Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 20
Offentligt
2923552_0001.png
Til Skatteudvalget og Skattestyrelsens kontaktudvalg
DATO: 22. oktober 2024
SAGSNR.: 2024-643
Vi - organisationerne Advokatrådet/Advokatrådets Skatteudvalg, FSR - danske revisorer,
Danske Advokater/Danske Advokaters fagudvalg for skatteret, Foreningen af Danske
Skatteadvokater, Dansk Industri og Dansk Erhverv - oplever, at fordelingspolitiske, sociale,
fiskale eller administrative hensyn i Skatteministeriet ofte prioriteres højere end
retssikkerheden i det daglige lovgivningsarbejde eller den efterfølgende administration.
Vi skal understrege, at vi ikke har indtryk af, at dette er udtryk for en aktiv politisk strategi,
men mere resultatet af en sag-til-sag tilgang i en hektisk ministeriel hverdag, hvor det
langsigtede hensyn til retssikkerheden for skatteborgeren og virksomheden desværre
forsinkes væsentligt i forhold til de politiske hensyn, der er aktuelle i den offentlige debat.
Vi har på den
baggrund stiftet ”Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning”, som et
formaliseret politisk neutralt samarbejde blandt vores organisationer for at skabe fokus og
fremdrift i politiske beslutninger om at gøre op med urimeligheder i og utilsigtede
konsekvenser af skatte- og afgiftslovgivningen.
Vores fokus er urimelig lovgivning set med skatteydernes øjne (individuel retssikkerhed for
fysiske og juridiske personer), og dermed ikke på urimelig lovgivning set fra statens side
(generel retssikkerhed). Det er vores indtryk, at Skatteministeriet allerede har fornøden
fokus på den generelle retssikkerhed.
Vi har besluttet løbende at offentliggøre retssikkerhedsmæssige problemstillinger
– ”early
warnings” –
og vil bl.a. sende dem til skatteministeren og jer. Præcis som det allerede
etablerede early warning-system fungerer. Blot er vores fokus ikke på potentielle
økonomiske tab for staten, men på tab af retssikkerhed for enkeltpersoner, virksomheder
og samfundet. Det er også tanken at lave en årlig beretning om retssikkerheden på
skatteområdet for at følge udviklingen på området.
I kan læse mere om initiativet om retssikkerhedsalliancen
her.
Til jeres orientering vedlægges tre early warnings på skatteområdet, som
Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning den 25. september 2024 har orienteret
skatteministeren om, hvor borgere og virksomheders retssikkerhed efter vores opfattelse
lider uforholdsmæssig skade, og som vi helt konkret opfordrer ministeren til at sikre de
nødvendige tiltag til forbedring af.
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 20: Henvendelse af 22/10-24 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning c/o Advokatsamfundet om orientering vedrørende ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler
2923552_0002.png
Skatteministeren har ved brev af 7. oktober 2024 kvitteret for modtagelsen af de tre early
warnings og givet udtryk for, at det er problemstillinger, der i øjeblikket behandles dels i
Skattelovrådet og dels i Skatteministeriet. Vi vil naturligvis følge op herpå og arbejde for, at
der kommer konkrete løsninger, som medfører den nødvendige styrkelse af borgerne og
virksomhedernes retssikkerhed.
Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning vil desuden løbende sende nye early
warnings til skatteministeren, og samtidigt orientere Folketingets Skatteudvalg og
Skattestyrelsen herom.
Vi håber, at I også vil tage godt imod dette initiativ fra vores side, og at I vil være med til at
arbejde for at understøtte og styrke retssikkerheden på skatteområdet.
Vi stiller os naturligvis til rådighed for løbende dialog og I er i så fald velkomne til at
kontakte retssikkerhedsalliancens sekretariat v/chefkonsulent Thomas G. Teisen,
Advokatsamfundet ([email protected]).
