Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2925733_0001.png
25. oktober 2024
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 5. november
2024
1) Forslag om Moms i den digitale tidsalder (ViDA)
KOM(2022)701, KOM(2022)703, KOM(2022)704
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
2
Side 1 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Forslag om Moms i den digitale
tidsalder (ViDA)
KOM(2022)701, KOM(2022)704, KOM(2022)703
1. Resume
Formandskabet ventes at søge politisk enighed om kompromisteksten for hele
eller dele af ViDA-lovpakken på ECOFIN den 5. november 2024, efter det ikke
lykkedes at opnå enighed på hverken ECOFIN den 14. maj 2024 eller 21. juni
2024. Lovpakken består overordnet af tre dele: (A) Indførelse af digitale
rapporteringskrav baseret på e-fakturering, (B) Ændrede regler for
platformsøkonomien og (C) Én momsregistrering i EU. Formålet med
lovpakken er at modernisere og digitalisere momssystemet samt at håndtere
momsudfordringer i forbindelse med platformsøkonomien. De foreslåede
tiltag skal ved brug af den nyeste teknologi dels opdatere det nuværende
momssystem til den digitale tidsalder, dels reducere de administrative byrder
og omkostninger for virksomhederne samt dels bekæmpe momssvig (dvs.
bekæmpe, at virksomheder forsætligt undlader at indberette korrekte
oplysninger vedr. moms til skattemyndighederne og dermed øge
myndighedernes kontrol med, at den rette moms indbetales).
Drøftelsen på ECOFIN forventes at dreje sig om forslaget vedr.
platformsøkonomien (B). Det er muligt, at formandskabet på ECOFIN vil
lægge op til et kompromis, hvor der gives en tidsbegrænset mulighed, fx med
udløb ved udgangen af 2035, for ikke at anvende reglerne for at gøre
platformene ansvarlige for moms ved korttidsudlejning og levering af
personbefordring (dvs. en tidsbegrænset ”opt-out”-model). Det forventes, at en
sådan model vil blive kombineret med en revisionsklausul. Revisionsklausulen
vil betyde, at Kommissionen i god tid før ”opt-out” muligheden udløber, skal
udarbejde en rapport om funktionen af de vedtagne regler vedrørende
platformenes ansvar og brugen af undtagelserne i den forbindelse.
Undtagelserne, der skal belyses i rapporten, er muligheden for at undtage
SMV-ydelser fra reglen om platformes ansvar og ”opt-out”-modellen, der
undtager alle ydelserne fra reglen i den tidsbegrænsede periode. På baggrund
af rapporten skal der tages stilling til evt. ændringer, herunder evt.
forlængelse af ”opt-out”-modellen.
Regeringen mener, at EU-landene bør have mulighed for at tilpasse reglerne
til de nationale forhold for ferieudlejning og konkurrencesituationen på
området. Regeringen finder det derfor positivt, at der i det seneste
kompromisforslag fastholdes fleksibilitet ift. at sætte kriterier for, hvilke typer
af korttidsudlejning der pålægges moms, så sommerhusudlejning fortsat kan
momsfritages. Regeringen er dog samtidig skeptisk over for den del af
kompromisteksten vedrørende platformsøkonomien, som holder fast i en
Side 2 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0003.png
model, hvor platformene bliver momsansvarlige for korttidsudlejning og
levering af personbefordring, hvis disse ydelser nationalt er momsbelagte.
Den seneste kompromistekst giver dog EU-landene mulighed for at beslutte, at
hvis de underliggende udbydere af ydelserne har en momspligtig omsætning
under den nationale momsregistreringsgrænse (i Danmark 50.000 kr.), så
skal platformene ikke anses for momsansvarlige. Regeringen kan på den
baggrund støtte et kompromis på linje med det, ECOFIN drøftede 14. maj 2024
og 21. juni 2024. Alternativt kan regeringen støtte, at der indføres en
tidsbegrænset mulighed for ikke at anvende reglen om platformsansvarlighed
og en revisionsklausul, jf. ovenfor, hvis dette kan medføre enighed om hele
forslagspakken. Alle disse løsninger vurderes at ligge inden for rammerne af
mandatet givet af Folketingets Europaudvalg 1. december 2023.
For en mere detaljeret gennemgang af Kommissionens forslag henvises til
Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 7. marts 2023.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 8. december 2022 en lovpakke med forslag til
ændringer af det fælles momssystem i EU for at tilpasse momsreglerne til
stigende grad af digitalisering. Med afsæt i den hastige teknologiske og digitale
udvikling samt behovet for at tilpasse momssystemet denne udvikling, foreslår
Kommissionen at indføre digitale rapporteringskrav om elektronisk fakturering
(e-fakturering), nye regler for platformsøkonomien, og at virksomheder som
hovedregel skal kunne nøjes med at have én momsregistrering i EU via bl.a. en
udvidelse af Moms-One-Stop-Shoppen (OSS).
E-fakturering er en automatiseret måde at sende og behandle fakturaer mellem
leverandør og kunde i et struktureret elektronisk format og dækker således ikke
over eksempelvis pdf-filer sendt via en mail. Ved offentlige indkøb (B2G) er det
i Danmark påkrævet, at køber og sælger anvender e-fakturering, mens det ikke
er påkrævet ved handel mellem virksomheder (B2B). På området for
indberetning og rapportering af moms er flere EU-lande enten i færd med eller
har iværksat nationale løsninger, herunder indførelse af obligatorisk B2B og
B2G e-fakturering. De nationale løsninger er meget forskellige EU-landene i
mellem, herunder i form af forskellige formater og indberetningskrav, hvilket
øger de administrative byrder for de virksomheder, der handler i og med flere
EU-lande.
Der er i de seneste år sket en udvikling i brugen af platformsøkonomier. En
platform er kendetegnet ved at formidle ydelser mellem en køber og sælger, der
typisk er internetbaseret, fx GoMore, sommerhusudlejningsportaler og Airbnb.
Kommissionen anfører, at udviklingen har skabt konkurrencemæssige
udfordringer i forholdet mellem traditionelle udbydere (fx hoteller) og udbydere
af fx ferielejligheder via platforme (fx udlejere på Airbnb). Dette ses særligt i
større europæiske byer, hvor momspligtig hoteludlejning konkurrerer med et
stort udbud af privatpersoners momsfri udlejninger af fx lejligheder via
Side 3 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0004.png
platforme. Kommissionen ønsker derfor at skabe lige konkurrencevilkår
mellem traditionelle udbydere og udbydere, der benytter platforme, herunder
sikre at al korttidsudlejning bliver momspligtig samt øge platformenes rolle i
opkrævning og indbetaling af momsen.
