Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 35
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven
(Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetil-
læg)
§1
I opkrævningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1040 af 13. september 2024,
som ændret ved § 18 i lov nr. 620 af 11. juni 2024 og § 5 i lov nr. 683 af 11.
juni 2024, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »800 kr.« til: »1.400 kr.«
§2
I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. januar 2024, som æn-
dret ved § 9 i lov nr. 482 af 22. maj 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 73, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »200 kr.« til: »400 kr.«, og i
2. pkt.
ændres
»5.000 kr.« til: »10.000 kr.«
2.
I
§ 73, stk. 2,
ændres »100 kr.« til: »200 kr.«, og »2.500 kr.« ændres til:
»5.000 kr.«
3.
I
§ 73, stk. 3,
ændres »500 kr.« til: »1.000 kr.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2.
§ 1 har virkning for afgørelser om foreløbig fastsættelse, der træffes
fra og med den 1. februar 2025.
Stk. 3.
§ 2 har virkning fra og med indkomståret 2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Regulering af satserne for skattetillæg
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås en regulering af afgiften for foreløbig fastsættelse.
Afgiftssatsen, der i dag er på 800 kr., er ikke omfattet af den årlige regule-
ring efter personskattelovens § 20 og har ikke været reguleret siden 2001.
Det foreslås med afsæt i lønudviklingen, at afgiften for en foreløbig fastsæt-
telse reguleres til 1.400 kr.
Der foreslås desuden en regulering af satserne for skattetillæg. Skattetil-
lægssatserne er ligeledes ikke omfattet af den årlige regulering efter person-
skattelovens § 20 og har ikke været reguleret siden 1996. Reguleringen om-
fatter både satserne for skattetillæg, for hver dag fristen overskrides, loftet
for, hvor meget skattetillægget højst kan udgøre, og satsen for de fonde og
foreninger, der er omfattet af reglerne om skattetillæg.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af opkrævningslovens § 4, stk. 1, at hvis Skatteforvaltningen
efter afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en afreg-
ningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte den pågældende virksom-
heds tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb.
Det samme gælder, hvis indkomstregisteret eller Skatteforvaltningen efter
udløbet af fristen for indberetning for en afregningsperiode ikke har modta-
get indberetning af indeholdte beløb omfattet af opkrævningslovens § 2, stk.
1, 4. pkt. For betalingen af det skønsmæssigt fastsatte beløb finder betalings-
fristen, der anvendes ved en rettidig angivelse eller indberetning efter op-
krævningslovens § 2, anvendelse.
En virksomhed skal betale en afgift på 800 kr. for en foreløbig fastsættelse,
og der gives en afgift for hver periode, der bliver foreløbig fastsat af Skat-
teforvaltningen. Er der pålagt en afgift, skal den betales, uanset om der ef-
terfølgende sker angivelse for den pågældende afregningsperiode. Hvis der
foretages en foreløbig fastsættelse for både A-skat og arbejdsmarkedsbi-
drag, skal der dog kun betales én afgift pr. afregningsperiode, jf. § 4, stk. 2.
Bestemmelsen om Skatteforvaltningens mulighed for at fastsætte en virk-
somheds tilsvar foreløbigt til et skønsmæssigt beløb har dels til formål at
fremme, at virksomheden selv sørger for at angive virksomhedens reelle tal,
dels at sikre, at Skatteforvaltningen har et grundlag for tvangsinddrivelse.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
Satsen på 800 kr. i opkrævningslovens § 4, stk. 2, har ikke været reguleret,
siden den blev fastsat ved lov nr. 169 af 15. marts 2000. Det følger af lov-
bemærkningerne, at satsen blev fastsat til 800 kr. mod tidligere 150 kr., idet
der herved blev taget hensyn til et samtidig bortfald af tilsvarforhøjelse ved
for sen angivelse, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg A, side 566, be-
mærkningerne til § 4.
