Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 39
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del - Bilag 39
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2024 - 1279
Forslag
til
Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov
om registrering af køretøjer
(Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse ud-
gifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen
som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
§1
I arbejdsmarkedsbidragsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 121 af 7. februar
2020, som ændret ved § 5 i lov nr. 2226 af 29. december 2020 og § 18 i lov
nr. 679 af 3. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, 2. pkt.,
indsættes efter »grundlaget«: », jf. dog stk. 2«.
2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Til og med den 31. december i det år, hvor personen fylder 17
år, udgør bidraget 0 pct. af grundlaget.«
§2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret
ved § 5 i lov nr. 722 af 13. juni 2023, § 39 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, §
13 i lov nr. 328 af 9. april 2024, lov nr. 616 af 11. juni 2024 og senest ved §
2 i lov nr. 684 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§
7 indsættes som
nr. 39:
»39) Værdien af udgifter som institutionen har afholdt for eleven efter §
46, stk. 2 og 3, i lov om forberedende grunduddannelser, samt ophold på
kostafdelinger i medfør af § 18 i lov om institutioner for erhvervsrettet ud-
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
dannelse, § 4 sammenholdt med § 34 i lov om institutioner for almengym-
nasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 21 i lov om ar-
bejdsmarkedsuddannelser m.v.«
§3
I lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 179 af 22. februar
2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25. juni 2010, § 37 i lov nr. 753 af
13. juni 2023 og § 2 i lov nr. 1796 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 12, stk. 2,
ophæves.
2.
I
§ 14, stk. 1,
ændres »Betaling efter §§ 8-13 sker kontant« til: »Ydelser
omfattet af §§ 8-13 skal forudbetales«.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025, jf. stk. 2.
Stk. 2.
§ 3 træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 3.
§ 2 har virkning fra og med den 1. august 2024.
Stk. 4.
§ 1 har virkning fra og med den 1. januar 2026.
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v.
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorek-
speditionerne
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Skatteministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
3.1. Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag.
3.2. Skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v.
3.3. Justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorek-
speditionerne
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksde-
mokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Fol-
keparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet
har den 12. september 2024 indgået Aftale om flere unge i fritidsjob. Lov-
forslaget udmønter den del af aftalen, som vedrører at unge fritages for ar-
bejdsmarkedsbidrag.
Et fritidsjob giver unge selvtillid, dannelse, myndighed og selvbestemmelse
i eget liv, og det giver unge en mulighed for at tjene deres egne penge, gøre
en forskel og være en del af fællesskabet på en arbejdsplads. For at få flere
unge til at tage et fritidsjob skal unge opleve, at et fritidsjob lønner sig, og
at det giver en gevinst, der kan omsættes til flere muligheder og større frihed
i ungdomslivet. Derfor foreslås det, at unge under 18 år fritages fra at betale
arbejdsmarkedsbidrag.
Den 21. november 2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Al-
liance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige en aftale om styrket forbere-
dende grunduddannelse (FGU) som en hovedvej for de 43.000 unge uden
uddannelse og beskæftigelse.
Aftalepartierne er enige om at skabe bedre rammer om forberedende grund-
uddannelse, og et af initiativerne er, at institutionerne skal dække nogle af
de udgifter, som eleverne tilskrives, når de har fået tilrettelagt deres under-
visning som led i et kombinationsforløb. Hensigten er bl.a. at fjerne de øko-
nomiske barrierer for, at eleverne kan komme på ophold på skolehjem som
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
led i et kombinationsforløb på den forberedende grunduddannelse og få cer-
tifikater, f.eks. gaffeltruckcertifikater i forbindelse med et AMU-kursus.
Det er anført i § 46 i lov om forberedende grunduddannelse, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 606 af 24. maj 2019, som ændret ved lov nr. 635 af 11. juni 2024,
at udgifter til gebyrer, attester og lignende som led i et kombinationsforløb
vil skulle anses som udgifter til midler, der er nødvendige for undervisnin-
gen, og som skal stilles til rådighed for eleverne uden betaling.
Visse formuegoder som f.eks. betaling af kørekort er dog i overvejende grad
af privat karakter, og dækning af sådanne udgifter udløser derfor som ud-
gangspunkt skattepligt af sparet privatforbrug. Anskaffelse af et kørekort er
en så almindelig forekommende disposition, at udgiften hertil således anses
som en naturlig del af privatforbruget. Det samme gælder som udgangs-
punkt udgifter til eksempelvis attester, gebyrer og lignende i forbindelse
med f.eks. kørekort samt fri kost og logi.
Det foreslås, at udgifter til attester, gebyrer og lignende som en FGU-insti-
tution i henhold til lovgivningen skal dække for eleverne som led i et kom-
binationsforløb, skal være skattefrie for eleverne. Det betyder f.eks., at
FGU-institutionens afholdelse af udgifter forbundet med elevens erhver-
velse af kørekort, herunder kørelektioner og teoritimer, ikke vil være skat-
tepligtigt for eleven, uanset at udgiften normalvis anses som en naturlig del
af privatforbruget. På samme vis foreslås det, at de udgifter, som institutio-
nerne skal dække til kostafdelinger - i lighed med det tilskud til kostophold,
som i øvrigt gælder på Børne- og Undervisningsministeriets område, og som
i praksis hidtil ikke er blevet beskattet hos eleverne - skal være skattefrie for
eleverne. Det har ikke været hensigten med aftalen og lov nr. 635 af 11. juni
2024, at eleverne skulle beskattes af værdien af udgifterne, da det vil gå
imod formålet om at fjerne nogle af de økonomiske barrierer og hjælpe ele-
verne.
