Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2919648_0001.png
Bilag
BILAG
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
Side
Bilag2
Bilag
Side 1
Bilag
1.
2.
3.
Bilag 1. EU-regler om differentieret moms ...................................................................................................2
Bilag 2. Landehøring blandt EU-lande.............................................................................................................5
Bilag 3. Administrative konsekvenser for erhvervslivet ved nedsat moms på
frugt og grønt ....................................................................................................................................................................7
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0003.png
Bilag
Side 2
Bilag 1. EU-regler om dif-
ferentieret moms
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0004.png
Bilag
Side 3
Bilag 1: EU-regler om differentieret moms
Det danske momssystem baserer sig på fælles EU-momsregler, som findes i momsdirektivet.
Der er i direktivet fastsat en normalsats på minimum 15 pct. for levering af varer og ydelser.
Momssystemdirektivet giver imidlertid medlemslandene mulighed for at anvende nedsat
moms på en række udvalgte varer og ydelser (fx på fødevarer).
Medlemslandene kan anvende højst to reducerede momssatser, der ikke må være mindre
end 5 pct. (fx 6 og 12 pct.) på højst 24 ud af 33 kategorier af varer og ydelser. De 33 kategorier,
hvor det er muligt at anvende reducerede momssatser, fremgår i et bilag til momsdirektivet.
Kategorierne er vist mere overordnet i
tabel B1.
Tabel B1. Kategorier hvor der kan indføres nedsat moms
Kategori af varer og ydelser
Begravelsesvirksomhed og ligbrænding
Bøger, aviser og tidsskrifter m.v.
Børnebeklædning og -tøj
Cykler og udlejning og reparation af cykler
Elektricitet og fjernvarme m.v.
Entré til sportsarrangementer m.v.
Entré til teatre, cirkus m.v.
Farmaceutiske produkter
Frisørvirksomhed
Fødevarer
Hjemmehjælp og pleje af børn og syge m.v.
Installation af solpaneler på boliger m.v.
Juridiske ydelser ifm. arbejdskontrakt m.v.
Kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter
Levende heste
Levende planter og blomsterdyrkningsprodukter
Læge- og tandlægebehandling m.v.
Medicinsk udstyr
Opførelse af boliger som led i ombygning m.v.
Opførelse af offentlige bygninger m.v.
Ophold på hoteller m.v.
Passagerbefordring
Radio- og tv-modtagelse
Redskaber m.v. bestemt til førstehjælp m.v.
Reparationsydelser vedr. sko og lædervarer m.v.
Restaurations- og cateringsydelser
Royalties til forfattere, komponister m.v.
Vandforsyning
Varer og ydelser bestemt til landbrugsproduktion
Varer og ydelser fra velgørende organisationer
Vinduespudsning og rengøring i privat husholdning
Ydelser ifm. kloakrensning, renholdelse af gader m.v.
Ydelser vedr. drift af navigationshjælpemidler m.v.
Anm. Tallene til højre henviser til nummereringen i momsdirektivets bilag III, hvor de 33 kategorier er nærmere beskrevet.
Kilde: Skatteministeriet.
Nummerering i moms-
direktivets bilag III
16
6
24
25
22
13
7
3
21
1
20
10c
27
26
11a
23
17
4
10
10a
12
5
8
28
19
12a
9
2
11
15
10b
18
29
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0005.png
Bilag
Side 4
Medlemslandene kan herudover anvende én såkaldt super-reduceret sats, der er mindre end
5 pct., og én nulsats på højst syv nærmere afgrænsede kategorier af varer og ydelser, som
bl.a. omfatter fødevarer,
jf. tabel B2.
Tabel B2. Kategorier hvor der kan indføres super-reduceret momssats eller nulmoms
Kategori af varer og ydelser
Bøger, aviser og tidsskrifter m.v.
Farmaceutiske produkter
Fødevarer
Installation af solpaneler på boliger m.v.
Medicinsk udstyr
Passagerbefordring
Vandforsyning
Anm. Tallene til højre henviser til nummereringen i momsdirektivets bilag III, hvor 3 kategorierne er nærmere beskrevet.
Kilde: Skatteministeriet
Nummerering i moms-
direktivets bilag III
6
3
1
10c
4
5
2
Danmark har nulmoms på trykte og elektroniske aviser og har således anvendt nulsatsen på
én ud af syv kategorier, hvor der kan indføres nulsats eller en super-reduceret momssats.
Herudover har regeringen foreslået, at der indføres nulmoms på indenrigsflyvninger.
