Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 180
Offentligt
2998449_0001.png
Årsrapport
Marts 2025
Årsrapport 2024
Skattestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Side 2
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Skattestyrelsen ................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 12
3.
3.1
3.1.1
3.1.2
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................14
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 15
Dispensationer (omkostningsbaseret område) .................................................. 16
Dispensationer (udgiftsbaseret område) ............................................................... 16
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 17
Balancen............................................................................................................................... 20
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 23
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 24
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 24
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 25
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................27
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 28
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 28
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 28
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 28
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld ........... 29
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 29
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 30
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 30
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 30
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 30
Forelagte investeringer .................................................................................................. 30
IT-omkostninger ................................................................................................................ 31
Supplerende bilag ............................................................................................................ 31
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0003.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0004.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Skattestyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2024. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skattestyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.01. Skattestyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.51.03. Justering af reguleringsprocent for grundskyld (Reservationsbe-
villing)
§ 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter (Anden bevilling)
§ 09.51.13. Godtgørelser mv. (Lovbunden)
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
(Reservationsbevilling)
§ 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller (Reser-
vationsbevilling)
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen (Anden bevilling).
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2024.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 18. marts 2025
København, d. 7. marts 2025
___________________________________
Merete Agergaard
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Thomas Hjortenberg
Direktør
Skattestyrelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0005.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Skattestyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Skattestyrelsen
Skattestyrelsens opgave er at sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte
skatter og afgifter til tiden. Den opgave løses ved at gøre det nemt og trygt at be-
tale, ved målrettet at bekæmpe svindel og ved at have effektive kontrolmekanis-
mer integreret i alle dele af opgaveløsningen.
Skattestyrelsen har en vigtig samfundsopgave og er ydmyg over for det store
ansvar, der følger med myndighedsrollen. Borgere og virksomheder skal opleve
en ordentlig, pålidelig og fremtidssikret skatteadministration. Arbejdet bygger på
effektive processer og sikre systemer. Skattestyrelsen arbejder målrettet på løs-
ninger, hvor relevante data indberettes automatisk, så det er enkelt for borgere
og virksomheder at få overblik over og håndtere deres skatteforhold.
Skattestyrelsens afgørelser skal være korrekte og fagligt velfunderede. Derfor er
faglighed og et højt kompetenceniveau hos medarbejdere og ledere kernen i
Skattestyrelsens arbejde.
Skattestyrelsen tager ansvar og samarbejder
om den samlede opgave og i de
daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet
sikrer Skattestyrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
2.2 Ledelsesberetning
Skattestyrelsens kerneopgave er at sikre, at borgere og virksomheder betaler
korrekte skatter og afgifter til tiden. Skattekontrol i alle dele af Skattestyrelsens
forretningsmodel spiller en central rolle for at sikre opdagelsesrisiko og høj re-
gelefterlevelse.
I 2024 har Skattestyrelsen gennemført knap 72.000 kontroller, hvilket har ført til
udsendte opkrævninger på 14,9 mia. kr. Skattestyrelsen har i 2024 haft særligt
fokus på kontrolresultater blandt andet inden for kædesvig, momskarruseller,
rådgivervirksomheder, digitale platforme og social dumping.
Også vejledningsopgaven er central i Skattestyrelsen, da styrelsen hjælper bor-
gere og virksomheder med at angive og betale korrekt. I 2024 var der ved for-
skudsopgørelsen 2025 særligt fokus på ændringer i borgernes livssituation, fx
jobskifte, barsel eller pension, ligesom det for andet år i træk har været muligt for
boligejere at se betydningen af deres samlede boligskatter på forskudsopgørel-
sen.
Derudover har der været en række skattepolitiske sager, som har fyldt i årets løb.
Regeringen og den grønne trepart indgik i juni 2024 en aftale om et Grønt Dan-
mark, der i november 2024 blev fulgt op af en politisk aftale. Der skal indføres af-
gifter på henholdsvis husdyr, kulstofrige landbrugsjord og jordbrugskalk, og
Skattestyrelsen har i 2024 aktivt deltaget i forberedelsen af implementering af
de politiske aftaler.
Kryptoaktiver kan for mange være kompliceret, særligt i forhold til beskatningen.
Derfor har Skattestyrelsen i år haft særlig fokus på vejledning herom, og der er
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0007.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 6
indgået en international aftale, der sikrer, at Skattestyrelsen fremover får mulig-
hed for at udveksle oplysninger om handel med kryptoaktiver med skattemyn-
digheder i flere end 60 lande.
Det er en central strategisk målsætning for Skattestyrelsen at være én af Dan-
marks allerbedste arbejdspladser. I 2024 har arbejdet blandt andet ført til etab-
lering af nye karriereveje, herunder anerkendelse af de højeste kompetenceni-
veauer i form af udpegninger som ekspert og seniorekspert. Skattestyrelsen
kunne også med tilfredshed notere, at Academic Work placerer Skattestyrelsen
blandt de 25 mest attraktive arbejdspladser for unge i Danmark. Årets medar-
bejdertrivselsundersøgelse viste flotte resultater og understøttes af løbende triv-
selsmålinger og opfølgning herpå i løbet af året.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skattestyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2023
2024
2025
-3.347,1
3.334,6
-12,6
-18,2
-18,5
-3.495,3
3.580,4
85,1
80,3
80,0
-3.653,4
3.607,3
-46,1
-46,1
-46,1
-
82,0
-239,3
-
-384,3
-
89,4
-159,3
-
-330,0
-
-
-
-
-
-
98,9
-
97,4
-
97,8
4.888,9
0,6
4.969,5
0,6
4.892,3
0,7
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2024 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 22,6 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet
gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter
til årsrapporter 2024
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Det er ved årsafslutningen for 2024 konstateret, at der er periodiseret 1,2 mio. kr. for meget i 2024. Fejlen
modregnes i regnskabet for 2025.
