Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2933139_0001.png
7. november 2024
J.nr. 2024 - 7559
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 15. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 45: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 26 om det forventede mindre provenu ved at indføre et særligt befordringsfradrag for at cykle til og fra arbejde
2933139_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det forventede mindre provenu ved at indføre et særligt befor-
dringsfradrag for at cykle til og fra arbejde, hvor cyklister får et ligningsmæssigt fradrag på
3 kr. per kørt kilometer ved pendling mellem 2 og 24 km til og fra arbejde? Ministeren be-
des tage udgangspunkt i, at ca. 2 mio. pendlede km per arbejdsdag vil blive omfattet af
fradraget svarende til ca. 450 mio. fradragsberettigede km om året. hvis ministeren vurde-
rer, at det reelle antal fradragsberettigede pendlede kilometer ved det nye fradrag adskiller
sig væsentligt fra 450 mio. km om året, bedes ministeren også opgøre provenueffekten
ved ministerens skøn for det fradragsberettigede antal km om året.
Beløbet bedes angivet efter tilbageløb. Hvis ministeren ønsker at angive adfærdseffekter,
bedes provenueffekten opgjort både før og efter ændret adfærd.
Svar
Befordringsfradraget består i dag af en sats på 2,23 kr. pr. kørt kilometer ud over de før-
ste 24 km. Efter 120 km halveres satsen, dog ikke hvis man er bosat i en yderkommune
1
.
Befordringsfradraget er et ligningsmæssigt fradrag med en skatteværdi på ca. 25 pct.
(ekskl. kirkeskat) i en gennemsnitskommune. Formålet med fradraget er at gøre lønmod-
tageres udgifter til pendling til deres arbejdsplads fradragsberettigede. Satsen pr. kørt kilo-
meter fastsættes af Skatterådet og svarer til den gennemsnitlig kilometerudgift for en ben-
zinbil.
Der spørges til indførslen af et særligt befordringsfradrag for cykelpendling til og fra ar-
bejde, hvor der gives et ligningsmæssigt fradrag på 3 kr. pr. kørt kilometer på cykel mel-
lem 2 og 24 km. Det vurderes ikke muligt at føre kontrol med, hvorvidt der cykles eller
benyttes en anden transportform til at komme til og fra arbejde. Hvis der indføres et fra-
drag for cykelpendling, uden kontrol, må det forventes, at dette fradrag i høj grad også vil
blive indberettet af personer, der ikke cykler.
Satsen på 3 kr. pr. km vil være en overkompensation ift. de udgifter, der er forbundet
med at befordre sig, og derved strider satsen imod det oprindelige formål med befor-
dringsfradraget. Herudover er omkostningerne ved at befordre sig på cykel lavere end
den gennemsnitlige kilometerudgift for en benzinbil, og fradraget ville derfor skulle være
lavere for cykelpendling, hvis fradraget blot skal dække udgifterne til pendling.
Skatteministeriet har ikke umiddelbart data for antal cyklede kilometer til og fra arbejde,
og der kan deror ikke skønnes over det korrekte antal pendlede kilometer på cykel om
året.
Hvis der tages udgangspunkt i 450 mio. fradragsberettigede km om året pendlet til og fra
arbejde på cykel, vil indførslen af et særligt befordringsfradrag for cykelpendling medføre
1
Defineret som kommunerne: Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Jam-
merbugt, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Odsherred, Samsø, Skive, Slagelse, Struer, Svendborg, Sønder-
borg, Thisted, Tønder, Vesthimmerland, Vordingborg, Ærø og Aabenraa eller på en af de små øer Bågø, Egholm, Ende-
lave, Hjarnø, Mandø, Nekselø, Orø, Sejerø, Tunø og Årø.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 45: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 26 om det forventede mindre provenu ved at indføre et særligt befordringsfradrag for at cykle til og fra arbejde
2933139_0003.png
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 340 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb
på ca. 260 mio. kr. Denne beregning tager ikke højde for lavindkomsttillægget i fradraget,
hvilket vil øge mindreprovenuet.
Side 3 af 3