Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2965628_0001.png
PRESSEMEDDELELSE
Regstrup den 15. januar 2025
Kontanthjælpsreform diskriminerer adopterede
Den nye kontanthjælpsreform, som træder i kraft her i 2025, diskriminerer alvorligt
internationalt adopterede sammenlignet med nationalt adopterede og danskere født ind i
deres familie.
Reformen indeholder følgende to afgørende elementer: Dels indføres skærpede
optjeningsregler, som udvider den gruppe af borgere, som kommer på lavere
kontanthjælpsydelse end andre, og dels indføres en ny arbejdspligt på op til 37 ugentlige
timer i nyttejob for dem, der ikke opfylder kravene til ophold og arbejde inden for de
seneste 10 år.
Gruppen af borgere, der rammes af loven, udvides ved at optjeningskravet nu kommer til
at gælde alle, der er indrejst til Danmark efter den 2. april 1968, hvor det hidtil kun gjaldt
personer indrejst efter 1. januar 2008. Da adopterede typisk er kommet til Danmark som
små børn, og man først kan komme i kontanthjælpssystemet som voksen, betyder den
nye skæringsdato for indrejse, at den gruppe af adopterede, der principielt er omfattet,
øges fra forholdsvis få til mange tusinde.
Adoption & Samfund finder dette stærkt bekymrende. Adopterede er i deres familier vokset
op med den opfattelse, at de også juridisk er ligeværdige familiemedlemmer og
samfundsborgere, og alle adopterede har en berettiget tiltro til, at de er ligestillede med
alle andre danskere i det danske samfund. Som interesseorganisation for adopterede og
adoptivfamilier, finder Adoption & Samfund det aldeles uacceptabelt, at der indføres
kontanthjælpsregler, som underminerer ligestillingen mellem borgerne i det danske
samfund.
Adoption & Samfund mener endvidere, at det er både politisk uklogt og uetisk, at dansk
lovgivning rejser tvivl om adopteredes tilhørsforhold til det danske samfund – både i
almindelighed og ganske særligt i en tid, hvor der er en omfattende kritik af den måde,
adoptionerne er blevet forvaltet på – også fra de ansvarlige myndigheders side. Dette er
en kritik, som har bragt mange, adopterede i tvivl om deres identitet og tilhørsforhold, og
netop i denne situation, er det særdeles vigtigt, at Danmark favner de adopterede og uden
forbehold selvfølgelig behandler dem som ligestillede borgere.
Side 1
Adoption & Samfund
Sekretariatet
Severinsmindevej 6, 4420 Regstrup
E-mail:
[email protected]
- Tlf. 6592 0018
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Henvendelse af 15/1-24 fra Adoption & Samfund om, at kontanthjælpsreform diskriminerer adopterede, hvilket er i modstrid med adoptionsloven paragraf 16
2965628_0002.png
Adoption & Samfund ønsker på denne baggrund en omgående revision og ændring af
kontanthjælpsreformen, således at det sikres, at ingen adopterede stilles ringere eller
diskrimineres i forhold til andre danske borgere, herunder nationalt adopterede og
danskere født ind i deres familie.
Se uddybende oplysninger på næste side.
Med venlig hilsen
Michael Paaske
Forperson
Adoption & Samfund
E-mail:
[email protected]
Mobil: 2389 7151
Adoption & Samfund
Sekretariatet
Severinsmindevej 6, 4420 Regstrup
E-mail:
[email protected]
- Tlf. 6592 0018
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Henvendelse af 15/1-24 fra Adoption & Samfund om, at kontanthjælpsreform diskriminerer adopterede, hvilket er i modstrid med adoptionsloven paragraf 16
2965628_0003.png
Side 2
Uddybende oplysninger
Adoption & Samfund er opmærksom på, at også andre grupper end de internationalt
adopterede diskrimineres med denne nye lov, og at hensigten med loven er at ramme
”kvinder med ikke-vestlig baggrund, der ikke er en del af det danske arbejdsmarked”.
Når man nu vælger at benytte etnisk/national baggrund som kriterie for forringelse af
sociale rettigheder for danske statsborgere, ser Adoption & Samfund det som endnu et
historisk skridt væk fra den grundholdning, at alle danske statsborgere er lige i vores
samfund.
I denne henvendelse er vores fokus imidlertid diskrimination af nogle adopterede i forhold
til andre adopterede og i forhold til ikke-adopterede borgere.
