Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 130
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del - Bilag 130
Offentligt
Skatteministeriet
30. januar 2025
Forslag
til
Lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven
(Midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
§1
I afskrivningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 242 af 18. februar 2021, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og senest ved § 1 i lov nr.
1472 af 10. december 2024, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 5 D indsættes:
Ȥ 5 E.
Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at af-
skrive udgifter til anskaffelse af nye driftsmidler, som udelukkende benyttes
erhvervsmæssigt, på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen indgår med
108 pct., jf. dog stk. 2, 3, 5 og 7. Ved nye driftsmidler forstås driftsmidler, der
anskaffes af den skattepligtige som fabriksnye.
Stk. 2.
Det er en betingelse for afskrivning efter stk. 1, at anskaffelsessummen
som nævnt i stk. 1 ikke fradrages (straksafskrives) efter § 6, stk. 1.
Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for udgifter til anskaffelse af personbiler,
skibe og software eller for udgifter til anskaffelse af driftsmidler, der via egen
energiforsyning drives eller kan drives af fossile brændsler.
Stk. 4.
Indkomstårets afskrivninger efter stk. 1 foretages på grundlag af den
afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets udgang. Denne værdi
opgøres som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med tillæg af 108
pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaffet i indkomståret,
jf. dog stk. 7, og med fradrag af 108 pct. af salgssummen for driftsmidler, der
er solgt og leveret i indkomstårets løb, og som indgik på den særskilte saldo
med 108 pct. af anskaffelsessummen. Saldoværdien ved indkomstårets be-
gyndelse udgør det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet i tidligere indkomstår
er nedbragt ved afskrivninger efter stk. 1.
Stk. 5.
Afskrivning efter stk. 1 kan højst udgøre 25 pct. af den afskrivnings-
berettigede saldoværdi efter stk. 4.
Stk. 6.
§ 5, stk. 4-6, og § 5 A finder tilsvarende anvendelse for driftsmidler
omfattet af stk. 1.
Stk. 7.
Stk. 1 finder alene anvendelse for driftsmidler, der er anskaffet i peri-
oden fra og med den 1. januar 2025 til og med den 31. december 2026. Den
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4 lægges sammen med saldo-
værdien efter § 5 ved udgangen af indkomståret 2030. Den derved fremkomne
samlede saldoværdi behandles fra og med indkomståret 2031 efter § 5.«
2.
I
§ 8, stk. 1
og
2,
og
§ 9, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »og § 5 D, stk. 4,« til: »§ 5
D, stk. 4, og § 5 E, stk. 4,«.
3.
I
§ 9, stk. 3,
indsættes efter »§ 5 D, stk. 6,«: »§ 5 E, stk. 6,«.
§2
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 12 af 6. januar
2023, som ændret ved § 350 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 og § 5 i lov nr. 1176
af 19. november 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 18, stk. 5,
indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:
»Afståelsessummen for driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E for-
højes ikke med 8 pct., jf. afskrivningslovens § 5 E, stk. 4.«
2.
I
§ 18, stk. 5,
indsættes efter 4. pkt., der bliver 5. pkt., som nyt punktum:
»For driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E opgøres en skattefor-
pligtelse svarende til skatteværdien af 8 pct. af afståelsessummen efter 4.
pkt.«
3.
I
§ 18, stk. 5, 7. pkt.,
der bliver 9. pkt., indsættes efter »skatteforpligtelsen«:
»efter 5. pkt.«
4.
I
§ 18 stk. 5,
indsættes som
10. pkt.:
»Skatteforpligtelsen efter 6. pkt. bortfalder den 1. januar 2031.«
§3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkt
Midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye
driftsmidler
Gældende ret
Skatteministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget følger op på aftale om udformningen af grønt investeringsvin-
due af 30. januar 2025 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radi-
kale Venstre. Aftalen udmønter dele af Aftale om Grøn skattereform for in-
dustri mv. af 24. juni 2022 mellem den daværende regering (Socialdemokra-
tiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konserva-
tive Folkeparti.
For yderligere at fremme erhvervslivets investeringer i de afgørende grønne
driftsmidler foreslås et investeringsvindue med øget afskrivningsret. Det fo-
reslås, at virksomheder skal kunne afskrive på 108 pct. af anskaffelsessum-
men ved køb af nye driftsmidler i perioden fra og med den 1. januar 2025 til
og med 31. december 2026. Investeringsvinduet omfatter dog ikke driftsmid-
ler, der drives af fossile brændsler, samt personbiler, skibe og software.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1.
Midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye drifts-
midler
2.1.1. Gældende ret
Driftsmidler, som en skattepligtig udelukkende benytter erhvervsmæssigt, af-
skrives som udgangspunkt på en samlet saldo for den enkelte virksomhed.
Denne metode kaldes saldometoden.
Efter saldometoden foretages indkomstårets afskrivninger på grundlag af den
afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets udgang.
Saldoværdien ved indkomstårets udgang opgøres som saldoværdien ved ind-
komstårets begyndelse med tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler,
der er anskaffet i indkomståret, og med fradrag af salgssummen for driftsmid-
ler, der er solgt og leveret i indkomståret.
Den årlige afskrivning kan højst udgøre 25 pct. af den afskrivningsberettigede
saldoværdi.
I stedet for at afskrive efter saldometoden kan virksomheden vælge at straks-
afskrive hele anskaffelsessummen for:
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
1) Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke at overstige 3 år.
2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på 32.000 kr. (2023-niveau) eller
derunder.
3) Driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Der gælder særlige regler om afskrivning af infrastrukturanlæg og en række
andre driftsmidler med lang levetid. For disse aktiver er afskrivningssatserne
mindre end 25 pct.
Det er som udgangspunkt 100 pct. af anskaffelsessummen, der danner grund-
lag for skattemæssige afskrivninger og for straksfradrag. For så vidt angår
driftsmidler til forsøgs- og forskningsvirksomhed gælder det dog, at anskaf-
felsessummen som udgangspunkt forhøjes, så afskrivningsgrundlaget udgør
108 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler, der anskaffes i indkomst-
årene 2023-2025, 114 pct. for indkomståret 2026, 116 pct. for indkomståret
2027 og fra og med indkomståret 2028 udgør afskrivningsgrundlaget 120 pct.
af anskaffelsessummen.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
Det indgår i Aftale om Grøn skattereform for industri mv. af 24. juni 2022, at
der skal indføres et grønt investeringsvindue, der skal gøre det attraktivt for
virksomhederne at omstille sig ved at foretage nye investeringer i de afgø-
rende nye grønne produktionsaktiver.
Baseret på erfaringerne fra det tidligere investeringsvindue og de administra-
tive hensyn hos både virksomhederne og skattemyndighederne, tager det nye
investeringsvindue udgangspunkt i en bred afgrænsning i lighed med det tid-
ligere investeringsvindue. Dette indebærer, at afskrivningsgrundlaget forøges
for investeringer i driftsmidler (f.eks. maskiner, inventar m.v.) med undta-
gelse af fossildrevne driftsmidler, samt personbiler, skibe og software.
I modsætning til det tidligere vindue er aftalepartierne bag Aftale om udform-
ningen af grønt investeringsvindue af 30. januar 2025 enige om at ekskludere
alle driftsmidler drevet af fossile brændsler, da der bl.a. ses en stor udvikling
i udbuddet af eldrevne driftsmidler. Således undtages investeringer i drifts-
midler som lastbiler, traktorer mv. drevet af fossile brændsler fra den for-
øgede afskrivningsret. Det er vurderingen, at denne afgrænsning fremmer
5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
virksomhedernes muligheder for at omstille sig og foretage nye investeringer
i grønne driftsmidler.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indføre et midlertidigt investeringsvindue, så selvstændigt er-
hvervsdrivende og selskaber får mulighed for at vælge at afskrive på 108 pct.
af anskaffelsessummen for fabriksnye driftsmidler, som er anskaffet i perio-
den fra og med den 1. januar 2025 til og med 31. december 2026. Det er en
betingelse, at driftsmidlet udelukkende benyttes erhvervsmæssigt. Afskriv-
ningerne foretages på en særskilt saldo.
