Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2945982_0001.png
Samlenotat
15. november 2024
3) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2023
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
Side 2 af 13
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i
2023
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resume
Revisionsretten ventes på ECOFIN 10. december 2024 at præsentere sin årsberetning om EU’s
budgetgennemførelse for regnskabsåret 2023. På den baggrund forventes ECOFIN i februar
2025 at vedtage sin rådshenstilling til Europa-Parlamentet om decharge for regnskabsåret 2023.
Retten skønner på baggrund af sin revision, at den mest sandsynlige fejlrate i betalingerne som
helhed er 5,6 pct. i 2023. Det er den højest skønnede fejlrate i 16 år og en stigning i forhold til
2022-budgettet, hvor fejlraten var 4,2 pct., og 2021, hvor fejlraten var 3,0 pct. Revisionsretten
har på baggrund heraf afgivet en negativ erklæring om betalingerne som helhed for femte år i træk.
Regeringen finder dette meget utilfredsstillende. Ligeledes finder regeringen det utilfredsstillende, at
Revisionsretten igen har været nødsaget til at afgive en erklæring med forbehold om Genopretnings-
og resiliensfaciliteten. Regeringen finder det dog tilfredsstillende, at Revisionsretten for 17. år i træk
har kunnet give en positiv erklæring om regnskabernes rigtighed. Regeringen vil arbejde for fortsat
at styrke fokus på og forbedring af effektmåling og EU-budgettets resultatopnåelse i forbindelse
med fremtidige årsrapporter.
Sagen har isoleret set hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Ifølge Lissabon-traktatens artikel 319 meddeler Europa-Parlamentet Kommissio-
nen decharge for budgetgennemførelsen efter henstilling fra Rådet. Kommissionen
skal efterfølgende træffe passende foranstaltninger for at efterkomme bemærknin-
gerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om decharge.
Revisionsrettens årsberetning om EU-budgetgennemførelsen blev offentliggjort d.
10. oktober 2024. Revisionsretten ventes på ECOFIN den 10. december 2024 at
præsentere sin årsberetning om EU’s budgetgennemførelse for regnskabsåret 2023.
Rådet skal i forlængelse heraf udarbejde en henstilling til Europa-Parlamentet.
ECOFIN forventes at vedtage henstillingen i februar 2025.
Revisionsrettens årsberetning og revisionserklæring
Revisionsrettens revisionserklæring bygger på revisionen af EU-budgettets indtæg-
ter og udgifter og afgives til Europa-Parlamentet og Rådet til brug for institutioner-
nes dechargebehandling, jf. også TEUF artikel 287, stk. 1. Erklæringen er todelt og
hviler på Revisionsrettens kontrol af henholdsvis regnskabernes rigtighed og de un-
derliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
2945982_0003.png
Side 3 af 13
Fsva. regnskabernes rigtighed undersøger Revisionsretten, hvorvidt Kommissionen
har sikret anvendelsen af de korrekte regnskabsregler, og om Kommissionens for-
anstaltninger giver en rimelig sikkerhed for, at det endelige konsoliderede årsregn-
skab giver et retvisende billede af EU’s finanser. Revisionsretten udtaler sig på den
baggrund om, hvorvidt EU’s endelige konsoliderede årsregnskab rapporterer pen-
gestrømme og finansielle resultater fuldstændigt og nøjagtigt, og om aktiverne og
passiverne er registreret korrekt ved årets udgang.
På baggrund af revisionen af de underliggende transaktioners lovlighed og formelle
rigtighed drager Revisionsretten dels en række generelle konklusioner om overvåg-
nings- og kontrolsystemernes effektivitet, og fastslår dels den mest sandsynlige fejl-
rate vedrørende samtlige indtægts- og udgiftstransaktioner fordelt på budgettets ho-
vedområder. Revisionsretten opererer med et acceptabelt fejlniveau
1
på 2 pct. Re-
visionsrettens metode er baseret på en repræsentativ stikprøve fra en række med-
lemslande, men revisionen giver ikke en vurdering af forvaltningen i de enkelte
medlemslande.
