Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 95
Offentligt
2958730_0001.png
Analyse af afgiftsfritagelse
for biogas ved køb af oprin-
delsesgarantier
ANALYSE
December 2024
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 1
Indholdsfortegnelse
1 Sammenfatning...................................................................................................................................................2
2 Afgifter og støtte til biogas .............................................................................................................................3
3 Produktion og forbrug af biogas i Danmark ...........................................................................................5
4 Oprindelsesgarantier ........................................................................................................................................7
5 Vurdering af en afgiftsfritagelse for ustøttet biogas ..........................................................................9
6 EU-regler .............................................................................................................................................................. 11
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 2
1 Sammenfatning
Det fremgår af
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
fra juni 2022 mellem den davæ-
rende regering (S), V, SF, RV og K, at der skal udarbejdes en analyse af mulige modeller for at
afgiftsfritage biogas ved køb af oprindelsesgarantier. Oprindelsesgarantier anvendes bl.a. af
virksomheder, for at de kan opgøre deres gasforbrug som forbrug af biogas.
Ifølge aftalen er formålet med analysen at udvikle en mere fleksibel og markedskonform mo-
del for både produktion og anvendelse af biogas, herunder at afsøge mulighederne for større
anvendelse af oprindelsesgarantier i Danmark gennem afgiftsfritagelse af biogas og fordele
ved at afgiftsfritage ikke støttet biogas. Der er i aftalen afsat en reserve på 100 mio. kr. årligt i
2024-2030 til at fremme oprindelsesgarantier for biogas gennem afgiftsfritagelse.
Biogas i ledningsnettet pålægges i dag samme afgifter som fossil gas, selvom biogas opgøres
som CO
2
-neutralt ved afbrænding. Det skyldes, at det ikke er muligt at skelne mellem biogas
og naturgas i gassystemet. Afgiften skal imidlertid ses i sammenhæng med, at det meste bio-
gas, som tilføres ledningsnettet, samtidig modtager produktionsstøtte. I et balanceret afgifts-
og tilskudssystem skal produktionsstøtten svare til afgiften. Støtten skal derfor kompensere
for afgiften. Historisk har støtten dog oversteget afgiftsniveauet, hvilket skal ses i sammen-
hæng med, at det historisk har været dyrere at producere biogas end naturgas.
I et balanceret afgifts- og tilskudssystem bør der ikke lægges afgift på CO
2
-neutralt brændsel,
hvorved der heller ikke vil være behov for at kompensere for afgiften via tilskud. En afgiftsfri-
tagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier vil være et skridt i retning mod en mere af-
gifts- og støttefri biogassektor.
I praksis vurderes det yderst vanskeligt som følge af
EU’s statsstøtteregler
at fritage forbruget
af
støttet biogas
for afgift:
Det er ikke kun afgiftsfritagelsen, der indgår i vurderingen af, om der er tale om overkom-
pensation, men også eventuelle støttetiltag i produktionsleddet i Danmark såvel som i an-
dre medlemsstater. Hertil kan bemærkes, at ca. 96 pct. af den danske biogasproduktion
modtog støtte i 2023.
Indførelse af en generel afgiftsfritagelse for støttet biogas vil kræve, at der etableres et sy-
stem med henblik på at undgå den overkompensation, der kan følge kumulering af støtte i
Danmark og på tværs af EU. Dette system vurderes yderst vanskeligt at etablere, særligt
fordi der ikke er kendskab til støtteordningerne i andre medlemsstater, herunder hvorvidt
de indeholder reguleringsmekanismer, der skal sikre mod overkompensation.
Derimod vurderes det praktisk muligt at afgiftsfritage
ustøttet biogas
ved køb af oprindelses-
garantier:
Finansieringsbehovet ved en afgiftsfritagelse for ustøttet biogas skønnes med betydelig
usikkerhed til ca. 35 mio. kr. i 2026 faldende til ca. 20 mio. kr. i 2030.
En afgiftsfritagelse for ustøttet biogas skønnes primært at vedrøre gas, som anvendes i
den danske transportsektor, hvor der allerede i dag benyttes oprindelsesgarantier for
ustøttet biogas.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en afgiftsfritagelse for ustøttet biogas ikke vil
betyde øget biogasproduktion eller reducerede drivhusgasudledninger i Danmark.
En sådan afgiftsfritagelse vurderes at skulle statsstøttegodkendes og vurderes ikke at in-
debære en risiko for overkompensation.