Dette brev med bilag fremsendes i kopi til skatteministeren
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Forperson for Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 20: Henvendelse af 22/10-24 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning c/o Advokatsamfundet om orientering vedrørende ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler
2923552_0003.png
Bilag:
Early warning - Rette indkomstmodtager
trippelbeskatning
Early warning - Deponering af omtvistede skattekrav
Early warning - Mulighed for ekstraordinær genoptagelse
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 20: Henvendelse af 22/10-24 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning c/o Advokatsamfundet om orientering vedrørende ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler
2923552_0004.png
-- AKT 1047216 -- BILAG 2 -- [ Early warning – Rette indkomstmodtager – trippelbeskatning ] --
Early warning - Rette indkomstmodtager – trippelbeskatning
1. Problemstilling
Det forekommer, at en indtægt kan blive beskattet med mere end 100 pct. Problemstillingen
handler om, hvem der er den rette indkomstmodtager, og er relevant for personer, der har
stiftet et selskab og udfører arbejde i selskabet, men hvor skattemyndighederne er af den
opfattelse, at arbejdet udføres af personen som lønmodtager.
Hvis en person reelt er fx lønmodtager, skal personen beskattes efter reglerne for
lønmodtagere. Det er således ikke muligt vilkårligt at bede en arbejdsgiver om, at ens løn
skal udbetales til et selskab og ad den vej udskyde beskatningen og muligvis opnå en lavere
samlet beskatning.
Ifølge Skatteministeriet er det ikke altid nemt at vurdere, om en person er lønmodtager eller
ej. Der kan derfor forekomme situationer, hvor en person oprigtigt er i den tro, at det
arbejde, personen udfører, sker i regi af personens selskab, men hvor skattemyndighederne
konkret vurderer, at personen reelt er lønmodtager. Det fremgår af Kommissorium fra 2021
om problemstillingen.
Selv om det ikke altid er nemt at vurdere situationen, er der risiko for en beskatning, der
samlet kan løbe op i over 100 pct. Dette skyldes, at både personen og selskabet bliver
beskattet som modtager af indtægten, og hvis selskabet efterfølgende udlodder udbytte,
beskattes indtægten en tredje gang.
En sådan beskatning på op til over 100 pct. er indlysende ikke rimelig. Problemstillingen har
været kendt længe, og Skatteministeriet har i 2021 anmodet Skattelovrådet om at komme
med forslag til løsning.
De gældende regler om skattemæssig omgørelse i skatteforvaltningslovens § 29, som
betyder at personen kan vælge, at indkomsten skal behandles efter skattemyndighedernes
opfattelse og personen dermed kun beskattes én gang, opstiller betingelser, som ikke altid
kan opfyldes.
2. Løsningsforslag
Vi foreslår, at personer der uforvarende rammes af trippelbeskatning skal have generel
adgang til skattemæssig omgørelse. Det kan betyde, at nogle vil spekulere i at selvangive
indkomsten i sit selskab med mulighed for at udskyde beskatningen, men det er vores
opfattelse, at det er vigtigere, at personer ikke uforvarende rammes af trippelbeskatning,
som er åbenbart urimelig og undergraver tilliden til skattesystemet.
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 20: Henvendelse af 22/10-24 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning c/o Advokatsamfundet om orientering vedrørende ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler
2923552_0005.png
Hvis en person spekulerer ved at benytte virksomhedsskattereglerne, og ikke stifter et
selskab, rammes vedkommende ikke af en beskatning på over 100%. Det må derfor antages,
at dem, der bevidst spekulerer, gør det gennem virksomhedsskattereglerne. Dem som gør
det gennem et selskab, må som altovervejende hovedregel gøre det uforvarende, når der er
et ”skattefrit” alternativ, nemlig at benytte virksomhedsskattereglerne.
Hvis man i øvrigt vil undgå mulighed for spekulation, må der være mere proportionale
midler hertil end at gennemføre en beskatning på over 100% af en indkomst. Eksempelvis
kunne der opkræves et særskilt gebyr på nogle procent af indkomsten for at få lov til
omgørelse i en situation med rette indkomstmodtager.
Det danske skattesystem er indrettet således, at beskatningen i selskaber kombineret med
udbyttebeskatning nogenlunde svarer til beskatningen af almindelig personlig indkomst. Der
er derfor ikke et stærkt incitament til bevidst at selvangive indkomst til et selskab i tilfælde,
hvor indkomsten skal beskattes som lønindkomst.