Revisionsretten reviderer ligeledes udgifterne under Genopretnings- og resiliensfa-
ciliteten. Retten kontrollerer betalingsanmodninger fra medlemslandene og den for-
melle rigtighed af opnåelsen af de mål og milepæle, som indgår heri.
Årsberetningen indeholder et kapitel om EU-budgettets resultatopnåelse. Kapitlet
indeholder primært henvisninger til Revisionsrettens tidligere særberetninger om
udvalgte politikområder samt en opfølgning på anbefalinger fra Revisionsretten ift.
regnskabsåret 2020.
Som noget nyt indeholder kapitlet om EU-budgettets resultatopnåelse i år en sær-
skilt del, der undersøger programmerne under udgiftsområde 4 – Migration og
grænseforvaltning. Revisionsretten vil i fremtidige årsberetninger undersøge de for-
skellige udgiftsområder på skift.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med Revisionsrettens årsberetning er at vurdere og give
erklæring til Europa-Parlamentet og Rådet om rigtigheden af EU’s konsoliderede
regnskab og om transaktionernes lovlighed og formelle rigtighed. Revisionsretten
agerer som den eksterne revisor af EU’s finanser med henblik på at beskytte EU’s
finansielle interesser, navnlig ved at bidrage til at forbedre EU’s økonomiske for-
valtning.
Retten skønner på baggrund af revisionen, at den mest sandsynlige fejlrate som
helhed ligger på 5,6 pct. i 2023. Det er en stigning i forhold til 2022, hvor den
Den estimerede fejlrate er baseret på de anslåede finansielle effekter af de fejl, der kan kvantificeres. Ud fra
dette beregnes fejlenes estimerede indvirkning på budgettet ved at ekstrapolere de kvantificerede fejl til brug
for fastlæggelsen af ”den mest sandsynlige fejlforekomst”.
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
Side 4 af 13
anslåede fejlforekomst var 4,2 pct., og 2021, hvor den anslåede fejlforekomst var
3,0 pct.
Revisionsretten giver for 17. år i træk en positiv erklæring vedrørende regnskaber-
nes rigtighed, idet EU’s regnskab i al væsentlighed giver et retvisende billede af EU’s
finansielle stilling og af resultaterne af transaktioner og pengestrømme.
Med hensyn til underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed, kon-
kluderer Retten følgende:
Retten afgiver en
positiv erklæring
vedr. EU’s egne indtægter.
Retten afgiver en
erklæring med forbehold
vedr. genopretningsfaciliteten, som
er hovedkomponenten i EU’s genopretningsinstrument (NextGeneratio-
nEU). Det er tredje år, hvor en erklæring om genopretningsfaciliteten gives
og andet år i træk, hvor denne er med forbehold. I 2023 blev der gennem-
ført 23 betalingsanmodninger, hvoraf Retten fandt, at 16 ud af 452 revide-
rede mål og milepæle fordelt på syv betalinger var påvirket af problemer
med den formelle rigtighed af opfyldelsen af mål og milepæle.
Retten afgiver en
negativ erklæring
om udgifterne som helhed. Det er femte
år i træk, at der afgives en negativ erklæring herom. Den negative erklæring
forklares med den nævnte fejlrate på 5,6 pct. Herunder udgør udgifter med
høj risiko, særligt godtgørelsesbaserede udgifter, størstedelen af fejlraten
med en anslået fejlforekomst på 7,9 pct. (2022: 6,0 pct.). Denne gruppe af
udgifter udgør igen i 2023 størstedelen af de undersøgte transaktioner (64,4
pct.).
Uddybende om fejlraten og dens udvikling over tid
Revisionsretten påpeger, at skønnet over fejlforekomsten i EU-budgettet ikke er en
måling af svig, ineffektivitet eller spild. Det er et skøn over, hvor mange af midlerne
der ikke burde have været udbetalt, fordi de ikke blev anvendt i overensstemmelse
med relevant EU-lovgivning eller specifikke nationale regler. Svig derimod er for-
sætlig vildledning for vindings skyld. Sager, hvor der er konkret mistanke om svig
indberettes til OLAF, Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig, som i for-
nødent omfang efterforsker og følger op på sagerne. Revisionsretten oplyser, at den
i 2023 sendte 20 sager til OLAF med mistanke om svig på grundlag af 748 revide-
rede transaktioner. I 2022 var der ifølge Revisionsretten 14 sådanne sager og i 2021
15.
