Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2978694_0001.png
7. februar 2025
J.nr. 2025 - 192
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 81 af 13. december 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 81 om en opdateret tabel over alle fiskale afgifter i Danmark, og hvorvidt de indekseres/reguleres mv.
2978694_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren
med inddragelse af øvrige ministerier
oversende en opdateret tabel
over alle fiskale afgifter og gebyrer i Danmark, og hvorvidt de indekseres/reguleres? Mi-
nisteren bedes i samme tabel angive provenueffekten (både før og efter adfærd og tilbage-
løb) af henholdsvis at ophøre med at indeksere afgiften/gebyret fra 2025, at halvere afgif-
ten/gebyret og at afskaffe afgiften/gebyret? Der henvises til FIU alm. del
spørgsmål
403 (folketingsåret 2020-21) og SAU alm. del
spørgsmål 206 (folketingsåret 2020-21).
Svar
Det er forudsat, at fiskale afgifter kun omfatter afgifter, som vurderes i substansen helt
overvejende at tjene et fiskalt formål. Hovedparten af afgifterne tjener andre hensyn end
alene fiskale formål. Det gælder langt de fleste punktafgifter, som sigter mod at nedbringe
forbruget af en given vare, fx idet forbruget medfører eksterne omkostninger (eksternali-
teter). Fx har hovedparten af miljø-, energi- og motorafgifter samt afgifter på alkohol og
tobak et overordnet formål om at reducere produktion eller forbrug af den afgiftspålagte
aktivitet eller vare, der vurderes at være forbundet med eksterne omkostninger (eksterna-
liteter).
Der findes enkelte afgifter, som umiddelbart ikke tjener andre hensyn end et fiskalt for-
mål,
jf. tabel 1.
Af tabellen fremgår også forventede indtægter fra de enkelte fiskale afgifter
i 2025 samt provenuvirkningerne af at halvere og afskaffe de pågældende afgifter. Blandt
de fiskale afgifter er der størst virkninger af at halvere/afskaffe elafgiften og tingslysnings-
afgiften, da disse afgifter indbringer det største provenu på hhv. ca. 8,6 mia. kr. og ca. 5,7
mia. kr. i 2025.
Moms er ligeledes en ren fiskal afgift, men fremgår ikke af tabel 1. Moms forventes at
indbringe en indtægt på knap 274 mia. kr. i 2025 og
er fastsat af EU’s momsdirektiv,
hvorfor den derfor hverken kan halveres eller afskaffes inden for de fælles EU-regler.
Der findes desuden en række afgifter, som ikke fremgår af oversigten, da de ikke umid-
delbart kan siges at være helt overvejende fiskale, men dog indeholder et vist fiskalt ele-
ment. Det drejer sig fx om afgift på chokolade mv., afgift på konsumis samt afgifter, som
kun i et vist omfang kan siges at regulere eksternaliteter forbundet med forbrug af en gi-
ven vare.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 81 om en opdateret tabel over alle fiskale afgifter i Danmark, og hvorvidt de indekseres/reguleres mv.
2978694_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkninger af ændringer i fiskale afgifter i 2025
Ingen indeksering/regule-
ring
Pro-
Pro-
Umid-
venu
venu
delbart
efter til-
efter
pro-
bage-
tilbage-
venu
løb og
løb
adfærd
-
-
-
-
-
-
-
-300
-
-
-
-
-
-
-
-300
-
-
-
-
-
-
-
-200
Halvering af afgiften
Umid-
delbart
provenu
Provenu
Provenu
efter til-
efter
bageløb
tilbage-
og ad-
løb
færd
-145
-15
-325
-2.500
-60
-810i
-420
-3.700
-135
-15
-315
-2.405
-45
-805
-410
3.400
Afskaffelse af afgiften
Umid-
delbart
provenu
Provenu
Provenu
efter til-
efter
bageløb
tilbage-
og ad-
løb
færd
-290
-30
-650
-4.995
-125
-1.620
-840
-7.000
-280
-30
-625
-4.810
-90
-1.610
-820
-6.900
Mio. kr.