Det forhøjede afskrivningsgrundlag afskrives med op til 25 pct. om året sva-
rende til den gældende afskrivningssats for almindelige driftsmidler. Investe-
ringer, der vælges straksafskrevet efter gældende regler, f.eks. småaktiver,
omfattes ikke af forslaget. Investeringer i driftsmidler og skibe til forsøgs- og
forskningsvirksomhed mm. omfattet af afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3,
som vælges afskrevet efter den foreslåede § 5 E, indgår med anskaffelsessum-
men efter den foreslåede § 5 E.
Anskaffelse af personbiler og skibe foreslås ikke omfattet af det forhøjede
afskrivningsgrundlag. Personbiler defineres som biler, der er indrettet til be-
fordring af højst 9 personer, føreren medregnet. Skibe kan ikke opnå et for-
højet afskrivningsgrundlag, uanset skibets størrelse.
For at bidrage til at fremme den grønne omstilling foreslås det, at adgangen
til forøgede afskrivninger ikke omfatter driftsmidler, der drives af fossile
brændsler. Det betyder bl.a., at investeringer i driftsmidler som lastbiler, trak-
torer mv. drevet af fossile brændsler også undtages fra den forøgede afskriv-
ningsret. Dette adskiller sig fra det tidligere investeringsvindue, som var gæl-
dende fra og med den 23. november 2020 indtil udgangen af 2022. Dette vin-
due omfattede ikke maskiner drevet af fossile brændsler, med den undtagelse
at investeringer i køretøjer, bortset fra personbiler, forsynet med nummerpla-
der var omfattet af den forøgede afskrivningsret.
Bortset fra personbiler, omfattes køretøjer, der ikke drives af fossile brænds-
ler, af de foreslåede regler. En virksomhed, der køber en eldreven varebil i
perioden, kan derfor anvende det forhøjede afskrivningsgrundlag på anskaf-
felsessummen for bilen.
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
Det foreslås, at anskaffelsessummer til software ikke omfattes af investerings-
vinduet. Det har til og med den 31. december 2024 været muligt at straksaf-
skrive anskaffelsessummer for bl.a. software. Denne mulighed blev dog med
lov nr. 1472 af 10. december 2024 afskaffet med virkning for software an-
skaffet den 1. januar 2025 eller senere.
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte har i rapporten »Fremtidens er-
hvervsstøtte: Kortlægning, principper og sanering« af 19. februar 2024 anbe-
falet at afskaffe muligheden for at straksafskrive på edb-software. Ekspert-
gruppen har bl.a. anført, at der ikke kan peges på positive afledte virkninger
for andre end den virksomhed, der anskaffer software, og at der ikke ses at
være grund til at give særskilt støtte til softwareinvesteringer. Software an-
skaffet efter den 1. januar 2025 kan derfor alene afskrives efter afskrivnings-
lovens § 5 med højst 25 pct. efter saldoprincippet.
I tidligere investeringsvinduer kunne investeringer i software, der vælges
straksafskrevet, ikke vælges afskrevet med det forhøjede afskrivningsgrund-
lag i investeringsvinduet.
Forslaget omfatter heller ikke investeringer, der efter gældende regler kun kan
afskrives med en lavere sats end 25 pct., f.eks. investeringer i infrastruktur-
anlæg m.v. og visse andre driftsmidler med lang levetid, herunder aktiver i
forbindelse med indvindingsvirksomhed og aktiver til fremstilling af varme
og el med en kapacitet på over 1 MW.
Det foreslås ved opgørelsen af saldoværdien, at salgssummen forhøjes med 8
pct. for driftsmidler, hvor der ved købet er lagt 8 pct. til anskaffelsessummen.
Hermed hindres det, at driftsmidler udelukkende anskaffes for at opnå et for-
højet afskrivningsgrundlag, hvorefter driftsmidlet videresælges, så der opnås
et kunstigt skattemæssigt tab.
For at undgå misbrug bl.a. ved koncerninterne overdragelser (bytte) af brugte
driftsmidler omfatter investeringsvinduet alene fabriksnye driftsmidler.
Muligheden for at anvende et forhøjet afskrivningsgrundlag skal efter forsla-
get kun gælde for driftsmidler anskaffet senest den 31. december 2026. Ved
udgangen af indkomståret 2030 skal den afskrivningsberettigede saldoværdi
for driftsmidler, hvis afskrivningsgrundlag er blevet forhøjet, efter forslaget
7
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
lægges sammen med saldoværdien for driftsmidler, der er afskrevet efter den
gældende almindelige saldometode. Den derved fremkomne samlede saldo-
værdi skal fra og med indkomståret 2031 indgå på den almindelige driftsmid-
delsaldo.
Sammenlægningen indebærer, at ved afståelse i indkomståret 2031 eller se-
nere skal salgssummen ikke længere fragå med 108 pct., men alene med 100
pct. som normalt, selv om driftsmidlerne ved erhvervelsen fik et forhøjet af-
skrivningsgrundlag på 108 pct. Det svarer til den ordning, der gjaldt for det
investeringsvindue, der var gældende fra 23. november 2020 til udgangen af
2022.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det foreslås at forhøje afskrivningsgrundlaget midlertidigt med 8 pct. til 108
pct. for investeringer i en række driftsmidler foretaget i perioden fra og med
den 1. januar 2025 til og med den 31. december 2026. Investeringsvinduet
omfatter driftsmidler, der efter gældende regler afskrives med 25 pct. Drifts-
midler, der drives eller kan drives af fossile brændsler via egen energiforsy-
ning, omfattes dog ikke af vinduet. Software samt personbiler og skibe vil
desuden ikke være omfattet.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at investeringsvinduet vil omfatte in-
vesteringer med en samlet anskaffelsessum på ca. 50 mia. kr. i hvert af årene
2025 og 2026. Hertil kommer at investeringer for i alt ca. 5 mia. kr. skønnes
at ville blive fremrykket fra efterfølgende år. Det er desuden lagt beregnings-
teknisk til grund, at virksomhederne vil kunne udnytte 2/3 af det forhøjede
afskrivningsgrundlag. Det forudsættes, at de resterende fradrag ikke udnyttes,
f.eks. fordi virksomheden går konkurs, inden den kan nå at udnytte fradraget
fuldt ud, eller fordi den ikke opnår en skattepligtig indkomst i Danmark af en
størrelse, der giver mulighed for at udnytte fradraget fuldt ud.
Det forhøjede afskrivningsgrundlag skønnes med usikkerhed at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 140 mio. kr. i 2025 stigende til ca. 240
mio. kr. i 2026, hvorefter mindreprovenuet gradvist aftager. Det svarer til et
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 220 mio. kr. i 2025 og ca.
370 mio. kr. i 2026.
8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0009.png
UDKAST
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved indførelse af midlertidigt investeringsvindue
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
2025
-140
-120
-220
-20
2026
-240
-200
-370
-40
2027
-170
-150
-180
-30
2028
-130
-110
-130
-20
2029
-90
-80
-90
-10
2030
-70
-60
-70
-10
Varigt
-10
-10
-10
0
Finansår
2025
-140
-
-
-
Investeringsvinduet skønnes at medføre et mindreprovenu for kommunerne
på ca. 20 mio. kr. for 2025 med afregning i 2028, ca. 40 mio. kr. for 2026 med
afregning i 2029 og for ca. 30 mio. kr. i 2027 med afregning i 2030. Varigt
skønnes ikke noget nævneværdigt mindreprovenu for kommunerne.
Herudover får kommunerne færre skatteindtægter fra beskatningen af virk-
somhedsindkomst fra personligt ejede virksomheder. Effekten heraf vurderes
dog at være begrænset og lader sig ikke kvantificere.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for regionerne.
