Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 125
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del - Bilag 125
Offentligt
Skatteministeriet
J. nr. 2024 - 1664
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven
(Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og re-
geringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 684 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9 C, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1-3«: »og 10«, og efter »stk.
1« indsættes: »og 10«.
2.
I
§ 9 C, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »stk. 1-3«: »og 10«.
3.
I
§ 9 C
indsættes som
stk. 10:
»Stk. 10.
Modtagere af uddannelsesstøtte efter SU-loven, der har sædvanlig
bopæl i en kommune eller på en ø, der er nævnt i stk. 3, 3. pkt., kan ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter samme regler som i stk. 1-4
og 9 foretage fradrag for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bo-
pæl og uddannelsessted. Stk. 6 finder desuden tilsvarende anvendelse, hvis
der modtages rabat eller godtgørelse efter lov om befordringsrabat til ud-
dannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. eller lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser.«
4.
I § 9 D indsættes som
stk. 2:
»Godtgør modtagere af uddannelsesstøtte som nævnt i § 9 C, stk. 10, at ved-
kommende som følge af varigt nedsat funktionsevne eller kronisk sygdom
har særlige udgifter til befordring mellem hjem og uddannelsessted, finder
§ 9 C, stk. 10, ikke anvendelse. Den skattepligtige kan i stedet fradrage be-
fordringsudgifter efter reglerne i stk. 1, 2. og 3. pkt. «
§2
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 6. januar 2023, som ændret
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
ved § 7 i lov nr. 1795 af 28. december 2023, § 3 i lov nr. 482 af 22. maj
2024 og lov nr. 682 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
§ 1, stk. 2, litra a,
affattes således:
»a) afdødes afkom, afdødes stedbørn og deres afkom samt børn, som afdøde
efter børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4, har afgivet erklæring om medmoder-
skab til, og disse børns afkom,«.
2.
I
§ 1, stk. 2, litra b,
indsættes efter »forældre«: » og en mand, som har
afgivet erklæring om medmoderskabet til afdøde efter børnelovens § 27 a,
stk. 2 eller 4«.
3.
§ 22, stk. 1, litra a,
affattes således:
»a) afkom, gavegivers stedbørn og deres afkom samt børn, som gavegiver
efter børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4, har afgivet erklæring om medmoder-
skab til, og disse børns afkom,«.
4.
I
§ 22, stk. 2, litra c,
indsættes efter »forældre«: »og en mand, som har
afgivet erklæring om medmoderskabet til gavegiver efter børnelovens § 27
a, stk. 2 eller 4«.
5.
I
§ 22, stk. 2, litra f,
ændres »og bedsteforældre« til: », bedsteforældre og
forældre til en mand, som har afgivet erklæring om medmoderskabet til ga-
vegiver efter børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2025.
Stk. 2.
§ 2, nr. 1 og 2, har virkning for arv og erhvervelser, hvor afgiftspligten
indtræder den 1. juni 2025 eller senere.
Stk. 3.
§ 2, nr. 3-5, har virkning for gaver, der ydes den [1. juni 2025] eller
senere.
Stk. 4.
§ 1 har virkning fra og med indkomståret 2026.
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at udmønte skatteinitiativerne i regeringens
landdistriktsudspil og udspil om familier i alle regnbuens farver. Regerin-
gen vil med landdistriktsudspillet skabe et Danmark i bedre geografisk ba-
lance. Hvor det er muligt at leve, bo og uddanne sig i hele landet.
Lovforslaget indeholder derfor for det første et forslag om at indføre et be-
fordringsfradrag til studerende der modtager uddannelsesstøtte efter SU-lo-
ven og som er bosat i yderkommuner eller på småøer, så de kan få fradrag
for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og uddannelsessted
med samme kilometertakst og på samme grundlag, som gælder for lønmod-
tageres befordring til og fra en arbejdsplads.
