Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2965956_0001.png
BØRN OG UNGE
STATUS I GRØNLAND
2019
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0002.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
Redaktion: Lise Garkier Hendriksen, Nadja Filskov, Helle Schaumann, Mandana Zarrehparvar,
Christoffer Badse, Jonas Christoffersen (ansv.)
Denne rapport er en af flere rapporter, hvori Institut for Menneskerettigheder og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder gør status over menneskerettighedssituationen i Grønland.
Rapporterne behandler udvalgte menneskeretlige emner og giver anbefalinger til forbedring
af menneskerettighedsbeskyttelsen inden for hvert emne. Se mere på menneskeret.dk og
humanrights.gl.
e-ISBN: 978-87-93605-83-1
Layout: Hedda Bank
Forsidebillede: Colourbox
Oversættelse til grønlandsk: Hans Møller / Korrektur: Kristian Inuk Grosen
Oversættelse af resumé til engelsk: GlobalDenmark
© 2019 Grønlands Råd for Menneskerettigheder og Institut for Menneskerettigheder
– Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
Denne publikation eller dele af den må reproduceres til ikke-kommerciel brug med tydelig
angivelse af kilden.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver så tilgængelige som muligt. Vi bruger for eksempel
store typer, korte linjer, få orddelinger, løs bagkant og stærke kontraster.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0003.png
INDHOLD
RESUMÉ
SUMMARY
KAPITEL 1 – UDVIKLINGEN PÅ OMRÅDET
KAPITEL 2 – DEN INTERNATIONALE RAMME
2.1. FN’s Børnekonvention har afgørende betydning
2.2. FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling
4
6
8
9
9
11
KAPITEL 3 – DEN NATIONALE RAMME
3.1. Beskyttelse efter grønlandsk lovgivning
3.2. Børne- og ungevelfærd
3.3. De primære aktører på børne- og ungeområdet
3.4. Rådgivning og støtte til børn og unge
3.5. Klageadgang vedrørende afgørelser om børn
KAPITEL 4 – OMSORGSSVIGT, VOLD OG MISBRUG
4.1. Den menneskeretlige beskyttelse: Staten skal beskytte mod svigt, vold og misbrug
4.2. Grønlandske forhold: Stadig store udfordringer
KAPITEL 5 – ANBRAGTE BØRN OG UNGE
5.1. Den menneskeretlige beskyttelse: Barnets tarv skal være styrende
5.2. Grønlandske forhold: Gode handleplaner er væsentlige, også for 17-årige
KAPITEL 6 – BØRN OG UNGE PÅ KANT MED LOVEN
6.1. Den menneskeretlige beskyttelse: Viden er nødvendig for forebyggelsen
6.2. Grønlandske forhold: Behov for bedre data og mere koordination
NOTER
12
12
12
12
13
13
14
14
15
18
18
18
20
20
20
22
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0004.png
RESUMÉ
Menneskerettighederne gælder for ethvert
menneske og dermed også for ethvert barn.
De nationale retssystemer og retsregler har
imidlertid traditionelt været tilpasset voksne.
Børn er blevet set som personer, som skal
beskyttes, for eksempel i den familieretlige
lovgivning, i værgemålslovgivningen og i
den sociale lovgivning. Det er dog siden
vedtagelsen af FN’s Børnekonvention fra 1989
blevet mere almindeligt anerkendt, at børn har
selvstændige rettigheder.
Rapporten giver først en kort beskrivelse af
udviklingen på området. Dernæst redegør
vi i korte træk for børnekonventionen og
for, hvilken grønlandsk lovgivning, der har
betydning i forhold til konventionen.
Derefter behandler vi tre udvalgte
emner og giver anbefalinger til, hvor
menneskerettighederne kan styrkes i Grønland.
Emnerne er:
• Omsorgssvigt, vold og misbrug
• Anbragte børn og unge
• Børn og unge på kant med loven
Desuden beskriver vi relevansen af FN’s
verdensmål for bæredygtig udvikling for børn
og unge i Grønland.
Der er de seneste år sket en række strukturelle
ændringer i Grønland for at styrke beskyttelsen
af børn mod omsorgssvigt og overgreb i form
af blandt andet oprettelsen af Socialstyrelsen,
vedtagelsen af en ny lov om støtte til børn
og Naalakkersuisuts strategi mod seksuelle
overgreb for 2018-2022.
Institut for Menneskerettigheder og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder støtter det
styrkede fokus på børns rettigheder. Vi finder
det væsentligt, at Inatsisartut, Naalakkersuisut
og kommunerne også i de kommende år
arbejder målrettet på at sikre en koordineret og
fagligt velfunderet indsats på socialområdet i
børnesager.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0005.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
RAPPORTENS VÆSENTLIGSTE
ANBEFALINGER
Institut for Menneskerettigheder og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder anbefaler i
rapporten under alle tre temaer generelt,
at de ansvarlige myndigheder indsamler og
offentliggør mere statistik. Systematiseret
viden om forholdene og om den udvikling, der
sker, er væsentligt for at kunne skabe varige
forandringer.
Herudover anbefaler vi blandt andet, at
• Departementet for Sociale Anliggender
og Justitsområdet i samarbejde med
kommunerne sikrer koordinering mellem de
forskellige myndigheder med henblik på at
gennemføre strategier og handlingsplaner
i en samlet og effektiv indsats for at støtte
udsatte familier og for at beskytte børn og
unge mod omsorgssvigt, vold og seksuelt
misbrug.
• Kommunerne sikrer, at reglerne om
efterværn i lov om støtte til børn efterleves,
således at kommunerne i god tid inden
et barn, der er anbragt uden for hjemmet,
fylder 18 år, overvejer, om barnet bør tilbydes
støtteforanstaltninger efter barnets 18 års
fødselsdag.
• Kriminalforsorgen i Grønland i samarbejde
med kommunerne løbende koordinerer
den socialfaglige indsats i forhold til unge
indsatte i form af uddannelse, arbejde,
misbrugsbehandling mv., med henblik på
at den unge efter endt afsoning kan leve
et liv integreret i samfundet og fri for ny
kriminalitet.
• Grønlands Selvstyre i dialog med Danmark
ophæver det territoriale forbehold for
Grønland, således at tillægsprotokollen
til FN’s Børnekonvention om individuel
klageadgang træder i kraft for Grønland.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0006.png
SUMMARY
Human rights apply to every person and
therefore to every child. However, traditionally,
national judicial systems and rules of law
have addressed adults. In the past, it has been
considered that children should be protected
by family law, guardianship law and social
legislation, for example. However, since the
adoption of the UN Convention on the Rights
of the Child in 1989, it has become increasingly
recognised that children have independent
rights.
Firstly, the report provides a brief description
of developments in the area. Next, we briefly
describe the Convention on the Rights of
the Child and Greenlandic legislation with
significance for the Convention.
After this, we address three selected topics and
make recommendations for how human rights
can be strengthened in Greenland. The topics
are:
• Neglect, violence and abuse
• Children and young people in care
• Children and young people on the edge of
the law
We also describe the relevance of the UN
Sustainable Development Goals for children
and young people in Greenland.
In recent years, there has been a number
of structural changes in Greenland with
the purpose to strengthen the protection
of children against neglect and abuse, for
example the establishment of the Agency for
Social Affairs, the adoption of a new Act on
support for children, and the Government 2018-
2022 strategy against sexual abuse.
The Danish Institute for Human Rights and the
Human Rights Council of Greenland support
a stronger focus on the rights of the child.
We consider it crucial that the Parliament of
Greenland (Inatsisartut), the Government
of Greenland (Naalakkersuisut) and the
municipalities continue in the years to come to
target work to ensure coordinated and well-
informed initiatives in the social sector on
matters concerning children.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0007.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
THE KEY RECOMMENDATIONS
OF THE REPORT
In the report, the Danish Institute for Human
Rights and the Human Rights Council of
Greenland recommend generally under all
three themes that the authorities responsible
collect and publish more statistics. Systematic
knowledge about the conditions and
developments is important to make it possible
to forge durable changes.
Recommendations also include that:
• The Ministry of Social Affairs and Justice, in
collaboration with the municipalities, ensure
coordination between different authorities
with a view to conducting strategies and
action plans in consolidated and effective
efforts to support vulnerable families and to
protect children and young people against
neglect, violence and sexual abuse.
• The municipalities ensure that the regulations
on subsequent care in the Act on support
for children are observed so that, in good
time before a child in care outside the home
reaches the age of 18, the municipalities
consider whether the child should continue
to be offered support measures after the age
of 18.
• In collaboration with the municipalities, the
Greenland Prison and Probation Service
regularly coordinate social interventions in
relation to young inmates such as education,
work, drug-abuse treatment, etc. with a view
to helping the young people after having
served their sentence to live as an integrated
part of society and to avoid re-offences.
• The Government of Greenland, in dialogue
with Denmark, abolish the territorial
reservations for Greenland, so that the
Additional Protocol to the Convention on the
Rights of the Child on the individual’s right of
appeal enters into force for Greenland.
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0008.png
KAPITEL 1
UDVIKLINGEN PÅ OMRÅDET
De seneste år er der blandt andet sket følgende
på området – en udvikling, som især har haft
fokus på socialområdet:
• I november 2016 indgik satspuljepartierne
i Folketinget en aftale om at afsætte
10 millioner kroner til at understøtte
Naalakkersuisuts indsats over for udsatte
børn og unge i Grønland.
1
Socialstyrelsen
i Danmark og Departement for Sociale
Anliggender og Justitsområdet arbejder
herunder i 2017-2020 sammen om et projekt
om at håndtere udfordringer for indsatsen
for udsatte børn og unge. I en analyse
med fokus på eksempler på god praksis
interviewede Socialstyrelsen (Danmark)
personale i kommuner, familiecentre og
døgninstitutioner. Socialstyrelsen gav på
den baggrund en række anbefalinger til
sagsbehandlingen, familiecentrene samt
døgninstitutionsområdet, som der efter aftale
med selvstyret skal arbejdes videre med.