Som det fremgår, har satsen ikke været reguleret i mere end 20 år. Det er
vurderingen, at der som en konsekvens heraf er en risiko for, at den præven-
tive effekt ved afgiften er blevet reduceret. Det anses for uhensigtsmæssigt,
da det er afgørende for en korrekt skatte- og afgiftsansættelse, at virksom-
heden overholder sin pligt til at angive de reelle tal.
Der er ved reguleringen af satsen på 800 kr. taget afsæt i lønudviklingen,
siden denne sats blev fastsat, så den nye sats afspejler den samfundsøkono-
miske udvikling.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at foretage en regulering af satsen på 800 kr. i opkrævningslo-
vens § 4, stk. 2, med afsæt i lønudviklingen.
Formålet med den foreslåede regulering af satsen er, at konsekvensen af en
afgift for en foreløbig fastsættelse vil bevare sin præventive virkning og der-
med fremme, at angivelser, som en virksomhed skal give til Skatteforvalt-
ningen, kommer rettidigt.
Den foreslåede ordning vil medføre, at satsen på 800 kr. i opkrævningslo-
vens § 4, stk. 2, vil blive reguleret til 1.400 kr. Det vil betyde, at en virk-
somhed vil skulle betale en afgift på 1.400 kr., når Skatteforvaltningen fo-
retager en foreløbig fastsættelse af virksomhedens tilsvar af skatter og af-
gifter m.v., fordi Skatteforvaltningen ikke rettidigt har modtaget virksom-
hedens angivelse for den pågældende periode, jf. opkrævningslovens § 4,
stk. 1 og 2.
2.2. Regulering af satserne for skattetillæg
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af skattekontrollovens § 73, stk. 1, at har en skattepligtig om-
fattet af lovens § 5 ikke rettidigt givet Skatteforvaltningen oplysninger efter
§ 2, herunder oplysninger om kontrollerede transaktioner efter § 38, eller
revisorerklæring fra finansieringsselskaber, jf. § 36, pålægger Skatteforvalt-
ningen den skattepligtige at betale et skattetillæg på 200 kr., for hver dag
oplysningsfristen overskrides. Skattetillægget kan dog højst udgøre 5.000
kr. i alt, jf. dog § 73, stk. 2-4.
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
For fysiske personer, hvis skattepligtige indkomst for det pågældende ind-
komstår ikke overstiger bundfradraget for topskatten efter personskattelo-
vens § 7, udgør skattetillægget 100 kr., for hver dag fristen overskrides, dog
højst 2.500 kr. i alt, jf. skattekontrollovens § 73, stk. 2. Hvis senere ændrin-
ger i den skattepligtige indkomst for det pågældende indkomstår medfører,
at indkomsten overstiger bundgrænsen, vil et skattetillæg blive regulereret i
overensstemmelse hermed.
For fonde og foreninger, der efter fondsbeskatningslovens § 15 kan opfylde
oplysningspligten ved at afgive en særlig erklæring, udgør skattetillægget i
alt 500 kr., jf. skattekontrollovens § 73, stk. 3.
Et skattetillæg bliver beregnet fra almindelig kontortids begyndelse den før-
ste dag efter udløbet af fristen for, at oplysninger i medfør af skattekontrol-
loven skal afgives. Det indebærer for eksempel, at hvis fristen udløber en
fredag, bliver der ikke beregnet skattetillæg, hvis oplysningerne er modtaget
af Skatteforvaltningen digitalt eller på papir den følgende mandag inden kl.
9. Hvis oplysningerne i stedet først er modtaget kl. 11 den følgende mandag,
skal der betales et skattetillæg, idet oplysningerne først er modtaget af Skat-
teforvaltningen efter normal kontortids begyndelse. Der henvises til afsnit
A.C.2.1.4.3.1 i Den juridiske vejledning.
Hvis Skatteforvaltningen har forlænget fristen for en skattepligtig, bliver der
ikke beregnet skattetillæg for forlængelsesperioden.
Et skattetillæg bliver automatisk udløst på årsopgørelsen, når Skatteforvalt-
ningen konstaterer, at den pågældende ikke har indgivet oplysninger i over-
ensstemmelse med skattekontrollovens regler. Der bliver dermed ikke fore-
taget en vurdering af den skattepligtiges subjektive tilregnelse, hvilket skal
ses i sammenhæng med, at skattetillægget ikke har karakter af en bøde.
