Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 185
Offentligt
3000011_0001.png
Notat
27. marts 2025
J.nr. 2025 - 942
Banko via walkie talkie og lokalradio
Problem
Kontor:
Policy og Publikationer [POP]
Initialer:
CM
I forbindelse med de nye regler for almennyttige lotterier, herunder landbaseret banko,
har udbydere af walkie talkie banko og radiobanko henvendt sig, fordi de var bekymrede
for, om de kun måtte udbyde deres spil, hvis spillet foregik fysisk.
Baggrund
Walkie talkie banko og radiobanko anses for at være et online spil, fordi det er et spil mel-
lem en spiller og en spiludbyder, hvor der anvendes fjernkommunikation, fx tv, radio,
walkie talkie. Det betyder, at en udbyder af onlinebanko skal have tilladelse til at udbyde
onlinespil og betale afgift.
Efter gældende regler vil der kunne udbydes banko via lokalradio og walkie talkie, hvis
der er indhentet en tilladelse til onlinekasino (som onlinebanko falder under). En femårig
tilladelse til onlinekasino koster ca. 325.000 kr. (prisen afhænger af omsætningen, som er
inddelt i trappetrin) samt et årligt gebyr til tilsyn. Dertil skal der betales 28 pct. i afgift af
bruttospilleindtægten (BSI, dvs. indskud minus gevinster). Det er også muligt at søge om
en etårig indtægtsbegrænset tilladelse til udbud af onlinekasino, der koster ca. 65.000 kr.
årligt, hvor prisen dækker både ansøgnings- og tilsynsgebyr. Her skal der også betales 28
pct. i afgift af BSI. For en indtægtsbegrænset tilladelse må salgssummen maks. være 10
mio. kr. og BSI maks. 1 mio. kr. Det vurderes ikke, at mindre udbydere med lave salgs-
summer og beskedne overskud kan betale de nuværende gebyrer.
Der er til brug for arbejdet med at finde en løsning indhentet regnskaber fra tre udbydere
af walkie talkie banko samt fem regnskaber fra lokalradioer,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Eksempler på udbydere af banko via walkie talkie eller lokalradio.
Årlig salgssum
Walkie talkie 1
Walkie talkie 2
Walkie talkie 3
Lokalradio 1
Lokalradio 2
Lokalradio 3
Lokalradio 4
Lokalradio 5
115.000 kr.
115.000 kr.
880.000 kr.
720.000 kr.
200.000 kr.
325.000 kr.
515.000 kr.
190.000 kr.
Tilbagebetalingsprocent
94
90
80
98
90
77
62
92
Overskud
1)
7.000 kr.
12.000 kr.
176.000 kr.
15.000 kr.
20.000 kr.
75.000 kr.
195.000 kr.
15.000 kr.
Anm.: 1) Afrundet tal. Overskuddet er udregnet af SKM pba. de oplyste tilbagebetalingsprocenter, og før øvrige udgifter er
fratrukket. Overskuddet er således det samme som BSI. Ifølge det oplyste anvendes overskuddet i walkie talkie foreninger
til omkostninger ifm. spillet og i lokalradioerne til drift af radioen.
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 185: Orientering om walkie-talkie banko
3000011_0002.png
Løsning
Det foreslås, at der indføres en etårig
”light” indtægtsbegrænset tilladelse for
små ikke-
kommercielle foreninger, hvor der kun betales et lille årligt gebyr på 1.000 kr. og fastsæt-
tes begrænsninger for tilladelsen for at sikre, at den kun anvendes af mindre ikke kom-
mercielle aktører. Derudover vil foreningerne skulle betale 28 pct. i afgift af BSI ligesom
øvrige udbydere som fx tv-bingo,
jf. tabel 2.
Beløbsgrænsen for den maksimale årlige salgs-
sum er fastsat ud fra de modtagne oplysninger om udbydernes årlige salgssummer, som
hos de otte udbydere, der er modtaget nøgletal fra, ligger under 1 mio. kr.
Tabel 2.
Indtægtsbegrænset ”light” tilladelse
til udbud af onlinekasino
Maks. årlig
salgssum
1.000.000 kr.
Maks. årlig
BSI
200.000 kr.
Minimums-
tilbagebeta-
1)
lingsprocent Årligt gebyr
80
1.000 kr.
Tilladelse
Light
Afgift
28 pct. af
BSI
Anm.: 1) Det årlige gebyr dækker kun delvist Spillemyndighedens omkostninger til udstedelse af tilladelse samt tilsyn, hvor-
for der suppleres med midler fra Spillemyndighedens nettobevilling.
Kilde: Skatteministeriet.
I tabel 3 vises konsekvenserne af den nye model med afsæt i indhentede regnskaber, som
også fremgår af
tabel 1,
for hhv. to udbydere af walkie talkie banko samt to lokalradioer.
Det overskud, udbyderne har i dag, vil blive reduceret, når der skal betales gebyr og afgif-
ter¸
jf. tabel 3.
Da afgiften betales af BSI (indskud minus gevinster), og de fleste udbydere
har høje tilbagebetalingsprocenter, vil det beløb, de skal betale i afgift, være relativt beske-
dent. Af tabel 3 fremgår, at afgiften varierer mellem 2.000-55.000 kr. årligt, og at deres
overskud reduceres mellem 3.000-56.000 kr.
Tabel 3. Konsekvenser for udbydere ved ny model
Årlig
salgssum
Tilbage-
betalings-
pct. i dag
94
77
62
80
BSI/over-
skuddet i
dag
7.000 kr.
75.000 kr.
195.000 kr.
176.000 kr.
Afgift
(28 pct. af
BSI)
2.000 kr.
21.000 kr.
55.000 kr.
49.000 kr.
Gebyr
Overskud
med ny mo-
del
1)
4.000 kr.
53.000 kr.
139.000 kr.
126.000 kr.
Walkie talkie
Lokalradio
Lokalradio
Walkie talkie
Kilde: Skatteministeriet.
115.000 kr.
325.000 kr.
515.000 kr.
880.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
Anmærkning: 1) Afrundede tal. Overskuddet skal dække øvrige udgifter.
Forventet modtagelse
Udbyderne af banko via walkie talkie eller lokalradio har i dag ikke tilladelse fra Spille-
myndigheden til at afholde banko, ligesom de ikke betaler BSI-afgift. Den nye model vil
således tydeliggøre en række krav til udbyderne, som de ikke overholder i dag. Selvom
modellen er en lempelse i forhold til gældende regler, må det forventes, at udbyderne vil
være kritiske, da de må forventes at ønske at fortsætte udbuddet af deres spil uændret.
Side 2 af 2