Mindreprovenuet kan blive væsentligt højere, hvis prisen på oprindelsesgarantier bliver væ-
sentligt lavere end forventet på nuværende tidspunkt, hvormed afgiftsfritagelsen kan blive
benyttet i højere grad, end det her lægges til grund. I yderste situation kan hele det danske
gasforbrug blive fritaget for afgifter. Det kan fx ske via køb af udenlandske oprindelsesgaran-
tier. I dette scenarie skønnes et mindreprovenu på op til ca. 2 mia. kr. i 2026.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
2958730_0004.png
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 3
2 Afgifter og støtte til biogas
Opgraderet biogas (biogas, der tilføres gassystemet) afgiftsbelægges i dag som naturgas, da
det ikke er muligt at skelne mellem biogas og fossil gas i gassystemet. Forbrug af ledningsgas
er derfor pålagt CO
2
- og energiafgift hos slutbrugeren. Langt hovedparten af den biogas, der
føres ind i gassystemet, er dog produceret med støtte i form af et produktionstillæg efter gas-
forsyningsloven.
Afgifter
Med udmøntningen af
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
fra juni 2022 forhøjes og
udvides den gældende CO
2
-afgift fra 1. januar 2025, og der indføres en ny emissionsafgift for
industrivirksomheder, som er omfattet af
EU’s kvotehandelssystem.
Afgiftssatserne for CO
2
- og energiafgift på ledningsført gas afhænger af anvendelsen. Den
samlede afgift (inkl. emissionsafgiften) er højest for gas til transport, rumvarme og ikke-kvote-
omfattet almindelig proces, hvor afgiften i 2030 udgør mellem ca. 1.450-1.550 kr. pr. ton CO
2
(2025-priser),
jf. tabel 1.
Satsen er lavere for gas til almindelig proces og mineralogi.
Tabel 1. Afgifter for udvalgte anvendelser
Kr. pr. ton
CO
2
2025-pri-
ser (2022-
priser)
Transport
Rum-
varme,
kvoteom-
fattet
Rum-
varme,
ikke-kvote-
omfattet
Alm. pro-
ces, kvote-
omfattet
Alm. pro-
ces, ikke-
kvoteom-
fattet
Mineralogi,
kvoteom-
fattet
2025
CO
2
-afgift
852
(750)
426
(750)
Ny
emissi-
onsafgift
-
426
(375)
Energiaf-
gift
701
(618)
623
(548)
Samlet
afgift
1.553
(1.368)
1.474
(1.298)
CO
2
-afgift
852
(750)
426
(375)
2030
Ny
emissi-
onsafgift
-
426
(375)
Energiaf-
gift
701
(618)
623
(548)
Samlet
afgift
1.553
(1.368)
1.474
(1.298)
852
(750)
-
623
(548)
22
(19)
1.474
(1.298)
107
(94)
398
(350)
114
(100)
852
(750)
-
623
(548)
19
(17)
.1474
(1.298)
445
(392)
852
(750)
142
(125)
-
85
(75)
-
426
(375)
398
(350)
-
-
852
(750)
-
-
-
114
(100)
-
-
142
(125)
-
Anm: Der er taget udgangspunkt i satser efter implementering af
Aftale om grøn skattereform for industri mv. (juni 2022).
Satserne fremgår både i
2025- og 2022-priser For proces indfases en højere CO
2
-afgift og den nye emissionsafgift frem mod 2030.
Kilde: Skatteministeriet.
Den lukkede støtteordning
Det er som udgangspunkt dyrere at producere biogas end konventionel naturgas. For at øge
produktionen af biogas er der etableret en række støtteordninger. Det er disse støtteordnin-
ger, som har drevet den kraftige vækst i dansk biogasproduktion,
jf. afsnit 3.
Støtteordningerne, der blev indført med
Energiaftale 2012
mellem den daværende regering
(S, RV, SF), V, DF, EL og K støtter produktion af opgraderet biogas til gassystemet, elproduk-
tion, varme, proces og transport. Støtteordningerne i
Energiaftale 2012
er i dag lukket for til-
gang, og der er indført et loft over den støtteberettigede produktion. Støtten løber i en periode
på op til 20 år for hver enkelt støttemodtager. De sidste støttemodtagere på opgraderingsord-
ningen har opnået tilsagn om støtte ultimo 2022, hvilket betyder, at de er berettigede til støtte
frem mod 2042.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
2958730_0005.png
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 4
Støtteniveauet for produktion af biogas til gasledningsnettet i 2020-2024 er vist i
figur 1
sam-
men med den samlede afgiftssats (CO
2
- og energiafgift) ved anvendelse af gas til rumvarme.
Det ses, at støtten i alle årene har været højere end den samlede rumvarmeafgift. Forskellen
er større, hvis gassen anvendes til proces.