Med lovforslagets del om skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-
institutioner samt skattefritagelse for tilskud til kostophold på øvrige ung-
doms- og arbejdsmarkedsuddannelser vil en potentiel økonomisk barriere
for elever bl.a. i kombinationsforløb blive fjernet.
Der er i forbindelse med regeringens (Socialdemokratiet, Venstre og Mode-
raterne) forslag til finansloven for 2025 udarbejdet en oversigt over regerin-
gens oplæg til politisk prioriteret opgavebortfald. Det indgår bl.a. i regerin-
gens oplæg, at der på Skatteministeriets område vil ske en nedlæggelse af
5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
motorekspeditionerne. Dette vil medføre, at enkelte regler i motorlovgiv-
ningen bliver overflødige eller bør justeres, hvilket foreslås gjort med dette
lovforslag.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skatte-
pligtige til Danmark, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten.
Arbejdsmarkedsbidraget betales af alle personer, der er enten fuldt eller be-
grænset skattepligtige til Danmark efter reglerne i kildeskatteloven, samt af
personer, der er skattepligtige efter reglerne i kulbrinteskatteloven.
Bidraget udgør 8 pct. af det arbejdsmarkedsbidragspligtige grundlag. For
løn- og honorarmodtagere opgøres det arbejdsmarkedsbidragspligtige
grundlag, som vederlag i penge m.v. for personligt arbejde i tjenesteforhold,
og vederlag, som indgår i den personlige indkomst, i penge m.v. modtaget
uden for ansættelsesforhold, når der ikke er tale om selvstændig erhvervs-
virksomhed. For selvstændigt erhvervsdrivende opgøres den arbejdsmar-
kedsbidragspligtige indkomst, som den del af overskuddet ved selvstændig
erhvervsvirksomhed, der er personlig indkomst, og summen af en række
nærmere specificerede overførsler fra virksomheden til den selvstændigt er-
hvervsdrivende.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslående ordning
Det foreslås at nedsætte arbejdsmarkedsbidragssatsen til 0 pct. til og med
den 31. december i det år, hvor personer fylder 17 år.
Den foreslåede ændring af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 vil medføre, at
arbejdsmarkedsbidragssatsen udgør 0 pct. af grundlaget til og med den 31.
december i det indkomstår, hvori personer fylder 17 år, med virkning fra
indkomståret 2026. Fra og med den 1. januar i det indkomstår, hvori perso-
ner fylder 18 år, vil arbejdsmarkedsbidragssatsen fortsat udgøre 8 pct. af
grundlaget.
Forslaget medfører ikke, at personer under 18 år undtages fra at have ar-
bejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, men har alene til formål at nedsætte
satsen til at udgøre 0 pct. af grundlaget. Personer under 18 år vil derfor fort-
sat have en arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, som danner grundlag
for beregning af bl.a. beskæftigelsesfradrag.
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
2.2. Skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v.
2.2.1. Gældende ret
Det følger af statsskattelovens § 4, at alle indtægter i penge eller i formue-
goder af pengeværdi er skattepligtige for modtageren.
I praksis er visse indkomsttyper undtaget fra beskatning, f.eks. undervisning
i folkeskolen. Det omfatter deltagelse i almindelig undervisning på den for-
beredende grunduddannelse.
Efter ligningslovens § 31, stk. 1, skal der ved opgørelsen af den skatteplig-
tige indkomst ikke medregnes ydelser til dækning af udgifter i forbindelse
med uddannelser og kurser, når ydelserne modtages fra en arbejdsgiver som
led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt
arbejde i øvrigt.
Har uddannelsen eller kurset udelukkende privat karakter for modtageren,
er ydelserne skattepligtige for denne, og skal medregnes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst, jf. ligningslovens § 31, stk. 2.
Ydelserne, der efter ligningslovens § 31, stk. 1, ikke medregnes ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst, omfatter skole- eller deltagerbetaling,
ydelser til dækning af bog- og materialeudgifter, som er relevante for ud-
dannelsen eller kurset, godtgørelse til dækning af udgifter til logi, kost og
småfornødenheder og befordringsgodtgørelse, jf. ligningslovens § 31, stk.
3.
Det fremgår af § 46, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, at un-
dervisningen er vederlagsfri, og de undervisningsmidler, der er nødvendige
for undervisningen, skal stilles til rådighed for eleverne uden betaling.
Det følger af finanslovens § 20, tekstanmærkning, nr. 230, stk. 3, at elever,
der som led i et kombinationsforløb under forberedende grunduddannelse
deltager i erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser og arbejdsmar-
kedsuddannelser, er fritaget fra at betale deltagerbetaling og krav om indbe-
taling af deltagerbetaling for det pågældende fag for at kunne deltage i un-
dervisning og prøver som led heri. Elever, der som led i et kombinationsfor-
løb under forberedende grunduddannelse deltager i gymnasiale uddannelser
på en privat institution for gymnasiale uddannelser, indgår ikke i vurderin-
gen af, hvorvidt krav om egendækning er opfyldt.
