Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 180
Offentligt
2998446_0001.png
Årsrapport
Marts 2025
Årsrapport 2024
It-tilsynet
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Side 2
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af It-tilsynet ................................................................................................ 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 10
3.
3.1
3.1.1
3.1.2
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................11
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 12
Dispensationer (omkostningsbaseret område) .................................................. 12
Dispensationer (udgiftsbaseret område) ............................................................... 12
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 13
Balancen............................................................................................................................... 15
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 17
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 18
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 18
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 19
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................20
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 21
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 21
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 21
Note 3: Hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ....................................... 21
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 21
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 22
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 22
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 22
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 22
Forelagte investeringer .................................................................................................. 22
IT-omkostninger ................................................................................................................ 22
Supplerende bilag ............................................................................................................ 23
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0003.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0004.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af It-tilsynets økono-
miske og faglige resultater for 2024. I årsrapporten redegøres for It-tilsynets
målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og for-
pligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som It-tilsynet, CVR-num-
mer 41824328, er ansvarlig for:
§ 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
(Driftsbev.)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2024.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 18. marts 2025
København, d. 6. marts 2025
__________________________________
Merete Agergaard
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Bodil Bygvrå Nielsen
Sekretariatschef
It-tilsynet
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0005.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0006.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af It-tilsynet og regnskabsårets fag-
lige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvirket eller
forventes at påvirke It-tilsynets aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af It-tilsynet
It-tilsynet er etableret ved lov pr. 1. januar 2021 som en uafhængig myndighed
for at føre tilsyn med, understøtte og styrke Skatteforvaltningens it-område. It-til-
synet bidrager til at styrke den parlamentariske kontrol med Skatteforvaltnin-
gens drift og udvikling på it-området ved at give regeringen og Folketinget mu-
lighed for at støtte sig til uafhængige eksperter, når budgetter og tidsplaner for
Skatteforvaltningens it-portefølje skal fastlægges. It-tilsynet supplerer derved
det tilsyn, der allerede foregår i Skatteministeriet, og den rådgivning, der ydes af
Statens It-råd.
It-tilsynet er opført på finansloven som en selvstændig virksomhedsbærende ho-
vedkonto og har egen selvstændig ledelse samt budget- og regnskabsansvar. It-
tilsynet består af fem eksterne medlemmer udpeget af skatteministeren og et
sekretariat, der bidrager fagligt ved tilsyn og rådgivning. Sekretariatet, der består
af en sekretariatschef og otte medarbejdere, udgør sammen med de udpegede
tilsynsmedlemmer en selvstændig offentlig myndighed under Skatteministeriet.
Yderligere informationer om tilsynsmedlemmerne findes på It-tilsynets hjemme-
side: www.itti.dk.
Mission
It-tilsynet fører tilsyn med, understøtter og styrker Skatteforvaltningens it-om-
råde. It-tilsynet bidrager til at styrke den parlamentariske kontrol med Skattefor-
valtningens drift og udvikling på it-området.
Vision
It-tilsynet skal understøtte, at Skatteforvaltningen effektivt kan udføre sine vigtige
samfundsmæssige opgaver. It-tilsynet skal bidrage til at reducere risici i Skatte-
forvaltningens it-portefølje ved at støtte op om aktiv risikostyring og rådgive om
tidlig håndtering af væsentlige risici i it-projekter. It-tilsynets aktiviteter skal bi-
drage til, at forvaltningen kommer i kontrol og lykkes med at styrke tilliden til den
danske skatteforvaltning. Skatteforvaltningens it-projekter skal opleve It-tilsynets
rådgivning som værdifuld, og at den bidrager til at sikre succesfuld gennemfø-
relse.
It-tilsynet vil føre tilsyn og rådgive på transparent vis og via åben dialog med re-
spekt for de involverede parter samt ved at bidrage med indsigt og viden til dia-
logen med eksterne interessenter om rammevilkår og udfordringer i Skattefor-
valtningen, så beslutningsgrundlaget for bevillinger til teknologiinvesteringer bli-
ver robuste.
It-tilsynet vil i videst muligt omfang inddrage eksterne perspektiver og erfaringer
fra andre komplekse it-porteføljer og -udviklingsprocesser.
Hovedopgaver
Ifølge
Lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
har It-tilsynet
følgende opgaver:
Følge driften og udviklingen af Skatteforvaltningens it-område og rådgive
Skatteforvaltningen om almene og principielle spørgsmål med tilknytning her-
til.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 6
Bistå ved behandlingen af Skatteforvaltningens it-projekter og it-systemsty-
ring i Statens It-råd.