2
• Inatsisartut vedtog i juni 2017 en ny lov om
støtte til børn.
3
Formålet med loven er blandt
andet ”at styrke børns rettigheder igennem
en stærk og tydelig sociallovgivning inden for
børneområdet”. Herunder skal loven blandt
andet styrke børn og unges retssikkerhed
med en klar ansvars- og opgavefordeling i
kommunerne.
4
• Blandt andet som følge af lov om støtte
til børn blev Socialstyrelsen etableret
i 2017. Socialstyrelsen
skal ”rådgive
kommunerne og foretage supervision
af sagsbehandling af børnesager.
Socialstyrelsen forventes at medvirke
til at sikre en landsdækkende ensartet
kvalitet i sagsbehandlingen, nedsætte
sagsbehandlingstiderne i kommunerne
og styrke kompetenceopbygningen hos
kommunernes forvaltningspersonale”.
5
• I 2017 gennemgik FN’s Børnekomité
efterlevelsen af FN’s Børnekonvention i
Danmark, i Grønland og på Færøerne. På
baggrund af en redegørelse fra staten havde
Børnekomitéen en række anbefalinger til
Grønland og Danmark. Komitéen anbefalede
blandt andet, at Grønland styrker sin indsats for
at støtte forældre, som er i risiko for at udsætte
deres børn for omsorgssvigt, og at Grønland
bør gøre mere for at bekæmpe seksuel
udnyttelse og seksuelt misbrug af børn.
6
• I februar 2018 udgav Naalakkersuisut en
redegørelse om fattigdom og ulighed. Rede-
gørelsen skal blandt andet bidrage til, hvordan
fattigdom kan forebygges, og hvordan der kan
skabes ”rammer, der understøtter, at familier
og samfund arbejder sammen om at give børn
en opvækst, hvor de opnår de sociale og faglige
færdigheder til at mestre deres eget liv”.
7
• Naalakkersuisut lancerede i august 2018 en
strategi mod seksuelle overgreb for 2018-
2022. Se mere nedenfor under afsnit 4 om
omsorgssvigt, vold og misbrug.
8
• I november 2018 besluttede Inatsisartut
enstemmigt, at Naalakkersuisut senest i
efteråret 2019 skal udarbejde en national
handlingsplan målrettet mod at nedbringe
omsorgssvigt af børn og unge.
9
Se mere
nedenfor under afsnit 4 om omsorgssvigt,
vold og misbrug.
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0009.png
KAPITEL 2
DEN INTERNATIONALE RAMME
10
2.1. FN’S BØRNEKONVENTION HAR
AFGØRENDE BETYDNING
De generelle menneskerettighedskonventioner
beskytter ”enhver”, det vil også sige ethvert
barn. Konventionerne kan dog også indeholde
særlige regler for børn.
11
Med FN’s Børnekonvention er der for alvor sat
fokus på barnets individuelle, selvstændige
rettigheder. Konventionen tydeliggør barnets
særlige behov for beskyttelse og omsorg. Alle
umyndige personer under 18 år er omfattet
af FN’s Børnekonvention.
12
Danmark har
ratificeret konventionen, der for Grønlands
vedkommende trådte i kraft den 11. maj 1993.
13
FN’s Børnekonvention indeholder både
borgerlige og politiske rettigheder samt
økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder.
Den skal fortolkes i lyset af fire generelle
hovedprincipper: ikke-diskrimination;
varetagelse af barnets tarv (også kaldet
”barnets bedste”); retten til livet, overlevelse og
udvikling; samt respekt for barnets synspunkter.
Princippet om, at ethvert barn har ret til
ikke at blive diskrimineret, indebærer, at
myndighederne ikke må forskelsbehandle børn
på grundlag af deres eller deres forældres race,
hudfarve, køn, sprog, religion, politiske eller
anden anskuelse, national, etnisk eller social
oprindelse, formueforhold, handicap, fødsel
eller anden stilling.
14
Princippet om barnets tarv dækker over, at
barnets tarv skal komme i første række ved
ethvert tiltag, som vedrører barnet.
15
FN’s
Børnekonvention fastlægger ikke, hvad der er
det bedste for barnet. I dagligdagen – inden
for familielivet – er det først og fremmest
forældrene, der bestemmer dette. Kan
forældrene imidlertid ikke udøve omsorgen for
barnet, eller er de uenige om det, kan der være
behov for, at det offentlige træder til. Det kan
være, hvis de skal skilles, hvis de ikke kan enes
om forældremyndighedens udøvelse og/eller
samværet med barnet, hvis barnet skal have
lægelig behandling eller andet. I disse tilfælde
er myndighederne og i sidste ende domstolene
forpligtet til at tage stilling til, hvad der er bedst
for barnet. FN’s Børnekomité offentliggjorde i
2013 en såkaldt generel kommentar (”general
comment”) om barnets tarv.
16
FN’s Børnekomité opfatter princippet om
barnets ret til livet, overlevelse og udvikling
som et holistisk begreb.
17
Det betyder, at staten
er forpligtet til give barnet beskyttende rammer,
som det kan vokse op indenfor. Rammerne skal
give mulighed for et sundt liv, hvor barnet er fri
for frygt og sult og har mulighed for at udvikle
sin personlighed og sine evner i videst mulige
omfang.
18
Princippet om respekt for barnets synspunkter
indebærer, at staten skal sikre et barn, der er
i stand til at udforme sine egne synspunkter,
retten til frit at udtrykke disse synspunkter.
Barnet har ret til at udtale sig i alle sager, der
vedrører det, og myndighederne skal lægge
passende vægt på barnets synspunkter
”i overensstemmelse med dets alder og
modenhed”. Det gælder over for såvel
forvaltningsmyndigheder som over for
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0010.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
domstolene. Barnet skal kunne afgive sine
udtalelser enten direkte eller gennem en
repræsentant eller et passende organ.
19
Konventionen beskytter også på andre
områder. For eksempel barnets ret til respekt
for sit privat- og familieliv, sit hjem og sin
brevveksling.
20
Og familiens ret, ansvar og
pligt i forhold til at støtte og vejlede barnet
i dets udvikling og i udøvelsen af barnets
rettigheder.
21
FN’s Børnekomité har på nuværende tidspunkt
ikke mulighed for at behandle individuelle
henvendelser/klager om børns forhold fra
personer i Grønland. Danmark tiltrådte i
oktober 2015 den valgfri protokol til FN’s
Børnekonvention om individuel klageadgang,
men tog territorialt forbehold for Grønland.
Klageadgangen gælder derfor ikke for
Grønland, før Grønlands Selvstyre måtte
ønske det.
22
FN’s Børnekomités udtalelser i
enkeltsager er ikke juridisk bindende for staten,
men er vigtig mulighed for at få komitéens
vurdering af, om de nationale myndigheder i en
konkret sag har krænket et barns rettigheder
efter Børnekonventionen. Henvendelse til
komitéen kan dog først finde sted, når en sag er
endeligt afgjort ved de nationale domstole.
Vi anbefaler, at Grønlands Selvstyre i dialog
med Danmark
• ophæver det territoriale forbehold for
Grønland, således at tillægsprotokollen
til FN’s Børnekonvention om individuel
klageadgang træder i kraft for Grønland.
Børns rettigheder skal også vurderes i lyset af
de generelle menneskerettighedskonventioner,
herunder FN’s konvention om borgerlige og
politiske rettigheder og FN’s konvention om
Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder.
Konventionerne indeholder selvstændige
rettigheder for børn, herunder blandt andet
retten til de beskyttelsesforanstaltninger,
som barnets stilling som mindreårig
kræver,
23
særlige regler for behandlingen
af unge lovovertrædere,
24
beskyttelse mod
økonomisk og social udnyttelse
25
og retten til
uddannelse.
26
Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention indeholder blandt andet beskyttelse
mod vilkårlig frihedsberøvelse, mod tortur,
umenneskelig eller nedværdigende behandling
samt retten til effektive retsmidler.
27
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0011.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
2.2. FN’S VERDENSMÅL FOR
BÆREDYGTIG UDVIKLING
Målsætningerne i FN’s verdensmål for
bæredygtig udvikling reflekterer i høj grad
FN’s Børnekonvention. Ifølge Institut for
Menneskerettigheders database Guiden til
Menneskerettigheder og Verdensmål
28
bliver
FN’s Børnekonvention reflekteret i over 50
af verdensmålenes 169 delmål (det vil sige
omkring 30%). Grønlands Børnetalsmand
Aviâja Egede Lynge fremhævede i august
2018, at verdensmålenes sammenfald med
Børnekonventionen kan være med til at give
et fornyet fokus på styrkelsen af børns vilkår
i Grønland. I denne sammenhæng lagde
hun vægt på, at verdensmålene fokuserer
på reducering af uligheder, bedre sundhed
og trivsel, sikring af god uddannelse samt
afskaffelse af fattigdom. Børnetalsmanden
pegede desuden på, at det er vigtigt, at
forskellige sektorer og fag samarbejder
på tværs om både verdensmålene og
forbedring af børns vilkår. Af konkrete delmål
fremhævede hun delmål 3.5, om forebyggelse
og behandling af stofmisbrug og skadelig
brug af alkohol, som relevant i en grønlandsk
kontekst.
29
Andre delmål, der er særligt relevante for børns
rettigheder i Grønland, er:
Delmål 1.2: Inden 2030 skal
andelen af mænd, kvinder
og børn, der lever under
de nationalt definerede
fattigdomsgrænser, mindst
halveres.
Delmål 16.2: Vi skal stoppe
mishandling, udnyttelse,
menneskehandel og alle former
for vold og tortur mod børn.