Med henblik på at kunne sammenligne antal årsværk i 2023, 2024 og 2025, er årsværk i 2025 teknisk
beregnet på baggrund af årsværk i 2024 og den forholdsvise, forventede udvikling i lønsumsforbrug fra
2024 til 2025.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS), Statens Lønlsystem (SLS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2024 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at
Skattestyrelsen i 2024 har haft et samlet underskud på 80,0 mio. kr. i forhold
til årets samlede bevilling. Fordelingen af årets resultat kan henføres til et
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 7
merforbrug på 172,2 mio. kr. på løn og et mindreforbrug på 40,6 mio. kr. på
øvrig drift, samt en merindtægt på 51,6 mio. kr.
Skatteministeriet har fået dispensation til forbrug af opsparing i 2024 med
henblik på at kunne budgettere op til det fulde bevillingsniveau for Flerårsaf-
talen om skattevæsenets økonomi 2023-2027. Skattestyrelsen har på den
baggrund disponeret med forbrug af opsparing.
Skattestyrelsens ordinære driftsindtægter udgør 3.495,3 mio. kr. i 2024 mod
3.347,1 mio. kr. i 2023. Stigningen kan primært henføres til en øget driftsbevil-
ling som følge af PL-regulering. Tilsvarende udgør de ordinære driftsomkost-
ninger 3.580,4 mio. kr. i 2024 mod 3.334,6 mio. kr. i 2023. Stigningen i om-
kostninger kan primært henføres til personaleomkostninger.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider) er opgjort til 89,4 mio. kr. ultimo 2024.
Stigningen på 7,4 mio. kr. fra 2023 til 2024 kan blandt andet henføres til
øgede tilgodehavender hos statslige debitorer på 15,4 mio. kr. Samtidig ses
der en reduktion på 4,9 mio. kr. blandt diverse tilgodehavende som blandt an-
det vedrører periodiseringer og hensættelser. Endeligt har der været et fald
på 3,6 mio. kr. i tilgodehavende vedrørende lønrelaterede refusioner.
Egenkapitalen er opgjort til 159,3 mio. kr. i 2024, hvilket er et fald på 80,0 mio.
kr. fra 2023. Faldet afspejler indregning af årets resultat i form af et samlet
underskud for året på 80,0 mio. kr.
Kortfristet gæld udgør 330,0 mio. kr. i 2024. Det er en reduktion på 54,3 mio. kr.
fra 2023. Heraf skyldes 61,7 mio. kr. et fald i lønrelaterede gældsposter. Derud-
over er leverandør- og tjenesteydelser faldet med 16,7 mio. kr., mens skyldige
feriepenge er steget med 24,2 mio. kr.
En nærmere redegørelse vedrørende afvigelser i balancen fremgår af
afsnit 3.3.
Antal årsværk er steget fra 4.888,9 i 2023 til 4.965,5 i 2024, hvilket primært skyl-
des, at der er ansat medarbejdere i forbindelse med kontroletape 4. Prisen pr.
årsværk er uændret og udgør 0,6 mio. kr.
Skattestyrelsen drift og administrerede ordninger
Skattestyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti:
§ 09.31.01.
Skattestyrelsen
(Driftsbevilling)
§ 09.51.03.
Justering af reguleringsprocent
for grundskyld (Reservationsbe-
villing)
§ 09.51.12.
Gebyrer og formålsbestemte afgifter
(Anden bevilling)
§ 09.51.13.
Godtgørelser mv.
(Lovbunden bevilling)
§ 09.51.14.
Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
(Reservationsbevilling)
§ 09.51.15.
Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
(Reserva-
tionsbevilling)
§ 09.51.17.
Civilretlige tiltag i udbyttesagen
(Anden bevilling).
Af
tabel 2
fremgår Skattestyrelsens samlede indtægter og udgifter i årets regn-
skab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0009.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 8
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
3.451,6
-46,6
1.016,4
-65,3
Regnskab
3.583,2
-98,2
1022,9
-82,5
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
-124,9
-0,6
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Bevillinger i årsrapporten afspejler vedtaget Finanslov 2024 og forslag til Tillægsbevillingslov 2024, som på
udgivelsestidspunktet ikke er endeligt vedtaget af Folketinget.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Skattestyrelsens overførte overskud udgjorde 204,9 mio. kr. primo 2024. Der er
et underskud i 2024 på 80,0 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo
2024 er reduceret til 124,9 mio. kr. Oplysninger om de enkelte hovedkonti frem-
går af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skattestyrelsen har fire finanslovsformål, inklusiv generelle fællesomkostninger,
som er angivet i finansloven for 2024. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og
opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Skattestyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2024.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt afregning af skatter og
afgifter på person-, erhvervs- og
selskabsområdet.
2. Forebygge og imødegå øko-
nomisk kriminalitet og internatio-
nal skatteunddragelse.
3. Juridisk lovfortolkning samt
korrekt regnskabsaflæggelse for
statens indtægter mv.
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-567,8
-2.279,7
Øvrige
indtægter
-38,7
-58,9
Omkost-
ninger
626,1
2.387,6
Andel af
årets un-
derskud
19,6
49,0
-222,6
-0,4
227,1
4,1
-335,1
-3.405,0
-0,1
-98,2
342,5
3.583,2
7,3
80,0
Anmærkning: Lønforbruget er fordelt på finanslovsformål ud fra den konstaterede tidsanvendelse.
Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav er der for 2024 fo-
retaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger under
opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret
omkostninger til husleje, ledelsessekretariater og en række økonomifunktioner.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 9
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Der er i 2024 et samlet merforbrug på 80,0 mio. kr. Resultatet kan overordnet
henføres til et merforbrug, som skyldes, at Skatteministeriet har fået dispensa-
tion til forbrug af opsparing i 2024 med henblik på at kunne budgettere op til det
fulde bevillingsniveau for Flerårsaftalen om skattevæsenets økonomi 2023-
2027. Herudover har der været et merforbrug på driften af Skattestyrelsen på
23,3 mio. kr. samt et mindreforbrug i koncernreserven på 1,0 mio. kr. Afvigelsen
som følge af disposition til at forbruge af opsparing samt mindreforbruget i kon-
cernreserven fordeles forholdsmæssigt på Skattestyrelsens tre faglige finans-
lovsformål.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet merforbrug på 19,6 mio. kr. under finanslovsformål 0. Merfor-
bruget skyldes primært et merforbrug på 22,0 mio. kr. på regulering af hensæt-
telsen til feriepengeforpligtelsen.
1. Korrekt afregning af skatter, moms og afgifter på person-, erhvervs- og sel-
skabsområdet
Der er et samlet merforbrug på 49,0 mio. kr. under finanslovsformål 1. Merfor-
bruget skyldes primært finanslovsformålets forholdsmæssige andel af merfor-
bruget som følge af disposition til forbrug af opsparing. Hertil kommer et merfor-
brug som følge af mindre afgang end forudsat.
2. Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og international skatteund-
dragelse
Der er et samlet merforbrug på 4,1 mio. kr. under finanslovsformål 2. Merforbru-
get skyldes primært finanslovsformålets forholdsmæssige andel af merforbruget
som følge af disposition til forbrug af opsparing. Hertil kommer et mindreforbrug
på Panama Papers og Arrestfogedordningen.
3. Juridisk lovfortolkning samt korrekt regnskabsaflæggelse for statens ind-
tægter mv.
Der er et samlet merforbrug på 7,3 mio. kr. under finanslovsformål 3. Merforbru-
get skyldes primært finanslovsformålets andel af merforbruget på de koncern-
fælles poster. Hertil kommer et merforbrug som følge af lavere personaleafgang
end forudsat.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle mål i Skattestyrelsens mål-
og resultatplan for 2024, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I an-
den del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af år-
sagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0011.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 10
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Skattestyrelsen for 2024.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Der er tillid til Skatteministeriets koncern
1.1 Omdømme
(Koncernfælles)
1.2 Kundetilfredshed
(Koncernfælles)
Resultatet af omdømmemåling, der foreta-
ges i 2024, skal som minimum være 3,2 po-
int. Der måles på en skala fra 1-5.
Resultatet af den løbende måling af tilfreds-
heden med Skattestyrelsens vejledningsind-
sats skal i gennemsnit minimum være 4,2
for telefon-vejledning, 3,8 for mailbesvarel-
ser og 3,5 for sagsbehandlingsområdet.
Der måles på en skala fra 1-5.
Minimum 74,5 pct. af alle sager vedrørende
borgere og virksomheder skal være afslut-
tet inden for den fastsatte frist.
Resultatet af omdømmemålingen i
2024 er 3,2 point.
Resultatet af den løbende måling af
tilfredsheden er:
4,4 point for telefonbetjening
4,2 point for mailbesvarelser
Sagsbehandling kan ikke opgøres
80 pct. af alle sager vedr. borgere
og virksomheder er afsluttet inden
for fristen.
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
1.3 Fristoverholdelse
Pejlemærke 2: Borgere og virksomheder betaler de korrekte skatter og afgifter til tiden
2.1 Oplevet regelefter-
levelse og opdagel-
sesrisiko
2.2 Flere udbytterefu-
sionsanmodninger af-
sluttes
Oplevet regelefterlevelse og opdagelsesri-
siko blandt borgere og virksomheder skal
være minimum 3,8 point ud af 5 point.
Minimum 38.700 refusionsanmodninger på
udbytteområdet er afsluttet.
Den oplevede regelefterlevelse og
opdagelsesrisiko er 3,9 point for
borgere og 3,9 point for virksomhe-
der.
Antallet af afsluttede refusionsan-
modninger er 39.785 i 2024.
Opfyldt
Opfyldt
Pejlemærke 3: Opgaveløsning og udviklingstiltag i Skatteministeriets koncern skal være præget af realistisk planlægning og
effektiv gennemførelse
3.1 Flere straffesager
afsluttes
Minimum 10.600 straffesager er afsluttet.
Antallet af afsluttede straffesager er
10.568 i 2024, og målet er dermed
marginalt fra opfyldelse.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 4: Skatteministeriets koncern skal kendetegnes af høj faglighed, som understøttes af langsigtede planer for
rekruttering og kompetenceudvikling
4.1 Anerkendelse af
høj faglighed
Skattestyrelsen udvikler koncept for en sty-
relsesspecifik implementering af den kon-
cernfælles ramme for anerkendelse af spe-
cialister inden udgangen af 2024.
Der er udviklet et konceptet for aner-
kendelse af specialister i Skattesty-
relsen, og ved udgangen af 2024 er i
alt 40 chefkonsulenter udpeget til
hhv. eksperter og senioreksperter.
Opfyldt
Pejlemærke 5: Skattestyrelsen skal sikre, at skattearternes hovedprocesser fungerer effektivt og med en klar ansvarsforde-
ling, herunder til de øvrige styrelser i forvaltningen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af
nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling.
5.1. Høj betalingsretti-
dighed
Borgere og virksomheder betaler minimum
92,7 pct. af alle skatter og afgifter til tiden.
Resultatet for 2024 er, at 92,5 pct. af
alle skatter og afgifter er betalt til ti-
den.
Ikke opfyldt
Fortsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0012.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 6: Skattestyrelsen skal afklare forretningsmæssige behov og udfordringer i forbindelse med udvikling og ud-
skiftning af forvaltningens it-systemer og processer, så der kan skabes bæredygtige og fremtidsparate løsninger.
6.1 Modning af moder-
niseringsplaner
Der er igangsat mindst fem foranalyser, der
udspringer af de udarbejdede modernise-
ringsplaner.
