Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 49
Offentligt
2934494_0001.png
November 2024
— 3/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Skatteministeriets
kontrol med punktafgifter
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
3/2024
Beretning om
Skatteministeriets
kontrol med punktafgifter
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2024
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Skatteministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i marts 2025.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN: 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-849-8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om Skatteministeriets kontrol med
punktafgifter
En punktafgift er en afgift, der pålægges visse varer eller ydelser, bl.a. al-
kohol, tobak og energi. I 2023 havde staten nettoindtægter på 56,3 mia.
kr. fra punktafgifter.
Skattestyrelsen har ansvaret for at kontrollere, at de virksomheder, der
fremstiller eller importerer punktafgiftspligtige varer, angiver og betaler
afgift heraf til staten. Ca. 16.000 virksomheder er registreret som pligtige
til at betale punktafgifter. Betalingen er baseret på virksomhedernes egne
angivelser. Skattestyrelsens seneste undersøgelse fra 2020 af regelefter-
levelsen på området viste, at der var fejl i 44 % af virksomhedernes angi-
velser.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Skatteministeriet har en
tilfredsstillende kontrol med punktafgifter.
Statsrevisorerne finder Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
utilfredsstillende og finder samtidig, at ministeriet i højere grad bør
målrette kontrollen på udvalgte områder mod de mest risikofyldte
virksomheder. Den utilfredsstillende kontrol med punktafgifter har
medført risiko for tab af indtægter.
Statsrevisorerne finder det positivt, at Skattestyrelsen siden 2021 har
øget antallet af kontroller, og at styrelsen har et særligt fokus på øko-
nomisk store afgiftsområder og på virksomheder, der angiver store
afgiftsbeløb. Statsrevisorerne finder det dog utilfredsstillende, at kon-
trollen i perioden 2019-2023 har været begrænset eller helt fraværen-
de for 21 ud af 80 punktafgifter.
11. november 2024
Serdal Benli
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Mai Mercado
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved følgende undersøgelsesresultater:
Når Skattestyrelsen udvælger punktafgifter til kontrol, inddrager styrel-
sen ikke sit kendskab til typiske fejl på tværs af afgifterne og målretter
dermed ikke kontrollen mod de mest risikofyldte punktafgifter.
Skattestyrelsen foretager ikke en systematisk risikovurdering af virk-
somhederne, inden styrelsen beslutter, hvilke virksomheder der skal
udtages til kontrol.
Skattestyrelsen kontrollerer kun i begrænset omfang virksomheder,
som er registreret til at betale punktafgifter, men som enten slet ikke
angiver eller angiver 0 kr. i afgift.
Der er 2.879 virksomheder, svarende til ca. 1/6 af den samlede popu-
lation af afgiftspligtige virksomheder, som aldrig har været udtaget til
kontrol eller har gennemgået en risikovurdering i perioden 2019-2023.
De 2.879 virksomheder har samlet angivet 12,5 mia. kr. i punktafgifter
i perioden 2019-2023.
Skattestyrelsen fører ikke kontrol med virksomheder, som under sær-
lige betingelser har fået afgiftsfritagelse. Næsten hver 10. fritagelse er
udstedt for mere end 20 år siden, uden at styrelsen har kontrolleret,
om virksomheden fortsat lever op til betingelserne herfor.
Statsrevisorerne er enige i følgende anbefalinger fra Rigsrevisionen:
Skattestyrelsen bør overveje at foretage en særskilt risikovurdering af
virksomheder, som er registreret til at betale punktafgifter, men som
enten slet ikke angiver eller angiver 0 kr. i afgift.
Skattestyrelsen bør i højere grad bruge tilgængelige data om virksom-
heder fra andre myndigheder til at få mere viden om virksomheder,
der importerer eller producerer punktafgiftspligtige varer uden at be-
tale afgift.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
4
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
........................................................................
6
2. Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter
.......................................................................
8
2.1. Skattestyrelsens vurderinger af risiko og væsentlighed på området for
punktafgifter
........................................................................................................................................
9
2.2. Skattestyrelsens gennemførelse af kontrol med punktafgifter
................................
12
Bilag 1. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
18
Bilag 2. Punktafgifter i undersøgelsesperioden
...................................................................................
23
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 9. Skatteministeriet.
I undersøgelsesperioden 1. januar 2019 - 31. december 2023 har der
været følgende ministre:
Karsten Lauritzen: juni 2015 - juni 2019
Morten Bødskov: juni 2019 - februar 2022
Jeppe Bruus: februar 2022 - august 2024
Beretningen har i udkast været forelagt Skatteministeriet, hvis be-
mærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Introduktion og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
Eksempler på punktafgift
1. Denne beretning handler om Skatteministeriets kontrol med, om virksomheder an-
giver punktafgifter korrekt. Punktafgifter pålægges en række varer og ydelser, bl.a.
alkohol, tobak og energi. Punktafgifter pålægges dels for at generere indtægter til
staten, dels for at regulere borgeres og virksomheders adfærd inden for bl.a. sund-
heds- og miljøområdet. Fx pålægges der miljøafgifter for at mindske forbruget af stof-
fer, som belaster miljøet.
Vi har valgt at undersøge området, fordi det er økonomisk væsentligt. Statens netto-
indtægter fra punktafgifter udgjorde 56,3 mia. kr. i 2023, og punktafgifter er dermed
en væsentlig indtægtskilde for staten. Hvis virksomheder ikke angiver punktafgifter,
vil det således have konsekvenser for statens indtægter.
Skattestyrelsen har ansvaret for at kontrollere, at virksomheder, der fremstiller eller
importerer punktafgiftspligtige varer, angiver og betaler afgift heraf til staten. Ca.
16.000 virksomheder er registreret som pligtige til at betale punktafgifter. Betalingen
er
som på andre områder i skatteforvaltningen
baseret på virksomhedernes egne
angivelser.
Ultimo 2023 var der 77 forskellige punktafgifter fordelt på 35 lovområder. Skattesty-
relsen har erfaring med, at der sker mange fejl på området. Styrelsens seneste under-
søgelse af regelefterlevelsen fra 2020 viste, at der var fejl i 44 % af virksomhedernes
angivelser. Undersøgelsen viste også, at omfanget af fejl var steget i forhold til styrel-
sens tidligere undersøgelse af regelefterlevelsen. For at kunne imødegå det stigende
fejlniveau er det vigtigt, at Skattestyrelsen systematisk vurderer, hvilke risici der er
forbundet med de forskellige punktafgifter og virksomheder, så kontrollen kan målret-
tes derefter.
2. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Skatteministeriet har en tilfreds-
stillende kontrol med punktafgifter. Vi besvarer følgende spørgsmål i beretningen:
Er Skattestyrelsens vurderinger af risiko og væsentlighed på området for punktaf-
gifter tilfredsstillende?
Er Skattestyrelsens gennemførelse af kontrol med punktafgifter tilfredsstillende?
Hvis en plade chokolade inde-
holder mere end 0,5 gram suk-
ker pr. 100 gram pålægges en
afgift på 25,97 kr. pr. kilo. Dvs.
at en chokoladebar, som vejer
ca. 50 gram, pålægges ca. 1,30
kr. i afgift.
Hvis en pakke med 20 stk. ci-
garetter koster 60 kr., udgør
punktafgiften 39,31 kr., hertil
kommer 12,00 kr. i moms.
Med risiko og væsentlighed refererer vi dels til risikoen for, at punktafgifter ikke bliver
angivet til Skattestyrelsen i overensstemmelse med reglerne, dels til den økonomiske
væsentlighed af den afgift, som burde blive angivet.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2
| Introduktion og konklusion
3. Undersøgelsen omfatter perioden 2019-2023. Vi har valgt 2019 som starttidspunkt,
fordi Skattestyrelsen på dette tidspunkt blev opmærksom på, at deres kontrol med
punktafgiftsområdet i en årrække havde været utilstrækkelig.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i november 2023.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0010.png
Introduktion og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Skatteministeriets kontrol med punktafgifter er ikke tilfredsstillende. Mini-
steriet har fra 2021 styrket deres indsats, men der er fortsat behov for at
forbedre udvalgte områder, herunder sikre, at udvælgelsen til kontrol i til-
strækkelig grad er risikobaseret. Konsekvensen af en utilstrækkelig kontrol
er, at staten kan miste indtægter.
Skattestyrelsens vurdering af risiko og væsentlighed på området for punktafgifter
er ikke helt tilfredsstillende
Som grundlag for at udvælge punktafgifter til kontrol har Skattestyrelsen siden 2021 fo-
retaget en årlig vurdering af afgifternes økonomiske væsentlighed og risikoen for, at
reglerne er så komplekse, at der kan ske fejl. Det finder Rigsrevisionen relevant. Mo-
dellen for udvælgelse har dog den mangel, at den ikke inddrager styrelsens kendskab
til typiske fejl på tværs af afgifterne, og dermed kan styrelsen ikke målrette kontrollen
mod de mest risikofyldte punktafgifter.
Når Skattestyrelsen udvælger virksomheder til kontrol, inddrager styrelsen viden om
virksomhedernes væsentlighed, dvs. størrelsen af det afgiftsbeløb, virksomhederne an-
giver, men styrelsen foretager ikke en systematisk risikovurdering af virksomhederne.
Dermed er der risiko for, at styrelsen ikke til fulde målretter kontrollen mod de mest
risikofyldte virksomheder.
Skattestyrelsens gennemførelse af kontrol med punktafgifter er ikke tilfredsstil-
lende
Skattestyrelsen har øget antallet af kontroller siden 2021 og har et særligt fokus på øko-
nomisk store afgiftsområder og på virksomheder, der angiver store afgiftsbeløb. I peri-
oden 2019-2023 har kontrollen imidlertid været begrænset eller helt fraværende for 21
ud af 80 punktafgifter. Således har 14 af de 21 afgifter slet ikke været kontrolleret i pe-
rioden. Styrelsen har oplyst, at de planlægger at kontrollere de 21 punktafgifter inden
2027.
