28. december 2022 blev alle 98 kommunalbestyrelser indberettet til Tilsynet for ikke at
fastsætte sagsbehandlingsfrister
og
offentliggøre dem tydeligt på hjemmesiden.
Rigsrevisionen udgav i februar 2016 en
beretning om Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne.
Formålet var at undersøge, om tilsynet var tilrettelagt
hensigtsmæssigt, planlagt og prioriteret på baggrund af væsentlighed og risiko, så tilsynet retter sig mod de væsentligste sager.
Folketinget besluttede med virkning fra den 1. april 2017 at flytte det kommunale tilsyn fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen. Samtidig blev det besluttet, med
kommunestyrelsesloven § 48 a, at Ankestyrelsens Tilsyn selv beslutter, hvilke sager de vil tage op.
I praksis betyder det, at Tilsynet kan se igennem fingre med indberetninger om ulovligheder, der foregår i kommunerne over for borgerne. Et utal af indberetninger
hældes i skraldespanden, og kommunerne kan fortsætte med ulovlighederne
til stor skade for borgernes retssikkerhed.
Vi har listet alle journalnumre op, som Tilsynet har haft ansvar for siden 1. april 2017, ud fra aktindsigter. Det fremgår af skemaet herunder, at en lang række
kommuner kontinuerligt ikke følger loven, uden Tilsynet griber alvorligt ind.
Bedøm selv,
hvad du mener om sagsbehandlingen i Tilsynet, fx med Odense kommune.
En forældregruppe kontakter i 2015 Socialministeriet, som orienterer om at de kan kontakte det kommunale tilsyn (dengang Statsforvaltningen). April 2016 indberettes
og efter 1 måned skriver Statsforvaltningen et høringsbrev til kommunen. Svar kommer måneden efter, men Statsforvaltningen foretager sig ikke noget, da
Ankestyrelsen får sagen 1. april 2017. Der går nu
>2 år og 4 måneder,
før Tilsynet sender et nyt høringsbrev (dvs. brev nr. 2 med spørgsmål). Der går 4 måneder, før
svar kommer fra kommunen. Herefter går der
>3 år og 9 måneder,
før Tilsynet tager fat i sagen, og
igen
skriver et (3.) høringsbrev med spørgsmål. Kommunalbestyrelsen
svarer februar 2023, og høringssvar
ligger og samler støv 10 måneder
i Tilsynet til den 18. december 2023, hvor stort set alle indberettede kommuners sager lukkes
ned (hvis ikke det allerede er sket).
Samlet sagsbehandlingstid for det kommunale tilsyn >7 år og 7 måneder.
Tilsynet varslede i den generelle udtalelse om sagsbehandlingsfrister, en stikprøvekontrol 2. halvår 2024. I oktober 2024 modtager Odense kommune
igen
et høringsbrev
om mulig tilsynssag. Vi konstaterer, at der fortsat
på nogle områder
(ældre, hjælpemidler o.l.) stadig er
præcis de samme ulovlige frister, som stod på hjemmesiden i
april 2016.
Tilsynet har således været nødt til at tage den lukkede sag op af skraldespanden, for at se på ulovlighederne igen.
Derfor har Tilsynet givet Odense kommune lov til af undlade at følge lovgivningen på nuværende tidspunkt
>8 år og 7 måneder.
Men det kan ingen se, med et nyt journalnummer,
så er den ”ny”
mulig
ulovlighed, der først skal undersøges. Tilsynet fører ikke statistik på sagsbehandlingstiden. Kun
for aktindsigt, som Folketinget har lovgivet om. Først hvis en kommunalbestyrelse får et tilsynsbrev, er man effektive med at lukke sager i Tilsynet. Det påvirker
direktørens resultatløn, hvis måltal for Tilsynet, aftalt med Indenrigsministeriet, ikke overholdes.
Hvem har dog besluttet, at kun 7 medarbejdere skal føre tilsyn med 98 kommuner på socialområdet? Tilsynet er en illusion.
** Ombudsmanden, link:
2018-11. Det kommunale tilsyns sagsbehandlingstid. Krav til udformning af underretninger,
5 md før stilling til høringsbrev er lang tid samt 2 år og 2 md. før sagen er afsluttet er for lang tid.
Kommunenavn
rød og fed tekst
= har en tilsynssag (tryk på j.nr. og brevet i Tilsynets udtalelsesdatabase åbner),
blå tekst og stjerne* = mulig tilsynssag,
grøn tekst og fed
= frikendt af Tilsynet, sort tekst ingen sag.
Hjemmesiden med sagsbehandlingsfrister, tryk på kommunenavn der er hyperlink.
Udarbejdet 28. december 2024 for #enmillionstemmer af Peter Hansen og Elizabeth Christensen