Det har ikke været hensigten, at de tilskud til kost og logi, som ydes til elever
i uddannelsessystemet, herunder på den forberedende grunduddannelse,
7
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
skulle være skattepligtige for modtageren, og tilskuddene er i praksis ikke
blevet beskattet. Reglerne herom er dog uklare.
Efter § 46, stk. 2, i lov om forberedende grunduddannelse skal institutionen
dække elevers udgifter til gebyrer, attester og lignende til f.eks. erhvervelse
af kørekort, der bliver tilskrevet for en elev, som har fået tilrettelagt sin un-
dervisning som et kombinationsforløb.
Efter § 46, stk. 3, i lov om en forberedende grunduddannelse skal instituti-
onen dække elevers egenbetaling til kost og logi ved et ophold på kostafde-
linger for elever, der har fået tilrettelagt sin undervisning som et kombinati-
onsforløb.
Efter § 18, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse kan
børne- og undervisningsministeren yde tilskud til kostafdelinger, hvis disse
drives af en institution godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse eller af en anden selvejende institution og kostafdelingen er bo-
lig for deltagere i tilskudsberettigede uddannelser.
Det fremgår af § 18, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddan-
nelse, at børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om optagelse
på kostafdelinger og om betaling for kost og logi.
Af § 18, stk. 3, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse fremgår
det, at tilskud efter stk. 1 udgøres af taxametertilskud, der ydes ud fra den
enkelte kostafdelings antal kostelever og en takst pr. kostelev. Taksterne pr.
kostelev fastsættes på de årlige finanslove for forskellige grupper af delta-
gere i uddannelse. Deltagere, der betaler fuld pris for benyttelse af kostaf-
delingen i henhold til regler fastsat efter stk. 2, indgår ikke i tilskudsbereg-
ningen. Der kan derudover ydes grundtilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Bemyndigelsen i § 18, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddan-
nelse er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 238 af 11. marts 2024 om opta-
gelse på kostafdelinger og om betaling for kost og logi ved institutioner for
erhvervsrettet uddannelse. Bekendtgørelsen regulerer optagelse og betaling
for forskellige elevgrupper. Betalingsreglerne fremgår af §§ 9-14 i bekendt-
gørelsen.
Af bekendtgørelsens § 9 fremgår det, at elever og lærlinge, som er omfattet
af § 3, stk. 2 og 4 og § 5, og som samtidigt er forsørgere over for børn og
deltagere i uddannelse, som er optaget efter § 6, ikke betaler for opholdet på
en kostafdeling.
8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
Af bekendtgørelsens § 10 fremgår det, at elever og lærlinge, som optages i
henhold til § 3, stk. 2 og 4 og § 5, under grundforløbet og det studiekompe-
tencegivende år (eux 1. del) uden uddannelsesaftale ikke betaler for ophold
på kostafdelingen indtil udgangen af det kvartal, hvori eleverne og lærlinge
er fyldt 18 år.
Af bekendtgørelsens § 11 fremgår det, at erhvervsuddannelseselever, som
optages efter § 3, stk. 2 eller 4, betaler et ugentligt beløb for kost og logi,
der fastsættes af institutionen. Det gælder dog ikke elever og lærlinge frita-
get for betaling efter § 9 og § 10. Beløbet må ikke overstige et maksimum-
beløb pr. uge, der fastsættes i de årlige finanslove. Af bestemmelsens stk. 2
fremgår det, at deltagere i uddannelse, som er optaget i henhold til § 3, stk.
3, § 7 eller § 8, betaler for kost og logi efter institutionens bestemmelse i
henhold til reglerne om indtægtsdækket virksomhed.
Af bekendtgørelsens § 12 fremgår det, at elever på landbrugsuddannelsen,
som optages efter § 5, betaler for kost og logi et ugentligt beløb, der fastsæt-
tes af institutionen. Det gælder dog ikke elever fritaget for betaling efter § 9
og § 10. Beløbet må ikke overstige et maksimumbeløb pr. uge, der fastsættes
i de årlige finanslove.
Af bekendtgørelsens § 13 fremgår det, at indkvartering på kostafdelinger af
udenlandske elever og lærlinge, der ikke er omfattet af § 19, stk. 2 og 3, i
lov om erhvervsuddannelser, sker efter reglerne om indtægtsdækket virk-
somhed.
Af bekendtgørelsens § 14 fremgår det, at de betalingsregler, der efter §§ 9-
13 gælder i forbindelse med skoleundervisningen, tilsvarende gælder under
skoleoplæring.
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale ud-
dannelser og almen voksenuddannelse m.v., at børne- og undervisningsmi-
nisteren kan godkende oprettelse af kostafdelinger ved institutioner for ud-
dannelsen til almen studentereksamen, hvis der efter ministerens skøn er be-
hov herfor. Nedlæggelse af kostafdelinger kan kun ske efter børne- og un-
dervisningsministerens beslutning og efter høring af institutionens besty-
relse. På en kostafdeling med elever på uddannelsen til almen studenterek-
samen kan tillige optages kursister fra et hf-kursus tilknyttet samme institu-
tion.