Skatteforvaltningen kan efter ansøgning i særlige tilfælde fritage en skatte-
pligtig for skattetillæg efter § 73, stk. 1-3, helt eller delvis, jf. § 73, stk. 4.
Som særlige tilfælde anses for det første forhold hos Skatteforvaltningen,
for eksempel nedbrud i it-systemer, som forhindrer, herunder forsinker, den
skattepligtige i at overholde fristerne. For det andet kan særlige tilfælde
være forhold hos den skattepligtige, hvor forsinkelsen ikke kan tilregnes den
pågældende. For nærmere om særlige tilfælde henvises til afsnit
A.C.2.1.4.3.1 i Den juridiske vejledning.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser
Satserne på 200 kr. og 5.000 kr. i skattekontrollovens § 73, stk. 1, har ikke
været reguleret siden 1996, jf. hertil Folketingstidende 1995-96, tillæg A,
5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
side 2564 ff. Det følger af lovbemærkningerne, at skattetillægget forud for
lovændringen blev beregnet som en procentdel af skatten af indkomst og
skatten af formue, når der var tale om en fysisk person, og som en procentdel
af indkomstskatten, når der var tale om en juridisk person, jf. Folketingsti-
dende 1995-96, tillæg A, side 2575. I forbindelse med den nævnte lovæn-
dring blev der indført faste og ensartede satser for både fysiske og juridiske
personer.
Tilsvarende har satserne på 100 kr. og 2.500 kr. i skattekontrollovens § 73,
stk. 2, og på 500 kr. i § 73, stk. 3, ikke været reguleret, siden de blev fastsat
i 1997 ved lov nr. 362 af 2. juni 1997.
Som det fremgår, har satserne ikke været reguleret i mere end 25 år. Det er
vurderingen, at der som en konsekvens heraf er en risiko for, at den præven-
tive effekt er blevet reduceret. Det anses for uhensigtsmæssigt, da det er
afgørende for en korrekt skatteansættelse, at en skattepligtig medvirker her-
til, bl.a. ved at overholde oplysningsfrister som fastsat i skattekontrolloven.
Der er ved reguleringen af satserne § 73, stk. 1-3, taget afsæt i lønudviklin-
gen, så de nye satser afspejler den samfundsøkonomiske udvikling, siden de
senest blev ændret.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at foretage en regulering af satserne i skattekontrollovens § 73,
stk. 1-3, med afsæt i lønudviklingen.
Formålet med den foreslåede regulering er, at konsekvensen af et skattetil-
læg vil bevare sin præventive virkning og dermed fremme, at oplysninger,
som en skattepligtig skal give til Skatteforvaltningen, kommer rettidigt til
Skatteforvaltningen.
Det foreslås, at i skattekontrollovens § 73, stk. 1, reguleres satsen på 200 kr.
til 400 kr., og satsen på 5.000 kr. reguleres til 10.000 kr. Det vil bl.a. med-
føre, at en skattepligtig omfattet af skattekontrollovens § 5, som ikke retti-
digt har givet Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2,
vil blive pålagt at betale et skattetillæg på 400 kr., for hver dag oplysnings-
fristen overskrides. Skattetillægget vil dog højst kunne udgøre 10.000 kr.,
jf. dog nedenfor om § 73, stk. 2.
Det foreslås, at i skattekontrollovens § 73, stk. 2, reguleres satsen på 100 kr.
til 200 kr., og satsen på 2.500 kr. reguleres til 5.000 kr. Det vil medføre, at
for fysiske personer, hvis skattepligtige indkomst for det pågældende ind-
komstår ikke overstiger bundfradraget for topskatten efter
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
2928302_0007.png
UDKAST
personskattelovens § 7, vil skattetillægget udgøre 200 kr., for hver dag fri-
sten overskrides, dog højst 5.000 kr. i alt.