Investeringsvinduet vil styrke virksomhedernes incitament til at investere i de
omfattede aktiver. Det vil have en positiv effekt på beskæftigelsen og sam-
fundsøkonomien i perioden, hvor vinduet er i kraft. En del af denne positive
effekt på samfundsøkonomien skyldes, at investeringer fremrykkes fra efter-
følgende år, hvor vinduet således vil have en negativ konjunktureffekt. Inve-
steringsvinduet vurderes ikke at have samfundsøkonomiske effekter på lidt
længere sigt.
3.2. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger i
Skatteforvaltningen på 0,2 mio. kr. i 2025, 1,1 mio. kr. årligt i 2026-2027 og
0,4 mio. kr. i 2028 til kommunikation og kontrol. Lovforslaget vurderes ikke
at have konsekvenser for kommuner og regioner.
Det er vurderingen, at lovforslaget er udmøntet i overensstemmelse med de
syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Der er med den foreslåede indførelse af investeringsvinduet med forøget af-
skrivningsadgang tale om indførelse af regler, der nogenlunde svarer til reg-
lerne om det tidligere midlertidige investeringsvindue, der var gældende fra
og med den 23. november 2020 til og med den 31. december 2022.
9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om et midlertidigt investeringsvindue vil øge virksomhedernes af-
kast efter skat af investeringer i de omfattede aktiver, indtil de er fuldt afskre-
vet.
Forslaget indebærer begrænsede administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet, der skal føre en særskilt saldo med de driftsmidler, hvor afskrivnings-
grundlaget vælges forhøjet i henhold til forslaget.
[Lovforslaget har været til udtalelse hos Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering, der vurderer, at lovforslaget medfører administrative om-
kostninger for erhvervslivet, der vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere. Forslaget vurderes således ikke at have nævne-
værdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.]
Det vurderes, at de fem principper for agil erhvervsrettet regulering ikke er
relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget om et investeringsvindue skønnes at have begrænsede, men posi-
tive, klima- miljø- og naturmæssige konsekvenser, idet investeringsvinduet
foreslås ikke at finde anvendelse ved anskaffelse af driftsmidler, der drives af
fossile brændsler. Virksomhederne vil således med skattelempelsen få mulig-
hed for at investere i energieffektiviseringer, der mindsker deres udledninger.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget om et investeringsvindue indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. januar 2025 til den 27. fe-
bruar 2025 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer m.v.: 3F, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervs-
råd, ATP, Bilfærgernes Rederiforening, Borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark,
CEPOS, Create Denmark (forening - kunstneres rettigheder på det digitale
marked), Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Skibskredit, Dansk Aktionær-
forening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
10
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0011.png
UDKAST
Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Iværksætterforening, Dansk Metal,
Dansk Musiker Forbund, Dansk Offshore, Dansk Skovforening, Dansk Sol-
celleforening, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Rederier, Danske
Vandværker, DANVA, Den Danske Fondsmæglerforening, DI, Digitalise-
ringsstyrelsen, EjendomDanmark, Energy Innovation Cluster, Erhvervssty-
relsen – Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark, Finans og
Leasing, Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Plat-
formsøkonomi i Danmark, Foreningen til Søfartens Fremme, Forsikring &
Pension, FSR - danske revisorer, Green Power Denmark, HORESTA, Inge-
niørforeningen i Danmark, Investering Danmark, Justitia, Kapitalmarked
Danmark, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale Penge-
institutter, Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nati-
onalbanken, Nordsøfonden, Oxfam IBIS, SEGES Innovation P/S, Skattean-
keforvaltningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Vindmølleindu-
strien.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Lovforslaget skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu i 2025
på ca. 140 mio. stigende til ca. 240
mio. kr., hvorefter mindreprove-
nuet gradvist aftager.
Lovforslaget vurderes isoleret set
at medføre administrative omkost-
ninger i Skatteforvaltningen på 0,2
mio. kr. i 2025, 1,1 mio. kr. årligt i
2026-2027 og 0,4 mio. kr. i 2028
til kommunikation og kontrol.
Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for kommuner og re-
gioner.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Forslaget om et midlertidigt investe- Ingen
ringsvindue vil øge afkastet efter
skat af investeringer i de omfattede
aktiver, mens vinduet er i kraft.
11
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0012.png
UDKAST
Administrative
Ingen
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Forslaget indebærer begrænsede
administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, der skal føre en sær-
skilt saldo med de driftsmidler,
hvor afskrivningsgrundlaget væl-
ges forhøjet i henhold til forslaget.
Ingen
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Forslaget skønnes at have begræn-
Ingen
sede, men positive, klima- miljø- og
naturmæssige konsekvenser, idet in-
vesteringsvinduet foreslås ikke at
finde anvendelse ved anskaffelse af
driftsmidler, der drives af fossile
brændsler. Virksomhederne vil såle-
des med skattelempelsen få mulig-
hed for at investere i energieffekti-
viseringer, der mindsker deres ud-
ledninger.
Ingen
Ingen
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-
Forslaget om et investeringsvindue, indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0013.png
UDKAST
erhvervsrettet
EU-regulering)
(sæt X)
13
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler i afskrivningslovens § 6 kan der foretages skattemæs-
sige afskrivninger på grundlag af 100 pct. af anskaffelsessummen for drifts-
midler, der udelukkende benyttes erhvervsmæssigt.
Driftsmidlerne afskrives som udgangspunkt på en samlet saldo for den en-
kelte virksomhed. Denne metode kaldes saldometoden. Efter saldometoden
foretages indkomstårets afskrivninger på grundlag af den afskrivningsberet-
tigede saldoværdi ved indkomstårets udgang. Saldoværdien ved indkomst-
årets udgang opgøres som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaffet i indkomståret,
og med fradrag af salgssummen for driftsmidler, der er solgt og leveret i ind-
komståret.
Den årlige afskrivning for almindelige driftsmidler kan højst udgøre 25 pct.
af den afskrivningsberettigede saldoværdi.
Udgangspunktet om, at det er 100 pct. af anskaffelsessummen, der danner
grundlag for skattemæssige afskrivninger og for straksfradrag, er fraveget for
så vidt angår driftsmidler til forsøgs- og forskningsvirksomhed, jf. afskriv-
ningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, hvor anskaffelsessummen er forhøjet.
Der gælder særlige regler om en lavere afskrivningssats end 25 pct. for bl.a.
infrastrukturanlæg og en række andre driftsmidler med lang levetid, jf. af-
skrivningslovens § 5 C.
Afskrivningssatsen er 15 pct. for en række driftsmidler, jf. afskrivningslovens
§ 5 C, stk. 4, 1. pkt. Det gælder bl.a. for visse skibe med en bruttotonnage på
20 t eller derover, for luftfartøjer og rullende jernbanemateriel, for borerigge,
produktionsplatforme og andre anlæg til indvinding m.v. af olie og gas, for
faste anlæg til fremstilling af varme og el med en kapacitet på over 1 MW,
for anlæg til indvinding af vand til almene vandforsyninger, og for spilde-
vandsanlæg. Disse driftsmidler skal føres på en særskilt saldo jf. afskrivnings-
lovens § 5 C, stk. 1.
Side 14/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
Afskrivningssatsen er 7 pct. for en række infrastrukturanlæg, jf. afskrivnings-
lovens § 5 C, stk. 4, 2. pkt. Det gælder anlæg til transport, lagring og distri-
bution m.v. af el, vand, varme, olie, gas og spildevand, anlæg til transmission
af radio-, tv- og telekommunikation, samt fast jernbanemateriel. Disse drifts-
midler skal ligeledes føres på en særskilt saldo jf. afskrivningslovens § 5 C,
stk. 2.
Efter gældende regler afskrives vindmøller med en kapacitet på 1 MW eller
mindre som almindelige driftsmidler med den normale sats på 25 pct. efter
afskrivningslovens § 5. Vindmøller med en kapacitet på over 1 MW afskrives
efter afskrivningslovens § 5 C, stk. 1, nr. 4, med en sats på 15 pct, jf. stk. 4,
1. pkt.