For de øvrige punktafgifter har Skattestyrelsen tilrettelagt kontrollen, så der i udgangs-
punktet er en opdagelsesrisiko for de virksomheder, der er registreret for afgifterne.
Styrelsen har dog ikke en tilstrækkelig indsats for at opnå viden om virksomheder, der
ikke er registreret for afgift, men som alligevel importerer eller producerer afgiftsplig-
tige varer.
Endelig fører Skattestyrelsen ikke kontrol med virksomheder, som under særlige betin-
gelser har fået afgiftsfritagelse. Ved udgangen af 2023 var ca. 2.600 virksomheder fri-
taget for at betale én eller flere punktafgifter. Skattestyrelsen følger heller ikke op på,
om virksomhederne fortsat er berettiget til fritagelserne. Det til trods for, at der ikke
er en udløbsdato på fritagelserne. Næsten hver 10. fritagelse er udstedt for mere end
20 år siden, uden at styrelsen har kontrolleret, om virksomheden fortsat lever op til
betingelserne herfor.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0011.png
Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter
|
1
4
| Introduktion og konklusion
1.2. Baggrund
4. En punktafgift er en afgift, der pålægges visse varer eller ydelser. Som udgangspunkt
skal virksomheder betale punktafgift, hvis de fremstiller punktafgiftspligtige varer i
Danmark eller køber punktafgiftspligtige varer i udlandet med henblik på videresalg.
5. I 2023 havde staten nettoindtægter på 56,3 mia. kr. fra punktafgifter. Punktafgifter-
ne kan inddeles i overordnede afgiftsgrupper. Tabel 1 viser den samlede nettoindtægt
fra punktafgifter i 2023 fordelt på de overordnede afgiftsgrupper.
Tabel 1
Samlet nettoindtægt fra punktafgifter i 2023 fordelt på overordnede afgiftsgrupper
Afgiftsgruppe
Energiafgifter
Varebaserede afgifter
heraf tobaksafgift
heraf afgifter på spiritus, vin og øl
heraf afgift på sukker, chokolade mv.
Miljøafgifter
Tinglysningsafgift
Afgifter på spil mv.
Afgift på ansvarsforsikring for motorkøretøjer
Øvrige punktafgifter
I alt
Note: Som følge af afrunding summer de enkelte værdier ikke til totalen.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af statsregnskabet for 2023.
Nettoindtægt 2023
24,3 mia. kr.
14,0 mia. kr.
7,7
mia. kr.
3,7
mia. kr.
2,7
mia. kr.
7,1 mia. kr.
6,2 mia. kr.
2,5 mia. kr.
1,4 mia. kr.
0,8 mia. kr.
56,3 mia. kr.
Andel af nettoindtægt
43,2 %
24,9 %
13,7 %
6,6 %
4,8 %
12,6 %
11,0 %
4,4 %
2,5 %
1,4 %
Bilag 2 viser de 80 punktafgifter, der har været gældende i undersøgelsesperioden,
herunder det samlede afgiftsbeløb, som virksomhederne har angivet i perioden 2019-
2023.
Virksomheders registrering for punktafgifter
6. Virksomheder skal anmode om at blive registreret for punktafgifter, hvis de vil ud-
øve afgiftspligtige aktiviteter, fx produktion eller import af varer, der er afgiftspligtige.
Antallet af virksomheder, der er registreret for punktafgifter, har ligget nogenlunde sta-
bilt over tid på ca. 16.300 virksomheder. Når vi i undersøgelsen refererer til
registre-
rede virksomheder,
henviser vi til disse virksomheder, som er vores primære fokus i
undersøgelsen.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Introduktion og konklusion |
5
Skattestyrelsen kontrollerer virksomhederne, når virksomhederne anmoder om at bli-
ve registreret, og styrelsen kan afvise at registrere en virksomhed, hvis styrelsen vur-
derer, at registreringen vil kunne give staten et tab. Det kan fx være registrering af en
virksomhed, der i forvejen har gæld til staten. Hvis en virksomhed er blevet afvist, må
den ikke handle med varer eller ydelser, der skal betales punktafgift af. Styrelsen har
i perioden 2019-2023 afvist 288 virksomheder, der anmodede om at blive registreret
for punktafgift, mens styrelsen i samme periode har godkendt ca. 5.300 virksomheder.
7. Både antallet af virksomheder, der årligt registreres for punktafgift, og antallet af
virksomheder, der årligt afmeldes herfor, ligger nogenlunde stabilt på omkring 1.000
virksomheder. At en virksomhed ikke længere er registreret for punktafgift, kan ifølge
Skattestyrelsen skyldes 3 ting:
Virksomheden er ophørt.
Virksomheden er stoppet med at håndtere afgiftspligtige varer.
Skattestyrelsen har frataget virksomheden registreringen for punktafgifter, fordi
virksomheden ikke har angivet punktafgifter i 4 afregningsperioder i træk, jf. op-
krævningslovens § 4, stk. 3. Skattestyrelsen har i perioden 2019-2023 frataget
159 virksomheder registreringen for punktafgifter som følge heraf.
Opkrævningslovens § 4,
stk. 3, pkt. 1
Virksomheders angivelse af punktafgifter
8. Punktafgiften beregnes typisk ud fra mængden af afgiftspligtige varer. Virksomhe-
derne skal selv angive, hvilket beløb de skal betale i punktafgift på baggrund af lov-
pligtige satser og på baggrund af virksomhedernes egne mængdeopgørelser. Angi-
velserne sker typisk månedligt via skatteforvaltningens indberetningssystem Tast-
SelvErhverv. Virksomheden skal ikke medsende dokumentation, men Skattestyrel-
sen stiller krav om, at virksomheden skal føre et afgiftsregnskab over opgjorte og be-
talte punktafgifter, som styrelsen kan gennemgå, hvis styrelsen kontrollerer virksom-
heden.
Virksomheder kan søge om at blive fritaget for at betale punktafgift, hvis de lever op
til de betingelser, som fremgår af den bekendtgørelse, der regulerer afgiften. Det kan
fx være tilfældet med virksomheder, som anvender afgiftspligtige varer til produktion
af andre varer, der ikke er afgiftspligtige, eller hvis anvendelsen er til undervisningsfor-
mål.
9. I nogle tilfælde handler uregistrerede virksomheder med punktafgiftspligtige varer
uden at angive afgift for de pågældende varer. Varerne er ifølge Skattestyrelsen ty-
pisk importeret illegalt. Ifølge styrelsen kan det også ske, at registrerede virksomhe-
der handler illegalt med punktafgiftspligtige varer.
I deres seneste opgørelse fra 2019 vurderede Skattestyrelsen, at statens tab af ind-
tægter som følge af illegal import af punktafgiftspligtige varer som øl, vin, spiritus, slik
og tobak udgjorde 260 mio. kr. i 2016. Ifølge styrelsen er det især disse varer, der im-
porteres illegalt med henblik på videresalg uden afgift, da afgiftsniveauet på varerne
er relativt højt i Danmark sammenlignet med vores nabolande. Ifølge Skattestyrelsen
er det forbundet med stor usikkerhed at opgøre omfanget og dermed værdien af ille-
gal import.
Hvis en virksomhed i 4 på hin-
anden følgende afregningspe-
rioder har fået foretaget en fo-
reløbig fastsættelse af virk-
somhedens tilsvar af skatter
eller afgifter m.v. for det sam-
me registreringsforhold, kan
skatteforvaltningen inddrage
virksomhedens registrering
for så vidt angår det pågæl-
dende registreringsforhold.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
6
| Introduktion og konklusion
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
10. Vi undersøger, om Skatteministeriet har en tilfredsstillende kontrol med punktaf-
gifter.
Med udgangspunkt i Rigsrevisionens beretning om effektiv kontrol fra april 2017, der
har dannet udgangspunkt for en række af Rigsrevisionens beretninger om tilsyn og
kontrol, lægger vi til grund, at Skattestyrelsen bør foretage en systematisk vurdering
af risiko og væsentlighed for alle punktafgifter såvel som af de virksomheder, der er
registreret for punktafgifter. Dermed kan styrelsen rette kontrollen mod de punktaf-
gifter og virksomheder, hvor risikoen for fejl er størst, og hvor de væsentligste indtæg-
ter kommer fra. Vi undersøger Skattestyrelsens risikovurdering i kapitel 2.1.
Desuden lægger vi til grund, at Skattestyrelsen over en årrække bør gennemføre kon-
troller med alle punktafgifter. Dels så ingen afgift er friholdt for kontrol, dels så styrel-
sen får viden om, i hvilket omfang virksomhederne overtræder reglerne, da denne vi-
den er vigtig for, at styrelsen kan risikovurdere alle afgifter. Vi lægger endvidere til
grund, at styrelsen skal sikre, at der er en opdagelsesrisiko for alle virksomheder, dvs.
at alle grupper af virksomheder
uanset om de angiver en lille, en stor eller slet ingen
afgift og uanset, hvilke afgifter de er registreret for
har en risiko for at blive udtaget
til kontrol. Det konkrete kontroltryk bør naturligvis afhænge af risikoen. Endelig under-
søger vi, om Skattestyrelsens kontroller er gennemført i overensstemmelse med sty-
relsens egne krav til kvalitet i kontrollerne. Vi undersøger Skattestyrelsens kontrolind-
sats i kapitel 2.2.
Metode
11. Vi har brugt 3 forskellige metoder i undersøgelsen: dokumentgennemgang, data-
analyser og sagsgennemgang.
