Bilag 1
–
Metoder og proces
Forundersøgelsen omfattede en undersøgelse og beskrivelse af muligheder, begrænsninger og
omkostninger forbundet med oversættelse, kulturtilpasning og kvalitetssikring af forskellige
psykologiske tests og/eller redskaber, der kan bruges i forældrekompetenceundersøgelser af
forældre med grønlandsk baggrund. Det var præciseret at der med kvalitet mentes den
forventelige validitet og reliabilitet af den oversatte/kulturtilpassede test og/eller redskaber
anvendt på personer med grønlandsk baggrund. Dvs. om den oversatte/kulturtilpassede test
og/eller redskaber forventet vil måle den samme egenskab som den oprindelige, samt om testen
forventet vil måle lige godt på tværs af den etnisk danske og den grønlandske population. Dette
betød at der var en række opmærksomhedspunkter og udfordringer i opgaven, som skulle belyses
og løses.
Konkret var det ønsket, at forundersøgelsen skulle beskrive 2-4 løsningsforslag, som tog højde
for/behandlede disse opmærksomhedspunkter og udfordringer. Forundersøgelsen og
løsningsforslagene skulle beskrive, hvilke konkrete tests og/eller redskaber der ville kunne
oversættes, kulturtilpasses og kvalitetssikres til brug for forældrekompetenceundersøgelser af
forældre med grønlandsk baggrund. Forundersøgelsen skulle udgøre et beslutningsgrundlag for
det videre arbejde med tilpasning af tests og/eller redskaber.
Forundersøgelsen bestod således af to overordnede delopgaver:
1. Afgrænsning og kortlægning af de tests og redskaber, der almindeligvis bruges i Danmark ifm.
forældrekompetenceundersøgelser, og
2. Beskrivelse af mulige løsningsforslag.
Afgrænsningen, herunder kortlægningen, skulle indeholde tests eller redskaber fra hver af de tre
hovedgrupper, som psykologiske tests og redskaber kan opdeles i jf. Social- og Boligstyrelsens
retningslinjer for forældrekompetenceundersøgelser:
a. Metoder til testning og afdækning af kognitive funktioner, herunder begavelse og
funktionsniveau samt fleksibilitet, opmærksomhed og andre eksekutive funktioner.
b. Metoder til testning og afdækning af personlighedsfunktioner, herunder affektregulering,
forsvarsmekanismer, indlevelsesevne mv.
1