Efter de gældende regler i afskrivningslovens § 5, stk. 4, kan selskaber m.v.
ikke foretage skattemæssige afskrivninger på driftsmidler, der udlejes (så-
kaldte udlejningsdriftsmidler) i anskaffelsesåret eller indkomståret efter an-
skaffelsesåret. I stedet kan op til 50 pct. af anskaffelsessummen for udlej-
ningsdriftsmidlerne afskrives i året efter anskaffelsen. Den del af anskaffel-
sessummen, der ikke er afskrevet, tillægges den almindelige driftsmiddel-
saldo i det andet indkomstår efter anskaffelsen.
Skatteforvaltningen kan dog meddele dispensation herfor, så udlejningsdrifts-
midlerne allerede kan afskrives i anskaffelsesåret, som almindelige driftsmid-
ler, jf. afskrivningslovens § 5, stk. 6.
Efter den gældende affattelse af afskrivningslovens § 5 D kan der foretages
afskrivning på 116 pct. af anskaffelsessummen for nye driftsmidler, der blev
anskaffet i perioden fra og med den 23. november 2020 til og med den 31.
december 2022. Det forhøjede afskrivningsgrundlag omfatter ikke udgifter til
anskaffelse af personbiler og skibe, eller driftsmidler der via egen energifor-
syning drives eller kan drives af fossile brændsler, med undtagelse af andre
køretøjer end personbiler, når køretøjet er registreret i køretøjsregistreret mv.
Anskaffelsessummen for driftsmidlerne skal indgå på en særskilt saldo,
hvorpå der kan afskrives med op til 25 pct.
Den afskrivningsberettigede saldoværdi på den særlige saldo skal ved udgan-
gen af indkomståret 2026 lægges sammen med saldoværdien på den almin-
delige saldo efter afskrivningslovens § 5, således at den samlede saldoværdi
fra og med indkomståret 2027 behandles efter de almindelige regler for sal-
doafskrivninger i § 5.
Side 15/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
Det foreslås i afskrivningsloven efter § 5 D at indsætte en ny paragraf,
§ 5 E
Indholdsmæssigt svarer den foreslåede bestemmelse i afskrivningslovens § 5
E i vidt omfang til bestemmelsen i afskrivningslovens § 5 D.
Det foreslås i
stk. 1, 1. pkt.,
at den skattepligtige i stedet for at afskrive efter
§ 5 kan vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af nye driftsmidler, som ude-
lukkende benyttes erhvervsmæssigt, på en særskilt saldo, hvor anskaffelses-
summen indgår med 108 pct. af anskaffelsessummen, jf. dog stk. 2, 3, 5 og 7.
Det vil sige, at det vil være en forudsætning for at kunne vælge at anvende
den foreslåede regel om et forhøjet afskrivningsgrundlag med 8 pct. ud over
det almindelige afskrivningsgrundlag, at aktivet ville kunne afskrives efter §
5. Det indebærer, at forslaget om et ekstra afskrivningsgrundlag ikke omfatter
afskrivning på infrastrukturanlæg og andre driftsmidler med lang levetid, jf.
afskrivningslovens § 5 C.
Det indebærer også, at driftsmidler til f.eks. indvindingsvirksomhed kun kan
vælges afskrevet på det forhøjede afskrivningsgrundlag, hvis driftsmidlet
ville kunne afskrives efter § 5.
Efter forslaget kan den skattepligtige ikke anvende reglerne i både § 5 om
almindelige afskrivninger og den foreslåede § 5 E om forhøjet afskrivnings-
grundlag, idet den skattepligtige efter det foreslåede § 5 E, stk. 1, kan vælge
at afskrive 108 pct. af anskaffelsessummen »i stedet for« at afskrive efter § 5.
Dermed fravælger den skattepligtige afskrivning efter § 5 ved at vælge af-
skrivning efter § 5 E.
Det foreslås i
stk. 1, 2. pkt.,
at ved nye driftsmidler forstås driftsmidler, der er
anskaffet af den skattepligtige som fabriksnye. Der skal dermed være tale om
driftsmidler, der ikke tidligere har indgået i en igangværende virksomhed.
Baggrunden for at stille denne betingelse er at forhindre omgåelse derved, at
f.eks. to virksomheder bytter aktiver, eller at koncerner flytter rundt på aktiver
mellem koncernens selskaber for derved at opnå forhøjet afskrivningsgrund-
lag på allerede erhvervede aktiver.
Der skal være tale om driftsmidler, som udelukkende anvendes erhvervsmæs-
sigt. Driftsmidler, der både anvendes erhvervsmæssigt og privat af den er-
hvervsdrivende (blandede driftsmidler), er dermed ikke omfattet af forslaget
om et forhøjet afskrivningsgrundlag.
Side 16/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
Det foreslås i
stk. 2,
at det er en betingelse for afskrivning efter stk. 1, at an-
skaffelsessummen som nævnt i stk. 1 ikke straksafskrives efter § 6, stk. 1.
Det foreslås således, at den skattepligtige skal vælge, om driftsmidlet ønskes
straksafskrevet efter afskrivningslovens § 6 på grundlag af 100 pct. af anskaf-
felsessummen (for driftsmidler til forsøgs- og forskningsvirksomhed dog på
grundlag af anskaffelsessummen opgjort efter afskrivningslovens § 6, stk. 1,
nr. 3), eller om driftsmidlet ønskes omfattet af den foreslåede § 5 E, så der
kan afskrives på grundlag af 108 pct. af anskaffelsessummen.
Ved anskaffelse af driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksom-
hed, der er omfattet af afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, der vælges afskre-
vet efter den foreslåede § 5 E, indgår anskaffelsessummen med 100 pct., og
der kan således afskrives 108 pct. af anskaffelsessummen.
Det foreslås i
stk. 3,
at stk. 1, ikke finder anvendelse for udgifter til anskaffelse
af personbiler, skibe og software eller for udgifter til anskaffelse af driftsmid-
ler, der via egen energiforsyning drives eller kan drives af fossile brændsler.
Personbiler defineres som biler, der er indrettet til befordring af højst 9 per-
soner, føreren medregnet. En virksomhed, der køber en varebil i perioden, vil
derfor efter forslaget, i det omfang bilen lever op til de øvrige betingelser i
den foreslåede § 5 E, kunne anvende det forhøjede afskrivningsgrundlag på
anskaffelsessummen for bilen, da der ikke er tale om en personbil. Skibe vil
efter forslaget ikke kunne opnå et forhøjet afskrivningsgrundlag, uanset ski-
bets størrelse. Software er den overordnede betegnelse for den information,
der indgår i og styrer et edb-system, herunder programmer og data, der an-
vendes af det pågældende system, og som ikke er en del af edb-systemets
maskinel, jf. bemærkningerne til afskrivningslovens § 2, jf. Folketingstidende
1997-98, 2. samling, tillæg A, side 2503. Software vil efter forslaget ikke
kunne opnå et forhøjet afskrivningsgrundlag.
Ved fossile brændsler forstås kul, koks, petrokoks, naturgas, flydende petro-
leumsgas og fossile olieprodukter. Petrokoks (petroleumskoks) er et fast
brændsel og produceres som biprodukt ved olieraffinering. Petroleumsgas,
der også benævnes flaskegas eller LPG (Liquefied Petroleum Gas), er en
blanding af propan og butan, som opbevares og fragtes i trykflasker. Naturgas
omfatter også LNG (Liquified Natural Gas), der er naturgas (metan), som i
stedet for at blive distribueret via gasinfrastruktur bliver frosset ned til
Side 17/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
omkring -162 grader Celsius og bliver fragtet i tankskibe i flydende form.
Fossile olieprodukter er tung fuelolie, gasolie, spildolie, fyringsolie, diesel og
benzin.
Nogle driftsmidler har flere indbyggede energikilder, f.eks. både et batteri og
en tank til brændstof. I så fald vil der efter forslaget være tale om et drifts-
middel, der ikke omfattes af investeringsvinduet, jf. ordlyden »drives eller
kan drives« af fossile brændsler.