Dokumentgennemgang
12. Vi har gennemgået en række af Skattestyrelsens interne styringsdokumenter i form
af analyser, strategier, drejebøger, aktivitetsplaner og evalueringer. Endvidere har vi
gennemgået styrelsens risikoregistre og risikobilleder, der viser forskellige risici, som
styrelsen har identificeret på området for punktafgifter. Vi har gennemgået dokumen-
terne for bl.a. at få viden om, hvordan styrelsen vurderer risiko samt tilrettelægger og
gennemfører kontroller.
Dataanalyse
13. Vi har brugt data fra Skattestyrelsen til at analysere populationer af virksomheder,
fx antal registrerede virksomheder og omfanget af fritagne virksomheder. Endvidere
har vi brugt data fra Skattestyrelsen til at opgøre antal kontroller, kontroltryk, træfpro-
center og angivne afgiftsbeløb.
Træfprocent og kontrol-
tryk
Træfprocent
er andelen af
kontroller, hvor Skattestyrel-
sen finder fejl i virksomheder-
nes angivelser.
Kontroltryk
er andelen af virk-
somheder, der er kontrolleret.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Introduktion og konklusion |
7
Sagsgennemgang
14. Vi har udtaget en repræsentativ stikprøve på 603 afsluttede kontroller. Stikprø-
ven dækker
med enkelte undtagelser
alle punktafgifter, som Skattestyrelsen har
kontrolleret i perioden 2019-2023. Vi har foretaget en sagsgennemgang af de afslut-
tede kontroller, fordi styrelsen har oplyst, at de tidligere bl.a. var usikre på, om de hav-
de en systematisk tilgang i deres kontroller, og om der var en ensartet kontroldybde i
sammenlignelige kontroller. Formålet med gennemgangen har derfor været at vurde-
re, om kontrollerne gennemføres i overensstemmelse med de drejebøger, styrelsen
har for gennemførelsen af kontroller. Drejebøgerne indeholder bl.a. krav om notatpligt
og krav om, hvordan medarbejderne skal overholde forvaltningsretlige regler, samt
krav om, at andre øjne (4 øjne-princippet) skal godkende, hvis kontrollen fører til, at
virksomheder skal opkræves eller have tilbagetalt mere end 50.000 kr.
15. Undersøgelsens metode uddybes i bilag 1.
16. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
Afgrænsning
2 kontroldybder på
punktafgifter
Spotkontrol er kontrol
af en-
kelte transaktioner for en spe-
cifik punktafgift.
Revisionskontrol er en dybere
kontrol af en virksomheds re-
gistreringer og angivelser af
punktafgifter.
17. Undersøgelsen er afgrænset til at omhandle Skattestyrelsens kontrol med punkt-
afgiftsområdet i perioden 2019-2023.
Vores vurdering af, om Skatteministeriets kontrolindsats er tilfredsstillende, bygger på
indsatsen i forhold til de virksomheder, som er kendt af Skattestyrelsen, fordi de er re-
gistreret som afgiftspligtige. Vi kan ikke vurdere styrelsens indsats for at kontrollere
uregistrerede virksomheder, da virksomheder, der fx foretager illegal import eller hand-
ler illegalt med punktafgiftspligtige varer, netop er karakteriseret ved ikke at være en
del af styrelsens registre. Vi beskriver dog Skattestyrelsens indsats for at få viden om
virksomheder, der ikke er registreret for afgift.
Undersøgelsen omfatter ikke punktafgifter på tinglysning. Det skyldes, at Skattemini-
steriets interne revision i 2020 undersøgte området, hvorefter Skattestyrelsen iværk-
satte handlingsplaner for at rette op på de identificerede fejl. Styrelsen har afsluttet
en analyse af regelefterlevelsen på tinglysningsområdet i 2022 og har efterfølgende
øget antallet af kontroller inden for området.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0015.png
8
| Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter
2. Skattestyrelsens
kontrol med punktafgifter
18. Dette kapitel handler om:
Skattestyrelsens vurderinger af risiko og væsentlighed for punktafgifter (afsnit 2.1)
Skattestyrelsens gennemførelse af kontrol med punktafgifter (afsnit 2.2).
Tabel 2 viser undersøgelsens resultater vedrørende Skattestyrelsens inddragelse af
risiko og væsentlighed i deres kontrolindsats.
Tabel 2
Undersøgelsens resultater
Punktafgifter
2019-2020
Vurdering af risiko og væsentlighed
Risiko
Væsentlighed
Gennemførelse af kontrol er baseret
på risiko og væsentlighed
Risiko
Væsentlighed
Ja
Delvis
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen.
Virksomheder
2019-2020
2021-2023
2021-2023
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter |
9
2.1. Skattestyrelsens vurderinger af risiko og væsentlig-
hed på området for punktafgifter
19. Vi har undersøgt, om Skattestyrelsens vurderinger af risiko og væsentlighed på
området for punktafgifter er tilfredsstillende.
Skattestyrelsen bør både foretage en systematisk vurdering af risiko og væsentlighed
for
alle gældende punktafgifter
og af de
virksomheder,
der er registreret for punktaf-
gifter.
En systematisk vurdering af alle punktafgifter er nødvendig, fordi regelsættene og der-
med også risikoen for fejl varierer mellem punktafgifterne. En systematisk vurdering
af de registrerede virksomheder er nødvendig for at sikre, at styrelsen kan målrette
kontrollen mod de typer af virksomheder, der udgør en risiko for tabt indtægt.
Vurderingerne bør dels foretages på baggrund af Skattestyrelsens viden om, hvor der
erfaringsmæssigt sker fejl
(kendte risici), dels på baggrund af styrelsens viden om, hvor
der er
risiko for, at der kan ske fejl
(teoretiske risici), fx som følge af kompleks lovgiv-
ning. Derudover bør styrelsen have fokus på, hvilke punktafgifter og virksomheder, der
er de væsentligste, dvs. hvor indtægterne er størst. Det skyldes, at fejl på områder, der
genererer en relativ stor indtægt, medfører en risiko for, at staten lider et relativt stør-
re tab.
20. Vi har derfor undersøgt, om styrelsen:
vurderer risiko og væsentlighed for alle punktafgifter
vurderer risiko og væsentlighed ved de virksomheder, der er registreret for punkt-
afgifter.
Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsens vurdering af risiko og væsentlighed på om-
rådet for punktafgifter er forbedret over tid, men fortsat ikke er helt tilfredsstillende.
Risiko og væsentlighed for alle punktafgifter
21. Vi har undersøgt, om Skattestyrelsen vurderer risiko og væsentlighed for alle punkt-
afgifter.
Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsen ikke foretog en vurdering af risiko og væsent-
lighed for alle punktafgifter før 2021. Siden 2021 er styrelsens vurderinger blevet styr-
ket. Dog indgår styrelsens erfaringer med, hvor der sker fejl (kendte risici), ikke i den
scoringsmodel, der danner grundlag for styrelsens udvælgelse af punktafgifter til kon-
trol på tværs af hele punktafgiftsområdet.
22. Før 2021 udvalgte Skattestyrelsen ikke punktafgifter til kontrol på baggrund af en
vurdering af risiko og væsentlighed for alle punktafgifter. Derudover var det typisk de
samme punktafgifter, styrelsen kontrollerede hvert år. Det betød, at styrelsen i 2020
ikke havde kontrolleret op mod halvdelen af punktafgifterne i flere år, og dermed hav-
de styrelsen ikke tilstrækkeligt kendskab til risikoen ved de enkelte punktafgifter. Sty-
relsen vurderede i 2020, at der var høj risiko for, at styrelsens kontrol ikke dækkede
de mest risikofyldte punktafgifter.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
10
| Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter
Skattestyrelsen har fra 2021 arbejdet ud fra en kontrolstrategi for punktafgiftsområdet.
Strategien skal gøre styrelsen i stand til at prioritere kontrollen mod de væsentligste
såvel som de mest risikofyldte punktafgifter og skal sikre, at alle punktafgifter bliver
kontrolleret over en årrække. Skattestyrelsen vurderede dog fortsat i 2021, 2022 og
2023, at der var risiko for, at kontroltrykket var for lavt, og at det udgjorde en risiko
for tab af indtægter.
23. Skattestyrelsen har siden 2021 valgt, hvilke afgifter der skal kontrolleres på bag-
grund af en scoringsmodel, der består af følgende 4 kriterier, som Skattestyrelsen til-
deler en score på 1-5:
lovens kompleksitet, dvs. en teoretisk risiko for, at virksomheder begår fejl, fordi
reglerne er komplicerede
kontrollens kompleksitet, dvs. hvor vanskeligt det er for Skattestyrelsen at gennem-
føre en kontrol med afgiften
Skattestyrelsens kompetencer, dvs. om styrelsen har de rette kompetencer til at
kunne gennemføre en tilstrækkelig kontrol af området, herunder om styrelsen er i
besiddelse af de specialkompetencer, det kræver at gennemføre en tilstrækkelig
kontrol på særlige områder, fx kontroller af centrale kraftvarmeværker
afgiftspligtens væsentlighed, dvs. hvor stort et beløb der angives på det enkelte
afgiftsområde.
Skattestyrelsen inddrager således den økonomiske væsentlighed af de enkelte afgif-
ter i deres udvælgelse.
Kontrolprojekter
Skattestyrelsen gennemfører
deres kontroller af punktafgift
i såkaldte kontrolprojekter,
der typisk omfatter en gruppe
af punktafgifter, der minder
om hinanden.
