Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 180
Offentligt
2998450_0001.png
2025
Årsrapport 2024
Spillemyndigheden
Skatteministeriet
Årsrapport
Marts 2025
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Side 2
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.1.1
3.1.2
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab ...................................................................................................................2
Beretning..............................................................................................................................................................................4
Præsentation af Spillemyndigheden ....................................................................................................... 5
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................. 6
Kerneopgaver og ressourcer ........................................................................................................................ 8
Målrapportering.................................................................................................................................................11
Forventninger til det kommende år ........................................................................................................12
Regnskab ..........................................................................................................................................................................14
Anvendt regnskabspraksis..........................................................................................................................15
Dispensationer (omkostningsbaseret område) ...............................................................................16
Dispensationer (udgiftsbaseret område) ............................................................................................16
Resultatopgørelse mv. ...................................................................................................................................17
Balancen ...............................................................................................................................................................20
Egenkapitalforklaring .....................................................................................................................................22
Likviditet og låneramme ...............................................................................................................................23
Opfølgning på lønsumsloft ..........................................................................................................................23
Bevillingsregnskabet ......................................................................................................................................24
Bilag ......................................................................................................................................................................................25
Noter til resultatopgørelse og balance ..................................................................................................26
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver ........................................................................................................26
Note 2: Materielle anlægsaktiver ..............................................................................................................27
Note 3: Hensatte forpligtelser ....................................................................................................................28
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld ......................................28
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ..............................................................................................28
Indtægtsdækket virksomhed.....................................................................................................................29
Fællesstatslige løsninger mv......................................................................................................................29
Gebyrfinansieret virksomhed ....................................................................................................................29
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................................................30
Forelagte investeringer .................................................................................................................................30
IT-omkostninger ...............................................................................................................................................30
Supplerende bilag ............................................................................................................................................31
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0003.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0004.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Spillemyndighedens økonomi-
ske og faglige resultater for 2024. I årsrapporten redegøres for styrelsens målopfyldelse, det
medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Spillemyndigheden, CVR-nummer
34730415, er ansvarlig for:
§ 09.41.01. Spillemyndigheden drift (driftsbevilling)
§ 09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbsporten (lovbunden)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2024.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er
fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning
af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 18. marts 2025
Odense, d. 7. marts 2025
______________________________
Merete Agergaard
Departementschef
Skatteministeriets departement
______________________________
Anders Dorph
Direktør
Spillemyndigheden
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0005.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Spillemyndigheden og regnskabsårets faglige
og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvirket eller forventes at på-
virke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden
Spillemyndigheden har til opgave at sikre et ansvarligt, fair og velreguleret spilmarked til gavn
for spillere og spiludbydere. Spillemyndigheden udsteder de relevante tilladelser til spiludbud
i Danmark og fører et risikobaseret tilsyn med området.
Spillemyndigheden udfører analyser af spilmarkedet og leverer klar og gennemskuelig vejled-
ning og information. Det er en forudsætning for Spillemyndighedens arbejde at være fremsy-
nede og handlekraftige i forhold til den hastige udvikling på markedet. Derfor udveksler Spille-
myndigheden viden og erfaring med andre lande om spiludbud og spilregulering.
Åbenhed og dialog er kendetegnende for den måde, Spillemyndigheden arbejder på. Spille-
myndigheden har fokus på at have et konstruktivt samarbejde med interessenter, og Spille-
myndighedens ledere og medarbejdere løser de mange udfordrende opgaver professionelt
og med stort engagement. Spillemyndighedens ekspertise går hånd i hånd med dedikationen
til at sikre et lovligt og trygt spilmarked i Danmark.
Spillemyndigheden tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave og i de daglige be-
slutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Spillemyndighe-
den fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
Spillemyndighedens kerneopgaver er:
Sagsbehandling
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil, herunder tilladelse til udbud af væd-
demål, udbud af onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater, lokale pul-
jevæddemål, Danske Spil A/S, Det Danske Klasselotteri A/S, Fonden for Alm. Dansk Vare- og
Industrilotteri, Landbrugslotteriet, almennyttige lotterier, landbaserede kasinoer og åbne po-
kertuneringer.
Informationsvirksomhed og internationalt samarbejde
Spillemyndigheden skal som myndighed arbejde med oplysning, kommunikation og rådgiv-
ning på flere plan samt sikre effektiv beskyttelse af det lovlige spilmarked gennem løbende
overvågning og initiativer. Myndigheden skal holde sig orienteret om udviklingen på spilmar-
kedet. Samtidig skal Spillemyndigheden løbende oplyse interessenterne om det danske spil-
marked. Spillemyndigheden skal desuden være orienteret om den internationale udvikling på
spilmarkedet således, at Spillemyndigheden blandt andet er på forkant på ludomaniområdet
(forebyggelse og behandling), nye spilformer mv. Spillemyndigheden deltager i det globale
myndighedsarbejde på spilområdet, herunder i EU.
Tilsyn og kontrol
Spillemyndighedens vigtigste opgave er at sikre, at spil bliver udbudt på en måde, der er i
overensstemmelse med de overordnede formål i spilleloven. Der skal føres tilsyn med udbud
af spil, så spillerne kan garanteres en høj sikkerhed ved alle former for spil. I den forbindelse
skal Spillemyndigheden blandt andet sikre, at det tekniske udstyr, der bliver anvendt til spil-
udbuddet, er kontrolleret og godkendt til formålet.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Med vedtagelsen af lovforslaget L27
– ”Forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om af-
gifter af spil” den 14. november 2024, kulminerede flere års lovforberedende arbejde fra Spil-
lemyndighedens side. I samarbejde med Skatteministeriets departement har Spillemyndig-
heden bistået ministeren ved eventuelle spørgsmål i udarbejdelse og vedtagelse af lovæn-
dringen.