Andre driftsmidler har ingen indbygget energikilde, men tilsluttes en ekstern
energikilde som f.eks. elnettet eller en dieselgenerator. Ved anskaffelse af så-
dan et driftsmiddel vil der efter forslaget være adgang til forhøjet anskaffel-
sessum. Det vil derimod ikke være tilfældet for dieselgeneratoren, da den dri-
ves af fossile brændsler.
Ved anskaffelse af eksempelvis en kran, en stampemaskine eller en motorsav
med indbygget motor og brændstoftank til benzin eller diesel vil der således
efter forslaget ikke være adgang til at forhøje den skattemæssige anskaffel-
sessum.
At driftsmidler skal drives af egen energiforsyning indebærer, at driftsmidler,
der alene kan drives via ekstern energiforsyning, efter forslaget vil være om-
fattet af investeringsvinduet. Det kan f.eks. være en industristøvsuger, et
transportbånd eller en motorsav, der skal tilsluttes elnettet eller en dieselge-
nerator for at fungere.
Det foreslås i
stk. 4,
at indkomstårets afskrivninger efter stk. 1, foretages på
grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets ud-
gang. Denne værdi opgøres som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse
med tillæg af 108 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaf-
fet i indkomståret, jf. dog stk. 7, og med fradrag af 108 pct. af salgssummen
for driftsmidler, der er solgt og leveret i indkomstårets løb, og som indgik på
den særskilte saldo med 108 pct. af anskaffelsessummen. Saldoværdien ved
indkomstårets begyndelse udgør det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet i tid-
ligere indkomstår er nedbragt ved afskrivninger efter stk. 1.
Denne metode svarer til den almindelige afskrivningsmetode for driftsmidler
efter afskrivningslovens § 5 tilpasset afskrivningerne på det forhøjede grund-
lag.
Side 18/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
Det vil således efter forslaget ikke kun være anskaffelsessummen ved erhver-
velsen, der tillægges 8 pct. I forbindelse med salg af driftsmidler, der har op-
nået forhøjet afskrivningsgrundlag, vil afståelsessummen efter forslaget lige-
ledes skulle forhøjes med 8 pct. Hermed genbeskattes de forhøjede afskriv-
ninger. Det skal forhindre udnyttelse derved, at der købes driftsmidler, som
hurtigt sælges igen, alene med henblik på at opnå et forhøjet afskrivnings-
grundlag.
Det foreslås i
stk. 5,
at afskrivning efter stk. 1 højst kan udgøre 25 pct. af den
afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4.
Satsen på 25 pct. svarer til satsen for afskrivning på den almindelige drifts-
middelsaldo efter afskrivningslovens § 5.
Det foreslås i
stk. 6,
at § 5, stk. 4-6, og § 5 A finder tilsvarende anvendelse
for driftsmidler omfattet af stk. 1.
Det indebærer, at adgangen til at afskrive på driftsmidler med 108 pct. af an-
skaffelsessummen, jf. det foreslåede § 5 E, stk. 1, også skal gælde for udgifter
til anskaffelse af udlejningsdriftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5,
stk. 4, om udskydelse af begyndelsestidspunktet for afskrivning til året efter
anskaffelsesåret.
Disse udlejningsdriftsmidler skal dog som hidtil ikke kunne afskrives allerede
i anskaffelsesåret. I indkomståret efter anskaffelsesåret vil der fortsat kunne
afskrives på udlejningsdriftsmidlerne med indtil 50 pct., men efter forslaget i
forhold til 108 pct. af anskaffelsessummen, dvs. med indtil 54 pct. af anskaf-
felsessummen. Den uafskrevne del af udlejningsdriftsmidlernes anskaffelses-
sum vil i det andet indkomstår efter anskaffelsen skulle tillægges den særlige
saldo efter den foreslåede § 5 E.
Eksempel: Et selskab med kalenderårsregnskab anskaffer i 2025 et udlej-
ningsdriftsmiddel for 100.000 kr. Selskabet kan ikke afskrive på driftsmidlet
2025, jf. afskrivningslovens § 5, stk. 4, om udlejningsdriftsmidler. I 2026 vil
selskabet kunne afskrive med indtil 50 pct. af anskaffelsessummen efter den
gældende § 5, stk. 4, i afskrivningsloven. Efter forslaget vil selskabet i 2026
kunne afskrive på udlejningsdriftsmidlet i forhold til en anskaffelsessum på
108.000 kr., så der i 2026 kan afskrives med 54.000 kr. (50 pct. af 108 pct. af
100.000 kr.). I 2027 skal den uafskrevne andel af anskaffelsessummen dvs.
Side 19/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
54.000 kr. (108.000 – 54.000 kr.) føres som tillæg på den særlige saldo efter
den foreslåede § 5 E, hvorpå der kan afskrives med de sædvanlige 25 pct.
Hvis Skatteforvaltningen meddeler dispensation efter afskrivningslovens § 5,
stk. 6, således at udlejningsdriftsmidlerne allerede kan afskrives i anskaffel-
sesåret, vil 108 pct. af anskaffelsessummen for udlejningsdriftsmidlerne dog
efter forslaget allerede i anskaffelsesåret kunne tillægges den særlige saldo
efter det foreslåede § 5 E, stk. 1, og dermed behandles på samme måde som
almindelige driftsmidler med forhøjet afskrivningsgrundlag.
Efter afskrivningslovens § 5, stk. 5, skal fortjeneste eller tab på et udlejnings-
driftsmiddel, der sælges i anskaffelsesåret eller indkomståret efter anskaffel-
sesåret fradrages henholdsvis medregnes i den afskrivningsberettigede saldo-
værdi for det indkomstår, hvor salget finder sted. Den foreslåede henvisning
i § 5 E, stk. 6, til § 5, stk. 5, indebærer, at det efter forslaget er den særlige §
5 E-saldo, der skal reguleres, hvis den skattepligtige ønsker det pågældende
udlejningsdriftsmiddel omfattet af den foreslåede § 5 E.
Efter de gældende regler i afskrivningslovens § 5 A kan en skattepligtig, der
har solgt et driftsmiddel med almindeligt afskrivningsgrundlag efter § 5 med
tab, fradrage tabet i det indkomstår, hvori driftsmidlet er solgt. Med den fore-
slåede bestemmelse i
stk. 6,
vil denne regel også finder anvendelse for drifts-
midler med forhøjet afskrivningsgrundlag, hvis disse sælges med tab.
Det foreslås i
stk. 7, 1. pkt.,
at stk. 1 alene finder anvendelse for driftsmidler,
der er anskaffet i perioden fra og med den 1. januar 2025 til og med den 31.
december 2026.
Det betyder at, adgangen til forhøjet anskaffelsessum efter det foreslåede stk.
1, alene skal finde anvendelse for driftsmidler, der er anskaffet i perioden fra
og med den 1. januar 2025 til og med den 31. december 2026.
Ved vurderingen af, hvornår et driftsmiddel anses for anskaffet, gælder reg-
lerne i afskrivningslovens § 3. Driftsmidler anses herefter for anskaffet, når
driftsmidlet er leveret til en igangværende virksomhed bestemt til at indgå i
virksomhedens drift og færdiggjort i et sådant omfang, at det kan indgå i drif-
ten.
Det foreslås endvidere i
stk. 7, 2. og 3. pkt.,
at den afskrivningsberettigede
saldoværdi efter stk. 4, lægges sammen med saldoværdien efter § 5 ved
Side 20/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
udgangen af indkomståret 2030. Den derved fremkomne samlede saldoværdi
behandles fra og med indkomståret 2031 efter § 5.
Sammenlægningen indebærer efter forslaget, at afståelsessummen for drifts-
midler med et forhøjet afskrivningsgrundlag ikke længere skal fragå med 108
pct., men med 100 pct. som normalt, når salget sker i indkomståret 2031 eller
senere.
