Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2980078_0001.png
Talepapir Skatteudvalget 19.02.25
Indledning:
Camping Outdoor Danmark repræsenterer størstedelen af forhandlerne i
Danmark. De sidste par år har været svære med en konstant nedgang i både
campingvognssalg og autocampersalg. Nu har en ny lovændring fra 1. januar
2025 skabt endnu større problemer!
Overordnet problem:
Autocamper har samme status som en varevogn, men der
køres meget mindre i en autocamper.
En varevogn kører måske 150.000 km om
året
en autocamper måske 5-15.000 km da det er et fritidskøretøj, og den kører
ca. 20 dage om året. Hver gang der er nye regler for varevogne, rammer det
utilsigtet også autocampere.
De danske autocampere kører med to slags motorer: Low-duty-motorer (LD-
motorer), som er a ældre dato, og Heavy-duty (HD-motorer), som har nyere
teknologi og mere effektive. HD-motorer overtager mere og mere af markedet da
producenterne overgår til kun at producere HD i stedet for LD. Forskellen mellem
de to typer er i hovedtræk at LD-motoren beregner sit forbrug ud fra g/km og HD
gør det ud fra g/kWh.
Det aktuelle problem:
Den 1. januar 2025 blev der indført en ændring i
beregneren i DMR efter (ny brændstofsafgiftslov), og den vil betyde dødsstødet for
mange forhandlere. De kan nemlig ikke få solgt deres autocampere, da de grønne
afgifter på autocampere med HD-motorer er blevet fordoblet.
Årsagen: Da den nye HD-motor beregner sit CO
2
forbrug ud fra g/kWh har den ikke
fra start fået påført et CO
2
tal, og der står derfor ikke et CO2 tal i COC’en.
For at kompensere for det, har Skatteministeriet indført en ny beregningsmodel i
motorregisteret, som skal prøve at udregne CO2 tallet, så vi kan fastsætte den
grønne afgift for ejeren.
Da vi ikke kan bruge Co2 tal fra en sammenlignelige autocamper med LD-motor,
så prøver beregningsmodellen at udregne hvad den grønne afgift bør være ud fra
andre parametre efter de gældende regler i den nye lovs paragraf 3.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 147: Henvendelse af 20/2-25 fra Camping Outdoor Danmark om materiale fra foretræde den 19/2-25 om brændstofforbrugsafgiftsloven
2980078_0002.png
Tallet næsten ender næsten altid på mere end dobbelt så meget som en identisk
autocamper med LD-motor
Vi viser billede af to identiske autocampere. En er med LD motor og den anden
med HD-motor. en Adria Matrix Plus 670 SL (Se vedlagte billeder)
1. Autocamper A har en gammel LD-motor og dermed et CO
2
tal opgivet til
253g/km på COC.
Her betales en årlig grøn ejerafgift på
12.700 kr
2. Autocamper B har en ny HD-motor og derfor ingen CO
2
tal opgivet på COC.
Den skal igennem DMR, og beregningsmodellen opgiver et CO
2
tal på 441
g/km.
Her betales en årlig grøn ejerafgift på
27.200 kr
Men en HD-motor er ikke mere forurenende end en LD-motor, tværtimod.
Inden den nye lov trådte i kraft i 2025, brugte vi i 2024, beregneren i DMR som på
daværende tidspunkt lå nærmere virkeligheden.
Lige nu og her ønsker vi at vi går tilbage til beregneren som den var indtil 31-12-
2024, og hvis det ikke er muligt, så alternativt den gamle udregningsmodel via en
work-around skema som brugte fra 2020.
Så kan vi bruge det indtil vi får styr på beregningsmodellen, og den bliver mere
realistisk.
Konkurrencesituationen
Udover at vi står i et marked med usikkerhed på grund af høje renter, inflation og
krig, så bør vi også kigge mod vores nabolande for at se på hvordan forholdene er
der.
I Danmark har man vedtaget, at den grønne ejerafgift beregnes ud fra CO
2
udledningen. Mens man i andre lande fx gør det ud fra vægt eller motorstørrelse.
Fx:
Tyskland:
Den årlige afgift på autocampere er ca. 240 Euro og bliver udregnet på baggrund
af totalvægten på køretøjet.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 147: Henvendelse af 20/2-25 fra Camping Outdoor Danmark om materiale fra foretræde den 19/2-25 om brændstofforbrugsafgiftsloven
2980078_0003.png
Sverige:
Sverige har indtil i år også haft en høj ejere afgift på autocampere. Nu er den sat
ned fra 1. februar 2025. Før fik de en høj afgift baseret på CO2 emissioner, men
uden at tænke på, hvor lidt der bliver kørt i dem. Nu er afgiften mere end halveret:
For eksempel før havde en Dethleffs med HD-motor en afgift på 16.000 kr, nu er
den bliver nedsat til 4.500 kr.
Hvis man vil undgå at danskere tager over grænserne og køber deres autocampere,
som er startet her fra årsskiftet, skal afgiften i Danmark også ned. Der er også stor
risiko for at vi begynder at importere en masse brugte autocampere med LD-
motorer til Danmark, da disse er billigere at køre i. Det vil give os en ældre og mere
forurenende vognpark.
Vi kan lige nu slet ikke konkurrere med vores nabolande. Da de årlige
omkostninger kun er 1/3 del og indkøbsprisen er næste det halve.
Afslutning:
Hvad ønsker vi?
På kort sigt skal vi have sat den nye beregningsmodel, som autocampere er under,
ud af kraft, og hvis det ikke er muligt, fordi det er for ressourcetungt, så skal vi have
genindført den work-around, som vi har brugt siden 2020, hvor man via vægt og
Euronorm fastsætter den grønne afgift. Det giver et mere retvisende og realistisk
beløb (Motorstyrelsens dokument om work-around vedlagt).
Det er det, der skal ske lige nu for at redde branchen, da de står og ikke kan sælge
deres autocampere i dette øjeblik.
På lang sigt skal vi have løst problemet med at autocampere regnes som varebiler,
da vi altid bliver berørt af utilsigtede love.
Hvis autocamperen i stedet fik status
som den fritidsbil, den jo i virkeligheden er, ville det betyde, at man kunne
regulere størrelsen på den grønne ejerafgift. Præcist som man har valgt at gøre
det for fx veteranbiler, der jo også bruges til hobby- og fritidsbrug, og som kun
betaler 25% af den grønne ejerafgift.