Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2966844_0001.png
Appendiks 1-5
Appendiks 1 Redskaber anvendt pr. psykolog
psykolog
A
Kognitive
metoder
WAIS
Personlighed/ sociale
metoder
Rorschach
NEO-PI
TAT
Rotter
NEO-PI
AAI
PDI
RME
Observations-
metoder
Andre metoder
B
WAIS
RCFT
D2
MIM
Ustruktureret
observation
Samspilsobservati
oner
C
WAIS
BRIEF
RCFT
Leiter
AAI
PDI
ARR
TAT
SCL-90
SRS
Rorschach
TAT
Rotter
NEO-PI
LEAS
PDI
PI
AAI
Rorschach
LEAS
Rotter
TAT
MCMI
Rorschach
TAT
Rotter
PAI
SCID
D
Observation
MIM
PC-ERA
HTQ
WHODAS
Socialstyrelsens
dilemmafilm
E
WAIS
D-KEF
Ustruktureret
observation
Struktureret
observation
MIM
PC-ERA
F
WAIS
MIM
PC-ERA
MIM
Ustruktureret
samspilsobservati
on
MIM
Ustruktureret
samspilsobservati
on
G
RIAS
H
WAIS
Raven’s
BRIEF
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0002.png
I
WAIS
Rorschach
LEAS
PDI
PI
TAT
AAI
NEO-PI
DAPP-BQ
TAT
SRS
LEAS
RME
AAP
NEO-PI
PAI
TAT
Rorschach
AAI
PDI
TAT
MMPI
DAPP-BQ
AAI
PDI
Ustruktureret
observation
PC-ERA
MIM
Tilknytningsinterv
iew
J
K
WAIS
BRIEF
MIM
PC-ERA
CIB
L
WAIS
RCFT
WMS
D-KEF
MIM
MIM
Ustrukturerede
samspilsobservati
oner
PC-ERA
MIM
PC-ERA
Interview om
skolegang
Uddannelse
Klinisk indtryk
Interview
Social anamnese
WHODAS
M
WAIS
N
WAIS
O
WAIS
AAI
SCL
Ustrukturerede
samspilsobservati
oner
MIM
P
WAIS
RIAS
WAIS
Leiter
RIAS
WAIS
RCFT
Q
R
S
MMPI
TAT
Rorschach
PSI
PDI
ABAS
PDI
Rorschach
EMS
AAI
TAT
PDI
PC-ERA
MIM
MIM
MIM
MIM
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0003.png
Raven
TMT
AAI
LEAS
RME
SIFFM
NEO-PI
MMPI
MCMI
SIFFM
NEO-PI
TAT
AAI
ABAS
DAPP-BQ
AAI
PDI
DAPP-BQ
AAI
PDI
DAPP-BQ
Rorschach
AAI
PDI
PI
T
WAIS
RIAS
Neuropsykologis
k testbatteri
Ustruktureret
samspilsobservati
on
Struktureret
samspilsobservati
on
PSI
Struktureret
observation
Ustruktureret
observation
MIM
MIM
Strukturerede
interviews
Social anamnese
Social anamnese
U
WAIS
V
W
WAIS
MIM
PC-ERA
Observation
X
WAIS
BRIEF
Ustruktureret
observation
MIM
PC-ERA
Personligt
interview
Baggrundsintervi
ew
Forældreintervie
w
Analyse af
sagsakter
Y
WAIS
Raven
Rorschach
MCMI
TAT
Ustruktureret
observation
Struktureret
samspilsobservati
on
Z
WAIS
RIAS
D2
Tower of
London
AA
WAIS
RIAS
Rorschach
TAT
NEO-PI
Rotter
SIFFM
FAST
FRT
TAT
IIP
PDI
Rotter
PAI
MIM
Ordassociation
MIM
Struktureret
samspilsobservati
on
Anamnetisk
interview
Udarbejdelse af
relationelt
netværksskema
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0004.png
PPT
Rorschach
NEO-PI
Rotter
TAT
AAP
EAS
Rorschach
PDI
AAI
Rotter
TAT
RME
AAI
PDI
Rorschach
TAT
Rotter
MMPI
NEO-PI
Rorschach
MSCEIT
TAT
AAI
EMS
MMPI
NEO-PI
Rorschach
Rotter
TAT
TAT
AAI
SCID
PDI
Rorschach
MMPI
TAT
LEAS
MCMI
SCID
PDI
AAI
PI
AAR
BB
WAIS
PC-ERA
MIM
CC
WAIS
MIM
DD
WAIS
RCFT
PC-ERA
MIM
EE
WAIS
BRIEF
MIM
Interview
FF
RIAS
WAIS
MIM
Video
GG
D2
D-KEFS
WAIS
MIM
Egne øjne og
psykologisk
baggrundsviden
Ordassociation
HH
WAIS
MIM
II
WAIS
RCFT
Bender
TMT
Ustruktureret
observation
MIM
PC-ERA
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0005.png
JJ
WAIS
RCFT
RIAS
KK
WAIS
Rorschach
TAT
AAP
AAI
EAS
Rorschach
TAT
ABAS
AAI
PDI
ARR
Kliniske
observationer
MIM
PC-ERA
Observationer
MIM
Ustruktureret
observation
Gennemgang af
skole- og
uddannelseshistori
k
Gennemgang af
parforholdshistorik
Gennemgang af
psykiske
vanskeligheder,
tidligere
behandlingstiltag,
effekt af
behandlingstiltag
LL
WAIS
WMC
Rorschach
LEAS
AAI
PDI
CI
MIM
MM
WAIS
PAI
Rotter
PSI
AAI
PDI
FRT
Rorschach
TAT
MMPI
NEO-PI
STIPO
Rorschach
TAT
PDI
PSI
NEO-PI
SCL
NEO-PI
SCID
LEAS
MIM
NN
WAIS
RIAS
Leiter
Diverse
neurokognitive
tests
MIM
OO
WAIS
MIM
PC-ERA
PP
QQ
WAIS
WAIS
BRIEF
MIM
PC-ERA
Marte Meo
Ekmans billeder
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0006.png
RR
WAIS
RME
Rotter
Rorschach
TAT
Rorschach
MMPI
TAT
LEAS
PDI
TAT
Rorschach
SCID
AAI
PDI
DAPP-BQ
Rorschach
LEAS
PDI
AAI
Skabelon inspireret
af MIM
SS
WAIS
Raven’s
RCFT
Strukturerede
samspilsobservati
oner
Ustrukturerede
samspilsobservati
oner
MIM
MIM
PC-ERA
Klinisk indtryk
Analyse af
sagsakter
Anamnese
Kvalitativ
vurdering
TT
WAIS
1a Frekvens af psykologer, der anvender antallet af den givne redskabstype
Antal
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1
Kognitive
metoder
19
12
6
6
Personlighedsmæssige og
sociale metoder
4
7
3
12
10
4
1
1
Observations-
metoder
14
16
11
2
Andre metoder
6
2
2
2
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0007.png
Appendiks 2: Alle redskaber rapporteret som anvendt til forældrekompetenceundersøgelser
(forældreredskaber)
Procent af dem, der har
svaret helt eller delvist,
og som udfører FKU’er
(43 personer)
95,35
20,93
18,60
13,95
9,30
6,98
6,98
6,98
4,65
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
Procent af dem, der har
svaret helt eller delvist,
og som udfører FKU’er
(43 personer)
67,44
60,47
55,81
Metoder inden for det kognitive
områder/funktionsniveau
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Wechsler Adult Intelligence Scale
(WAIS)
Reynolds Intellectual Assessment
Scales (RIAS)
Rey Complex Figure Test and
Recognition Trial (RCFT)
Behaviour Rating Inventory of
Executive Function - Voksne (BRIEF-V)
Ravens Matrices
D2-test
Delis-Kaplan Executive Function
System (D-KEFS)
Leiter-3
Trail Making Test (TMT)
Tower of London test
Wechsler Memory Scale (WMS)
Bender Visual-Motor Gestalt Test
(BGT)
Neuropsykologisk testbatteri
Diverse neurokognitive tests
Working Memory Capacity (WMC)
Metoder inden for det
personlighedsmæssige og sociale
område/funktionsniveau
1
2
3
Thematic Apperception Test (TAT)