Til nr. 2
Bestemmelsen i afskrivningslovens § 8 vedrører behandlingen af en negativ
saldo. Den negative saldo fremkommer som følge af, at salgssummerne for
indkomstårets solgte driftsmidler overstiger den positive værdi på driftsmid-
delsaldoen. En sådan negativ saldo repræsenterer en fortjeneste. Efter afskriv-
ningslovens § 8, stk. 1, skal den negative saldo således udlignes ved anskaf-
felser eller medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det
følgende år.
I de gældende bestemmelser i afskrivningslovens § 8, stk. 1, er der henvist til
afskrivningslovens § 5 D.
Det foreslås, at
afskrivningslovens § 8, stk. 1,
ændres »og § 5 D, stk. 4,« til:
»§ 5 D, stk. 4, og § 5 E, stk. 4,«
Det betyder, at reglen i afskrivningslovens § 8, stk. 1, om udligning af en
negativ saldo også skal finde anvendelse for driftsmidler, der vælges afskre-
vet efter den foreslåede § 5 E i afskrivningsloven.
Efter afskrivningslovens § 8, stk. 2, kan den skattepligtige ved opgørelsen af,
om der foreligger en negativ saldo, foretage opgørelsen på grundlag af sum-
men af saldiene efter § 5 eller § 5 D.
Det foreslås, at i
afskrivningslovens § 8, stk. 2,
ændres »og § 5 D, stk. 4. « til:
»§ 5 D, stk. 4, og § 5 E, stk. 4.«
Det betyder, at den skattepligtige ved opgørelsen af summen af saldiene efter
§ 8, stk. 2, skal kunne vælge at være omfattet af den foreslåede § 5 E.
Bestemmelsen i afskrivningslovens § 9 vedrører muligheden for at afskrive
m.v. på driftsmidler og skibe i forbindelse med virksomhedsafståelse eller -
ophør. Fortjeneste eller tab ved salg af virksomheden skal således opgøres
efter afskrivningslovens § 9.
Side 21/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
Ved opgørelsen af saldoværdien efter § 9, stk. 1, kan den skattepligtige vælge
at foretage opgørelsen på grundlag af summen af saldoværdierne efter § 5,
stk. 2, og § 5 D, stk. 4.
Det forhold, at der vil skulle føres en særskilt saldo med forhøjet afskrivnings-
grundlag efter den foreslåede § 5 E, medfører, at der i forbindelse med salg
af virksomheden vil skulle foretages to selvstændige opgørelser, nemlig efter
denne særskilte saldo og efter den almindelige driftsmiddelsaldo.
Hvis virksomheden ønskes overdraget med skattemæssig succession, inde-
bærer det, at overdrageren ikke beskattes af fortjenesten ved overdragelsen,
men at erhververen indtræder i overdragerens sted og dermed overtager over-
dragerens skatteforpligtelse. Succession forudsætter, at der er en fortjeneste
at succedere i. Hvis den ene saldo overdrages med tab, er konsekvensen såle-
des, at succession i denne saldo er udelukket, selv om der samlet set er tale
om en fortjeneste.
Det foreslås, at i
afskrivningslovens § 9, skt. 1, 4. pkt.,
ændres »og § 5 D, stk.
4.« til: »§ 5 D, stk. 4, og § 5 E, stk. 4.«.
Det betyder, at den skattepligtige i forbindelse med opgørelsen af saldovær-
dien efter § 9, stk. 1, 4. pkt., også skal kunne vælge at omfatte den foreslåede
§ 5 E. Den skattepligtige kan således vælge at foretage opgørelsen af, om der
foreligger fortjeneste eller tab, på grundlag af summen af saldoværdierne efter
§ 5, stk. 2, § 5 D, stk. 4, og den foreslåede § 5 E, stk. 4.
Til nr. 3
I forbindelse med opgørelsen af gevinst og tab ved salg af virksomheden skal
der efter afskrivningslovens § 9, stk. 3, foretages fradrag for eventuelle an-
skaffelsessummer, som ikke fuldt ud er fradraget i den skattepligtige ind-
komst, og som ikke i forvejen er medregnet på saldoen, fordi der er tale om
udlejningsdriftsmidler, der ikke kan afskrives i anskaffelsesåret, jf. afskriv-
ningslovens § 5, stk. 4, jf. § 5 D, stk. 6, og § 6, stk. 3.
Det foreslås, at i
afskrivningslovens § 9, stk. 3,
efter »§ 5 D, stk. 6,« indsættes
»§ 5 E, stk. 6,«.
Dette betyder, at også en eventuel uafskrevet del af anskaffelsessummen for
udlejningsdriftsmidler, der omfattes af den foreslåede § 5 E, efter forslaget
Side 22/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
vil kunne fradrages i den skattepligtige indkomst i forbindelse med virksom-
hedsophør.
Til § 2
Til nr. 1
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 1 og 2, kan der foretages
forskellige former for omstruktureringer af pensionsinstitutter, uden at den
overdragende institution afståelsesbeskattes ved overdragelsen, mens den
modtagende institution indtræder (succederer) i den overdragende instituti-
ons skattemæssige stilling.
Det følger dog af pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, at hvis den
overdragende institution er skattepligtig efter pensionsafkastbeskatningslo-
vens § 7 (en pensionskasse m.v.), og den fortsættende institution er skatte-
pligtig efter pensionsafkastbeskatningslovens § 8 (et livsforsikringsselskab
m.v.), kan der kun succederes i værdier, der indgår i opgørelsen af beskat-
ningsgrundlaget for den fortsættende institution. Aktiver og passiver i den
overdragende institution, hvori der ikke succederes, anses for afstået til han-
delsværdien af den overdragende institution.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, indeholder i 3. og 4. pkt. be-
stemmelser om, at afståelsessummen for driftsmidler omfattet af afskriv-
ningslovens § 5 D ikke forhøjes med 16 pct., jf. afskrivningslovens § 5 D,
stk. 4, samt at der for disse driftsmidler opgøres en skatteforpligtelse sva-
rende til skatteværdien af 16 pct. af afståelsessummen efter 3. pkt., beregnet
med pensionsafkastskattesatsen, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 2,
dvs. 15,3 pct. Det fremgår desuden af bestemmelsens 7. pkt., at skattefor-
pligtelsen bortfalder den 1. januar 2027.
Bestemmelsen blev indsat i forbindelse med skærpelse af reglerne om skat-
tefri omstruktureringer mellem en pensionskasse m.v. og et livsforsikrings-
selskab i pensionsafkastbeskatningslovens § 18 ved lov nr. 1883 af 29 de-
cember 2015, hvorefter der kun kan ske succession i værdier, der indgår i
opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den fortsættende institution, for at
sikre, at afståelsessummen for driftsmidler omfattet af den daværende af-
skrivningslovs § 5 D ikke i disse tilfælde forhøjes med det forhøjede af-
skrivningsgrundlag i afskrivningslovens § 5 D, stk. 4. Denne undtagelse er
siden videreført i efterfølgende ændringer af afskrivningslovens § 5 D.
Side 23/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
Som en konsekvens af den foreslåede indsættelse af afskrivningslovens § 5
E, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, som indholdsmæssigt, med enkelte undtagelser,
svarer til bestemmelsen i afskrivningslovens § 5 D, foreslås det at ændre pen-
sionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, således at den tilsvarende vil om-
fatte den foreslåede indsættelse af afskrivningslovens § 5 E, stk. 4.
Det foreslås således, at der i
pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5,
indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum.: »Afståelsessummen for driftsmidler
omfattet af afskrivningslovens § 5 E forhøjes ikke med 8 pct., jf. afskrivnings-
lovens § 5 E, stk. 4.«
For omdannelser m.v. fra en pensionskasse m.v. til et livsforsikringsselskab
efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18 foreslås det således, at afståel-
sessummen for driftsmidler omfattet af den foreslåede bestemmelse i af-
skrivningslovens § 5 E, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, ikke forhøjes med 8 pct.
efter det foreslåede § 5 E, stk. 4, i afskrivningsloven. Dette svarer til den
gældende bestemmelse i forhold til det forhøjede afskrivningsgrundlag i af-
skrivningslovens § 5 D, stk. 4.
