt at
stille åbne, nysgerrige spørgsmål til proces såvel
som mål.
Evalueringsvinduet (se næste side) kan være et
godt værktøj som ramme for systematisk reflek-
sion og læring i arbejdet med prøvehandlinger.
Redskabet består af fire centrale spørgsmål:
Hvad gik godt? Hvorfor gik det godt? Hvad
kunne gå bedre? Hvad vil vi gøre anderledes
næste gang?
Ved hjælp af vinduet kan I sammen vurdere,
hvad der fungerer, og hvad der kan tilpasses, så
den nye praksis bedre støtter jeres mål.
3)
Punkter lavet med inspiration fra Social- og Boligstyrelsens skabelon for implementeringsplan.
19
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0020.png
Hvad gik
godt?
Hvorfor gik
det godt?
Sådan kan I bruge
Evalueringsvinduet
For at få mest ud af Evalueringsvinduet
anbefaler vi at planlægge et læringsmøde
med alle, der har været med i prøve-
handlingen, inklusive borgere. Afsæt ca.
45 minutter til mødet. Det er vigtigt, at
alle deltagere kender formålet med
evalueringen, samt hvilke prøvehandlinger
der er i fokus.
I starten af mødet udfylder alle
deltagere deres eget evalueringsvindue
med stikord, refleksioner eller mere
udførlige kommentarer. Derefter
gennemgår I sammen de fire punkter i
Hvad kunne
gå bedre?
Hvad vil vi gøre
anderledes?
evalueringsvinduet, i hver sin runde:
• Runde 1:
Hvad gik godt?
• Runde 2:
Hvorfor gik det godt?
• Runde 3:
Hvad kunne gå bedre?
• Runde 4:
Hvad vil vi gøre anderledes?
Hver deltager får mulighed for at dele
sine overvejelser i runderne.
Når alle har bidraget, samler I op på
de vigtigste pointer, og en tovholder kan
notere konklusionerne på en tavle eller
planche, så alle kan se resultaterne af
drøftelserne. Dokumentationen – fx
billeder eller noter fra tavlen – bruges
derefter i jeres videre udviklingsarbejde.
20
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0021.png
21
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0022.png
Praksiseksempel
At tale
med
borgere fremfor
om
borgere
– Det åbne supervisionsrum
I det udekørende døgnstøttetilbud SPIR
opstod der et behov for en ny tilgang til dialog
og samarbejde mellem borgere og medarbejdere.
Borgernes perspektiv er centralt for et godt og
frugtbart samarbejde, men samarbejdet kan til
tider være udfordrende i praksis. SPIR ønskede
at skabe en kultur, hvor medarbejderne i højere
grad taler
med
borgerne fremfor
om
borgerne.
I Det åbne supervisionsrum er der ligeledes
mulighed for, i samarbejde med supervisor, at
tilpasse rammen på en måde, der er meningsfuld
for borgeren – i forhold til dennes livssituation
eller udfordring.
Implementering og evaluering
af Det åbne supervisionsrum
Fra udfordring til løsning
For at fremme et samarbejde med borgeren i
centrum og recovery-orienteret rehabilitering
blev Det åbne supervisionsrum
4
implementeret
som en ny pædagogisk tilgang. Traditionelt fore-
går supervision som et lukket forum, hvor fag-
folk drøfter og evaluerer indsatsen og samarbej-
det med borgerne. Det åbne supervisionsrum
bryder med denne praksis ved at invitere bor-
gerne til at deltage aktivt i supervisionen. De kan
bidrage med deres perspektiver, dele behov og
reflektere over dilemmaer i deres eget liv og i
samspillet med medarbejderne. Den fælles dia-
logramme kan hjælpe med at identificere og for-
stå de bagvedliggende årsager til konflikter eller
misforståelser.
Før tiltaget blev implementeret, blev det
testet i mindre skala. Muligheden for at deltage i
supervision blev kommunikeret ud til alle
borgere, og det blev understreget, at deltagelse
var frivillig, og at man kunne sige fra, hvis man
ikke følte sig tryg – endda på dagen for super-
visionen. Samtidig blev medarbejderne opfordret
til at overveje tilgangen som en mulighed, når
der opstod svære situationer i samarbejdet mel-
lem borgere og medarbejdere.
Efter afprøvningen blev tilgangen implementeret
som et fast tilbud i SPIR, og det har skabt:
Forbedret kommunikation:
Den åbne
dialog i supervisionsrummet har ført til nye for-
ståelser, samarbejdsformer og perspektiver til
gavn for det konstruktive og dynamiske sam-
arbejde mellem den enkelte borger og med-
arbejder.
Styrkede relationer:
Tiltaget har skabt et
rum for ærlighed og sårbarhed, hvilket har styr-
ket relationerne og tilliden mellem medarbejdere
og borgere.
På den lange bane støtter Det åbne super-
visionsrum en pædagogik, som er tilrettelagt ud
fra borgerens perspektiv og det, der er vigtigt for
borgeren, i stedet for en pædagogik, der på for-
hånd er defineret af medarbejderen. Borgeren
flyttes ind i kontrolrummet og kan tage styring
over støtten.
Praksiseksemplet fra SPIR illustrerer udviklings­
processen fra A til B, når man ønsker at implemen­
tere nye tiltag, der kan fremme leve­ og arbejds­
miljøet for borgere og medarbejdere.
22
4)
Det åbne supervisionsrum er en tilgang inspireret af psykolog og supervisor Jónas Gústafsson.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0023.png
23
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Materiale fra Socialt Udviklingscenter (SUS) ifm. foretræde den 30/1-25 om forebyggelse af vold og voldsomme episoder i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende på velfærdsarbejdspladser
2969842_0024.png
Trygge leve- og
arbejdsmiljøer
– en guide til implementering
af nye tiltag i sociale tilbud
Voldsomudtryksform.dk