Fødevarer indgår i både
tabel B1 og B2.
Det er således muligt at indføre enten en reduceret
sats, en super-reduceret sats eller en nulmoms på fødevarer. Derimod er det ikke muligt at
indføre en super-reduceret sats eller nulmoms på fx restaurations- eller cateringydelser.
Det vurderes umiddelbart muligt at indføre nedsat moms alene på frugt og grønt, som er en
del af momsdirektivets fødevarekategori. Det forudsætter, at der foretages en juridisk af-
grænsning, som ikke forvrider konkurrencen mellem substituérbare varer.
Generelt forudsætter det en konkret vurdering i hvert tilfælde, hvis der ønskes at anvende re-
ducerede momssatser på en del af en kategori i momsdirektivet. Medlemslandene skal såle-
des sikre, at en nedsat sats gennemføres inden for rammerne af de grundlæggende EU-ret-
lige principper om ligebehandling, herunder afgiftsneutralitet og konkurrencemæssig ligestil-
ling.
1
1
Danmark har fx nulmoms på trykte og elektroniske aviser, men ikke på magasiner, da det på baggrund af en undersøgelse af mar-
kedet for de to varer er vurderet, at aviser og magasiner ikke er i konkurrence med hinanden.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0006.png
Bilag
Side 5
Bilag 2. Landehøring
blandt EU-lande
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0007.png
Bilag
Side 6
Bilag 2: Landehøring blandt EU-lande
I forbindelse med analysen af differentieret moms har Skatteministeriet gennemført en hø-
ring af EU-landenes anvendelse af nedsat moms.
Landehøringen er besvaret af 18 EU-lande, hvoraf 17 lande har svaret, at de anvender nedsat
moms på fødevarer. Estland anvender ikke nedsat moms på fødevarer.
Tabel B3 illustrerer, hvilke lande der har en nedsat momssats på fødevarer, og eksempler på
hvilke fødevarer den nedsatte momssats omfatter. Flere lande har angivet at have nedsat
moms på visse fødevarer uden nærmere konkretisering af, hvilke fødevarer den nedsatte
momssats omfatter.
Tabel B3. EU-landes anvendelse af nedsatte momssatser på fødevarer.
Medlemsland
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Normal-
sats
21 pct.
20 pct.
19 pct.
25 pct.
22 pct.
24 pct.
20 pct.
24 pct.
23 pct.
22 pct.
25 pct.
21 pct.
21 pct.
17 pct.
18 pct.
21 pct.
23 pct.
23 pct.
19 pct.
20 pct.
22 pct.
21 pct.
25 pct.
21 pct.
19 pct.
27 pct.
20 pct.
Nedsat momssats på fødevarer
6 pct. på visse fødevarer, fx frugt og grønt, kød, fisk, mælke- og kornprodukter mv., skaldyr, kaviar, østers og alkohol er und-
taget. 12 pct. på margarine og restaurant- og cateringydelser.
9 pct. på fødevarer til små børn.
5 pct. på fødevarer generelt.
Ingen.
Ingen.
14 pct. på fødevarer generelt. Restaurant- og cateringydelser er ikke omfattet.
5,5 pct. på fødevarer generelt. Sukkerholdige varer, kaviar, margarine og vegetabilske fedtstoffer er ikke omfattet. 10 pct. på
restaurant- og cateringydelser.
13 pct. på visse fødevarer, fx frugt og grønt, kød, fisk, mælke- og kornprodukter mv. Herunder også restaurantydelser.
0 pct. på visse fødevarer, fx babymad, frugt og grønt, kød, brød og mælk mv. 13,5 pct. fx på restaurant- og cateringydelser.
-
5 pct. på visse fødevarer, fx babymad, frugt og grønt, kød, brød og mælkeprodukter mv. 13 pct. på restaurantydelser.
12 pct. på visse fødevarer, fx babymad, mælkeprodukter, frugtjuice, frisk frugt og grønt mv. Forarbejdet frugt og grønt, der
fx er frossen, saltet eller tørret, er ikke omfattet.
-
-
0 pct. på visse fødevarer.
9 pct. på fødevarer generelt. Herunder også restaurantydelser.
5 pct. på visse fødevarer, fx frugt og grønt, kød, brød, mælke- og kornprodukter mv. 8 pct. på restaurant- og cateringydelser.
-
9 pct. på fødevarer generelt. Drikkevarer tilsat sukker er ikke omfattet.
-
9,5 pct. på fødevarer generelt.