24. Styrelsen har siden 2021 opdateret kontrolstrategien 2 gange årligt, fx med opda-
terede tal for træfprocent, kontroltryk eller angivne afgiftsbeløb. Opdateringerne kan
bl.a. føre til, at tidspunktet for kommende kontroller ændres, fx hvis en igangværende
kontrol er forsinket, må udvides, eller specialistkompetencer ikke kan frigives til det
planlagte tidspunkt. Skattestyrelsen har i undersøgelsesperioden også årligt evalueret
de gennemførte kontrolprojekter. Styrelsen har dog ikke anvendt deres viden fra de
årlige evalueringer, fx om typiske fejl og deraf følgende risici, til at forbedre scorings-
modellen, som er bestemmende for, hvilke afgifter styrelsen udvælger til kontrol. Rigs-
revisionen finder, at Skattestyrelsens udvælgelse af punktafgifter til kontrol dermed
ikke sker på et fuldt tilstrækkeligt grundlag, idet scoringsmodellen ikke inddrager er-
faringer om fx typiske fejl fra tidligere gennemførte kontroller.
Skattestyrelsen har oplyst, at de vil implementere en systematisk registrering af fejl-
typer. Registreringen af fejltyper vil ifølge styrelsen gøre det muligt at foretage en risi-
kovurdering på tværs af punktafgiftsområdet med henblik på at understøtte udvæl-
gelsen af punktafgifter til kontrol. Skattestyrelsen forventer, at registreringen påbe-
gyndes i 2024. Styrelsen har endvidere oplyst, at de i 1. kvartal 2025 forventer at ha-
ve udviklet og idriftsat en databaseret scoringsmodel på baggrund af den systemati-
ske registrering af fejl inden for ét specifikt afgiftsområde. Styrelsen vil fremadrettet
bruge denne scoringsmodel i forbindelse med udvælgelse af virksomheder til kontrol.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter |
11
Risiko og væsentlighed ved virksomheder, der er registreret for punkt-
afgift
25. Vi har undersøgt, om Skattestyrelsen systematisk vurderer risiko og væsentlighed
ved de virksomheder, der er registreret for punktafgifter, dvs. om styrelsen vurderer
risikoen for, at der er bevidste eller ubevidste fejl i virksomhedernes angivelser af
punktafgifter, samt vurderer den økonomiske væsentlighed af de enkelte virksomhe-
ders angivelser af afgift.
Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsen inddeler virksomhederne efter væsentlig-
hed. Styrelsen foretager dog ikke en systematisk risikovurdering af virksomhederne,
inden styrelsen beslutter, hvilke virksomheder der skal udtages til kontrol.
26. Skattestyrelsen har inddelt de registrerede virksomheder i 3 segmenter efter, hvor
meget virksomhederne har angivet i punktafgift. Segmenterne er: små angivere, mel-
lemstore angivere eller store angivere. Styrelsen har således kendskab til virksomhe-
dernes økonomiske væsentlighed og inddrager denne viden i deres planlægning af
kontrollen.
27. Vores undersøgelse viser, at Skattestyrelsen ikke foretager en tilstrækkelig risiko-
vurdering af populationen af registrerede virksomheder som helhed, når styrelsen
planlægger deres kontrol. Styrelsen har oplyst, at de foretager en risikovurdering, når
virksomhederne anmoder om at blive registreret for afgift, jf. pkt. 6. Styrelsen gemmer
dog ikke disse risikovurderinger på en måde, der gør det muligt at bruge oplysninger-
ne, når de skal beslutte, hvilke virksomheder der skal kontrolleres. Derudover er man-
ge af virksomhederne registreret før 2020, hvor Skattestyrelsen indførte deres nu-
værende koncept for registreringskontrol, og de har derfor ikke været igennem en ri-
sikovurdering ved deres registrering.
Skattestyrelsen udvælger virksomheder til kontrol inden for kontrolprojekter, der er
afgrænset til at omhandle nogle udvalgte punktafgifter. I den forbindelse udarbejder
styrelsen en liste over virksomheder, der er omfattet af problemstillinger, som erfa-
ringsmæssigt kan give fejl i virksomhedernes angivelser inden for de udvalgte afgif-
ter. Listen omfatter ikke alle virksomheder, der er registreret for de udvalgte afgifter,
og det er forskelligt, hvor stor en andel af de registrerede virksomheder der medtages
på listerne i de respektive kontrolprojekter.
Det er ikke sikkert, at virksomheder bliver udtaget til kontrol, selv om de fremgår af
listen. Det skyldes, at antallet af virksomheder på listen er større end det antal kon-
troller, Skattestyrelsen har besluttet, at der skal gennemføres i de enkelte kontrol-
projekter. Derudover sker den endelige udvælgelse på baggrund af den enkelte kon-
trolmedarbejders subjektive vurdering af virksomhederne på listen. Det er således
ikke nødvendigvis de mest risikofyldte virksomheder, der i praksis bliver udtaget til
kontrol. Endelig foretager styrelsen ikke en risikovurdering af de virksomheder, som
styrelsen ikke har erfaring med, fx fra tidligere kontroller, eller som ikke indgår i kon-
trolprojekterne. Dermed er Skattestyrelsens risikovurdering af virksomheder ikke
fuldstændig.
Skattestyrelsens ind-
deling af virksomheder
efter størrelsen af angivet
punktafgift
Små angivere:
Angiver op til
100.000 kr. pr. afgift, eller an-
moder om godtgørelse på op
til 100.000 kr.
Mellemstore angivere:
Angi-
ver 100.000 kr. - 100 mio. kr.
pr. afgift eller anmoder om
mere end 100.000 kr. i godt-
gørelse.
Store virksomheder:
Angiver
100 mio. kr. eller mere pr. af-
gift.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0019.png
12
| Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter
2.2. Skattestyrelsens gennemførelse af kontrol med
punktafgifter
28. Vi har undersøgt, om Skattestyrelsens gennemførelse af kontrol med punktafgif-
ter er tilfredsstillende, herunder om styrelsen:
sikrer, at alle registrerede virksomheder har en risiko for at blive udtaget til kontrol
sikrer, at alle punktafgifter kontrolleres inden for en vis årrække
har en indsats for at opnå viden om virksomheder, der ikke er registreret for punkt-
afgifter, selv om de importerer eller producerer varer, der skal betales afgift af
følger op på, om virksomheder, der er fritaget for at betale punktafgift, fortsat le-
ver op til betingelserne for fritagelsen
gennemfører kontroller i overensstemmelse med egne krav til kvalitet i kontrollerne.
Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsens gennemførelse af kontrol med punktafgifter
ikke er tilfredsstillende.
Regulering
Udviklingen i antal kontroller af punktafgiftsområdet i 2019-2023
Skattestyrelsens kontroller
kan føre til, at de regulerer det
afgiftsbeløb, virksomheden
selv havde angivet til betaling.
Reguleringen kan både føre til,
at virksomhedens afgiftsbeløb
sættes op eller ned.
29. Vi har gennemgået udviklingen i antallet af kontroller i perioden 2019-2023.
Skattestyrelsen har i perioden 2019-2023 gennemført 5.315 kontroller af regelefter-
levelsen inden for konkrete punktafgifter hos 1.285 registrerede virksomheder. Tabel
3 viser Skattestyrelsens kontrolaktiviteter vedrørende punktafgifter i perioden 2019-
2023.
Tabel 3
Skattestyrelsens kontrolaktiviteter vedrørende punktafgifter i perioden 2019-2023
Antal
kontroller
Antal
kontrollerede
virksomheder
236
330
222
333
357
1.478
Kontroltryk i %
Andelen af registrerede
virksomheder,
der er kontrolleret
1,6 %
2,2 %
1,4 %
2,2 %
2,3 %
-
Træfprocent
Andelen af kontroller,
hvor styrelsen finder fejl
60,8 %
69,6 %
64,5 %
61,2 %
59,6 %
-
Samlet
nettoregulering
2019
2020
2021
2022
2023
I alt
924
946
878
1.343
1.224
5.315
47,2 mio. kr.
70,7 mio. kr.
176,5 mio. kr.
25,7 mio. kr.
46,1 mio. kr.
366,2 mio. kr.
Note: En virksomhed kan blive udtaget til kontrol inden for forskellige punktafgifter samme år og kan blive udtaget til kontrol fle re år i træk. Derfor er
antallet af virksomheder, der er blevet kontrolleret i undersøgelsesperioden (1.478), højere end det samlede antal registrede virksomheder, der
har været kontrolleret i perioden (1.285). Forudsætningerne for beregningerne fremgår af bilag 1.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Skattestyrelsen.
Det fremgår af tabel 3, at Skattestyrelsen har øget antallet af kontroller i 2022 og 2023
i forhold til 2019, 2020 og 2021. Rigsrevisionen bemærker dog, at hverken træfprocen-
ten eller reguleringerne er steget som følge af det øgede antal kontroller.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter |
13
Da Skattestyrelsen ikke udvælger virksomheder til kontrol på baggrund af en syste-
matisk risikovurdering af virksomhederne, vil et øget antal kontroller ikke nødvendig-
vis føre til en øget træfprocent eller reguleringer.
Opdagelsesrisiko for virksomheder, der håndterer punktafgiftspligtige
varer
30. Vi har undersøgt, om Skattestyrelsen sikrer, at der er en opdagelsesrisiko for alle
virksomheder, uanset hvor meget de angiver i afgift. Der er ikke lovkrav om, hvor man-
ge virksomheder eller hvor ofte virksomheder skal kontrolleres inden for punktafgifts-
området. Ud over at sikre regelefterlevelse har kontroller en præventiv virkning i for-
hold til virksomhedernes incitament til at bryde de gældende regler. Derfor lægger vi
til grund, at Skattestyrelsen bør tilrettelægge deres kontroller, så alle virksomheder
har en sandsynlighed for at blive udtaget til kontrol.
31. Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsen har tilrettelagt kontrollen, så der som ud-
gangspunkt er en opdagelsesrisiko for alle virksomheder. Virksomheder, der angiver
store afgiftssummer, er overrepræsenteret i styrelsens kontroller. Det skyldes ifølge
styrelsen for det første, at det er de store angivere, der betaler de største afgiftsbeløb,
og for det andet, at styrelsens seneste undersøgelse af regelefterlevelsen fra 2016 vi-
ste, at de store angivere begår flest fejl, når de angiver punktafgifter.
32. Vores undersøgelse viser også, at Skattestyrelsen i begrænset omfang kontrolle-
rer virksomheder, som er registreret til at betale punktafgifter, men som enten ikke
angiver eller angiver 0 kr. i afgift. Virksomheder, der er registreret for punktafgifter,
men ikke angiver nogen afgifter, udgør efter Rigsrevisionens opfattelse en risiko for,
at der kan ske tab af indtægt. Vores beregninger viser, at der hvert år i undersøgel-
sesperioden var ca. 2.600 af de registrerede virksomheder, der for alle 12 måneder i
året enten slet ikke angav eller angav 0 kr. i punktafgift. Rigsrevisionen anbefaler, at
Skattestyrelsen overvejer, om populationen af 0-angivere bør risikovurderes særskilt.
Kontrol med alle punktafgifter
33. Vi har undersøgt, om Skattestyrelsen sikrer, at alle punktafgifter kontrolleres inden
for en årrække. Der er ikke lovkrav om, hvor ofte styrelsen skal kontrollere de forskel-
lige punktafgifter, og der er heller ikke krav om, at alle afgifter skal kontrolleres. Da det
er via deres kontroller, at Skattestyrelsen får viden om regelefterlevelse og fejltyper,
lægger vi til grund, at styrelsen over en årrække bør gennemføre kontroller af alle
punktafgifter. Det skyldes, at reglerne varierer mellem punktafgifterne. Endvidere er
de fleste virksomheder kun registreret for én afgift, så hvis der er afgifter, styrelsen al-
drig eller kun sjældent kontrollerer, vil nogle virksomheder aldrig blive udtaget til kon-
trol.
Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsen enten ikke har kontrolleret eller har haft en
meget begrænset kontrol med ca. ¼ af punktafgifterne i perioden 2019-2023.
34. Det fremgår af Skattestyrelsens interne beskrivelse af punktafgiftsområdet i 2023,
at der er mange punktafgifter, som styrelsen ikke har kendskab til, fordi der ikke har
været foretaget en gennemgribende kontrol af området i flere år. Endvidere fremgår
det, at mere end halvdelen af de gældende afgifter havde et kontroltryk på under 1 %,
dvs. at under 1 % af de virksomheder, der er registreret for afgiften, er kontrolleret.
Antal afgifter, virksom-
heder er registreret for
Ca. 70 % af virksomhederne
er registreret for én afgift.
Ca. 14 % af virksomhederne er
registreret for 2 afgifter.
Ca. 10 % af virksomhederne er
registreret for 3-5 afgifter.
Ca. 5 % af virksomhederne er
registreret for 6 eller flere af-
gifter.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
14
| Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter
Afgifter med ingen
eller begrænset kontrol
i perioden 2019-2023
affaldsafgift
arbejdsskadeafgift
betaling for bærbare bat-
bioolie mv.
drivhusgasser, HFC m.m.
gevinstgivende spille-
terier/akkumulatorer
automater
glødelamper, elektriske
sikringer m.m.
klasselotteri
landbaseret kasino
lokale puljevæddemål
(totalisatorspil)
lotteri
lystfartøjsforsikringer
opløsningsmidler
plantebeskyttelsesmidler
skadeforsikringsafgift
spil i forbindelse med
offentlige forlystelser
svovlafgift på benzin
svovlafgift på gas og
flaskegas
svovlafgift på mineralolie-
produkter
svovlafgift på natur- og
bygas
vandafgift (ledningsført).
Vores undersøgelse viser, at Skattestyrelsen hvert år i perioden 2019-2023 har kon-
trolleret regelefterlevelsen inden for mellem 24 og 39 af de 80 punktafgifter, der har
været gældende i perioden. Til gengæld har styrelsen enten ikke eller meget begræn-
set kontrolleret regelefterlevelsen inden for 21 punktafgifter i samme periode. 14 af de
21 afgifter har styrelsen slet ikke kontrolleret i 5 år, mens kontrollen blandt 4 afgifter
kun har omfattet én virksomhed på 5 år, selv om op mod 200 virksomheder har væ-
ret registreret for afgiften. De resterende 3 ud af de 21 afgifter har haft et kontroltryk på
under 1 %. Skatteministeriet har oplyst, at kontrollen med disse afgifter er blevet ned-
prioriteret ud fra Skattestyrelsens samlede vurdering af risiko og væsentlighed på
tværs af punktafgifter. Ministeriet har oplyst, at de planlægger at kontrollere de 21
punktafgifter inden 2027.
Vores undersøgelse viser også, at der er 2.879 virksomheder, svarende til ca. 1/6 af
den samlede population af afgiftspligtige virksomheder, som udelukkende har været
registreret for én eller flere af de 21 afgifter i undersøgelsesperioden, men som aldrig
har været udtaget til kontrol eller har gennemgået en risikovurdering i 5 år. De 2.879
virksomheder har samlet angivet 12,5 mia. kr. i afgift for de 21 punktafgifter i perioden
2019-2023, hvilket svarer til 3,8 % af de samlede angivne punktafgifter i perioden.
Indsatsen over for uregistrerede virksomheder
35. Vi har undersøgt Skattestyrelsens indsats for at opnå viden om virksomheder, der
ikke er registreret for punktafgifter, selv om virksomhederne importerer eller produ-
cerer varer, der skal betales afgift af.
Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsen, kan forbedre deres indsats for at opnå viden
om virksomheder, der importerer eller producerer punktafgiftspligtige varer uden at
betale afgift heraf, fx gennem øget brug af data og samarbejde med andre myndighe-
der. Derudover følger styrelsen ikke op på, om virksomheder handler med afgiftsplig-
tige varer, selv om styrelsen har nægtet at give tilladelse til det.
36. Virksomheder, der importerer og videresælger varer uden at være registreret for
punktafgifter, foretager ifølge Skatteministeriet ofte illegal import af afgiftsbelagte va-
rer. Vores undersøgelse viser, at Skattestyrelsen årligt bruger op mod
af de års-
værk, der arbejder med punktafgiftsområdet, på at kontrollere, om virksomheder fo-
retager illegal import af afgiftspligtige varer. Da disse virksomheder ikke er registreret
for punktafgifter hos Skattestyrelsen, kan styrelsen ikke udsøge dem til kontrol via re-
gistre. Styrelsen finder i stedet frem til virksomhederne på baggrund af anmeldelser
fra borgere og virksomheder, opslag i EU-databaser med registreringer af salg og for-
sendelser af afgiftsbelagte varer, tip fra toldmyndighederne o.l.
Skattestyrelsen vurderede i 2019, at styrelsen havde brug for mere viden om de ure-
gistrerede virksomheder. Skattestyrelsen planlagde derfor i samarbejde med Told-
styrelsen et projekt, som skulle give Skattestyrelsen bedre muligheder for at finde de
køretøjer, der ofte henter varer til Danmark uden at betale afgift. Skattestyrelsen har
dog oplyst, at projektet ikke blev gennemført, da det ikke var muligt at opstille rele-
vante udvælgelseskriterier til brug for projektet, fordi der ikke er en systematik i de
uregistrerede virksomheders adfærd. Skattestyrelsen har ikke iværksat andre kon-
krete projekter med henblik på at øge styrelsens viden om uregistrerede virksomhe-
der.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter |
15
Rigsrevisionen anbefaler, at Skattestyrelsen undersøger, om de i højere grad kan bru-
ge tilgængelige data om virksomheder fra andre myndigheder til at få mere viden el-
ler kan etablere samarbejder med andre myndigheder herom.
Skattestyrelsen har opgjort, at kontrollen af illegal import i undersøgelsesperioden
har ført til reguleringer, der har givet en årlig indtægt på mellem 31,7 mio. kr. og 584,8
mio. kr. Reguleringerne svinger meget fra år til år, fordi kontrollerne primært bygger
på tilfældige fund.
37. Vores undersøgelse viser også, at Skattestyrelsen ikke kontrollerer, om virksom-
heder, der er blevet nægtet registrering af styrelsen, i stedet udøver illegal import el-
ler produktion og videresalg af punktafgiftspligtige varer. I undersøgelsesperioden
drejer det sig om 288 virksomheder. Skattestyrelsen har inden for andre skatteområ-
der en proces for at kontrollere virksomheder, der er blevet afmeldt retten til at drive
virksomhed. Fx har Skattestyrelsen en proces for at følge op med kontrol over for virk-
somheder, som styrelsen har afmeldt for moms. Skattestyrelsen har på den baggrund
oplyst, at der er igangsat en proces for at undersøge, om tilsvarende kontroller kan
iværksættes på området for punktafgifter.
Processer ved virksomheders fritagelse for afgift
38. Vi har undersøgt, om Skattestyrelsen følger op på, om virksomheder, der er frita-
get for at betale punktafgift, fortsat lever op til betingelserne for fritagelsen. En virk-
somhed kan fritages for at betale punktafgift, hvis den lever op til lovbestemte betin-
gelser, fx hvis den afgiftspligtige vare anvendes til undervisningsformål. Der er ingen
udløbsdato på de fritagelser, Skattestyrelsen tildeler virksomheder. Derfor bør styrel-
sen efter Rigsrevisionens vurdering med et passende interval kontrollere, om virksom-
heder fortsat lever op til kriterierne for at være fritaget for at betale afgift.
Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsen ikke har en systematisk opfølgning på eller
kontrol af virksomheder, der fritages for afgift. Endvidere følger styrelsen ikke løben-
de op på, om virksomheden fortsat lever op til de betingelser, som selve fritagelsen er
givet på.
39. Skattestyrelsen har siden 2019 kendt til, at de mangler viden om, hvor mange virk-
somheder de har fritaget for at betale punktafgift, og hvor meget afgift der ikke beta-
les som følge af fritagelsen.
Vi har opgjort, at 3.173 virksomheder har været fritaget for at betale én eller flere punkt-
afgifter i løbet af undersøgelsesperioden. Ved udgangen af 2023 var 2.629 virksom-
heder fritaget for at betale én eller flere punktafgifter. De 2.629 virksomheder er fri-
taget for mellem én og 12 punktafgifter og har tilsammen 5.975 gældende fritagelser
for at betale afgift. Den ældste af de fritagelser, der stadig gælder, er udstedt af Skat-
testyrelsen i 1988.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0023.png
16
| Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter
Tabel 4 viser de fritagelser for at betale punktafgift, der var gældende ultimo 2023,
fordelt på de perioder, fritagelserne er udstedt i.
Tabel 4
Antal gældende fritagelser ultimo 2023 fordelt efter perioden, de er udstedt i
Udstedt i
1988-1999
Antal fritagelser, der er udstedt
i den givne periode, og som stadig
var gældende ultimo 2023
Procentandel af gældende fri-
tagelser
182
Udstedt i
2000-2004
382
Udstedt i
2005-2014
2.965
Udstedt i
2015-2023
2.446
Antal gældende
fritagelser
ultimo 2023
5.975
3,1 %
6,4 %
49,6 %
40,9 %
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Skattestyrelsen.
Det fremgår af tabel 4, at knap hver 10. gældende fritagelse (3,1 % + 6,4 %) for at be-
tale punktafgift er tildelt virksomhederne for mere end 20 år siden. Ca. halvdelen af
de gældende fritagelser er tildelt for mellem 10 og 20 år siden, mens ca. 41 % er tildelt
inden for de seneste 9 år.
40. Skattestyrelsen har oplyst, at de ikke fører kontrol med virksomheder, der er frita-
get for at betale punktafgift. Hvis en fritaget virksomhed kontrolleres, er det fordi, at
virksomheden er udtaget som led i den almindelige kontrol på punktafgiftsområdet.
Vores undersøgelse viser, at 130 ud af de 2.629 virksomheder, der ultimo 2023 var
fritaget for at betale én eller flere afgifter, har været en del af et af Skattestyrelsens
kontrolprojekter i perioden 2019-2023. Kontrollerne omhandlede dog ikke, om virk-
somhederne fortsat levede op til betingelserne for fritagelsen, men omhandlede fx
kontrol med oplysninger om forsendelser, når virksomheden modtager de afgiftsplig-
tige varer fra udlandet.
41. Skattestyrelsen har oplyst, at de stadig er i gang med at afklare, hvordan de kend-
te risici vedrørende de fritagne virksomheder kan imødegås. I den forbindelse under-
søger Skatteministeriet, om der er behov for en lovændring, der skal forpligte virksom-
heder, der er fritaget for afgift, til at angive mængderne af det afgiftsfrie salg til Skatte-
styrelsen. For nuværende har Skattestyrelsen ikke kendskab til mængderne, og iføl-
ge Skatteministeriet kan styrelsen derfor ikke bruge denne viden til at vurdere risiko
og væsentlighed, hvis virksomhederne skal udtages til kontrol.
Rigsrevisionen finder ikke, at Skattestyrelsens manglende kendskab til en virksomheds
mængde af afgiftsfrit salg kan berettige, at styrelsen undlader at kontrollere, om fritag-
ne virksomheder fortsat lever op til betingelserne for afgiftsfritagelsen.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Metodisk tilgang
|
1
Skattestyrelsens kontrol med punktafgifter |
17
Skattestyrelsens egne krav til kvalitet i kontrollerne
42. Vi har undersøgt, om Skattestyrelsen gennemfører deres kontroller i overensstem-
melse med styrelsens egne krav til kvalitet i kontrollerne.
Undersøgelsen viser, at Skattestyrelsen generelt følger egne krav til kvalitet i forbin-
delse med deres kontroller.
43. Skattestyrelsen har udarbejdet såkaldte drejebøger for deres kontroller, som med-
arbejderne skal følge. Drejebøgerne beskriver bl.a., hvilke forvaltnings- og dokumen-
tationskrav medarbejderne skal leve op til i forbindelse med gennemførelsen af kon-
trollerne, fx notatpligt og godkendelsesprocedurer ved reguleringer.
Vores gennemgang af 603 af Skattestyrelsens kontroller med punktafgifter viser, at
Skattestyrelsen i ca. 96 % af de gennemgåede sager følger deres retningslinjer om no-
tatpligt, og i ca. 90 % af de gennemgåede sager har medarbejderne angivet, at de har
levet op til Skattestyrelsens interne krav om at overholde de forvaltningsretlige regler.
I ca. 92 % af sagerne har medarbejderne dokumenteret, om en kollega har gennemgå-
et sagen, inden styrelsen sender virksomheder en regulering på 50.000 kr. eller mere.
Rigsrevisionen, den 31. oktober 2024
Birgitte Hansen
/Niels Kjøller Petersen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
18
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af dokumenter, på en stikprøve og på regi-
sterdata. Formålet med gennemgangen har været at undersøge Skattestyrelsens kon-
trol på punktafgiftsområdet. Metoderne, som vi har anvendt ved gennemgangen, er
uddybet i dette bilag.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået lovgivningen om forskellige punktafgifter samt en række af Skat-
testyrelsens interne dokumenter, herunder:
undersøgelser af regelefterlevelse vedrørende indkomstårene 2013 og 2016
segmentstrategier og vidensgrundlag fra perioden 2019-2023, dvs. interne publi-
kationer, der samler styrelsens data og analyser af virksomheders adfærd inden
for punktafgiftsområdet
risikoregistre fra perioden 2019-2023, dvs. interne fortegnelser over identificere-
de risici på tværs af punktafgiftsområdet samt fx forslag til, hvordan de identifice-
rede risici kan håndteres
kontrolstrategier fra perioden 2021-2023
drejebøger for alle kontrolprojekter, dvs. beskrivelser af, hvordan kontroller inden
for afgrænsede afgiftsområder skal gennemføres
evalueringer af alle kontrolprojekter.
Formålet med gennemgangen har været at få indsigt i og dokumentation for Skatte-
styrelsens tilrettelæggelse og kontrol på punktafgiftsområdet.
Registerdata
Vi har modtaget registerdata fra Skattestyrelsen over virksomheder, der er registreret
for punktafgift, og over virksomheder, der er nægtet registrering for punktafgift. Vi har
også modtaget data fra Skattestyrelsen over alle kontroller, der er relateret til punkt-
afgifter, som styrelsen har gennemført i perioden 2019-2023, og over hvilke virksom-
heder der har været fritaget for at betale punktafgift i samme periode. Vi har anvendt
registerdataene til at analysere populationer af virksomheder, fx fordelingen af kon-
troller, omfanget af fritagne virksomheder, og hvad virksomheder har angivet i afgift.
Endvidere har vi anvendt registerdata til at opgøre antal kontroller, kontroltryk, træf-
procenter og reguleringer.
Dataene over virksomheder, der har angivet punktafgifter i perioden, indeholder op-
lysninger om, hvor meget virksomheden har angivet. Dataene vedrørende kontroller
indeholder oplysninger om størrelsen af den eventuelle regulering, kontrollen har med-
ført. Dataene over fritagelse indeholder oplysninger om, hvilke afgifter virksomheden
er fritaget for, hvornår fritagelsen er trådt i kraft, og en dato for eventuelt ophør af fri-
tagelsen.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Metodisk tilgang |
19
Til tabel 3 har vi brugt data over antallet af kontroller, som styrelsen har gennemført i
kontrolprojekter, hvor den konkrete kontrol har rettet sig mod en punktafgift. Vi har
ved opgørelsen frasorteret kontroller, som er gennemført i projekter, der er relateret
til tinglysningsafgifter. Vi har også frasorteret kontroller, der er gennemført i forbindel-
se med kontrol af energirefusioner, da dette også vedrører virksomheder, der ikke er
registreret for punktafgifter, men alene søger om refusion for energi brugt i produk-
tion. Endelig har vi frasorteret kontroller af virksomheder, der udfører illegal import,
da afsnittet omhandler virksomheder, der er registreret for punktafgift og dermed er
kendt af styrelsen.
I vores opgørelse af punktafgifter, jf. pkt. 33, som styrelsen ikke har kontrolleret, har
vi for det første inkluderet afgifter, hvor styrelsen ikke har gennemført kontroller i pe-
rioden 2019-2023. For det andet har vi i opgørelsen inkluderet afgifter, hvor styrelsen
har kontrolleret under 1 % af virksomhederne, der er registreret for afgiften. Skatte-
styrelsen vurderer i deres interne procespapirer, at en punktafgift ikke er afdækket
tilstrækkeligt, hvis afgiften har et kontroltryk på under 1 %, dvs. at under 1 % af de re-
gistrerede virksomheder er kontrolleret. For det tredje har vi inkluderet afgifter, hvor
styrelsen samlet set har kontrolleret én virksomhed i hele perioden, selv om der hvert
år har været registreret mindst 40 virksomheder for afgiften. Det har vi gjort, da det
efter vores opfattelse ikke er muligt at sige noget om regelefterlevelsen inden for en
afgift ved blot at undersøge én eller få virksomheder over en periode på 5 år. Vi har
ved opgørelsen frasorteret kontroller, der er gennemført i projekter relateret til ting-
lysningsafgifter, og kontroller, der er gennemført i forbindelse med kontrol af energi-
refusioner, da dette
som tidligere nævnt
også vedrører virksomheder, der ikke er
registreret for punktafgifter, men alene søger om refusion for energi brugt i produk-
tion. Endvidere har vi også her fratrukket kontroller af virksomheder, der udfører ille-
gal import, da afsnittet omhandler virksomheder, der er registreret for punktafgift og
dermed er kendt af styrelsen. Endelig har vi frasorteret kontroller, der er gennemført
som verifikationer i systemerne EMCS og CCN, der omhandler forsendelser af punkt-
afgiftspligtige varer i EU, samt overvågning af faste meddelelser, da disse kontroller
ikke er gennemført med henblik på at efterprøve regelefterlevelsen inden for afgiften.