9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
Af § 4, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., fremgår det, at børne- og undervisningsmi-
nisteren fastsætter regler om optagelse og fordelingen af kostelever og om
elevbetalingen for kostophold.
Bemyndigelsen i § 4, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale ud-
dannelser og almen voksenuddannelse m.v. er udmøntet ved bekendtgørelse
nr. 1360 af 11. december 2006 om optagelse af kostelever og om elevbeta-
ling for kostophold ved institutioner for uddannelsen til studentereksamen,
som ændret ved § 1 i bekendtgørelse nr. 1 af 2. januar 2018. Betalingsreg-
lerne fremgår af § 4 i bekendtgørelsen.
Af § 4, stk. 1, i bekendtgørelsen fremgår det, at institutionen for uddannelsen
til studentereksamen beregner den samlede egenbetaling for kosteleverne til
dækning af opholdsudgifterne som kostafdelingens samlede budgetterede
udgifter fradraget det statslige tilskud til kostopholdet, jf. § 34 i lov om in-
stitutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v. og eventuelle andre offentlige tilskud. Egenbetalingen fordeles ligeligt
på kosteleverne, uanset om eleverne er under eller over 18 år.
Af bestemmelsens stk. 2, fremgår det, at statsligt tilskud til nedbringelse af
egenbetalingen for under 18-årige kostelever fordeles af institutionen. Til-
skuddet kan modtages indtil udgangen af det kvartal, hvori eleven fylder 18
år. Ved fordelingen tages udgangspunkt i forældrenes og kostelevens ind-
komstgrundlag. Institutionen indhenter oplysninger om indkomstgrundlaget
for forældrene og kosteleven hos skattemyndighederne.
Det fremgår af § 34 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., at børne- og undervisningsministeren
yder tilskud til de i § 4, stk. 1, nævnte kostafdelinger og fastsætter regler
herom.
Det fremgår af § 21, stk. 1, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at
deltagere i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en fæl-
les kompetencebeskrivelse, og deltagere i individuel kompetencevurdering
efter denne lov, kan opnå tilskud til kost og logi, jf. dog stk. 2.
Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det, at det er en betingelse for adgangen til
at modtage tilskud til kost og logi, at deltageren opfylder betingelserne for
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddan-
nelse, jf. lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet vok-
sen- og efteruddannelse.
10
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
Det har ikke været hensigten, at de tilskud, som ydes til institutionernes
kostelever til kost og logi, skulle være skattepligtige for modtageren, og til-
skuddene er i praksis ikke blevet beskattet. Reglerne herom er dog uklare.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser
Med aftale om styrket forberedende grunduddannelse (FGU) som en hoved-
vej for de 43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse indgået af rege-
ringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folke-
parti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folke-
parti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og
Nye Borgerlige den 21. november 2023, skal der skabes bedre rammer om
forberedende grunduddannelser.
Med lovforslaget vil en potentiel økonomisk barriere for elever i kombina-
tionsforløb blive fjernet, idet der sikres skattefritagelse for ydelser, som ele-
ver modtager i forbindelse med kostophold på Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets område.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at elever, der efter § 46, stk. 2, i lov om forberedende grund-
uddannelser får dækket deres udgifter til gebyrer, attester og lignende, ikke
skal medregne den af institutionen afholdte udgift ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Ligeledes foreslås det, at elever, der efter § 46, stk. 3, i lov om en forbere-
dende grunduddannelse får dækket deres egenbetaling til kost og logi ved et
ophold på kostafdelinger for elever, der har fået tilrettelagt sin undervisning
som et kombinationsforløb, ikke skal medregne den af institutionen afholdte
udgift ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
I samme forbindelse foreslås det præciseret, at den af institutionen afholdte
udgift til ophold på kostafdelinger i medfør af § 18 i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, § 4 sammenholdt med § 34 i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 21
i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., ikke skal medregnes ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst.
Det foreslås, at forslaget skal have virkning fra og med den 1. august 2024.
Det foreslåede virkningstidspunkt har sammenhæng med lov nr. 635 af 11.
juni 2024 om mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende grund-
uddannelse og smidigere overgang til den forberedende grunduddannelse
11
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
m.v., der trådte i kraft den 1. august 2024, hvorved institutionerne blev på-
lagt at dække elevers udgifter til gebyrer, attester og lignende til f.eks. er-
hvervelse af kørekort som led i kombinationsforløb og elevers egenbetaling
til kost og logi ved ophold på kostafdeling som led i kombinationsforløb.
2.3. Justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motor-
ekspeditionerne
2.3.1. Gældende ret
Lov om registrering af køretøjer (herefter køretøjsregistreringsloven) inde-
holder i §§ 8-13 regler om betaling for nummerplader, prøveskilte, prøve-
mærker og registreringsattester m.v. Det fremgår af § 12, stk. 2, at for regi-
strering af køretøjer hos Skatteforvaltningen ved personlig henvendelse be-
tales:
1) 200 kr. for indregistrering af et køretøj med nyt registreringsnummer.
2) 100 kr. for omregistrering af et køretøj uden tildeling af nyt registrerings-
nummer.