Delmål 16.3: Vi skal fremme lov
og orden både på nationalt og
internationalt niveau. Samtidig
skal vi sikre, at alle mennesker
bliver behandlet retfærdigt.
30
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0012.png
KAPITEL 3
DEN NATIONALE RAMME
3.1. BESKYTTELSE EFTER GRØNLANDSK
LOVGIVNING
Det følger af selvstyreloven, at Naalakkersuisut
er undergivet de forpligtelser, der følger
af traktater og andre internationale regler,
som til enhver tid er bindende for riget.
31
Grønland tiltrådte, som nævnt ovenfor, at FN’s
Børnekonvention skulle gælde for Grønland
fra 1993. Inatsisartut, Naalakkersuisut og
kommunerne er derved forpligtet til at
tage positive skridt for at gennemføre FN’s
Børnekonvention, både i lovgivningen og i
forvaltningen af reglerne.
Som nævnt i afsnittet ovenfor om udviklingen,
vedtog Inatsisartut i juni 2017 en ny lov om støtte
til børn. Den danner rammen for kommunernes
socialfaglige støtte til alle børn under 18 år med
mulighed for fortsat støtte (”efterværn”) for unge
op til og med 23 år. Loven er dermed ny hoved-
lov for al kommunal støtte til børn og indeholder
regler om blandt andet den rådgivning og
de støtteforanstaltninger, som kommunerne
kan iværksætte i forhold til børn og unge,
herunder familiekurser, udpegelse af støtte- og
kontaktperson m.v. Loven indeholder også regler
om anbringelse uden for hjemmet i plejefamilier
eller i døgninstitution. Endelig indeholder
loven en række sagsbehandlingsregler, blandt
andet om inddragelse af barnet, udarbejdelse
af socialfaglig undersøgelse og individuelle
handleplaner.
32
3.2. BØRNE- OG UNGEVELFÆRD
Ud af Grønlands samlede befolkning på
cirka 55.900 indbyggere udgør børn cirka en
fjerdedel eller cirka 13.800.
33
Der er både blandt politikere og i befolkningen
generelt en øget bevidsthed og fokus på
forholdene for udsatte børn. Rapporter fra
både tilsynsenheden under Departement for
Sociale Anliggender og Justitsområdet og
Børnerettighedsinstitutionen MIO peger på,
at der er forholdsvis mange udsatte børn og
unge, som stadig ikke får den nødvendige
støtte fra myndighederne, når de er udsat for
omsorgssvigt og vold.
34
Det anslås, at over 11 procent af alle børn levede
i relativ fattigdom i 2010.
35
En undersøgelse fra
2015 viste, at 12 procent af de adspurgte børn
i 2014 altid eller ofte gik sultne i seng eller i
skole.
36
Grønland har cirka 40 selvmord om året.
37
Selvmordsraten er cirka 80 per 100.000
indbyggere og således langt højere end på
Færøerne (cirka fem per 100.000 indbyggere),
Danmark (lidt mere end 10 per 100.000
indbyggere) og resten af Norden.
38
Mens det
tidligere især har været unge grønlændere
i aldersgruppen 20-24 år, der har valgt at
tage deres liv, er antallet af unge, der begår
selvmord, allerede inden de fylder 20 år, steget
i de senere år.
39
3.3. DE PRIMÆRE AKTØRER PÅ BØRNE-
OG UNGEOMRÅDET
Børnerettighedsinstitutionen MIO ledes
af Børnetalsmanden og består derudover
af Børnerådet og et sekretariat.
40
Børne-
talsmandens overordnede opgave er at sikre og
vurdere, om grønlandsk lovgivning og praksis
lever op til FN’s Børnekonvention, blandt andet
12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
ved at indsamle, udvikle og formidle information
om børns vilkår. Børnetalsmanden rådgiver
og vejleder om børns vilkår, rettigheder og
klageadgang.
41
Børnetalsmanden kan ikke træffe
afgørelser i enkeltsager, men kan komme med
udtalelser og har adgang til information om
børns vilkår i offentlige og private institutioner.
42
Børnerådets opgave er at bistå Børnetalsmanden
med at udvikle strategier på børneområdet og at
bistå Børnetalsmanden med råd og vejledning i
alle spørgsmål, som vedrører børn.
43
Naalakkersuisut og UNICEF Danmark har et
samarbejde, NAKUUSA. Formålet er at styrke
børns vilkår og rettigheder.
44
Den særlig tilsynsenhed under Department
for Sociale Anliggender og Justitsområdet har
til opgave at føre tilsyn med kommunernes
forvaltning af reglerne i sociallovgivningen. Det
er tilsynsenhedens formål blandt andet at sikre
et systematisk, ensartet og faglig kompetent
tilsyn af børnesager og at sikre opfølgning på
sagerne.
45
Socialstyrelsen i Grønland blev etableret
i 2017 for at styrke indsatsen på børne- og
ungeområdet. Den Centrale Rådgivningsenhed,
som tidligere var under Departement for
Sociale Anliggender, Familie, Ligestilling
og Justitsvæsen, blev i den forbindelse
lagt under Socialstyrelsen, hvor den
har til opgave at rådgive og understøtte
kommunerne vedrørende udsatte børn
og unge.
46
Det tidligere landsdækkende
rådgivningscenter, Saaffik, blev lagt ind under
rådgivningsenheden i 2015, og Saafiks funktion
som behandlingssted er nedlagt. Derved er det
ikke længere muligt for kommunerne at visitere
et barn til terapiforløb hos Saaffik, hvis barnet
har været udsat for et seksuelt overgreb.
47
3.4. RÅDGIVNING OG STØTTE TIL BØRN
OG UNGE
Der findes flere telefonrådgivningslinjer for
børn og unge i Grønland. Deres telefontider
udgør for de flestes vedkommende et par timer
om eftermiddagen og aftenen på hverdage.
MIO introducerede desuden i oktober 2013 en
SMS-rådgivning. I 2014 modtog rådgivningen
ca. 1.000 henvendelser fra børn, i 2015 ca.
1.100 henvendelser, mens der i 2016 var 922
henvendelser.
48
PAARISA administrerer den landsdækkende
Børne- og Ungetelefon 134 og Familie-
rådgivningstelefonen 314151. Formålet
med Børne- og Ungetelefonen er at tilbyde
anonym og gratis rådgivning for børn og
unge, som har brug for at tale med en voksen.
Familierådgivningstelefonens formål er at give
unge forældre eller sårbare familier et sted,
hvor de kan henvende sig anonymt og gratis
med spørgsmål om for eksempel opdragelse
og svære samlivsproblemer.
49
Fra februar 2019 har Socialstyrelsen
samlet sms-rådgivningen og de forskellige
telefonrådgivninger i servicen ”Tusaannga”
(telefon 801180, sms 1899), som yder
landsdækkende rådgivning til børn, unge og
voksne via telefon og sms.
50
3.5. KLAGEADGANG VEDRØRENDE
AFGØRELSER OM BØRN
Sagsbehandlingsfejl ved afgørelser vedrørende
børn og unge kan rettes til Ombudsmanden
for Inatsisartut, når afgørelserne er truffet af
grønlandske myndigheder.
51
I sager om tvangsanbringelse af et barn uden
for hjemmet er det kommunen, der træffer
afgørelse. Sådanne afgørelser kan indbringes
for Det Sociale Ankenævn i Grønland.
52
Det Sociale Ankenævn er en administrativ
myndighed, og nævnets afgørelser om
tvangsanbringelse af børn kan indbringes for
Retten i Grønland.
53
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0014.png
KAPITEL 4
OMSORGSSVIGT, VOLD OG MISBRUG
4.1. DEN MENNESKERETLIGE
BESKYTTELSE: STATEN SKAL BESKYTTE
MOD SVIGT, VOLD OG MISBRUG
Deltagerstaterne til FN’s Børnekonvention er
forpligtet til i videst mulige omfang at sikre
barnets overlevelse og udvikling.
54
Staterne er
forpligtet til at træffe passende forholdsregler
for at bistå forældrene og andre med ansvar
for barnet i at sikre barnet den levestandard,
som kræves for barnets fysiske, psykiske,
åndelige, moralske og sociale udvikling.
55
Bistanden skal ydes i overensstemmelse med
nationale forhold og inden for staternes evner.
56
Længerevarende fattigdom med manglende
deltagelse i samfundslivet kan have en negativ
indflydelse på barnets udvikling og senere
deltagelse i samfundet.
Staten skal træffe alle passende lovgivnings-
mæssige, administrative, sociale og
uddannelsesmæssige forholdsregler til
beskyttelse af barnet mod alle former for fysisk
eller psykisk vold, skade eller misbrug, vanrøgt
eller forsømmelig behandling, mishandling
eller udnyttelse, herunder seksuelt misbrug,
mens barnet er i forældrenes eller andre
personers varetægt.
57
FN’s Børnekomité havde en række anbefalinger
i 2017 som særligt omhandlede beskyttelse af
børn og unge mod omsorgssvigt og misbrug.
58
Komitéen anbefalede blandt andet, at Grønland
• Reducerer ventetiden i sager om seksuelt
misbrug af børn og udvider brugen af
videoafhøringer for at hjælpe ofre, som skal
vidne.
• Fortsætter med at udvikle handlingsplaner,
som hjælper misbrugte børn.
• Sikrer, at de fagfolk, som arbejder med børn,
er særligt uddannet til at identificere sager
om seksuelt misbrug.
• Tilbyder letforståelig information om
indberetning af seksuelt misbrug i
skolesystemet.
59
Børnekomitéen havde også fokus på fattigdom
blandt børn i Grønland. Komitéen anbefalede,
at der i alle områder af Grønland sikres
tilstrækkeligt med ernæringsrigtige fødevarer,
og at det for familier skal være muligt og
økonomisk overkommeligt at købe sund mad.