Retten skønner på baggrund af revisionen, at den mest sandsynlige fejlrate som
helhed ligger på 5,6 pct. i 2023. Der er tale om en stigning i fejlraten på 1,4 procent-
point i forhold til 2022, hvor fejlraten var 4,2 pct. og yderligere 1,2 procentpoint i
forhold til 2021, hvor fejlraten var 3,0 pct.,
jf. figur 1.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
2945982_0005.png
Side 5 af 13
Figur 1
Revisionsrettens anslåede fejlforekomst for EU-budgettet som helhed (2007-2023)
Fejlrate
10%
Fejlrate
10%
8%
7,3%
8%
6,9%
6%
5,2%
4,8%
4,5% 4,4%
3,8%
3,1%
2,7%
2,4% 2,6% 2,7%
3,0%
4,2%
5,6%
6%
4%
3,7%
3,3%
3,9%
4%
2%
2%
0%
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
0%
Anm.: De blå linjer angiver Revisionsrettens beregnede hhv. øvre og nedre fejlgrænse. Den stiplede linje markerer
Revisionsrettens væsentlighedstærskel for fejlforkomsten på 2 pct.
Kilde: Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen for 2023.
Uddybende om fejlraten for forskellige udgiftstyper
Igen i år peger Revisionsretten på en klar sammenhæng mellem måden, udgifter
afholdes på, og risikoen for fejlforekomster. Revisionsretten skelner mellem områ-
der, hvor der vurderes at være høj hhv. lav risiko i forhold til lovlighed og formel
rigtighed. Områder med
høj risiko
er hovedsaligt godtgørelsesordninger, hvor EU
godtgør støtteberettigede omkostninger til en støttemodtager på baggrund af en
udgiftsanmeldelse. Områder med
lav risiko
er hovedsaligt rettighedsordninger, hvor
der ikke godtgøres bestemte udgifter, men midlerne udbetales, når visse betingelser
er opfyldt.
Fejlforekomsten for udgifter med høj risiko estimeres i 2023 at udgøre 7,9 pct. mod
6,0 pct. i 2022 og 4,7 pct. i 2021. Udgifter med høj risiko udgør fortsat størstedelen
af de reviderede transaktioner med 64,4 pct. (2022: 66,0 pct.). Fordelingen af udgif-
ter med hhv. høj og lav risiko fordelt på udgiftsområderne i EU’s flerårige finansielle
ramme er vist i
figur 2.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
2945982_0006.png
Side 6 af 13
Figur 2
Udgifter med hhv. høj og lav risiko fordelt på udgiftsområderne i EU’s flerårige finansielle ramme
Mia. euro
80
70
60
50
40
30
20
10
0
1 - Det indre 2 - Samhørighed,
3-
4 - Migration og 5 - Sikkerhed og 6 - Naboområder
marked,
resiliens og
Naturressourcer grænseforvaltning
forsvar
og verden
innovation og det
værdier
og miljø
digitale område
Mia. euro
80
Høj risiko
Lav risiko
70
60
50
40
30
20
10
7 - Europæisk
offentlig
forvaltning
0
Kilde: Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen for 2023.
Uddybende om de enkelte udgiftsområder
Fejlraterne varierer på tværs af udgiftsområderne. Ligesom beretningen for 2022
har Revisionsretten for 2023 estimeret en fejlrate specifikt for tre udgiftsområder,
hvor stikprøven indeholdt en tilstrækkelig stor mængde transaktioner til at kunne
beregne en sandsynlig fejlrate. For udgiftsområde 1 – ”Det indre marked, innova-
tion og det digitale område” estimeres fejlraten til 3,3 pct., for udgiftsområde 2 –
”Samhørighed, resiliens og værdier” estimeres fejlraten til 9,3 pct. og for udgifts-
område 3 – ”Naturressourcer og miljø” estimeres fejlraten til 2,2 pct. For udgifts-
områderne 1 og 2 er der tale om en stigning i fejlraten i forhold til 2022,
jf. figur 3.