En løsning for problemstillingen om rette indkomstmodtager bør tillige indeholde en løsning
på den tilsvarende problemstilling med rette udgiftsbærer.
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 20: Henvendelse af 22/10-24 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning c/o Advokatsamfundet om orientering vedrørende ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler
2923552_0006.png
-- AKT 1047216 -- BILAG 3 -- [ Early warning – Deponeringsmulighed ved omtvistede skattekrav ] --
Early Warning
Deponeringsmulighed ved omtvistede skattekrav
1. Problemstilling
Vi ser en meget betydelig retssikkerhedsmæssig udfordring i de sager, hvor
Skatteministeriet indbringer en sag for domstolene, hvor skatteyderen har fået medhold
ved Landsskatteretten. Det samme gør sig gældende i de sager, hvor Skatteministeriet
anker en afsagt dom.
Der er flere eksempler på, at skatteyderne i disse situationer tilbyder at deponere eller
indbetale det omtvistede skatte- eller afgiftskrav, men hvor Kammeradvokaten oplyser, at
der ikke er hjemmel hertil.
Behandlingen af skatte- og afgiftssager for domstolene kan tage adskillelige år.
Renteniveauet i både renteloven og opkrævningsloven er også væsentligt over
markedsrenten. Hvis en skatteyder ikke frifindes i en sag, der er anlagt af ministeriet,
pålægges skatteyderen i disse tilfælde betydelige rentetilskrivninger. Skatteyderen har
ingen mulighed for at undgå denne omkostning, selvom skatteyderen har tilbudt frivillig
indbetaling eller deponering af kravet, da Skatteministeriet afviser at modtage beløbet.
Højesterets har i UfR 2023.1576 anerkendt, at retstilstanden er som beskrevet. Men
Højesteret udtalte meget usædvanligt og helt ekstraordinært i dommen, at der er anledning
for lovgivningsmagten til at forholde sig til, om sådanne konsekvenser af opkrævningsloven
er ønskelige. Lovgiver har endnu ikke forholdt sig til dette spørgsmål og initiativretten til et
sådant tiltag må i sagens natur komme fra regeringen.
Når Højesteret i utvetydige vendinger for mere end 1 år siden har opfordret lovgiver til at se
på det ønskelige i den retstilstand, som Højesteret knæsatte, er det efter vores opfattelse
på høje tid, at skatteministeren tilkendegiver overfor omverdenen, om ministeren er enig i,
at den beskrevne retstilstand er ønskelig. Efter vores opfattelse må hensynet til det
offentliges mulighed for at få renter for omtvistede krav vige for hensynet til retssikkerhed.
2. Løsningsforslag
Vi foreslår, at skatteministeren snarest muligt udarbejder et lovforslag, der skaber hjemmel
til, at procesrente ikke tilskrives.
Det skal ske ved, at skatteydere kan indbetale/deponere skattebeløb, der bliver genstand
for en retssag, når Skatteministeriet enten indbringer en afgørelse truffet af Landsretten
eller anker en dom.
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 20: Henvendelse af 22/10-24 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning c/o Advokatsamfundet om orientering vedrørende ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler
2923552_0007.png
Det må anses som et utilbørligt fra det offentliges side, at der kan påløbe betydelige
renteudgifter ved procesførelse, når det er det offentlige, der ønsker domstolenes
stillingtagen til et principielt retligt spørgsmål, som typisk har betydning for mange
skatteyderes retsstilling.
Realiteten er, at det offentlige via de gældende regler om procesrente kan true sig til at
opnå, at skatteyderne tager bekræftende til genmæle. Det er ikke en rimelig retstilstand. En
ændring af reglerne som beskrevet vil reelt være at sidestille med reglerne om
omkostningsgodtgørelse, hvor der jo også kan søges om fuld godtgørelse, når det offentlige
ønsker et spørgsmålet prøvet ved domstolene.
