NR. 44
30-01-2024
Har vi et velfungerende system for velfærdsinnovation?
Forskning og innovation er afgørende for at
forebygge og løse nutidige og fremtidige
velfærdsudfordringer. Den demografiske udvikling,
komplekse faglige problemstillinger og mangel på
arbejdskraft på centrale velfærdsprofessionsområder
stiller store krav til de danske kommuner og deres
opgavevaretagelse inden for grundskole- og
velfærdsområderne. Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd (DFiR) afsluttede i
sommeren 2023 et projekt, der fokuserer på den
praksisnære og anvendelsesorienterede forskning og
udvikling (FoU) ved professionshøjskoler og
erhvervsakademier. Projektets konklusioner peger på
behovet for et stærkere og mere systematisk samspil
mellem FoU på den ene side og den kommunale
praksis og hverdag på den anden side. På den
baggrund har DFiR lanceret et nyt projekt med fokus
på forskningsinformeret velfærdsinnovation i landets
kommuner.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR)
igangsatte i 2023 et treårigt analyseprogram om Videnba-
seret innovation for at sætte fokus på innovation, baseret
på og inspireret af forskning. Med et nyt projekt,
Forsk-
ningsinformeret velfærdsinnovation i kommunerne,
under-
søger DFiR, hvilke instrumenter der bedst kan understøtte
en øget grad af anvendelse af FoU i de kommunale vel-
færds- og uddannelsesopgaver. DFiR vil i projektet under-
søge hvem og hvad der udgør videnbroerne og -media-
torerne for velfærdsinnovation, hvilken systemunderstøt-
telse, der er i kommunerne til at sikre oversættelse af
forskningsinformeret viden og innovative løsninger, samt
hvilke relevante finansieringsinstrumenter, der findes til
støtte af den forskningsinformerede velfærdsinnovation.
Velfærdsinnovation omfatter løsninger eller processer,
der forbedrer borgernes velfærd, og som skal føre til,
at opgavevaretagelsen og ydelserne gøres klogere
og/eller at deres kvalitet højnes. Forskningsinformeret
velfærdinnovation kræver effektive broer mellem
forskning og innovation, der faciliterer udveksling og
deling, ibrugtagning, oversættelse samt videreudvik-
ling af ny viden og løsninger.
Dermed vil DFiR også afdække eventuelle potentialer og
barrierer for at fremme forskningsinformerede tilgange til
velfærdsinnovation i det kommunale landskab. Projektet
fokuserer på de kommunale opgaver inden for dagtil-
buds-, skole-, social-, beskæftigelses- og sundhedsområ-
derne.
Den kommunale velfærds trefoldige udfordring
Den kommunale opgavevaretagelse inden for velfærds-
områderne står over for en række strukturelle, økonomi-
ske og faglige udfordringer. Disse inkluderer demografi-
ske forandringer med en aldrende befolkning og stigende
mangel på arbejdskraft frem mod 2050, suppleret af ud-
fordringer med at rekruttere fagprofessionelle, der kan
varetage borgernære opgaver. En udvikling, der forventes
at blive forværret frem mod 2030.
Derudover skal kommunerne håndtere en lang række
komplekse og forbundne problemstillinger, herunder ud-
sathed, mistrivsel og ulighed inden for sundhed og ud-
dannelse, beskæftigelsesindsatser samt forebyggelse og
behandling af kroniske sygdomme og multisygdom. Sam-
tidig lægges flere forebyggelses- og sundhedsopgaver
over i kommunerne, der skal håndtere udvidelsen af det
nære sundhedsvæsen, presset af en stigende mængde
ældre og borgere med kroniske sygdomme, hvilket bela-
ster hospitalernes kapacitet.
Figur 1:
Procentvis budgetoverskridelse på udvalgte serviceområder,
2018-2022
10
8
6
Budgetoverskridelser i pct.
4
2
0
-2
-4
-6
-8
-10
2018
2019
2020
2021
2022
Note: Vægtet gennemsnit. Ikke korrigeret for opgaveændringer. I
2020-2022 er der således ikke korrigeret for merudgifter på grund af
Covid-19 og ukrainske flygtninge (og andre meropgaver). Budgetover-
1
Administration mv.
Sundhedsvæsen
Børn/unge med
særlige behov
Kultur og fritid
Folkeskolen
Tilbud til ældre
Voksne med
særlige behov
Vejvæsen
Dagtilbud