Komitéen opfordrede desuden Grønland
til at sætte ind mod fattigdom ved at løse
problemerne med høj arbejdsløshed blandt
familieforsørgere.
60
FN’s Konvention om Økonomiske, Sociale
og Kulturelle Rettigheder forpligter blandt
andet medlemsstaterne til, efter nationale
forhold og evne, at sikre social tryghed og
beskyttelse samt sikre den nødvendige
beskyttelse og bistand til alle børn og unge.
Staterne anerkender ethvert menneskes ret til
en tilstrækkelig levefod, herunder ernæring,
beklædning og boligforhold. Endvidere
anerkender staterne ethvert menneskes ret til
at nyde den højst opnåelige fysiske og psykiske
sundhed.
61
FN’s Komité om Økonomiske, Sociale og
Kulturelle Rettigheder anbefalede i 2013,
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
at man gennem uddannelse fremmer
fattigdomsbekæmpelsen i fjerntliggende byer
og bygder i Grønland.
62
4.2. GRØNLANDSKE FORHOLD: STADIG
STORE UDFORDRINGER
Revselsesretten blev afskaffet i Grønland i
2016.
63
Rapporten ”Det svære ungdomsliv.
Unges trivsel i Grønland 2011” viser, at en ud
af seks unge har været udsat for fysisk vold fra
mindst en af forældrene, og at en ud af ti af de
unge har været udsat for grov fysisk vold fra
mindst en forælder. En fjerdedel havde været
vidne til, at deres mor blev udsat for vold.
64
I undersøgelsen ”Unge i Grønland – med
fokus på seksualitet og seksuelle overgreb”
(2015) fremgår det af besvarelserne, at en
tredjedel af de adspurgte ikke selv var med til
at bestemme, at der skulle ske noget seksuelt,
da de havde deres seksuelle debut. Desuden
fremgår, at mere end hver anden grønlandske
kvinde og knap hver tredje unge mand havde
deres seksuelle debut, før de fyldte 15 år, dvs.
var under den seksuelle lavalder.
65
Af denne
gruppe, det vil sige de, der var under 15 år
gamle ved deres første seksuelle oplevelse,
svarede 22 procent af de unge kvinder og 5
procent af de unge mænd, at de ikke selv havde
været med til at bestemme.
66
I undersøgelsen ”Kriminalitet og retsbevidsthed
– i Grønland” (2014) blandt 18-74-årige
(telefoninterview med 696 personer) svarede
30 procent af kvinder og 13 procent af mænd
(22 procent i alt) at de, inden de fyldte 18 år, var
blevet udsat for tvangssamleje, forsøg herpå
eller anden form for seksuel krænkelse.
67
Det fremgår af politiets statistik for 2017, at
der blev anmeldt ca. 69 tilfælde af seksuelle
krænkelser over for børn under 15 år.
68
Det er 18 % af alle anmeldte tilfælde af
seksualforbrydelser (386). Set i forhold til
Færøerne og Danmark har Grønland en meget
høj forekomst af anmeldte seksualforbrydelser
generelt. I Grønland var der 7 anmeldelser per
1.000 indbyggere i 2017, hvor det på Færøerne
var 0,4 og i Danmark 0,8.
69
Hvis anmeldelsesstatistikken sammenholdes
med spørgeundersøgelserne nævnt ovenfor,
tyder det på, at der er et vist mørketal på
området for seksuelle overgreb, det vil sige,
at der er en del tilfælde, som ikke anmeldes
til politiet. Dette vurderes også sandsynligt af
Grønlands Politi.
70
På trods af utallige rapporter og undersøgelser,
og selvom der er både politisk bevågenhed og
erkendelse af problemerne, har de ansvarlige
myndigheder fortsat store udfordringer i
forhold til at tilvejebringe den nødvendige
støtte og beskyttelse til børn og unge for at
forhindre at børn udsættes for omsorgssvigt,
vold og overgreb.
Lov om støtte til børn, der er nævnt ovenfor,
pålægger kommunerne at føre tilsyn med de
forhold, kommunens børn lever under.
71
Flere kommuner har imidlertid modtaget
meget alvorlig kritik fra tilsynsenheden under
Departementet for Sociale Anliggender og
Justitsområdet. Tilsynsenhedens rapporter,
blandt andet for kommunerne Sermersooq,
Kujalleq og Qeqqata tegner et billede af,
at der fortsat er store og landsdækkende
problemer på børneområdet, herunder at
sagsbehandlingen nogle steder er mangelfuld
og uforsvarlig.
72
Til eksempel var tilsynsenheden på
tilsynsbesøg i Tasiilaq i 2016 og på opfølgende
besøg i 2017. Tilsynsenheden konstaterede
efter det opfølgende besøg, at ”uanset
[en række væsentlige initiativer og en
meget betydelig indsat fra kommunens
side] og uanset at den lokale forvaltning
yder en betydelig arbejdsindsats, er den
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
nuværende forvaltning ude af stand til at
løfte den opgave, de skal efter lovgivningen.
Bistand i sin nuværende form af rejsehold
er utilstrækkelig.”
73
Endvidere konstaterer
tilsynsenheden: ”Forvaltningens opfattelse
er, at sagsbehandlerne er stillet overfor
opgaver i så stort et tal, at de ikke kan
gøre andet end at udføre ”helt nødvendig
brandslukning”. Der arbejdes uden tiltro til,
at den nuværende forvaltning – uanset hvor
meget der arbejdes – kan komme i en situation
i fremtiden, hvor opgaverne samlet set kan
løses tilfredsstillende. (…) Forvaltningen og
sagsbehandlerne er i krise og handler betinget
heraf.”
74
Kommuneqarfik Sermersooq erkendte
de store udfordringer og tog på baggrund af
rapportens kritik en række yderligere initiativer
for at styrke sin opgaveløsning.
75
Børnetalsmandens (MIO’s) rejserapporter
med fokus på børns levevilkår har understøttet
billedet af, at en stor gruppe børn og unge ikke
får den beskyttelse og omsorg, som de har krav
på.
76
Som nævnt ovenfor i afsnit 3.3. om de centrale
aktører på området, blev Socialstyrelsen
etableret i 2017 for styrke indsatsen på
børne- og ungeområdet. Den Centrale
Rådgivningsenhed, som tidligere var under
Departement for Sociale Anliggender, Familie,
Ligestilling og Justitsvæsen, blev i den
forbindelse lagt under Socialstyrelsen, hvor
den har til opgave at rådgive og understøtte
kommunerne vedrørende udsatte børn
og unge.
77
Det tidligere landsdækkende
rådgivningscenter, Saaffik, er lagt ind under
rådgivningsenheden i 2015, og Saafiks funktion
som behandlingssted er nedlagt. Derved er det
ikke længere muligt for kommunerne at visitere
et barn til terapiforløb hos Saaffik, hvis barnet
har været udsat for et seksuelt overgreb.
78
Som nævnt ovenfor i afsnit 1 om udviklingen
på området, lancerede Naalakkersuisut
i august 2018 en strategi mod seksuelle
overgreb for 2018-2022. Hovedformålene med
strategien er at reducere antallet af seksuelle
overgreb så meget, at seksuelle overgreb ikke
forekommer blandt de 15-29-årige, og at børn
født i 2022 ikke vil blive udsat for seksuelle
overgreb. Desuden skal strategien sikre de
bedst mulige hjælp og støtte til alle borgere,
der er berørte af seksuelle overgreb. De mål,
der skal nås for at opfylde hovedformålene,
er at styrke indsatserne i forhold til blandt
andet information/vidensdeling, forebyggelse,
tværfagligt samarbejde, støtte til ofre og
pårørende. Målene skal nås gennem en række
indsatser, der senere vil blive udmøntet i
handlingsplaner for hvert tema.
I november 2018 besluttede Inatsisartut
enstemmigt, at Naalakkersuisut senest
i efteråret 2019 skal udarbejde en
national handlingsplan målrettet mod at
nedbringe omsorgssvigt af børn og unge.
79
Beslutningsforslaget blev vedtaget med
henvisning til blandt andet Børnetalsmand
Aviâja Egede Lynges rejser i byer og bygder
i Grønland.
80
Naalakkersuisut bifaldt
beslutningen og henviste til sin strategi
mod seksuelle overgreb nævnt ovenfor.
81
Naalakkersuisut henviste i øvrigt til, at
Børnetalsmandens rejser er sammenfattet i en
rapport fra november 2018,
82
og at rapporten
understreger behovet for, at der udarbejdes
politisk langsigtede planer for området.
Naalakkersuisut vil i handlingsplanen blandt
andet have fokus på tidlige og forebyggende
indsatser samt koordination mellem
aktørerne.
83
Institut for Menneskerettigheder og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder finder det
positivt, at Naalakkersuisut og Inatsisartut
fortsat har et stort fokus på at mindske misbrug
og omsorgssvigt af børn. Vi finder dog samtidig,
at det er afgørende for indsatsen, at strategier
og handlingsplaner bliver fulgt til dørs og
16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0017.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
gennemført i kommunerne, således at der
inden for kort tid sker reel forandring til gavn
for udsatte familier og børn. Ligeledes finder
vi det vigtigt, at der er – også efter ændringen
i Saaffiks funktion – er fokus på at tilbyde
terapiforløb til børn og unge, der har været
udsat for seksuelle overgreb.
Vi anbefaler, at Departementet for Sociale
Anliggender og Justitsområdet i samarbejde
med kommunerne:
• Sikrer koordinering mellem de forskellige
myndigheder med henblik på at gennemføre
strategier og handlingsplaner i en samlet
og effektiv indsats for at støtte udsatte
familier og for at beskytte børn og unge mod
omsorgssvigt, vold og seksuelt misbrug.
• Etablerer en systematisk tilgang til
indsamling og offentliggørelse af viden,
dokumentation af effekt af indsats og
eksempler på god sagsbehandlingsskik i
forhold til sager om omsorgssvigt, vold og
misbrug.
