Denne henvendelse drejer sig om aspekter forkert forvaltning af umyndiggjortes formue:
Bankerne registrerer en umyndiggjortes formue, som en likvid formue, selvom Principafgørelser
fra Ankestyrelsen har fastslået, at en umyndiggjorts båndlagte formue ikke er likvid. Dermed
påvirkes umyndiggjortes adgang til formueafhængige ydelser ulovligt.
Årsagen er tilsyneladende en uklar opgavefordeling mellem Socialministeriet og
Båndlæggelsesmyndigheden/Justitsministeriet. Derfor tillader jeg mig at give Folketingets
Socialudvalg en bred orientering om umyndiggjortes relationer til det offentlige, fordi der
tilsyneladende ikke eksisterer en kompetent myndighed for umyndiggjorte.
Fordi
ingen
myndighed var ansvarlig for at sikre, at Skattestyrelsen i 2018 oprettede en
ejerstatuskode for båndlagt kapital i forbindelse med overgang fra decentral forvaltning til central
og digital forvaltning, er umyndiggjortes formueafhængige ydelser siden forvaltet i modstrid med
Principafgørelser fra Ankestyrelsen og Folketingets Socialudvalgs formuelovgivning!
•
Det kan udledes af afsnittet om ejerstatuskoder i Skattestyrelsens - S nr. 28 - 4.1.1
Identifikationsoplysninger af 30/6-2018, at ingen myndighed sikrede, at Udbetaling
Danmark af Skattestyrelsen fik information om, at kontohavers formue var båndlagt og
dermed var ikke er likvid.
Derfor har bankerne siden 2018 fejlagtigt registreret og indberettet de umyndiggjortes
formuer, som likvid - med ukorrekt udmåling af formueafhængige offentlige ydelse til følge
- hvis formuen er omkring 100.000 kr.
Ankestyrelsens Principafgørelser nr. 9734 af 03/09/2002 og nr.10741 af 30/10/2009 er
overset af såvel Socialministeriet som Justitsministeriet.
•
•
Årsagen ?
Jeg tilladt mig, at vurdere, at den ulovlige formueforvaltning af umyndiggjortes formuer skyldes, at
der ikke er udpeget en kompetent forvaltningsmyndighed for umyndiggjorte, men at ansvaret er
delt mellem Socialministeriet og Justitsministeriet.
Hertil kommer formentligt, at der ikke findes en interesseorganisation for umyndiggjorte -
svarende til ældresagen, hvorfor ministerierne ikke har en relevant og kompetent
interesseorganisation at sende lovforslag i høring hos.