Vi foreslår således to løsningsmuligheder:
1) Hvis en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter m.v., indbringes for domstolene af
ministeriet (som en anerkendelsespåstand), kan virksomheden vælge at indbetale et beløb
til skattekontoen, som svarer til det omtvistede beløb, uden at dette beløb tilbagebetales til
virksomheden.
eller
2) Hvis en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter m.v., indbringes for domstolene af
ministeriet (som en betalingspåstand), kan virksomheden vælge at indbetale et beløb til en
særskilt deponeringskonto, som svarer til det omtvistede beløb. Beløbet forrentes ikke.
De to løsningsforslag vil begge medføre, at skatteyderen får mulighed for at deponere det
omtvistede skattekrav og dermed undgå forrentning. Samtidig vil ministeriet have
sikkerhed i det indbetalte beløb.
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 20: Henvendelse af 22/10-24 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning c/o Advokatsamfundet om orientering vedrørende ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler
2923552_0008.png
-- AKT 1047216 -- BILAG 4 -- [ Early warning – Mulighed for ekstraordinær genoptagelse ] --
Early warning
Mulighed for ekstraordinær genoptagelse
1. Problemstilling
I SKM2021.576 har Højesteret slået fast, at der kun kan ske ekstraordinær genoptagelse af
en skatteyders indkomstår, hvor skatteyderens investeringer har givet skattepligtige
gevinster. Der kan imidlertid ikke ske ekstraordinær genoptagelse af de indkomstår, hvor de
samme investeringer har givet fradragsberettigede tab.
I den pågældende sag havde skatteyderen gennem en udenlandsk bank investeret i
investeringsbeviser, som var underlagt en lagerbeskatning.
Skatteyderen selvangav hverken årlige skattepligtige gevinster eller fradragsberettigede tab
på investeringsbeviserne.
Skattestyrelsen modtog i 2015 kontroloplysninger fra den udenlandske bank om
skatteyderens investeringer, og foretog herefter følgende skatteforhøjelser:
For indkomstårene 2012-2014 blev skatteansættelserne genoptaget og indkomsten
forhøjet ordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.
For indkomstårene 2005-2008 og 2010 blev skatteansættelserne genoptaget og
indkomsten forhøjet ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk.
1, nr. 5, med skattepligtige gevinster.
For indkomstårene 2009 og 2011 undlod Skattestyrelsen at genoptage
skatteansættelserne og ekstraordinært nedsætte indkomsten med
fradragsberettigede tab.
Højesteret har som nævnt fastslået, at der ikke er hjemmel i skatteforvaltningslovens
fristregler til ekstraordinært at genoptage indkomstår, hvor der er tab, og ekstraordinært
nedsætte indkomsten med sådanne fradragsberettigede tab.
Dette gælder også, selv om tabene måtte overstige efterfølgende års gevinster på samme
investering.
Det forekommer i klar strid med det grundlæggende princip om en nettobeskatning
eksempelvis i statsskattelovens § 4, at skatteydere skal beskattes ekstraordinært af deres
bruttogevinster uden mulighed for samtidig at kunne reducere sådanne gevinster med
forudgående fradragsberettigede bruttotab.
Det er ikke en rimelig begrundelse for retstilstanden, at skatteyderen groft uagtsomt selv
har undladt at selvangive gevinst og tab, da skattereglerne ikke skal indeholde et pønalt
element, eller i øvrigt udformes med henblik på at tilgodese pønale behov.
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 20: Henvendelse af 22/10-24 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning c/o Advokatsamfundet om orientering vedrørende ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler
2923552_0009.png
2. Løsningsforslag
I skatteforvaltningslovens § 27, stk. 5, indsættes som nyt stykke 5:
”Foretages eller ændres en ansættelse efter stk. 1 vedrørende en skattepligtig indkomst
eller gevinst, skal der samtidig foretages eller ændres ansættelser ekstraordinært for
indkomstår, hvor det fra indkomsten eller gevinsten hidrørende indkomstgrundlag har givet
et fradragsberettiget underskud eller tab.”
Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 5, bliver herefter til stykke 6.
2