Delmål 1: Nominel værdi svarende til 3,3
mia. kr. af ikke-inddrivelsesparate gældspo-
ster fra Skattekontoen (DMO) er gjort enten
inddrivelsesparate eller afskrevet, jf. samlet
plan for opkrævning og inddrivelse.
Delmål 2: Der er udarbejdet stamdataafta-
ler for 17 kravsområder for gældsposter fra
Skattekontoen (DMO) ved udgangen af
2024, jf. samlet plan for opkrævning og ind-
drivelse.
Kilde: Skattestyrelsens mål- og resultatplan for 2024.
Resultatet for 2024 er, at der er
igangsat to foranalyser, som ud-
springer af moderniseringsplanerne
i 2024.
Delmål1: 6,6 mia. kr. af ikke-inddri-
velsesparate gældsposter fra Skat-
tekontoen (DMO) er gjort enten ind-
drivelsesparate eller afskrevet.
Ikke opfyldt
6.2 Forbedret samspil
mellem opkrævning og
inddrivelse
Opfyldt
Delmål 2: Der er udarbejdet stamda-
taaftaler for 17 kravsområder i
2024.
I 2024 er der ti mål i mål- og resultatplanen, hvoraf syv mål er opfyldt ved årets
udgang.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke-opnåede
mål og resultater.
Af væsentlige opnåede mål og resultater kan nævnes:
Mål 1.2. Kundetilfredshed
Mål 2.2 Flere refusionsanmodninger afsluttes
Mål 6.2. Forbedret samspil mellem opkrævning og inddrivelse
Mål 1.2 Kundetilfredshed
Resultatet af den løbende måling af kundernes tilfredshed med telefonbetjening
var 4,4 point, og dermed 0,2 point over resultatkravet for 2024. Resultatet af til-
fredsheden på mailbesvarelser var 4,2 point, og dermed 0,4 point over resultat-
kravet i 2024. Det positive resultat bidrager til Skattestyrelsens pejlemærke om
at sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent
administration.
Mål 2.2. Flere udbytterefusionsanmodninger afsluttes
Skattestyrelsen har i 2024 afsluttet 39.785 refusionsanmodninger på udbytte-
skatteområdet, og dermed er resultatet over målet for året, som var på 38.700
afsluttede sager. Med opfyldelsen af målet nedbringes sagsbunken på udbytte-
området.
Mål 6.2. Forbedret samspil mellem opkrævning og inddrivelse
Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen har i 2024 opnået målet om et forbedret
samspil mellem opkrævningssystemet Skattekontoen (DMO) og inddrivelse. For
det første, er 6,6 mia. kr. af de ikke-inddrivelsesparate gældsposter fra Skatte-
kontoen (DMO) gjort inddrivelsesparate eller afskrevet, og dermed er resultatet
3,3 mia.kr. højere end målet for 2024. For det andet, er der udarbejdet stamda-
taaftaler for 17 kravsområder for gældsposter fra Skattekontoen (DMO) ved ud-
gangen af 2024, hvilket svarer til målet for året.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0013.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 12
Følgende tre mål er ikke opnået i 2024:
Mål 1.3. Flere straffesager afsluttes
Mål 5.1. Høj betalingsrettidighed
Mål 6.1 Modning af moderniseringsplaner
Mål 1.3. Flere straffesager afsluttes
Antallet af afsluttede straffesager er 10.568 i 2024, mens målet var 10.600 af-
sluttede straffesager. Målet var dermed marginalt fra at være opfyldt. Den mang-
lende målopfyldelse skyldes primært udlån af medarbejdere og ubesatte stillin-
ger, der trods en forstærket indsats i slutningen af året ikke kunne indhentes.
Mål 5.1. Høj betalingsrettidighed
Resultatet for 2024 er, at 92,5 pct. af alle skatter og afgifter er betalt til tiden,
mens målet var 92,7 pct. Den manglende målopfyldelse skyldes primært beta-
lingsrettidigheden for moms, der ved årets udgang ligger 1,4 procentpoint under
forventet niveau for 2024. Den lavere betalingsrettidighed vedrører især små-
og mellemstore virksomheder, der i 2024 og generelt har en lavere betalingsret-
tidighed end store virksomheder. Resultatkravet på 92,7 pct. videreføres i 2025.
Mål 6.1. Modning af moderniseringsplaner
Resultatet er, at der er igangsat to foranalyser, som udspringer af modernise-
ringsplanerne. Målet var, at der skulle igangsættes mindst fem foranalyser, som
udsprang af moderniseringsplanerne. Den manglende målopfyldelse skyldes, at
igangsættelsen af fem foranalyser i fagområdet Person er sat i bero, da initiati-
verne afventer udarbejdelsen af en fælles moderniseringsstrategi samt en un-
dersøgelse af, hvorvidt en standard it-løsning til skattemyndigheder kan under-
støtte Skattestyrelsens forretningsmæssige behov på et mindre, afgrænset om-
råde. Moderniseringsstrategien er central i arbejdet med at styrke Skatteforvalt-
ningens moderniseringsindsats, og er et fælles mål i mål- og resultatplanerne for
2025 for Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skattestyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2025.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2024
-3.503,2
3.583,2
80,0
Grundbudget
2025
-3.653,4
3.607,3
-46,1
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Nettobevillingen for 2025 udgør 3.573,6 mio. kr. og øvrige indtægter er budget-
teret til 79,8 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Skattestyrel-
sens samlede virksomhed udgør således 3.653,4 mio. kr. Skattestyrelsens indlæ-
ste udgifter i grundbudgettet i Statens Budgetsystem (SBS) for 2025 er på i alt
3.607,3 mio. kr., som er fordelt med 3.159,1 mio. kr. på lønsum og 448,2 mio. kr.
på øvrig drift.
Hermed bliver det forventede resultat et overskud på 46,1 mio. kr. Det forven-
tede resultat skyldes, at Skattestyrelsens grundbudget for 2025 er udarbejdet
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 13
med udgangspunkt i en forbrugsmulighed, der er lavere end bevillingen på fi-
nansloven for 2025, som følge af tværgående prioritering på ministerområdet.