One-Stop-Shop systemet (OSS) blev den 1. juli 2021 udvidet fra kun at omfatte
visse ydelser til at omfatte alle ydelser og fjernsalg af varer. Hermed er det
muligt for virksomheder at angive og betale moms for salg af varer og levering
af ydelser til forbrugere i andre EU-lande gennem systemet,
jf. figur 1.
Herudover blev der indført en Import-One-Stop-Shop (IOSS) for salg af varer
fra virksomheder i lande uden for EU til forbrugere i EU. Hensigten med at
indføre OSS og IOSS var at gøre det nemmere for virksomheder, i og uden for
EU, at sælge til private forbrugere (B2C) i EU, således at momsen i
forbrugslandene opkræves direkte ved salget og betales gennem OSS/IOSS
uden krav om momsregistreringer i forbrugslande eller betaling af
importmoms. En given virksomhed undgår således generelt at skulle lade sig
momsregistrere i samtlige af de EU-lande, hvortil dennes varer eller ydelser
sælges.
Med indførelsen af OSS skal nogle virksomheder dog i visse tilfælde fortsat
momsregistreres i mere end ét EU-land. Det gælder eksempelvis ved overførsel
af egne varer til eget lager i et andet EU-land og ved bestemte handler, herunder
installering og montering, der fx finder sted i forbindelse med salg af
specialvarer som swimmingpool, eller et køkken, samt visse e-
handelstransaktioner, hvor leverandører sælger en vare, som befinder sig i et
andet EU-land på salgstidspunktet mv.
Figur 1
Afregning af virksomheders salg af varer og levering af ydelser via
One-Stop-Shop systemet (OSS)
Kilde:
Egen tilvirkning
Platforme har momspligt, når de videreformidler salg til private købere i EU fra
en underliggende
sælger uden for EU
(dvs. der er tale om varer fra tredjelande),
Side 4 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0005.png
uagtet af, hvor platformen er etableret. Platformene kan bruge OSS-ordningen
til salg til forbrugere i EU, når disse tredjelandsvarer befinder sig i EU (fx på et
lager). Platforme har derimod ikke momspligt, når de videreformidler salg af
varer fra en underliggende
sælger i EU til forbrugere i EU
(dvs. formidler EU-
varer), da momspligten i så fald tilhører den underliggende sælger af varen (eller
ydelsen) i EU. Hvem der i dag har momspligt afhænger således af, hvor den
underliggende sælger er etableret – dvs. om der er tale om tredjelandsvarer eller
EU-varer.
Nedenstående giver en prioriteret gennemgang af Kommissionens lovpakke.
For en mere detaljeret gennemgang henvises til Skatteministeriets grund- og
nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2023.
Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og
Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
3. Formål og indhold
Formålet med forslagene er at modernisere og digitalisere momssystemet i EU.
Det betyder, at momsreglerne i højere grad skal afspejle virksomhedernes måde
at drive virksomhed på i dag, ligesom myndighedernes mulighed for kontrol
øges, så momssvig bedre kan konstateres og begrænses.
Den samlede lovpakke moderniserer momsindberetningsforpligtelserne,
indfører et generelt krav om e-fakturering ved grænseoverskridende EU-handel
mellem virksomheder, ajourfører reglerne for platformsøkonomi og ændrer
regler, så flere virksomheder kun får brug for én momsregistrering i EU.
Samlet set forventer Kommissionen, at indførelsen af lovpakken vil øge
momsprovenuet på EU-plan, mindske forskellen mellem, hvad der burde blive
opkrævet i moms efter gældende lovgivning, og hvad der faktisk opkræves
(”momsgabet”), samt reducerer virksomheders administrative byrder på sigt.
Side 5 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0006.png
Tabel 1
Hovedelementer i Kommissionens forslag og kompromisforslag
Eksisterende regler
Kommissionens forslag
Kompromisforslag
E-fakturering bliver obligatorisk ved
grænseoverskridende B2B og B2G EU-
handel.
De enkelte EU-lande kan vælge, at det
alene er sælger, der skal indrapportere
oplysninger
vedrørende
grænseoverskridende transaktioner.
(A)
Digitale
rapporterings-
krav
Anvendelse
af
e- E-fakturering bliver obligatorisk
fakturering forudsætter ved grænseoverskridende B2B og
at
modtageren
er B2G EU-handel.
indforstået.
Både køber og sælger skal
indrapportere oplysninger
vedrørende grænseoverskridende
transaktioner baseret på e-
fakturering.
Platforme har ingen
rolle i opkrævning og
indbetaling af moms på
personbefordring
og
korttidsudlejning.
Udlejere
af
fast
ejendom
er
momsfritaget undtagen
udlejere i hotelsektoren.
Platforme bliver momsansvarlige,
hvis den underliggende ydelse
(personbefordring
og
korttidsudlejning) er det.
(B)
Platforms-
økonomi
Platforme bliver momsansvarlige, hvis
den
underliggende
ydelse
(personbefordring
land
og
korttidsudlejning) er det. Landene kan
beslutte, at hvis udbydere af ydelserne
har en momspligtig omsætning under den
Alt kortidsudlejning anses for nationale momsregistreringsgrænse (i
hotellignende
og
derfor Danmark 50.000 kr.), så skal platformene
momspligtig.
ikke anses for momsansvarlige. Det er
sandsynligt, at måden, hvorpå landene
kan give oplysninger om denne
beslutning, forenkles i forhold til tidligere
kompromistekster. Dette vil lette de
administrative
byrder
for
både
virksomheder,
platforme
og
myndigheder.
EU-landene får fuld fleksibilitet til at
fastsætte kriterier for, hvad der anses
som hotellignende korttidsudlejning og
derfor momspligtig.
Det er muligt,
tidsbegrænset
revisionsklausul
platforme bliver
korttidsudlejning
personbefordring
platforme.
at der foreslås en
”opt-out”
og
en
vedr. reglen om, at
momsansvarlige ved
og
levering
af
gennem
deres
(C)
OSS muliggør at betale
moms i forbrugslandet
med en
momsregistrering i et
andet EU land, dog
findes der fortsat
tilfælde, hvor
Én
moms-
momsregistrering i flere
registrering
EU-lande er nødvendigt.
Udvidelse af OSS, så virksomheder Udvidelse af OSS, så virksomheder i
i følgende tilfælde kan nøjes med følgende tilfælde kan nøjes med én
én momsregistrering:
momsregistrering:
-
-
Overførsel af varer til eget -
lager i et andet EU-land.
Overførsel af varer til eget lager i et
andet EU-land.
Installering og montering af -
Installering og montering af varer.
varer.
-
Bespisning på skibe og fly.
-
Bespisning på skibe og fly.
-
Handel med gas/el.
-
Handel med gas/el.
Kommissionen skal inden for tre år
Platforme etableret i EU gøres undersøge behovet for at gøre platforme
ansvarlige for momsbetaling af EU- ansvarlige for momsbetaling af EU-varer.
varer.