Rorschachtest
Adult Attachment Interview (AAI)
I alt
Procent af dem, der
har svaret helt eller
delvist (48 personer)
85,42
18,75
16,67
12,50
8,33
6,25
6,25
6,25
4,17
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
Procent af dem, der
har svaret helt eller
delvist (48 personer)
60,42
54,17
50,00
41
9
8
6
4
3
3
3
2
1
1
1
1
1
1
I alt
29
26
24
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0008.png
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Parent Development Interview (PDI)
NEO Personality Inventory (NEO-PI)
Rotters sætningsfuldendelsestest
Levels of Emotional Awareness (LEAS)
Minnesota Multiphasic Personality
Inventory (MMPI)
Dimensional Assessment of Personal
Pathology (DAPP-BQ)
Reading the Mind in the Eyes (RME)
The Structured Clinical Interview for
DSM-5 (SCID-5-PD)
Parenting Stress Index (PSI)
Pregnancy Interview (PI)
Million Clinical Multiaxial Inventory
(MCMI)
Personality Asessment Inventory (PAI)
Adaptive Behavior Assessment System
(ABAS)
Structured Interview for the Five-
Factor Model of Personality (SIFFM)
Adult Attachment Projective (AAP)
Symptom Checklist 90 (SCL-90)
Social Responsiveness Scale (SRS)
Emotional Mentalizing Scale (EMS)
Family Relations Test (FRT)
Emotional Availability Scales (EAS)
The Assessment of Representational
Risk (ARR)
Mayer-Salovey-Caruso Emotional
Intelligence Test (MSCEIT)
Inventory of Interpersonal Problems
(IIP)
Structured Interview of Personality
Organization (STIPO)
24
14
12
10
8
6
5
5
4
4
4
4
3
3
3
3
2
2
2
2
2
1
1
1
50,00
29,17
25,00
20,83
16,67
12,50
10,42
10,42
8,33
8,33
8,33
8,33
6,25
6,25
6,25
6,25
4,17
4,17
4,17
4,17
4,17
2,08
2,08
2,08
55,81
32,56
27,91
23,26
18,60
13,95
11,63
11,63
9,30
9,30
9,30
9,30
6,98
6,98
6,98
6,98
4,65
4,65
4,65
4,65
4,65
2,33
2,33
2,33
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0009.png
28
29
30
Parent Preference Test (PPT)
Family System Test (FAST)
Care Index (CI)
1
1
1
2,08
2,08
2,08
2,33
2,33
2,33
Metoder til observation
I alt
Procent af dem, der
har svaret helt eller
delvist (48 personer)
81,25
35,42
16,67
12,50
8,33
6,25
4,17
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
Procent af dem, der har
svaret helt eller delvist,
og som udfører FKU’er
(43 personer)
90,70
39,53
18,60
13,95
9,30
6,98
4,65
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Marschak Interaction Method of
Psychometrics (MIM-P)
Parent-Child – Early Relational
Assessment (PC-ERA)
Ustrukturerede observationer
Ustrukturerede
samspilsobservationer
Strukturerede samspilsobservationer
Observation
Strukturerede observationer
Samspilsobservationer
Kliniske observationer
Coding Interactive Behavior (CIB)
Marte Meo observationsmetode
Video
Egne øjne og psykologisk
baggrundsviden
Skabelon inspireret af MIM-P
39
17
8
6
4
3
2
1
1
1
1
1
1
1
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0010.png
Andre metoder
I alt
Procent af dem, der
har svaret helt eller
delvist (48 personer)
6,25
4,17
4,17
4,17
4,17
4,17
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
Procent af dem, der har
svaret helt eller delvist, og
som udfører FKU’er (43
personer)
6,98
4,65
4,65
4,65
4,65
4,65
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Social anamnese
Klinisk indtryk
Ord-associationsprøve
Interviews
WHO Disability Assessment
Schedule (WHODAS)
Analyse af sagsakter
Anamnetisk interview
Strukturerede interviews
Personligt interview
Baggrundsinterview
Forældreinterview
Tilknytningsinterview
Interview om skolegang
Harvard Trauma Questionnaire
(HTQ)
Ekmans billeder
Anamnese
Uddannelse
Visning af socialstyrelsens
dilemmafilm
Kvalitativ vurdering
Gennemgang af skole- og
uddannelseshistorik
Gennemgang af
parforholdshistorik
Gennemgang af psykiske
vanskeligheder, tidligere
3
2
2
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,08
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
2,33
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0011.png
23
behandlingstiltag, effekt af
behandlingstiltag
Udarbejdelse af relationelt
netværksskema
1
2,08
2,33
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0012.png
Appendiks 3: Oversigt over de 29 redskaber som der indgår i kvalitetsbarometeret
Metoder inden for
det kognitive
område/
funktionsniveau
Wechsler Adult
Intelligence Scale
(WAIS)
Hvad måles/vurderes?
WAIS-IV måler kognitive
evner hos unge og
voksne i alderen 16-90
år.
Testen måler på verbal
forståelse, perceptuel
ræssonering,
arbejdshukommelse og
forarbejdningshastighed
.
Der kan både beregnes
en IQ for hele skalaen
og en IQ for
supplerende mål.
Testen måler verbal IQ
og nonverbal IQ, der
tilsammen giver en IQ-
score for det generelle
intelligensniveau.
Derudover måles verbal
og nonverbal
korttidshukommelse,
som tilsammen måler
hukommelses-
funktionen.
Forlag
Pearson
Link(s) til
test/
metode
WAIS IV
(Pearson)
Pris
Komplet sæt:
19.440 kr. +
moms.
Et scorings-
program koster
7.480 kr. +
moms
Pris i alt: 26.920
kr. + moms
Løbende udgifter
Det komplette sæt
indeholder 25
registreringsskemaer og
opgavehæfter. Der skal
derfor købes nye løbende.
25 registreringsskemaer
koster 1.075 kr. + moms
25 opgavehæfte 1 koster
905 kr. + moms
25 opgavehæfte 2 koster
730 kr. + moms
Kommentarer ift.
certificering mv.
Det er et krav, at
man er psykolog,
for at man må
administrere
testen.
1
2
Reynolds
Intellectual
Assessment Scales
(RIAS)
Hogrefe
RIAS
(Hogrefe)
Komplet sæt:
3.600 kr. +
moms
Det komplette sæt
indeholder ti
registreringsskemaer. Der
skal derfor købes nye
registreringsskemaer
løbende.
