Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2969838_0001.png
Til Folketingets Socialudvalg, att: Charlotte Broman Mølbæk
24. januar 2025
SOU, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 249: Spm. om, hvor lang kommunernes sagsbehandlingstid er i sager om
tabt arbejdsfortjeneste / Folketinget
Svaret fra Social- og Boligministeren på spørgsmål fra socialudvalget er fuldstændig uacceptabelt.
Det har betydning for borgernes retssikkerhed.
Når en minister som her besvarer ukorrekt og i strid med lovgivningen, og faktisk ikke svarer på de stillede
spørgsmål, beder vi om at udvalget går dybere til værks med flere spørgsmål.
Ministeren har ikke ønsket at indhente oplysninger fra hver af de 98 kommuner.
Vi har indhentet oplysninger nov./dec. 2024 fra 98 kommuner, opdaterede svar fra til d.d. (inkl. Hjørring):
12 kommuner overholder den fastsatte frist i praksis
42 kommuner har ikke en overholdelsesprocent på >90% af sagerne
44 kommuner kan ikke svare på spørgsmålet
Mener ministeren at kommunerne følger retssikkerhedsloven, som Folketinget vedtog i 1997, gældende fra
1. juli 1998, § 3, stk. 2 skærpet efter vores 8 års arbejde og fra 1. april 2010, hvor ordet ”Kommune” blev
udskiftet med ”Kommunalbestyrelsen”. Yderligere skærpelser
§§ 3 a, 79 b og 84 a pr. 1. juli 2018?
Hvordan kan kommunalbestyrelserne føre tilsyn med om de fastsatte og offentliggjorte frister er retvisende
og realistiske, ref. Ombudsmanden FOB2015-10, hvor der intet system findes til at registrere og holde styr på,
om fristerne overholdes af kommunen i praksis?
Hvad er ministerens holdning til at kommunalbestyrelserne har offentliggjort sagsbehandlingsfrister for tabt
arbejdsfortjeneste, hvor kommunen sjældent overholder denne i praksis?
Mener ministeren at der er behov for initiativer, så alle 98 kommuner har systemunderstøttelse på frister og
overholdelsesprocenter?
Tabt arbejdsfortjeneste, sagsbehandlingstider
Iht.
retssikkerhedsloven § 3,
stk. 2 og § 3 a skal den lokalt fastsatte frist for hver af de 98 kommuner offentlig-
gøres på hjemmesiden.
Fristen skal være retvisende og realistisk, ref. Ombudsmanden
2015-10. Overholdelse og revision af sagsbe-
handlingsfrister,
udklip:
… formålet med retssikkerhedslovens krav om fastsættelse af generelle frister er,
at borgerne skal kunne vide,
hvilket niveau de kan forvente med hensyn til sagsbehandlingstid,
at fristerne skal være
realistiske,
og at
der derfor må
gælde en forpligtelse til at revidere fristerne,
når det viser sig, at kommunen – eventuelt efter
ændring af arbejdsrutiner og arbejdsgange −
ikke over en vis periode kan få rettet op på
overholdelsesprocenten.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 148: Henvendelse af 24/1-25 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om tabt arbejdsfortjeneste og sagsbehandlingstider
2969838_0002.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 137: Henvendelser af 18/1-25 og 20/1-25 fra Folkebevægelsen
#enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om tilsynssager og sagsbehandlingsfrister /
Folketinget
sidste bilag:
SOU Alm.del Bilag 137 Vedr SOU alm del 2024-25 spm 249
”Tabt arbejdsfortjeneste, barnets lov § 87 - Sagsbehandlingsfrister for alle 98 kommuner har #enmillion-
stemmer fundet den 17. november 2024, links til hjemmesiderne og frister denne dato i skema herunder -
Overholdelsesprocent, uddrag af svar på aktindsigt om bl.a. tabt arbejdsfortjeneste nov./dec. 2024, fra 98
kommuner”
Ministeren er vidende om, at 98 kommunalbestyrelser er under lup fra Tilsynet med #enmillionstemmer som
initiativtagere for 2 år siden. Det medførte udsendelse af 33 sider
Kommunerne skal offentliggøre frister for
sagsbehandlingen på det sociale område — Ankestyrelsen
fra Tilsynet under Ankestyrelsen,
Ankestyrelsens
generelle udtalelse om kommunernes offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på det sociale område
15.12.2023,
fordi ingen kommuner har fastsat de sagsbehandlingsfrister, de er forpligtet til iht.
retssikkerhedsloven § 3, stk. 2 og samme lovs
§ 3 a
(hjemviste sager fra Ankestyrelsen for serviceloven og bar-
nets lov).
Social- og Boligministeren
har modtaget flere breve, senest 21. november 2024 (vedhæftes), sagsnr. 2024 –
5501 om Tilsynets nye fortolkning af sagsområde, sagsbehandlingsfrister på socialområdet, retssikker-
hedsloven § 3, stk. 2 <> § 3 a.
Da vi rykkede for svar den 30. december 2024, fik vi den 6. januar 2025 følgende svar:
”Vi forventer at besvare din henvendelse hurtigst muligt.”
Indenrigs- og Sundhedsministeren
modtog vores klage (vedhæftes) sagsnr. 2024 – 9040 den 29. juni 2024
over Tilsynets manglende tilsyn med 98 kommuner og sagsbehandlingsfrister på socialområdet.
Vi har fortsat ikke modtaget svar på henvendelsen. De 2 gange vi har rykket for svar, når den udmeldte frist
var overskredet, senest udsat 2 måneder ”grundet generel travlhed i ministeriet”.
Der har været travlhed i Indenrigsministeriet gennem 26 år med ikke at føre tilsyn med Det kommunale Tilsyn.
Sammenhæng med
SOU, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 295: Spm. om, at kommunerne ikke har overholdt
lovgivningen i 27 år / Folketinget
og vores henvendelse
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af
30/12-24 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om
sagsbehandlingsfrister / Folketinget
Med venlig hilsen
På vegne #enmillionstemmer – om RSL § 3, stk. 2
Peter Hansen og Elizabeth Christensen