Figur 3
Revisionsrettens anslåede fejlrate for udgiftsområderne 1, 2 og 3 (2019-2023)
Fejlrate
10%
8%
6%
4%
4,0% 3,9%
9,3%
Fejlrate
10%
8%
6%
4%
6,4%
4,4%
2,7%
3,3%
4,4%
3,5% 3,6%
2,2%
1,9% 2,0% 1,8%
2%
0%
2,2%
2%
0%
1 - Det indre marked, innovation og det
digitale område
2 - Samhørighed, resiliens og værdier
2019
2020
2021
2022
2023
3 - Naturressourcer og miljø
Anm.: Den stiplede linje markerer Revisionsrettens væsentlighedstærskel for fejlforkomsten på 2 pct.
Kilde: Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen for 2023.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
2945982_0007.png
Side 7 af 13
Udgiftsområde 1 – Det indre marked, innovation og det digitale område
Udgiftsområdet forvaltes hovedsageligt direkte af Kommissionen, som udbetaler
tilskud til offentlige eller private støttemodtagere, som deltager i et EU-projekt.
Størstedelen af udgiftsområdet udgøres af forsknings- og innovationsprogrammet
Horizon. Derudover indeholder udgiftsområdet en række programmer vedr. rum-
met, transport, energi og digitale tjenester, herunder Connecting Europe-faciliteten
(CEF), samt investeringsfonden InvestEU.
Hovedparten af de konstaterede fejl inden for udgiftsområdet skyldes ikke-støtte-
berettigede direkte personaleomkostninger, alvorlige overtrædelser af reglerne for
offentlige udbud samt andre ikke-støtteberettigede omkostninger, fx i form af rejse-
og opholdsudgifter samt rådgivningsomkostninger. Desuden påpeger Revisionsret-
ten, at der er risiko for ukorrekt beregning af dagssatser for tilskud under Horizon.
En stor del af fejlraten kan henføres til fejl i anmeldelsen af personaleomkostninger
i forskningsprogrammerne, hvor Revisionsretten peger på, at reglerne er komplekse
på trods af bestræbelser på forenkling. Denne konklusion er enslydende med års-
rapporterne for 2021 og 2022.
Revisionsretten anbefaler på baggrund af revisionen, at Kommissionen: 1) indfører
foranstaltninger mhp. at forbedre støttemodtagernes overholdelse af reglerne for
dagssatser vedr. rapporteringen under Horizon, 2) præciserer reglerne og meto-
derne vedr. beregning af dagssatser under Horizon, 3) videreudvikler retningslin-
jerne fsva. forudgående kontrol af de anvendte udvælgelses- og tildelingskriteriers
rigtighed vedr. udbud ifm. CEF-projekter.
Udgiftsområde 2 – Samhørighed, resiliens og værdier
Udgiftsområdet består af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Euro-
pæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Erasmus+, rentebetalinger til de fælles
genopretningslån samt andre mindre ordninger. Hovedparten af udgifterne afhol-
des under delt forvaltning mellem Kommissionen og medlemslandene.
Revisionsretten fremhæver, at fejlene under udgiftsområdet særligt skyldes ikke-
støtteberettigede projekter og omkostninger samt overtrædelse af udbuds- og stats-
støttereglerne. Ligesom for 2022 konstaterer Revisionsretten igen manglende bilag
eller dokumentation vedr. nogle transaktioner, og i 2023 har disse fejl en direkte og
målbar effekt på udgifternes størrelse. Revisionsretten peger derudover på, at den
eksisterende kontrol hos medlemslandenes forvaltnings- og revisionsmyndigheder
fortsat ikke er tilstrækkelig til at afbøde den iboende risiko på udgiftsområdet. Den
væsentligt forøgede fejlrate i forhold til 2022 kan ifølge Revisionsretten forklares
ved en række faktorer, herunder at REACT-EU stillede betydelige ekstra midler til
rådighed, samt at samhørighedsmidlernes støtteberettigelsesperiode 2014-2020
havde slutdato ved udgangen af 2023.