Side 6 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0007.png
A. Digitale rapporteringskrav
I Kommissionens forslag skulle e-fakturering gøres obligatorisk ved
grænseoverskridende B2B og B2G EU-handel. Efter det gældende
momssystemdirektiv forudsætter anvendelse af e-fakturering, at modtageren af
fakturaen er indforstået hermed. De enkelte EU-landene kan derfor ikke indføre
obligatorisk e-fakturering efter de gældende regler.
Kommissionens forslag indebar derudover, at det nuværende system for
udveksling af momsoplysninger (herefter ”VAT Information Exchange System”
– VIES), der bygger på nationale systemer med månedlige indberetninger af
oplysninger fra sælger om det samlede salg pr. virksomhed til andre EU-lande,
skulle erstattes af et nyt centralt VIES-system (en fælleseuropæisk database).
Indberetning til det nye VIES-system skulle efter Kommissionens forslag ske
hurtigere end tilfældet er i dag, ligesom indberetningen skulle være
transaktionsbaseret og skulle ske fra både sælger og køber. Virksomhedernes
rapportering skulle kanaliseres via en national database til den nye centrale EU-
database (”Central VIES”), hvilket kræver, at EU-landene indfører obligatorisk
e-fakturering ud fra en fælles EU-standard. Central VIES skulle udvikles og
administreres af Kommissionen.
Det bemærkes, at Kommissionens oprindelige forslag alene lægger op til
obligatorisk e-fakturering for de
grænseoverskridende
transaktioner. Det er op
til de enkelte EU-lande, om de også vil indføre indrapporteringskrav vedrørende
nationale
momspligtige
transaktioner.
Evt.
nationale
indrapporteringsløsninger skal leve op til EU-standarden.
Den seneste kompromistekst indeholder en mulighed for, at EU-landene
nationalt kan fastsætte regler om, at det bliver obligatorisk at udstede e-
fakturaer for nationale momspligtige transaktioner, ligesom der vil kunne
fastsættes regler om, at køber ikke skal acceptere modtagelse af en e-faktura.
I Kommissionens forslag var fristen for udstedelse af en faktura to dage efter
den afgiftspligtige begivenhed. Oplysningerne skulle derefter indrapporteres to
arbejdsdage efter udstedelse af fakturaen.
Efter den seneste kompromistekst skal der indrapporteres oplysninger for hvert
enkelt transaktion i forbindelse med udstedelse af fakturaen eller på det
tidspunkt, hvor fakturaen skulle have været udstedt (som udgangspunkt 10 dage
efter den afgiftspligtige begivenhed).
Efter Kommissionens forslag skulle såvel sælger som køber indrapportere
fakturaoplysninger vedrørende grænseoverskridende transaktioner.
Den seneste kompromistekst indeholder en mulighed for, at det nationalt kan
besluttes, at køber ikke skal foretage indrapportering vedrørende
grænseoverskridende transaktioner. Det kompromis, der har kunnet opnås
under forhandlingerne, er begrænset ift. den harmonisering, der oprindeligt var
foreslået og giver ikke de tilsigtede muligheder for at gennemføre krydsrevision
Side 7 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0008.png
i den nye centrale VIES-database og for at bekæmpe den grænseoverskridende
momssvig i samme grad som efter Kommissionens oprindelige forslag.
Muligheden for at gennemføre krydsrevision og have adgang til både køber og
sælgers indrapportering udgør en væsentlig del af forslagets forretningsværdi
ift. at bekæmpe grænseoverskridende momssvig. Kompromisforslaget
indebærer dermed en begrænsning i forretningsværdien fsva. delelementet om
digitale rapporteringskrav baseret på e-fakturering.
For at øge incitamentet både for sælger og køber til at udstede korrekte e-
fakturaer – også i de tilfælde, hvor sælger ikke er forpligtet til at foretage
indrapporteringer – indeholder den seneste kompromistekst en bestemmelse
om, at køber kun har fradrag for købsmomsen, hvis vedkommende er i
besiddelse af en e-faktura for købet, der opfylder direktivets krav. Er der tale om
tilfælde, hvor det er køber, der på vegne af sælger udsteder faktura (udsteder
afregningsbilag), vil sælger dog skulle foretage indrapportering.
B. Ændrede momsregler for platformsøkonomi
Kommissionen anfører, at øget brug af platforme har skabt
konkurrencemæssige udfordringer i forholdet mellem traditionelle udbydere
(fx hoteller og taxaselskaber) og udbydere via platforme (fx udlejning via Airbnb
og udbud af taxakørsel via Uber). Kommissionen ønsker at skabe lige
konkurrencevilkår mellem traditionelle udbydere og udbydere, der benytter
platforme ved at øge platformenes rolle i opkrævning og indbetaling af momsen.
Efter EU-reglerne er udlejning af fast ejendom momsfritaget undtagen
udlejning i fx hotelsektoren, der er momspligtig. Af konkurrencemæssige
grunde har Kommissionen foreslået, at al korttidsudlejning af indkvartering på
under 30 dage, med eller uden tilknyttede serviceydelser (fx forplejning), som
udgangspunkt skal anses for ”hotellignende” og dermed bliver udlejningen
momspligtig. For udlejning over 30 dage kan EU-landene fortsat selv fastsætte,
hvad der er ”hotellignende” eller ikke. I mange EU-lande, herunder Danmark,
vil forslaget udvide momspligten væsentligt, idet korttidsudlejninger uden
tilknyttede serviceydelser i dag ikke anses for hotellignende og derfor ikke er
momspligtigt.
I den seneste kompromistekst fastholdes fuld fleksibilitet for EU-landene ift. at
fastsætte nationale kriterier for, hvad der skal anses for ”hotellignende”
udlejning, hvilket vil betyde, at den danske momsfritagelse for bl.a.
sommerhusudlejning vil kunne opretholdes,
jf. tabel 2.
For så vidt angår
personbefordring er forslaget om at gøre platforme momsansvarlige begrænset
til personbefordring på land. Hovedreglen i EU-landene er, at disse
transportydelser pålægges moms, men enkelte lande har en særbestemmelse
om momsfritagelse af indenlandsk personbefordring. Disse regler foreslås ikke
ændret, og Danmark kan derfor opretholde den gældende momsfritagelse for
indenlandsk personbefordring, som dog ikke gælder turistkørsel med bus.