Det foreslås, at i skattekontrollovens § 73, stk. 3, reguleres satsen på 500 kr.
til 1.000 kr. Det vil medføre, at for fonde og foreninger, der efter fondsbe-
skatningslovens § 15 kan opfylde oplysningspligten ved at afgive en særlig
erklæring, vil skattetillægget udgøre i alt 1.000 kr.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslagets skønnes samlet set at medføre et umiddelbart merprovenu på
ca. 210 mio. kr. i 2025 (2025-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes
merprovenuet til ca. 135 mio. kr. i 2025 (2025-niveau), jf. tabel 1.
Tabel 1. Samlet provenuvirkning
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Regulering af satsen for foreløbig fastsættelse
Regulering af satserne for skattetillæg.
Umiddelbar virkning i alt
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
75
130
210
170
135
80
130
210
170
135
75
120
200
165
130
75
120
200
160
130
15
20
40
30
25
75
130
210
-
-
2025
2026
2027
2028
Varigt
Finansår
2025
Det umiddelbare merprovenu vedrørende regulering af afgiften for forelø-
bige fastsættelser skønnes til ca. 75 mio. kr. i 2025 (2025-niveau), jf. tabel
1. Provenuskønnet tager udgangspunkt i, at de samlede opkrævninger af af-
gifter ved foreløbige fastsættelser i 2022 skønnes at udgøre ca. 110 mio. kr.,
og at den foreløbige opgørelse for 2023 viser et mindre fald i de samlede
opkrævninger i forhold til 2022.
Det umiddelbare merprovenu vedrørende regulering af satserne for skatte-
tillæg skønnes til ca. 130 mio. kr. i 2025 (2025-niveau). Provenuskønnet
tager udgangspunkt i sanktionsniveauet for årene 2019-2022, der udgjorde
ca. 130 mio. kr. årligt fordelt på borgere og selskaber.
Reguleringen af afgiften for foreløbige fastsættelser og regulering af sat-
serne for skattetillæg er en engangsforhøjelse, hvormed satserne ikke regu-
leres løbende. Derfor er provenuvirkningen af tiltagene aftagende over tid,
og det umiddelbare varige merprovenu ved regulering af afgiften for forelø-
bige fastsættelser og regulering af satserne for skattetillæg skønnes derfor at
7
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
være ca. 40 mio. kr. (2025-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes det
varige merprovenu at udgøre ca. 25 mio. kr. (2025-niveau).
Finansårsvirkningen af lovforslaget skønnes i 2025 at udgøre et merprovenu
på ca. 210 mio. kr. (2025-niveau).
Forslaget vurderes ikke at have provenumæssige konsekvenser for kommu-
ner og regioner.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger
for Skatteforvaltningen svarende til 0,4 mio. kr. i 2025, 0,9 mio. kr. årligt i
perioden 2026-2029 og herefter 0,8 mio. kr. varigt. Omkostningerne vedrø-
rer systemtilpasning i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og sagsbehand-
ling i Skattestyrelsen.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommuner og regioner.
Det er vurderingen, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke
er relevante for lovforslaget, da lovforslagets initiativer alene vedrører en
regulering af satser i lovgivningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil medføre negative økonomiske konsekvenser for virksom-
heder, når der ikke rettidigt er givet oplysninger til Skatteforvaltningen. Da
der udelukkende er tale om en konsekvens af ikke at overholde frister i lov-
givningen, kvantificeres de økonomiske konsekvenser ikke.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Innovations- og iværksættertjekket vurderes ikke at være relevant for lov-
forslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
2928302_0009.png
UDKAST
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. oktober 2024 til den 12.