Revisionsretten anbefaler på baggrund af revisionen, at Kommissionen: 1) følger
op på de svagheder i medlemslandenes forvaltnings- og kontrolsystemer, der er
konstateret i den foregående budgetperiode og bringer de vigtigste erfaringer herfra
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
2945982_0008.png
Side 8 af 13
i anvendelse for perioden 2021-2027, 2) indfører harmoniseret behandling af fejl
ifm. offentlige udbud under direkte og delt forvaltning, 3) sikrer, at medlemslandene
indfører procedurer til kontrol af opfyldelsen af præstationsmål ifm. støttede pro-
jekter, 4) udformer detaljerede procedurer forud for afslutningen af perioden 2014-
2020, der imødegår de risici, Revisionsretten har identificeret i deres årsberetninger.
Udgiftsområde 3 – Naturressourcer og miljø
Udgiftsområdet omfatter den fælles landbrugspolitik samt øvrige mindre program-
mer som bl.a. Den Europæiske Hav- og Fiskerifond og LIFE-programmet for
miljø- og klimaindsatsen. Størstedelen af udgiftsområdet udgøres af direkte betalin-
ger, som finansieres fuldt ud af EU-budgettet, og som falder under de såkaldte ret-
tighedsordninger, som generelt er et område med lav risiko, jf. figur 2. En mindre
del udgøres af programmer for udvikling af landdistrikter og markedsforanstaltnin-
ger, som ofte medfinansieres af medlemslandene. Udgifterne afholdes under delt
forvaltning mellem Kommissionen og de nationale betalingsmyndigheder. 2023 var
første år af den fælles landbrugspolitik 2023-2027, men størstedelen af 2023-beta-
lingerne var omfattet af reglerne for den foregående periode 2014-2022.
Revisionsretten estimerer fejlraten for udgiftsområdet til 2,2 pct., hvilket er over
væsentlighedsgrænsen på 2 pct., og Revisionsretten anfører videre, at fejlraten ikke
var væsentlig vedrørende direkte betalinger, men at den er væsentlig vedrørende de
øvrige områder under udgiftsområde 3. De største kilder til den anslåede fejlrate
var ikke-støtteberettigede modtagere, aktiviteter, projekter og udgifter, administra-
tive fejl samt angivelse af unøjagtige oplysninger om arealer eller dyr. Revisionsret-
ten fremhæver, at fejlraten kunne have været reduceret med 1,0 procentpoint, hvis
Kommissionen og betalingsmyndighederne havde anvendt alle tilgængelige oplys-
ninger ved tilskudsudmålingen.
Revisionsretten anbefaler på baggrund af revisionen, at Kommissionen undersøger
effektiviteten af medlemslandenes foranstaltninger til begrænsning af direkte beta-
linger til store bedrifter, idet medlemslandene er ansvarlige for at målrette ind-
komststøtten mod dem, der har mest brug for den.
Udgiftsområde 4 og 5 – Migration og grænseforvaltning samt Sikkerhed og forsvar
Udgiftsområderne præsenteres samlet af Revisionsretten, og udgøres af en række
fonde for asyl-, migrations-, integrations- og grænseforvaltningsarbejde samt Den
Europæiske Forsvarsfond og Fonden for Intern Sikkerhed. Størstedelen af udgif-
terne i disse fonde udmøntes under delt forvaltning mellem Kommissionen og
medlemslandene (eller associerede Schengenlande). Derudover omfatter udgifts-
området en række decentrale agenturer, herunder Frontex.
Stikprøvens størrelse giver for dette udgiftsområde ikke mulighed for at estimere
en fejlrate. Revisionsretten peger dog på, at der er tale om et højrisikoområde, idet
der er blevet konstateret fejl vedr. ikke-støtteberettigede omkostninger, manglende
bilag og offentlige udbud.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
2945982_0009.png
Side 9 af 13
På baggrund af revisionen anbefaler Revisionsretten, at Kommissionen: 1) giver
medlemslandenes myndigheder yderligere vejledning om gældende regler for doku-
mentation samt gennemsigtighed og ligebehandling, 2) kontrollerer projekters tek-
niske aspekter før tilskudstildeling til militær mobilitet under CEF.