Ved den foreslåede undtagelse i pensionsafkastbeskatningsloven fra de al-
mindelige regler i afskrivningslovens § 5 E om forhøjelse af afståelsessum-
men ved afståelse, er der henset til, at der ved omdannelser m.v. fra en pen-
sionskasse til et livsforsikringsselskab som udgangspunkt ikke foretages den
form for afståelse af aktiver, der søges undgået med den foreslåede værnsre-
gel i afskrivningslovens § 5 E, stk. 4. Hertil kommer, at der ved omdannel-
ser m.v. fra en pensionskasse m.v. til et livsforsikringsselskab ikke er mulig-
hed for at succedere i den særlige afskrivningssaldo efter den foreslåede § 5
E i afskrivningsloven i modsætning til ved omstruktureringer, hvor der ikke
skiftes beskatningsform efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Til nr. 2 og 4
For at en pensionskasse m.v., der omdannes til et livsforsikringsselskab efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 18, ikke ved anskaffelse af driftsmidler
omfattet af afskrivningslovens § 5 D, kan undgå beskatning efter værnsreglen
i § 5 D, stk. 4, hvis driftsmidlet er afstået efter omdannelsen, men før den 1.
januar 2027, skal der opgøres en skatteforpligtelse svarende til, hvad afskriv-
ningslovens § 5 D ville have medført af merbeskatning, hvis forhøjelsen af
afståelsessummen efter § 5 D, stk. 4, havde fundet anvendelse ved omdannel-
sen m.v. til et livsforsikringsselskab. Denne skatteforpligtelse skal medregnes
Side 24/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
til pensionsafkastskatten for livsforsikringsselskabet for det indkomstår, hvor
driftsmidlet afstås.
Det foreslås, at i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 18, stk. 5,
indsættes efter
4. pkt., der bliver 5. pkt., som nyt punktum.: »For driftsmidler omfattet af
afskrivningslovens § 5 E opgøres en skatteforpligtelse svarende til skattevær-
dien af 8 pct. af afståelsessummen efter 4. pkt.«
Det foreslås samtidig, at i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 18, stk. 5,
ind-
sættes som 10. pkt. »Skatteforpligtelsen efter 6. pkt. bortfalder den 1. januar
2031«
For at undgå misbrug ved, at driftsmidler udelukkende anskaffes for at opnå
en forhøjelse af afskrivningsgrundlaget efter den foreslåede § 5 E i afskriv-
ningsloven og derefter solgt, er der samtidig i afskrivningslovens § 5 E, stk.
4, foreslået en værnsregel om, at afståelsessummen også skal forhøjes med 8
pct. ved afståelser til og med 31. december 2031, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Denne bestemmelse foreslås ikke at gælde ved omdannelse af en pensions-
kasse m.v. til et livsforsikringsselskab, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås i stedet, at der skal opgøres en skatteforpligtelse svarende til,
hvad den foreslåede bestemmelse i afskrivningslovens § 5 E, stk. 4, ville have
medført af merbeskatning, hvis den havde fundet anvendelse ved omdannel-
sen m.v. til et livsforsikringsselskab, og at denne skatteforpligtelse medregnes
til pensionsafkastskatten for livsforsikringsselskabet for det indkomstår, hvor
driftsmidlet afstås.
Det foreslås således, at pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, også
skal gælde for anskaffelse af driftsmidler omfattet af den foreslåede bestem-
melse i afskrivningslovens § 5 E, således at en pensionskasse m.v., der om-
dannes m.v. til et livsforsikringsselskab efter pensionsafkastbeskatningslo-
vens § 18, ikke kan undgå beskatning efter den foreslåede værnsregel i § 5 E,
stk. 4, i afskrivningsloven, hvis det afstår driftsmidlet efter omdannelsen, men
før den 1. januar 2031.
Det foreslåede 10. pkt. i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, vil in-
debære, at den i forbindelse med omdannelsen m.v. opgjorte
Side 25/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
skatteforpligtelse for driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 E bort-
falder den 1. januar 2031.
Til nr. 3
For at en pensionskasse m.v., der omdannes til et livsforsikringsselskab efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 18, ikke ved anskaffelse af driftsmidler
omfattet af afskrivningslovens § 5 D, kan undgå beskatning efter værnsreglen
i § 5 D, stk. 4, hvis driftsmidlet er afstået efter omdannelsen, men før den 1.
januar 2027, skal der opgøres en skatteforpligtelse svarende til, hvad afskriv-
ningslovens § 5 D ville have medført af merbeskatning, hvis forhøjelsen af
afståelsessummen efter § 5 D, stk. 4, havde fundet anvendelse ved omdannel-
sen m.v. til et livsforsikringsselskab. Denne skatteforpligtelse skal medregnes
til pensionsafkastskatten for livsforsikringsselskabet, for det indkomstår, hvor
driftsmidlet afstås.
Det foreslås, at i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 18, stk. 5, 7. pkt.,
der
bliver 9. pkt., indsættes efter »skatteforpligtelsen«: »efter 5. pkt.«
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 2,
hvorved der foreslås indsat nyt 4. pkt. i pensionsafkastbeskatningslovens §
18, stk. 5.
Den foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr. 2, hvorved der foreslås indsat
et nyt 4. pkt. i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, vil indebære, at
der vil være to forskellige tidspunkter for bortfald af den i forbindelse med
omdannelsen m.v. opgjorte skatteforpligtelse for driftsmidler med forhøjet
afskrivningsgrundlag, afhængig af om de pågældende driftsmidler er omfattet
af afskrivningslovens § 5 D eller § 5 E.
Der foreslås derfor indsat en henvisning til 5. pkt., i § 18, stk. 5, 7. pkt., der
bliver 9. pkt., så tidspunktet for, hvornår skatteforpligtelsen i forbindelse med
afståelse af driftsmidler omfattet af afskrivningslovens § 5 D bortfalder, frem-
går entydigt.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 5, vil herefter foruden at fastsætte,
at skatteforpligtelsen efter 5. pkt. for driftsmidler omfattet af afskrivningslo-
vens § 5 D bortfalder den 1. januar 2027, også fastsætte, at for driftsmidler
Side 26/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
UDKAST
omfattet af afskrivningslovens § 5 E bortfalder skatteforpligtelsen efter 6. pkt.
den 1. januar 2031, jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende.
Der er tale om en afvigelse fra det sædvanlige princip om at erhvervsrettede
love som udgangspunkt bør træde i kraft den 1. januar eller den 1. juli. Bag-
grunden for den foreslåede afvigelse fra de fælles ikrafttrædelsesdatoer er, at
det foreslåede investeringsvindue, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås at have
virkning allerede fra den 1. januar 2025.
Med forslaget om at loven allerede træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende, får virksomhederne bedre mulighed for at indrette sig efter de
foreslåede regler i forbindelse med opgørelsen af den skattepligtige indkomst
for 2024 med hensyn til fremadforskudte indkomstår.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at forhøjelsen af afskrivningsgrundlaget
til 108 pct., jf. den foreslåede § 5 E i afskrivningsloven, har virkning på nye
driftsmidler, der anskaffes i perioden fra og med den 1. januar 2025 til og med
den 31. december 2026.
Der er alene tale om begunstigende ændringer.
Loven gælder hverken for Færøerne og Grønland, fordi de love, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder hjemmel
til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
Side 27/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0028.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I afskrivningsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 242 af 18. februar
2021, som ændret bl.a. ved § 1 i lov
nr. 672 af 19. april 2021 og senest
ved § 1 i lov nr. 1472 af 10. decem-
ber 2024, foretages følgende æn-
dringer:
1.
Efter § 5 D indsættes:
Ȥ 5 E.