I løbet af 2025 vil der blive igangsat flere it-moderniseringsplaner, så Skattesty-
relsen i tråd med koncernstrategien vil have udarbejdet planer for alle relevante
områder frem mod udgangen af 2026. I årets første kvartal skal der behandles
moderniseringsplaner på områderne moms, finansielt aktiv, tværgående per-
sonbeskatning og virksomhedsdrift.
Programmet for Opkrævning og Inddrivelse (POI) skal sikre realiseringen af en
række sammenhængende aktiviteter på tværs af opkrævnings- og gældsområ-
det frem mod 2030. POI-styregruppen har i 2024 haft nedsat en taskforce, som
har haft til opgave at gennemføre en analyse af gældsområdets systemland-
skab. Taskforcens analysearbejde har medført en række nye indsigter og mulig-
heder, som vil være i fokus i 2025.
Der vil i årets første måneder være et stort fokus på en sikker implementering af
ejendomsskatteloven og øvrige lovkrav i Årsopgørelsen 2024. Opkrævning af
grundskyld og dækningsafgift for erhvervsejendomme er overordnet implemen-
teret med de to første rater i 2024 med en betalingsprocent på 99 pct. Der vil i
2025 være fokus på at sikre, at styrelsen kan opgøre, administrere og opkræve
de nye pensionistlån og indefrysningslån.
Skattestyrelsen vil også skulle løse betydelige opgaver på det internationale om-
råde i det kommende år. Heriblandt værtskab for næste års TADEUS-plenarmøde
som led i det danske EU-formandskab i anden halvdel af 2025, formandskab for
Nordic Agenda samt ambitionen om at bidrage til kapacitetsudvikling på skatte-
området i Afrika.
Endvidere vil Skattestyrelsen i 2025 fortsat arbejde videre med at være en at-
traktiv arbejdsplads og vil blandt andet have fokus på kompetenceudvikling og
intern mobilitet i styrelsen.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0015.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 14
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 15
I dette afsnit redegøres for Skattestyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2024
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2024.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skattestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2024 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2024.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i de koncernfælles retningslinjer
for regnskabsinstrukser og Skattestyrelsen regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2024.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn på det om-
kostningsbaserede område. Skønnene er baseret på følgende forudsætninger.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2024,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Rådighedsløn:
Der er i henhold til tjenestemandsloven hensat løn til tjeneste-
mænd, der afskediges på grund af stillingsnedlæggelse, og hvor det ikke er
muligt at anvise til en anden stilling. Rådighedslønnen er beregnet på grund-
lag af fremtidige forventede udbetalinger. Opgørelsen følger samme metode
som tidligere år. På grund af hensættelsens omfang er beløbet ikke oplyst, da
oplysningen kan være personhenførbar.
Lønforhandling:
Opgørelsen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet
som 2 pct. af lønsummen for alle medarbejdere i styrelsen, eksklusive nye
medarbejdere ansat i indeværende år. Opgørelsen af særlige honorering af
ledere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle ledere i styrelsen. Bereg-
ningerne af lønsum tager udgangspunkt i udbetalte varige løndele til medar-
bejdere i december 2024. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 16
3.1.1
Dispensationer fra Finansministeriets regler
(omkostningsbaseret område)
Skattestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
3.1.2
Dispensationer fra Finansministeriets regler
(udgiftsbaseret område)
Skattestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0018.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 17
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2023
2024
2025
-3.309,1
-37,3
-2,4
-34,9
-0,7
-
-3.347,1
-3.405,0
-89,7
-2,4
-87,3
-0,6
-
-3.495,3
-3.573,6
-79,8
-
-79,8
-
-
-3.653,4
-
-
-
167,9
167,9
159,6
159,6
189,2
189,2
2.572,7
401,0
-89,8
5,5
2.889,3
-
15,5
261,8
3.334,6
-12,6
2.797,9
437,7
-92,5
8,0
3.151,2
-
13,7
255,9
3.580,4
85,1
3.159,1
-
-
-
3.159,1
-
-
259,0
3.607,3
-46,1
-6,2
0,5
-18,2
-7,5
2,7
80,3
-0,0
0,0
-46,1
-0,3
0,0
-18,5
-0,5
0,1
80,0
-0,0
0,0
-46,1
-
-
-18,5
-
-
80,0
-
-
-46,1
Anmærkning: Det er ved årsafslutningen for 2024 konstateret, at der er periodiiseret 1,2 mio. kr. for meget i
2024. Fejlen modregnes i regnskabet for 2025. Kilde: Statens Koncernsystem og Statens Budgetsystem.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 18
Resultatet af Skattestyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et un-
derskud på 80,0 mio. kr. Underskuddet fordeler sig med et merforbrug på 172,2
mio. kr. på løn og et mindreforbrug på 40,6 mio. kr. på øvrig drift samt merind-
tægter på 51,6 mio. kr. Skatteministeriet har fået dispensation til forbrug af op-
sparing i 2024 med henblik på at kunne budgettere op til det fulde bevillingsni-
veau for Flerårsaftalen om skattevæsenets økonomi 2023-2027. Skattestyrel-
sen har på den baggrund disponeret med forbrug af opsparing. Den resterende
del af afvigelsen skyldes primært et merforbrug på 22,0 mio. kr. på regulering af
hensættelsen til feriepenge.
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsindtægter udgør 3.495,3 mio. kr. i 2024 og er steget med 148,2
mio. kr. fra 2023 til 2024. Udviklingen kan henføres til en stigning i bevillingen og
salg af varer og tjenesteydelser.
Den samlede bevilling er steget med 95,9 mio. kr. fra 2023 til 2024 og udgjorde
3.405,0 mio. kr. i 2024. Stigningen skyldes primært PL-regulering.
Salg af varer og tjenesteydelser er steget med 52,4 mio. kr. fra 2023 til 2024.