Afgive udtalelser om forenkling af eksisterende og kommende regulering på
skatteområdet med henblik på at reducere kompleksitet og nedbringe risici
for Skatteforvaltningens it-område.
Behandle indberetninger om alvorlige fejl i og alvorlige uregelmæssigheder
forbundet med driften og udviklingen af told- og skatteforvaltningens it-om-
råde, som It-tilsynet modtager fra whistleblowerordninger.
2.2 Ledelsesberetning
It-tilsynet har i 2024 fortsat haft fokus på at nedbringe risici i Skatteforvaltnin-
gens it-portefølje ved at føre tilsyn, yde rådgivning og vejledning til Skatteforvalt-
ningen på udvalgte it-projekter og inden for udvalgte fagområder knyttet til it-
drift og -udvikling.
It-tilsynet har i 2024 gennemført fem tilsynsundersøgelser og en sjette undersø-
gelse er påbegyndt. It-tilsynet har gennemført syv opfølgninger på tidligere gen-
nemførte undersøgelser. Derudover er der afgivet en udtalelse til Finansudvalget
på toldområdet og foretaget sparring med Skatteforvaltningen om migrering af
SAP-løsninger til SAP S/4 HANA.
De fem gennemførte undersøgelser dækker følgende områder:
1. Release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejen-
domme samt ejerboliger med specifikke erhvervsrelaterede karakteristika
(ejendomsvurderinger).
2. Status i Boligprogrammet og de kortsigtede planer for programmets leve-
rancer til forskudsopgørelsen for 2025 og til årsopgørelsen for 2024, samt
Skatteforvaltningens langsigtede planer frem mod en normaliseret boligbe-
skatning.
3. Program for Opkrævning og Inddrivelse (POI) med fokus på programmets
status, fremdrift og onboarding af opkrævningssystemet Debitor Motor Op-
krævning (DMO), herunder Skattekontoen til det nye inddrivelsessystem Pub-
lic Sector Revenue Management (PSRM), status og fremdrift i it-projektet Ud-
fasning af SAP38 som opkrævningssystem (USO) og fremdriften i systemud-
viklingen på inddrivelsesområdet.
4. Skattestyrelsens arbejde med digitaliseringsklar lovgivning og regelforenk-
ling, som fokuserede dels på styrelsens strategiske målsætning om at sikre
forretningsudvikling gennem intelligente it-løsninger og regelforenkling
(sktst.dk), og dels på styrelsens forpligtelse til at vurdere potentialet for re-
gelforenklinger i forbindelse med it-modernisering (Flerårsaftale om skatte-
væsenets økonomi 2023-2027).
5. Moderniseringen af SKAT Ligning for at afdække status og fremdrift siden It-
tilsynets tidligere undersøgelse i 2023.
En undersøgelse af Skatteforvaltningens it-drift er påbegyndt og forventes af-
sluttet i 2025.
Der er desuden fulgt op på syv tidligere undersøgelser fra 2021-2024. Opfølg-
ningerne dækker implementeringen af tidligere afgivne anbefalinger i følgende
undersøgelser: Legacy-området, Erhvervssystemets levetidsforlængelse (ESLE),
Informationssikkerhedsundersøgelsen i 2023, Skatteforvaltningens analytiske
dataplatform (ADP), ICE-programmets release- og udsendelsesplan 2023-24 for
ejerboligvurderinger, Boligprogramundersøgelsen i 2024 og It-understøttelsen
af EU’s toldkodeks
(EUTK-programmet).
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0008.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 7
It-tilsynet har ikke i 2024 modtaget indberetninger, som skulle behandles, jf.
Skatteforvaltningens whistleblowerordning.
Mere detaljeret information om It-tilsynets faglige opgaver og resultater findes i
It-tilsynets årlige redegørelse, som offentliggøres på It-tilsynets hjemmeside:
www.itti.dk. Den årlige redegørelse er en redegørelse til skatteministeren om til-
synets virksomhed, som ministeren forelægger for Folketinget. Redegørelsen
danner grundlag for drøftelser med Folketinget og styrker derved den parlamen-
tariske kontrol af området.