Side 8 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0009.png
Tabel 2. Pålægning af momspligt for korttidsudlejning i henhold til gældende regler og
kompromisteksten
Ansvarlig for momsbetaling
National bestemmelse
Gældende regler
Danmark fastholder momsfritagelse af al korttidsudlejning
Danmark indfører moms på korttidsudlejning udenfor
Sommerhusområder
Danmark indfører moms på al korttidsudlejning
-
Udlejer
Udlejer
ViDA
1)
-
Platformen
Platformen
1) I henhold til formandskabets seneste kompromistekst for ViDA
Anm.: Det bemærkes, at det fremgår af kompromisteksten, at det nationalt kan bestemmes, at platforme ikke vil blive gjort
momsansvarlig for ydelser leveret af SMV’er, hvis omsætning er under den nationale grænse for momspligt (i Danmark
50.000 kr. årligt).
Kilde: Skatteministeriet og Økonomiministeriet.
Kommissionen foreslår herudover for at skabe lige konkurrence mellem
traditionelle udbydere og udbud gennem platforme, at der indføres en model,
hvor det ikke er den enkelte virksomhed eller person, der anses som leverandør
af ydelsen og dermed er momspligtig, men derimod de platforme, der formidler
ydelsen til forbrugeren.
Konkret betyder denne model, at såfremt den underliggende sælger af ydelsen
– fx ejeren af et sommerhus – ikke opgiver et momsregistreringsnummer, er det
platformen, der vil være ansvarlig for en eventuel momsbetaling. I leddet
mellem den underliggende sælger og platformen vil der ikke være momspligt.
Kommissionens forslag om at gøre platformene momsansvarlige indeholdt
momsneutralitetsproblemer, fordi momspligt ved salg og fradragsret for moms
af indkøb relateret til salget ikke hænger sammen, når platformene bliver
momsansvarlige. Hvis udlejning af sommerhuse fx blev momspligtigt, ville en
udlejningsplatform opkræve moms, men ikke have mulighed for at fratrække
moms af omkostninger forbundet med udlejningen (købsmoms). Hvis
udlejeren selv er momsregistreret, vil vedkommende efter forslaget kunne
oplyse platformen om, at vedkommende som udlejer selv vil stå for alle
momsforpligtelser, og dermed vil platformen ikke blive momsansvarlig. Udlejer
vil dermed både betale salgsmoms og have fradragsret for købsmoms.
I tilfælde af at den underliggende udbyder af ydelserne har en momspligtig
omsætning under den nationale momsregistreringsgrænse som SMV-
virksomhed (fx i DK med årlig omsætning under 50.000 kr.), vil
Kommissionens forslag betyde, at platformen altid vil blive momsansvarlig,
hvorved leveringen uanset SMV-reglen vil blive momset, men ingen vil have
fradragsret for moms af indkøb.
I henhold til kompromisteksten vil platformene ikke skulle opkræve moms af
korttidsudlejning og personbefordringsydelser, hvis ydelserne er omfattet af en
national momsfritagelse. Kompromisteksten foreslår desuden en undtagelse for
Side 9 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0010.png
SMV’er således, at landene kan undtage udlejere eller leverandører af
personbefordring, der har omsætning for mindre end den nationale
momsgrænse som SMV-virksomhed (dvs. i Danmark har en årlig omsætning
under 50.000 kr.). Platformen bliver således ikke momsansvarlig, når disse
underleverandører bruger platformen som formidler.
Kompromisteksten fastslår også, at reglen om at gøre platforme
momsansvarlige ikke vedrører anden national eller EU-lovgivning, som fx den
danske sommerhuslovgivning.
Med gældende momsregler (og evt. anvendelse af undtagelsen for
underliggende udbydere med en årlig omsætning under 50.000 kr., i tilfælde af
beslutninger om hel eller delvis ophævelse af momsfritagelserne) forventes
ingen platforme i Danmark gjort momsansvarlige.
Det foreslås endvidere i forslaget, at opkrævning af moms på formidlingsydelser
i relation til korttidsudlejning skal ske i det land, hvor den udlejede ejendom er
beliggende, og således der, hvor momsen af selve udlejningen skal betales. Efter
gældende regler betales moms af en formidlingsydelse i det land, hvor kunden
er etableret.
Forud for ECOFIN den 5. november 2024 forventes fremlagt et
kompromisforslag, der indeholder en tidsbegrænset ”opt-out”, dvs. en
tidsbegrænset mulighed for – fx indtil udgangen af 2035 – ikke at anvende
reglerne for at gøre platformene ansvarlige for moms ved korttidsudlejning og
levering af personbefordring, og en revisionsklausul. Revisionsklausulen
indebærer, at Kommissionen i god tid før udløbet af ”opt-out” muligheden skal
udarbejde en rapport om funktionen af de vedtagne regler vedrørende
platformenes ansvar og brugen af undtagelserne i den forbindelse, dvs.
muligheden for at undtage SMV-ydelser fra reglen om platformes ansvar og
”opt-out”-modellen, der undtager alle ydelserne fra platforms-reglen i den
tidsbegrænsede periode. På baggrund af rapporten skal der tages stilling til evt.
ændringer, herunder evt. forlængelse af ”opt-out”-modellen. Et sådant forslag
vil give mulighed for, at et land i den tidsbegrænsede periode kan vælge ikke at
anvende reglen om at gøre platformene momsansvarlige. Baggrunden er, at
Rådets Juridiske Tjeneste har oplyst, at en ”opt-out” er en undtagelse fra
momsdirektivets hovedregel og derfor ikke kan gives uden tidsbegrænsning.
Herudover forventes det, at de EU-lande, der beslutter ikke at lade ydelser
foretaget af SMV´er være omfattet af reglen om platformsansvarlighed og
således vil holde disse ydelser momsfri, blot kan meddele denne beslutning til
Kommissionen (fremfor tidligere kompromistekst, hvor landene skulle
redegøre for undtagelser). Dette vil i forhold til hidtidige kompromistekster lette
de administrative byrder både virksomheder, herunder platforme, og
myndighederne.
Side 10 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0011.png
C. Én momsregistrering i EU
Selvom virksomheder, der sælger varer og ydelser til forbrugere i andre EU-
lande, kan anvende den gældende One Stop Shop-ordning (OSS), hvor de med
én momsregistrering i ordning kan angive og betale moms i forbrugslandene, er
der fortsat tilfælde, hvor virksomheder skal momsregistreres i flere EU-lande.
Momsregistreringer i flere EU-lande medfører administrative byrder for
virksomhederne. Kommissionen foreslår derfor en række udvidelser af OSS ud
fra et princip om, at flere virksomheder skal kunne nøjes med at have én
momsregistrering inden for hele EU, uanset hvilke momspligtige transaktioner,
der er tale om.
Det foreslås for det første, at OSS-ordningen med én momsregistrering også
skal gælde virksomheder, der overfører varer til eget lager i et andet EU-land,
hvor de ikke er etableret og derefter foretager salg fra lageret til forbrugere og
virksomheder i dette land.