Der er på baggrund af de nye regler etableret et kommunikationsforum for centrale interes-
senter, som har til formål at informere om de nye regler om almennyttige lotterier. Dette har
blandt andet medført, at der er blevet afholdt et webinar med mere end 160 deltagere, infor-
mations- og vejledningsmøder om liberaliseret bingo/banko, og at der er blevet lanceret en
ny hjemmeside Lotteriregler.dk. Hjemmesiden skal sikre, at ansøgningsprocessen er intuitiv
og let at gennemføre for potentielle ansøgere til det almennyttige område.
Der er siden lovvedtagelsen og frem til udgangen af 2024 behandlet 436 ansøgninger på det
almennyttige område, ti ansøgninger om liberaliseret bingo/banko samt håndteret adskillige
vejledningsopkald på telefonerne. Den nye lovgivning har gjort det muligt at implementere
automatisk sagsoprettelse i journaliseringssystemet, hvilket fremover vil lette sagsbehand-
lingsarbejdet.
Med vedtagelsen af L100
– ”Forslag til lov om ændring af lov om spil” nåede en mangeårig
indsats for indførsel af et krav om spilleverandørtilladelse en milepæl. De første spæde tanker
opstod i 2012, og pr. 1. januar 2025 træder kravet i kraft.
I forbindelse med implementeringen af leverandørtilladelserne var der samtidig behov for en
opdatering af certificeringsprogrammet for væddemål og onlinekasino, så kravene til hen-
holdsvis spiludbyderne og spilleverandørerne blev tydeligere. I sensommeren blev der desu-
den afholdt to vejledningswebinarer, hvor næsten 300 eksterne lyttede med for at få indsigt i
ansøgningsprocessen og kravene til leverandørerne.
Der blev givet 55 tilladelser til spilleverandører fra den 1. september 2024, hvor ansøgnin-
gerne åbnede, og frem til årets udgang. I 2025 vil der være fokus på planlægning og gennem-
førelse af tilsyn med leverandørerne.
Spilmarkedet er samlet set vokset med 472 mio. kr. svarende til 6,9 pct. målt på bruttospille-
indtægt (fremadrettet BSI (spiludbydernes indtægt efter gevinstudbetalinger)) fra 2023 til
2024 (ekskl. lotterier). Den samlede BSI i 2024 for onlinekasino, væddemål, spilleautomater
og landbaseret kasino var på 7,3 mia. kr. Den største drivkraft bag stigningen i 2024 målt i for-
hold til 2023 var onlinekasino med en stigning i BSI på 453 mio. kr. og en vækstrate på 14,7
pct. Onlinekasino er stadig det største marked af de fire spilområder med en samlet BSI på
3,5 mia. kr. Både væddemål og landbaseret kasino oplevede en mindre vækst på henholds-
vist 27 og 6 mio. kr. i BSI svarende til vækstrater på 1,2 pct. og 1,7 pct. Omvendt faldt BSI´en
for spilleautomater med 14 mio. kr., svarende til 1,2 pct.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0008.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Spillemyndigheden.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
112,6
0,6
115,5
0,6
126,1
0,6
93,2
11,3
89,4
6,7
76,4
8,3
18,6
4,6
-38,3
-17,6
-14,0
22,4
8,7
-41,8
-22,1
-15,5
22,9
-
-43,5
-22,9
-
-99,5
95,5
-4,1
-4,1
-3,3
-108,8
103,9
-4,9
-4,4
-3,5
-124,7
122,0
-2,7
-2,7
-1,7
2023
2024
2025
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2024 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. reklassificeret
og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til
regnskabsrapporter til årsrapporter 2024
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret. Med henblik på at kunne sammenligne antal
årsværk i 2023,2024, og 2025, er årsværk i 2025 teknisk beregnet på baggrund af årsværk i 2024 og den forholdsvise, forventede udvikling i
lønsumsforbrug fra 2024 til 2025.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS), Statens Lønsystem (SLS), Statens Budgetsystem (SBS) og Statens Lønsystem (SLS).
Regnskabsresultatet for 2024 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Spillemyndighe-
den i 2024 har haft et samlet overskud på 3,5 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling. For-
delingen af årets resultat kan henføres til flere indtægter på 9,3 mio. kr., flere omkostninger til
løn på 0,3 mio. kr. og flere omkostninger på 5,4 mio. kr. til øvrig drift. Overskuddet kan primært
henføres til merindtægter fra det nye gebyrområde for leverandørtilladelser samt en stigning i
gebyrindtægter fra spilområdet væddemål og onlinekasino. Ændringerne i gebyrsatserne for
spilområdet væddemål og onlinekasino skyldes blandt andet, at Spillemyndigheden fremad-
rettet skal føre tilsyn med matchfixing. Modsat har der været et merforbrug på øvrig drift, som
blandt andet kan henføres til et merforbrug på kampagner. Der har ligeledes været et merfor-
brug på løn. En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Der har i årets løb været en stigning i antallet af ansatte i Spillemyndigheden. Stigningen kan
henføres til, at Spillemyndigheden har fået flere opgaver, herunder tilsyn med leverandørtilla-
delser, tilsyn med matchfixing samt ændringer af reglerne for almennyttige lotterier, hvilket
har medført en udvidelse af antallet af lotterier, der skal behandles af Spillemyndigheden.