Procedurerne for økonomistyring og den administrative drift af It-tilsynet som en
uafhængig offentlig myndighed er også i 2024 blevet yderligere styrket og ud-
bygget.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for It-tilsynet.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2023
2024
2025
-10,5
9,4
-1,1
-1,1
-1,1
-11,0
10,9
-0,1
-0,1
-0,1
-11,1
12,0
-
-
0,9
-
0,1
-3,3
-
-1,3
-
0,0
-3,4
-
-1,2
-
-
-
-
-
0,0
100,0
0,0
100,0
-
-
7,4
0,8
8,6
0,8
8,0
0,9
Anmærkning: Antallet af årsværk i 2024 angives i Statens Koncernsystem (SKS) til 8,6 årsværk. Det angiver
alene årsværksforbruget i It-tilsynets sekretariat. Årsværksprisen i SKS er opgjort til 1,1 mio. kr., idet den del
af lønsummen, som anvendes til vederlag til tilsynsmedlemmerne, også indregnes. Årsværksprisen bygger
på egen beregning for et mere retvisende billede. Tilsvarende beregning er lavet for 2023, hvorved
årsværksprisen er ændret fra 1,1 mio. kr. til 0,8 mio. kr., så tallene kan sammenlignes.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS), Statens Budgetsystem (SBS) og egenberegning af årsværkspris.
Regnskabsresultatet for 2024 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at It-
tilsynet i 2024 har haft et samlet overskud på 0,1 mio. kr. i forhold til årets sam-
lede bevilling. Fordeling af årets resultat kan henføres til 0,1 mio. kr. vedrørende
øvrig drift og et mindre beløb på løn. Mindreforbruget kan hovedsageligt henfø-
res til andre ordinære driftsomkostninger. En nærmere redegørelse af årets øko-
nomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0009.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 8
De ordinære driftsindtægter udgør 11,0 mio. kr. i 2024 mod 10,5 mio. kr. i 2023.
Afvigelsen kan henføres til en stigning i bevillingen, som skyldes almindelig pris-
og lønregulering.
Udviklingen i de ordinære driftsomkostninger på 1,5 mio. kr. kan hovedsageligt
henføres til en stigning i personaleomkostninger som følge af en stigning i antal
årsværk i It-tilsynets sekretariat, en mindre stigning i vederlagene til tilsynsmed-
lemmerne samt udvikling i lønreguleringer.
Udviklingen i omsætningsaktiver eksklusive likvider viser et fald på 0,1 mio. kr.
fra 2023 til 2024. Faldet kan henføres til et fald i tilgodehavender.
Stigningen i egenkapital fra 3,3 mio. kr. ultimo 2023 til 3,4 mio. kr. ultimo 2024
kan henføres til årets resultat for 2024.
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reduktion på 0,1 mio. kr. fra
2023 til 2024. Reduktionen bygger på et fald i feriepengeforpligtelsen på 0,1
mio. kr.
It-tilsynets drift og administrerede ordninger
It-tilsynet er ansvarlig for følgende hovedkonto: It-tilsynets driftskonto er §
09.11.03.
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område (driftsbevilling).
It-tilsynet har ikke administrerede ordninger.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår It-tilsynets samlede indtægter og udgifter i årets
regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2024.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonto
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
11,0
-
Regnskab
10,9
-
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
-3,2
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller. Bevillinger i
årsrapporten afspejler vedtaget Finanslov 2024 og forslag til Tillægsbevillingslov 2024, som på
udgivelsestidspunktet ikke er endeligt vedtaget af Folketinget.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
It-tilsynets overførte overskud udgjorde 3,1 mio. kr. primo 2024. Der er et over-
skud i 2024 på 0,1 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2024 er for-
øget til 3,2 mio. kr.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
It-tilsynet har to finanslovsformål, inklusiv generelle fællesomkostninger, som er
angivet i finansloven for 2024. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgø-
res i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0010.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 9
Af
tabel 3
fremgår It-tilsynets opgaver og ressourceforbrug for 2024.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Tilsynet med told- og skattefor-
valtningens it-drift og it-udvikling
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-3,4
-7,6
-11,0
Øvrige
indtægter
-
-
-
Omkost-
ninger
3,2
7,7
10,9
Andel af
årets
overskud
-0,2
0,1
-0,1
Anmærkning: En andel af It-tilsynets fakitisk bogførte lønforbrug flyttes til korrekt finanslovsformål på
baggrund af en vurdering af den faktiske tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav er der for 2024 fo-
retaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger under
opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret
omkostninger til kontorbudget, kursusbudget, it-anskaffelser og licenser, indret-
ning af lokaler, personalemæssige bidrag, husleje, Facility management samt
lønudgifter til administrative opgaver og ledelse.
For hovedopgave 1.