Figur 1. Støtte til produktion af biogas til gasledningsnettet (den lukkede støtteordning)
Kr. pr. ton CO
2
(løbende priser)
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2020
Grundbeløb
2021
Tillæg
2022
2023
2024
Kr. pr. ton CO
2
(løbende priser)
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
Samlet afgiftsniveau for rumvarme
Anm.:: Angivne grundbeløb for 2024 er gældende fra 1. marts 2024. Støtten udbetales i kr./GJ. Ved omregning fra GJ til ton CO
2
bruges
omregningsfaktor for naturgas på ca. 0,057 ton/GJ.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Skatteministeriet
Biogasstøtten reguleres årligt gennem et pristillæg i forhold til seneste års naturgaspris. Desu-
den skal der løbende foretages overkompensationsvurderinger for ordningerne, som skal
sikre, at støtten ikke dækker mere end støttebehovet. De årlige overkompensationsvurderin-
ger er baseret på biogasproducenternes årsregnskaber. Ved en afgiftsfritagelse af støttet bio-
gas kan biogasproducenterne eventuelt opnå højere indtægter fra salg af oprindelsesgaran-
tier, da oprindelsesgarantierne alt andet lige bliver mere værd, når de medfører en afgiftsfrita-
gelse. Dette forhold vil indgå i overkompensationsvurderingen. Det er imidlertid usikkert, om
værdien af afgiftsfritagelsen vil afspejle sig 1:1 i prisen på oprindelsesgarantier. Hvis der kon-
stateres overkompensation, skal støtteniveauet reduceres.
For perioden 2020-2022 blev der konstateret overkompensation på støtteordningen for op-
graderet biogas, hvilket betyder, at biogassen i denne periode har været støttet over det mak-
simalt støtteberettigede beløb. På den baggrund nedsættes støtten fra 1. marts 2024 og tre år
frem.
Nye udbud
Det er aftalt, at fremtidig støtte til biogas og andre grønne gasser skal foregå gennem udbud.
Med bl.a.
Klimaaftale for energi og industri mv.
fra 2020 mellem den daværende regering (S),
V, DF, RV, SF, EL, K, LA og ALT er der aftalt fem udbud frem mod 2030 og afsat en støtter-
amme på 14,6 mia. kr. frem mod 2050 (2025-priser). Formålet med aftalen var at tilføre mere
grøn gas til gasnettet og på den baggrund reducere udledningerne i energisektoren ved at for-
trænge fossil naturgas.
Støtte på de kommende udbud betinges af, at der ikke kan udstedes oprindelsesgarantier for
den samme produktion.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
2958730_0006.png
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 5
3 Produktion og forbrug af biogas i Danmark
I det følgende beskrives forventningerne til udviklingen i produktionen og forbruget af biogas,
og hvor stor en andel af biogassen der produceres med og uden støtte.
Produktion og forbrug af biogas
Den danske produktion af opgraderet biogas (biogas, der tilføres gasnettet) er steget fra ca. 1
PJ i 2015 til ca. 26 PJ i 2023, og produktionen skønnes at stige yderligere til ca. 43 PJ i 2030,
jf.
figur 2.
Samtidig skønnes det samlede forbrug af gas at falde. Faldet skyldes bl.a. udrulning af fjern-
varme og elektrificering af processer, hvor gas tidligere er anvendt.
I
Klimastatus og -fremskrivning 2024 (KF24)
skønnes den danske produktion af biogas som
andel af det samlede gasforbrug vil stige kraftigt i de kommende år, hvilket både skyldes, at
biogasproduktionen skønnes at stige, og der skønnes et reduceret gasforbrug. I 2023 ud-
gjorde biogas ca. 38 pct. af det danske forbrug af gas. Denne andel skønnes i 2035 at stige til
ca. 155 pct.,
jf. figur 2 og tabel 2.
Figur 2. Produktion og forbrug af biogas i Danmark, 1990-2035
PJ
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
1990
1995
2000
2005
2010
2015
2020
2025
2030
2035
Forbrug af naturgas
Forbrug af ledningsgas
Produktion af opgraderet biogas
VE-andel (højre akse)
Pct.
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Anm: ”Bionaturgas” henviser til opgraderet biogas i gassystemet. Der er også andre typer af gasforbrug som fx direkte anvendelse
af ikke-opgraderet biogas til
produktion af el, varme og procesenergi. Disse gasanvendelser er ikke relevante for analysen.
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2024.
Det er en politisk ambition, at Danmark senest i 2030 skal være 100 pct. forsynet med grøn
gas,
jf. Klimaaftale om grøn strøm og varme
fra juni 2022 mellem den daværende regering (S),
V, SF, RV, EL, K, DF, LA, ALT og KD. Det skønnes, at målsætningen nås i 2029,
jf. Klimastatus-
og fremskrivning 2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
2958730_0007.png
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 6
Tabel 2. Gasforbrug i ledningsnettet og VE-andel, 2023-2035
2023
Gasforbrug i led-
ningsnettet (PJ)
Biogasandel
1)
(VE-andel) (pct.)