For det andet indeholder lovforslaget et forslag om, at der indføres mulighed
for lavere beskatning af arv og gaver mellem sociale, genetiske forældre og
deres børn, børnebørn, oldebørn m.fl., så relationen kan sidestilles med den
retlige forældre, hvor bo- og gaveafgiften er på 15 pct. Forslaget indebærer,
at en social forælder (dvs. en ikke-retlig forælder) anses for nærmeste fami-
lie til barnet, hvis familien i forbindelse med, at barnets mor er blevet inse-
mineret med den sociale forælders sæd eller er blevet behandlet med assi-
steret reproduktion med den sociale forælders sæd, skriftligt har erklæret, at
barnets mors kvindelige partner skal være barnets medmor.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indførelse af et befordringsfradrag til modtagere af statens uddan-
nelsesstøtte med bopæl i yderområder
2.1.1. Gældende ret
Pendlere kan få fradrag for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig
bopæl og arbejdsplads med et beløb, som beregnes på grundlag af den nor-
male transportvej ved bilkørsel, efter en kilometertakst, der fastsættes af
Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 1. Det er en forudsætning for at
tage det gældende befordringsfradrag, at der er tale om befordring til og fra
en indtægtsgivende arbejdsplads, jf. reglerne i ligningslovens § 9 C og § 9
D.
Side 3/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Der kan dog kun foretages fradrag for den del af befordringen, der overstiger
24 kilometer pr. arbejdsdag, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 2.
Befordringsfradraget er et ligningsmæssigt fradrag, det vil sige et fradrag
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Skatteværdien af et lignings-
mæssigt fradrag udgør25,1 pct. (ekskl. kirkeskat) i 2024 i en kommune med
en skatteprocent svarende til landsgennemsnittet.
Udgør befordringen pr. arbejdsdag til og med 120 km, beregnes fradraget
med den kilometertakst, som Skatterådet årligt fastsætter, jf. ligningslovens
§ 9 C, stk. 3, 1. pkt. Det følger af 2. pkt., at for befordring herudover bereg-
nes fradraget med 50 pct. af den fastsatte kilometertakst.
De gældende regler om forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner inde-
bærer, at pendlere, der bor i en af de 25 udpegede yderkommuner eller på
en af de 10 udpegede småøer, får beregnet befordringsfradrag med Skatte-
rådets fulde kilometertakst for kørsel over 120 km dagligt, jf. ligningslovens
§ 9 C, stk. 3, 3. pkt. Kørsel ud over 120 km dagligt beregnes for disse pend-
lere således ikke med 50 pct. af kilometertaksten som for andre skatteplig-
tige, men med den fulde kilometertakst. Til og med indkomståret 2027 bli-
ver fradraget for pendlere med bopæl i en af de 25 udpegede yderkommuner
eller på en af de 10 udpegede småøer desuden beregnet med tillæg af et
beløb, der udgør 10,75 pct. af Skatterådets fulde kilometertakst, for kørsel
over 24 km dagligt, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3, 4. pkt.
For visse personer beregnes desuden et særligt forhøjet befordringsfradrag
efter stk. 4 i form af et tillæg, som udgør 64 pct. af befordringsfradraget som
opgjort efter stk.1-3 og 9, dog højest et maksimumsbeløb på 15.400 kr. For
skattepligtige med en indkomst, der overstiger et grundbeløb på 325.800 kr.
(248.700 kr. i 2010-niveau), aftrappes tillægsprocenten på 64 med en aftrap-
ningsprocent på 1,28. Derudover aftrappes tillægsprocenten med en særlig
aftrapningsprocent for hver 1.000 kr., indkomsten overstiger 325.800 kr.
(248.700 kr. i 2010 niveau), og maksimumbeløbet nedsættes med 2,0 pct.
pr. 1.000 kr., den skattepligtige indkomst overstiger 325.800 kr. (248.700
kr. i 2010-niveau). Det betyder, at maksimumbeløbet bliver nedsat med 100
pct. ved en stigning i indkomsten på 50.000 kr. Med udgangspunkt i en ind-
komst på 325.800 kr. bortfalder det forhøjede befordringsfradrag derfor ved
en indkomst på 375.800 kr. (298.700 kr. i 2010-niveau).