• Sikrer, at børn og unge, der er ofre for
seksuelle overgreb, bliver tilbudt behandling
af de fysiske og psykiske følger, herunder
bliver tilbudt terapiforløb, uanset hvor de bor
i Grønland.
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0018.png
KAPITEL 5
ANBRAGTE BØRN OG UNGE
5.1. DEN MENNESKERETLIGE
BESKYTTELSE: BARNETS TARV SKAL
VÆRE STYRENDE
I sager, som vedrører anbringelse uden for
hjemmet, skal barnets tarv komme i første
række.
84
Barnet eller den unge skal inddrages
i alle tiltag, som vedrører dem; de skal høres,
og deres synspunkter skal tillægges vægt.
85
Det er en forudsætning, at barnet eller den
unge informeres om de regler, der gælder
for anbringelsen, så de kan udtale sig på et
informeret grundlag.
Staten skal sikre, at et barn får særlig
beskyttelse og bistand, hvis der af hensyn til
barnet er behov for at det anbringes uden for
hjemmet.
86
Når anbringelsesmulighederne
overvejes, skal myndighederne tage hensyn
til det ønskelige i, at der er sammenhæng
i barnets opvækst og til barnets etniske,
religiøse, kulturelle og sproglige baggrund.
I det hele skal staten træffe alle nødvendige
forholdsregler for at beskytte anbragte
børn mod fysisk og psykisk vold, skade
eller misbrug, vanrøgt eller forsømmelig
behandling, mishandling eller udnyttelse,
herunder seksuelt misbrug.
87
5.2. GRØNLANDSKE FORHOLD: GODE
HANDLEPLANER ER VÆSENTLIGE, OGSÅ
FOR 17-ÅRIGE
I selvstyrets rapport ”Afdækning, Handleplaner,
Anbragte Børn og Unge” fra 2015 anslås det,
at 4,2 procent af børn og unge var anbragt
i 2014. Til sammenligning var ca. 1 procent
af børn og unge anbragt uden for hjemmet i
Danmark i 2016.
88
Ifølge selvstyrets rapport var
opdateringen af handleplanerne for anbragte
børn mangelfuld i 500 ud af 642 tilfælde i
2014.
89
Af rapporten om inkorporering af
børnekonventionen i Grønland (2015), som
er udarbejdet af KORA, fremgår, at Grønland
i 2014 havde mere end tre gange så mange
børn og unge anbragt uden for hjemmet som
i Norge generelt, og mere end dobbelt så
mange anbragte børn og unge sammenlignet
med Finnmark. Finnmark er udskilt som et
særligt sammenligningsgrundlag. Tallene er
højere end de kommunale opgørelser og beror
på en særlig opgørelse fra Grønlands Statistik,
hvori også indgår børn og unge anbragt i privat
arrangeret plejefamilie samt adopterede.
90
Efter den forholdsvis nye lov om støtte
til børn kan kommunen under visse
omstændigheder anbringe børn uden for
hjemmet, enten med eller uden samtykke
fra forældremyndighedsindehaveren.
Anbringelse med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren kan ske,
hvis dette vil være af væsentlig betydning for
at imødekomme barnets særlige behov for
støtte.
91
Anbringelse uden samtykke skal ske, hvis der er
en åbenbar risiko for, at barnets trivsel, sundhed
eller udvikling lider alvorlig skade, herunder på
grund af omsorgssvigt eller overgreb.
92
I begge tilfælde skal kommunen som
udgangspunkt have afholdt en samtale med
barnet og lavet en individuel handleplan
18
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0019.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
for barnet, inden den træffer afgørelse om
anbringelse.
93
Handleplanen, som skal
revideres mindst en gang årligt, skal blandt
andet angive formålet med anbringelsen og
indeholde konkrete mål i forhold til barnets
trivsel og udvikling.
94
For at sikre overgangen fra barndom til
voksenliv for unge, der har modtaget
støtteforanstaltninger, skal kommunen
tilbyde fortsat støtte efter barnet er fyldt 18 år
(”efterværn”), hvis det må anses for at være
af væsentlig betydning for den unges trivsel,
helbred og udvikling. Efterværn kan, for unge,
der har været anbragt uden for hjemmet,
blandt andet bestå i fortsat døgnophold
på det hidtidige eller et andet mere egnet
anbringelsessted. Senest 6 måneder før barnet
fylder 18 år, skal kommunen kontakte barnet
med henblik på at vurdere, om der skal tilbydes
efterværn.
95
Inatsisartut vedtog i november 2018 et
beslutningsforslag om, at Naalakkersuisut
i 2019 skal udarbejde en vidensbaseret
strategiplan for overgangen til voksenlivet for
børn og unge, der er eller har været anbragt
uden for hjemmet.
96
Beslutningsforslaget var
blandt andet begrundet i, at unge, som har
været anbragt, har svært ved at etablere en
voksentilværelse, når de fylder 18 år og forlader
et anbringelsessted. Det resulterer for nogle
unge i hjemløshed eller flytning til udlandet.
Ifølge beslutningsforslaget er der mistanke
om, at reglerne for efterværn ikke bliver fulgt i
tilstrækkeligt omfang.
97
Naalakkersuisoq for Sundhed, Sociale
Anliggender og Justitsområdet var enig i
beslutningen og udtrykte: ”Hvis vi skal nå i mål
med vores indsatser til udsatte børn, der har
været anbragt uden for hjemmet, er det helt
afgørende, at vi hjælper de unge godt ind i
voksenlivet, også når de er fyldt 18 år.”
98
Vi anbefaler, at
• Departementet for Sociale Anliggender
og Justitsområdet indsamler og
løbende offentliggør opgørelser af
det samlede antal børneanbringelser,
fordelt på institutionsanbringelser,
plejefamilieanbringelser og øvrige
anbringelser.
• Kommunerne sikrer, at der tages hensyn til
barnets egne synspunkter, når kommunerne
udarbejder handleplaner efter lov om støtte
til børn.
• Kommunerne sikrer, at reglerne om
efterværn i lov om støtte til børn efterleves,
således at kommunerne i god tid inden
et barn, der er anbragt uden for hjemmet,
fylder 18 år, overvejer, om barnet bør tilbydes
støtteforanstaltninger efter barnets 18 års
fødselsdag.
19
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0020.png
KAPITEL 6
BØRN OG UNGE PÅ KANT MED LOVEN
6.1. DEN MENNESKERETLIGE
BESKYTTELSE: VIDEN ER NØDVENDIG
FOR FOREBYGGELSEN
FN’s Konvention om Borgerlige og
Politiske Rettigheder og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention beskytter
mod uvilkårlig frihedsberøvelse, ligesom de
beskytter retten til en retfærdig rettergang, hvis
man bliver anklaget for en forbrydelse.
99
Dette
er beskrevet nærmere i vores statusrapport om
retfærdig rettergang og frihedsberøvelse.
100
Ifølge FN’s Konvention om Borgerlige og
Politiske Rettigheder skal unge lovovertrædere
holdes adskilt fra voksne og gives en
behandling svarende til deres alder og retslige
stilling. Danmark har imidlertid taget forbehold
for denne bestemmelse, der således ikke er
juridisk bindende for Danmark og Grønland.
101
FN’s Børnekonvention indeholder specifikke
bestemmelser om frihedsberøvelse af børn.
Ifølge disse bestemmelser må intet barn
vilkårligt berøves friheden, og anholdelse,
tilbageholdelse eller fængsling af et barn må
kun bruges som en sidste udvej og for det
kortest mulige passende tidsrum.
102
Et barn
skal holdes adskilt fra voksne frihedsberøvede,
medmindre en sådan adskillelse ikke tjener
barnets tarv, og barnet skal normalt have ret til
at opretholde kontakt med sin familie gennem
brevveksling og besøg. Barnet skal have ret
til juridisk og anden passende bistand og til,
at en afgørelse af sin sag, ligesom barnets
resocialisering skal fremmes.
103
I modsætning
til FN’s Konvention om Borgerlige og Politiske
Rettigheder giver Børnekonventionen
således mulighed for, at staten under visse
omstændigheder kan fravige udgangspunktet
om, at mindreårige ikke må være placeret
sammen med voksne.
Der foreligger desuden omfattende
retningslinjer og anbefalinger på dette område.
Særlig relevans har Beijing-reglerne (1985) om
generelle procedurer for kriminalsager mod
unge
104
, suppleret af Havana-reglerne (1990)
om beskyttelse af unge, der er frihedsberøvet
105
og Riyadh-retningslinjerne (1990) om
forebyggelse af ungdomskriminalitet
106
. De
er alle vedtaget politisk i FN-regi, men er ikke
juridisk bindende.
FN’s Børnekomité har kraftigt anmodet alle
stater i FN’s Børnekonvention om systematisk
at indsamle data om ungdomskriminalitet,
herunder for at kunne udvikle, gennemføre
og evaluere politikker og programmer
for forebyggelse og håndtering af
ungdomskriminalitet.
107
Europarådet har vedtaget retningslinjer for
børnevenlig retspleje, som er baseret på barnets
behov og rettigheder i situationer, hvor barnet/
den unge er kommet i konflikt med loven.
108
6.2. GRØNLANDSKE FORHOLD:
BEHOV FOR BEDRE DATA OG MERE
KOORDINATION
Ungdomskriminaliteten i Grønland har gennem
de senere år været faldende. I 2012 blev der
modtaget 1.518 anmeldelser om overtrædelser
af kriminalloven, hvor gerningsmanden var
under 19 år. I perioden fra 2013-2016 er dette
antal næsten blevet halveret, og 2017 viser et
yderligere fald (573 anmeldelser).
