Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2955979_0001.png
13. december 2024
J.nr. 2024 - 8778
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 88 af 27. november 2024 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 90: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 88 om, hvad der ligger til grund for forskellen i satserne for befordringsfradrag over Storebæltsbroen og Øresundsbroen
2955979_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad der ligger til grund for forskellen i satserne for befor-
dringsfradrag over Storebæltsbroen og Øresundsbroen?
Svar
Der er i ligningslovens § 9 C, stk. 9, fastsat særlige regler om fradrag for befordring for
personer, der benytter Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen mellem den sæd-
vanlige bopæl og arbejdsplads. Disse pendlere kan foretage et fradrag for de afholdte ud-
gifter på 110 kr. pr. passage af Storebæltsforbindelsen med bil eller motorcykel og 15 kr.
pr. passage med kollektiv transport. De tilsvarende fradrag for benyttelse af Øresundsfor-
bindelsen er henholdsvis 50 kr. og 8 kr. Beløbene er faste og bliver ikke reguleret årligt.
I forbindelse med indførelsen af et fradrag for benyttelse af Øresundsforbindelsen i lig-
ningslovens § 9 C, stk. 9, blev det anført i bemærkningerne til lovforslaget, at fradragets
størrelse er beregnet med udgangspunkt i prisen for billigste periodeabonnement for hen-
holdsvis bil og tog. Fradraget er således fastsat efter de samme principper, som er an-
vendt ved fastsættelsen af fradraget på Storebæltsforbindelsen, jf. Folketingstidende 2003-
04, A, L 59 som fremsat, side 16.
Side 2 af 2