Skatteministeren kan efter stk. 5 fastsætte nærmere regler om administrati-
onen af stk. 1-3, herunder regler om, hvorledes den normale transportvej
Side 4/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
efter stk. 1 fastlægges. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr.
1492 af 6. december 2023 om visse ligningslovsregler m.v., der blandt fast-
slår at fradrag efter ligningslovens § 9 C er betinget af, at den skattepligtige
over for Skatteforvaltningen oplyser antallet af arbejdsdage og antallet af
befordrede kilometer pr. arbejdsdag mellem sædvanlig bopæl og arbejds-
plads (transportvejen).
Hvis der modtages hel eller delvis skattefri befordringsgodtgørelse, kan der
ikke foretages fradrag for den befordring, der har dannet grundlag for godt-
gørelsen, jf. stk. 6. Dette er i overensstemmelse med det grundlæggende
princip i skattelovgivningen om, at der ikke kan modtages godtgørelse og
tages fradrag for den samme udgift. Reglen omfatter både befordringsgodt-
gørelse, der modtages af arbejdsgiveren efter ligningsloven § 9 B, stk. 4, og
godtgørelse, der modtages efter andre regler, herunder sociallovgivningen.
Skattepligtige, der modtager arbejdsgiverbetalt befordring, har efter lig-
ningslovens § 9 C, stk. 7, mulighed for at foretage fradrag for befordring
efter § 9 C, stk. 1, mod, at den skattepligtige ved indkomstopgørelsen med-
regner værdien af fri befordring svarende til normalfradraget efter § 9 C,
stk. 1–3.
Der er efter gældende regler fradrag for passage af de to nuværende beta-
lingsbroforbindelser i Danmark - Storebæltsforbindelsen og Øresundsfor-
bindelsen, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 9. Der er tale om standardfradrag,
hvis størrelse er fastsat direkte i loven.
Efter ligningslovens § 9 D kan personer, der har varigt nedsat funktionsevne
eller er kronisk syge, i stedet for at benytte fradraget for befordring mellem
hjem og arbejde efter ligningslovens § 9 C fratrække et nærmere fastsat fra-
drag for deres befordringsudgifter. Det er en betingelse for fradraget, at de
har særlige udgifter til befordring mellem hjem og arbejdsplads, og at brug
af egen bil er nødvendig som følge af sygdommen eller invaliditeten m.v.
Reglen i ligningslovens § 9 C vedrørende det almindelige befordringsfra-
drag for befordring mellem hjem og arbejde finder ikke anvendelse, når lig-
ningslovens § 9 D anvendes. Dette sikrer, at en person ikke kan få både det
særlige befordringsfradrag for kronisk syge og invalider og det almindelige
befordringsfradrag for den samme kørsel.
P
ersoner, der foretager fradrag
efter ligningslovens § 9 D, er dog ikke er afskåret for at foretage fradrag for
bropassage efter ligningslovens § 9 C, stk. 9, selv om de øvrige regler i
Side 5/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
ligningslovens § 9 C ikke finder anvendelse, fordi der foretages fradrag efter
§ 9 D.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af regeringens landdistriktsudspil, at der fra 2026 indføres et
befordringsfradrag til studerende og elever bosat i de 25 yderkommuner.
Med henblik på at muliggøre administrationen af det foreslåede befordrings-
fradrag, foreslås det at præcisere, at fradraget skal omfatte alle studerende
og elever, der modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven, hvis de er bosat i
de 25 yderkommuner eller på de 10 småøer, der er nævnt ligningslovens §
9 C, stk. 3, 3. pkt. Disse SU-modtagere kan herved få fradrag for transport
til og fra deres uddannelse med samme kilometertakst og på samme grund-
lag, som der i dag beregnes fradrag for befordring til og fra en indtægtsgi-
vende arbejdsplads efter ligningslovens § 9 C, stk. 1-4 og 9, og § 9 D. Alle
studerende og elever med sædvanlig bopæl i yderkommuner og på småøer,
der modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven, vil således kunne tage det
forslåede befordringsfradrag. Det betyder blandt andet, at studerende, der
har sædvanlig bopæl i de omfattede udkantsområder og modtager uddannel-
sesstøtte efter SU-lovens regler i form af eksempelvis stipendier, supple-
rende SU-lån og slutlån, vil kunne tage det foreslåede befordringsfradrag.