Den skattepligtige kan i ste-
det for at afskrive efter § 5 vælge at
afskrive udgifter til anskaffelse af
nye driftsmidler, som udelukkende
benyttes erhvervsmæssigt, på en
særskilt saldo, hvor anskaffelses-
summen indgår med 108 pct., jf.
dog stk. 2, 3, 5 og 7. Ved nye drifts-
midler forstås driftsmidler, der an-
skaffes af den skattepligtige som
fabriksnye.
Stk. 2.
Det er en betingelse for af-
skrivning efter stk. 1, at anskaffel-
sessummen som nævnt i stk. 1 ikke
fradrages (straksafskrives) efter §
6, stk. 1.
Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse
for udgifter til anskaffelse af per-
sonbiler, skibe og software eller for
udgifter til anskaffelse af driftsmid-
ler, der via egen energiforsyning
drives eller kan drives af fossile
brændsler.
Side 28/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0029.png
UDKAST
Stk. 4.
Indkomstårets afskrivninger
efter stk. 1 foretages på grundlag af
den afskrivningsberettigede saldo-
værdi ved indkomstårets udgang.
Denne værdi opgøres som saldo-
værdien ved indkomstårets begyn-
delse med tillæg af 108 pct. af an-
skaffelsessummen for driftsmidler,
der er anskaffet i indkomståret, jf.
dog stk. 7, og med fradrag af 108
pct. af salgssummen for driftsmid-
ler, der er solgt og leveret i ind-
komstårets løb, og som indgik på
den særskilte saldo med 108 pct. af
anskaffelsessummen. Saldovær-
dien ved indkomstårets begyndelse
udgør det beløb, hvortil driftsmid-
ler anskaffet i tidligere indkomstår
er nedbragt ved afskrivninger efter
stk. 1.
Stk. 5.
Afskrivning efter stk. 1 kan
højst udgøre 25 pct. af den afskriv-
ningsberettigede saldoværdi efter
stk. 4.
Stk. 6.
§ 5, stk. 4-6, og § 5 A finder
tilsvarende anvendelse for drifts-
midler omfattet af stk. 1.
Stk. 7.
Stk. 1 finder alene anven-
delse for driftsmidler, der er anskaf-
fet i perioden fra og med den 1. ja-
nuar 2025 til og med den 31. de-
cember 2026. Den afskrivningsbe-
rettigede saldoværdi efter stk. 4
lægges sammen med saldoværdien
efter § 5 ved udgangen af indkomst-
året 2030. Den derved fremkomne
samlede saldoværdi behandles fra
Side 29/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0030.png
UDKAST
og med indkomståret 2031 efter §
5.«
§ 8.
I det omfang en negativ
2.
I
§ 8, stk. 1,
ændres »og § 5 D,
saldo, der er fremkommet som stk. 4,« til: »§ 5 D, stk. 4, og § 5 E,
følge af, at salgssummer m.v. skal stk. 4,«.
fradrages i afskrivningsgrundlaget,
jf. § 5, stk. 2, og § 5 D, stk. 4, ikke
medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst for det ind-
komstår, hvori den er opstået, skal
den udlignes ved anskaffelser eller
medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst for det føl-
gende indkomstår.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af saldoen
3.
I
§ 8, stk. 2,
ændres »og § 5 D,
som nævnt i stk. 1 kan den skatte- stk. 4.« til: »§ 5 D, stk. 4, og § 5 E,
pligtige vælge at foretage opgørel- stk. 4.«
sen på grundlag af summen af sal-
diene efter § 5, stk. 2, og § 5 D, stk.
4.
Stk. 3. ---
§ 9.
I det indkomstår, hvori en
4.
I
§ 9, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »og §
virksomhed sælges eller i øvrigt op- 5 D, stk. 4.« til: »§ 5 D, stk. 4, og §
hører (ophørsåret), kan der ikke af- 5 E, stk. 4.«
skrives eller straksafskrives på
driftsmidler eller skibe omfattet af
dette kapitel. Fortjeneste eller tab
medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst for ophørs-
året og opgøres som forskellen mel-
lem på den ene side salgssummen
for de i ophørsåret solgte driftsmid-
ler og skibe, herunder salgssummen
for straksafskrevne driftsmidler og
skibe, og på den anden side saldo-
værdien ved ophørsårets begyn-
delse med tillæg af beløb, der i op-
hørsåret
er
anvendt
til
Side 30/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0031.png
UDKAST
nyanskaffelser. Såfremt saldovær-
dien ved ophørsårets begyndelse er
negativ, opgøres fortjeneste eller
tab som forskellen mellem på den
ene side salgssummerne med tillæg
af et positivt beløb lig den negative
saldo og på den anden side udgif-
terne til nyanskaffelser i ophørs-
året. Ved opgørelsen af saldovær-
dien som nævnt i 2. og 3. pkt. kan
den skattepligtige vælge at foretage
opgørelsen på grundlag af summen
af saldoværdierne efter § 5, stk. 2,
og § 5 D, stk. 4.
Stk. 2. ---
Stk. 3.
I de i stk. 1 nævnte salgs-
5.
I
§ 9, stk. 3,
ændres »og § 6, stk.
summer fradrages eventuelle an- 3« til: »§ 5 E, stk. 6, og § 6, stk. 3«.
skaffelsessummer, der som følge af
reglerne i § 5, stk. 4, jf. § 5 D, stk.
6, og § 6, stk. 3, ikke fuldt ud er fra-
draget i den skattepligtige ind-
komst, og som ikke i forvejen er
medregnet i saldoen.
Stk. 4. ---
§2
I pensionsafkastbeskatningslo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 12 af
6. januar 2023, som ændret ved §
350 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 og
§ 5 i lov nr. 1176 af 19. november
2024, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 18 ---
Stk. 2-4. ---
Stk. 5.
Er den overdragende insti-
1.
I
§ 18, stk. 5,
indsættes efter 3.
tution skattepligtig efter § 7 og den pkt. som nyt punktum:
Side 31/32
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)
2972606_0032.png
UDKAST
fortsættende institution skatteplig-
tig efter § 8, kan der kun succederes
efter stk. 2 i værdier, der indgår i
opgørelsen af beskatningsgrundla-
get for den fortsættende institu-
tion. Aktiver og passiver i den
overdragende institution, hvori der
ikke succederes efter 1. pkt., anses
for afstået til handelsværdien af den
overdragende institution. Afståel-
sessummen for driftsmidler omfat-
tet af afskrivningslovens § 5 D for-
højes ikke med 16 pct., jf. afskriv-
ningslovens § 5 D, stk. 4. For drifts-
midler omfattet af afskrivningslo-
vens § 5 D opgøres en skattefor-
pligtelse svarende til skatteværdien
af 16 pct. af afståelsessummen efter
3. pkt. Skatteværdien beregnes med
den skatteprocent, der i henhold til
§ 2 gælder for det indkomstår, hvor
omdannelsen m.v. har virk-
ning. Skatteforpligtelsen medreg-
nes i skatten for det indkomstår,
hvor driftsmidlet afstås. Skattefor-
pligtelsen bortfalder den 1. januar
2027.
Stk. 6-7. ---
»Afståelsessummen for driftsmid-
ler omfattet af afskrivningslovens §
5 E forhøjes ikke med 8 pct., jf. af-
skrivningslovens § 5 E, stk. 4.«
2.
I
§ 18, stk. 5,
indsættes efter 4.
pkt., der bliver 5. pkt., som nyt
punktum:
»For driftsmidler omfattet af af-
skrivningslovens § 5 E opgøres en
skatteforpligtelse svarende til skat-
teværdien af 8 pct. af afståelses-
summen efter 4. pkt.«
3.
I
§ 18, stk. 5, 7. pkt.,
der bliver 9.
pkt., indsættes efter »skatteforplig-
telsen«: »efter 5. pkt.«
4.
I
§ 18 stk. 5,
indsættes som
10.
pkt.:
»Skatteforpligtelsen efter 6. pkt.
bortfalder den 1. januar 2031.«
Side 32/32