Stigningen kan primært henføres til internt statsligt salg af varer og tjenesteydel-
ser vedrørende udlån af medarbejdere fra Skattestyrelsen til Vurderingsstyrelsen
til at bistå med boligejernes vurderinger for 2020 og 2022. Derudover kan en del
af stigningen tilskrives intern fakturering mellem Skattestyrelsen og Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen for anvendt tid i Skattestyrelsen på it-projekter.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 3.580,4 mio. kr. i 2024. Udviklingen i ordi-
nære driftsomkostninger er steget med 245,9 mio. kr. fra 2023 til 2024. Stignin-
gen kan primært henføres til en stigning i personaleomkostninger.
Personaleomkostninger er steget med 261,8 mio. kr. fra 2023 til 2024. Stignin-
gen kan primært henføres til øget rekruttering til kontroletaperne samt overens-
komstmæssige stigninger.
Husleje er faldet med 8,3 mio. kr. fra 2023 til 2024. Faldet kan primært henføres
til, at der i løbet af 2024 er opsagt lejemål i Taastrup, Aarhus og Frederikshavn.
Andre ordinære omkostninger
Andre ordinære omkostninger udgør 255,9 mio. kr. i 2024. Det er et fald på 5,9
mio. kr. fra 2023 til 2024. Faldet kan blandt andet henføres til, at repræsentati-
onsudgifterne er faldet med 5,7 mio. kr. fra 2023 til 2024. Derudover er udgif-
terne til reparation og vedligeholdelse faldet med 6,0 mio. kr., som kan tilskrives
opsigelsen af flere lejemål i løbet af 2024. Modsat er udgifterne til rejse og be-
fordring steget med 5,8 mio. kr., som følge af øget rejseaktivitet.
Andre driftsposter
Andre driftsposter udgør 4,8 mio. kr. i 2024. Dette svarer til et fald på 0,9 mio. kr.
sammenlignet med 2023. Faldet kan primært tilskrives et øget antal afskrivnin-
ger på debitorer.
Finansielle poster
Finansielle poster udgør 0,4 mio. kr. i 2024, hvilket er en stigning på 0,1 mio. kr.
sammenlignet med 2023. Stigningen kan tilskrives højere rente- og gebyrind-
tægter i forhold til 2023.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0020.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 19
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Skattestyrelsen for 2024.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
80,0
Anmærkning:
Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets underskud på 80,0 mio. kr. dækkes af det overførte overskud fra tidligere
år under egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skattestyrelsen har i 2024 tilbageført følgende hensættelser, som er registreret i
tidligere år:
Lønforhandling:
Udbetalingen til engangsvederlag og rådighedsløn for med-
arbejdere og ledere i 2024 var i alt 72,0 mio. kr. Det afspejler et mindrefor-
brug på 1,5 mio. kr. i forhold til den faktiske hensættelse på 73,5 mio. kr., der
blev hensat i forbindelse med årsafslutningen for 2023.
Periodiseringsposter:
Der er i 2024 sket modregning i fakturarelaterede periodi-
seringsposter for 3,6 mio. kr., svarende til periodiseringer foretaget pr. 31. de-
cember 2023. Der er ikke periodiseringer fra tidligere regnskabsår, som udestår.
Hensættelser:
Der er i 2024 sket modregning i samtlige fakturarelaterede hen-
sættelser for 13,8 mio. kr. svarende til den fulde hensættelse pr. 31. december
2023.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0021.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 20
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Skattestyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2024.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2023
2024
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
465,1
115,6
-
580,7
662,7
697,1
375,8
68,6
-
444,3
533,7
568,1
-
55,3
26,7
-
-
61,3
28,1
-
34,4
-
34,4
34,4
34,4
-
34,4
34,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 22,6 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2024
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Det er ved årsafslutningen for 2024 konstateret, at der er periodiseret 1,2 mio. kr. for meget i 2024. Fejlen
modregnes i regnskabet for 2025.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Lønsystem (SLS).
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 21
Den samlede balance udgør 586,1 mio. kr. pr. 31. december 2024 mod 697,1
mio. kr. pr. 31. december 2023.
Anlægsaktiver
Skattestyrelsen har ikke materielle og immaterielle anlægsaktiver. Udviklingen i
Skattestyrelsens finansielle aktiver er uændrede. 34,4 mio. kr. omhandler stats-
forskrivninger, som blev tildelt Skattestyrelsen i 2019 i forbindelse med etable-
ringen af styrelsen.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 533,7 mio. kr. ultimo 2024. Udviklingen i omsætnings-
aktiver er faldet med 129,0 mio. kr. fra 2023 til 2024, som kan henføres til udvik-
lingen i likvide beholdninger.
Likviditetsbeholdningen udgør 444,3 mio. kr. ultimo 2024. Det er samlet set et
fald på 136,3 mio. kr. fra 2023 til 2024.
FF5 uforrentet konto er opgjort til 375,8 mio. kr. ultimo 2024. Faldet på 89,3 mio.
kr. fra 2023 til 2024 afspejler udviklingen i uforrentede gældsforpligtigelser og
omsætningsaktiver fra 2023 til 2024. Kontoen bliver reguleret en gang årligt, så-
ledes at saldoen på FF5 kontoen svarer til de samlede forpligtelser. Regulering
af kontoen sker gennem en årlig likviditetsflytning mellem FF7 og FF5 i løbet af
første kvartal i det efterfølgende år.
FF7 finansieringskonto er opgjort til 68,6 mio. kr. ultimo 2024. Udviklingen på
FF7 kontoen afspejler primært periodeforskydning af likviditet på ind og udgå-
ende transaktioner, som omhandler udført arbejde i 2024, men hvor betalingen
først falder i 2025.