Stikprøve
Formålet med stikprøvegennemgangen er at undersøge, om Skattestyrelsen i deres
kontroller følger deres interne forvaltnings- og dokumentationskrav, fx notatpligt og
godkendelsesprocedurer i forbindelse med reguleringer. Vi har således gennemgået,
om der er journaliseret sagsnotater på kontrolsagerne, om afgørelser om regulerin-
ger har været forelagt andre øjne, hvis reguleringen overstiger 50.000 kr., samt om
medarbejderen har angivet at have gennemført kontrollen i overensstemmelse med
de forvaltningsretlige principper.
Vi har alene udtaget sager fra den population af kontroller, hvor Skattestyrelsen har
haft til hensigt at kontrollere for regelefterlevelsen inden for konkrete punktafgifter.
Det er styrelsen, som udvælger de punktafgifter, der skal omfattes af deres kontrol-
projekter, og vores stikprøve omfatter derfor disse punktafgifter. Vi har ikke udtaget
sager fra kontrolprojekter, der vedrører områder, vi har afgrænset os fra at undersø-
ge, dvs. illegal import og tinglysningsafgift.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
20
| Metodisk tilgang
Vi har ved gennemgangen af drejebøger og delevalueringer for kontrolprojekterne
endvidere konstateret, at en stor del af projektet udbetalingskontrol/tilbagebetaling
vedrører virksomhedernes momsafregninger, hvor der foretages modregning. En del
af disse virksomheder er ikke registreret for punktafgifter, og derfor har vi ikke udta-
get sager fra disse kontrolprojekter. Vores population omfatter således kontroller, der
er gennemført i perioden 2019-2023 inden for følgende 5 kontrolprojekter:
centrale kraftvarmeværker og affaldsfyrede forbrændingsanlæg
kontraktopgaver for andre myndigheder
mineralolieafgift
onlinespil
varebaserede afgifter.
Punktafgifter, der indgår i de 5 udvalgte kontrolprojekter
Kontrolprojekterne har omfattet 53 ud af de 80 punktafgifter, der har været gælden-
de i undersøgelsesperioden. Skattestyrelsen har enten slet ikke eller kun meget be-
grænset kontrolleret 21 af de resterende 27 afgifter, mens 5 afgifter kun har været gæl-
dende i kortere perioder af vores undersøgelsesperiode. Endelig har vi afgrænset os
fra tinglysningsafgiften i vores undersøgelse.
De punktafgifter, som indgår i de kontrolprojekter, der er omfattet af vores stikprøve,
er angivet i parentes:
Centrale kraftvarmeværker og affaldsfyrede forbrændingsanlæg
(Affaldsafgift; afgift af kvælstofoxider; afgift af smøreolier, hydraulikolier mv.; CFC-
afgift; CO
2
-afgift/kul mv.; CO
2
-afgift/mineralolie mv.; CO
2
-afgift/natur- og bygas;
elafgift; kul mv.; metanafgift på biogas; metanafgift på naturgas; mineralolieafgift;
naturgas, bygas og biogas; svovlafgift/natur- og bygas; svovlafgift/stenkul, brun-
kul og koks; svovlafgift/træpiller/halm, affald mv.).
Kontraktopgaver for andre myndigheder
(Ansvarsforsikringsafgift for motorkøretøjer; bekæmpelsesmidler, andre; bekæm-
pelsesmidler, visse; gebyr på dæk; kvælstof; NiCd-batterier).
Mineralolieafgift
(Afgift af kvælstofoxider; afgift af smøreolier; hydraulikolier mv.; benzinafgift; CO
2
-
afgift af metanol; CO
2
-afgift/auto- og flaskegas; CO
2
-afgift/benzin; CO
2
-afgift/mi-
neralolie mv.; CO
2
-afgift/smøreolier, hydraulikolier mv.; gas og flaskegas; karbura-
torvæske; mineralolieafgift; svovlafgift/mineralolieprodukter).
Onlinespil
(Almennyttigt lotteri; gevinstgivende spilleautomater; onlinekasino; spil uden ind-
sats; væddemål).
Varebaserede afgifter
(Bæreposer; chokolade- og sukkervarerafgift; cigarer, cerutter og cigarillos; ciga-
retter; dækningsafgift/chokolade- og sukkervarer; emballager, stykbaseret; en-
gangsservice; kaffe, kaffeekstrakt/erstatning mv.; konsumisafgift; nikotinholdige
væsker; nikotinprodukter; røgfri tobak; røgtobak; råstofafgift/nødder; råstofaf-
gift/sten og grus; spiritusafgift; vinafgift; ølafgift).
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0028.png
Metodisk tilgang |
21
Population og stikprøvestørrelse
Vi har udtaget stikprøven blandt 900 kontrolsager (= unikke sags-id). Kontrolsagerne
er inddelt på år efter kontrolafslutningsåret. Stikprøven er udtaget, så den er repræ-
sentativ for hvert år (2019-2023), dvs. at vi har udtaget en stikprøve for hvert af de 5
år. Stikprøven er endvidere stratificeret ud på de respektive kontrolprojekter for det
respektive år, dvs. at vores stikprøve indeholder kontroller fra alle de udvalgte kontrol-
projekter. Det medfører en samlet stikprøve på 603 sager. Stikprøvens fordelingen på
de 5 kontrolprojekter fremgår af tabel A.
Tabel A
Population og stikprøvestørrelse
Kontrolprojekter
2019
Popu-
lation
Stik-
prøve
2020
Popu-
lation
Stik-
prøve
2021
Popu-
lation
Stik-
prøve
2022
Popu-
lation
Stik-
prøve
2023
Popu-
lation
Stik-
prøve
Centrale kraftvarmeværker og
affaldsfyrede forbrændingsanlæg
Kontraktopgaver for andre
myndigheder
Mineralolieafgift
Onlinespil
Varebaserede afgifter
I alt
Kilde:
Rigsrevisionen.
41
58
29
41
-
-
30
43
23
33
-
17
36
18
11
46
128
13
27
14
8
35
97
11
44
77
32
58
222
7
28
49
20
37
141
17
54
49
39
111
270
10
32
29
23
65
159
6
37
116
5
29
90
65
164
46
116
Sagsgennemgangen er gennemført via terminaladgang til Skattestyrelsens systemer
SharePoint og WorkZone.
Konfidensintervaller for stikprøvens resultater
Stikprøvens størrelse er fastlagt ud fra et mål om at kunne udtale sig om populatio-
nen med 95 % sikkerhed med en fejlmargen på 5 %. Konfidensintervallerne er bereg-
net, så vi med 95 % sikkerhed kan sige, at resultaterne fra vores stikprøve svarer til
den fulde population og ligger i spændet mellem den øvre og nedre grænse for inter-
vallet, jf. tabel B.
Tabel B
Konfidensintervaller for gennemsnitlige resultater fra stikprøven
Resultat
Der er ført og journaliseret sagsnotat på kontrolsagen
Andre øjne ved reguleringer over 50.000 kr. er dokumenteret
Medarbejderen har angivet, at kontrollen er udført i overensstemmelse
med forvaltningsretlige principper
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger.
Konfidensinterval
[95,3 % - 97,7 %]
[90,3% - 93,9 %]
[88,0 % - 92,0
%]
96,5 %
92,1 %
90,0 %
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
Punktafgifter i undersøgelsesperioden
|
1
22
| Metodisk tilgang
Udvælgelse af virksomheder i stikprøven
Stikprøven er udtaget tilfældigt ved hjælp af Excel. Først har vi listet alle kontroller in-
den for et kontrolprojekt. Derefter har vi fjernet dubletter blandt sags-id, da vi vil iden-
tificere unikke sagskontroller (defineret ved det unikke sags-id, Skattestyrelsen har
tildelt i datasættet). Efterfølgende har vi sorteret listen faldende efter virksomhedens
SE-nr., dvs. det mindste SE-nr. står først. Vi har valgt SE-nr. som sortering, da vi anta-
ger, at virksomhedens SE-nr., der er tildelt uden relation til virksomhedens eventuelle
afgiftsbeløb, ikke har betydning for, om virksomheden er udvalgt til Skattestyrelsens
kontroller. Herefter har vi tilføjet 2 hjælpekolonner:
I den første kolonne
anføres formlen ”SLUMP()” ud for hver række (dvs.
hvert sags-id).
Denne funktion tildeler rækken et vilkårligt tal mellem 0 og 1.