67
2024
62
2025
58
2026
50
2027
45
2028
42
2029
39
2030
35
2031
34
2032
33
2033
32
2034
31
2035
30
38
43
50
65
83
93
105
124
132
138
148
151
155
1) Andel af opgraderet biogas og andre grønne gasser såsom e-metan i gassystemet i forhold til det nationale forbrug af ledningsgas.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Klimastatus og -fremskrivning 2024
Fremskrivningen er forbundet med betydelig usikkerhed, da den i høj grad afhænger af udvik-
lingen i gasprisen og det danske gasforbrug.
Ustøttet biogas
Støttefri produktion sker i dag inden for den lukkede støtteordning for opgraderet biogas. Det
betyder, at der i dag ikke er tale om støttefrie produktionsanlæg, men derimod om en mindre
andel støttefri produktion på anlæg, som i øvrigt modtager driftsstøtte. De støttede anlæg har
mulighed for enten at producere ustøttet ud over deres maksimalt støtteberettigede
mængde, eller de kan frasige sig støtten i perioder.
I 2021 blev der første gang produceret støttefri opgraderet biogas inden for de lukkede støt-
teordninger svarende til 0,01 PJ. Den ustøttede biogasproduktion steg i 2023 til ca. 1 PJ sva-
rende til ca. 4 pct. af den samlede produktion af opgraderet biogas,
jf. tabel 3.
Produktionen af
ustøttet biogas skønnes i KF24 at stige yderligere i de kommende år til ca. 8 PJ i 2030. Det er
en kraftigere stigning end for produktionen af støttet biogas. Derfor skønnes andelen af ustøt-
tet biogas at stige til ca. 18 pct. af den samlede biogasproduktionen i 2030. Det skyldes bl.a.
en forventet øget efterspørgsel på bæredygtighedsbeviser fra produktion af ustøttet biogas
fra særligt den europæiske transportsektor.
En øget ustøttet produktion medfører ikke nødvendigvis yderligere biogasproduktion samlet
set. Det skal bl.a. ses i sammenhæng med, at biogasproducenter har et incitament til at fra-
sige sig støtten og i stedet producere ustøttet biogas, hvis prisen på oprindelsesgarantier for
ustøttet biogas er tilstrækkelig høj.
Tabel 3. Ustøttet biogasproduktion, 2021-2035
2021
Forventet ustøttet
produktion i PJ
Andel af biogas,
som er uden
støtte i pct.
0,01
2022
0,5
2023
1,1
2024
1,7
2025
2,4
2026
3,3
2027
4,5
2028
5,5
2029
6,5
2030
7,8
2031
8,9
2032
9,9
2033
9,9
2034
9,9
2035
9,9
+0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
22
22
22
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Klimastatus og -fremskrivning 2024
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 7
4 Oprindelsesgarantier
Oprindelsesgarantier kan anvendes til at dokumentere, at en given mængde energi er produ-
ceret fra vedvarende energikilder (VE). De bruges, når energi fra forskellige kilder leveres til
forbrugerne i samme system, som det er tilfældet med biogas og fossil naturgas i gassyste-
met. Sammen med oprindelsesgarantier kan medfølge et bæredygtighedsbevis, som inde-
holder yderligere oplysninger om, hvor råmaterialerne til den producerede biogas stammer
fra, og hvor stor en CO
2
-fortrængning biogassen repræsenterer. Et evt. bæredygtighedsbevis
har betydning for prisen på oprindelsesgarantien. I denne analyse benyttes samlebetegnel-
sen oprindelsesgarantier.
Biogasproducenter kan sælge oprindelsesgarantier til gasforbrugere. I praksis anmoder bio-
gasproducenterne om at få udstedt oprindelsesgarantier for biogas tilført gassystemet. I Dan-
mark er det Energinet, som udsteder oprindelsesgarantierne. Biogasproducenten kan heref-
ter sælge oprindelsesgarantien videre til fx gashandlere eller gasforbrugende virksomheder,
som derved får mulighed for at dokumentere et forbrug af CO
2
-neutral biogas.
I Danmark udstedes der på nuværende tidspunkt oprindelsesgarantier til både støttet og
ustøttet VE. Oprindelsesgarantier for støttet biogas stammer fra den lukkede støtteordning.
Biogas produceret på de kommende udbud vil ikke kunne sælge oprindelsesgarantier. Andre
lande, fx Tyskland, udsteder kun oprindelsesgarantier til ustøttet VE. Det fremgår af alle oprin-
delsesgarantier, om der er udbetalt støtte.