Udgiftsområde 6 – Naboområder og verden
Udgiftsområdet omfatter instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og in-
ternationalt arbejde – et globalt Europa (NDICI), udgifter til humanitære hjælpe-
foranstaltninger og instrumentet til førtiltrædelsesbistand samt andre mindre aktio-
ner og programmer. Størstedelen af udgifterne udmøntes ved direkte eller indirekte
forvaltning.
Stikprøvens størrelse giver for dette udgiftsområde ikke mulighed for at estimere
en fejlrate. Revisionsretten konkluderer, at risikoen for fejl på udgiftsområdet er
høj. De mest almindelige fejl var udbetaling af tilskud for ikke-støtteberettigede
modtagere og omkostninger, ikke-afholdte udgifter og offentlige udbud. Revisions-
retten konstaterer igen for 2023 svagheder i Kommissionens risikovurderinger og
interne kontroller.
På baggrund af revisionen anbefaler Revisionsretten, at Kommissionen: 1) træffer
foranstaltninger til forbedring af kontrolsystemerne vedr. afregning af pre-finansie-
ring, 2) giver støttemodtagerne vejledning om fordelingen af de delte omkostninger,
3) sikrer overholdelse af synlighedsreglerne, 4) sikrer, at EU-delegationerne aflægger
tilstrækkelige overvågningsbesøg på stedet, 5) forbedrer overvågnings- og styrings-
mekanismerne for blandingsoperationer for at mindske risikoen for forsinkelser i
gennemførelsen af foranstaltninger.
Udgiftsområde 7 – Europæisk offentlig forvaltning
Udgiftsområdet omfatter udgifter til personale, bygninger, udstyr, energi og øvrige
administrative omkostninger for EU’s institutioner.
Revisionsretten konkluderer ligesom for 2022, at fejlforekomsten i 2023 er under
væsentlighedstærsklen på 2 pct., dog uden at estimere en konkret fejlrate. De hyp-
pigst konstaterede fejl vedrører offentlige udbud og manglende dokumentation
fsva. Europa-Parlamentets udgifter til politiske grupper. Fsva. Kommissionen kon-
staterede Revisionsretten enkelte fejltilfælde vedr. hhv. personaleudgifter og udgif-
ter til bygge- og anlægsarbejder samt andre ikke-kvantificerbare fejl. Derudover
konstaterede Revisionsretten fejl vedr. EU-delegationernes indkøb og lejebetalin-
ger, en kontrakts varighed i Det Europæiske Regionsudvalg og en lønudbetaling i
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse.
På baggrund af revisionen anbefaler Revisionsretten, at Europa-Parlamentet bygger
videre på sine eksisterende foranstaltninger til bekæmpelse af svig ved at udvikle en
tværgående strategi for bekæmpelse af svig og sikre, at den anvendes i hele organi-
sationen.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
Side 10 af 13
Uddybende om genopretnings- og resiliensfaciliteten
Revisionen af genopretnings- og resiliensfaciliteten adskiller sig fra revisionen af
EU’s budget, idet udbetaling af midler sker efter en vurdering af opfyldelsen af de
mål og milepæle, der indgår i de enkelte medlemslandes genopretningsplaner. Der
sker dermed ikke vurdering i Kommissionen af, hvorvidt de enkelte omkostninger
er støtteberettigede, overholder reglerne om udbud og statsstøtte mv., da dette an-
svar påhviler medlemslandene. Revisionsretten erkender, at genopretningsfacilite-
tens særegne udgiftsmodel har en betydelig indvirkning på omfanget af Rettens re-
vision og den sikkerhed, den kan give.