I den anden kolonne anføres formlen ”PLADS ([konkret celle med den beregnede
værdi
”SLUMP’];[hele kolonnen med alle de beregnede SLUMP-værdier])”. Formlen
rangerer alle unikke sags-id inden for det respektive kontrolprojekt, vi er ved at ud-
tage sager fra,
i en tilfældig rækkefølge ved at tildele et heltal 1, 2, 3…. På den baggrund
tildeles hvert sags-id et fortløbende nummer i vilkårlig rækkefølge. Vi har udvalgt det
antal sager, vi skal bruge til stikprøven, ved at tage sagerne, startende fra den række
(det unikke sags-id), der har fået tallet 1. Derefter fortsætter vi med rækken, der har
tallet 2, og så fremdeles. I kontrolprojektet om mineralolieafgift vil vi for 2021 således
udvælge sagerne, der er tildelt tallene 1-14, jf. tabel A, hvoraf det fremgår, at vi skal ud-
tage 14 sager til vores repræsentative stikprøve.
Møder
Vi har løbende holdt møder med Skattestyrelsen. Formålet med møderne har bl.a. væ-
ret at drøfte undersøgelsens kriterier og at få indsigt i punktafgiftsområdet særligt ved-
rørende tilrettelæggelse og gennemførelse af kontrol på området.
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring, som
omfatter høring hos den reviderede samt ledelsesbehandling og sparring med chefer
og medarbejdere i Rigsrevisionen.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsre-
visionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0030.png
Punktafgifter i undersøgelsesperioden |
23
Bilag 2. Punktafgifter i undersøgelsesperioden
Tabel C
Oversigt over punktafgifter, der har været gældende i løbet af 2019-2023
Punktafgift
Lovgrundlag
Ophørt
Antal virksomheder,
der har været
registreret for afgift
i perioden 2019-2023
40
1.326
62
1
2
65
Samlet angivet
afgift for perio-
den 2019-2023
(Mia. kr.)
0,812
0,049
8,465
-
1)
-
1)
3,123
Affald
Almennyttigt lotteri
Ansvarsforsikring
for motorkøretøjer
Antibiotika og
vækstfremmere
Arbejdsskade
Bekæmpelsesmidler
(plantebeskyttelses-
midler)
Bekæmpelsesmidler,
andre
Benzin
Bioolie mv.
Bærbare batterier
og akkumulatorer
Bæreposer
CFC
Chokolade og sukker-
varer
Chokolade og sukker-
varer: dækningsafgift
Cigarer, cerutter
og cigarillos
Cigaretpapir mv.
Cigaretter
CO
2
: auto- og flaskegas
CO
2
: benzin
CO
2
: kul mv.
CO
2
: metanol
CO
2
: mineralolie mv.
CO
2
: naturgas, bygas
og biogas
CO
2
: smøreolier,
hydraulikolier mv
CO
2
: bundfradrag
1)
Lov om afgift af affald og råstoffer
Lov om afgifter af spil
Lov om afgift af ansvarsforsikringer for motorkøre-
tøjer m.v. (motoransvarsforsikringsafgiftsloven)
Lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere
anvendt i foderstoffer
Lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Lov om afgift af bekæmpelsesmidler
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Lov om afgift af bekæmpelsesmidler
Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Bekendtgørelse nr. 1453 om batterier og akkumu-
latorer og udtjente batterier og akkumulatorer af 7.
december 2015 (batteribekendtgørelsen).
Lov om afgift af visse emballager, poser
og engangsservice (emballageafgiftsloven)
Lov om afgift af cfc og visse industrielle drivhusgasser
Lov om chokolade- og sukkervarer m.m.
Lov om chokolade- og sukkervarer m.m.
Lov om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven)
Lov om forskellige forbrugsafgifter
Lov om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven)
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Nej
Nej
Nej
Nej
78
306
22
923
0,033
29,279
< 0,001
0,135
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
350
37
1.905
435
56
66
56
72
200
226
12
1.227
156
1.150
274
1,168
÷0,001
11,353
0,717
0,228
0,124
38,126
1,585
0,001
0,580
< 0,001
7,657
0,001
< 0,001
-
Det angivne beløb for punktafgifter, hvor der er i perioden 2019-2023 har været registreret 5 eller færre virksomheder, er fjernet af hensyn til
kommerciel fortrolighed.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0031.png
24
| Punktafgifter i undersøgelsesperioden
Tabel C
fortsat
Oversigt over punktafgifter, der har været gældende i løbet af 2019-2023
Punktafgift
Lovgrundlag
Ophørt
Antal virksomheder,
der har været
registreret for afgift
i perioden 2019-2023
209
971
1.426
337
46
Samlet angivet
afgift for perio-
den 2019-2023
(Mia. kr.)
0,274
110,145
1,008
1,365
0,025
Drivhusgasser, CFC,
HFC mv.
El
Emballager: volumen-
baseret
Engangsservice
Foderfosfat
Lov om afgift af CFC og visse industrielle drivhus-
gasser
Lov om afgift af elektricitet
Lov om afgift af visse emballager, poser
og engangsservice (emballageafgiftsloven)
Lov om afgift af visse emballager, poser
og engangsservice (emballageafgiftsloven)
Lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
pr. 30/6
2019
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Gas og flaskegas
Gebyr på dæk
Gevinstgivende spille-
automater
Gevinstopsparing
Glødelamper, elektriske
sikringer mv.
Kaffe, kaffeekstrakt/
-erstatning mv.
Karburatorvæske
Klasselotteri
Konsumis
Kul mv.
Kvælstof
Kvælstofoxider
Landbaseret kasino
Ledningsført vand
Lokale puljevæddemål
(totalisatorspil)
Lotteri
Lystfartøjsforsikring
Metanafgift på biogas
Metanafgift på naturgas
Metanol
Mineralolie
Naturgas, bygas og biogas
NiCd-batterier
Lov om afgift af naturgas og bygas m.v.
Bekendtgørelse nr. 1660 af 13. november 2020
om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk
Lov om afgifter af spil
Lov om afgifter af spil
Lov om forskellige forbrugsafgifter
Lov om forskellige forbrugsafgifter
Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Lov om afgifter af spil
Lov om afgift af konsumis
Lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.
Lov om afgift af kvælstof indeholdt i gødninger m.m.
Lov om afgift af kvælstof indeholdt i gødninger m.m.
Lov om afgifter af spil
Lov om afgift af ledningsført vand
Lov om afgifter af spil
Lov om afgifter af spil
Lov om afgift af lystfartøjsforsikringer
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Lov om afgift af naturgas og bygas m.v.
Lov om afgift af hermetisk forseglede
nikkel-cadmium-akkumulatorer
(lukkede nikkel-cadmium-batterier)
Lov om forskellige forbrugsafgifter
74
314
432
2
426
553
17
4
403
234
502
1.485
8
2.444
5
1
54
62
20
12
1.394
289
166
0,923
0,269
2,393
-
1)
0,162
1,375
0,002
-
1)
1,894
9,894
0,085
0,803
0,840
11,412
-
1)
-
1)
0,537
0,011
-0,002
< 0,001
54,716
22,552
0,002
Nikotinprodukter
1)
Nej
34
0,410
Det angivne beløb for punktafgifter, hvor der er i perioden 2019-2023 har været registreret 5 eller færre virksomheder, er fjernet af hensyn til
kommerciel fortrolighed.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter
2934494_0032.png
Punktafgifter i undersøgelsesperioden |
25
Tabel C
fortsat
Oversigt over punktafgifter, der har været gældende i løbet af 2019-2023
Punktafgift
Lovgrundlag
Ophørt
Antal virksomheder,
der har været
registreret for afgift
i perioden 2019-2023
35
60
16
137
56
20
66
391
492
Samlet angivet
afgift for perio-
den 2019-2023
(Mia. kr.)
0,095
3,434
0,001
0,050
0,059
0,014
2,442
0,920
0,029
Nikotinholdige væsker
Onlinekasino
Opløsningsmidler
PVC og ftalater
PVC-folier
Røgfri tobak
Røgtobak
Råstofafgift på sten og grus
Råstofafgift på nødder
Lov om forskellige forbrugsafgifter
Lov om afgifter af spil
Lov om afgift af visse klorerede opløsningsmidler
Lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater
(pvc-afgiftsloven)
Lov om afgift af visse emballager, poser og engangs-
service (emballageafgiftsloven)
Lov om forskellige forbrugsafgifter
Lov om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven)
Lov om afgift af affald og råstoffer
Lov om chokolade- og sukkervarer m.m.
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
pr. 31/12
2019
Nej
Ja
pr. 30/9
2022
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Skadesforsikring
Skrå og snus mv.
Lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Lov om forskellige forbrugsafgifter
468
40
3,270
0,004
Smøreolier,
hydraulikolier mv.
Spil i forbindelse med
offentlige forlystelser
Spil uden indsats
(gevinstafgift)
Spildevand
Spiritus
Svovlafgift på benzin
Svovlafgift
på gas og flaskegas
Svovlafgift på
mineralolieprodukter
Svovlafgift på
natur og bygas
Svovlafgift på
stenkul, brunkul og koks
Svovlafgift på
træpiller/halm, affald mv.
Tinglysning
Vin
Væddemål
Øl
Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Lov om afgifter af spil
Lov om afgifter af spil
Lov om afgift af spildevand
Lov om afgift af spiritus m.m. (spiritusafgiftsloven)
Lov om afgift af svovl
Lov om afgift af svovl
Lov om afgift af svovl
Lov om afgift af svovl
Lov om afgift af svovl
Lov om afgift af svovl
Lov om afgift af tinglysning af ejer- og pante-
rettigheder m.v.
Lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.
(øl- og vinafgiftsloven)
Lov om afgifter af spil
Lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.
(øl- og vinafgiftsloven)
1.196
13
1.742
209
2.556
142
72
1.153
58
123
132
1.895
3.709
40
1.144
11,669
< 0,001
0,035
1,387
6,298
< 0,001
< 0,001
0,114
-
0,018
0,034
31,344
8,592
2,909
4,048
Kilde:
Rigsrevisionens på baggrund af data fra Skattestyrelsen.