De danske oprindelsesgarantier bliver generelt udstedt på basis af den mængde opgraderet
biogas, der modtager produktionsstøtte. Derfor vil biogassen som udgangspunkt have mod-
taget støtte og blive registreret som sådan. Biogasproducenterne kan dog meddele Energisty-
relsen, at de helt eller delvist frasiger sig støtte. Når Energinet modtager dokumentation herfor
fra Energistyrelsen, kan der udstedes oprindelsesgarantier til det angivne biogasanlæg for
den givne periode med indikation af, at anlægget ikke har modtaget produktionsstøtte.
I Danmark udstedes hovedparten af oprindelsesgarantierne således for støttet biogas. I 2023
blev der udstedt oprindelsesgarantier for stort set al biogas, som blev produceret i Danmark.
Størstedelen af oprindelsesgarantierne til både støttet og ustøttet biogas sælges i dag til ud-
landet.
Efter de gældende regler har det ingen betydning for de nationale drivhusgasopgørelser, om
der udstedes oprindelsesgarantier i forbindelse med produktion af biogas, og om disse efter-
følgende sælges til udlandet.
Oprindelsesgarantier anvendes til flere formål. I transportsektoren kan oprindelsesgaranti-
erne anvendes til at efterleve CO
2
-fortrængningskravet,
jf. nedenfor.
I kvotesektoren kan virk-
somhederne bruge oprindelsesgarantier til at opnå kvotefritagelse. De kvoteomfattede virk-
somheder kan således købe oprindelsesgarantier i stedet for CO
2
-kvoter. Desuden anvendes
oprindelsesgarantier til grøn markedsføring, fx hvis virksomheder har egne klimamål eller ind-
går i klimapartnerskaber.
Anvendelse af oprindelsesgarantier for ustøttet biogas i transportsektoren
I Danmark anvendes oprindelsesgarantier for ustøttet biogas primært i transportsektoren.
Gas i transportsektoren anvendes typisk til rutebusser, skraldevogne og lastbiler til by- og di-
stributionsfragt.
Der gælder et nationalt CO
2
e-fortrængningskrav for de virksomheder, der leverer brændstof til
bane- og vejtransport samt mobile ikke-vejgående køretøjer. Kravet gennemfører dele af
brændstofkvalitetsdirektivet og VEII-direktivet.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 8
Brændstofleverandørerne har mulighed for at opfylde CO
2
e-fortrængningskravet ved at købe
oprindelsesgarantier for biogas. Der kan købes oprindelsesgarantier for biogas svarende til
den anvendte mængde gas i transportsektoren. Ustøttet biogas opgøres med en højere
vugge-til-grav reduktionseffekt end naturgas og støttet biogas. Det giver brændstofleverandø-
rerne et incitament til at købe oprindelsesgarantier fra ustøttet biogas.
Prisen på oprindelsesgarantier for ustøttet biogas
I prissætningen af oprindelsesgarantier fra ustøttet biogas forudsættes det, at biogasprodu-
centerne vil være villige til at producere ustøttet biogas, hvis indtjeningen ved at producere
ustøttet biogas overstiger indtjeningen ved at producere støttet biogas. Det skyldes, at bio-
gasproducenter kan frasige sig støtten for en given produceret mængde.
Oprindelsesgarantier fra ustøttet biogas kan anvendes til samme formål som oprindelsesga-
rantier fra støttet såsom kvotefritagelse og i opfyldelsen af de overordnede transportkrav i
VEIII-direktivet vedrørende biomasseinputtet. Derudover kan de anvendes til opfyldelse af
CO
2
-krav i de lande, herunder Danmark, der ikke tillader anvendelse af støttede beviser mod
disse krav.
Det vurderes derfor, at mindsteprisen for oprindelsesgarantier fra ustøttet biogas prissættes
efter ETS1-kvoten plus produktionsstøtten, eftersom producenterne kan frasige sig støtte fra
en given mængde. Der er via Platts Market Data
1
observeret priser på ustøttede oprindelses-
garantier på nogenlunde samme niveau. Baseret på de observerede priser skønnes prisen på
ustøttede oprindelsesgarantier derfor til ca. 2.400 kr. pr ton CO
2
. Der er betydelig usikkerhed
forbundet med dette skøn.
1
Det er en privat dataplatform, der indsamler priser mv. på energimarkeder.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
2958730_0010.png
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 9
5 Vurdering af en afgiftsfritagelse for ustøttet biogas
I det følgende beskrives en konkret model, hvor ustøttet biogas i ledningsnettet fritages fuldt
for CO
2
-afgift (og emissionsafgift) samt energiafgift, hvis der anvendes oprindelsesgarantier.