10 pct. på fødevarer generelt. Drikkevarer med tilsat sukker er ikke omfattet. 4 pct. på fx frisk frugt og grønt, brød, æg og
mælkeprodukter.
12 pct. på fødevarer generelt. Herunder også restaurant- og cateringydelser.
-
-
5 pct. på visse fødevarer, fx kød, fisk og æg. 18 pct. på fx mælke- og kornprodukter.
-
Anm. : Landehøringen blev gennemført i februar og marts 2024. Skatteministeriet har ikke modtaget svar fra Italien, Litauen, Luxembourg, Portugal, Slovakiet, Tjekket, Tyskland og Østrig. Disse er i oversigten
markeret med en streg.
Kilde: Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0008.png
Bilag
Side 7
Bilag 3. Administrative
konsekvenser for er-
hvervslivet ved nedsat
moms på frugt og grønt
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0009.png
Bilag
Side 8
Bilag 3: Administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet ved nedsat moms på frugt og grønt
De administrative omkostninger for erhvervslivet ved at indføre nedsat moms på frugt og
grønt forventes at udgøre ca. 270 mio. kr. (2024-niveau). Skønnet er baseret på en undersø-
gelse af de administrative omkostninger ved nedsat moms på frugt og grønt i Danmark, der
blev foretaget i 2008. Der er ikke tage højde for sagsomkostningerne forbundet med tvister
om afgrænsning.
Dansk undersøgelse fra 2008
I forbindelse med rapporten
Forebyggelseskommissionens anbefalinger til en styrket fore-
byggende indsats
(2009) foretog Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i 2008 en undersøgelse af
de administrative omkostninger ved at indføre nedsat moms på frugt og grønt
2
. I undersøgel-
sen blev de samlede administrative omkostninger for erhvervslivet skønnet til 292,3 mio. kr. i
2008.
Skønnet fra 2008 er baseret på AMVAB-metoden, som er den metode, der almindeligvis an-
vendes til måling af de administrative konsekvenser ved ny lovgivning. AMVAB-metoden op-
gør de administrative omkostninger for erhvervslivet, ved at opgøre omkostningerne ved en
forventet stigning i tidsforbruget. Den forventede stigning i tidsforbruget opgøres på baggrund
af interviews med virksomheder der vil være omfattet af regelændringen, mens tidsomkost-
ningerne opgøres ud fra gennemsnitslønninger for de konkrete arbejdsfunktioner hvor tids-
forbruget stiger. Det samlede skøn tillægges 25 pct. overhead for andre omkostninger ved
lønarbejde.
Til brug for nærværende analyse er AMVAB-vurderingen fra 2008 opdateret, så antallet af
virksomheder og lønninger svarer til niveauet i 2024. Der er således ikke udarbejdet en ny
AMVAB-vurdering. Det skal understreges, at der kan være sket ændringer i virksomhedernes
gennemsnitlige tidsforbrug ved differentieret moms på frugt og grønt.
Tabel B4. Skøn for administrative konsekvenser for erhvervslivet
Virksomheder der
leverer frugt og grønt
Gennemsnitstimeløn (kr.)
1)
Timer pr. år
Antal virksomheder
Administrative omkostninger i alt (mio. kr.)
422
49
12.000
250
Andre
virksomheder
493
1
49.000
20
Alle
virksomheder
427
10
61.000
270
Anm. De administrative omkostninger for erhvervslivet er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Antallet af virksomheder er afrundet til nærmeste 1000.
1) For virksomheder der levere frugt og grønt er gennemsnitslønnen baseret på arbejdsfunktioner i Danmarks Statistiks lønstatistik (LONS20) der
forventes at svarer til de arbejdsfunktioner der indgik i AMVAB vurderingen fra 2008. Gennemsnitslønnen for andre virksomheder er opgjort på
baggrund af gennemsitslønnen i Danmark (ekskl. unge og elever). Lønningerne er fremskrevet til 2024-niveau.
Kilde: Skatteministeriet
I undersøgelsen fra 2008 er der opgjort en forventet stigning i tidsforbruget, som skyldes ned-
sat moms på frugt og grønt. Det ekstra årlige tidsforbrug pr. virksomhed, der leverer frugt og
grønt, skønnes at udgøre knap 50 timer. Det forventede tidsforbrug er baseret på interviews
med 20 virksomheder. Idet skønnet er baseret på interviews med virksomheder, er det mu-
ligt, at det kan være påvirket af strategiske besvarelser fra virksomhederne. Samtidig anven-
des et begrænset antal interviews til at sige noget generelt om en betydeligt større popula-
tion. Skønnet skal fortolkes med disse forbehold.