Revisionsretten konkluderer, at betalings- og støtteberettigelsesbetingelserne ikke
var overholdt for 16 af de 452 undersøgte mål og milepæle (2022: 15 af 281 mål og
milepæle). Dette påvirker syv betalinger i syv medlemslande. I syv af de undersøgte
mål og milepæle var opfyldelsen af disse utilfredsstillende, i seks blev støtteberetti-
gelsesperioden ikke overholdt og tre tilfælde vedrørte støtte, som trådte i stedet for
tilbagevendende nationale budgetudgifter, hvilket er i strid med støtteberettigelses-
betingelserne. På grund af facilitetens særegne udgiftsmodel estimerer Retten ikke
en konkret fejlrate, men anslår, at fejlenes minimale finansielle effekt ligger over
væsentlighedstærsklen på 2 pct.
Revisionsretten fandt 15 tilfælde af vagt definerede mål eller milepæle, hvilket for-
årsager en mere skønsmæssig vurdering af deres opfyldelse og risikerer at undermi-
nere de ønskede resultater (2022: seks tilfælde). Derudover konstaterede Retten
vedvarende svagheder i Kommissionens og medlemslandenes kontrolsystemer.
På baggrund af revisionen anbefaler Revisionsretten, at Kommissionen: 1) anven-
der strengere kriterier for vurdering af overholdelsen af støtteberettigelsesperioden
ved at anvende datoen for den første (retlige) forpligtelse som foranstaltningens
iværksættelse, 2) fastlægger specifikke kriterier for, hvad der udgør støtte, som træ-
der i stedet for tilbagevendende nationale budgetudgifter, 3) sikrer, at medlemslan-
dene straks træffer foranstaltninger til at afhjælpe de resterende svagheder i deres
kontrolsystemer, 4) anvender resultaterne af sin kontrol af medlemslandenes kon-
trolsystemer til at fremsætte en klar konklusion om deres effektivitet.
Uddybende om præstation i programmerne under udgiftsområde 4 - Migration og grænseforvaltning
Revisionsrettens præstationsanalyse af udgiftsområdet fokuserer på hhv. Asyl-, Mi-
grations- og Integrationsfonden (AMIF), og Fonden for Integreret Grænseforvalt-
ning, som samlet tegner sig for 62,5 pct. af det samlede budget på 22,7 mia. euro
for udgiftsområdet i programmeringsperioden 2021-2027.
Revisionsretten bemærker, at idet omfattende præstationsoplysninger om EU-pro-
grammer først foreligger hen imod programmeringsperiodens afslutning, er præsta-
tionsoplysningerne for indeværende budgetperiode 2021-2027 sparsomme og viser
begrænsede fremskridt.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
Side 11 af 13
Revisionsretten konkluderer, at præstationsrapporteringsrammen vedrørende inde-
værende budgetperiode er blevet forbedret. For den foregående budgetperiode
2014-2020 konkluderer Retten, at indikatorerne viser fremskridt i retning af deres
mål. Retten understreger, at man ikke på den baggrund kan sige noget om program-
mernes samlede resultater, eller hvorvidt de har dækket behovene.
På baggrund af præstationsanalysen anbefaler Revisionsretten, at Kommissionen
forbedrer kvaliteten af præstationsoplysningerne ved dels at præsentere opnåede
frem for forventede resultater og dels at øge gennemsigtighed om ophavet for nøg-
leresultatindikatorerne i de årlige forvaltnings- og effektivitetsrapporter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig, idet Rådets henstilling indgår som
en del af Europa-Parlamentets beslutningsgrundlag. Europa-Parlamentet ventes ul-
timo maj at træffe afgørelse om afgivelse af decharge.
5. Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af EU-budgettet
foretages på EU-niveau. Regeringen skønner derfor, at sagen er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådets behandling af årsberetningen har ingen lovgivningsmæssige eller økonomi-
ske konsekvenser og ej heller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Rigsrevisionen er som national revisionsinstitution samarbejdspartner for Revisi-
onsretten, jf. Lissabon-traktatens artikel 287, stk. 3. Dette indebærer, at korrespon-
dance med Retten primært foregår gennem Rigsrevisionen.