Ti registreringsskemaer
koster 230 kr. + moms
Det er et krav, at
man er psykolog,
for at man må
administrere
testen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0013.png
3
Rey Complex Figure
Test and
Recognition Trial
(RCFT)
4
Behaviour Rating
Inventory of
Executive Function
- Voksne (BRIEF-V)
Testen anvendes til
vurdering af specifikke
kognitive funktioner hos
både børn og voksne.
Testmaterialet består af
en kompleks geometrisk
figur, der skal gengives
og genkaldes på
forskellige måder.
BRIEF-V anvendes til
vurdering af eksekutive
funktioner hos voksne
gennem to
spørgeskemaer.
Det ene spørgeskema
skal besvares af en, der
kender klienten godt, og
det andet er et
selvrapporterings-
skema.
Hogrefe
RCFT
(Hogrefe)
Komplet sæt:
3.980 kr. +
moms
Der skal købes nye
testhæfter løbende.
Ti testhæfter koster 480
kr. + moms
Psykologer, læger
og personer med
en kandidat i
pædagogisk
psykologi må
udføre denne
test.
Hogrefe
BRIEF-V
(Hogrefe)
Testen kan både
købes i
papirform og
digitalt.
Komplet sæt:
1.340 kr +
moms.
Online test i
løssalg: 64 kr. +
moms
Online test med
licens: 32 kr. +
moms
Prisen på licens
er ukendt.
Der skal købes en test,
hver gang den skal
udføres online (se priser
med og uden licens i
kolonnen til venstre).
Prisen på licens er
ukendt, men dette skal
købes årligt.
I det komplette sæt
indgår der ti
spørgeskemaer til
pårørende og ti
selvrapporteringsskemaer
, der kan anvendes, hvis
testen skal udføres i
hånden. Disse skal
tilkøbes løbende.
Ti spørgeskemaer til
pårørende koster 300 kr.
+ moms
Ti selvrapporterings-
skemaer koster 300 kr. +
moms
Psykologer, læger
og personer med
en kandidat i
pædagogisk
psykologi må
udføre denne
test.
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0014.png
5
Raven's 2
Raven's er en nonverbal
test, der anvendes til
vurdering af generel
intelligens hos personer
på 4-69 år.
Den måler på
testpersonens evne til
at finde mønstre og
sammenhæng i det, der
ellers synes uklart og
usammenhængende.
Der findes både en kort
og en lang version af
testen.
Testen anvendes til
vurdering af
opmærksomhed og
koncentration hos
voksne mellem 18 og 55
år.
Testen går ud på at
vælge det rigtige
målobjekt blandt en
række distraktorer på
tid.
Pearson
Raven’s
(Pearson)
Testen kan både
købes i
papirform og
digitalt.
Papirudgave:
4.650 kr. +
moms (her
indgår 25 svar-
blanketter)
Digital udgave:
3.815 kr. +
moms (her
indgår 50
testninger)
Testen skal
udføres på
Hogrefes
Testsystem.
Testen kan både
købes i løssalg
og med licens.
Komplet sæt
(med fem online
tests): 730 kr. +
moms
Prisen på licens
er ukendt.
Med licens
koster en test 96
kr. + moms
Uden licens
Der skal købes nye
svarblanketter løbende.
25 papir-svarblanketter
koster 1.080 kr. + moms
25 digitale svarblanketter
koster 1.500 kr. + moms
Man skal være
psykolog, for at
man må udføre
testen.
Derudover må
certificerede
brugere anvende
den i erhvervs-
psykologiske
sammenhænge.
6
D2-R
Hogrefe
D2-R
(Hogrefe)
Der indgår fem online
tests i det komplette sæt,
og disse skal derfor købes
løbende. Se priserne i
kolonnen til venstre.
Der skal købes licens
årligt.
Psykologer, læger
og personer med
en kandidat i
pædagogisk
psykologi samt
certificerede må
udføre denne
test.
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0015.png
7
Delis-Kaplan
Executive Function
System (D-KEFS)
Testen anvendes til
vurdering af eksekutive
funktioner hos børn og
voksne.
Der er ni deltests, som
udvælges på baggrund
af den aktuelle
problemstilling.
Pearson
D-KEFS
(Pearson)
koster en test
192 kr. + moms
Komplet sæt:
17.520 kr. +
moms.
Der indgår ti
opgavehæfter/
registreringsark pr.
deltest, og derfor skal der
købes nye løbende.
Priserne varierer alt efter
deltest. Det koster
mellem 275 kr. + moms
og 460 kr. + moms for ti
opgavehæfter/
registreringsark.
Der indgår ti
registreringsskemaer med
undersøgers
vurderingsskala, ti
responsbøger og 20
registreringsskemaer til
udviklingsscorer i det
komplette sæt, så disse
skal købes løbende.
Ti registreringsskemaer
med undersøgers
vurderingsskala koster
375 kr. inkl. moms.
Ti responsbøger koster
375 kr. inkl. moms.
20 registreringsskemaer
til udviklingsscorer koster
375 kr. inkl. moms.
Man skal være
psykolog for at
udføre testen.
8
Leiter-3
Det er en nonverbal
test, der måler kognitive
funktioner hos børn og
voksne.
Den består af ti
delprøver, der er opdelt
i et kognitivt testbatteri
og et opmærksomheds-
/ hukommelsesbatteri.
Dansk
Psykolo-
gisk
Forlag
Leiter-3
(Dansk
Psykolo-
gisk Forlag)
Komplet sæt:
11.250 kr. inkl.
moms.
Testen må
anvendes af
pædagogiske og
kliniske
psykologer.
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0016.png
1
Metoder inden for
det personligheds-
mæssige og sociale
område/
funktionsniveau
Thematic
Apperception Test
(TAT)
Hvad måles/vurderes?
Forlag
Link(s) til
test/metod
e
TAT
(Hogrefe)
Pris
Løbende udgifter
Kommentarer ift.
certificering mv.
Testen må kun
anvendes af
psykologer.
2
Rorschachtest
3
Adult Attachment
Interview (AAI)
Det er en projektiv test
til vurdering af
personlighed og
interpersonelle
relationer hos voksne og
børn over 10 år.
Testen bruges til at
belyse de psykologiske
temaer, der er
væsentlige for
testpersonen, herunder
vedkommendes behov,
følelser og konflikter
samt oplevelsen af
interpersonelle
relationer.
Rorschach er en test til
vurdering af
psykologiske funktioner
og psykopatologi hos
voksne og børn over 5
år.
Testpersonen
præsenteres for billeder
af blækklater, hvortil
vedkommende skal
beskrive, hvad han/hun
ser.
Testen består af
spørgsmål om
Hogrefe
Komplet sæt:
890 kr. + moms
Ingen løbende udgifter
Hogrefe
Rorschacht
est
(Hogrefe)
Komplet sæt:
3.520 kr. +
moms
Der skal løbende tilkøbes:
structural summary (120
kr. + moms for 10 stk.),
indtegning sort/hvid blok
(760 kr. + moms for 100
stk.), indtegning farveblok
(960 kr. + moms for 100
stk.), inquiry skema (140
kr. + moms for 50 stk.) og
skema til scoring (140 kr.
+ moms pr. stk.)
Kurset i London af Main
Attachment: 2600 US$.
Testen sælges
kun til
psykologer.
Vejledning i
forunder-
Formentligt
ingen
Henholdsvis tre
dages kursus + 18
16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0017.png
4
Parent
Development
Interview (PDI)
5
Pregnancy
Interview (PI)
livserfaring, tab og
traumer.