Prisscenarier
En afgiftsfritagelse for ustøttet biogas forventes at have betydning for den biogas, hvor der
allerede i dag benyttes oprindelsesgarantier. Det vil sige primært i den danske transportsek-
tor. Anvendelsen forudsættes at være faldende frem til 2030, da der i KF24 forventes et fal-
dende kørselsomfang for gaslastbiler.
Det skønnes umiddelbart ikke, at en afgiftsfritagelse vil føre til væsentlige nye anvendelser af
oprindelsesgarantier for ustøttet biogas udover den nuværende anvendelse i transportsekto-
ren. Denne vurdering bygger på prisskønnene for oprindelsesgarantier i
afsnit 4.
På den bag-
grund skønnes en afgiftsfritagelse ikke at øge ustøttet dansk biogasproduktion.
Vurderingen skal ses i sammenhæng med prisen på oprindelsesgarantier, som for ustøttet
biogas skønnes til ca. 2.400 kr. pr. ton CO
2
i 2030. Den højeste afgiftssats, som er på motor-
brændstof, er på ca. 1.550 kr. pr. ton CO
2
i 2030,
jf. tabel 4.
Så på trods af, at afgiften for motor-
brændstof er lavere end den forventede pris på oprindelsesgarantier for ustøttet biogas, for-
ventes transportsektoren alligevel at købe oprindelsesgarantier, da anden regulering som
CO
2
e-fortrængningskravet og VEIII-direktivet, giver dem incitament til at købe oprindelsesga-
rantier og derfor opnå en afgiftsfritagelse.
Kvoteomfattet rumvarme, kan ved anvendelse af oprindelsesgarantier, udover afgiftsfrita-
gelse også opnå kvotefritagelse, svarende til samlet ca. 2.330 kr. pr. ton CO
2
,
jf. tabel 4.
Derfor
forventes det ikke at være rentabelt at købe oprindelsesgarantier alene med det formål at
opnå en afgiftsfritagelse (og evt. kvotefritagelse).
Tabel 4. Afgifter og kvotepris sammenholdt med prisen på oprindelsesgarantier for ustøttet biogas
Kr. pr. ton CO
2
(2025-priser)
Samlet afgift for motorbrændstof
Samlet afgift og kvotepris for rum-
varme
Skønnet pris på oprindelsesgarantier
for ustøttet biogas
2025
1.553
1)
2.170
2030
1.553
1)
2.330
2.430
2.430
Anm.:. Satsen for udvalgte anvendelser er vist i tabel 1. Der er taget udgangspunkt i satser efter implementering af
Aftale om grøn skattereform for
industri mv. (juni 2022)..
Kilde: Skatteministeriet.
Effekt på provenu og CO
2
-udledninger
En fuld afgiftsfritagelse for ustøttet biogas vil give anledning til et mindreprovenu for staten.
Det forventede mindreprovenu skønnes med betydelig usikkerhed til ca. 35 mio. kr. i 2026 fal-
dende til ca. 20 mio. kr. i 2030,
jf. tabel 5.
I provenuskønnet er det lagt til grund, at transport-
sektoren alene benytter sig af afgiftsfritagelsen, fordi værdien af afgiftsfritagelsen inkl. even-
tuel kvotefritagelse skønnes lavere end prisen på de ustøttede oprindelsesgarantier, og at
transportsektoren allerede køber de ustøttede oprindelsesgarantier i dag.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
2958730_0011.png
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 10
Tabel 5. Mindreprovenu ved afgiftsfritagelse af ustøttet biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Mio. kr. (2025-priser)
Mindreprovenu baseret på nuvæ-
rende forventning til priser på oprin-
delsesgarantier
2026
35
2027
30
2028
25
2029
25
2030
20
Anm.: Mindrerovenuet efter tilbageløb og adfærd er lig med det umiddelbare mindreprovenu, idet tilbageløb er omtrent nul, og det lægges til grund,
at der ingen adfærdseffekt er.,
jf. nedenfor.
Kilde: Skatteministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Det umiddelbare provenu forventes at blive overvæltet i priserne på gas og dermed også be-
lagt med 25 pct. moms, mens tilbageløbsfaktoren antages til 21 pct.,
jf. bilag 2B i Skatteøko-
nomiske Redegørelse 2019.
Samlet udgør tilbageløbet dermed omtrent 1 pct. af det umiddel-
bare provenu, dvs. et tilbageløb på omtrent nul.
Det lægges til grund, at der ingen adfærdseffekt er, i og med
at afgiftsfritagelsen alene skøn-
nes anvendt af dem, som allerede i dag anvender ustøttede oprindelsesgarantier på grund af
de forventede priser på oprindelsesgarantier. Provenuet efter tilbageløb og adfærd er der-
med lig med det umiddelbare provenu.