3) 60 kr. for afmelding af et registreret køretøj. Der betales dog ikke for en
afmelding, der sker, som følge af at et køretøjs nummerplader afleveres af
politi.
Det følger af køretøjsregistreringsloven § 14, stk. 1, at betaling efter §§ 8-
13 sker kontant, medmindre skatteministeren bestemmer andet efter § 14,
stk. 3. Denne bemyndigelse er ikke aktuelt udnyttet.
2.3.2. Skatteministeriets overvejelser
Der er i forbindelse med regeringens (Socialdemokratiet, Venstre og Mode-
raterne) forslag til finansloven for 2025 udarbejdet en oversigt over regerin-
gens oplæg til politisk prioriteret opgavebortfald. På Skatteministeriets om-
råde er der lagt op til at nedlægge motorekspeditionerne. Dette vil medføre,
at enkelte regler i motorlovgivningen bliver overflødige eller bør justeres.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at reglen i køretøjsregistreringsloven § 12, stk. 2, hvorefter der
skal betales et beløb for registrering af køretøjer hos Skatteforvaltningen ved
personlig henvendelse, ophæves. Det skyldes, at reglen bliver overflødig
som følge af nedlæggelsen af motorekspeditionerne, da der herefter ikke vil
være mulighed for personlig henvendelse.
Det foreslås herudover, at reglen i køretøjsregistreringsloven § 14, stk. 1,
hvorefter betaling efter §§ 8-13 som udgangspunkt skal ske kontant, ændres,
så betaling i stedet skal ske som forudbetaling, før den ydelse, som betalin-
gen vedrører, leveres. Det skyldes, at det ikke længere vil være muligt at
12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
2929839_0013.png
UDKAST
betale kontant, når motorekspeditionerne nedlægges. Der vil derfor være be-
hov for, at betaling sker elektronisk, inden Skatteforvaltningen leverer den
ydelse, betalingen vedrører.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 3 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag
Den del af lovforslaget, der vedrører unges fritagelse for arbejdsmarkedsbi-
drag, skønnes fra og med 2026 at medføre et årligt mindreprovenu på ca.
225 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 170 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd. Den varige virkning skønnes til et mindreprovenu på ca. 170 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2025 er der ingen virkning, da ændringen først har virkning
fra 2026.
Skattefritagelsen har karakter af en skatteudgift omtrent svarende til den
umiddelbare virkning. Skattefritagelsen vil fremadrettet indgå i Skattemini-
steriets opgørelse over skatteudgifter.
Fritagelsen af arbejdsmarkedsbidrag for unge skønnes at øge arbejdsudbud-
det svarende til ca. 50 fuldtidspersoner.
Forslaget har ingen virkning for kommuner og regioner.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af at unge fritages for arbejdsmarkedsbidrag
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2025
-
-
-
2026
-225
-175
-170
2027
-225
-175
-170
2028
-225
-175
-170
2029
-225
-175
-170
2030 Varigt
-225
-175
-170
-225
-170
-170
Fi-
nansår
2025
-
-
-
3.1.2. Skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-instituti-
oner m.v.
Den del af lovforslaget, der vedrører skattefritagelse for vise udgifter afholdt
af FGU-institutioner m.v. skønnes fra og med 2024 at medføre et beskedent
årligt mindreprovenu.
13
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
3.1.3. Justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af
motorekspeditionerne
Den del af lovforslaget, der vedrører justeringer af motorlovgivningen som
følge af nedlæggelse af motorekspeditioner har ingen økonomiske konse-
kvenser.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
[Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger
for Skatteforvaltningen svarende til 0,8 mio. kr. i 2025, 2,6 mio. kr. i 2026,
3,8 mio. kr. i 2027, 4,1 mio. kr. i 2028, 4,0 mio. kr. i 2029, 3,6 mio. kr. i
2030, 3,1 mio. kr. i 2031, 1,2 mio. kr. i 2032 og herefter 0,8 mio. kr. varigt.
Omkostningerne vedrører kommunikation og vejledning i Skattestyrelsen,
kvalitetssikring og koordinering i Motorstyrelsen samt systemtilretninger i
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommuner og regio-
ner.]
Lovforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med principperne for digita-
liseringsklar lovgivning. Det kan særligt fremhæves princip nr. 1 om enkle
og klare regler, der iagttages i forbindelse med forslagets præciseringer af
skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v., der
medvirker til større klarhed over reglerne.
Princip 2 om digital kommunikation, kan det nævnes, at lovforslaget ved
ændringerne til køretøjsregistreringsloven som følge af lukningen af motor-
ekspeditionerne, vil understøtte at der kan kommunikeres digitalt med bor-
gere og virksomheder. Det vil efter det foreslåede ikke være muligt at betale
kontant til motorekspeditionerne og kommunikationen mellem borger, virk-
somhed og Motorstyrelsen vil hovedsageligt foregå gennem eksisterende di-
gitale kanaler, såsom Digital Post. Borgere og virksomheder vil fortsat
kunne få udleveret nummerplader og prøvemærker ved henvendelse i ud-
valgte toldekspeditioner eller ved syns- og omsynsvirksomheder, der er au-
toriseret til udskrivning af nummerplader (nummerpladeoperatører).