Spillemyndighedens drift og administrerede ordninger
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0009.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 8
Spillemyndigheden er ansvarlig for følgende hovedkonti: Spillemyndighedens driftskonto er §
09.41.01
Spillemyndigheden
(driftsbevilling). Den administrerede ordning udgør bevillingen
under § 09.51.71
Hestevæddeløbssporten,
som fremgår af
tabel 12.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Spillemyndighedens samlede indtægter og udgifter i årets regn-
skab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2024.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
Bevilling
(FL + TB)
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
99,6
-92,3
8,0
-8,0
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
-40,4
(mio. kr.)
Drift
Regnskab
105,4
-101,6
8,3
-8,3
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Bevillinger i årsrapporten afspejler vedtaget Finanslov 2024 og forslag til Tillægsbevillingslov 2024, som på udgivelsestidspunktet ikke er endeligt
vedtaget af Folketinget.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Spillemyndighedens overførte overskud udgjorde 36,9 mio. kr. primo 2024. Der er et over-
skud i 2024 på 3,5 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2024 er forøget til 40,4
mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Spillemyndigheden har fire finanslovsformål, inklusiv generelle fællesomkostninger, som er
angivet i finansloven for 2024. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til
bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Spillemyndighedens opgaver og ressourceforbrug for 2024.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilla-
delser til spiludbydere
2. Klar oplysning om spilmarkedet
3. Høj sikkerhed gennem målrettet tilsyn
med spiludbydere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-2,1
-0,9
-0,8
-3,5
-7,3
Øvrige
indtægter
-25,8
-12,3
-16,5
-46,9
-101,5
Omkost-
ninger
26,8
12,8
17,1
48,6
105,3
Andel af
årets over-
skud
-1,1
-0,4
-0,2
--1,8
-3,5
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede tidsanvendelse. Øvrige indtægter er fastlagt til at
skulle dække den gebyrfinansierede virksomhed og ikke opgaverne, hvorfor allokeringen sker administrativt på grundlag af de faktiske
omkostninger på opgaverne. Omkostninger på opgaver afhænger af ledelsens beslutninger vedrørende anvendelse af ressourcer og øvrig drift
inden for de lovgivningsmæssige rammer. Tilsvarende gælder for bevillingen, der hovedsageligt finansierer almennyttigt lotteri. Indtægter er i SKS
ikke fordelt korrekt, og der er derfor afvigelser ift. ovenstående.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 10
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav er der for 2024 foretaget en
regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle
fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til HR, husleje, kon-
cernfælles funktioner, kurser, kontorartikler, IT og fællesaktiviteter.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er registreret om-
kostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
Der er i 2024 et samlet mindreforbrug på 3,5 mio. kr. Resultatet kan overordnet henføres til
flere indtægter fra gebyrområderne væddemål og onlinekasino, Spilleautomater samt det
nye gebyrområde leverandørtilladelser, Varelotteriet, Landbrugslotteriet og Landbaseret
bingo. Modsat har der været et fald i indtægterne fra Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet. Li-
geledes er der en stigning i omkostninger til kampagner som blandt andet kan henføres til op-
lysningskampagner vedrørende almennyttige lotterier.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 1,1 mio. kr. under finanslovsformål 0. Mindreforbruget kan
henføres til flere modsatrettede forhold. Mindreforbruget skyldes blandt andet fejlagtig bud-
gettering af kursusomkostninger, som tidligere for alle ansattes vedkommende var budgette-
ret under formål 0. Der er ligeledes et mindreforbrug på lønninger som primært kan henføres
til ændrede realiserede opgavefordelingsprocenter, hvor færre timer er realiseret på formål 0-
relaterede aktiviteter. Derudover er der en mindreindtægt, som kan henføres til ændret forde-
ling af indtægter mellem finanslovsformål.
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilladelser til spiludbydere
Der er et samlet mindreforbrug på 0,4 mio. kr. under finanslovsformål 1. Mindreforbruget kan
henføres til flere modsatrettede forhold. Der er et mindreforbrug på øvrig drift, som primært
kan henføres til mindreforbrug på omkostninger til drift af WorkZone, som drives af Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen. Derudover er der en merindtægt, som kan henføres til en ge-
nerel stigning i indtægter og ændret fordeling mellem finanslovsformål. Modsat er der et mer-
forbrug på lønninger, som hovedsageligt kan henføres til en stigning i opgaver relateret til ud-
stedelse af tilladelser primært som følge af de nye regler for almennyttige lotterier samt ud-
stedelse af tilladelser på det nye gebyrområde leverandørtilladelser.
2. Klar oplysning om spilmarkedet
Der er et samlet mindreforbrug på 0,2 mio. kr. under finanslovsformål 2. Mindreforbruget kan
henføres til flere modsatrettede forhold. Der er en merindtægt, som kan henføres til en gene-
rel stigning i indtægter og ændret fordeling mellem finanslovsformål. Modsat er der er et mer-
forbrug på kampagner, som kan henføres til iværksættelse af oplysningskampagner for RO-
FUS og StopSpillet samt i forbindelse med tilførsel af bevilling til oplysning og vejledning om
nye regler for almennyttige lotterier. Der er ligeledes et merforbrug på lønninger, som kan
henføres til ændrede realiserede opgavefordelingsprocenter, hvor flere timer er realiseret på
formål 2-relaterede aktiviteter.
3. Høj sikkerhed på spilmarkedet gennem målrettet tilsyn af spiludbydere
Der er et samlet mindreforbrug på 1,8 mio. kr. under finanslovsformål 3. Mindreforbruget kan
henføres til flere modsatrettede forhold. Der er en merindtægt, som kan henføres til en gene-
rel stigning i indtægter og ændret fordeling mellem finanslovsformål. Derudover er der et min-
dreforbrug på lønninger, som primært kan henføres til ændrede realiserede opgaveforde-
lingsprocenter, hvor færre timer er realiseret på formål 3-relaterede aktiviteter. Modsat er der
et merforbrug på øvrig drift, som hovedsageligt kan henføres til nedskrivning af Spilsystemet.