(2025-niveau)
Gæl-
dende
regler
7,67
kr./kg.
1
2,6
kr./stk.
2
1,1 pct.
3
1,45 pct.
+ 1.850
kr.
4
3,35 kr./l
5
Indek-
se-
Forventet
ring/re-
indtægt
gulering
2025
Afgift på kaffe
mv.
Afgift på gløde-
lamper mv.
Skadesforsik-
ringsafgift
Tinglysningsaf-
gift
Tillægsafgift på
mousserende
vin
Afgift på led-
ningsført vand
Passagerafgift
Elafgiften
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
7
Ja
9
290
30
770
5.680
125
1.640
920
8.700
-145
-15
-385
-2.840
-60
-820
-460
-4.600
-290
-30
-770
-5.680
-125
-1.640
-920
-8.600
10
6,37
kr./m3
30, 250
og 300
kr.
6
72 øre
/kWh
8
Anm.: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Alle beregninger tager udgangspunkt i en ændring i 2025.
1) Afgift på kaffe m.v. består af en række forskellige satser. Den viste sats er for brændt kaffe.
2) Afgift på glødelamper m.v. består af en række forskellige satser. Den viste sats er for almindelige glødelamper.
3) Beregnes som andel af forsikringspræmien.
4) Tinglysningsafgiften består af en række forskellige satser. Den viste sats gælder tinglysning af pant i fast ejendom og andelsbolig. Den variable del beregnes som
en andel af det pantsikrede beløb.
5) Afgiften på mousserende vin er en tillægsafgift, som lægges oven i vinafgiften.
6) Passagerafgiftens størrelse afhænger af rejsens slutdestination og er lavest for indenrigsrejser og rejser inden for Europa og højest på lange rejser.
7) Passagerafgiften er reguleret fra og med 2026 og frem mod 2030, hvorefter afgiften er indekseret.
8)
Momsregistrerede erhverv betaler EU’s minimumssats på 0,4 øre/kWh
og husholdninger med elvarme betaler 0,8 øre/kWh for den del af arets forbrug, der ligger
ud over 4.000 kWh.
9) Størstedelen af afgiftssatsen indekseres bortset fra 4,6 øre.
10)
Der er regnet på en lempelse ned til EU’s minimumssats på 0,8 øre/kWh.
Kilde: Skatteministeriet.
Et gebyr defineres i
skattemæssig forstand
som fiskalt, hvis indtægterne fra gebyret overstiger
omkostningerne for den leverede ydelse forbundet hermed. Der tages i besvarelsen af
dette spørgsmål udgangspunkt i denne definition.
Af
tabel 2
fremgår alle fiskale gebyrer, deres indtægt samt de umiddelbare provenuvirknin-
ger af at fjerne indekseringen af gebyret og halvere hhv. afskaffe gebyret. Gebyrerne har
dog et omkostningsdækkende element. Der foreligger ikke forudsætninger på hvert af ge-
byrerne til at vurdere tilbageløb og adfærdseffekt, ligesom der vil skulle tages stilling til
eksakt andel fiskalt element.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 81 om en opdateret tabel over alle fiskale afgifter i Danmark, og hvorvidt de indekseres/reguleres mv.
2978694_0004.png
Tabel 2. Provenuvirkninger af ændringer i fiskale gebyrer
Gebyr-
størrelse
Indeksering
/regulering
Indtægt
2025
Umiddelbart provenu
Ingen indekse-
ring/regulering
Kr.
