Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2980076_0001.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
Til:
Importører af
Autocampere mv
Varebiler
Færdselsstyrelsen (instruks til Synssteder)
Kopi til:
Motorstyrelsen – Sagsbehandling III (Fejlrettelser)
Værdifastsættelsesenhederne i Motorstyrelsen og
Kundecentret i Skattestyrelsen (til orientering)
Forretning og Data
Lauritzens Plads 1
9000 Aalborg
Telefon 72 22 15 15
Skat.dk
Jeres sagsnr.
Vores sagsnr. [Sagsnr.]
Dato: 4. marts 2020
Work Around
Oprettelse af køretøjer med køreklar vægt over 2.585kg
Diesel og benzindrevne Varebiler og personbiler til privat beboelse
Foreligger der IKKE oplysninger om forbrug/målemetode, f.eks. fordi køretøjet er
”opbygget” og oprindelig måling fra CoC dokument derfor ikke længere er gyldig:
Work-Around
Målenorm:
Målt forbrug:
Køreklar vægt:
NEDC
Det i henhold til nedenstående formler beregnede for-
brug indberettes. (Excel regnemaskine vedhæftet)
Skal stadig udfyldes, for sikring af korrekte data.
Resultat: DMR beder ikke om indtastning af Egenvægt (da der er valgt målenorm).
Ejerafgift beregnes ud fra korrekte værdier, der sker ingen fejl ved registrering.
Ulempe:
Der tilføjes målenorm og målt forbrug, selv om dette IKKE foreligger.
Vedhæftede fil - Regnemaskine – WorkAround 2585 kg.xlsx
Der vedhæftes Excel ark
(Regnemaskine – WorkAround 2585 kg.xlsx)
hvor bereg-
ning af forbrugstal til indberetning i DMR foretages ud fra indtastet Køreklar vægt,
samt valgt Euro norm og valgt Brændstoftype. Beregningerne foretages i henhold til
nedenstående regelgrundlag.
Baggrund
DMR har ved oprettelse af køretøjer tidligere selv beregnet brændstofforbrug ud fra
nedenstående regler, for varebiler og personbiler til privat beboelse med køreklar
Work Around
Side 1 / 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 147: Henvendelse af 20/2-25 fra Camping Outdoor Danmark om materiale fra foretræde den 19/2-25 om brændstofforbrugsafgiftsloven
2980076_0002.png
vægt over 2.585kg, hvor der ikke foreligger oplysninger om brændstofforbrug.
Oplysninger om Euro norm har sammen med Køreklar vægt genereret korrekte be-
regninger, når km/l ikke var udfyldt.
Med indførelsen af WLTP rettelserne 30/4 2019 blev denne automatik desværre
ikke bibeholdt, da grundtanken er at alle køretøjer fremover skal oprettes med en
Målenorm og et målt forbrug. DMR se således ikke længere på, om køretøjets køre-
klare vægt overstiger 2.585 kg.
Dette var ikke tilsigtet, og er en fejl der prioriteres rettet.
Resultatet er, at der ved oprettelse forlanges udfyldelse af Egenvægt også for køre-
tøjer med køreklar vægt over 2.585 kg.
I en række tilfælde er der blevet registreret forbrugstal der ikke stemmer med lov-
grundlaget, eller forbrugstallene er ved køretøjets registrering blevet ændret, så det
ikke stemmer med lovgrundlaget. Desuden bliver der IKKE automatisk beregnet
brændstofforbrug efter de nedenstående særlige regler. Opgørelsen af Periodisk af-
gift bliver derfor forkert.
Oprettelse af køretøjer med køreklar vægt over 2.585 kg i DMR:
Præcisering – Beregning ud fra køreklar vægt er en undtagelse
Udgangspunktet for indberetning af forbrugsoplysninger er, at foreligger der oplys-
ning om målenorm og forbrug indrapporteres dette, som for alle andre køretøjer.
Reglen om beregning af forbrugstal ud fra køreklar vægt må kun anvendes, når der
ikke foreligger oplysninger om målemetode og forbrug, eller køretøjet er individuelt
opbygget så det ikke længere fremstår i overensstemmelse med godkendelsesgrund-
laget for målingen den oprindelige måling.
Reglen om beregning af forbrugstal ud fra køreklar vægt er således ikke en frit
valgs mulighed, der kan anvendes såfremt beregningen resulterer i et lavere forbrug
end det målte forbrug.
Regelgrundlag:
Brændstofforbrugsafgiftsloven
For diesel- og benzindrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg,
hvor der
ikke foreligger oplysning om et brændstofforbrug
i henhold til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodken-
delse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette er-
hvervskøretøjer (Euro5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelses-
informationer om køretøjer, fastsættes brændstofforbruget som summen af et fast
element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af bilens køre-
klare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg.
For
dieseldrevne
biler, der mindst
opfylder emissionsnorm Euro 6,
udgør det faste element
6,4 l
pr. 100 km.
Eksempel: Køreklar vægt 3200 kg:
(3200-2585)x0,2%+6,4 = 7,6 l/100km
(Indrapporteres med 1 decimal – almindelige afrundingsregler)
Work Around
Side 2 / 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 147: Henvendelse af 20/2-25 fra Camping Outdoor Danmark om materiale fra foretræde den 19/2-25 om brændstofforbrugsafgiftsloven
2980076_0003.png
For
dieseldrevne
biler, der mindst
opfylder emissionsnorm Euro 5,
men ikke
emissionsnorm Euro 6,
udgør det faste element
7,4
l pr. 100 km,
Eksempel: Køreklar vægt 3200 kg:
(3200-2585)x0,2%+7,4 = 8,6 l/100km
For dieseldrevne biler, der
ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5,
udgør det faste element
9,0
l pr. 100 km.
Eksempel: Køreklar vægt 3200 kg:
(3200-2585)x0,2%+9,0 = 10,2 l/100km
For
benzindrevne
biler beregnes forbruget som for dieseldrevne biler, og forbruget
forhøjes herefter med 10 pct. der tillægges FØR afrunding til 1 decimal.
Eksempel: Køreklar vægt 3200 kg -
opfylder emissionsnorm Euro 5
((3200-2585)x0,2%+7,4) x1,1 = 9,5 l/100 km
Regler for opgørelse af Køreklar vægt - Vejledning om syn af køretøjer
For regler vedr. opgørelse af Køreklar vægt henvises til Vejledning om syn af køre-
tøjer, Afsnit 3.01V.01. Egenvægt og køreklar vægt
Vejledningen er tilgængelig via Færdselsstyrelsens hjemmeside - www.fstyr.dk/
Venlig hilsen
Flemming Blicher Winther
Fagkonsulent
Direkte telefon 72 38 35 09
Work Around
Side 3 / 3