november 2024 (13 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen,
Business Danmark, CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske
Advokater, Danske Boligadvokater, Danske Rederier, Danske Regioner,
DANVA, Den Danske Dommerforening, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Er-
hvervsstyrelsen – Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark,
Finansforbundet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Platformsøkonomi i Dan-
mark, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, Investering Danmark,
Justitia, Kapitalmarked Danmark, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS, Rådet for Soci-
alt Udsatte, SEGES Innovation P/S, Skatteankeforvaltningen, SMVdan-
mark, SRF Skattefaglig Forening, Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regio-
ner
Negative konsekvenser/merud-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis
nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget skønnes samlet set at
Ingen
medføre et umiddelbart merprovenu
på ca. 210 mio. kr. i 2025 (2025-ni-
veau). Efter tilbageløb og adfærd
skønnes merprovenuet til ca. 135
mio. kr. (2025-niveau). Det umiddel-
bare varige merprovenu skønnes til
ca. 40 mio. kr. (2025-niveau). Efter
tilbageløb og adfærd skønnes det
umiddelbare varige merprovenu til
ca. 25 mio. kr. (2025-niveau).
9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
2928302_0010.png
UDKAST
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for stat,
kommuner og
regioner
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative omkostnin-
ger for Skatteforvaltningen sva-
rende til 0,4 mio. kr. i 2025, 0,9
mio. kr. årligt i perioden 2026-2029
og herefter 0,8 mio. kr. varigt. Om-
kostningerne vedrører systemtilpas-
ning i Udviklings- og Forenklings-
styrelsen og sagsbehandling i Skat-
testyrelsen.
Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for kommuner og re-
gioner.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Ingen
Lovforslaget vil medføre negative
økonomiske konsekvenser for virk-
somheder, når der ikke rettidigt er
givet oplysninger til Skatteforvalt-
ningen. Da der udelukkende er tale
om en konsekvens af ikke at over-
holde frister i lovgivningen, kvanti-
ficeres de økonomiske konsekven-
ser ikke.
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de fem
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
10
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
2928302_0011.png
UDKAST
principper for
implementering
af erhvervsret-
tet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-er-
hvervsrettet
EU-regulering)
(sæt X)
X
11
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af opkrævningslovens § 4, stk. 1, at hvis Skatteforvaltningen
efter afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en afreg-
ningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte den pågældende virksom-
heds tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb.
Det samme gælder, hvis indkomstregisteret eller Skatteforvaltningen efter
udløbet af fristen for indberetning for en afregningsperiode ikke har modta-
get indberetning af indeholdte beløb omfattet af opkrævningslovens § 2, stk.
1, 4. pkt. For betalingen af det skønsmæssigt fastsatte beløb finder betalings-
fristen, der anvendes ved en rettidig angivelse eller indberetning efter op-
krævningslovens § 2, anvendelse.
En virksomhed skal betale en afgift på 800 kr. for en foreløbig fastsættelse.
Hvis der foretages en foreløbig fastsættelse for både A-skat og arbejdsmar-
kedsbidrag, skal der dog kun betales én afgift pr. afregningsperiode, jf. § 4,
stk. 2.
Det foreslås, at i opkrævningslovens
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »800 kr.« til
»1.400 kr.«
Formålet med den foreslåede regulering af satsen er, at konsekvensen af en
afgift for en foreløbig fastsættelse vil bevare sin præventive virkning og der-
med fremme, at angivelser, som en virksomhed skal give til Skatteforvalt-
ningen, kommer rettidigt.
Den foreslåede ordning vil medføre, at satsen på 800 kr. i opkrævningslo-
vens § 4, stk. 2, vil blive reguleret til 1.400 kr. Det vil betyde, at en virk-
somhed vil skulle betale en afgift på 1.400 kr., når Skatteforvaltningen fo-
retager en foreløbig fastsættelse af virksomhedens tilsvar af skatter og af-
gifter m.v., fordi Skatteforvaltningen ikke rettidigt har modtaget virksom-
hedens angivelse for den pågældende periode, jf. opkrævningslovens § 4,
stk. 1 og 2.
Til § 2
Til nr. 1
Side 12/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
Det fremgår af skattekontrollovens § 73, stk. 1, at har en skattepligtig om-
fattet af lovens § 5, f.eks. en selvstændigt erhvervsdrivende, ikke rettidigt
givet Skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, herunder oplysninger om
kontrollerede transaktioner efter § 38, eller revisorerklæring fra finansie-
ringsselskaber, jf. § 36, pålægger Skatteforvaltningen den skattepligtige at
betale et skattetillæg på 200 kr., for hver dag oplysningsfristen overskrides.