Merforbruget på øvrig drift kan ligeledes tilskrives, at kursusomkostninger på finansloven fejl-
agtigt var placeret under formål 0.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0012.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 11
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle mål i Spillemyndighedens mål- og resul-
tatplan for 2024, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I anden del beskrives ud-
valgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af årsagen til, at målene er opfyldt eller
ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Spillemyndigheden for 2024.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Spillemyndigheden skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteres-
senter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme (Koncern-
fælles)
Resultatet af omdømmemåling, der foretages i 2024,
skal som minimum være 3,7 point. Der måles på en
skala fra 1-5.
3,7 point.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Spillemyndigheden skal sikre høj regelefterlevelse gennem målrettet vejledning og risikobaseret tilsyn med spilmarkedet
2.1 Afholdelse af oplys-
ningsbesøg
2.2 Styrket hvidvaskvejled-
ning
Der er afholdt 25 oplysningsbesøg om ansvarligt spil
og/eller ulovligt spil inden udgangen af 4. kvartal 2024.
Styrelsens skriftlige hvidvaskvejledning er opdateret,
og der er afholdt to webinarer rettet mod udbydere
samt to oplæg for samarbejdspartnere.
95.
Vejledning offentliggjort pr. 31. maj 2024. To
oplæg for samarbejdspartner afholdt. To
webinarer for udbydere afholdt.
Opfyldt
Opfyldt
2.3 Forbedret databaseret
tilsyn
I gennemsnit henover 2024 skal 95 pct. af den ind-
sendte live-data stemme overens med den samlede
daglige datarapport, som indsendes, når et døgn er af-
sluttet, inden for en margen på 5 pct.
99,56 pct. samlet for året.
Opfyldt
Pejlemærke 3: Spillemyndigheden skal fastholde en effektiv og korrekt opgaveløsning gennem langsigtet planlægning af styrelsens opgaveportefølje og
en stærk styring af udviklingsprojekter
3.1 Spil på hjemmesider
med dansk tilladelse til ud-
bud af spil
3.2 Risikovurdering af spil-
markedet ift. matchfixing
Minimum 85 pct. af webtrafikken fra spillere i Danmark
foregår på hjemmesider udbudt af spiludbydere med
dansk tilladelse.
Der er udarbejdet en risikovurdering for matchfixing på
det danske spilmarked.
Tallet for hele året er 91 pct.
Opfyldt
Der er indgået aftale med Sportradar, som
har udarbejdet risikovurderingen. Risikovur-
deringen blev udarbejdet og direktørgod-
kendt ultimo december.
Beskrivelse udarbejdet.
Opfyldt
3.3 Effekter af indførsel af
spilkortet
Der er udarbejdet en beskrivelse af effekterne ved ind-
førelsen af spilkortet.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Spillemyndigheden skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medar-
bejder- og ledelsesudvikling
4.1
Der er udarbejdet spilfaglige undervisningsmoduler,
som er tilgængelige for medarbejderne.
Spilfaglige moduler er færdigudviklet i sam-
arbejde med ADST. Nulpunktsmåling er ud-
arbejdet forud for lancering. Modulerne lan-
ceres i første kvartal 2025.
Opfyldt
Kilde: Spillemyndighedens mål- og resultatplan for 2024.
I 2024 er der otte mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af alle otte mål nået.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0013.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 12
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede mål og resultater.
Mål 1.1 Omdømme
Mål 2.1 Afholdelse af oplysningsbesøg
Mål 3.1 Spil på hjemmesider med dansk tilladelse til udbud af spil
Mål 1.1. Omdømme
Omdømmemålingen er indgået som datagrundlag i udarbejdelsen af ny grundfortælling, som
forventes stadfæstet i første halvår 2025. Omdømmemålingen var en del af en omverden-
analyse gennemført i sensommeren 2024. Denne afdækkede, at forventningerne til Spille-
myndighedens opgaver og ansvarsområder var i bevægelse. En opfølgende interessentun-
dersøgelse bekræftede analysens resultater og gjorde klart, at der især var et ønske om, at
Spillemyndigheden får en større rolle på forebyggelsesområdet.
Mål 2.1. Afholdelse af oplysningsbesøg
Der har været en langt større interesse for oplæggene, end det der var forventet. Der er i alt
afholdt 95 oplæg. I 2025 måles der på effekten af oplæggene. Det indgår som et mål i Mål- og
resultatplanen for 2025.
Mål 3.1. Spil på hjemmesider med dansk tilladelse til udbud af spil
I 2024 indregnes et estimat for spil igennem apps og en ændring af algoritmen fra webtrafik-
leverandørens side, hvorfor dette års kanaliseringsgrad ikke er sammenligneligt med foregå-
ende år.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Spillemyndighedens forventninger til det økonomiske resultat for det kom-
mende år som anført i grundbudgettet for 2025.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens budgetsystem (SBS).
Regnskabsår
2024
-108,9
105,4
-3,5
Grundbudget
2025
-124,7
123,1
-1,7
Nettoudgiftsbevillingen udgør 18,1 mio. kr. og øvrige indtægter er for 2025 budgetteret til
106,6 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Spillemyndighedens samlede
virksomhed udgør således 124,7 mio. kr. Spillemyndighedens indlæste udgifter i grundbud-
get i Statens Budgetsystem (SBS) for 2025 er på i alt 123,1 mio. kr., som er fordelt med 84,4
mio. kr. på lønsum og 38,6 mio. kr. på øvrig drift. Hermed bliver det forventede resultat et over-
skud på 1,7 mio. kr.