Institut for Menneskerettigheder konstaterer i deres to høringssvar om udkast til
lovforslaget (den 26. februar 2024 og den 12. august 2024), at loven kan stride mod
Grundloven, fordi den kan skubbe borgere ud i fattigdom under et eksistensminimum, og
at den muligvis også overtræder diskriminationsforbuddet i en række konventioner, blandt
andet Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Afgørelser fra den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol har fastslået, at diskrimination på grund af nationalitet eller
etnicitet kræver meget tungtvejende grunde. Diskriminerende lovgivning skal være saglig
og proportional – det vil sige stå i et rimeligt forhold til de ønskede mål.
Institut for Menneskerettigheder vurderer, at proportionaliteten ikke umiddelbart er til stede,
da den forventede beskæftigelseseffekt forventes at være forsvindende lille i forhold til den
ramte målgruppe.
Adoption & Samfund stiller på denne baggrund følgende spørgsmål: Hvilke tungtvejende
og saglige grunde er der til, at nogle adopterede skal diskrimineres i forhold til andre
adopterede og ikke-adopterede?
Reformen rammer de mest sårbare og de unge hårdt
Borgere kommer typisk i kontakt med kontanthjælpssystemet, når alt andet er bristet – for
eksempel hvis man er eller bliver ramt af sygdom, herunder psykisk sygdom.
Adoption & Samfund
Sekretariatet
Severinsmindevej 6, 4420 Regstrup
E-mail:
[email protected]
- Tlf. 6592 0018
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Henvendelse af 15/1-24 fra Adoption & Samfund om, at kontanthjælpsreform diskriminerer adopterede, hvilket er i modstrid med adoptionsloven paragraf 16
2965628_0004.png
Side 3
Undersøgelser både i Danmark og udlandet viser samstemmende, at adopterede har en
statistisk forøget risiko for psykisk sygdom og andre former for sårbarhed end den øvrige
befolkning. Tallene er små, men for dem, der er ramt, er det alvorligt. Og det kan være
fatalt at blive skubbet yderligere ud over kanten.
Specielt for unge er kontanthjælpen så lille, at selv få hundrede kroners reduktion betyder
alverden, og det er helt urimeligt at blive udsat for en sådan reduktion på grund af noget,
man ikke selv har haft indflydelse på, nemlig at man er adopteret fra udlandet.
Ydermere har de helt unge voksne ikke haft en reel mulighed for at opfylde
beskæftigelseskravet på 2 �½ års beskæftigelse – medmindre de er gået meget tidligt ud af
skolen. Det skyldes, at uddannelse og skolegang ikke tæller med som beskæftigelse, når
man vurderer, om beskæftigelseskravet er opfyldt.
Kort sagt betyder disse nye regler, at internationalt adopterede stilles betydeligt dårligere
end nationalt adopterede og ikke adopterede, for eksempel hvis de har en særlig
sårbarhed, funktionsnedsættelse eller handikap, eller hvis de kommer ud for
livsomvæltende begivenheder som for eksempel sygdom, ulykker, stress eller dødsfald i
familien, som hindrer dem i at arbejde eller studere. Beskæftigelseskravet kan være
indirekte diskriminerende ikke blot ud fra etnicitet, men også i forhold til personer med
handikap.
Institut for Menneskerettigheder konstaterer desuden, at der er behov for mere viden om,
hvad der karakteriserer den gruppe, der påvirkes af lovændringen (køn, alder, familietyper,
job- og aktivitetsparathed, funktionsnedsættelser etc.), og hvordan gruppen påvirkes.
Adoption & Samfund kan hertil oplyse, at en af de befolkningsgrupper, der påvirkes af
lovændringerne, netop er de internationalt adopterede.
Kommunerne og jobcentrene er udtrykkeligt blevet pålagt at inddrage de internationalt
adopterede i målgruppen, og Adoption & Samfund mener, at denne diskrimination er i
modstrid med Adoptionslovens § 16, som ligestiller adoptivbørn med biologiske børn.
Jeg Ved adoption brydes den juridiske forbindelse til den adopteredes oprindelige slægt,
og ved international adoption betyder det, at man samtidig bryder med den adopteredes
oprindelige nationalitet og de rettigheder, der naturligt følger med.
Adoption & Samfund
Adoption & Samfund
Sekretariatet
Severinsmindevej 6, 4420 Regstrup
E-mail:
[email protected]
- Tlf. 6592 0018
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 127: Henvendelse af 15/1-24 fra Adoption & Samfund om, at kontanthjælpsreform diskriminerer adopterede, hvilket er i modstrid med adoptionsloven paragraf 16
2965628_0005.png
Side 4
Adoption & Samfund
Sekretariatet
Severinsmindevej 6, 4420 Regstrup
E-mail:
[email protected]
- Tlf. 6592 0018