2
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (2008) -
Ex-ante undersøgelse af de forventede administrative omkostninger ved indførsel af diffe-
rentieret moms på frugt og grønt
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0010.png
Bilag
Side 9
De administrative omkostninger ved nedsat moms skønnes på denne baggrund til ca. 270
mio. kr. i 2024-niveau,
jf. tabel B4.
En betydelig andel af virksomhedernes omkostninger ved
nedsat moms på frugt og grønt skyldes forventet tidsforbrug på posten ”afgrænsning”, som
udgør omtrent 2/3 af de samlede omkostninger.
De gennemsnitlige årlige omkostninger for de omfattede virksomheder er fremskrevet til
2024-niveau ved brug af gennemsnitslønninger fra Danmarks Statistiks lønstatistik. Det er
lagt til grund for beregningen, at der er ca. 12.000 virksomheder, der leverer frugt og grønt i
Danmark. Det er et lavere antal virksomheder end i 2008, hvorfor de skønnede administrative
omkostninger er lavere end tidligere. Antallet af virksomheder er behæftet med betydelig
usikkerhed. Det faktiske antal af virksomheder vil afhænge af den konkrete afgrænsning.
I skønnet er der medregnet en omkostning på ca. 20 mio. kr., fra virksomheder der vil skulle
fradrage momsen på frugt og grønt. Det er lagt til grund for denne beregning, at ca. 49.000
virksomheder vil blive påvirket af dette. Dette skøn er baseret på et skøn for antallet af virk-
somheder, der leverer fødevarer, fraregnet antallet af virksomheder, der sælger frugt og grønt.
Det bemærkes, at antallet af virksomheder i denne sammenhæng er behæftet med betydelig
usikkerhed, idet der kan være virksomheder, der ikke aktivt handler med fødevarer, som kan
fradrage momsen, mens der kan være virksomheder, der handler med fødevarer, som ikke
indkøber frugt og grønt.
Svenske og norske undersøgelser
I en svensk undersøgelse fra 2006 skønnede Skatteverket (det svenske Skatteministerium),
at de gennemsnitlige administrative omkostninger ifm. moms var ca. 2.700 SEK højere for
virksomheder, der administrerede to satser. Det svarede til ca. 12 timer pr. år i gennemsnit for
hver virksomhed.
3
Hvis et tilsvarende tidsforbrug på 12 timer pr. år lægges til grund for danske forhold, kan de
samlede administrative omkostninger ved nedsat moms på frugt og grønt beregnes til 70
mio. kr. i 2024,
jf. tabel B5.
Der er forudsat en gennemsnitlig timeomkostning pr. præsteret
time på 493 kr. svarende til den danske gennemsnitsløn i 2024 tillagt et overhead på 25 pct.
Tabel B5. Skøn for administrative konsekvenser på baggrund af andre undersøgelser
Mio. kr. pr. år
Svensk rapport
1)
Norsk rapport
2)
Virksomheder der leve-
rer frugt og grønt
70
75
Andre virksomheder
3)
20
20
Alle virksomheder
90
95
1) Baseret på skønnet tidsforbrug i Skatteverket:
Krånglig moms
en förtagsbroms (2006)
.
2) Baseret på skønnet tidsforbrug i Rambøl:
Basismåling af virksomheternes administrative byrder ved avregning av merverdiavgift og
videreutvikling av en aktivitetsbasert metode (2004).
3) Baseret på de skønnede administrative konsekvenser for virksomheder, der ikke leverer frugt og grønt, i AMVAB vurderingen fra 2008.
Kilde: Skatteministeriet
I en norsk undersøgelse foretaget af Rambøll (2004) for Nærings- og Handelsdepartementet
(Det norske Industri- og Handelsministerium) blev det vurderet, at differentierede satser i
gennemsnit medførte et ekstra tidsforbrug på 230 minutter pr. termin. Ved anvendelse af
denne forudsætning på danske forhold kan de administrative omkostninger ved nedsat
moms på frugt og grønt beregnes til ca. 75 mio. kr. i 2024.
3
Af rapporten fremgår det, at det var lagt til grund for vurderingen, at den gennemsnitlige løntime ved momsadministration kostede
229 SEK.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
Bilag
Side 10
Disse skøn er alene baseret på virksomheder, der sælger frugt og grønt. Dermed tages der
ikke højde for de administrative omkostninger for virksomheder, der alene har mulighed for at
fradrage momsen på frugt og grønt, som fx restauranter og hoteller.