I forbindelse med overførsel af varer til eget lager i et andet EU-land foreslås
det, at der laves et nyt OSS-modul, hvor virksomheder (eller platforme, hvis de
står for overførslen) skal kunne registreres og afgive oplysninger om de
overførte varer. Der skal ikke betales moms ved denne transaktion. Efter
gældende regler skal virksomheder/platforme momsregistreres i det land, hvor
lageret er beliggende, for at de kan angive og betale moms i dette lande, når
varerne efterfølgende sælges ”nationalt” til en forbruger (B2C-salg) eller en
virksomhed (B2B-salg).
For at denne momsregistrering kan undgås foreslås det, at
virksomhederne/platformene kan bruge OSS til angivelse og betaling af
momsen ved salg til forbrugere, og at de kan anvende regler om omvendt
betalingspligt ved salg til virksomheder – fx en butik,
jf. figur 2.
Omvendt
betalingspligt betyder, at det er køber, der skal angive og indbetale momsen via
sin momsregistrering i sit eget land. Samlet set betyder forslaget, at den
virksomhed, der sælger overførte varer, kun behøver at være momsregistreret i
ét EU-land.
Side 11 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0012.png
Figur 2. Eksempel på Kommissionens forslag til én momsregistrering i relation til overførsel af varer
til eget lager og efterfølgende salg derfra.
Anm.: Ved Kommissionens forslag vil virksomhed A, som er etableret i Sverige og ejer et lager i Danmark, ikke skulle blive
momsregistreret i Danmark ved overførelse af egne varer til lager og videresalg til virksomhed B eller forbruger i
Danmark. Virksomhed A kan således nøjes med én momsregistrering i Sverige. Dette gælder også, hvis virksomhed
A overfører varen til eget lager ved brug af en platform.
Kilde: Skatteministeriet
For det andet foreslår Kommissionen mindre udvidelser af anvendelsesområdet
for OSS-ordningen til også at inkludere tilfælde med installering og montering
af varer i et andet land, end der hvor sælgeren er registreret, bespisning på
skibe/fly mv., handel med gas/el mv.
For det tredje indeholdt Kommissionens forslag bl.a. også forslag om at gøre
platforme etableret i EU ansvarlige for momsbetalingen af de EU-varer, som de
formidler salget af til forbrugere i andre EU-lande. Hermed ville disse platforme
blive momsansvarlige i stedet for sælgeren.
Den seneste kompromistekst indeholder ikke dette forslag, men i stedet en
bestemmelse om, at Kommissionen inden for 3 år skal evaluere de gældende
regler og undersøge behov for evt. udvidelse af reglen om at gøre platforme
momsansvarlige for salg inden for EU.
For det fjerde foreslog Kommissionen i relation til fjernsalg af varer fra lande
uden for EU solgt via platforme til forbrugere i EU, at det blev obligatorisk at
anvende Import One Stop Shop-ordningen IOSS, i stedet for at platformene
efter gældende regler kan undlade at bruge IOSS, hvorefter der vil blive
opkrævet importmoms af forbrugerne ved varernes ankomst. Flere EU-lande
var dog betænkelige ved dette forslag, idet man fandt det svært at håndhæve evt.
sanktionsbestemmelser. Samtidig var der dog enighed omkring, at forbrugerne
ikke længere skulle opkræves importmoms ved ankomst af varen.
Kommissionen fremsatte i maj 2023 en forslagspakke til reform af toldreglerne.
Et af forslagene vedrører momsreglerne (KOM (2023) 262). Den gældende
beløbsgrænse på 150 euro, hvor der for varer af værdi under grænsen kan bruges
Side 12 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0013.png
IOSS og forenklede regler for importmoms, foreslås ophævet, så der for varer
uanset værdi kan benyttes IOSS. Forslaget er beskrevet i grund- og
nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. september 2023
og skal ses i sammenhæng med, at grænsen på 150 euro for toldfri import, også
foreslås ophævet, således at al import pålægges told uanset værdi.
Det er besluttet, at de videre drøftelser af nye momsregler for fjernsalg af varer
fra lande uden for EU bør ses i lyset af toldreglerne, og derfor vil nye regler på
momsområdet blive indarbejdet i momsforslaget fra maj 2023. Der vil blive
taget særskilt forhandlingsmandat i relation til dette forslag.
Endelig indeholder forslaget nogle mindre tekniske forbedringer og justeringer
af OSS og IOSS. Kommissionens forslag indeholdt regler vedrørende brugte
varer og kunstgenstande, men disse er udgået i kompromisteksten.
Der er i forslaget forskellige frister for, hvornår elementerne skal være
gennemført nationalt, hovedsageligt afhængigt af, hvorvidt og i hvilket omfang
elementet kræver it-udvikling, hvor der afsættes længst implementeringstid til
elementer, der indebærer omfattende it-udvikling. Det foreslås, som tidligste
gennemførelsesfrist, at EU-landene nationalt kan indføre regler om obligatorisk
e-fakturering i den nationale handel allerede fra forslagets vedtagelse og
offentliggørelse, sådan at der ikke som i dag kræves særlig EU-tilladelse til det.
Seneste gennemførelsesfrist for elementet om obligatorisk e-fakturering og
indrapportering i den grænseoverskridende handel er blevet forlænget af
hensyn til at sikre til tilstrækkelig tid til implementering.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF artikel 113. I en
udtalelse af 22. november 2023 støttede Europa-Parlamentet Kommissionens
forslag, idet man dog anbefalede at alle ikrafttrædelsesdatoer blev udskudt med
1 år således, at erhvervslivet får god tid til at indrette sig. Europa-Parlamentet
har anmodet om fornyet høring grundet kompromisforslagets mange
ændringer ift. det oprindelige forslag. Denne høring er igangsat og forventes
tilendebragt medio december 2024.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Kommissionen vurderer, at EU-landene ikke selv kan opnå
målene med initiativet, og at Kommissionen har ansvar for at sikre et smidigt
og velfungerende marked. Ukoordinerede nationale tiltag kan potentielt være
konkurrenceforvridende og besværliggøre grænseoverskridende handel internt
i EU, samt medføre betydelige administrative byrder og omkostninger.
Derudover vurderer Kommissionen, at momsgabet indikerer, at nationale tiltag
ikke er tilstrækkelige til at bekæmpe momssvindel, hvorfor der er behov for
koordinerede EU-tiltag.
Side 13 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0014.png
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og vurderer, at
nærhedsprincippet er overholdt. Momssystemet bør på de væsentlige punkter
være harmoniseret både af hensyn til virksomheder, der driver
grænseoverskridende forretning, og af hensyn til skattemyndighedernes
kontrolarbejde mv.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
A) Digitale rapporteringskrav
Ved handel mellem danske virksomheder gælder i dag, at papirfakturaer og e-
fakturaer er ligestillet. Kun ved offentlige indkøb er e-fakturering påkrævet.