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-drift og it-ud-
vikling
bemærkes, at der alene er registreret omkostninger til øvrig drift og løn
direkte knyttet til udførsel af opgaven.
Der er i 2024 et samlet mindreforbrug på 0,1 mio. kr. Resultatet kan overordnet
henføres til små mindreforbrug på flere artskonti under øvrig drift.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 0,2 mio. kr. på finanslovsformål 0, hvilket skyl-
des mindre aktivitet. Der har således været færre lønudgifter i It-tilsynets sekre-
tariatet samt mindre udgifter på flere poster under andre ordinære driftsomkost-
ninger.
1. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-drift og it-udvikling
Der er et samlet merforbrug på 0,1 mio. kr. på finanslovsformål 1, hvilket skyldes
en stigning i lønudgifter som følge af et øget årsværksforbrug i It-tilsynets sekre-
tariat.
2.4 Målrapportering
Skatteministeriet har dispensation til at udarbejde en årsrapport under særlige
vilkår for It-tilsynet. Således er It-tilsynet undtaget for at udarbejde afsnit 2.4
Mål-
rapportering
på baggrund af It-tilsynets størrelse og strategi.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0011.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 10
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår It-tilsynets forventninger til det økonomiske resultat for det
kommende år som anført i grundbudgettet for 2025.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2024
-11,0
10,9
-0,1
Grundbudget
2025
-11,1
12,0
0,9
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Nettobevillingen udgør 11,1 mio. kr., og der er ikke budgetteret med øvrige ind-
tægter. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for It-tilsynets samlede virk-
somhed udgør således 11,1 mio. kr. It-tilsynets indlæste udgifter i grundbudget-
tet i Statens Budgetsystem (SBS) for 2025 er på i alt 12,0 mio. kr., som er fordelt
med 10,7 mio. kr. på lønsum og 1,3 mio. kr. på øvrig drift.
Hermed bliver det forventede resultat et underskud på 0,9 mio. kr. Det forven-
tede resultat skyldes primært, at It-tilsynets grundbudget for 2025 er udarbejdet
med udgangspunkt i en forbrugsmulighed, der er højere end bevillingen på fi-
nansloven for 2025 som følge af tværgående prioritering på ministerområdet.
I 2025 planlægger It-tilsynet at undersøge Skatteforvaltningens it-modernisering
af legacy-systemer og programmet for udvikling af det nye ejendomsvurderings-
system. Derudover vil It-tilsynet undersøge fremdriften på gældsområdet og de
igangsatte aktiviteter i forhold til informationssikkerhed. Endelig vil It-tilsynet un-
dersøge Skatteforvaltningens SAP-migrering, udfasningen af SAP BO samt
igangsætningen af nye projekter med henblik på at sikre fokus på, at projekter
kommer rigtig fra start og tager læring med fra tidligere programmer og projek-
ter.
It-tilsynet vil også gennemføre opfølgninger på en række tidligere undersøgelser
på blandt andet inden for ejendoms- og toldområdet.
Hvis der opstår faresignaler, kan It-tilsynet beslutte at genbesøge et it-projekt el-
ler it-program og igangsætte en undersøgelse af et område, som ikke er en del
af det planlagte årshjul. Det betyder, at ovennævnte aktiviteter kan ændres og
justeres i løbet af året.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0012.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 11
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 12
I dette afsnit redegøres for It-tilsynets ressourceforbrug i finansåret 2024 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover
omfatter afsnittet de hovedkonti, som It-tilsynet har haft det budget- og regn-
skabsmæssige ansvar for i 2024.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevilling pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
It-tilsynet følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. fe-
bruar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2024 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2024.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i de koncernfælles retningslinjer
for regnskabsinstrukser og It-tilsynets regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2024.
Der er med opgørelse af en regnskabspost anvendt skøn. Der vurderes ikke at
være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnet.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
3.1.1
Dispensationer fra Finansministeriets regler
(omkostningsbaseret område)
It-tilsynet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det
omkostningsbaserede område.
