Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 172
Offentligt
2996098_0001.png
Bilag 1: Status på flerårsaftalen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Materiale til møde den 27/3-25 om It-tilsynets årlige redegørelse og status på flerårsaftalen
2996098_0002.png
Status på aftalens opfølgningspunkter
Opfølgningspunkt
Status
Om status
For 2025 forventes niveauet for kapacitetsanvendelsen overholdt.
1.
2.
3.
It-kapacitetsanvendelse og -loft
Anvendelse af risikopulje
I 2025 er risikopuljen på 240,6 mio. kr. Heraf er der udmøntet 19,0 mio.
kr.,
og puljen vurderes at være
tilstrækkelig.
Fordeling af it-udviklingsaktiviteter
Fordelingen af it-udviklingsaktiviteter
på tværs af formålskategorier bevæger sig i den rigtige retning, men en
række bundne opgaver, herunder implementering af national og EU-lovgivning
udfordrer 2027-målsætningen.
4.
5.
6.
7.
Fremdrift på de store it-programmer
ICE
BF17
EUTK (Import)
EUTK (KRS)
Håndtering af kommende og eksisterende EU-initiativer
Der er fortsat mange EU-initiativer, der kan have betydelige it-mæssige og administrative konsekvenser.
Skatteministeriet har igangsat tiltag til styrkelse af arbejdet med EU-initiativerne.
Der er igangsat it-moderniseringsaktiviteter og -planer, herunder vurdering af potentialet for regelforenklinger.
Konkret arbejdes der på et lovforslag, som forventes fremsat i foråret 2026.
Forslaget omfatter en række regelforenklingstiltag på opkrævningsområdet, der bl.a. understøtter it-udvikling.
Skattevæsenets forbruget
i 2024 lå på niveau med bevillingen inkl. dispensation til forbrug af opsparing.
Finansloven for 2025 er udarbejdet med udgangspunkt i den samlede økonomiske ramme i flerårsaftalen.
Regelforenklinger ved it-modernisering
Overordnet status på skattevæsenets økonomi
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Materiale til møde den 27/3-25 om It-tilsynets årlige redegørelse og status på flerårsaftalen
2996098_0003.png
It-aktivitetsloft og risikopulje
Projektstørrelse
Fordeling af it-
udviklingsaktiviteter
Med flerårsaftalen er indført et mål om,
at 50 pct. af it-udviklingsaktiviteterne
skal anvendes til teknisk modernisering
og forretningsnære behov i 2027.
Opgørelser over andelen af teknisk
modernisering og forretningsnære
behov peger på, at andelen er stigende.
Fra 10 pct. i 2021, 14 pct. i hhv. 2022
og 2023, 20 pct. I 2024 og forventeligt
ca. 32 pct. i 2025.
2021
10
2022
14
2023
14
2024
20
2025
32*
2027
-mål
50
Med flerårsaftalen er indført et loft over
it-kapaciteten
i skattevæsenet.
It-aktivitetsloftet
er i 2025 på 4.434 mio.
kr.
Skattevæsenet budgetterer i 2025 med
aktiviteter på 187 mio. kr. under det
fastsatte loft i 2025. Den budgetterede
aktivitet ligger på niveau med loftet for
2025.
Det vurderes, at risikopuljen har en
tilstrækkelig størrelse til afdækning af
risici i 2025.
Med flerårsaftalen er indført en grænse for
størrelsen på skattevæsenets it-projekter,
der
fremover som udgangspunkt skal være under
300 mio. kr.
Der er ikke igangsat nye it-projekter med
estimerede udgifter over 300 mio. kr. siden
flerårsaftalen blev indgået i juni 2023.
0
Nye, igangsatte it-
projekter
+300 mio. kr.
Tabel: Andel af teknisk modernisering og forretningsnære behov
ud af de samlede it-udviklingsaktiviteter i UFST angivet i pct.
*Opgørelse for andel af modernisering og forretningsnære
behov
for 2025 blev senest opdateret i november 2024.
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Materiale til møde den 27/3-25 om It-tilsynets årlige redegørelse og status på flerårsaftalen
2996098_0004.png
Håndtering af kommende og
eksisterende EU-initiativer
Der er med flerårsaftalen sat fokus på EU-
lovgivnings store træk på skattevæsenets it-
udviklingskapacitet.
Omfanget af EU-lovgivning udfordrer
målsætningen om, at 50 pct. af
skattevæsenets it-udviklingsaktiviteter
skal
anvendes til teknisk modernisering og
forretningsnære behov i 2027.
Skatteministeriet har skærpet
opmærksomhed på EU-initiativer,
som ventes
at have meget betydelige it-mæssige
konsekvenser.
Skatteministeriet har iværksat initiativer mhp.
at styrke den tidlige interessevaretagelse for
EU-initiativer.