Der er ikke indholdet i
selve interviewet, men
informatens sproglige
form, strukturering af
svar og dialogmønster,
som er genstand for
analysen.
PDI er et
semistruktureret klinisk
interview, der er
beregnet til at
undersøge forældres
repræsentationer af
deres børn, dem selv
som forældre og deres
relationer til deres børn.
Der findes både en kort
og en fuld version af
testen.
PI er et semistruktureret
interview, der består af
39 spørgsmål, der
udforsker en mors
opfattelser og
følelsesmæssige
oplevelser under
graviditeten, især i
relation til hendes
ufødte barn.
Formålet er at vurdere
kvaliteten af moderens
mentale repræsentation
søgelse af
pleje-
familier
Main
Attach-
ment
Online-kurset af
ISWMatters: 2400 £.
måneders
opfølgning for
certificering eller
18 dages kursus
for certificering.
PDI
Training
Institute
PDI
Training
Institute
Kursus ved
Maja
Jacobsen
Kursus ved
Psykolog
Center
Aarhus
PDI
Training
Institute
Der er fundet
forskellige priser
på kurser, f.eks.
1000 US$ i USA.
Kursus og certificering er
et krav. Der tilbydes 20
timers individuel træning
i USA (evt. i Danmark,
dette er dog svært at
afklare).
Kun psykologer
PDI
Training
Institute
Pris ukendt
Kursus og certificering
krævet - om muligt i
Danmark?
Kun psykologer
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0018.png
6
NEO Personality
Inventory (NEO-PI)
af forholdet til hendes
foster.
NEO-PI-3 anvendes til
vurdering af
personlighed hos
voksne.
Testen måler på
personlighed ud fra
femfaktormodellen,
som indebærer
følgende fem
dimensioner:
- Neuroticisme
- Ekstroversion
- Åbenhed
- Venlighed
- Samvittighed
Hogrefe
NEO-PI-3
(Hogrefe)
Klinisk
vejledning: 690
kr. + moms
Administrering
på papir: 250 kr.
+ moms for ti
spørge-skemaer.
Administrering
gennem
Hogrefes
Testsystem:
- Løssalg: 280 kr.
+ moms pr. test
- Med licens:
140 kr. + moms
pr. test
Prisen på licens
er ukendt.
Certificerings-
kursus ved
Hogrefe koster
25.000 kr. +
moms. Kurset
tilbydes til
psykologer og
giver certifikat
til både NEO-PI-
3 og TOP.
Der skal købes tests
løbende, uanset om
testen registreres på
papir eller gennem
Hogrefes Testsystem.
Se prisen i kolonnen til
venstre.
Testen skal
administreres af
en person, der
enten er
uddannet
psykolog og/eller
certificeret i NEO-
PI-3.
18
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0019.png
7
Rotters sætnings-
fuldendelsestest
8
Levels of Emotional
Awareness (LEAS)
Rotters
sætningsfuldendelsestes
t er en projektiv test,
der består af nogle
ufuldstændige
sætninger, som skal
udfyldes af
testpersonen.
Disse udfyldte
sætninger scores ved at
sammenligne svarene
med typiske elementer i
empirisk afledte
scoringsmanualer
Testen fokuserer på
evnen til at forstå og
udtrykke følelser på en
nuanceret og detaljeret
måde.
Resultatet af testen
giver en indikation af en
persons
følelsesmæssige
bevidsthed og
kompleksitet.
Komplet sæt til
voksne: 336 $
Der indgår 25
svarskemaer i det
komplette sæt, hvorfor
disse skal købes løbende.
Det koster 102,7 $ for 25
nye svarskemaer.
Dansk udgiver
kan ikke
identificeres
Kursus ved
CENKU
Seneste kursus:
8.275,00 kr. +
moms
9
Minnesota
Multiphasic
Personality
Inventory (MMPI)
MMPI bruges til
vurdering af
personlighed og
psykologiske egenskaber
hos voksne i alderen 18-
88.
Testen er udviklet på
Hogrefe
MMPI
(Hogrefe)
Komplet sæt:
890 kr. + moms.
Testen kan både
administreres
på papir og
gennem
Hogrefes
Der indgår to svarark og
fem spørgeskemaer i det
komplette sæt, hvorfor
disse skal købes løbende,
hvis man ønsker at
administrere testen i
hånden.
Der er krav til, at
man skal
certificeres for at
man må udføre
testen. Der er
flere tidligere
kurser, som er
blevet udbudt i
Danmark, men
der er ingen, som
udbydes nu. Det
seneste kursus
var tre dage og i
2023.
Psykologer og
læger må udføre
denne test.
19
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0020.png
baggrund af klinisk
praksis og har et næsten
teorifrit grundlag,
hvorfor det er et meget
praksisorienteret
spørgeskema.
Testsystem.
Papirudgaverne
indgår i det
komplette sæt.
En digital test i
løssalg koster
200 kr. + moms
Med licens
koster en digital
test 100 kr. +
moms
Prisen på licens
er ukendt.
Komplet sæt:
1.250 kr. +
moms.
Ti svarark koster 100 kr. +
moms.
Ét spørgeskema koster 52
kr. + moms.
Der betales pr. test i
Hogrefes Testsystem. Se
priserne til venstre.
10
Dimensional
Assessment of
Personal Pathology
(DAPP-BQ)
Testen bruges til at lave
en dimensionel måling
af personligheds-
forstyrrelser.
DAPP-BQ giver en
vurdering af en række
forskellige affektive,
kognitive og
interpersonelle
karakteristika, der har
vigtige implikationer for
en persons mentale
helbred, tilpasning og
velbefindende.
Hogrefe
DAPP-BQ
(Hogrefe)
Der indgår ti
spørgeskemaer i
papirform med netscoring
i det komplette sæt. Disse
spørgeskemaer skal
derfor købes løbende.
Det koster 750 kr. + moms
at købe ti nye
spørgeskemaer i
papirform.
Testen kan også
administreres
udelukkende digitalt. Ti
digitale spørgeskemaer
med netscoring koster
500 kr. + moms.
Psykologer og
læger må udføre
denne test.
11
Reading the Mind
in the Eyes (RME)
Testen anvendes til at
vurdere evnen hos en
voksen til at forstå og
Embrace
Autism
RME
(Embrace
Autism)
Gratis
Der er ikke krav
til certificering.
20
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0021.png
fortolke
følelsesmæssige
tilstande og mentale
tilstande baseret på
billeder af øjne.
Autism
Research
Centre
Det
nederste
link virker
ikke. Her
skulle man
dog kunne
finde
testen på
flere
forskellige
sprog. De
er blevet
kontaktet,
og de
svarer, at
siden er
nede på
ubestemt
tid, og at
de ikke har
mulighed
for at
sende
testen på
andre
måder.
SCID-5-PD
(Hogrefe)
12
The Structured
Clinical Interview
for DSM-5 (SCID-5-
PD)
SCID-5-PD er et
struktureret interview,
der anvendes til
udredning af
Hogrefe
Komplet sæt:
1.400 kr. +
moms
Der indgår fem interviews
og spørgeskemaer i det
komplette sæt, og derfor
skal disse købes løbende.
Psykologer, læger
og personer med
en kandidat i
pædagogisk
21
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0022.png
13
Parenting Stress
Index (PSI)
personligheds-
forstyrrelser hos voksne
og unge ned til 12-13
årsalderen.