I 2025 flytter Spillemyndigheden i Odense til det nye statslige fællesdomicil.
I slutningen af 2024 har Spillemyndigheden iværksat arbejde med at udarbejde en ny grund-
fortælling, der skal danne fundament for arbejdet med en ny strategi frem mod 2030. Dette
arbejde vil forsætte i 2025, og forventes at styrke Spillemyndighedens identitet og fokus på
kerneopgaven.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 13
Spillemyndighedens oplæg på ungdomsuddannelser om spilmekanismer, sandsynligheden
for gevinst og risikoen for spilafhængighed har opnået stor popularitet med næsten 100 af-
holdte oplæg i 2024. I 2025 vil Spillemyndigheden fastholde denne indsats og derudover
gennemføre målinger for at vurdere, i hvilket omfang de unge husker de vigtige budskab fra
disse oplæg.
Forebyggelsesindsatsen i relation til den unge målgruppe (mænd i alderen 18-23 år) bliver
yderligere forstærket ved kampagner om tilladelsesmærket og ROFUS. Slutteligt forventes
arbejdet med almennyttige lotterier også at fylde en del i 2025, idet de nye regler afføder
både øgede vejledningsindsatser og sagshandling.
Økonomisk ventes spilmarkedet fortsat at udvise vækst og dermed bidrage til stadigt sti-
gende gebyrindtægter, om end antallet af nye ansøgere fortsat ventes at være få. De stigende
gebyrindtægter kan desuden tilskrives det nye gebyrområde leverandørtilladelser samt en
stigning i gebyrstørrelse på væddemål og onlinekasino som følge af L100, der trådte i kraft 1.
juli 2024 og dermed kun har halvårseffekt i 2024. Øvrige driftsomkostninger ventes at være
på et højere niveau end i 2024. Dette skyldes flere forhold. Blandt andet forventes en stigning
i omkostninger til husleje og flytning, idet Spillemyndigheden i 2025 flytter ind i det nye fæl-
lesstatslige domicil i Odense. Stigningen i lønomkostnnger kan tilskrives, at oprettelsen af en
række nye stillinger i 2024 har fuld virkning i 2025, samt at der i 2025 forventes ansat yderli-
gere personale. Dette gælder primært stillinger indenfor almennyttige lotterier.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0015.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 14
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 15
I dette afsnit redegøres for Spillemyndighedens ressourceforbrug i finansåret 2024 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter afsnit-
tet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i
2024.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevilling
pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar
2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Admi-
nistrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2024 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af de-
cember 2024.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansie-
ret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabspraksis svarer til de princip-
per, der er beskrevet i de koncernfælles retningslinjer for regnskabsinstrukser og Spillemyn-
dighedens regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrun-
dingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra Statens Koncernsy-
stem (SKS).
Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives ”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår
en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2024.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn på det omkostningsbase-
rede område. Der vurderes ikke at være usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere har til gode pr. 31. december 2024, herunder eksempelvis afspadseringsti-
mer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidli-
gere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en koncernfælles gennemsnitsomkostning pr. kva-
dratmeter kontorareal. Satsen justeres årligt på baggrund af erfaringer med fraflyttede le-
jemål i koncernen og PL-regulering. Opgørelsen er opgjort pr. lejemål og under de forud-
sætninger, som fremgår af kontrakterne. Der hensættes kun til lejemål med kendt fraflyt-
ningstidspunkt. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Lønforhandling:
Opgørelsen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet som 2 pct.
af lønsummen for alle medarbejdere i styrelsen pr. 1. oktober 2024. Opgørelsen af særlige
honorering af ledere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle ledere i styrelsen. Be-
regningerne af lønsum tager udgangspunkt i udbetalte varige løndele til medarbejdere i
oktober 2024. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 16
3.1.1
Dispensationer fra Finansministeriets regler (omkostningsbaseret område)
Spillemyndigheden har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det om-
kostningsbaserede område.
3.1.2
Dispensationer fra Finansministeriets regler (udgiftsbaseret område)
Spillemyndigheden har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0018.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 17
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Spillemyndighedens resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevil-
linger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
2023
2024
2025
-11,2
-
-
-
-
-88,3
-99,5
-7,3
-
-
-
-
-101,5
-108,8
-18,1
-
-
-
-
-106,6
-124,7
-
-
-
3,2
3,2
3,1
3,1
4,6
4,6
58,9
9,3
-2,0
0,6
66,9
2,5
7,3
15,7
95,5
-4,1
66,5
10,2
-2,7
0,5
74,5
3,6
7,4
15,2
103,9
-4,9
75,6
8,9
-0,1
-
84,5
4,4
7,4
21,2
122,0
-2,7
-
-
-4,1
-0,1
0,5
-4,4
-
-
-2,7
-
0,8
-3,3
-
0,9
-3,5
-
1,0
-1,7
-
-
-3,3
-
-
-3,5
-
-
-1,7
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 18
Resultatet af Spillemyndighedens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud på
3,5 mio. kr. Overskuddet fordeler sig med et merforbrug på 0,3 mio. kr. løn, og et merforbrug
på 5,4 mio. kr. på øvrig drift samt merindtægter på indtægter på 9,2 mio. kr.