Derudover kan også fremhæves princip nr. 3 muliggør automatisk sagsbe-
handling, der både iagttages med forslagene relateret til lukningen af motor-
ekspeditionerne og om unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, der er ud-
formet med anvendelse af objektive kriterier for anvendelsen.
14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
Endeligt kan der i forhold til princip nr. 6 om anvendelse af offentlig struktur
nævnes, at der vil være behov for tilretning af Skatteforvaltningen it-syste-
mer, som kan understøtte den foreslåede forudbetaling for bl.a. udlevering
af prøvemærker til køretøjer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets del om unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag vurderes at
indeholde begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet, da
forslaget medfører, at indberetningspligtige fra og med 2026, ikke længere
skal angive arbejdsmarkedsbidrag for personer under 18 år ved indberetnin-
gen af arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst. Forslaget medfører ikke, at
personer under 18 år undtages fra at have arbejdsmarkedsbidragspligtig ind-
komst, men har alene til formål at nedsætte satsen til at udgøre 0 pct. af
grundlaget. Personer under 18 år vil derfor fortsat have en arbejdsmarkeds-
bidragspligtig indkomst, som danner grundlag for beregning af bl.a. beskæf-
tigelsesfradrag. Det vil være den indberetningspligtiges ansvar, at sikre, at
indberetningen af den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst foretages
korrekt uden angivelse af arbejdsmarkedsbidrag.
Lovforslagets del om skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-in-
stitutioner m.v. har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. oktober 2024 til den 12.
november 2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AutoBranchen
Danmark, Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, Borger-
15
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
2929839_0016.png
UDKAST
og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Børne- og Kulturcheffor-
eningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, CEPOS, Cevea, Dansk Bil-
brancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Elbil Alliance, Dansk Er-
hverv, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Skoleelever,
Danske Underviserorganisationers Samråd, De Danske Bilimportører, Den
Danske Bilbranche, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen – Om-
råde for Bedre Regulering (OBR), FDM, Finans Danmark, Foreningen Dan-
ske Revisorer, FSR - danske revisorer, Fællesrådet for Foreninger for Ud-
dannelses- og Erhvervsvejledningen, Justitia, Kraka, Landsskatteretten,
Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør Foreningen, Mo-
torhistorisk Samråd, Skatteankeforvaltningen, SRF Skattefaglig Forening,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og Ungdommens Uddannelsesvej-
ledning.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Ingen.
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Fritagelsen for arbejdsmarkedsbi-
drag for unge skønnes at medfører
et varigt mindreprovenu på ca. 170
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Skattefritagelse for visse udgifter
afholdt af FGU-institutioner m.v.
medfører et beskedent mindrepro-
venu.
Implemente-
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen.
Ingen.
Administrative Ingen.
konsekvenser
Lovforslagets del om unges frita-
gelse for arbejdsmarkedsbidrag
16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
2929839_0017.png
UDKAST
for erhvervsli-
vet
vurderes at indeholde begrænsede
administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, da forslaget medfører,
at indberetningspligtige fra og med
2026, ikke længere skal angive ar-
bejdsmarkedsbidrag for personer
under 18 år ved indberetningen af
arbejdsmarkedsbidragspligtig ind-
komst. Forslaget medfører ikke, at
personer under 18 år undtages fra at
have arbejdsmarkedsbidragspligtig
indkomst, men har alene til formål
at nedsætte satsen til at udgøre 0
pct. af grundlaget. Personer under
18 år vil derfor fortsat have en ar-
bejdsmarkedsbidragspligtig ind-
komst, som danner grundlag for be-
regning af bl.a. beskæftigelsesfra-
drag. Det vil være den indberet-
ningspligtiges ansvar, at sikre, at
indberetningen af den arbejdsmar-
kedsbidragspligtige indkomst fore-
tages korrekt uden angivelse af ar-
bejdsmarkedsbidrag.
Ingen.
Administrative Ingen.
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget har ingen EU retlige aspekter.
Er i strid med
de fem prin-
17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
2929839_0018.png
UDKAST
cipper for im-
plementering
af erhvervs-
rettet EU-re-
gulering (der
i relevant
omfang også
gælder ved
implemente-
ring af ikke-
erhvervsrettet
EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
X
18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at arbejdsmarkedsbidraget
opkræves af personer, der er skattepligtige her til landet. Bidraget udgør 8
pct. af grundlaget.
Det foreslås, at der i arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 efter »Bidraget udgør
8 pct. af grundlaget« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den i lovens
§ 1, nr. 2, foreslåede ændring, som medfører en bidragssats på 0 pct. af
grundlaget efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 2 til og med det ind-
komstår, hvor personer fylder 17 år.
Til nr. 2
Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at arbejdsmarkedsbidraget
opkræves af personer, der er skattepligtige her til landet. Bidraget udgør 8
pct. af grundlaget.
Det foreslås, at der i arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Til og med den 31. december i det år, hvor personer fylder 17 år,
udgør bidraget 0 pct. af grundlaget.«
Forslaget vil medføre, at bidraget nedsættes til 0 pct. af grundlaget for per-
soner til og med den 31. december i det år, hvori de fylder 17 år. Det fore-
slåede vil indebære, at der fra og med indkomståret 2026 vil gælde en bi-
dragssats på 0 pct. af grundlaget efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 2 til
og med den 31. december i det indkomstår, hvor personer fylder 17 år. Fra
og med den 1. januar i det indkomstår, hvori personer fylder 18 år, udgør
arbejdsmarkedsbidraget 8 pct. af grundlaget.