Ønsket er at kombinere
interviewet med andre
måleredskaber, således
der opnås en mere
systematisk og ensartet
dækning af tegn og
symptomer på
personlighedsforstyrrels
er.
PSI anvendes til
identificering af
problemområder i
familier.
Den er velegnet til brug
for professionelle, som
arbejder med udsatte
børn og deres familier,
og derudover kan den
bruges forebyggende i
familier, som ved første
øjekast er
velfungerende.
MCMI er en
personlighedstest for
voksne, der måler på
forskellige
personlighedsmønstre
og kliniske syndromer.
Testen er koordineret
med DSM-IV, og den kan
Prisen for fem interviews
er 440 kr. + moms
Prisen for fem
spørgeskemaer er 205 kr.
+ moms.
psykologi må
udføre denne
test.
Hogrefe
PSI
(Hogrefe)
Komplet sæt:
1.240 kr. +
moms.
Der indgår ti
spørgeskemaer, ti svarark
og ti opgørelsesark i det
komplette sæt, og derfor
skal disse købes løbende.
Ti nye spørgeskemaer, ti
svarark og ti
opgørelsesark koster til
sammen 440 kr. + moms.
14
Millon Clinical
Multiaxial
Inventory (MCMI)
Pearson
MCMI
(Pearson)
Komplet sæt (til
administrering
og scoring i
hånden): 2.470
kr. + moms.
Testen kan også
administreres
Der skal købes nye
spørgeskemaer,
registreringsark,
opgørelsesark og
håndscoringsprofiler
løbende, hvis testen skal
administreres og scores i
hånden.
Psykologer, læger,
personer med en
kandidat i
pædagogisk
psykologi,
sygeplejersker,
sundheds-
plejersker,
socialrådgivere,
special-
pædagoger og
speciallærere må
udføre denne
test.
Psykologer og
speciallæger i
psykiatrien må
udføre denne
test.
22
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0023.png
med fordel anvendes til
screening og
diagnosticering eller
planlægning af
behandling i de fleste
kliniske og psykiatriske
sammenhænge.
15
Personality
Asessment
Inventory (PAI)
PAI anvendes til klinisk
vurdering af
psykologiske funktioner
og psykopatologi hos
unge og voksne mellem
16 og 70 år.
Testen er opbygget med
udgangspunkt i en
begrebsmæssig tilgang
til testudvikling, og
dette indebærer, at det
kliniske fænomen, der
ønskes at måle på,
bliver delt op i de
komponenter, der
kendetegner netop
denne lidelse eller
tilstand.
ABAS anvendes til
udredning af adaptive
færdigheder hos børn,
unge og voksne.
Adaptive færdigheder er
centrale for en persons
håndtering af
hverdagens almindelige
krav og forventninger,
Hogrefe
PAI
(Hogrefe)
og scores
digitalt. Dette
koster 3.585 kr.
+ moms.
Komplet sæt:
2.420 kr. +
moms
Ti spørgeskemaer: 355 kr.
+ moms.
Ti registreringsark: 165 kr.
+ moms.
Ti opgørelsesark: 170 kr. +
moms.
Ti håndscoringsprofiler:
165 kr. + moms.
Der indgår ti svarark til
computerscoring og ti
internettests i det
komplette sæt, hvorfor
disse skal købes løbende.
Ti svarark koster 50 kr. +
moms.
Ti internettests koster 440
kr. + moms.
Testen må
administreres af
læger og
psykologer.
16
Adaptive Behavior
Assessment System
(ABAS)
Hogrefe
ABAS
(Hogrefe)
Komplet sæt:
3.300 kr. +
moms.
Der indgår ti tests i
Hogrefes Testsystem,
samt fem af hvert
papirskema
(forælderskema,
pædagogskema,
lærerskema og
voksenskema).
Hvis testen ønskes
Testen må
administreres af
psykologer, læger,
personer med en
kandidat i
pædagogisk
psykologi,
sygeplejersker,
sundheds-
23
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0024.png
og derfor er det et
vigtigt fokus ved
vurdering af eventuel
nedsat kognitiv
funktion, samt ved
planlægning af
behandling og støtte.
administreret i hånden,
koster det 260 kr. + moms
at købe ti nye, uanset
hvilket skema der ønskes.
Hvis testen ønskes
administreret gennem
Hogrefes Testsystem, så
koster det 68 kr. + moms
for én test uden licens, og
med licens koster en test
34 kr. + moms.
Prisen på licens er
ukendt.
Det komplette sæt
indeholder ti
interviewguides, hvorfor
disse skal købes løbende.
Ti nye interviewguides
koster 360 kr. + moms.
plejersker,
socialrådgivere,
ergoterapeuter,
fysioterapeuter,
logopæder,
special-
pædagoger og
speciallærere.
17
Structured
Interview for the
Five-Factor Model
of Personality
(SIFFM)
18
Adult Attachment
Projective Picture
System (AAP)
SIFFM er en
interviewguide til
dimensionel vurdering
af personlighed og
personligheds-
forstyrrelser inden for
rammerne af fem
faktor-modellen.
AAP er en psykologisk
test, der anvender
billedbaserede stimuli til
at vurdere voksnes
tilknytningsmønstre.
Ønsket er at måle og
forstå de indre
repræsentationer af
relationer og
tilknytninger, som
voksne bærer med sig,
og hvordan disse
repræsentationer
Hogrefe
SIFFM
(Hogrefe)
Komplet sæt:
970 kr. + moms.
Testen må
administreres af
psykologer, læger
og certificerede.
Rout-
ledge
AAP (Rout-
ledge)
Bogen koster
cirka 500 kr.,
men tavler skal
også købes
(formentlig i
forbindelse med
certificering).
Ingen løbende udgifter
som sådan.
Kun psykologer.
Mindst syv dages
kursus og
efterfølgende
supervision af
scoring og
tolkningspraksis i
USA.
Prisen er ukendt.
Se f.eks.
https://www.atta
chmentprojective
24
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0025.png
påvirker deres adfærd
og følelser i relationer.
.com/training-
consultation.
Eller 10 dages
kursus på:
https://www.atta
chmentprojective
.com.
Kurser i DK ikke
umiddelbart
fundet
Psykologer og
læger må udføre
denne test.
19
Symptom Checklist
90 (SCL-90)
SCL-90 anvendes til
vurdering af psykiske
symptomer hos voksne i
alderen 19-90 år.
Testen kan med fordel
anvendes inden for
klinisk praksis, kliniske
undersøgelser eller
psykologisk- og
medicinsk behandling.
Pearson
SCL-90-R
(Pearson)
Komplet sæt til
papir-
administrering:
1.445 kr. +
moms.
Testen kan også
administreres
og scores i et
SCL-90-R
Administre-
rings- og
scorings-
program. Dette
program koster
3.130 kr. +
moms.
Der indgår ti
spørgeskemaer samt ti
opgørelses- og profilark i
det komplette sæt til
administering i hånden.
Derfor skal disse købes
løbende.
Ti spørgeskemaer koster
160 kr. + moms.
Ti opgørelses- og profilark
koster 160 kr. + moms.
Hvis SCL-90-R
Administrerings- og
scoringsprogrammet
købes, medfølger der ti
scoringer og ti
administreringer. Der kan
bestilles yderligere
scoringer og
administreringer gennem
Pearsons kundeservice,
men prisen herpå er
ukendt.
25
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0027.png
1
Metoder til
observation
Marschak
Interaction Method
of Psychometrics
(MIM-P)
Hvad måles/vurderes?