109
Det er
20
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0021.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
meget glædeligt. Alligevel er der grund til at
følge området nøje. En årsag er, at kriminalitet
kan være en følge af mistrivsel hos børn
forårsaget af omsorgssvigt og overgreb. En
anden er, at det er relevant at følge hvordan
børn bliver behandlet af myndighederne, hvis
de kommer på kant med loven.
Anmeldelser for berigelseskriminalitet
udgjorde i 2017 cirka halvdelen af alle
lovovertrædelser for personer under 19 år, og
heraf vedrørte knap halvdelen indbrud. Drabs-
og voldsforbrydelser udgjorde 10 procent
og seksualforbrydelser fem procent af de
anmeldte forhold for denne aldersgruppe.
110
Grønlands Politis årsstatistik giver et
umiddelbart overblik over kriminalitets-
udviklingen baseret på anmeldte forhold. Disse
data bidrager til Grønlands Statistiks udgivelse
”Kriminalitet 2013-2017”.
111
Grønlands Politis
sagssystem understøtter dog ikke en nøjere
statistisk inddeling af data om, for eksempel,
følgende emner:
• Hvor mange 15-17-årige, der har været
tilbageholdt.
• Hvor mange af de tilbageholdte mindreårige,
der har siddet i isolation.
• Hvor mange anmeldte sager, der har ført til
en retssag (tiltale).
• I hvor mange sager en mindreårig er dømt til
foranstaltning og for hvilken type kriminalitet,
fordelt efter alder
112
Når mindreårige lovovertrædere skal afsone i
anstalt, vil det næsten udelukkende være for
meget alvorlig kriminalitet, for eksempel drab.
Kriminallovens udgangspunkt er, at unge under
18 år hovedsageligt idømmes advarsel eller
bøde, idet strengere foranstaltninger kun må
idømmes, hvis særlige omstændigheder gør
det påkrævet.
113
Er anbringelse nødvendig, vil
udgangspunktet være at placere den unge i en
institution uden for Kriminalforsorgen.
114
I 2014
åbnede Naalakkersuisut i Sisimiut en sikret,
socialpædagogisk institution for 15-17-årige.
115
Institutionen, Isikkivik, har otte pladser, og heraf
er halvdelen i åben afdeling.
Det er vigtigt for resocialiseringen af
mindreårige lovovertrædere, at de er omgivet
af kompetent personale, som kan varetage
mindreåriges særlige behov for støtte. Lige så
vigtigt er det, at de handlingsplaner, der lægges
for de unge, er forankret hos veluddannet
personale, som koordinerer indsatsen
mellem alle involverede myndigheder. Det vil
i praksis særligt være Kriminalforsorgen og
kommunerne. Det er således nødvendigt for
at sikre et fornuftigt forløb for de mindreårige
under afsoning og frem mod løsladelse,
at der sker løbende koordinering mellem
anbringelsesstedet og den kommune, som har
et ansvar for den unge både under afsoningen
og efter løsladelse. Et tilsvarende behov for
særlig opmærksomhed og koordination kan
gøre sig gældende over for særligt udsatte
unge, der er fyldt 18 år.
Vi anbefaler, at:
• Grønlands Politi, eventuelt i samarbejde
med Grønlands Statistik, overvejer,
hvordan indsamlingen af oplysninger kan
forbedres, således at der løbende kan
offentliggøres en mere detaljeret statistik for
ungdomskriminalitet, herunder blandt andet i
forhold til antallet af tilbageholdelser af børn,
brugen af isolation over for børn, antallet af
fældende afgørelser, tilbagefald mv.
• Kriminalforsorgen i Grønland i samarbejde
med kommunerne løbende koordinerer
den socialfaglige indsats i forhold til unge
indsatte i form af uddannelse, arbejde,
misbrugsbehandling mv., med henblik på at
den unge efter endt afsoning kan leve et liv
integreret i samfundet og fri for ny kriminalitet.
21
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0022.png
NOTER
1 Altinget, Aftale om satspuljen på social- og
indenrigsområdet 2017-2020, 4. november
2016, tilgængelig på https://www.altinget.
dk/misc/aftaletekst-og-oekonomioversigt-
satspuljen-2017.pdf
2 Socialstyrelsen, Analyserapport – Initiativ
om understøttelse af det grønlandske selv-
styre på området for socialt udsatte børn og
unge i Grønland, september 2017, tilgænge-
lig på https://socialstyrelsen.dk/filer/tvaer-
gaende/stotte-til-udsatte-born-og-unge-i-
gronland-analyserapport-final-dk.pdf.
3 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om støt-
te til børn, tilgængelig på http://lovgivning.
gl/lov?rid={C0568A94-99F2-442B-A3EB-
554FDBF9F77F}.
4 Bemærkninger til lovforslaget bag Inatsis-
artutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om støtte til
børn, punkt 1.1, tilgængelig via link fra hjem-
mesiden nævnt i noten ovenfor.
5 Bemærkninger til lovforslaget bag Inatsi-
sartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om støtte
til børn, punkt 2.2, tilgængelig via link fra
hjemmesiden nævnt i noten ovenfor.
6 FN’s Børnekomité, Concluding observations
on the fifth periodic report of Denmark, 26
October 2017 (CRC/C/DNK/CO/5), punkt 19
og 21, tilgængelig på http://www.un.org/en/
ga/search/view_doc.asp?symbol=CRC/C/
DNK/CO/5. Se en uofficiel oversættelse af
komitéens anbefalinger på Institut for Men-
neskerettigheders hjemmeside: https://
menneskeret.dk/monitorering/internationa-
le-rapporter/rapportering-fns-traktatkomite-
er/fns-komite-barnets.
7 Departementet for Sociale Anliggender,
Familie, Ligestilling og Justitsvæsen, Fat-
tigdom og ulighed – Redegørelse om
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
ulighed og fattigdom samt mulighederne
for at fastsætte en fattigdomsgrænse,
2018, side 3, tilgængelig på https://na-
alakkersuisut.gl/da/Naalakkersuisut/
Nyheder/2018/02/260218-Redegoerelse-
om-ulighed-og-fattigdom
Naalakkersuisut, Killiliisa – Lad os sætte
grænser, Naalakkersuisuts strategi mod sek-
suelle overgreb 2018-2022, juli 2018, side 7,
tilgængelig på https://naalakkersuisut.gl/~/
media/Nanoq/Files/Publications/Familie/
DK/Killiliisa_dk.pdf
Inatsisartutbeslutning om, at Naalakkersu-
isut senest til EM2019 pålægges at udarbej-
de en national handlingsplan målrettet mod
at nedbringe omsorgssvigt af børn og unge,
21. november 2018, efterårssamlingen 2018,
dagsordenspunkt 171.
Dette afsnit er baseret på dele af afsnittet
”Den internationale ramme” i ”Børn – status
2015-2016”, en delrapport i ”Menneskeret-
tigheder i Danmark – Status 2015-2016”,
Institut for Menneskerettigheder, 2016.
Se for eksempel FN’s Konvention om Bor-
gerlige og Politiske Rettigheder, artikel 24.
FN’s Børnekonvention, artikel 1.
Bekendtgørelse nr. 90 af 7. oktober 1993.
FN’s Børnekonvention er offentliggjort i
Nalunaarutit 1993, Serie A, s. 309.
FN’s Børnekonvention, artikel 2.
FN’s Børnekonvention, artikel 3.
FN’s Børnekomité, General comment No. 14
(2013) on the right of the child to have his or
her best interests taken as a primary consid-
eration (art. 3, para. 1), 29. maj 2013, (CRC
/C/GC/14).
FN’s Børnekomités bemærkninger til
Børnekonventionens artikel 6 i General
22
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0023.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
Comment no. 5 (2003) on general measures
of implementation of the Convention on the
Rights of the Child (arts. 4, 42 and 44, para.
6), 27. november 2003 (CRC/GC/2003/5),
side 4.
18 Manfred Nowak, “A Commentary on the
United Nations Convention on the Rights of
the Child, Article 6, The Right to Life, Sur-
vival and Development”, Martinus Nijhoff
Publishers, 2005.
19 FN’s Børnekonvention, artikel 12.
20 FN’s Børnekonvention, artikel 16.
21 FN’s Børnekonvention, artikel 5.
22 Bekendtgørelse nr. 2 af 11. januar 2016 af
valgfri protokol af 19. december 2011 om en
procedure for henvendelser til konventionen
af 20. november 1989 om barnets rettighe-
der. Se erklæringen om territorial dækning
sidst i dokumentet.
23 FN’s Konvention om Borgerlige og Politiske
Rettigheder, artikel 24.
24 FN’s Konvention om Borgerlige og Politiske
Rettigheder, artikel 10.
25 FN´s konvention om Økonomiske, Sociale
og Kulturelle Rettigheder, artikel 10.
26 FN´s konvention om Økonomiske, Sociale
og Kulturelle Rettigheder, artikel 13.
27 Den Europæiske Menneskerettighedskon-
vention, artiklerne 5, 3 og 13. Konventionen
er indarbejdet i grønlandsk lovgivning ved
anordning nr. 814 af 18. september 2001 om
ikrafttræden for Grønland af lov om Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
28 Guiden til Menneskerettigheder og Ver-
densmål, Institut for Menneskerettigheder,
tilgængelig via http://sdg.humanrights.dk
29 Aviâja Egede Lynge, Børnetalsmand, Hvorfor
og hvornår giver Verdensmålene mening i
Grønland? Oplæg til CSR Konferencen, 15.
August 2018, tilgængelig via http://ny.csr.
gl/Portals/0/vedhæftede%20filer/CSR%20
Konference%202018/12.%20Oplæg%20
Aviâja%20Egede%20Lynge.pdf
30 FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling,
Verdens Bedste Nyheder, tilgængelig via
https://www.verdensmaal.org
31 Lov nr. 473 af 12. juni 2009 om Grønlands
selvstyre, § 16.