Registreringsafgift for skibe
1
Rykkergebyr for indberetning af lister over
momspligtigt salg til udlandet, gebyr for for-
kortet afregningsperiode af moms og rykke-
gebyr for betaling i opkrævningsfasen
3
Rykkergebyr for betaling ved Gældsstyrelsen
Gebyr for Gældsstyrelsens iværksættelse af
lønindholdelse
Vurderingsgebyr efter EVL §11, til bo- og ga-
veafgift
4
Vurderingsgebyr efter EVL §27, til ejendoms-
værdibeskatning
4
Vurderingsgebyr efter EVL §14 - ej længere
fritaget
4
Vurderingsgebyr efter EVL §84, landbrugs-
og skovejendomme
4
Gebyr for udlevering af nummerplader
Gebyr for udlevering af nummerplader til mo-
torcykler
Gebyr for udlevering af 3. nummerplade
Gebyr for retten til ønskenummerplade
Gebyr for historiske nummerplader
Gebyr for historiske nummerplader til motor-
cykler
2
Gebyr for benyttelse af prøveskilte
Gebyr for benyttelse af prøveskilte til motor-
cykler
Gebyr for prøvemærker til bil og motorcykler
Gebyr for registrering af ny ejer eller bruger af
køretøj
Gebyr for udstedelse af registreringsattest el-
ler supplerende attest
Gebyr for personlig betjening ved indregistre-
ring af køretøj
Gebyr for personlig betjening ved omregistre-
ring af køretøj
Gebyr for personlig betjening ved afmelding
af køretøj
Jagttegnsafgift
Gebyr ved tilmelding til Danskprøve A1 og A2
Gebyr for tilmelding til indvandringsprøven for
religiøse forkyndere
Gebyrer for notarialforretning
6
-
65
140
300
3.700
3.700
3.700
3.700
590
590
110
8.000
1.300
650
1.150
190
100
340/380
5
100
200
100
60
650
3.134
3.000
150/300/
300
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Halvering
Afskaffelse
------------------------- Mio. kr. -------------------------
4,4
2
83
81
75
-
-
-
-
705,0
19,3
11,4
5,2
2,6
-
1,2
0,1
18,2
155,1
11,0
1,8
0,1
0,0
117,9
3,7
0,2
72
7
0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,2
-
-
2,2
-41,5
-41
-38
-
-
-
-
-352,5
-9,7
-5,7
-2,6
-1,3
-
-0,6
-0,1
-9,1
-77,6
-5,5
-0,9
-0,1
0,0
-58,9
-1,9
-0,1
-36
4,4
-83
-81
-75
-
-
-
-
-705,0
-19,3
-11,4
-5,2
-2,6
-
-1,2
-0,1
-18,2
-155,1
-11,0
-1,8
-0,1
0,0
-117,9
-3,7
-0,2
-72
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 81 om en opdateret tabel over alle fiskale afgifter i Danmark, og hvorvidt de indekseres/reguleres mv.
2978694_0005.png
Tabel 3. Provenuvirkninger af ændringer i fiskale gebyrer (fortsat)
(fort
Gebyr-
størrelse
Indeksering
/regulering
Indtægt
2025
Umiddelbart provenu
Ingen indekse-
ring/regulering
Halvering
Afskaffelse
Kr.
Gebyr for ansøgning eller fornyelse af pas
8
Gebyr for udstedelse af våbentilladelse
Gebyr for autorisation af vagtvirksomhed
10
En række mindre gebyrer på politiets område,
herunder gebyrer for nød- og sømandsvisa,
dansk indfødsret og legitimationskort til dør-
mænd
Frekvens- og nummerafgifter
11
Udstykningsafgift
150/182/
382/894
1.085
3.000/
5.000
-
Nej
Nej
Nej
Nej
------------------------- Mio. kr. -------------------------
363,5
9
33,3
9
1,3
9
1,2
9
-
-
-
-
-181,8
-16,6
-0,7
-0,6
-363,5
-33,3
-1,3
-1,2
-
5.000
Nej
Nej
181,9
35,2
-
-
-91
-17,6
-181,9
-35,2
Anm.: Der er i opgørelsen helt overordnet set bort fra PSO-afgiften og fiskale tariffer på energiområdet. Derudover er diverse bøder på fx transport-
området, inddrivelsesrenter på misligholdt lån fx SU-lån, morarenter på gæld fx skattegæld og lign. udeladt af svaret, da de ikke vurderes at kunne
karakteriseres som gebyr. Listen over fiskale gebyrer er opdateret siden besvarelsen af
FIU alm. del
spørgsmål 403 af 13. august 2021,
således
enkelte gebyrer er udgået. Heraf udgår gebyr for klage til Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen, gebyr for klage til ejendomsvurderingsloven,
gebyr for Gældsstyrelsens tilsigelse til udlægsforretning, gebyr for overskridelse af lånetiden og regningsgebyr ifm. erstatningssager hos Det Konge-
lige Bibliotek, da de dækker dele af omkostningerne for ydelsen (delvis brugerbetaling). Gebyr for skyldnere, der gør indsigelse vedr. manglende
gennemførelse af sædvanlig rykkerprocedure eller underretning og gebyr for udstedelse af godkendelses til TIR-konventionen opkræves ikke læn-
gere og gebyr for tilladelse til kørsel med udenlands køretøj, gebyr for anmodning om eksportgodtgørelse, gebyr i forlængelse med køreprøver samt
gebyr for udstedelse af takografkort er overgået til at være omkostningsdækkede gebyrer.