Regelforenklinger ved it-
modernisering
Med flerårsaftalen er der indført en forpligtelse
til at vurdere potentialet for regelforenklinger
ifm. it-modernisering.
Der er igangsat it-moderniseringsaktiviteter og
-planer,
herunder indgår vurdering af
potentialet for regelforenklinger.
Konkret arbejdes der på en række
regelforenklingstiltag på opkrævningsområdet,
der bl.a. understøtter it-udvikling.
Lovforslag
forventes fremsat i foråret 2026.
Overordnet status på økonomi
Med flerårsaftalen er der sikret klarhed
om skattevæsenets økonomiske rammer
i perioden 2023-2027.
Der er udarbejdet Finanslov for 2025 for
skattevæsenet med udgangspunkt i den
samlede økonomiske ramme i
flerårsaftalen.
Forbruget i 2024 lå på niveau med
bevillingen inkl. dispensation til forbrug af
opsparing med henblik på at kunne
disponere ift. det forudsatte
udgiftsniveau i flerårsaftalen.
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Materiale til møde den 27/3-25 om It-tilsynets årlige redegørelse og status på flerårsaftalen
2996098_0005.png
Fremdrift på de store
it-projekter og -programmer
Der er på nuværende tidspunkt
igangsat fire store it-projekter eller
programmer.
Der er generelt god fremdrift i implementeringen af de meget store
it-projekter og programmer. Siden sidst er de nye eksport og EU-
forsendelsessystemer implementeret.
DMS Import rapporterer rød, da implementeringen er udskudt fra
marts til juni 2025.
KRS rapporter grøn, men afventer implementeringen af DMS
Import, hvor systemet skal tilkobles.
ICE-programmet
rapporterer rød pga. en forskydning i projektets
tidsplan med to måneder til 31. maj 2025 samt træk på projektets
risikopulje og mindre justeringer af scope for projektet.
Skatteministeriet har i marts orienteret Finansudvalget herom.
Boligprogrammet forventes afsluttet i 2026.
Meget store it-
projekter og
-programmer
ICE-programmet
Status
Formålsbeskrivelse
Afsluttes
System der muliggør udsending af
nye ejendomsvurderinger.
2025
Boligprogrammet
Understøttelse af
ejendomsskatteloven, der udmønter
Boligforliget 2017.
2026
EUTK:
DMS Import
Implementering af toldangivelses-
platformen og det nye nationale
importsystem som led i
implementeringen af EUTK.
Implementering af de nye kontrol- og
risikostyringssystemer som led i
implementeringen af EUTK.
2025
EUTK:
Kontrol- og
risikostyrings-
systemer (KRS)
2025
Kilde: Skatteministeriets projekt- og programrapport januar 2025.
5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Materiale til møde den 27/3-25 om It-tilsynets årlige redegørelse og status på flerårsaftalen
2996098_0006.png
It-aktivitetsloft
I 2025 er aktivitetsloftet på
4.434
mio. kr. og følger
profilen fra flerårsaftalen.
4.370
4.247
4.434
Skattevæsenet
budgetterer i 2025 med aktiviteter på
187 mio. kr. under det fastsatte loft i 2025.
I 2024 udgjorde loftet 4.370 mio. kr.
Aktivitetsloft
2024
Budgetteret udnyttelse
2025
Aktivitetsloft
2025
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Materiale til møde den 27/3-25 om It-tilsynets årlige redegørelse og status på flerårsaftalen
2996098_0007.png
Status på samlet økonomi
Budgettet for 2025 er lagt inden for rammerne af
flerårsaftalen. Samlet har Skatteministeriet en bevilling på
12.534 mio. kr. i 2025.*
Forbruget i 2024 lå på niveau med bevillingen inkl.
dispensation til forbrug af opsparing for 2024.
11.981
12.141
12.534
Der er udarbejdet finanslov for 2025 med udgangspunkt i
den samlede økonomiske ramme i flerårsaftalen.
Stigningen i bevillingen fra 2024 til 2025 skyldes bl.a. pl-
regulering, indbudgettering af finansieringsforslag til at
dække finansieringsmankoen og modsat opgavebortfald
på 99 mio. kr.
Der er foretaget en række tværgående prioriteringer på
ministerområdet, herunder til vurderingsområdet.
Vurderingsstyrelsens ramme for 2025 indeholder interne
tværgående prioriteringer på
over 350 mio. kr. Hertil
kommer, at de to seneste års lovprogrammer vurderes at
medføre et behov for prioritering af opgaver på ca. 120
mio. kr. i 2025.
Bevilling
2024
Forbrug
2024
Finanslov
2025
*Dækker over driftsbevillingen, der udover skattevæsenet indeholder DEP, ITTI og SPM.
7