Omvendt vil det altid være en grundlæggende forudsætning i skattesyste-
met, at der findes en skattepligtig indkomst, som der kan foretages et fradrag
i. Dette gælder også for SU-modtagere. SU-modtagerens indkomst vil der-
for skulle overstige personfradraget på 51.600 kr. om året i 2025 for, at der
kan gøres brug af fradraget. Det betyder, at SU-modtagere skal have en gen-
nemsnitlig indkomst på 4.300 kr. pr. måned for at kunne gøre brug af fra-
draget.
Derudover vil studerende, der alene modtager SU i form af slutlån efter SU-
loven i et indkomstår, ikke kunne gøre brug af befordringsfradraget i det
pågældende indkomstår, da slutlån ikke er skattepligtig indkomst, og der
derfor ikke vil være en indkomst at tage befordringsfradraget i.
I det omfang SU-modtagerens ret til at tage befordringsfradrag medfører at
indkomsten for dette indkomstår udviser et underskud, kan dette dog frem-
føres til fradrag i et følgende indkomstår. Ligeledes vil et uudnyttet under-
skud kunne fremføres til fradrag hos en ægtefælle uden tidsbegrænsning.
Det er en betingelse herfor, at underskuddet ikke kan modregnes i SU-
Side 6/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
modtagerens egen indkomst, samt at ægtefællerne er samlevende ved ind-
komstårets udgang, jf. kildeskattelovens § 4.
Fradraget beregnes derudover på samme grundlag og med den samme kilo-
metertakst som det gældende befordringsfradrag, der gives for befordring til
og fra en indtægtsgivende arbejdsplads efter ligningslovens § 9 C, stk. 1-4,
9 og § 9 D. Det betyder, at studerende med sædvanlig bopæl i yderkommu-
ner og småøer vil være omfattet af de gældende regler om befordringsfra-
drag, som blandt andet indebærer, at pendlere, der bor i en af de 25 udpegede
yderkommuner eller på en af de 10 udpegede småøer, får beregnet befor-
dringsfradrag med Skatterådets fulde kilometertakst. Til og med indkomst-
året 2027 bliver fradraget desuden beregnet med tillæg af et beløb, der udgør
10,75 pct. af denne takst, for kørsel over 24 km dagligt, jf. ligningslovens §
9 C, stk. 3, 4. pkt. Derudover vil modtagere af uddannelsesstøtte efter SU-
loven med sædvanlig bopæl i yderkommuner og småøer kunne tage fradrag
for passage af de to nuværende betalingsbroforbindelser i Danmark - Store-
bæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen i forbindelse med transport mel-
lem sædvanlig bopæl og uddannelsessted efter ligningslovens § 9 C, stk. 9.
Endelig foreslås det, at ligningslovens § 9 D skal finde anvendelse for SU-
modtageres befordring til og fra et uddannelsessted, således at personer med
bopæl i yderkommuner eller småøer, der har varigt nedsat funktionsevne
eller er kronisk syge, i stedet for at benytte fradraget for befordring mellem
hjem og uddannelsessted efter ligningslovens § 9 C kan fratrække et nær-
mere fastsat fradrag for deres befordringsudgifter efter § 9 D. Ligesom for
lønmodtagere vil det være en betingelse for fradraget, at SU-modtageren har
særlige udgifter til befordring mellem hjem og uddannelsessted, og at brug
af egen bil er nødvendig som følge af sygdommen eller invaliditeten m.v.