Tilgodehavender udgør 61,3 mio. kr. ultimo 2024, hvilket er en stigning på 6,0
mio. kr. sammenlignet med 2023. Udviklingen skyldes primært en stigning i skyl-
dige debitorer på 17,1 mio. kr. Derudover er tilgodehavender vedrørende refusi-
oner for barsel, sygdom og fleksjob mv. faldet med 3,6 mio. kr. Modsat er der et
fald på 7,6 mio. kr., blandt andet som følge af lavere klagegebyrer og en ned-
gang i refusionsberettiget købsmoms.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0023.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 22
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2023
2024
-34,4
-
-
-
-
-204,9
-239,3
-73,5
-34,4
-
-
-
-
-124,9
-159,3
-78,8
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-57,7
-119,9
-206,6
-0,0
-
-
-384,3
-384,3
-697,1
-41,0
-58,2
-230,8
-
-
-
-330,0
-330,0
-568,1
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Lønsystem (SLS).
Egenkapital
Egenkapitalen er opgjort til 159,3 mio. kr. i 2024, hvilket er et fald på 80,0 mio.
kr. fra 2023. I egenkapitalen for 2024 indgår et samlet underskud for året på
80,0 mio. kr. svarende til årets resultat.
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtigelser er opgjort til 78,8 mio. kr. i 2024, hvilket er en stigning på
5,2 mio. kr. fra 2023 til 2024. Stigningen kan henføres til en opjustering
af hensættelsen til engangsvederlag til medarbejdere og ledere, som følge af
overenskomststigningerne i 2024.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 330,0 mio. kr. i 2024. Det er en reduktion på 54,3 mio. kr.
fra 2023 til 2024, som hovedsageligt kan henføres til udviklingen i anden kortfri-
stet gæld.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0024.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 23
Anden kortfristet gæld udgør 58,2 mio. kr. ultimo 2024, hvilket svarer til en sam-
let nedgang på 61,7 mio. kr. sammenlignet med 2023. Nedgangen skyldes pri-
mært lønrelaterede gældsposter, som er reduceret med 61,4 mio. kr., hvoraf af-
regning af indkomstskat og AM-bidrag udgør 62,4 mio. kr. Herudover er der en
række mindre modsatrettede bevægelser vedrørende skyldigt overarbejde og
øvrig lønindeholdelse.
Leverandør- og tjenesteydelser udgør 41,0 mio. kr. i 2024, hvilket svarer til en
samlet nedgang på 16,7 mio. kr. Udviklingen skyldes blandt andet en reduktion i
skyldig gæld til ikke-statslige kreditorer på 8,3 mio. kr. samt en nedgang i hen-
satte skyldige omkostninger på 6,1 mio. kr.
Skyldige feriepenge til ansatte pr. 31. december 2024 er opgjort til 230,8 mio. kr.
Det er en stigning på 24,2 mio. kr. sammenlignet med 2023. Stigningen skyldes
primært en generel øgning i skyldige feriedage som følge af en stigning i antallet
af årsværk samt overenskomstmæssige lønstigninger.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Skattestyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-186,4
-
-
-18,5
-
-
-204,9
-239,3
-239,3
2024
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-204,9
-
-
80,0
-
-
-124,9
-159,3
-159,3
Skattestyrelsens egenkapital udgør 159,3 mio. kr. ultimo 2024, hvoraf 124,9
mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2024 blevet reduceret
med 80,0 mio. kr., som kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0025.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 24
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2024
-
0,5
-
Skattestyrelsens låneramme ultimo 2024 udgør 0,5 mio. kr. Skattestyrelsen har
ingen immaterielle eller materielle anlægsaktiver og anvender dermed ikke lå-
nerammen ultimo 2024.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Skattestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Akkumuleret opsparing ultimo 2024
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.01
3.020,9
2.977,8
3.150,0
-172,2
398,6
226,4
Lønsumsloftet primo 2024 var 3.020,9 mio. kr. På lov om tillægsbevilling er der i
alt fratrukket lønsum på 43,1 mio. kr., der primært vedrører overførsel til Vurde-
ringsstyrelsen. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2024 er 3.150,0
mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 226,4 mio. kr.
ultimo 2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0026.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 25
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2024 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Skattestyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
§ 09.31.01
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
Skattestyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
3.451,6
-46,6
3.583,2
-98,2
-131,6
51,6
-124,9
Administrerede ordninger
§ 09.51.12
Gebyrer og formåls-
bestemte afgifter
Godtgørelser mv.
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
§ 09.51.14
Delvis komp. for
købsmoms almen-
nyttige for.
Fordeling af midler i
stedet for udlodning
fra spillehaller
Civilretlige tiltag i
udbyttesagen
Reservation
Udgifter
Indtægter
Reservation
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
-
-65,3
217,6
-
189,1
-
-
-
609,7
-
-
-82,5
219,0
-
189,1
-
-
-
614,9
-
-
17,2
-1,4
-
-
-
-
-
-5,2
-
-
-0,4
-0,2
-
-
§ 09.51.13
§ 09.51.15
§ 09.51.17
Anmærkning: § 09.51.03
Justering af reguleringsprocent for grundskyld,
fremgår ikke af tabellen eller
beskrivelser, da der i 2024 hverken har været bevilling, forbrug eller videreførelse på kontoen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regn-
skabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det føl-
gende.
Hovedkonto § 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2024 på 65,3 mio. kr. Der er reali-
seret indtægter for 82,5 mio. kr., hvilket svarer til en merindtægt på 17,2 mio. kr.
Den væsentligste årsag til afvigelsen er, at der er realiseret merindtægter vedrø-
rende et øget antal rykkergebyrer på 13,6 mio. kr. Desuden er der merindtægter
som følge af færre af- og nedskrivninger på 3,6 mio. kr.
Hovedkonto § 09.51.13. Godtgørelser mv.