Der skønnes ikke at være en CO
2
-effekt af tiltaget, da en afgiftsfritagelse ikke forventes at øge
biogasproduktionen.
Følsomhed ved skøn
Mindreprovenuet ved afgiftsfritagelsen afhænger i høj grad af prisen på ustøttede oprindel-
sesgarantier. Mindreprovenuet vil være stigende med faldende priser på oprindelsesgaran-
tier. Hvis prisen på de ustøttede oprindelsesgarantier falder til under ca. 2.170 kr. pr ton CO
2
,
skønnes afgiftsfritagelsen også at kunne være fordelagtig for kvoteomfattet rumvarme, sva-
rende til et samlet mindreprovenu på ca. 175 mio. kr. i 2026 faldende til ca. 75 mio. kr. i 2030.
Dette er baseret på mængden af kvoteomfattet rumvarme i KF24.
Hvis priserne på oprindelsesgarantier bliver væsentligt lavere (under 1.475 kr. pr ton CO
2
), end
det skønnes på nuværende tidspunkt, kan hele det danske gasforbrug potentielt blive fritaget
for afgifter. Det kan fx ske via køb af udenlandske oprindelsesgarantier. I dette scenarie skøn-
nes et mindreprovenu på op til ca. 2 mia. kr. i 2026. Det baserer sig på mængden af det led-
ningsførte gasforbrug i KF24. Det bemærkes, at den ustøttede produktion i Danmark alene
tilsiger et mindreprovenu på ca. 300 mio. kr. i 2026. Derfor vil den danske produktion af ustøt-
tet biogas skulle stige betydelig, eller der skal anvendes udenlandske oprindelsesgarantier for
at opnå afgiftsfritagelsen. Dertil bemærkes, at CO
2
-reduktioner fra biogas i dag tilgår produkti-
onslandet. Dermed er der i så fald en risiko for at understøtte udenlandsk produceret biogas
uden at bidrage til danske CO
2
-reduktioner.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 11
6 EU-regler
Det skal sikres, at en eventuel dansk afgiftsfritagelse for biogas overholder EU-lovgivningen,
herunder EU’s statsstøtteregler. Sammenfattende vurderes det umiddelbart
muligt at få stats-
støttegodkendt en fuld afgiftsfritagelse for
ustøttet biogas jf. afsnit om Afgiftsfritagelse af
ustøttet biogas.
Derimod vurderes det yderst vanskeligt at få statsstøttegodkendt en afgiftsfri-
tagelse for
støttet biogas
på grund af risiko for overkompensation,
jf. afsnittet Afgiftsfritagelse
af støttet biogas.
EU’s statsstøtteregler
Baseret på EU-Kommissionens praksis vil det altid skulle sikres, at værdien af produktions-
støtten og afgiftsfritagelsen hver for sig eller til sammen ikke udgør overkompensation. Det vil
skulle ske ved en løbende kontrol af, at værdien af den samlede støtte ikke er større end mer-
omkostningerne forbundet med produktion af biogas. Meromkostningerne svarer til differen-
cen mellem produktionsomkostningerne forbundet med opgraderet biogas (fratrukket evt.
støtte) og markedsprisen for naturgas. Hvis værdien af afgiftsfritagelsen overstiger dette be-
løb, vil det udgøre overkompensation.
Afgiftsfritagelse af ustøttet biogas
Det er vurderingen, at Danmark sandsynligvis kan opnå en statsstøttegodkendelse af
ustøttet
biogas.
Ved en afgiftsfritagelse ved ustøttet biogas skal det også sikres, at der ikke sker over-
kompensation af biogas.
I Sverige, hvor der findes en afgiftsfritagelse ved køb af oprindelsesgarantier fra biogas, over-
våger den svenske stat regelmæssigt udviklingen på markedet for biogas sammenholdt med
markedet for konventionel naturgas via indsamling af data for producerede mængder, pro-
duktionsomkostninger og priser for biogas. Dette sammenholdes med markedspriserne for
naturgas, hvor det løbende kontrolleres, at afgiftsfritagelsen for biogas ikke overstiger mer-
omkostningerne forbundet med produktion af biogas. Dette forventes ligeledes nødvendigt
for en dansk afgiftsfritagelse. Det bemærkes, at Sverige har en statsstøttegodkendelse af en
fuld afgiftsfritagelse, som gælder både støttet og ustøttet biogas.
Der er stor usikkerhed forbundet med skøn for meromkostningerne ved at producere biogas.