Mindreforbruget kan primært henføres til merindtægter på det nye gebyrområde leverandør-
tilladelser samt stigning i gebyrindtægter fra spilområdet væddemål og onlinekasino. Gebyr-
satserne på spilområdet væddemål og onlinekasino er reguleret i 2024, hvilket blandt andet
skyldes, at Spillemyndigheden fremadrettet skal føre tilsyn med matchfixing. Modsat har der
været et merforbrug på øvrig drift, som blandt andet kan henføres til et merforbrug på kam-
pagner og et merforbrug på løn.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er reduceret med 3,9 mio. kr. fra 2023 til 2024. Den samlede bevilling
udgør 7,3 mio. kr. i 2024. Reduktionen skyldes primært, at Spillemyndigheden blev tildelt en
tillægsbevilling på 5,0 mio. kr. alene i 2023 i forbindelse med gældsaftalen. Modsat blev Spille-
myndigheden tildelt en tillægsbevilling på 1,3 mio. kr. i 2024 til almennyttige lotterier.
De samlede gebyrindtægter er steget med 13,2 mio. kr. fra 2023 til 2024. Stigningen skyldes
primært 3,7 mio. kr. på det nye gebyrområde leverandørtilladelser. Derudover er der en stig-
ning på 10,4 mio. kr. i gebyrindtægter fra spilområdet væddemål og onlinekasino. hvilket skyl-
des, at flere udbydere har haft en stigning i BSI og der derudover var flere udbydere på mar-
kedet. Gebyrsatserne på spilområdet væddemål og onlinekasino er desuden reguleret i 2024,
hvilket blandt andet skyldes, at Spillemyndigheden fremadrettet skal føre tilsyn med matchfi-
xing.
Gebyrindtægter på gevinstgivende spilleautomater er faldet med 0,9 mio. kr. hvilket skyldes
en nedadgående tendens på markedet.
Gebyrindtægter fra Danske Lotteri Spil (DLO), Klasselotteriet (KL), Varelotteriet (VL) og Land-
brugslotteriet (LL) er på niveau med gebyrindtægterne i 2023.
Gebyrindtægter fra landbaseret bingo er steget med 0,2 mio. kr., hvilket skyldes at der er tale
om et nyt gebyrområde.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 8,4 mio. kr. fra 2023 til 2024. Ordinære driftsom-
kostninger udgør 103,9 mio. kr. i 2024. Stigningen skyldes primært en stigning i personaleom-
kostninger og en stigning i af- og nedskrivninger.
Personaleomkostninger er steget med 7,6 mio. kr. fra 2023 til 2024. Personaleomkostninger
udgør 74,5 mio. kr. i 2024. Stigningen kan primært henføres til, at Spillemyndigheden har an-
sat flere medarbejdere til at varetage opgaver indenfor det nye gebyrområde leverandørtilla-
delser samt indenfor arbejdet med almennyttige lotterier. Der er desuden ansat flere medar-
bejdere til arbejdet med de nye opgaver på matchfixingområdet.
Af- og nedskrivninger er steget med 1,1 mio. kr. fra 2023 til 2024. Af- og nedskrivninger udgør
3,6 mio. kr. i 2024.
Andre ordinære driftsomkostninger er reduceret med 0,5 mio. kr. fra 2023 til 2024. Andre or-
dinære driftsomkostninger udgør 15,2 mio. kr. i 2024. Reduktionen skyldes primært at løn og
overhead overført til anlægsaktiver er reduceret med 0,5 mio. kroner grundet lavere ressour-
ceforbrug.
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter er steget med 0,1 mio. kr. som følge af tilsagn fra kompetencefonden.
Andre driftsomkostninger er steget med 0,5 mio. kr. og kan henføres til nedskrivning af en del
af Spilsystemet, som ikke længere anvendes.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0020.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 19
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Spillemyndigheden for 2024.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-3,5
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 3,5 mio. kr. overføres til det overførte overskud under egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Spillemyndigheden har i 2024 ikke foretaget tilbageførelse af hensættelser, som er registreret
i tidligere år.
Periodiseringsposter:
Der er ikke sket regulering i periodiseringsposter. I regnskabsåret 2024
er periodiseringer modregnet i tilsvarende fakturaer uden væsentlige differencer. Der er ikke
periodiseringer fra tidligere år, som udestår.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0021.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 20
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Spillemyndighedens balance fordelt på henholdsvis aktiver og pas-
siver pr. 31. december 2024.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
36,8
10,7
-
47,5
52,1
72,2
11,7
38,3
-0,1
49,9
58,5
82,3
-
3,8
0,8
-
-
4,0
4,6
-
1,4
-
1,4
20,0
1,4
-
1,4
23,8
0,3
-
-
-
-
-
0,3
0,2
-
-
-
1,5
-
1,7
10,2
-
8,2
18,4
11,7
-
9,0
20,7
2023
2024
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. reklassificeret og flyttet
fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2024
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Lønsystem (SLS).
Den samlede balance udgør 82,3 mio. kr. pr. 31. december 2024 mod 72,2 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2023.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0022.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 21
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 3,8 mio. kr. fra 2023 til 2024. An-
lægsaktiver udgør 23,8 mio. kr. i 2024. Stigningen kan henføres til en stigning i immaterielle
anlægsaktiver. Der er tale om investeringer i både nye udviklingsprojekter og eksisterende
udviklingsprojekter. Fælles for alle udviklingsprojekterne er at de især vedrører spilsystemet.
De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 13 og de materielle an-
lægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 6,4 mio. kr. fra 2023 til 2024.
