Kort fortalt
Skatteministeriets kontrol med
punktafgifter
Konklusion
Skatteministeriets kontrol med punktafgifter er ikke tilfredsstillende. Ministeriet har fra 2021 styrket de-
res indsats, men der er fortsat behov for at forbedre udvalgte områder, herunder sikre, at udvælgelsen til
kontrol i tilstrækkelig grad er risikobaseret. Konsekvensen af en utilstrækkelig kontrol er, at staten kan
miste indtægter.
Statsrevisorerne udtaler
”Statsrevisorerne finder Skatteministeriets kontrol med punkt-
afgifter utilfredsstillende og finder samtidig, at ministeriet i
højere grad bør målrette kontrollen på udvalgte områder mod
de mest risikofyldte virksomheder. Den utilfredsstillende kon-
trol med punktafgifter har medført risiko for tab af indtægter.
Statsrevisorerne finder det positivt, at Skattestyrelsen siden
2021 har øget antallet af kontroller, og at styrelsen har et sær-
ligt fokus på økonomisk store afgiftsområder og på virksomhe-
der, der angiver store afgiftsbeløb. Statsrevisorerne finder det
dog utilfredsstillende, at kontrollen i perioden 2019-2023 har
været begrænset eller helt fraværende for 21 ud af 80 punktaf-
gifter”.
Ca. 16.000 virksomheder er registreret som pligtige til at
betale punktafgifter. Skattestyrelsen har erfaring med, at
der sker mange fejl på området. Styrelsens seneste under-
søgelse af regelefterlevelsen fra 2020 viste, at der var fejl i
44 % af virksomhedernes angivelser. For at kunne imødegå
det stigende fejlniveau er det vigtigt, at Skattestyrelsen sys-
tematisk vurderer, hvilke risici der er forbundet med de for-
skellige punktafgifter og virksomheder, så kontrollen kan
målrettes derefter. Derudover bør styrelsen have fokus på
den økonomiske væsentlighed, dvs. hvor indtægten for sta-
ten er størst. Det skyldes, at fejl på områder, der genererer
en relativ stor indtægt, medfører en risiko for, at staten li-
der et relativt større tab.
Ultimo 2023 var der 77 forskellige punktafgifter fordelt på
35 lovområder. Statens nettoindtægter fra punktafgifter
udgjorde 56,3 mia. kr. i 2023, og punktafgifter er dermed
en væsentlig indtægtskilde for staten. Tabellen viser sta-
tens samlede nettoindtægt fra punktafgifter i 2023 fordelt
på overordnede afgiftsgrupper.
Afgiftsgruppe
Netto-
indtægt
mia. kr.
mia. kr.
mia. kr.
mia. kr.
mia. kr.
mia. kr.
mia. kr.
mia. kr.
Andel af
netto-
indtægt
Væsentligste resultater af undersøgelsen
Set over perioden 2019-2023 finder Rigsrevisionen:
• at Skattestyrelsens vurdering af risiko og væsentlig-
hed på området for punktafgifter ikke er helt tilfreds-
stillende
• at Skattestyrelsens gennemførelse af kontrol med
punktafgifter ikke er tilfredsstillende.
Energiafgifter
Varebaserede afgifter
heraf tobaksafgift
heraf afgifter på spiritus, vin og øl
heraf afgift på sukker, chokolade mv.
Miljøafgifter
Tinglysningsafgift
Afgifter på spil mv.
Afgift på ansvarsforsikring for
motorkøretøjer
Øvrige punktafgifter
I alt
Baggrund og formål med undersøgelsen
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Skattemini-
steriet har en tilfredsstillende kontrol med punktafgifter.
Punktafgifter pålægges en række varer og ydelser, bl.a. al-
kohol, tobak og energi. Punktafgifter pålægges dels for at
generere indtægter til staten, dels for at regulere borgeres
og virksomheders adfærd inden for bl.a. sundheds- og mil-
jøområdet.
mia. kr.
mia. kr.
Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Kontakt Rigsrevisionens
eller Statsrevisorernes sekretariatschef Michala Krakauer på tlf. 33 37