Det er vigtigt at understrege, at der kan være væsentlige forskelle mellem det nutidige danske
momssystem og de daværende hhv. norske og svenske momssystemer. Derudover er Norge
ikke medlem af EU, hvilket betyder, at de ikke er omfattet af de samme fælles momsregler.
Herudover skal det understreges, at både den svenske og den norske undersøgelse beskæf-
tiger sig med differentieret moms generelt. Der kan imidlertid være betydelig forskel på de
administrative omkostninger ved forskellige former for differentieret moms. Det har bl.a. be-
tydning for tidsforbruget, hvor brede varekategorier der er omfattet af nedsat moms.
Desuden har
posten ”afgrænsning”
væsentlig betydning. Administrationen af differentieret
moms må forventes at være mindre tidskrævende for den enkelte virksomhed, når afgræns-
ningerne er klare, og når virksomhederne kun i begrænset omfang skal håndtere afgrænsnin-
gen mellem varetyper. Det er sandsynligt, at posten
”afgrænsning”
er betydeligt mindre for
den gennemsnitlige virksomhed, hvis den nedsatte moms fx gælder alle fødevarer. Til sam-
menligning udgør de samlede administrative omkostninger for virksomheder, der leverer
frugt og grønt, i den opdaterede AMVAB-vurdering 70 mio. kr. årligt ekskl. afgrænsning.
Idet Erhvervs- og Selskabsstyrelsens AMVAB-vurdering fra 2008 er baseret på en analyse af
de administrative konsekvenser for erhvervslivet ved at indføre nedsat moms på frugt og
grønt i Danmark, anvendes denne vurdering som basis for vurderingen af de administrative
konsekvenser i dag. Særligt er der god grund til at tro, at udfordringer med afgrænsning ved
differentieret moms på frugt og grønt kan medføre betydelige administrative omkostninger
for erhvervslivet, hvilket er afspejlet i AMVAB-vurderingen.
Andre rapporter
I en analyse fra 2023 foretaget af Trinovo Consulting på vegne af
Svenskt Näringsliv
undersø-
ges de administrative omkostninger ved det svenske momssystem. I analysen konkluderes
det bl.a., at administration af moms generelt er blevet dyrere for virksomhederne, til trods for
den teknologiske udvikling.
I rapporten
Enklere merverdiavgift med én sats
(2019), har et ekspertudvalg nedsat af Finans-
departementet (det norske Finansministerie) fremsat anbefalinger om et simplere merværdi-
afgiftssystem med færre satser. Udvalget konkluderede bl.a. på baggrund af de administra-
tive omkostninger, at den nedsatte sats på fødevarer bør ophæves. Særligt med hensyn til
nedsat moms på frugt og grønt anførtes det, at
”Innføring av en redusert sats på for eksempel
frukt og grønnsaker vil gi mindre inntekter til staten og økte administrative kostnader for
myndighetene og de næringsdrivende. Det vil være krevende å avgrense lettelsen til frukt og
grønnsaker, og det vil ikke være opplagt hvorfor forbruket av frukt og grønnsaker skal
stimuleres fremfor andre helsebringende matvarer. Utvalget mener derfor at merverdiavgiften
ikke er et egnet virkemiddel for å stimulere til et helsebringende kosthold.”
Kilder
Erhvervs- og selskabsstyrelsen (2008)
Ex-ante undersøgelse af de forventede administrative
omkostninger ved indførsel af differentieret moms på frugt og grønt.
Forebyggelseskommissionen (2009),
Vi kan leve længere og sundere
Forebyggelseskom-
missionens anbefalinger til en styrket forebyggende indsats.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Analyse af differentieret moms
2919648_0012.png
Bilag
Side 11
Norges offentlige utredninger (ekspertudvalg nedsat af finansdepartementet) (2019:11),
Enklere merverdiavgift med én sats
Rambøll (2004) (På vegne af Nærings- og Handelsdepartementet),
Basismåling av
virksomhetenes administrative byrder ved avregning av merverdiavgift og videreutvikling av
en aktivitetsbasert målemetode.
Skatteverket (2006:3),
Krånlig moms
en företagsbroms
Om företagens
fullgörandekostnader för moms
Trinovo Consulting (2023) (På vegne af Svenskt Näringsliv)
Förstudie
Företagens kostnader
för att hantera momslagstiftning
skm.dk