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2024 på 217,6 mio. kr. Der er reali-
seret udgifter for 219,0 mio. kr., hvilket svarer til en merudgift på 1,4 mio. kr. Afvi-
gelsen kan primært henføres til to modsatrettede forhold. Der er for sager vedrø-
rende
Øvrige godtgørelsesberettigede
en merudgift på 28,2 mio. kr., som skyl-
des en højere gennemsnitspris pr. sag end forventet. Modsat er der en mindre-
udgift på 21,5 mio. kr. for sager vedrørende
Skattepligtige selskaber og fonde,
som skyldes færre sager end forventet. Hertil kommer mindreudgifter i forbin-
delse med afskrivninger, tilbagebetalingskrav mv.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 26
Hovedkonto § 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms og almennyttige
foreninger
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2024 på 189,1 mio. kr. Der er reali-
seret udgifter på 189,1 mio. kr. Der er således ingen afvigelse for kontoen.
Hovedkonto § 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehal-
ler
Der er på hovedkontoen ikke afsat bevilling i 2024, men der er fortsat enkelte
aktive fordringer på kontoen. Disse fordringer kursreguleres, hvorfor kontoen
fortsat er i brug. Der har i 2024 kun været få bevægelser på kontoen svarende til
under tusinde kroner.
Hovedkonto § 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2024 på 609,7 mio. kr. Bruttoudgif-
terne til sagsførelsen udgør 625,5 mio. kr. Det er således et merforbrug på 15,8
mio. kr., der kan henføres til højere aktivitet end forventet i det amerikanske spor
i fjerde kvartal 2024. Samlet for 2024 var der i USA et merforbrug på 19,3 mio.
kr., hvoraf 13,2 mio. kr. blev afholdt i december. Merforbruget i USA skyldes en
række konkrete forhold. For det første har der været høj aktivitet i forbindelse
med forberedelsen af hovedsagen, som blev påbegyndt i januar 2025. Derud-
over har der i forbindelse med de øvrige retssager været behov for øget doku-
mentbehandling, og tidsplanen er blevet fremrykket, så en række aktiviteter er
forrykket fra 2025 til 2024. For det andet har der pågået en række forligsfor-
handlinger, som har været mere omfattende end først antaget. For det tredje kan
knap 2,7 mio. kr. henføres til valutakursudviklingen. I det samlede regnskab ind-
går tilbageførte sagsomkostninger som negative udgifter på 10,6 mio. kr. De
samlede udgifter på kontoen inklusive de tilbageførte sagsomkostninger er
614,9 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0028.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 27
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0029.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 28
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1- 5
til resultatopgørelsen og balancen.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Skattestyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår af
årsrapporten.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Skattestyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår af års-
rapporten.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til lønforhandling og rådighedsløn
I alt
78,8
78,8
Anmærkning: Skattestyrelsen har i 2024 hensat til rådighedsløn. På grund af hensættelsens omfang er
beløbet ikke oplyst, da oplysningen kan være personhenførbar.
Kilde: SAP Intern
Opgørelsen af den hensatte forpligtelse følger metoden, som er beskrevet under
afsnit 3.1. Anvendt regnskabspraksis.
Skattestyrelsens har ultimo 2024 bogført
hensatte forpligtigelser for samlet 78,8 mio. kr. De hensatte forpligtigelser om-
handler lønomkostninger vedrørende tillægsforhandlinger for ledere og medar-
bejdere samt rådighedsløn. Hensættelsen er forøget med 5,3 mio. kr. i forhold til
2023, hvilket hovedsageligt kan henføres til lønstigninger som følge af overens-
komstforhandlinger 2024 (OK24).
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0030.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 29
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden
kortfristet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under anden kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld
(mio. kr.)
Over-/merarbejde
I alt
Kilde: SAP Intern.
10,1
10,1
Opgørelsen over den hensatte forpligtelse følger metoden, som er beskrevet un-
der
afsnit 3.1 Anvendt regnskabspraksis.
Skattestyrelsen har ultimo 2024 bog-
ført hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld for 10,1 mio. kr., som om-
handler hensættelse til over-/merarbejde. Hensættelsen er reduceret med 0,3
mio. kr. i forhold til 2023, hvilket kan henføres til en forbedring af opgaveforde-
ling.
Det bemærkes, at der ikke er hensat til seniorbonus i forbindelse med årsafslut-
ningen for 2024 som følge af, at reglerne for beregning og udbetaling af senior-
bonus til medarbejdere på 62 år eller derover er ændret i 2024. Fremadrettet
bliver seniorbonus automatisk udbetalt sammen med den almindelige løn.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skattestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2024 opgjort til 72,3 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 6,0 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2024.
Verserende sager
Skattestyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgræn-
ser til advokatsalærer og sagsomkostninger. I det omfang det er vurderet, at
sandsynligheden for at sagerne falder ud til modpartens fordel er større end 50
pct., er der hensat et beløb under anden gæld, såfremt det overstiger den fast-
satte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr. I det omfang det
er vurderet usandsynligt, at Skattestyrelsen taber de verserende retssager, er
der ikke hensat. Skattestyrelsen har opgjort eventualforpligtelsen til verserende
sager pr. 31. december 2024 til 39,9 mio. kr. mod 18,0 mio. kr. ultimo 2023.
Udlæg
Skattestyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2024 opgjort til 9,4 mio. kr., heraf er fordringer svarende til 2,1
mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 7,3 mio. kr. er sendt til
inddrivelse.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 30
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skattestyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Skattestyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår
af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Skattestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 ud-
går af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skattestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Skattestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0032.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 31
4.7 IT-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Skattestyrelsens IT-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede IT-omkostninger til fagsystemer, IT-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt IT
til kontorhold mv.
Tabel 23. IT-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til IT (IT-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af IT, herunder fra Statens IT
IT-systemdrift
IT-vedligehold
IT-udviklingsomkostninger
Udgifter til IT-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
10,3
0,3
3,1
2,6
16,3
4.8 Supplerende bilag
Skattestyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998449_0033.png
Årsrapport 2024 Skattestyrelsen
Side 32
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen