Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2979679_0001.png
Early warning
Mulighed for henstand
1. Problemstilling
Efter skatteforvaltningslovens § 51 kan Skattestyrelsen efter ansøgning give henstand med
betaling af pålignede skatter og afgifter, hvis en afgørelse truffet af Skattestyrelsen er
påklaget eller indbragt for domstolene.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens forarbejder, at en klage over skatteansættelsen
ikke har opsættende virkning, men at det er fast praksis, at hvis der klages over en
skatteansættelse, gives der efter anmodning som udgangspunkt henstand med betaling af
den del af skatten, som klagen vedrører.
For år tilbage var der en relativt hurtig sagsbehandlingstid, men i dag kan der gå ganske
lang tid, inden Skattestyrelsen får behandlet en ansøgning om henstand.
Det ses ikke sjældent, at Skattestyrelsen hurtigt efter en afgørelse er truffet, sender skatte-
og afgiftskrav til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, og at Gældsstyrelsen hurtigt herefter
opstarter lønindeholdelse eller indsender en konkursbegæring til skifteretten, uanset at der
er indsendt en ansøgning om henstand til Skattestyrelsen.
Gældsstyrelsen argumenterer ved mødet i skifteretten, hvor konkursbegæringen
behandles, ofte med, at statsskattelovens § 38 giver hjemmel til at inddrive kravet, uanset
at der er søgt om henstand, som endnu ikke er behandlet, og at konkursfordringen derfor
har den tilstrækkelige klarhed til afsigelse af dekret.
Der synes at være en lidt forskellig praksis ved skifteretterne angående dette, idet der i
nogle tilfælde sker udsættelse af behandlingen af konkursbegæringen indtil det tidspunkt,
hvor Skattestyrelsen har behandlet henstandsanmodningen.
Det kan derfor vise sig at være helt nytteløst at påklage en afgørelse, hvis der ikke meddeles
henstand, Gældsstyrelsen indgiver en konkursbegæring og skifteretten afsiger dekret. Hvis
Kammeradvokaten udpeges som kurator, vil der kun undtagelsesvis være tale om, at en
klagesag forfølges af konkursboet, hvilket i praksis kræver, at en ad hoc kurator indstiller, at
den skal videreføres.
Det er ikke i overensstemmelse med overordnede retssikkerhedsprincipper, at en
skatteyder eller afgiftspligtig kan begæres konkurs før Skattestyrelsen har taget stilling til en
henstandsanmodning, og at den påklagede/indbragte afgørelse i øvrigt så standses af et
konkursbo, hvor Kammeradvokaten udpeges af Gældsstyrelsen som kurator.
Det forekommer heller ikke at være rimeligt, at det er Skattestyrelsens lange
sagsbehandlingstid, der er afgørende for, om Gældsstyrelsen kan fremme en
konkursbegæring.
1
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 145: Henvendelse af 19/2-25 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning (Advokatsamfundet) om materiale omtalt på mødet i Skatteudvalget den 19/2-25
2979679_0002.png
Det er endvidere i klar strid med god forvaltningsskik at gennemføre
tvangsinddrivelsesskridt, når der foreligger en ubehandlet ansøgning om henstand.
Dette har borger- og retssikkerhedschefen eksempelvis klargjort i sine bemærkninger
herom i januar 2021:
https://www.skatteforvaltningen.dk/retssikkerhed/redegoerelser-og-
beretninger/undersoegelse-om-henstand-opkraevning-og-inddrivelse/
2. Løsningsforslag
Som det fremgår ovenfor, er det fast praksis, at der som udgangspunkt gives henstand, hvis
der klages over en skatteansættelse. Det har således nærmest karakter af et retskrav.
På den baggrund foreslås det, at lovgivningen om henstand vendes, så udgangspunktet
vendes om således, at der ved klage over en afgørelse fra skattemyndighederne automatisk
gives henstand med betalingen, hvis der anmodes herom.
Dog skal Skattestyrelsen konkret kunne træffe afgørelse om, at der i en sag ikke skal ydes
henstand, hvis der f.eks. er nærliggende fare for, at skattekravet går tabt, hvis der ydes
henstand.
Med denne model bliver det skattemyndighederne
og ikke skatteyderen
der bærer
risikoen for lange sagsbehandlingstider hos skattemyndighederne. Desuden vil det medføre
en effektivisering af behandlingen af henstandssager, idet Skattestyrelsen fremover ikke
skal træffe afgørelse i alle sager om henstand, men udelukkende i de få sager, hvor man
ikke mener, at der skal ydes henstand.
Desuden bør reglerne ændres, således at der på samme måde automatisk gives henstand
med betalingen i perioden fra afgørelsen indtil klagefristen udløber, hvis der anmodes
herom. Dog også her med mulighed for, at Skattestyrelsen konkret kan træffe afgørelse om,
at der ikke skal være henstand.
2