3.1.2
Dispensationer fra Finansministeriets regler
(udgiftsbaseret område)
It-tilsynet har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0014.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 13
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår It-tilsynets resultatopgørelse for de omkostningsbaserede be-
villinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2023
2024
2025
-10,5
-
-
-
-
-
-10,5
-11,0
-
-
-
-
-
-11,0
-11,1
-
-
-
-
-
-11,1
-
-
-
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
7,4
0,8
-0,0
-
8,3
-
0,3
0,5
9,4
-1,1
8,6
1,0
-
-
9,6
-
0,4
0,5
10,9
-0,1
9,5
1,2
-
-
10,7
-
0,4
0,5
12,0
0,9
-
-
-1,1
-
-
-0,1
-
-
0,9
-
0,0
-1,1
-
0,0
-0,1
-
-
0,9
-
-
-1,1
-
-
-0,1
-
-
0,9
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0015.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 14
Resultatet af It-tilsynets omkostningsbaserede driftsregnskab viser et mindrefor-
brug på 0,1 mio. kr. Mindreforbruget fordeler sig med et mindreforbrug på 0,1
mio. kr. på øvrig drift og et mindre beløb på løn.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 0,5 mio. kr. fra 2023 til 2024. Den samlede
bevilling udgør 11,0 mio. kr. i 2024. Stigningen skyldes almindelig pris-og lønre-
gulering.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 1,5 mio. kr. fra 2023 til 2024. Ordi-
nære driftsomkostninger udgør 10,9 mio. kr. i 2024. Stigningen skyldes primært
øgede lønomkostninger i It-tilsynets sekretariat som følge af en udvidelse med
1,2 årsværk i 2024 og lønreguleringer samt øgede vederlag til tilsynets medlem-
mer. Derudover er udgifter til interne statslige køb af varer og tjenesteydelser
steget med 0,1 mio. kr., som kan henføres til køb af koncernfælles funktioner.
Finansielle poster
De finansielle poster består af morarenter i forbindelse med feriepenge. De fi-
nansielle udgifter udgør et mindre beløb og er på tilsvarende niveau som i 2023.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for It-tilsynet for 2024.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-0,1
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 0,1 mio. kr. overføres til det overførte overskud under egenka-
pitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
It-tilsynet har i 2024 tilbageført følgende hensættelse, som er registreret i tidli-
gere år:
Feriepengeforpligtigelse:
Der er i 2024 udmøntet 0,3 mio. kr. af den opgjorte
hensættelse ultimo 2023. Den samlede feriepengeforpligtigelse udgjorde 0,4
mio. kr. i forbindelse med årsafslutningen i 2023. De resterende 0,1 mio. kr. af
hensættelsen er tilbageført.
Periodiseringsposter:
Der er ikke sket en regulering i periodiseringsposter. Der er
ikke periodiseringer fra tidligere år, som udestår. I regnskabsåret 2024 er der
sket en modregning i fakturarelateret hensættelse uden væsentlige difference,
som der blev hensat pr. 31. december 2023.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0016.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 15
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår It-tilsynets balance fordelt på henholdsvis aktiver og
passiver pr. 31. december 2024.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2023
2024
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
3,5
0,8
-
4,3
4,4
4,6
1,2
3,2
-
4,4
4,5
4,7
-
0,1
-
-
-
0,0
0,0
-
0,2
-
0,2
0,2
0,2
-
0,2
0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: De anførte beløb vedrørende likvide beholdninger afviger med 0,1 mio. kr. i forhold til
årsrapporten for 2023. De korrekte beløb fremgår i tabel 8a i årsrapporten for 2024.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 4,7 mio. kr. pr. 31. december 2024 mod 4,6 mio. kr.
pr. 31. december 2023.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0017.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 16
Anlægsaktiver
Der er ingen udvikling i anlægsaktiver fra 2023 til 2024. Anlægsaktiver består
alene af statsforskrivning for It-tilsynet og udgør 0,2 mio. kr. i 2024.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 0,1 mio. kr. fra
2023 til 2024. Omsætningsaktiver udgør 4,5 mio. kr. i 2024. Stigningen skyldes
primært udviklingen i likvide beholdninger, som er forøget med 0,1 mio. kr., hvil-
ket kan henføres til årets resultat og den årlige likviditetsafstemning mellem
FF7
Finansieringskonto
og
FF5 Uforrentet konto.
Herudover er der en mindre perio-
deafgrænsningspost i 2024. Modsat er saldoen for tilgodehavender reduceret
med 0,1 mio. kr., som kan henføres til udviklingen i diverse tilgodehavende.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
2023
2024
-0,2
-
-
-
-
-3,1
-3,3
-
-0,2
-
-
-
-
-3,2
-3,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-0,3
-0,6
-0,4
-
-
-
-1,3
-1,3
-4,6
-0,3
-0,7
-0,3
-
-
0,0
-1,2
-1,2
-4,7
4
Passiver i alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
It-tilsynet har ikke hensatte forpligtelser ud over skyldige feriepenge, som er
klassificeret som kortfristet gæld.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0018.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 17
Langfristet gæld
It-tilsynet har ingen langfristet gæld.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reduktion på 0,1 mio. kr. fra
2023 til 2024. Kortfristet gæld udgør 1,2 mio. kr. i 2024. Reduktionen kan henfø-
res til en nedgang i hensættelsen til skyldige feriepenge.
It-tilsynet har ultimo 2024 bogført hensatte forpligtigelser vedrørende skyldige
feriepenge under kortfristet gæld for samlet 0,3 mio. kr., hvilket er et fald på 0,1
mio. kr. i forhold til ultimo 2023, som skyldes et fald i antal medarbejdere sidst
på året i 2024.
Modsat har der været en mindre stigning i anden kortfristet gæld, som kan hen-
føres til underliggende periodiseringsposter.
Gæld til leverandører af varer og tjenesteydelser er stabilt ultimo 2024 i forhold
til ultimo 2023.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i It-tilsynets
egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser
årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-2,0
-
-
-1,1
-
-
-3,1
-3,3
-3,3
2024
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-3,1
-
-
-0,1
-
-
-3,2
-3,4
-3,4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0019.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 18
It-tilsynets egenkapital udgør 3,4 mio. kr. ultimo 2024, hvoraf 3,2 mio. kr. er over-
ført overskud. Det overførte overskud er i 2024 forøget med 0,1 mio. kr. og kan
henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2024
-
0,1
-
It-tilsynets låneramme ultimo 2024 udgør 0,1 mio. kr. It-tilsynet har ingen imma-
terielle eller materielle anlægsaktiver, hvorfor der ikke er trukket på lånerammen
ultimo 2024.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
It-tilsynet.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Akkumuleret opsparing ultimo 2024
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.11.03.
9,6
9,6
9,6
0,0
2,8
2,8
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2024 er 9,6 mio. kr. Lønsumsop-
sparingen primo 2024 var 2,8 mio. kr., og den akkumulerede opsparing af løn-
sum forbliver uændret på 2,8 mio. kr. ultimo 2024.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0020.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 19
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2024 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder den hovedkonto,
som It-tilsynet er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.11.03.
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens
it-område
Drift
Udgifter
Indtægter
11,0
-
10,9
-
0,1
-
-3,2
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
Hovedkonto 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2024 på 11,0 mio. kr. Der er realise-
ret udgifter på 10,9 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 0,1 mio. kr. Af-
vigelsen kan overordnet henføres til mindre afvigelser på flere artskonti.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0021.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 20
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0022.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 21
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
It-tilsynet har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår af årsrap-
porten.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
It-tilsynet har ikke materielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår af årsrappor-
ten.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser under kortfristet
gæld
Af nedenstående
note 3
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Note 3: Hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Skyldige feriepenge
I alt
Kilde: SAP Intern.
0,3
0,3
Opgørelsen over de hensatte forpligtelser følger metoden som beskrevet under
afsnit 3.1 Anvendt regnskabspraksis.
It-tilsynet har ultimo 2024 bogført hensatte
forpligtigelser under kortfristet gæld for samlet 0,3 mio. kr. De hensatte forpligti-
gelser under kortfristet gæld omhandler skyldige feriepenge for 0,3 mio. kr. Det
bemærkes, at det hensatte beløb ultimo 2024 er mindre i forhold til hensættel-
sen ultimo 2023, selvom der har været en stigning i antal årsværk. Dette skyldes
et fald i antal medarbejdere ultimo 2024, hvor hensættelsen opgøres.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
It-tilsynet har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbej-
dere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er
pr. 31. december 2024 opgjort til 0,1 mio. kr. Inden for en femårig periode er der
ingen eventualforpligtelse.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0023.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 22
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
It-tilsynet har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
It-tilsynet har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af års-
rapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
It-tilsynet har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 udgår af
årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
It-tilsynet har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
It-tilsynet har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 IT-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af It-tilsynets IT-omkostninger fordelt på løn-
omkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen inde-
holder de systemrettede IT-omkostninger til fagsystemer, IT-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt IT
til kontorhold mv.
Tabel 23. IT-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til IT (IT-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af IT, herunder fra Statens IT
IT-systemdrift
IT-vedligehold
IT-udviklingsomkostninger
Udgifter til IT-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
0,2
0,1
-
-
0,0
0,3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 23
4.8 Supplerende bilag
It-tilsynet har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2998446_0025.png
Årsrapport 2024 It-tilsynet
Side 24
2
www.itti.dk
Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens it-område
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K