For anvendelser af gas med de højeste afgiftssatser kan afgiftsfritagelsen blive for stor sam-
menlignet med meromkostningerne ved at producere biogas. Mens andre anvendelser har
afgiftssatser, som er under meromkostningerne.
I forbindelse med en eventuel EU-godkendelse skal det sikres, at afgiftsfritagelsen overholder
statsstøttereglerne og ikke indebærer overkompensation. Det kan muligvis betyde, at alene
dele af afgiften kan reduceres. Det er usikkert, om en ordning med fuld afgiftsfritagelse for
ustøttet biogas kan indføres uden, der forelægger en betydelig risiko for overkompensation.
Afgiftsfritagelse af støttet biogas
Indførelse af en generel afgiftsfritagelse for støttet biogas vil kræve, at der etableres et system
med henblik på at undgå den overkompensation, der kan følge af kumulering af støtte, og
som kan skabe forskelsbehandling af biogas, hvis biogassen også har modtaget støtte i pro-
duktionsleddet i Danmark eller i andre medlemsstater
,
der yder støtte til produktion af energi
fra biogas. Et sådant system vurderes yderst vanskeligt at etablere, særligt fordi der ikke er
kendskab til støtteordningerne i andre medlemsstater, herunder hvorvidt de indeholder regu-
leringsmekanismer, der skal sikre mod overkompensation.
Som anført ovenfor er det således ikke kun afgiftsfritagelsen, der indgår i vurderingen af, om
der er tale om overkompensation, men også eventuelle støttetiltag i produktionsleddet. Det er
både dansk produktionsstøtte og produktionsstøtte på importeret biogas, der indgår i vurde-
ringen. Gives der statsstøtte ved at afgiftsfritage biogas, vil den afgiftsfritagende medlemsstat
derfor være forpligtet til at overveje, om den pågældende biogas allerede har modtaget støtte
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
2958730_0013.png
Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier
Side 12
i et tidligere omsætningsled, herunder om fx importeret biogas har modtaget støtte fra et an-
det EU-land.
Praksis fra EU-Domstolen viser, at der også kan foreligge overkompensation på tværs af med-
lemslandene, og at det er nødvendigt at indrette afgiftssystemet, så der korrigeres herfor. Der
vil efter omstændigheder kunne være behov for fx at justere afgiftsfritagelsen, så importeret
energi ikke får en utilsigtet fordel,
jf. boks 1.
Boks 1. EU-dom om svensk afgiftsfritagelse for biogas
I 2020 klagede et tysk selskab, der producerer biogas, over Kommissionens beslutning om at godkende svenske
fritagelser for energi- og CO
2
-afgift for biogas. Formålet med afgiftsfritagelserne var at gøre biogas konkurrencedygtig
med fossile gasser, på trods af at produktionsomkostningerne for biogas var højere end for fossile gasser. Kommissi-
onen anså afgiftsfritagelserne for at være statsstøtte, som dog var forenelig med det indre marked på baggrund af
retningslinjerne.
Det tyske selskab hævdede, at Kommissionen ved godkendelsen af statsstøtten med urette havde undladt at tage
hensyn til, at danske biogasproducenter også nød godt af dansk statsstøtte i produktionsleddet og derfor opnåede
overkompensation, som gav dem en konkurrencefordel på det svenske marked. Det tyske selskab mente derfor, at
Kommissionen burde have kumuleret den støtte, der var ydet af de to medlemsstater.
I dommen fastslår EU-Domstolen, at der på tværs af EU skal tages højde for kumulation af støtte til samme biogas,
dvs. såvel støtte i tidligere omsætningsled som støtte fra andre medlemslande, når den pågældende medlemsstat
giver statsstøtte, også støtte i form af produktionsstøtte.
Kommissionen har på baggrund af dommen foretaget en ny vurdering af den svenske afgiftsfritagelse og finder ved
afgørelse af den 23. oktober 2024 fortsat, at denne er forenelig med statsstøttereglerne. Kommissionen henviser i sin
fornyede afgørelse bl.a. til, at afgiftsfritagelsen konkret ikke overstiger forskellen mellem produktionsomkostningerne
for biogas og markedsprisen for det tilsvarende fossile brændstof, og at der ikke foreligger bevis for overkompensa-
tion.
Kommissionens afgørelse kan indbringes for Retten i Første Instans. Om dette sker, kan der først forventes endelig
klarhed over i løbet af januar/februar 2025.
Energibeskatningsdirektivet
En afgiftsfritagelse vil skulle indrettes i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivet.
Det vil dog i henhold til energibeskatningsdirektivet være muligt at lempe eller fritage biogas
for afgift. En sådan lempelse vil skulle ske i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Det
vurderes på den baggrund muligt at fritage biogas helt eller delvist fra energi- og CO
2
-afgift.
skm.dk