MIM-P er en
struktureret
samspilsobservation,
der undersøger den
overordnede kvalitet af
relationen med forælder
og barn.
Metoden består af ti
aktiviteter, som
forælder og barn
udfører sammen. Disse
aktiviteter observeres
og scores ud fra en 1-9
punkts skala.
PC-ERA er udviklet til at
måle kvaliteten af
følelser og adfærd i
forældre-barn
interaktioner.
Formålet er at få et
indblik i barnets
oplevelse af forælderen,
forældrenes oplevelse
af barnet, de
følelsesmæssige og
adfærdsmæssige
karakteristika ved
interaktionen, samt
kvaliteten eller tonen i
relationen.
Forlag
Link(s) til
test/metode
Docenten
kursus
Info om
MIM-P
(Neuroaffect)
Info om
MIM-P
(Docenten)
Info om
MIM-P
(Dorthe
Gram
Nørregaard)
Kursus ved
Anna
Rosenbeck
Kursus (LSRT)
Info om PC-
ERA (B-ERA)
Pris
Test: 2692 kr. +
moms,
Certificerings-
kursus: 9996
kr. + moms
Løbende udgifter
Formentligt ingen
Kommentarer ift.
certificering mv.
Psykologer og
personer, der har
beskæftiget sig
med
familieinterventio
n i mindst tre år,
må udføre denne
test.
Det tilbydes et
certificerings-
kursus på tre
dage
Parent-Child – Early
Relational
Assessment (PC-
ERA)
Seneste pris
var 2490 kr. for
et kursus på
én dag i 2023.
Formentligt ingen
Der er krav til
certificering.
Seneste kurser
fra i år 2010 og
2023.
27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0028.png
Appendiks 4 Vurdering af de 29 redskaber vha. kvalitetsbarometer
§ angiver redskaber og metoder, som ikke er normbaserede.
Kvalitetsparametrene 1, 13, 14 og 15 skal opfyldes (markeret med fed i skemaerne.
X giver 1 point (X) giver halvt point.
Metoder inden for det kognitive område/funktionsniveau
1. Anvendes redskabet i Danmark ifm forældrekompetenceundersøgelser af mindst 3 (7%) af de
psykologer som laver FKU i Danmark og har svaret på survey
2. Er selve redskabet/testmaterialet tilgængeligt på dansk (således at der kan vælges mellem
grønlandsk og dansk version i administration)
3. Er manual tilgængelig på dansk
4. Findes der danske normmaterialer
5. Findes der normmateriale for oprindelige befolkninger
6. Er normmaterialet stort nok ift retningslinier
7. Er normmaterialet tidssvarende
8. Hvis der ikke anvendes normbaseret scoring og tolkning er scoring/tolkningsmetode passende
for redskabet?
9. Er redskabet valideret i dansk kontekst
10. Er redskabet valideret for oprindelige befolkninger
11. Er redskabet undersøgt for bias ift oprindelige befolkninger
12. Er reliabiliteten høj nok til vurdering på individ-niveau?
13. Kan redskabet oversættes og eller tilpasses til grønlandsk sprog/kultur?
14. Kan redskabet administreres af psykolog på en måde, så tolk læser op fra faste tekster på
grønlandsk og oversætter svar til dansk tilbage til psykologen
15. Måler/vurderer redskabet konstruktion(er) med relevans for forældrekompetence for bred
gruppe af forældre
Total
WAIS
X
X
X
(X)
RIAS
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RCTF
X
BRIEF-V
X
X
X
(X)
X
X
X
8
X
X
X
X
9
X
X
(X)
X
X
(X)*
5
7
* Test af eksekutive funktioner, hvilket vurderes at være for smalt som kognitiv test i forbindelse med forældrekompetenceundersøgelser
28
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0029.png
1. Anvendes redskabet i Danmark ifm forældrekompetenceundersøgelser af mindst 3 (7%) af de
psykologer som laver FKU i Danmark og har svaret på survey
2. Er selve redskabet/testmaterialet tilgængeligt på dansk (således at der kan vælges mellem
grønlandsk og dansk version i administration)
3. Er manual tilgængelig på dansk
4. Findes der danske normmaterialer
5. Findes der normmateriale for oprindelige befolkninger
6. Er normmaterialet stort nok ift retningslinier
7. Er normmaterialet tidssvarende
8. Hvis der ikke anvendes normbaseret scoring og tolkning er scoring/tolkningsmetode passende
for redskabet?
9. Er redskabet valideret i dansk kontekst
10. Er redskabet valideret for oprindelige befolkninger
11. Er redskabet undersøgt for bias ift oprindelige befolkninger
12. Er reliabiliteten høj nok til vurdering på individ-niveau?
13. Kan redskabet oversættes og eller tilpasses til grønlandsk sprog/kultur?
14. Kan redskabet administreres af psykolog på en måde, så tolk læser op fra faste tekster på
grønlandsk og oversætter svar til dansk tilbage til psykologen
15. Måler/vurderer redskabet konstruktion(er) med relevans for forældrekompetence for bred
gruppe af forældre
Total
Raven’s2
X
X
X
D2-R
X
X
X
X
D-KEFS
X
X
X
Leiter 3
X
X
X
X
X
X
X
X
X
A
X
X
X
X
9
X
X
X
X
X
X
X
(X)*
7
7
7,5
A. undersøgt for item bias i udviklingsfase ift 3 etniske grupper i USA, og items med problemer udeladt
* Omfattende test af eksekutive funktioner, hvilket vurderes at være for smalt som kognitiv test i forbindelse med
forældrekompetenceundersøgelser
29
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0030.png
Metoder inden for det personlighedsmæssige og sociale område/funktionsniveau
1. Anvendes redskabet i Danmark ifm forældrekompetenceundersøgelser af mindst 3 (7%) af de
psykologer som laver FKU i Danmark og har svaret på survey
2. Er selve redskabet/testmaterialet tilgængeligt på dansk (således at der kan vælges mellem
grønlandsk og dansk version i administration)
3. Er manual tilgængelig på dansk
4. Findes der danske normmaterialer
5. Findes der normmateriale for oprindelige befolkninger
6. Er normmaterialet stort nok ift retningslinier
7. Er normmaterialet tidssvarende
8. Hvis der ikke anvendes normbaseret scoring og tolkning er scoring/tolkningsmetode passende
for redskabet?
9. Er redskabet valideret i dansk kontekst
10. Er redskabet valideret for oprindelige befolkninger
11. Er redskabet undersøgt for bias ift oprindelige befolkninger
12. Er reliabiliteten høj nok til vurdering på individ-niveau?
13. Kan redskabet oversættes og eller tilpasses til grønlandsk sprog/kultur?
14. Kan redskabet administreres af psykolog på en måde, så tolk læser op fra faste tekster på
grønlandsk og oversætter svar til dansk tilbage til psykologen
15. Måler/vurderer redskabet konstruktion(er) med relevans for forældrekompetence for bred
gruppe af forældre
Total
TAT §
X
X
Rorschach
X
X
X
X
AAI
X
**
**
PDI §
X
X
X
X
X
X
**
X
X
X
X
**
**
X
X
X
X
8
(X)*
5
7
1,5
* Vurdering af tilknytningsstil, som vurderes at være for smalt ift forældrekompetenceundersøgelser
** kan ikke vurderes, da scoringsmanualen kun udleveres til psykologer, der er certificeret i metoden i England gennem et længerevarende
forløb
30
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0031.png
1. Anvendes redskabet i Danmark ifm forældrekompetenceundersøgelser af mindst 3 (7%) af de
psykologer som laver FKU i Danmark og har svaret på survey
2. Er selve redskabet/testmaterialet tilgængeligt på dansk (således at der kan vælges mellem
X
X
**
X
grønlandsk og dansk version i administration)
3. Er manual tilgængelig på dansk
X
X
**
X
4. Findes der danske normmaterialer
X
**
X
5. Findes der normmateriale for oprindelige befolkninger
**
6. Er normmaterialet stort nok ift retningslinier
X
**
X
7. Er normmaterialet tidssvarende
X
**
8. Hvis der ikke anvendes normbaseret scoring og tolkning, er scoring/tolkningsmetode passende
X
**
for redskabet?
9. Er redskabet valideret i dansk kontekst
X
**
10. Er redskabet valideret for oprindelige befolkninger
**
11. Er redskabet undersøgt for bias ift oprindelige befolkninger
**
12. Er reliabiliteten høj nok til vurdering på individ-niveau?
**
13. Kan redskabet oversættes og eller tilpasses til grønlandsk sprog/kultur?
X
X
**
14. Kan redskabet administreres af psykolog på en måde, så tolk læser op fra faste tekster på
X
X
**
grønlandsk og oversætter svar til dansk tilbage til psykologen
15. Måler/vurderer redskabet konstruktion(er) med relevans for forældrekompetence for bred
(X)*
**
gruppe af forældre
Total
6,5
9
1
5
**
Flere kursusudbydere nævner test, men det har ikke været muligt at lokalisere test og tolkningsmateriale på dansk, så kan ikke bedømmes
PI §
X
NEO-PI-3
X
LEAS
X
MMPI-2
X
* Målgruppe er gravide, og som sådan en for smal målgruppe i forhold til forældrekompetenceundersøgelser
31
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0032.png
1. Anvendes redskabet i Danmark ifm forældrekompetenceundersøgelser af mindst 3 (7%) af
de psykologer som laver FKU i Danmark og har svaret på survey
2. Er selve redskabet/testmaterialet tilgængeligt på dansk (således at der kan vælges mellem
X
X
X
X
grønlandsk og dansk version i administration)
3. Er manual tilgængelig på dansk
X
**
X
4. Findes der danske normmaterialer
X
**
5. Findes der normmateriale for oprindelige befolkninger
**
6. Er normmaterialet stort nok ift retningslinier
**
X
7. Er normmaterialet tidssvarende
**
8. Hvis der ikke anvendes normbaseret scoring og tolkning er scoring/tolkningsmetode
**
X
passende for redskabet?
9. Er redskabet valideret i dansk kontekst
**
10. Er redskabet valideret for oprindelige befolkninger
**
11. Er redskabet undersøgt for bias ift oprindelige befolkninger
**
12. Er reliabiliteten høj nok til vurdering på individ-niveau?
(X)
**
13. Kan redskabet oversættes og eller tilpasses til grønlandsk sprog/kultur?
X
**
X
X
14. Kan redskabet administreres af psykolog på en måde, så tolk læser op fra faste tekster på
X
**
X
grønlandsk og oversætter svar til dansk tilbage til psykologen
15. Måler/vurderer redskabet konstruktion(er) med relevans for forældrekompetence for bred
**
X
(X)*
gruppe af forældre
Total
6,5
2
6
5,5
**
Link til Autism Research Centre med blandt andet dansk udgave virker ikke. De er blevet kontaktet, og de svarer, at siden er nede på ubestemt tid (sidst
checket 19/11 2024), og at de ikke har mulighed for at sende testen på andre måder,
så kan ikke fremskaffes og ikke bedømmes.
DAPP-BQ
X
RME
X
SCID5-PD §
X
PSI
X
32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0033.png
1. Anvendes redskabet i Danmark ifm forældrekompetenceundersøgelser af mindst 3 (7%) af de
psykologer som laver FKU i Danmark og har svaret på survey
2. Er selve redskabet/testmaterialet tilgængeligt på dansk (således at der kan vælges mellem
grønlandsk og dansk version i administration)
3. Er manual tilgængelig på dansk
4. Findes der danske normmaterialer
5. Findes der normmateriale for oprindelige befolkninger
6. Er normmaterialet stort nok ift retningslinier
7. Er normmaterialet tidssvarende
8. Hvis der ikke anvendes normbaseret scoring og tolkning er scoring/tolkningsmetode passende
for redskabet?
9. Er redskabet valideret i dansk kontekst
10. Er redskabet valideret for oprindelige befolkninger
11. Er redskabet undersøgt for bias ift oprindelige befolkninger
12. Er reliabiliteten høj nok til vurdering på individ-niveau?
13. Kan redskabet oversættes og eller tilpasses til grønlandsk sprog/kultur?
14. Kan redskabet administreres af psykolog på en måde, så tolk læser op fra faste tekster på
grønlandsk og oversætter svar til dansk tilbage til psykologen
15. Måler/vurderer redskabet konstruktion(er) med relevans for forældrekompetence for bred
gruppe af forældre
Total
MCMI
X
X
X
X
X
(X)
PAI
X
X
X
X
X
X
ABAS
X
X
X
SIFFM §
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
10,5
(X)
X
X
X
10,5
X
X
(X)*
6,5
X
X
5
* Vurdering af funktionsniveau på simple dagligdags funktioner, hvilket vurderes for smalt i forhold til forældrekompetenceundersøgelser, hvis
der ikke er indikation for sådanne problemstillinger
33
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0034.png
1. Anvendes redskabet i Danmark ifm forældrekompetenceundersøgelser af mindst 3 (7%) af
de psykologer som laver FKU i Danmark og har svaret på survey
2. Er selve redskabet/testmaterialet tilgængeligt på dansk (således at der kan vælges mellem
grønlandsk og dansk version i administration)
3. Er manual tilgængelig på dansk
4. Findes der danske normmaterialer
5. Findes der normmateriale for oprindelige befolkninger
6. Er normmaterialet stort nok ift retningslinier
7. Er normmaterialet tidssvarende
8. Hvis der ikke anvendes normbaseret scoring og tolkning er scoring/tolkningsmetode
passende for redskabet?
9. Er redskabet valideret i dansk kontekst
10. Er redskabet valideret for oprindelige befolkninger
11. Er redskabet undersøgt for bias ift oprindelige befolkninger
12. Er reliabiliteten høj nok til vurdering på individ-niveau?
13. Kan redskabet oversættes og eller tilpasses til grønlandsk sprog/kultur?
14. Kan redskabet administreres af psykolog på en måde, så tolk læser op fra faste tekster på
grønlandsk og oversætter svar til dansk tilbage til psykologen
15. Måler/vurderer redskabet konstruktion(er) med relevans for forældrekompetence for
bred gruppe af forældre
Total
AAP §
X
SCL-90
X
X
X
X
X
X
Rotter
X
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
1
X
X
X
X
(X)*
4,5
X
X
X
X
11
* Vurdering af tilknytningsstil, som vurderes at være for smalt ift forældrekompetenceundersøgelser
** Der findes ikke længere en officiel dansk udgiver (testforlag), så kan ikke fremskaffes og ikke bedømmes
34
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0035.png
Metoder til observation (af samspil)
1. Anvendes redskabet i Danmark ifm forældrekompetenceundersøgelser af mindst 3 (7%) af de
psykologer som laver FKU i Danmark og har svaret på survey
2. Er selve redskabet/testmaterialet tilgængeligt på dansk (således at der kan vælges mellem
X
grønlandsk og dansk version i administration)
3. Er manual tilgængelig på dansk
4. Findes der danske normmaterialer
5. Findes der normmateriale for oprindelige befolkninger
6. Er normmaterialet stort nok ift retningslinier
7. Er normmaterialet tidssvarende
8. Hvis der ikke anvendes normbaseret scoring og tolkning er scoring/tolkningsmetode passende
for redskabet?