Der findes ingen fælles EU-regler om e-fakturering ved grænseoverskridende
handler, og for at skabe nationale regler på området skal der gives tilladelse fra
Rådet. Der er givet sådanne tilladelser, men de er alle tidsbegrænsede. De
gældende danske indberetningskrav til systemet VIES om grænseoverskridende
handel mellem virksomheder bygger på de gældende EU-regler. Det gældende
system har længe været kritiseret for ikke at være hensigtsmæssigt i relation til
fx kontrolformål ifm. momsafregning.
De fremsatte forslag til ændringer i momsdirektivet vil i den form, som de
vedtages, skulle gennemføres ved ændringer af momsloven og/eller
momsbekendtgørelsen, hvor der stilles krav om, at e-fakturering i den
grænseoverskridende handel bliver obligatorisk, og regler for, hvornår og
hvordan der skal foretages indberetninger af transaktionerne.
B) Platformsøkonomi
I overensstemmelse med gældende EU-regler er national personbefordring,
undtagen turistkørsel med bus, momsfritaget, og korttidsudlejning af fast
ejendom til indkvartering er ligeledes momsfritaget, hvis der ikke i forbindelse
med udlejning medfølger ydelser svarende til de ydelser, der leveres i
hotelsektoren – fx mulighed for forplejning og adgang til fællesfaciliteter. Det
betyder, at udlejning af fx almindelige sommerhuse ikke anses for at være
hotellignende og dermed ikke momspligtig.
I dag findes der hverken i EU-retten eller i dansk momslovgivning særlige regler
om, at platforme, der formidler persontransport eller korttidsudlejning af
indkvartering, anses for selv at have modtaget og leveret ydelsen. Platformene
anses derfor som formidler.
De fremsatte forslag til ændringer i momsdirektivet vil i den form, som de
vedtages, skulle gennemføres ved ændringer af momsloven og/eller
momsbekendtgørelsen.
C. Én momsregistrering
Alle de nuværende EU-regler om One-Stop-Shop-ordningerne, samt de særlige
regler for platforme mv., der formidler salg af tredjelandsvarer til forbrugere i
EU, er implementeret i dansk ret. Alle de nu foreslåede regelændringer vil kræve
dansk implementering.
Side 14 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0015.png
De fremsatte forslag til ændringer i momsdirektivet vil i den form, som de
vedtages, skulle gennemføres ved ændringer af momsloven og/eller
momsbekendtgørelsen.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Skatteforvaltningen vurderede, at Kommissionens forslag om digitale
rapporteringskrav baseret på e-fakturering (A) ville have en positiv effekt på
momsprovenuet på grund af større regelefterlevelsen og markant bedre
muligheder for effektivt at kontrollere den grænseoverskridende EU-handel.
Merprovenuet kan dog ikke kvantificeres nærmere. Med den seneste
kompromistekst vurderes forslaget ikke at ville medføre en så stor
regelefterlevelse, som oprindeligt skønnet, ligesom forslaget heller ikke
vurderes at ville bidrage til effektivisering af kontrollen af den
grænseoverskridende EU-handel i så stort omfang, som Kommissionens forslag
ville have gjort.
Kommissionen vurderer, at forslaget vedrørende platformsøkonomien (B) vil
medføre et betydeligt merprovenu på europæisk plan. Efter kompromisteksten
vil den danske momsfritagelse af indenlandsk personbefordring og
korttidsudlejning kunne bevares, og forslaget vil derfor ikke påvirke det dansk
momsprovenu.
Forslaget om én momsregistrering (C) vil ikke påvirke dansk momsprovenu i
nævneværdig grad.
Skatteforvaltningen har foreløbigt og med stor usikkerhed skønnet, at
Kommissionens forslag vil medføre administrative konsekvenser for
Skatteforvaltningen for samlet op til 365 mio. kr., som især kan henføres til
udvikling af nyt it-infrastruktur som følge af forslagene vedrørende digitale
rapporteringskrav baseret på e-fakturering (A) og i mindre omfang én
momsregistrering (C). Hertil forventes betydelige afledte årlige udgifter, som på
nuværende tidspunkt ikke kan opgøres.
Der vil være risiko for, at it-implementeringen af et eller flere af elementerne
har en størrelse, der i sig selv giver anledning til betydelige risici. It-
understøttelsen skal desuden prioriteres sammen med andre højt prioriterede
it-udviklingsopgaver i Skatteforvaltningen. Derfor er det også positivt, at fristen
for gennemførelse af reglerne om obligatorisk e-fakturering og indberetninger i
den grænseoverskridende EU-handel mellem virksomheder i det seneste
kompromisforslag er blevet forlænget.
Det bemærkes, at det følger af budgetvejledningen, at udgifter som følge af EU-
retsakter, der medfører statslige merudgifter, skal afholdes inden for
eksisterende bevillinger.
Side 15 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0016.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den foreliggende kompromistekst vedrørende platformsøkonomien (B), som
giver EU-landene fuld fleksibilitet ifm. definitionen af momspligtig
korttidsudlejning af indkvartering, vurderes at indebære, at forslaget ikke
umiddelbart vil have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at medføre både væsentlige administrative byrder og
administrative lettelser for erhvervslivet. Det har ikke været muligt at
kvantificere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der er usikkerhed ift.,
hvordan de konkrete artikler i Kommissionens forslag skal udmøntes.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har vurderet, at
indførslen af digitale indberetningskrav og obligatorisk e-fakturering for den
grænseoverskridende handel mellem virksomheder medfører betydelige
omstillingsomkostninger for danske virksomheder.
Det vurderes, at erhvervslivet kan få administrative lettelser i forbindelse med
forslaget om én momsregistrering, da virksomhederne vil kunne nøjes med at
være momsregistreret i deres hjemland fremfor i hvert EU-land, de har salg til.
Der vil blive foretaget en nærmere vurdering af de administrative konsekvenser
i forbindelse med den danske implementering af direktivet. Kommissionen
vurderer, at harmonisering af rapporteringskrav og standarder på sigt vil
medføre betydelige administrative lettelser hos de virksomheder, der opererer i
flere EU-lande.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos interessenter og erhvervslivet den 13. december
2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 24. januar 2023. Høringen er
foretaget på baggrund af den engelske sprogversion af forslaget. Der er
modtaget høringssvar fra Advokatrådet, Danske Advokater/Danmarks
Skatteadvokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri, De Samvirkende Købmænd,
EjendomDanmark, Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark,
FSR – danske revisorer, Horesta og ITD – Brancheforeningen for den danske
vejgodstransport. Høringssvarene er kort gengivet nedenfor.