Skattetillægget kan dog højst udgøre 5.000 kr. i alt, jf. dog skattekontrollo-
vens § 73, stk. 2-4. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2 og 3, og bemærk-
ningerne hertil for nærmere om reguleringen af satserne i § 73, stk. 2 og 3.
Det foreslås, at i skattekontrollovens
§ 73, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »200 kr.«
til »400 kr.«, og i
2. pkt.
ændres »5.000 kr.« til »10.000 kr.«
Formålet med den foreslåede regulering af satserne er, at konsekvensen af
et skattetillæg vil bevare sin præventive virkning og dermed fremme, at op-
lysninger, som en skattepligtig skal give til Skatteforvaltningen, kommer
rettidigt til Skatteforvaltningen.
Den foreslåede ordning vil medføre, at i skattekontrollovens § 73, stk. 1, vil
satsen på 200 kr. blive reguleret til 400 kr., og satsen på 5.000 kr. vil blive
reguleret til 10.000 kr. Det vil for eksempel indebære, at en skattepligtig
omfattet af skattekontrollovens § 5, som ikke rettidigt har givet Skattefor-
valtningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2, vil blive pålagt at be-
tale et skattetillæg på 400 kr. for hver dag oplysningsfristen overskrides.
Skattetillægget vil dog højst kunne udgøre 10.000 kr., jf. dog § 73, stk. 2-4.
Den skattepligtige vil fortsat have mulighed for at kunne ansøge Skattefor-
valtningen om fritagelse for skattetillægget helt eller delvis, jf. hertil skatte-
kontrollovens § 73, stk. 4.
Til nr. 2
Det fremgår af skattekontrollovens § 73, stk. 2, at for fysiske personer, hvis
skattepligtige indkomst for det pågældende indkomstår ikke overstiger
bundfradraget for topskatten efter personskattelovens § 7, udgør skattetil-
lægget 100 kr., for hver dag fristen overskrides, dog højst 2.500 kr. i alt.
Det foreslås, at i skattekontrollovens
§ 73, stk. 2,
ændres »100 kr.« til »200
kr.«, og »2.500 kr.« ændres til »5.000 kr.«
Formålet med den foreslåede regulering af satserne er, at konsekvensen af
et skattetillæg vil bevare sin præventive virkning og dermed fremme, at
Side 13/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
oplysninger, som en skattepligtig skal give til Skatteforvaltningen, kommer
rettidigt til Skatteforvaltningen.
Den foreslåede ordning vil medføre, at for fysiske personer, hvis skatteplig-
tige indkomst for det pågældende indkomstår ikke overstiger bundfradraget
for topskatten efter personskattelovens § 7, vil skattetillægget udgøre 200
kr., for hver dag fristen overskrides, dog højst 5.000 kr. i alt.
Den skattepligtige vil fortsat have mulighed for at kunne ansøge Skattefor-
valtningen om fritagelse for skattetillægget helt eller delvis, jf. hertil skatte-
kontrollovens § 73, stk. 4.
Til nr. 3
Det fremgår af skattekontrollovens § 73, stk. 3, at for fonde og foreninger,
der efter fondsbeskatningslovens § 15 kan opfylde oplysningspligten ved at
afgive en særlig erklæring, udgør skattetillægget i alt 500 kr.
Det foreslås, at i skattekontrollovens
§ 73, stk. 3,
ændres »500 kr.« til »1.000
kr.«
Formålet med den foreslåede regulering af satsen er, at konsekvensen af et
skattetillæg vil bevare sin præventive virkning og dermed fremme, at oplys-
ninger, som en skattepligtig skal give til Skatteforvaltningen, kommer retti-
digt til Skatteforvaltningen.
Forslaget vil medføre, at for fonde og foreninger, der efter fondsbeskat-
ningslovens § 15 kan opfylde oplysningspligten ved at afgive en særlig er-
klæring, vil skattetillægget udgøre i alt 1.000 kr.