9. Er redskabet valideret i dansk kontekst
(X)
10. Er redskabet valideret for oprindelige befolkninger
11. Er redskabet undersøgt for bias ift oprindelige befolkninger
12. Er reliabiliteten høj nok til vurdering på individ-niveau?
X
(X)
13. Kan redskabet oversættes og eller tilpasses til grønlandsk sprog/kultur?
*
**
14. Kan redskabet administreres af psykolog på en måde, så tolk læser op fra faste tekster på
*
**
grønlandsk og oversætter svar til dansk tilbage til psykologen
15. Måler/vurderer redskabet konstruktion(er) med relevans for forældrekompetence for bred
X
X
gruppe af forældre
Total
4,5
2,5
* Det har ikke været muligt at få adgang til aktiviteterne, mens vi har set en ikke-publiceret administrations og scorings-manual.
**Det har ikke været muligt at finde en manual på PC-ERA, og der findes ingen oplysninger ift om selve observationsmetoden er oversat til dansk.
MIM-P §
X
PC-ERA §
X
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
2966844_0036.png
Appendiks 5
Inddragelse af danske og grønlandske psykologer i vurderingsprocessen
Interviews med danske børnesagkyndige psykologer
Vi har som ønsket i opdraget gennemført to interviews med danske børnesagkyndige psykologer,
som har erfaring med at teste grønlandske forældre i Danmark. Interviewene blev gennemført
tidligt i projektet for at få et førstehåndsindtryk af de danske erfaringer med FKU af målgruppen.
Interviewene med de to danske psykologer angik primært deres erfaringer med at lave FKU af
grønlandske forældre; de havde ikke mange erfaringer (tre i alt); de fortalte om de udfordringer de
havde mødt, om de tests de havde brugt, og de var meget positive overfor udsigten til de nye
tilpassede tests, som der var stort behov for. De var enige i, at der skulle være et udvalg af
redskaber, som dækkede de tre hovedområder (A, B og C i resumé side 4). De ville helt sikkert
bruge dem sammen med grønlandske tolke. Hvilke test der blev udvalgt, hvordan de skal
implementeres i Danmark og ændringer i procedurer og oplæringen var på det tidspunkt
hypotetiske forhold, hvor den indgående beskrivelse og mulige stillingtagen, som ønskes af SBST,
var forhold som var forbundet med stor usikkerhed på daværende tidspunkt.
De anbefalede stærkt brugen af tolke til FKU og fortalte om problemer med ikke selv at have lov at
vælge tolkene samt usikkerhed på tolkenes kompetenceniveau (der er ingen dansk
certificeringsordning)
1
. De havde begge to en del erfaring med brug af tolke ifm. FKU med
forældre fra andre kulturer. De brugte allerede flere af de tests, som senere indgik i vores
foreslåede løsningspakker. De påpegede, at testene aldrig står alene (jf appendiks 1 om FKU), og
at de også afdækker ressourceområder, som kan give anledning til et forløb, hvor forældrenes
ressourcer bliver styrket.
Vurdering af test og redskaber fra grønlandske psykologer
Den grønlandske Socialstyrelse har ikke været inddraget som myndighed i vurderingen af
redskaberne, da det ligger uden for vores mandat, men enkelte ansatte fra Styrelsen har sammen
med andre grønlandske psykologer medvirket til en vurdering af, om de redskaber, der indgår i
løsningspakkerne, kunne oversættes og kulturtilpasses til grønlandsk (jf. kapitel 2). Vi har afholdt
1 2
https://knr.gl/da/nyheder/gltolk-skal-loefte-tolkeomraadet-i-danmark-efter-aarevis-med-problemer
24/10-2024.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
fire møder med to psykologer fra den grønlandske socialstyrelse (to møder online og to fysiske i
Nuuk) samt afholdt et heldagsseminar med fjorten grønlandske psykologer, der alle arbejder i
Nuuk. Pga. aftalen med SBST og opgavens særlige karakter har det ikke været muligt for os at dele
hele materialet. Der var tillige den begrænsning, at det samlede materiale er meget omfangsrigt
og vil kræve meget tid at sætte sig ind i det. Vi valgte derfor kun at præsentere de udvalgte test fra
kvalitetsbarometret til nærmere vurdering. Orienteringen på møderne og seminaret har bestået i
at fortælle om konteksten for processen, gennemgå testenes opbygning og mulige udfordringer i
en grønlandsk sammenhæng. Nogle af psykologerne kendte og brugte testene, mens andre ikke
kendte dem.
Psykologernes delte deres viden og erfaringer med de test de selv brugte, hovedsagelig fra MISI og
psykiatrien (som for nylig er stoppet med brugen af WAIS-IV). Psykologer, som ikke var testvante,
kom med deres usikkerhed og bekymringer, som i høj grad blev besvaret af grønlandske kollegaer.
Der var en mindre gruppe, som var meget skeptisk over for det at bruge test overfor en oprindelig
befolkning, som burde forstås og hjælpes på kollektive og ikke individuelle præmisser.
Hovedparten var positive overfor testene og især PDI’en og samspilsobservation blev fremhævet
som noget, der kunne have en meget positiv betydning i vurdering af forældrekompetence og
medføre, at man måske opdagede ressourcer, som ellers ikke var erkendte. Mht. de kognitive
tests var der først en vis modstand mod Leiter-3 pga. de omfattende materialer, men den
modstand forsvandt i løbet af seminaret godt hjulpet af en psykolog, som havde meget positive
erfaringer med at bruge den. Vi gennemgik det mulige oversættelsesarbejde og kulturtilpasning af
spørgsmål i RIAS og billedmaterialerne i RIAS og Leiter-3. Møderne og seminaret har været rigtigt
nyttigt og betydet at planlægningen af implementeringen har kunnet gennemføres på et ret
detaljeret niveau. Feedbacken og den viden vi har fået fra grønlænderne, har ikke påvirket
rapportens konklusioner, men kvalificeret planlægningsarbejdet.
Gennem samtaler og møder med grønlandske psykologer er vi desuden blevet opmærksomme på
betydningen af grønlandsk medejerskab til de nye initiativer. Derfor vil det være oplagt, at det
kommende arbejde med tilpasning sker i et tæt samarbejde med grønlandske fagfolk (psykologer
og erfarne tolke), og at valideringen og oparbejdelse af både normmaterialer og de ikke-
normbaserede redskaber foregår i forståelse med og efter aftale med de relevante grønlandske
37
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 132: Forundersøgelse vedr. sprog- og kulturtilpasning af psykologiske tests eller redskaber til brug i forældrekompetenceundersøgelser af forældre med grønlandsk baggrund bosat i Danmark, fra social- og boligministeren
myndigheder, der på den måde får et medejerskab til resultaterne på samme måde, som det er
sket med de traumetest, som er udviklet inden for børneområdet.
38