A. Digitale indberetningskrav
Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Finans Danmark, FSR –
danske revisorer og ITD - Brancheforeningen for den danske vejgodstransport
har i deres høringssvar adresseret forslaget om e-fakturering og digitale
indberetninger. Generelt udtrykkes forståelse for hensigterne bag forslaget og
opbakning til større ensartethed af reglerne – også hvis medlemslandene har
nationale indberetningskrav. Der gives dog bl.a. udtryk for, at forslaget vil
medføre ændringer hos virksomhederne med deraf følgende administrative
byrder.
Side 16 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0017.png
Dansk Erhverv og Finans Danmark anfører, at også forslaget om at fjerne
adgangen til at udarbejde summariske fakturaer vil øge de administrative
byrder og omkostninger for virksomhederne, når fakturaer fremadrettet skal
udstedes enkeltvis og reelt på daglig basis.
Dansk Industri er positiv over for et samlet realtidsrapporteringssystem, men
ikke den obligatoriske e-fakturering som skitseret. Det anføres, at fokus bør
være på de påkrævede datapunkter, som bør være harmoniserede, og som ikke
nødvendigvis bør følges op af obligatorisk e-fakturering. Mange virksomheder
har i dag velfungerende elektroniske interfaces med deres samhandelspartnere,
og her vil obligatorisk e-fakturering være en unødvendig byrde.
Danske Advokater anfører, at det ikke bør være de enkelte medlemslande, der
udvikler nye it-systemer, men at der i stedet bør udvikles et fælles EU-system,
hvilket vil gøre det lettere at udveksle oplysninger mv. medlemslandene
imellem.
Det anføres samstemmende, at den foreslåede frist for virksomhederne på 2
dage fra fakturaudstedelse til indberetning af oplysninger til
skattemyndighederne er alt for kort, da virksomhedernes interne kontroller
sættes under et for stort tidspres, og fejl/korrektioner bliver vanskelige at
håndtere samtidig med et meget broget billede ift. de forskellige medlemslandes
sanktioner. Dansk Industri foreslår, at fristen kan fastsættes til fx 7 dage, og
desuden bør der være en løsning i forhold til ferieperioder særligt af hensyn til
SMV-segmentet.
ITD anfører, at der med digital indberetning følger et øget ansvar for staten til
at understøtte virksomhedernes digitalisering. Dette gælder ikke mindst
SMV´er, som langt fra er digitaliserede alle sammen. I denne sammenhæng ser
ITD gerne, at transportvirksomheder også kan få støtte til fysisk IT-udstyr, IT-
softwareprogrammer og til cybersikkerhedssystemer mv.
Dansk Industri efterspørger mere fokus på skattemyndighedernes forpligtelse
til at gøre brug af/udnytte de nye indberettede data til kontrolformål, herunder
også at de bør være forpligtede til at anvende dataene hurtigt, især henset til de
korte frister virksomhederne bliver stillet over for.
ITD påpeger, at den digitale udvikling af myndighedssystemer skaber et øget
behov for klarere retningslinjer for, hvad myndigheder må indsamle af data, og
hvad disse data må anvendes til.
Dansk Industri anfører, at udover at sløjfe listeindberetningerne til det
nuværende VIESsystem, bør det også overvejes at fjerne Intrastat-
indberetningerne.
FSR og Finans Danmark ønsker information om, hvorvidt Danmark forventer
at indføre krav om digitale indberetninger af nationale transaktioner af hensyn
til implementering af virksomhedernes it-systemer og virksomhedernes
administrative byrder.
Side 17 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0018.png
B. Ændrede momsregler for platformsøkonomi
Af de høringsparter, der adresserede forslaget om platformsøkonomien udtalte
HORESTA, FSR og EjendomDanmark sig overvejende positivt. HORESTA
anfører, at der med de gældende regler er ulige konkurrenceforhold mellem
kortidsudlejning af helårs-boliger og anden korttidsudlejning – fx
hoteludlejning. HORESTA bakker derfor op om forslaget om ”deemed
supplier”-modellen og er enige i, at korttidsudlejning af private boliger til
helårsbeboelse skal anses for ”hotellignende” og dermed momspligtig. FSR har
overordnet forståelse for hensynet til ensartethed i EU ift. håndtering og kontrol
af de store platforme, men at der med fordel kan være plads og tages hensyn til
mindre udlejningsportaler, der via en hjemmeside handler i eget navn og for
fremmed regning via en hjemmeside. FSR og EjendomDanmark finder, at der
bør være en nedre grænse for momspligt ved korttidsudlejning bl.a. af hensyn
til forskellene mellem medlemslandene eller på anden måde tages hensyn til
mindre udlejningsportaler, der handler i eget navn og for fremmed regning via
en hjemmeside.
Andre høringsparter, herunder Advokatrådet, Danske Advokater, Dansk
Erhverv, De Samvirkende Købmænd, Dansk Industri, Feriehusudlejernes
Brancheforening
udtalte
bekymringer
vedrørende
forslaget
om
platformsøkonomien – i særdeleshed forslaget om momspligt for udlejning af
sommerhuse og platformenes rolle i forhold hertil.
Som en væsentlig og generel bekymring anføres af flere, at forslaget kan bringe
den dansk sommerhusregel, som har til formål at afskære andre EU-borgere fra
at erhverve sommerhuse i Danmark, i fare.
Advokatrådet, Danske Advokater og Dansk Erhverv stiller spørgsmålstegn ved,
om forslaget om momspligt af lejeindtægter fra fx udlejning af et sommerhus
gennem en platform eller et bureau, er den faglige eller saglige rette løsning,
hvis problemet er utilfredshed med, hvordan platformsøkonomien fungerer. De
er af den opfattelse, at forslaget vil gøre reglerne uigennemskuelige og dermed
gå på tværs af retssikkerhedsmæssige hensyn.
Flere høringsparter, herunder Advokatrådet, Danske Advokater, Dansk Erhverv
og Feriehusudlejernes Brancheforening anfører, at det vurderes at være i
konflikt med momssystemet og neutralitetsprincippet, at lejeindtægter skal
beskattes fra første krone uanset nationale registreringsgrænser, og at der ikke
er fradragsret for købsmoms ved udlejning gennem platforme.
Særligt Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd, Dansk Industri og
Feriehusudlejernes
Brancheforening
anfører,
at
momspligt
korttidsudlejning af sommerhuse vil medføre højere priser og mindre udbud
med den konsekvens, at turismeindustrien i Danmark vil blive negativt berørt,
da Danmark vil kunne tiltrække færre turister, hvilket igen vil gå ud over en lang
række erhverv, herunder detailhandel, forlystelser mv., der er placeret i
sommerhusområderne.
Side 18 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0019.png
Dansk Erhverv og Feriehusudlejernes Brancheforening giver desuden udtryk
for, at sommerhuse kun i ringe omfang er i konkurrence med fx hoteller, idet
der er tale om to forskellige oplevelser bl.a. på grund af beliggenhed og
omgivelser samt medfølgende ydelser.