Den skattepligtige vil fortsat have mulighed for at kunne ansøge Skattefor-
valtningen om fritagelse for skattetillægget helt eller delvis, jf. hertil skatte-
kontrollovens § 73, stk. 4.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 1 har virkning for afgørelser om foreløbig fastsæt-
telse, der træffes fra og med den 1. februar 2025.
Forslaget vil medføre, at den regulerede afgift for en foreløbig fastsættelse
vil finde anvendelse for afgørelser om foreløbig fastsættelse, der bliver
Side 14/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
UDKAST
truffet fra og med den 1. februar 2025. For afgørelser om foreløbig fastsæt-
telse, der er truffet før den 1. februar 2025, finder den hidtil gældende afgift
på 800 kr. anvendelse. Der henvises til lovforslaget § 1, nr. 1, og de almin-
delige bemærkninger pkt. 2.1 for nærmere om reguleringen af afgift for fo-
reløbig fastsættelse.
Det foreslås i
stk. 3,
at § 2 har virkning fra og med indkomståret 2024.
Forslaget vil medføre, at de regulerede satser for skattetillæg vil have virk-
ning for årsopgørelser, der dannes for indkomståret 2024 og senere. For års-
opgørelser, der vedrører tidligere indkomstår, finder de hidtil gældende sat-
ser for skattetillæg anvendelse. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1-3, og
de almindelige bemærkninger pkt. 2.2 for nærmere om reguleringen af sat-
serne for skattetillæg.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der æn-
dres med loven, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
Side 15/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
2928302_0016.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I opkrævningsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1040 af 13.
september 2024, som ændret
ved § 18 i lov nr. 620 af 11. juni
2024 og § 5 i lov nr. 683 af 11.
juni 2024, foretages følgende
ændring:
§ 4.
---
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
Stk. 2.
Virksomheden skal betale »800 kr.« til: »1.400 kr.«
en afgift på 800 kr. for en forelø-
big fastsættelse. Foretages der en
foreløbig fastsættelse for både
A-skat og arbejdsmarkedsbi-
drag, betales dog kun én afgift
pr. afregningsperiode.
Stk. 3-4.
---
§2
I skattekontrolloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 12 af 8. januar
2024, som ændret ved § 9 i lov
nr. 482 af 22. maj 2024, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 73.
Har en skattepligtig omfat-
tet af § 5 ikke rettidigt givet told-
og skatteforvaltningen oplysnin-
ger efter § 2, herunder oplysnin-
ger om kontrollerede transaktio-
ner efter § 38, eller revisorerklæ-
ring fra finansieringsselskaber,
jf. § 36, pålægger forvaltningen
1.
I
§ 73, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»200 kr.« til: »400 kr.«, og i
2.
pkt.
ændres »5.000 kr.« til:
»10.000 kr.«
Side 16/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og skattekontrolloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse og af satserne for skattetillæg)
2928302_0017.png
UDKAST
den skattepligtige at betale et
skattetillæg på 200 kr., for hver
dag oplysningsfristen overskri-
des. Skattetillægget kan dog
højst udgøre 5.000 kr. i alt, jf.
dog stk. 2-4.
Stk. 2-4.
---
§ 73.
---
Stk. 2.
For fysiske personer, hvis
skattepligtige indkomst for det
pågældende indkomstår ikke
overstiger bundfradraget for
topskatten efter personskattelo-
vens § 7, udgør skattetillægget
100 kr., for hver dag fristen over-
skrides, dog højst 2.500 kr. i alt.
Stk. 3.
---
Stk. 4.
---
§ 73.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
For fonde og foreninger,
der efter fondsbeskatningslovens
§ 15 kan opfylde oplysningsplig-
ten ved at afgive en særlig erklæ-
ring, udgør skattetillægget i alt
500 kr.
Stk. 4.
---
2.
I
§ 73, stk. 2,
ændres »100 kr.«
til: »200 kr.«, og »2.500 kr.« æn-
dres til: »5.000 kr.«
3.
I
§ 73, stk. 3,
ændres »500 kr.«
til: »1.000 kr.«
Side 17/17