Omsætningsaktiver udgør 58,5 mio. kr. i 2024. Under omsætningsaktiver er saldoen for tilgo-
dehavender steget med 0,2 mio. Stigningen kan henføres til diverse tilgodehavender. Derud-
over er likvide beholdninger steget med 2,4 mio. kr. Stigningen kan henføres til en stigning i
FF7 finansieringskontoen og modsvares til dels af en stigning i leverandører af varer og tjene-
steydelser. Periodeafgræsningsposter er steget med 3,8 mio. kr. Stigningen i periodeafgræns-
ningsposter kan henføres til en regulering af gebyrer for 2024.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
-7,7
-1,5
-4,8
-
-
-
-14,0
-31,6
-72,2
-8,3
-1,6
-5,6
-
-
-
-15,5
-37,6
-82,3
-17,6
-
-
-
-17,6
-22,1
-
-
-
-22,1
-1,4
-
-
-
-
-36,9
-38,3
-2,3
-1,4
-
-
-
-
-40,4
-41,8
-2,9
2023
2024
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Lønsystem (SLS).
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0023.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 22
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,7 mio. kr. fra 2023 til
2024. Hensatte forpligtelser udgør 2,9 mio. kr. i 2024. Under regulering af hensættelse til en-
gangsvederlag og resultatløn er saldoen forøget med 0,5 mio. kr., hvilket primært kan henfø-
res til flere ansatte medarbejdere og beløbsreguleringer. Hensættelse til reetablering af leje-
mål er forøget med 0,2 mio. kr.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 4,4 mio. kr. fra 2023 til 2024.
Langfristet gæld udgør 22,1 mio. kr. i 2024. Langfristet gæld består alene af FF4 kontoen, og
stigningen kan henføres til stigningen i anlægsaktiver.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 1,5 mio. kr. fra 2023 til 2024. Kort-
fristet gæld udgør 15,5 mio. kr. i 2024. Under kortfristet gæld er saldoen for leverandører af
varer steget med 0,6 mio. kr. Feriepengeforpligtelsen er steget med 0,8 mio. kr. Stigningen
kan henføres til den generelle stigning i lønninger, samt at medarbejderne generelt har flere
feriedag til gode 31.december 2024.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Spillemyndighedens egen-
kapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogførings-
kredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-33,6
-
-
-3,3
-
-
-36,9
-38,3
-38,3
2024
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-36,9
-
-
-3,5
-
-
-40,4
-41,8
-41,8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0024.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 23
Spillemyndighedens egenkapital udgør 41,8 mio. kr. ultimo 2024, hvoraf 40,4 mio. kr. er over-
ført overskud. Det overførte overskud er i 2024 forøget med 3,5 mio. kr., som kan henføres til
årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2024
22,4
25,0
89,4
Spillemyndighedens låneramme ultimo 2024 udgør 25,0 mio. kr. Trækket på lånerammen ul-
timo 2024 udgør 22,4 mio. kr. Lånerammen er blevet forhøjet i løbet af 2024, og er dermed
ultimo 2024 overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under Spillemyn-
digheden.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Akkumuleret opsparing ultimo 2024
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.41.01.
74,0
74,7
75,0
-0,3
34,3
34,1
Lønsumsloftet primo 2024 var 74 mio. kr. På tillægsbevillingen er der i alt tilført lønsum på 0,7
mio. kr., der vedrører administrative lønninger i 2024 vedrørende almennyttige lotterier.
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2024 er 75,0 mio. kr. Lønsumsloftet for 2024 er
74,7 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 34,1 mio. kr. ultimo
2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0025.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 24
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i 2024 på ho-
vedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Spillemyndigheden er
ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.41.01
Spillemyndigheden
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.51.71
Særligt bidrag til Heste-
væddeløbssporten
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
8,0
-8,0
8,3
-8,3
-0,3
0,3
-
99,6
-92,3
105,4
-101,6
-5,8
9,3
-40,4
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført overskud og
videreførsel ultimo
Anmærkning: Difference skyldes afrundinger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regnskabsmæssige forklaringer på af-
vigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
09.51.71 Særligt bidrag til Hestevæddeløbssporten
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2024 på 8,0 mio. kr. Der er realiseret udgifter på
8,3 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 0,3 mio. kr. Afvigelsen kan henføres til udbeta-
ling af midler til hestevæddeløbssporten, som altid vil svare til de tilsvarende indtægter.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2024 på 8,0 mio. kr. Der er realiseret indtægter
på 8,3 mio. kr., hvilket svarer til en merindtægt på 0,3 mio. kr. Afvigelsen kan henføres til ind-
tægter fra spiludbydere, som udbyder spil på hestevæddeløbssporten.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0026.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 25
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0027.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 26
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, herun-
der noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Spillemyndighedens anvendte økonomisystem
SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 4.1.1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2024
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
44,0
-
2,5
-
46,5
-34,4
-0,4
-34,8
11,7
-1,6
0,6
-1,0
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
44,0
-
2,5
-
46,5
-34,4
-0,4
-34,8
11,7
-1,6
0,6
-1,0
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2024
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2024
Udviklingsprojekter under udførelse
8,2
4,4
-1,1
-2,5
9,0
Anmærkning: Differencer skyldes afrundinger.
