Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. marts 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 158 (Alm. del) af 18.
februar 2025
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af FIU alm. del
–
svar på spm. 44 opdatere tabel 1
med tre nye kolonner, hvor familietypens samlede disponible indkomst før rege-
ringens skatte- og afgiftsinitiativer siden regeringsgrundlaget fremgår, deres dispo-
nible indkomst efter disse ændringer fremgår og den samlede procentuelle æn-
dring i familietypernes samlede disponible indkomster også fremgår.
Svar
Der henvises til besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 44 (Alm. del) af 26.
november 2024 samt til svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 155 (Alm. del) af
18. februar 2025.
Opgjort ekskl. regeringens skatteinitiativer har den typiske enlige forsørger i ejer-
bolig med 2 børn i børnehave og SFO med arbejderløn en disponibel indkomst på
422.700 kr. i 2030 (2025-niveau). Tilsvarende har den typiske enlige forsørger med
funktionærløn og direktørløn en disponibel indkomst på hhv. 531.000 kr. og
804.400 kr. opgjort ekskl. regeringens skatteinitiativer.
Samlet set skønnes den årlige økonomiske ændring for en enlig forsørger med en
arbejderløn at være ca. 13.800 kr. som følge af udvalgte skatte- og afgiftsinitiativer
siden regeringens tiltrædelse. Det svarer til, at den disponible indkomst i 2030
øges med 3,3 pct. til 436.500 kr. (2025-niveau) når initiativerne er fuldt indfaset og
når afgiftsændringer indregnes som en ækvivalent indkomstændring,
jf. tabel 1.
Li-
geledes skønnes en stigning i den disponible indkomst med 2,6 pct. for den enlige
forsørger med en funktionærløn, mens den disponible indkomst for den enlige
forsørger med direktørløn skønnes øget med 2,9 pct.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K