Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2933962_0001.png
November 2024
Kontrol af rådgivervirksomhe-
der rammer plet
Siden 2023 har Skattestyrelsen opdaget fejl i næ-
sten 9 ud af 10 kontroller af ejere af rådgivervirk-
somheder. Det har ført til udsendte opkrævninger
for ca. 41 mio. kr.
Revisorer, bogholdere, juridiske rådgivere og advokater er eksempler på perso-
ner, der rådgiver andre om, hvordan man fx angiver og betaler skat og moms
korrekt. Den ydelse skal rådgiveren selv angive og betale skat og moms af. Nye
tal fra Skattestyrelsen viser imidlertid, at det ikke er alle, der gør det.
I perioden fra 2023 til og med september 2024 har Skattestyrelsen afsluttet 87
kontroller af ejere af rådgivervirksomheder. Heraf har Skattestyrelsen fundet fejl i
skatteangivelsen i 93 pct. af kontrollerne. Det har ført til, at styrelsen efterføl-
gende har foretaget en regulering af rådgivervirksomhedens skatte- og moms-
angivelse.
Skattestyrelsen har udvalgt de rådgivervirksomheder, der er kontrolleret, ud fra
en vurdering af væsentlighed, fx størrelsen på deres indtægter, og risikoen for
fejl. Der har i indsatsen været særligt fokus på at udvælge de rådgivervirksomhe-
der, der udviste tegn på at have begået grove fejl.
I alt har kontrolindsatsen medført, at Skattestyrelsen i perioden har udsendt op-
krævninger for ca. 41 mio. kr. Styrelsens kontrolindsats viser, at der både er tale
om simple og grove fejl.
93 pct.
Andel kontroller med træf
Skattestyrelsens kontrolindsats over
for ejere af rådgivervirksomheder har
i perioden 2023 til og med septem-
ber 2024 fundet fejl i 93 pct. af kon-
trollerne.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Publikation fra Skattestyrelsen nov. 2024: Kontrol af rådgiverbranchen
2933962_0002.png
Kontrol af rådgivervirksomheder rammer plet
Side 2
Sådan udfører Skattestyrelsen kontrollerne
Resultaterne af Skattestyrelsens kontroller er ikke udtryk for, at der er udbredte
problemer i hele rådgiverbranchen. Det er derimod udtryk for, at Skattestyrel-
sens kontrolindsats er effektiv.
Når Skattestyrelsen udvælger rådgivervirksomheder til kontrol, sker det bl.a. på
baggrund af målrettede udsøgninger og sammenstilling af allerede kendte skat-
teoplysninger. Det hjælper med at udpege de rådgivervirksomheder, hvor der er
stor sandsynlighed for fejl. Herefter sker der en prioritering af, hvilke sager der
skal undersøges nærmere.
Blandt de rådgivervirksomheder, hvor der blev fundet fejl, er 63 pct. sendt videre
til ansvarsvurdering i Skattestyrelsens straffesagsenhed. Her bliver det afgjort,
om fejlen er så grov, at den skal straffes med en bøde, eller om den skal over-
sendes til politiet med henblik på at få sagen afgjort ved domstolene.
Figur 1. Sådan udfører Skattestyrelsen kontrollerne
Udsøgning
Med udgangspunkt i data-
baserede udsøgninger
udvælges kontrolegnede
virksomheder. Virksomhe-
derne visiteres efterfølgen-
de af Skattestyrelsens
sagsbehandlere ud fra
væsentlighed og risiko.
Materiale-
indkaldelse
Skattestyrelsen kontakter
virksomheden og anmoder
om regnskabsmateriale,
bankoplysninger og andet
relevant materiale til
gennemgang af virksom-
hedens skatte- og moms-
forhold. Hvis virksomheden
ikke svarer, inddrages
tredjeparter, fx banken, og
der laves skønsmæssig
afgørelse.
Gennemgang af
materiale
Skattestyrelsens sags-
behandlere gennemgår
regnskabsmaterialet med
evt. dialog om det indsendte
materiale. Herefter sendes
forslag til afgørelse, hvor
virksomhedsejeren har
mulighed for at komme
med bemærkninger.
Afgørelse
Når Skattestyrelsens sags-
behandlere har behandlet
de evt. indkomne bemærk-
ninger, træffes der afgørel-
ser i sagen. I særligt grove
sager oversendes afgørel-
sen til ansvarsvurdering i
Skattestyrelsens straffe-
sagsenheder.
Kilde: Skattestyrelsen.
Ny kampagne skal styrke regelefterlevelsen
Skattestyrelsen vil i den kommende tid køre en kampagne målrettet virksomhe-
der og personer med egen rådgivervirksomhed inden for revision, bogholderi,
og juridisk rådgivning samt advokater. Kampagnens formål er at øge kendska-
bet til Skattestyrelsens kontrolindsats, øge den oplevede opdagelsesrisiko samt
bidrage til at påvirke regelefterlevelsen på længere sigt.
Konkret vil Skattestyrelsen formidle budskabet om øget kontrol på området gen-
nem samarbejde med relevante brancheorganisationer, via annoncering i fag-
medier og på LinkedIn samt med direkte kommunikation til målgruppen.
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen