Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2930380_0001.png
November 2024
Digital skattekontrol
betaler sig
Skatteforvaltningen indfører løbende nye digitale kontroller. De gør det lettere for borgere og
virksomheder at angive og betale de korrekte skatter og afgifter, og samtidig kan de forhindre
fejl og forsøg på snyd. En ny undersøgelse viser, at de digitale kontroller forhindrer fejl og svig
for mindst 3 mia. kr. om året. Digitale stopklodser er værktøjer, der gør det nemmere for bor-
gerne og virksomheder at betale korrekte skatter og afgifter, og samtidig gør det sværere for
de få, der forsøger at snyde med skattebetalingen.
En ny undersøgelse fra Skatteministeriet viser, at digitale stopklodser er effektive værktøjer til
at sikre, at borgernes og virksomhedernes skattebetaling er korrekt. Undersøgelsen viser så-
ledes, at de analyserede stopklodser forhindrer fejl og forsøg på svig svarende til mindst 3
mia. kr. om året. Den samlede effekt af alle Skatteforvaltningens stopklodser kan ikke opgø-
res, men forventes at være højere.
Undersøgelsen viser samtidig, at de analyserede stopklodser har genereret et årligt skatte-
provenu, der er mellem 4 til 16 gange større end de omkostninger, der er forbundet med at
indføre og drive dem. Skatteforvaltningens digitale stopklodser er således meget omkost-
ningseffektive.
Figur 1. Digitale stopklodser i årsopgørelsen
3 mia.
Digitale stopklodser forhindrer fejl og svig
for mindst 3 mia. kr.
De digitale stopklodser, der er indgår i Skatte-
ministeriets undersøgelse, forhindrer fejl og
forsøg på svig svarende til mindst 3 mia. kr.
om året
Der findes mange forskellige typer af digitale stopklodser.
Et eksempel er ’dynamisk visning’.
Her tilpasser Skatteforvaltningens systemer, hvilke felter der vises og kan redigeres af skatte-
yderen. Formålet er at gøre angivelse og indberetning så simpel og overskuelig som muligt for
skatteyderen. Samtidig er stopklodsen med til at forhindre fejl og snyd, der kan ske, når skat-
teyderne fejlagtigt indtaster oplysninger i irrelevante felter.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Analysen "Effekten af digitale stopklodser i skattekontrollen" og tilhørende publikation, fra Skatteministeriet
2930380_0002.png
Side 2
Et andet eksempel er ’validering med sagsbehandling’. Her stopper Skatteforvaltningens sy-
stemer den videre proces, hvis de indtastede oplysninger er atypiske. Oplysningerne bliver
herefter gennemgået manuelt af en af Skatteforvaltningens medarbejdere.
Digitale stopklodser er med til at fremrykke skattekontrollen
Historisk er skattekontrollen først og fremmest foregået efter, at skatten er betalt. De senere
år er skattekontrollen i stigende grad blevet fremrykket til det tidspunkt, hvor Skatteforvaltnin-
gen får oplysningerne fra tredjeparter eller skatteyderne selv. Det er bl.a. blevet muligt på
grund af de digitale stopklodser, og det betyder, at både skatteydere og Skatteforvaltningen
skal bruge færre ressourcer på skatteangivelse og -betaling. De digitale stopklodser er såle-
des med til at gøre skattekontrollen mere målrettet og effektiv.
Digitale stopklodser anvendes i de fleste faser af skatteprocessen. Det betyder, at langt stør-
stedelen af de årlige skatte- og afgiftsindtægter på over 1.000 mia. kr. er omfattet af én eller
flere digitale stopklodser. Skatteministeriets undersøgelse viser, at de analyserede stopklod-
ser samlet set bliver aktiveret mere end 5,3 mio. gange om året.
Figur 2. Digitale stopklodser anvendes i de tidlige faser af skattebetalingen
Boks 1. Undersøgelse om effekten af digitale stopklodser i skattekontrollen
Tallene i denne publikation kommer fra en større undersøgelse om effekten af digitale stopklodser i
skattekontrollen. Undersøgelsen er udarbejdet af Skatteministeriet pba.
Aftalen om finansloven for
2022.
Heraf fremgår det, at der skal igangsættes en analyse af effekten af digitale stopklodser i skatte-
kontrollen, der skal tilvejebringe et styrket vidensgrundlag om effekterne af Skatteforvaltningens kontrol-
aktiviteter, herunder påvirkning på de offentlige finanser samt samfundsøkonomien. Analysen skal ses i
forlængelse af rapporten om
Effekten af skattekontrol
, som indgik i finanslovsaftalen for 2020.
Skatteministeriet har ifm. analysen identificeret 26 digitale stopklodser på tværs af Skattestyrelsen, Mo-
torstyrelsen, Toldstyrelsen, Gældsstyrelsen og Vurderingsstyrelsen, der hver indeholder mellem én til
flere hundrede digitale kontroller af forskellig karakter. Analysens opgørelse af digital stopklodsers resul-
tater og effekter er baseret på 18 udvalgte eksempler. Det skal derfor bemærkes, at ovenstående resul-
tater alene udgør en delmængde af den samlede effekt af Skatteforvaltningens digitale stopklodser.
Læs hele undersøgelsen her.
skm.dk