32 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om støt-
te til børn, tilgængelig på http://lovgivning.
gl/lov?rid={C0568A94-99F2-442B-A3EB-
554FDBF9F77F}.
33 Grønlands Statistik, Grønlands befolkning
2018, 1. oktober 2018, tilgængelig på: http://
www.stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&versi
on=201806&sc=BE&subthemecode=O1&col
code=O
34 Se blandt andet rapport fra tilsynsenheden
under Departementet for Sociale Anliggen-
der vedrørende Kommuneqarfik Sermer-
sooq, juni 2017. Departementets tilsynsrap-
porter med kommunernes sagsbehandling
i socialsager vedrørende børn er tilsendt
Institut for Menneskerettigheder, instituttets
sagsnr. 17/00867. MIOs rejserapporter kan
findes på http://mio.gl/videnscenter/mios-
publikationer/rejserapporter/?lang=da.
35 Cecilia P. Pedersen m.fl., Ingen børn skal
vokse op i fattigdom, 2013, MIO og Sta-
tens Institut for Folkesundhed, side 6,
tilgængelig på http://mio.gl/wp-content/
uploads/2017/07/SJ20170717133651321-
DOR1371937.pdf.
36 Birgit V. Niclasen (red.), Trivsel og sundhed
blandt folkeskoleelever i Grønland – resul-
tater fra skolebørnsundersøgelsen HBSC
Greenland i 2014, Statens Institut for Fol-
kesundhed, 2015, side 179, tilgængelig via
https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/groen-
land.
37 Grønlands Politi, Årsstatistik 2017, figur 6.0,
tilgængelig på https://politi.gl/-/media/
mediefiler/pdf/gl/aarsstatistik2017.pdf?la=d
a&hash=B6A85F8E487AC5D7FECE3DBCF1
688CDFF220789E.
38 Young, Revich og Soininen, Suicide in cir-
cumpolar regions: an introduction and over-
view, International Journal of Circumpolar
Health, 2015, tilgængelig her: https://www.
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25742881.
39
Inger Katrine Dahl-Petersen m.fl. (red.),
Be-
folkningsundersøgelsen i Grønland 2014 –
23
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0024.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
levevilkår, livsstil og helbred, Statens Institut
for Folkesundhed, 2016, side 65, tilgængelig
via https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/
groenland.
40 Inatsisartutlov nr. 11 af 22. november 2011
om Børnetalsmand og Børneråd.
41 Inatsisartutlov nr. 11 af 22. november 2011
om Børnetalsmand og Børneråd, § 8.
42 Inatsisartutlov nr. 11 af 22. november 2011
om Børnetalsmand og Børneråd, §§ 11 og 12.
43 Inatsisartutlov nr. 11 af 22. november 2011
om Børnetalsmand og Børneråd, § 14.
44 Mere information er tilgængelig på https://
nakuusa.gl.
45 Grønlands selvstyre, Finanslov for 2018, side
275, tilgængelig på http://naalakkersuisut.
gl/~/media/Nanoq/Files/Attached%20Fi-
les/Finans/DK/Finanslov/2018/FL2018%20
%20med%20sidetal%20linket%20ind-
holdsfortegnelse%20og%20underskrift%20
%20DK.pdf.
46 Se mere om Den Centrale Rådgivningsen-
hed på https://www.centralraadgivningsen-
hed.gl/forside/.
47 Se mere om Saaffiks ændrede funktion på
https://www.saaffik.gl/nyheder-1/udtalelse-
om-saaffiks-funktion/.
48 MIO’s årsrapporter er tilgængelige her:
http://mio.gl/videnscenter/mios-publikatio-
ner/mios-aarsrapporter/?lang=da.
49 Se mere på https://www.peqqik.gl/da-DK/
Kontakt/Telefon_Raadgivning
50 Naalakkersuisut, TUSAANNGA – Telefon-
rådgivning, pressemeddelelse, 7. december
2018, tilgængelig på https://naalakker-
suisut.gl//da/Naalakkersuisut/Nyhe-
der/2018/12/0712_tusaannga, og KNR, Ny
telefonlinje samler hjælpen til alle, nyhed,
24. januar 2019, tilgængelig på https://
knr.gl/da/nyheder/ny-telefonlinje-samler-
hj%C3%A6lpen-til-alle.
51 Inatsisartutlov nr. 7 af 1. juni 2017 om Om-
budsmanden for Inatsisartut, § 12, stk. 1.
52 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om
støtte til børn, § 60.
53 Landstingsforordning nr. 11 af 12. november
2001 om socialvæsenets styrelse og organi-
sation, som ændret ved Inatsisartutlov nr. 47
af 23. november 2017 om ændring af lands-
tingsforordning om socialvæsenets styrelse
og organisation (Effektivisering af sagsbe-
handlingen i Det Sociale Ankenævn), § 8.
54 FN’s Børnekonvention, artikel 6.
55 FN’s Børnekonvention, artiklerne 27 og 18,
stk. 2.
56 FN’s Børnekonvention, artikel 27.
57 FN’s Børnekonvention, artikel 19.
58 FN’s Børnekomité, Concluding observa-
tions on the fifth periodic report of Denmark,
26 October 2017 (CRC/C/DNK/CO/5),
tilgængelig på http://www.un.org/en/ga/
search/view_doc.asp?symbol=CRC/C/DNK/
CO/5.
59 FN’s Børnekomité, Concluding observations
on the fifth periodic report of Denmark, 26
October 2017 (CRC/C/DNK/CO/5), punkt
21, tilgængelig via link i noten ovenfor.
60 FN’s Børnekomité, Concluding observations
on the fifth periodic report of Denmark, 26
October 2017 (CRC/C/DNK/CO/5), punkt 32
og 35 b, tilgængelig via link i noten ovenfor.
61 FN’s Konvention om Økonomiske, Sociale
og Kulturelle Rettigheder, artikel 10, 11 og 12.
62 FN’s Komité om Økonomiske, Sociale og
Kulturelle Rettigheder, Concluding observa-
tions on the fifth periodic report of Denmark,
adopted by the Committee at its fiftieth
session (29 April-17 May 2013) 6. juni 2013
(E/C.12/DNK/CO/5), punkt 16.
63 En række love om børns forhold trådte i kraft
for Grønland 1. juli 2016, herunder blandt
andet anordning nr. 680 af 6. juni 2016 om
ikrafttræden for Grønland af forældrean-
svarsloven.
64 Cecilia P. Pedersen og Peter Bjerregaard
”Det svære ungdomsliv. Unges trivsel i Grøn-
land 2011 – en undersøgelse af de ældste
folkeskoleelever”, 2012, Statens Institut for
Folkesundhed.
24
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0025.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
65 Else Christensen og Siddhartha
Baviskar,”Unge i Grønland – med fokus på
seksuelle overgreb”, SFI – Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, 2015, side 10
f. og 76.
66 Else Christensen og Siddhartha
Baviskar,”Unge i Grønland – med fokus på
seksuelle overgreb”, SFI 2015, side 76.
67 Flemming Balvig, ”Kriminalitet og retsbe-
vidsthed – i Grønland”, Justitsministeriet,
2014, side 19. Undersøgelsen er tilgængelig
på Justitsministeriets hjemmeside, http://
www.justitsministeriet.dk/sites/default/
files/media/Arbejdsomraader/Forskning/
Forskningspuljen/Kriminalitet%20og%20
retsbevidsthed%20i%20Gronland.pdf
68 Grønlands Politi, Årsstatistik 2017, tabel 1.13
sammenholdt med tabel 1.15, tilgængelig på
https://politi.gl/-/media/mediefiler/pdf/gl/
aarsstatistik2017.pdf?la=da&hash=B6A85F
8E487AC5D7FECE3DBCF1688CDFF22078
9E
69 Grønlands Politi, Årsstatistik 2017, tabel 1.14.
70 Justitsministeriets svar af 16. januar 2019 på
Folketingsspørgsmål nr. 3 (L 123) vedrøren-
de forslag til lov om ændring af kriminallov
for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Seksualforbrydelser m.v.), tilgængeligt på
https://www.ft.dk/samling/20181/lovfor-
slag/l123/spm/3/svar/1548028/index.htm
71 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om
støtte til børn, § 8.
72 Se for eksempel Departementet for Familie,
Ligestilling og Sociale Anliggender, Tilsyns-
rapport, juridisk sektortilsyn vedr. forvaltning
af de sociale regelsæt indenfor børneområ-
det i Kommuneqarfik Sermersooq (Ittoqqor-
toormiit, Paamiut & Nuuk), 2. juni 2017,
Tilsynsrapport fra ekstraordinært sektortil-
syn vedr. forvaltning af de sociale regelsæt
indenfor børneområdet i Kommune Kujal-
leq, januar 2017, og Tilsynsrapport, juridisk
sektortilsyn vedr. forvaltning af de sociale
regelsæt indenfor børneområdet i Qeqqata
Kommunia, 22. december 2016 (Institut for
Menneskerettigheders sagsnr. 17/00867).
73 Departementet for Familie, Ligestilling og
Sociale Anliggender, Opfølgende tilsyns-
rapport, Juridisk sektortilsyn, Socialforvalt-
ningen i Tasiilaq og dens forvaltning af det
sociale regelsæt indenfor børneområdet,
20. juni 2017, side 4-5 (Institut for Menne-
skerettigheders sagsnr. 17/00867).
74 Departementet for Familie, Ligestilling og
Sociale Anliggender, Opfølgende tilsyns-
rapport, Juridisk sektortilsyn, Socialforvalt-
ningen i Tasiilaq og dens forvaltning af det
sociale regelsæt indenfor børneområdet,
20. juni 2017, side 5 (Institut for Menneske-
rettigheders sagsnr. 17/00867).
75 Departementet for Familie, Ligestilling og
Sociale Anliggender, Opfølgende tilsyns-
rapport, Juridisk sektortilsyn, Socialforvalt-
ningen i Tasiilaq og dens forvaltning af det
sociale regelsæt indenfor børneområdet,
20. juni 2017, side 7-8 (Institut for Menneske-
rettigheders sagsnr. 17/00867).
76 MIO’s rejserapporter kan findes på http://
mio.gl/videnscenter/mios-publikationer/
rejserapporter/?lang=da
77 Se mere om Den Centrale Rådgivningsen-
hed på https://www.centralraadgivningsen-
hed.gl/forside/.
78 Se mere om Saaffiks ændrede funktion på
https://www.saaffik.gl/nyheder-1/udtalelse-
om-saaffiks-funktion/.
79 Inatsisartutbeslutning om, at Naalakkersu-
isut senest til EM2019 pålægges at udarbej-
de en national handlingsplan målrettet mod
at nedbringe omsorgssvigt af børn og unge,
21. november 2018, efterårssamlingen 2018,
dagsordenspunkt 171.
80 Betænkning afgivet af Familie- og Sund-
hedsudvalget vedrørende forslag til Inat-
sisartutbeslutning om, at Naalakkersuisut
senest til EM2019 pålægges at udarbejde
en national handlingsplan målrettet mod at
nedbringe omsorgssvigt af børn og unge,
15. november 2018, efterårssamlingen
2018, dagsordenspunkt 171, tilgængelig
på https://ina.gl/dvd/EM2018/pdf/me-
dia/2537758/pkt171_em2018_bf33_om-
25
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0026.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
sorgssvigt_af_boern-og-unge_bet_2beh_
da.pdf
81 Naalakkersuisoq for Sundhed, Sociale
Anliggender og Justitsområdets svarnotat
til 1. behandling af forslag til Inatsisartutbe-
slutning om, at Naalakkersuisut senest til
EM2019 pålægges at udarbejde en national
handlingsplan målrettet mod at nedbringe
omsorgssvigt af børn og unge, 12. oktober
2018, efterårssamlingen 2018, dagsordens-
punkt 171, tilgængelig på https://ina.gl/
dvd/EM2018/pdf/media/2536151/pkt171_
em2018_bf33_omsorgssvigt_af_boern-og-
unge_sn_1beh_da.pdf
82 Børnerettighedsinstitutionen MIO,
Børnerettighedsinstitutionen MIO’s arbejde
2015-2018, 2018, tilgængelig på http://mio.
gl/wp-content/uploads/2018/11/2018_11_
mio_arb_15-18_web2.pdf
83 Naalakkersuisoq for Sundhed, Sociale
Anliggender og Justitsområdets svarnotat
til 2. behandling af forslag til Inatsisartut-
beslutning om, at Naalakkersuisut senest til
EM2019 pålægges at udarbejde en national
handlingsplan målrettet mod at nedbringe
omsorgssvigt af børn og unge, 19. november
2018, efterårssamlingen 2018, dagsordens-
punkt 171, tilgængelig på https://ina.gl/
dvd/EM2018/pdf/media/2537956/pkt171_
em2018_bf33_omsorgssvigt_af_boern-og-
unge_sn_2beh_da.pdf
84 FN’s Børnekonventions artikel 3.
85 FN’s Børnekonventions artikel 12.
86 FN’s Børnekonventions 20.
87 FN’s Børnekonventions artikel 19 og 20.
88 SFI – Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd, Tema om anbragte børn i Dan-
mark – nøgletal og oversigt, tilgængelig på
https://www.sfi.dk/temaer/anbragte-boern/
89 Departementet for Familie og Justitsvæsen,
”Afdækning, Handleplaner, Anbragte Børn
og Unge”, 2015, side 2 og 13.
90 Niels Jørgen Mau Pedersen, Marianne Schø-
ler Kollin, Anne Line Tenney Jordan og Lasse
Hønge Flarup
”Inkorporering af FN’s børnekonvention
i Grønland. En analyse af økonomiske og
administrative aspekter gennem sammen-
ligning med Norge.”, KORA, Det Nationale
Institut for Kommuners og Regioners Ana-
lyse og Forskning, 2016, side 7.
91 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om
støtte til børn, § 27.
92 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om
støtte til børn, § 28.
93 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om
støtte til børn, § 27, stk. 2, og § 28, stk. 3. Se
dog også § 28, stk. 4.
94 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om
støtte til børn, §§ 46-47.
95 Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om
støtte til børn, § 42.
96 Forslag til Inatsisartutbeslutning EM
2018/158, tilgængeligt på https://ina.gl/
samlinger/oversigt-over-samlinger/sam-
ling/punktliste/ (søg på 158).
97 Forslag til Inatsisartutbeslutning EM
2018/158, tilgængeligt på https://ina.gl/
dvd/EM2018/pdf/media/2535067/pkt158_
em2018_bf33_strategiplan_for_boern_og_
unge_mtho_inuit_ataqatigiit_da.pdf
98 Naalakkersuisoq for Sundhed, Sociale
Anliggender og Justitsområdet, Svarnotat
til 2. behandling af Forslag til Inatsisartutbe-
slutning EM2018/158, 28. november 2018,
tilgængeligt på https://ina.gl/dvd/EM2018/
pdf/media/2538181/pkt158_em2018_bf33_
strategiplan_for_boern_og_unge_sn_2beh_
da.pdf
99 Se f.eks. FN’s Konvention om Borgerlige og
Politiske Rettigheders artikler 9-10 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventi-
ons artikler 5-6.
100 Senest udgivet som et kapitel i vores rap-
port ”Menneskerettigheder i Grønland –
Status 2016”, men forventes udgivet som
selvstændig rapport i 2019.
101 FN’s Konvention om Borgerlige og Politi-
ske Rettigheder, artikel 10, stk. 3. Se Dan-
marks forbehold nederst i bekendtgørelse
26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0027.png
BØRN OG UNGE – STATUS I GRØNLAND 2019
nr. 30 af 29. marts 1976 af international
konvention af 16. december 1966 om
borgerlige og politiske rettigheder med
tilhørende valgfri protokol.
102 FN’s Børnekonventions artikel 37.
103 FN’s Børnekonventions artikel 37 og 40
samt Europarådets Ministerkomités Re-
kommandation Rec(2006)2 om De Euro-
pæiske Fængselsregler, artikel 11(1) og
11(2), og FN’s Konvention om Borgerlige og
Politiske Rettigheder, artikel 10, hvorefter
tiltalte unge skal holdes adskilt fra voksne.
104 United Nations Standard Minimum Rules
for the Administration of Juvenile Justice
(The Beijing Rules), tilgængelige her:
http://www.un.org/documents/ga/res/40/
a40r033.htm.
105 United Nations Rules for the Protection of
Juveniles Deprived of their Liberty (The Ha-
vana Rules), tilgængelige her: http://www.
un.org/documents/ga/res/45/a45r113.
htm.
106 United Nations Guidelines for the Preven-
tion of Juvenile Delinquency (The Riyadh
Guidelines), tilgængelige her: http://www.
un.org/documents/ga/res/45/a45r112.
htm.
107 FN’s Børnekomité, General Comment
No. 10 (2007), Children’s rights in juvenile
justice (document CRC/C/GC/10), side 26,
tilgængelig her: https://tbinternet.ohchr.
org/_layouts/treatybodyexternal/Down-
load.aspx?symbolno=CRC%2fC%2fGC%2f
10&Lang=en
108 Guidelines of the Committee of Ministers
of the Council of Europe on Child friendly
Justice, 2010. Se mere på Europarådets
hjemmeside: https://www.coe.int/en/web/
children/child-friendly-justice.
109 Grønlands Politi, Årsstatistik 2016, figur 4.0,
tilgængelig på https://politi.gl/-/media/
mediefiler/pdf/gl/aarsstatistik2016.pdf?l
a=da&hash=C924018D2DF1D499BBCBB
752094D576B4C33CAD2, og Årsstatistik
2017, figur 4.0, tilgængelig på https://politi.
gl/-/media/mediefiler/pdf/gl/aarsstati-
stik2017.pdf?la=da&hash=B6A85F8E487
AC5D7FECE3DBCF1688CDFF220789E.
Det fremgår af forordet til Årsstatistik 2016,
at tallene i figur 4.0 vedrører anmeldte
forhold. Der er ikke tal for børn og unge i
alderen 0-17 år (svarende til definitionen af
et barn i FN’s Børnekonvention).
110 Grønlands Politi, Årsstatistik 2017, figur 4.2
og 4.3. Se også Grønlands Statistik, Krimi-
nalitet 2013-2017, tilgængelig her: http://
www.stat.gl/publ/da/KR/201801/pdf/Kri-
minalitet%202013-2017.pdf
111 Grønlands Statistik, Kriminalitet 2013-2017,
tilgængelig her: http://www.stat.gl/dialog/
main.asp?lang=da&version=201801&sc=KR
&subthemecode=o18&colcode=O.
112 Grønlands Politis brev af 31. oktober 2017
til Institut for Menneskerettigheder, institut-
tets dokumentnr.
16/03393-7.
113 Kriminallov for Grønland, lovbekendtgø-
relse nr. 1045 af 7. september 2017, §§ 129,
131, 144 og 146. Se også § 152 og § 234, stk.
2.
114 Kriminallov for Grønland, lovbekendtgø-
relse nr. 1045 af 7. september 2017, § 234,
stk. 2.
115 Se mere om Isikkivik på Naalakkersuisuts
hjemmeside for døgninstitutioner http://
www.uupi.gl/da/Institutioner/BogU/Isik-
kivik og http://naalakkersuisut.gl/da/Na-
alakkersuisut/Nyheder/2014/04/Officiel-
aabning.
27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 129: Henvendelse af 16/1-25 fra Foreningen MAPI om status om anbringelsessager i Grønland og manglende retssikkerhed
2965956_0028.png