Anmærkning: Der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 13 og 14 sammenholdt med tabel 6. Dette skyldes at der er foretaget
tilbageførsel af af- og nedskrivninger for afgangsført anlæg i året.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
I 2024 er der investeret 4,4 mio. kr. i IT-systemer, heraf 2,7 mio. kr. vedrørende spilsystemet,
1,2 mio. kr. vedrørende portal til leverandørtilladelser og 0,5 mio. kr. vedrørende almennyttige
lotterier. Investeringerne i spilsystemet består af tiltag til fortsat forbedring af tilsynet med
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0028.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 27
spilmarkedet. Der er ultimo 2024 immaterielle anlægsaktiver for 20,7 mio. kr. Der er foretaget
en nedskrivning på 1,1 mio. kr. under udviklingsprojekter under udførelse. Nedskrivningen
vedrører to delprodukter af Spilsystemet, der ikke kom i brug.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 4.1.2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
bygninger
Grunde, arealer og
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
Inventar og IT-udstyr
I alt
2,0
-
1,6
-
3,6
-1,9
-
-1,9
1,7
-0,2
-
-0,2
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2024
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,6
-
-
-
0,6
-0,4
-
-0,4
0,2
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,3
-
1,6
-
3,0
-1,4
-
-1,4
1,5
-0,1
-
-0,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2024
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2024
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
Anmærkning: Der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 13 og 14 sammenholdt med tabel 6. Dette skyldes, at der er foretaget
tilbageførsel af af- og nedskrivninger for afgangsført anlæg i året.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
I 2024 har der været en tilgang af materielle anlæg på 1,6 mio. kr., primært bestående af SSD-
lagring. Det øvrige fald i anlægsbeholdningen skyldes afskrivninger.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0029.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 28
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til resultatløn
I alt
Kilde: SAP Intern.
0,8
2,1
2,9
Opgørelsen over de hensatte forpligtelser følger metoden som beskrevet under
afsnit 3.1 An-
vendt regnskabspraksis.
Spillemyndigheden har ultimo 2024 bogført hensatte forpligtelser for
samlet 2,9 mio. kr. De hensatte forpligtelser, registreret som lønomkostninger, udgøres af 2,1
mio. kr. vedrørende resultatløn og engangsvederlag. For hensatte forpligtelser, registreret un-
der den øvrige drift, er indregnet 0,8 mio. kr. til reetableringsforpligtelsen af Spillemyndighe-
dens lejemål.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret under anden
kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld
(mio. kr.)
Over-/merarbejde
Øvrige anden kortfristet gæld
I alt
Anmærkning: Differencer skyldes afrundinger
Kilde: SAP Intern.
0,4
1,3
1,6
Opgørelsen over de hensatte forpligtelser følger metoden som beskrevet under
afsnit 3.1 An-
vendt regnskabspraksis.
Spillemyndigheden har ultimo 2024 bogført hensatte forpligtigelser
under kortfristet gæld for samlet 15,5 mio. kr., hvilket er en stigning på 1,5 mio kr. i forhold til
2023. Anden kortfristgæld på 1,6 mio. kr. omhandler primært lønrelaterede gældsposter, så-
som skyldigt overarbejde.
Det bemærkes, at der ikke er hensat til seniorbonus i forbindelse med årsafslutningen for
2024 som følge af, at reglerne for beregning og udbetaling af seniorbonus til medarbejdere på
62 år eller derover er ændret i 2024. Fremadrettet bliver seniorbonus automatisk udbetalt
sammen med den almindelige løn.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Spillemyndigheden har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbejdere
efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december
2024 opgjort til 1,9 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,1 mio. kr.
til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0030.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 29
Reetablering
Spillemyndigheden har en kontraktretlig forpligtelse til at afholde udgifter til reetablering i for-
bindelse med fraflytning af lejemål. Der kan kun hensættes til reetableringsforpligtelsen for
lejemål med et kendt fraflytningstidspunkt, som beløbsmæssigt udgør 0,8 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2024.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en eventualfor-
pligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Spillemyndigheden har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af års-
rapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Spillemyndigheden har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af årsrap-
porten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, der er administra-
tivt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Danske Lotteri Spil
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Mindre gebyrområder
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
291.964
291.964
0,0
505.279
505.279
0,0
940.992
940.992
0,0
577.221
577.221
0,0
9.855.470
9.855.470
0,0
8.988.520
8.988.520
0,0
9.056.876
9.056.876
0,0
9.233.685
9.233.685
0,0
Årets resultat
2021
Årets resultat
2022
Årets resultat
2023
Årets resultat
2024
Anmærkning: mindre gebyrområder er Klasselotteriet, Varelotteriet og Landbrugslotteriet.
Kilde: SAP Intern.
Af
tabel 19
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, hvor gebyret er
fastsat ved lov.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0031.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 30
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
Gevinstgivende spil-
leautomater
Væddemål og onlineka-
sino
Landbaseret kasino
Offentligt hasardspil
Leverandørtilladelser
Landbaseret bingo
Årets resultat
2021
2.995.680
5.178.963
-751.282
-
-
-
Årets resultat
2022
-2.104.688
111.735
100.543
-
-
-
Årets resultat
2023
219.423
2.928.131
-60.480
7.000
-
-
Årets resultat
2024
891.138
368.581
167.880
9.000
1.435.890
191.387
Anmærkning.: Negative tal afspejler et underskud ift. Indtæger og udgiter på gebyrordningen.
Kilde: SAP Intern.
Der er tale om gebyrer opkrævet efter spilleloven og lovgivningen er overholdt.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20 udgår af års-
rapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget, hvorfor tabel
21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 IT-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Spillemyndighedens IT-omkostninger fordelt på lønom-
kostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de system-
rettede IT-omkostninger til fagsystemer, IT-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og
ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt IT til kontorhold mv.
Tabel 23. IT-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til IT (IT-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af IT, herunder fra Statens IT
IT-systemdrift
IT-vedligehold
IT-udviklingsomkostninger
Udgifter til IT-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
4,0
4,4
1,2
1,7
3,5
0,2
14,9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 31
4.8 Supplerende bilag
Spillemyndigheden har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998450_0033.png
Årsrapport 2024 Spillemyndigheden
Side 32
www.spillemyndigheden.dk