Det foreslåede ændrer ikke på, at personer under 18 år fortsat vil have ar-
bejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, som danner grundlag for beregnin-
gen af f.eks. beskæftigelsesfradrag og jobfradrag.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af statsskattelovens § 4, at alle indtægter i penge eller i formue-
goder af pengeværdi er skattepligtige for modtageren.
I praksis er visse indkomsttyper undtaget fra beskatning, f.eks. undervisning
i folkeskolen. Det skyldes, at der er tale om sociale goder, der tilkommer
alle på lige betingelser, som ingen skal være afskåret fra at modtage, og at
ydelserne hidrører fra det offentlige. Det omfatter deltagelse i almindelig
undervisning på den forberedende grunduddannelse.
Efter ligningslovens § 31, stk. 1, skal der ved opgørelsen af den skatteplig-
tige indkomst ikke medregnes ydelser til dækning af udgifter i forbindelse
med uddannelser og kurser, når ydelserne modtages fra en arbejdsgiver som
led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt
arbejde i øvrigt.
Har uddannelsen eller kurset udelukkende privat karakter for modtageren,
er ydelserne skattepligtige for denne og skal medregnes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst, jf. ligningslovens § 31, stk. 2.
Ydelserne, der efter ligningslovens § 31, stk. 1, ikke medregnes til den skat-
tepligtige indkomst, omfatter skole- eller deltagerbetaling, ydelser til dæk-
ning af bog- og materialeudgifter, som er relevante for uddannelsen eller
kurset, godtgørelse til dækning af udgifter til logi, kost og småfornødenhe-
der og befordringsgodtgørelse, jf. ligningslovens § 31, stk. 3.
Det foreslås, at der i ligningslovens
§ 7,
indsættes som
nr. 39;
39) Værdien
af udgifter som institutionen har afholdt for eleven efter § 46, stk. 2 og 3, i
lov om forberedende grunduddannelser, samt ophold på kostafdelinger i
medfør af § 18 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, § 4 sam-
menholdt med § 34 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. og § 21 i lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v.
Den foreslåede ændring af ligningsloven vil medføre, at elever, der efter §
46, stk. 2, i lov om forberedende grunduddannelser, får dækket deres udgif-
ter til gebyrer, attester og lignende, ikke skal medregne den af institutionen
afholdte udgift i den skattepligtige indkomst. Det betyder f.eks., at FGU-
institutionens afholdelse af udgifter forbundet med elevens erhvervelse af
20
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
kørekort, herunder kørelektioner og teoritimer, ikke vil være skattepligtigt
for eleven, uanset at udgiften normalvis anses som en naturlig del af privat-
forbruget.
Den foreslåede ændring af ligningsloven vil ligeledes medføre, at elever, der
efter § 46, stk. 3, i lov om en forberedende grunduddannelse, får dækket
deres egenbetaling til kost og logi ved et ophold på kostafdelinger for elever,
der har fået tilrettelagt deres undervisning som et kombinationsforløb, ikke
skal medregne den af institutionen afholdte udgift i den skattepligtige ind-
komst.
Det har ikke været hensigten, at de tilskud, som ydes til institutionernes
kostelever til kost og logi, skulle være skattepligtige for modtageren, og til-
skuddene er i praksis ikke blevet beskattet. Reglerne herom er dog uklare.
Det er efter gældende ret uklart, om tilskud til ophold på kostafdelinger i
medfør af § 18 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, § 4 sam-
menholdt med § 34 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. og § 21 i lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v. skal medregnes i den skattepligtige indkomst. Hensigten med
reglerne har dog ikke været, at tilskuddene skulle være skattepligtige for
modtageren, og tilskuddene er i praksis ikke blevet beskattet.
Det foreslås på den baggrund præciseret, at tilskud til ophold på kostafde-
linger i medfør af § 18 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
§ 4 sammenholdt med § 34 i lov om institutioner for almengymnasiale ud-
dannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 21 i lov om arbejdsmar-
kedsuddannelser m.v. ikke skal medregnes i den skattepligtige indkomst.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Køretøjsregistreringsloven indeholder i §§ 8-13 regler om betalinger for
nummerplader, prøveskilte, prøvemærker og registreringsattester m.v. Det
fremgår af § 12, stk. 2, at for registrering af køretøjer hos Skatteforvaltnin-
gen ved personlig henvendelse betales:
1) 200 kr. for indregistrering af et køretøj med nyt registreringsnummer.
2) 100 kr. for omregistrering af et køretøj uden tildeling af nyt registrerings-
nummer.
21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
3) 60 kr. for afmelding af et registreret køretøj. Der betales dog ikke for en
afmelding, der sker, som følge af at et køretøjs nummerplader afleveres af
politi.
Det foreslås, at
§ 12, stk. 2,
ophæves.
Det skyldes, at reglen bliver overflødig, når motorekspeditionerne nedlæg-
ges, da der herefter ikke vil være mulighed for personlig henvendelse.
