Talepapir Skatteudvalget 19.02.25
Indledning:
Camping Outdoor Danmark repræsenterer størstedelen af forhandlerne i
Danmark. De sidste par år har været svære med en konstant nedgang i både
campingvognssalg og autocampersalg. Nu har en ny lovændring fra 1. januar
2025 skabt endnu større problemer!
Overordnet problem:
Autocamper har samme status som en varevogn, men der
køres meget mindre i en autocamper.
En varevogn kører måske 150.000 km om
året
–
en autocamper måske 5-15.000 km da det er et fritidskøretøj, og den kører
ca. 20 dage om året. Hver gang der er nye regler for varevogne, rammer det
utilsigtet også autocampere.
De danske autocampere kører med to slags motorer: Low-duty-motorer (LD-
motorer), som er a ældre dato, og Heavy-duty (HD-motorer), som har nyere
teknologi og mere effektive. HD-motorer overtager mere og mere af markedet da
producenterne overgår til kun at producere HD i stedet for LD. Forskellen mellem
de to typer er i hovedtræk at LD-motoren beregner sit forbrug ud fra g/km og HD
gør det ud fra g/kWh.
Det aktuelle problem:
Den 1. januar 2025 blev der indført en ændring i
beregneren i DMR efter (ny brændstofsafgiftslov), og den vil betyde dødsstødet for
mange forhandlere. De kan nemlig ikke få solgt deres autocampere, da de grønne
afgifter på autocampere med HD-motorer er blevet fordoblet.
Årsagen: Da den nye HD-motor beregner sit CO
2
forbrug ud fra g/kWh har den ikke
fra start fået påført et CO
2
tal, og der står derfor ikke et CO2 tal i COC’en.
For at kompensere for det, har Skatteministeriet indført en ny beregningsmodel i
motorregisteret, som skal prøve at udregne CO2 tallet, så vi kan fastsætte den
grønne afgift for ejeren.
Da vi ikke kan bruge Co2 tal fra en sammenlignelige autocamper med LD-motor,
så prøver beregningsmodellen at udregne hvad den grønne afgift bør være ud fra
andre parametre efter de gældende regler i den nye lovs paragraf 3.