Sagen er ikke sendt i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Årsberetningen er endnu ikke blevet præsenteret i Rådet på nuværende tidspunkt.
Der er derfor ikke kendskab til de øvrige landes konsoliderede positioner. Erfa-
ringsmæssigt er der forskellige opfattelser af, hvilket billede, der med Revisionsret-
tens erklæring er baggrund for at tegne. Af samme grund er der erfaringsmæssigt
ligeledes forskellige opfattelser af den rette overordnede tone i Rådets henstilling
samt hvilke midler, der skal tages i brug for at nedbringe fejlraten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det meget utilfredsstillende, at den overordnede fejlrate anslås til
5,6 pct. i 2023, hvilket er betydeligt over væsentlighedstærsklen på 2 pct. og samtidig
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
Side 12 af 13
udgør en markant stigning i forhold til niveauet i 2022, således fejlraten nu er på sit
højeste niveau i 16 år. Regeringen anser den fortsatte stigning i fejlraten som et tegn
på, at der stadig ikke er sket den nødvendige forbedring af rigtigheden og lovlighe-
den af EU’s udbetalinger. Det gælder særligt udgifter med høj risiko og inden for
områder, der generelt er fejlbehæftede, herunder særligt samhørighedsområdet,
hvor den anslåede fejlforekomst er på 9,3 pct. i 2023. Regeringen finder det derfor
helt centralt, at de identificerede problemer adresseres tilstrækkeligt af Kommissio-
nen og medlemslandene med henblik på, at fejlraten nedbringes hurtigst muligt.
Regeringen finder det ligeledes meget utilfredsstillende, at Revisionsretten for femte
år i træk har været nødsaget til at afgive en negativ erklæring for betalingerne som
helhed.
Regeringens finder det dog tilfredsstillende, at Revisionsretten for 17. år i træk har
kunnet give en positiv erklæring om regnskabernes rigtighed og dermed anser EU’s
regnskaber for at give et retvisende billede af indtægter og udgifter samt EU’s fi-
nansielle stilling. Regeringen finder det ligeledes tilfredsstillende, at der har kunnet
afgives en positiv erklæring vedr. EU’s egne indtægter.
Regeringen anerkender, at forvaltningen og kontrollen med EU-budgettet er en
kompliceret opgave. Derfor er det en central prioritet for regeringen, at der foku-
seres på de bagvedliggende årsager til kompleksiteten, og at der arbejdes hen imod
enklere regler, som vil lette administrationen for både myndigheder og støttemod-
tagere. Det er samtidig regeringens holdning, at krav om mere kontrol skal stå mål
med de administrative byrder og den finansielle risiko for EU-budgettet i de enkelte
medlemslande.
Regeringen finder det utilfredsstillende, at Revisionsretten igen for 2023 har været
nødsaget til at afgive en erklæring med forbehold om Genopretnings- og resiliens-
faciliteten. Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen i samarbejde med med-
lemslandene styrker definitionen af mål og milepæle ved eventuelle fremtidige revi-
sioner af planerne, samt at Kommissionen fører en proportional kontrol med med-
lemslandene ift. overholdelse af støtteberettigelseskriterierne i forordningen om
Genopretnings- og resiliensfaciliteten.
Regeringen ser positivt på, at Revisionsretten i kapitlet om EU-budgettets resultat-
opnåelse har styrket sit fokus på effektmåling og vurdering af resultatopnåelse. Det
er væsentligt for at sikre, at EU’s budget prioriteres til områder med reel EU-mer-
værdi. Regeringen vil arbejde for, at Revisionsrettens fokus på effektmåling styrkes
yderligere ved at rette det mod flere dele af EU-budgettet end blot ét udgiftsområde
for hver årsberetning.
Regeringen tillægger Revisionsrettens konklusioner central betydning og finder det
væsentligt, at Revisionsrettens anbefalinger fuldt ud adresseres i dechargeprocedu-
ren og implementeres af Kommissionen og medlemslandene. Regeringen finder det
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024
Side 13 af 13
derfor centralt, at ovenstående afspejles tilstrækkeligt i Rådets henstilling om de-
charge.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.