1) Ved etablering af gebyret i 2013 var der en forventning om, at indtægterne ville overstige udgifterne. Gebyret defineres derfor som fiskalt. Der har
imidlertid været lavere indtægter end forventet, hvorfor omkostningerne i praksis er højere end indtægterne. Den fiskale andel er derfor 0 pct.
2) Der forventes fremsat lovændring, som medfører en forventet øget indtægt på 5,4 mio. kr. til dækning af omkostninger til det digitale skibsregister.
Denne indtægt er ikke indregnet i tabellen, da loven ikke er vedtaget.
3) Gebyrindtægter for Rykkergebyr for indberetning af lister over momspligtigt salg til udlandet, Gebyr for forkortet afregningsperiode af moms og
Rykkergebyr for betaling i opkrævningsfasen er opgjort på et aggregeret niveau, da det ikke er muligt at nedbryde det samlede beløb på enkelte
lovhjemler. Skønnet for finansloven 2025 er her lagt til grund.
4) Der er ikke budgetteret nogen indtægt for 2025.
5) Gebyret for registrering af ny ejer eller bruger af et køretøj er 340 kr. ved omregistreringen direkte via Motorregistret eller Ejerskifte-APP’en
og 380
kr. ved omregistrering via en nummerpladeoperatør eller en af Motorstyrelsens motorekspeditioner.
6) De nuværende satser er senest ændret ved lov nr. 425 af 16. marts 2021. Heri fremgår det, at for notarialforretninger betales et gebyr på 300 kr.,
mens der for en bekræftelse af en afskrift eller kopi svares en afgift på 150 kr. For en notars medvirken ved udtrækning af værdipapirer, lodtrækning
og lignende handlinger svares 300 kr.
7) Domstolsstyrelsen bemærker, at estimatet for indtægter i 2025 er opgjort svarende til de forventede indtægter i 2024 opregnet til 2025-pl.
8) ikke kan fremvises et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning om fornyelse af pas, eller hvis passet fremvises i ødelagt stand i forbindelse med
ansøgning om fornyelse af pas. Gebyret er inkl. et gebyr på 32 kr. for optagelse af fingeraftryk for personer over 11 år, der pristalreguleres med det
generelle pris- og lønindeks. Der er ikke korrigeret for dette gebyr i beregningen af mindreprovenu.
9) Budgetteret indtægt på FFL25.
10) Autorisation og fornyelse har gebyrbeløb på 5.000 kr., mens ændringer i eksiterende autorisation, som er gebyrpligtige, har et gebyr på 3.000 kr.
11) Frekvens- og nummerafgifter har til formål at udnytte knappe ressourcer hensigtsmæssigt. Det bemærkes, at en halvering eller afskaffelse af
hhv. frekvens- og nummerafgifterne vil påvirke den adfærdsregulerende effekt, som de to afgifter har på de knappe frekvens- og nummerressourcer.
Kilde: Finansministeriet og Skatteministeriet, bidrag fra øvrige ministerier.
Side 5 af 5