Endelig mener Advokatrådet, at den danske momsfritagelse
personbefordring kunne være i risiko for at blive undermineret.
for
Danske Advokater foreslår konkret, at såfremt det besluttes, at der skal betales
moms af formidlingsaktiviteten ved udlejning, kan der indføres en
fortjenstmargenordning på sommerhusområdet, som der findes ift.
rejsebranchen.
C. Én momsregistrering
Dansk Erhverv, Dansk Industri og FSR – danske revisorer giver udtryk for en
overordnet positiv holdning til forslaget.
Dansk Industri anfører, at forslaget om at udvikle momssystemet hen imod én
momsregistrering i EU, er et skridt i den rigtige retning, da udenlandske
registreringer giver virksomhederne en ikke uvæsentlig byrde. Dansk Industri
anfører, at der stadig ved en gennemførelse af forslaget vil være tilfælde, hvor
flere registreringer er nødvendige og/eller fordelagtige. Fx vil en række
virksomheder have en fordel ved en eller flere lokale momsregistreringer,
særligt hvis de har købsmoms i de pågældende lande som de ellers skal søge
tilbage på grund af, at den gældende OSS ikke indeholder mulighed for fradrag
af købsmoms. Dansk Industri efterlyser derfor en mere ambitiøs tilgang.
FSR – danske revisorer bakker op om forslaget om en obligatorisk omvendt
betalingsordning for B2B-leverancer af varer og ydelser, hvor leverandøren ikke
er etableret eller har et momsregistreringsnummer i det land, hvor momsen er
skyldig, men kunden er momsregistreret i det pågældende land. Der bakkes
ligeledes op om at gøre IOSS obligatorisk for platforme, der formidler handel
med varer fra tredjelande. Herudover anfører FSR – danske revisorer, at man
på det foreliggende grundlag ikke kan vurdere, om de foreslåede regler for
overførsel af egne varer de facto vil være en forenkling for handlende.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag om nye regler for platformsøkonomien blev mødt med
betænkelighed fra en række EU-lande, herunder Danmark, som ønsker større
fleksibilitet ift. momspligt for korttidsudlejning af indkvartering (fx
sommerhusudlejning) og for personbefordring. Desuden har der været
betænkeligheder ved forslaget om, at platformene bliver ansvarlige for
momsbetalingen, hvilket bl.a. vurderes at være i strid med
neutralitetsprincippet
1
og desuden bevirker, at virksomheder med lav
omsætning ikke længere vil kunne sælge momsfrit i henhold til særordningen
Neutralitetsprincippet indebærer, at momsen ikke må hvile som en økonomisk belastning for de
momspligtige virksomheder, dvs. at momspligtige virksomheder skal kunne fradrage den betalte
købsmoms i den salgsmoms, som virksomhederne opkræver på vegne af skattemyndighederne.
1
Side 19 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0020.png
for små virksomheder. Forhandlingerne har medført væsentlige ændringer af
Kommissionens forslag.
Der var på ECOFIN den 14. maj og 21. juni 2024 enighed om kompromisteksten
fra maj 2024 vedr. digitale rapporteringskrav (A) og én momsregistrering (C)
men fortsat ikke enighed om reglerne for platformsøkonomien (B).
EU-landene kunne på ECOFIN i maj og juni 2024 acceptere den del af
kompromisteksten, som giver EU-landene fuld fleksibilitet til at sikre national
momsfritagelse af korttidsudlejning. Der var desuden støtte til, at EU-landene
får mulighed for at beslutte nationalt at undtage underliggende udbydere med
en momspligtig omsætning under den nationale omsætningsgrænse (SMV’er)
fra reglen om at gøre platforme momsansvarlige således, at SMV´er fortsat kan
være momsfritaget under de nationale grænser derfor. Estland blokerede dog
for enighed om pakken og foreslog, at pakken enten deles op, så reglerne om
digitale rapporteringskrav og om én momsregistrering vedtages, mens
platformreglerne udgår, eller at platformreglerne gøres frivillige for EU-landene
at anvende.
Det er uvist, om Estland vil acceptere en tidsbegrænset opt-out, hvor EU-
landene i en periode kan vælge om de vil gøre platforme momsansvarlige for
korttidsudlejning og personbefordring. Det er ligeledes uvist, om alle øvrige EU-
lande kan acceptere at gå væk fra den obligatoriske regel, som alle EU-lande på
nær Estland hidtil har støttet.
10. Regeringens generelle holdning
Generelt støtter regeringen en modernisering og forbedring af det nuværende
momssystem og en fælles harmonisering af EU-momsregler, der alt andet lige
fører til færre administrative byrder og en formindskelse af momsgabet og
momsundgåelse/svig. Regeringen finder det vigtigt, at de valgte løsninger er
effektive, mindst muligt omkostningstunge, samt at der er tilstrækkelig tid til
implementering efter vedtagelse. Regeringen kan støtte kompromisforslaget
vedr. digitale rapporteringskrav (A) og én momsregistrering (C), jf. samlenotat
oversendt 30. april 2024.
Kompromisteksten om nye regler for (B) platformsøkonomien indebærer, at
den nuværende momsfritagelse for både indenlandsk personbefordring og
korttidsudlejning af fx sommerhuse kan bevares, hvilket er positivt.
Regeringen kan støtte en obligatorisk regel om at gøre platforme
momsansvarlige med mulighed for nationalt at undtage underliggende
udbydere med en momspligtig omsætning under den nationale
momsregistreringsgrænse (SMV’er), som der var lagt op til i kompromisteksten
forelagt ECOFIN både den 14. maj og 21. juni 2024.
Regeringen kan derfor fortsat støtte et kompromis på linje med det
kompromisforslag for hele forslagspakken, som var forelagt ECOFIN
henholdsvis den 14. maj og 21. juni 2024, og som vurderes at ligge inden for
Side 20 af 21
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalg
2925733_0021.png
rammerne af mandatet givet af Folketingets Europaudvalg 1. december 2023.
Alternativt kan regeringen støtte, at der indføres en tidsbegrænset ”opt-out” for
reglen om platformsansvarlighed og en revisionsklausul i forslagspakkens
element B, hvis dette kan medføre enighed om hele forslagspakken. Denne
løsning vurderes også at ligge inden for rammerne af mandatet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
forud for ECOFIN den 8. december 2023 og til orientering forud for ECOFIN
16. juni 2o23 samt 14. maj og 21. juni 2024. Der henvises til samlenotat
oversendt til Folketingets Europaudvalg hhv. 23. november og 6. juni 2023, 30.
april og 7. juni 2024 samt Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat om sagen
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2023.
Side 21 af 21