Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2979680_0001.png
Registrering af udenlandske værdipapirsdepoter
1. Problemstillingen
Problemstillingen optræder oftest ved tilflytning til Danmark fra udlandet. Det kan enten
være, hvor en dansker har boet i udlandet i en årrække og vender hjem til Danmark igen eller
hvor en udlænding flytter til Danmark for at arbejde (indstationering). Vedkommende bliver
herved igen fuld skattepligtig til Danmark og skal derfor oplyse om værdipapirer i
udenlandske depoter senest 30. juni efter tilflytningsåret. Hvis oplysningerne ikke er præcise
eller fuldstændige eller indsendes 1 dag for sent, mister personen retten til tabsfradrag på
aktierne i det udenlandske depot.
Tilsvarende gælder hvis en dansk bosiddende person har købt værdipapirer (typisk aktier)
igennem et udenlandsk pengeinstitut, der ikke indberetter købet til de danske
skattemyndigheder. Hvis indberetningen ikke sker senest den 30. juni i året efter købsåret
fortaber personen retten til tabsfradrag på værdipapirerne.
Fælles er, at der er tale om en problemstilling for fysiske personer (private).
2. Baggrund
Bestemmelsen blev indført ved L 201 (2008-09), og det blev angivet i de almindelige
bemærkningerne, at baggrunden for reglen var:
“For aktier købt via en udenlandsk fondshandler, som indgår i et udenlandsk depot, hvor der
ikke indgås aftale med den udenlandske fondshandler, har den skattepligtige mulighed for at
undgå, at de danske skattemyndigheder får oplysning om erhvervelsen af en aktie. Hermed
kan den skattepligtige spekulere i kun at selvangive tab på sådanne aktier, men undlade at
oplyse om eventuelle gevinster.
For at undgå denne form for spekulation foreslås det, at tabsfradrag betinges af, at SKAT har
modtaget oplysning om erhvervelsen af en aktie. Det foreslås, at dette kun skal være en
betingelse, for så vidt angår tab på aktier optaget til handel på et reguleret
marked.”
Reglerne har været gældende i en årrække og Skattestyrelsens praksis på området er meget
restriktiv. Selv mindre fejl i de indberettede oplysninger medfører, at der ikke gives
tabsfradrag.
Det har eksempelvis følgende konsekvens:
En skatteyder tilflytter Danmark i 2022 med en række værdipapirer. De oplyses ikke korrekt
senest den 30. juni 2023.
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 145: Henvendelse af 19/2-25 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning (Advokatsamfundet) om materiale omtalt på mødet i Skatteudvalget den 19/2-25
2979680_0002.png
Skatteyderen oplyser en gevinst på 100.000 kr. vedrørende de pågældende værdipapirer i
2023.
Skatteyderen oplyser et tab på 200.000 kr. vedrørende de pågældende værdipapirer i 2024.
Selvom skatteyderen netto har tabt 100.000 kr. i 2023 og 2024, beskattes skatteyderen netto
af 100.000 kr., men får altså ikke noget tabsfradrag som konsekvens af, at der ikke er oplyst
korrekt senest den 30. juni 2023.
Det bør fremhæves, at reglerne blev indført på et tidspunkt, hvor der ikke skete automatisk
udveksling af oplysninger vedrørende investeringer i udlandet. I dag vil der ske automatisk
indberetning om investeringer i lande, der har tiltrådt CRS-ordningen (typisk diverse
sumbeløb). Danmark vil således i dag modtage information fra en lang række lande, hvorved
den spekulationsmulighed, som reglen oprindelig skulle modvirke ikke længere, er til stede (i
hvert fald i forhold til CRS landene).
3. Forslag
Vi foreslår:
At der lovgives om en ”reparationsmulighed”. Denne kunne begrænses til de
situationer, hvor der sker udveksling af oplysninger via CRS-ordningen eller
tilsvarende ordninger og/eller til situationer, hvor skatteyderen allerede har
selvangivet gevinster/udbytte vedrørende de pågældende værdipapirer, hvormed
spekulation i manglende eller fejlagtig oplysning kan udelukkes.
At det forvaltningsmæssigt i højere grad sikres, at personer der er omfattet af
regelsættet ”guides” til, at reglerne overholdes. Det kunne f.eks. være
ved, at der
som minimum designes en IT-løsning, så der i
”TastSelv Borger” vises en reminder i
en boks eller lignende i forbindelse med indberetning, så indberetter obligatorisk
skal forholde sig til indberetningsmuligheden undervejs. Alternativt en
krydsmarkering hvor der ved tilsagn åbnes et digitalt modul, alene med det formål
at indberetter skal angive den rette information (anskaffelsestidssum, tidspunkter
mv.)
2