2024-2
30. oktober 2024
All. nr./brevnr.:
2023-907-0002-8
Sull./sagsbeh.: MH
Yderst uheldigt sprogbrug i Kommune Kujalleqs afgørelse til
borger
Ombudsmanden modtog i 2023 en sagsbehandlingstidsklage fra en bor-
ger. Vedlagt klagen var en kopi af Kommune Kujalleqs (herefter kom-
munen) afgørelse om anbringelse af borgerens barn uden for hjemmet
med samtykke.
På baggrund af sprogbruget, tonen og formuleringerne i kommunens
afgørelse, valgte ombudsmanden at iværksætte en undersøgelse af
egen drift.
Ombudsmanden fandt, at sprogbruget i afgørelsen ikke er i overens-
stemmelse med principperne for god forvaltningsskik, som anfører, at
offentlige myndigheder skal optræde venligt og hensynsfuldt overfor
borgerne i både skrift og tale. Efter ombudsmandens opfattelse var der
i afgørelsen overordnet tale om en uhøflig og nedladende tone.
Dette fandt ombudsmanden yderst uheldigt.
Kommunen oplyste i sin udtalelse til ombudsmanden, at kommunen an-
ser formuleringerne i afgørelsen som et enkeltstående tilfælde, som ikke
er udtryk for kommunens intentioner om samarbejde med borgerne.
Ombudsmanden tog kommunens udtalelse til efterretning og foretog sig
på den baggrund ikke yderligere, og afsluttede sin behandling af sagen.