Til nr. 2
Køretøjsregistreringsloven indeholder i §§ 8-13 regler om betalinger for
nummerplader, prøveskilte, prøvemærker og registreringsattester m.v.
Det følger af køretøjsregistreringsloven § 14, stk. 1, at betaling efter §§ 8-
13 sker kontant, medmindre skatteministeren bestemmer andet efter § 14,
stk. 3. Denne bemyndigelse er ikke aktuelt udnyttet.
Det foreslås i køretøjsregistreringsloven
§ 14, stk. 1,
at ændre »Betaling efter
§§ 8-13 sker kontant« til »Ydelser omfattet af §§ 8-13 skal forudbetales«.
Det skyldes, at der ikke længere kan ske betaling kontant, når motorekspe-
ditionerne nedlægges. Det vil derfor være nødvendigt, at der sker forudbe-
taling på anden vis, inden den ydelse, som betalingen vedrører, leveres.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt medfører, at lovens § 1 med virk-
ning fra og med indkomståret 2026, kan indarbejdes i forskuds- og årsopgø-
relsessystemet fra og med indkomståret 2026.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 3 træder i kraft den 1. juli 2025.
Det skal ses i sammenhæng med, at motorekspeditionerne lukker fra den 1.
juli 2025. Lovforslagets § 3 indeholder ændringer relateret til denne lukning.
Det foreslås i
stk. 3,
at lovens § 2, har virkning fra og med den 1. august
2024.
22
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
UDKAST
Den ændring, der medfører, at udgifter omfattet af § 46, stk. 2 og 3, i lov om
forberedende grunduddannelse ikke skal medregnes i den skattepligtige ind-
komst, tillægges således virkning tilbage i tid. Forslaget indebærer en skat-
telettelse og er udelukkende af begunstigende karakter.
Det foreslås i
stk. 4,
at lovens § 1 har virkning fra og med den 1. januar 2026.
Det vil medføre, at arbejdsmarkedsbidragssatsen nedsættes til 0 pct. for per-
soner til og med den 31. december i det år de fylder 17 år med virkning fra
indkomståret 2026.
Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
23
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
2929839_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I arbejdsmarkedsbidragsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 121 af 7. fe-
bruar 2020, som ændret ved § 5 i
lov nr. 2226 af 29. december 2020
og § 18 i lov nr. 679 af 3. juni
2023, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 1.
Personer, der er skattepligtige
1.
I
§ 1
indsættes efter »Bidraget
her til landet, svarer skat i form af udgør 8 pct. af grundlaget«: », jf.
arbejdsmarkedsbidrag til staten ef- dog stk. 2«.
ter denne lov. Bidraget udgør 8 pct.
2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 2:
af grundlaget.
»Stk.
2.
Til og med den 31. decem-
ber i det år, hvor personen fylder 17
år, udgør bidraget 0 pct. af grundla-
get.«
§2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 42 af 13. januar 2023, som
ændret ved § 5 i lov nr. 722 af 13.
juni 2023, § 39 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023, § 13 i lov nr. 328 af 9.
april 2024, lov nr. 616 af 11. juni
2024 og senest ved § 2 i lov nr. 684
af 11. juni 2024, foretages følgende
ændringer:
§ 7.
Til den skattepligtige ind-
komst medregnes ikke:
24
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
2929839_0025.png
UDKAST
1-38) ---
1.
I
§
7 indsættes som
nr. 39:
»39)
Værdien af udgifter som in-
stitutionen har afholdt efter § 46,
stk. 2 og 3, i lov om forberedende
grunduddannelser, samt ophold på
kostafdelinger i medfør af § 18 i lov
om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, § 4 sammenholdt med
§ 34 i lov om institutioner for al-
mengymnasiale uddannelser og al-
men voksenuddannelse m.v. og §
21 i lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v.«
§3
I lov om registrering af køretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 179 af 22. fe-
bruar 2023, som ændret ved § 3 i
lov nr. 715 af 25. juni 2010, § 37 i
lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 2 i
lov nr. 1796 af 28. december 2023,
foretages følgende ændringer:
§ 12. ---
1.
§ 12, stk. 2,
ophæves.
Stk. 2.
For registrering af køretøjer
hos told- og skatteforvaltningen
ved personlig henvendelse betales:
1) 200 kr. for indregistrering af et
køretøj med nyt registreringsnum-
mer.
2) 100 kr. for omregistrering af et
køretøj uden tildeling af nyt regi-
streringsnummer.
3) 60 kr. for afmelding af et regi-
streret køretøj. Der betales dog
ikke for en afmelding, der sker,
25
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, skattefritagelse for visse udgifter afholdt af FGU-institutioner m.v. og justering af motorlovgivningen som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
2929839_0026.png
UDKAST
som følge af at et køretøjs num-
merplader afleveres af politiet.
§ 14.
Betaling efter §§ 8-13 sker
kontant, medmindre skatteministe-
ren bestemmer andet efter stk. 3.
Stk. 2-3.---
2.
I
§ 14, stk. 1,
ændres »Betaling
efter §§ 8-13 sker kontant« til:
»Ydelser omfattet af §§ 8-13 skal
forudbetales«.
26