Ved et uddannelsessted forstås en institution, hvor der modtages undervis-
ning som led i en uddannelse. Der kan være tale om flere uddannelsesinsti-
tutioner, ligesom uddannelsen kan foregå på en virksomhed eller andet sted,
som indgår som en integreret del af f.eks. en elevuddannelse. Der skal såle-
des være tale om et konkret uddannelsesmæssigt formål for tilstedeværelsen
på en given uddannelsesinstitution, virksomhed eller lignende.
Indkomst fra uddannelsesstøtte efter SU-loven skal ikke medregnes i grund-
laget for beregningen at det forhøjede befordringsfradrag efter stk. 4. Det
betyder, at en studerende, der modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven,
vil være berettiget til at få beregnet forhøjet befordringsfradrag som følge af
lavindkomst, jf. stk. 4, til et studiearbejde, uden at uddannelsesstøtte efter
Side 7/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
SU-loven medregnes i grundlaget for det forhøjede befordringsfradrag.
Dette vil ikke være en ændring af gældende ret, idet uddannelsesstøtte ikke
er omfattet af de indkomsttyper der medregnes i grundlaget for det forhøjede
befordringsfradrag efter stk. 4, 10. pkt.
Det foreslås endvidere, at der i ligningslovens § 9 C, stk. 5, indsættes en
henvisning til, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om admini-
strationen af befordringsfradraget efter stk. 10, herunder regler om, hvorle-
des den normale transportvej efter stk. 10 fastlægges. Herved vil skattemi-
nisteren kunne fastsætte nærmere regler for administrationen af det foreslå-
ede befordringsfradrag for SU-modtagere med bopæl i yderkommuner eller
små øer, ligesom for reglerne i stk.1-3, jf. stk. 5.
Efter de gældende regler har studerende, der opfylder visse betingelse, ret
til at købe et Ungdomskort, der giver rabat på offentlig transport i det takst-
område, som den studerende bor i, og mellem den studerendes bopæl og en
godkendt uddannelse. Når der for eksempel ikke er mulighed for at benytte
offentlig transport, eller hvis turen med det offentlige forlænger den stude-
rendes rejsetid med mere end to timer, kan den studerende få kilometer-
penge til dækning af transportudgiften mellem bopæl og uddannelsessted.
Det foreslås, at ligningslovens § 9 C, stk. 6, skal finde tilsvarende anven-
delse for det foreslåede befordringsfradrag for transport mellem bopæl og
uddannelsessted for studerende og elever, der modtager uddannelsesstøtte
efter SU-loven. Herved vil der ikke kunne tage befordringsfradrag for trans-
port mellem bopæl og uddannelsessted, hvis der i perioden også er givet
rabat ved køb af et periodekort til offentlig transport eller givet godtgørelse
med en kilometersats for transporten mellem bopæl og uddannelsesstedet.
2.2. Lavere beskatning af arv og gaver for sociale forældre, der er ge-
netiske forældre
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Beskatning af arv og gaver
Efter boafgiftsloven beskattes arv og gaver med en lavere sats, når der er
tale om arv eller gaver fra retlige forældre til deres børn samt fra den nær-
meste familie f.eks. stedforældre, plejeforældre eller samboende. Arv og ga-
ver inden for den nærmeste familie beskattes med 15 pct. i bo- eller gaveaf-
gift efter bundfradrag på henholdsvis 346.000 kr. (2025-niveau) for arv og
76.900 kr. (2025-niveau) for gaver. Arv og gaver til sted- og bedsteforældre
beskattes dog med 36,25 pct., i det omfang årets gaver overstiger bundfra-
draget. Arv uden for den nærmeste familie beskattes med både bo- og
Side 8/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
tillægsboafgift, det vil sige samlet med 36,25 pct., mens gaver, som ikke er
lejlighedsgaver, indkomstbeskattes med op til ca. 52 pct.
Sociale forældre (dvs. ikke-juridiske forældre) er som udgangspunkt ikke
en del af den nærmeste familie i relation til bo- og gaveafgift. Gaver og arv
fra sociale forældre til deres børn kan efter visse omstændigheder dog være
omfattet af den lavere beskatning for den nærmeste familie. Det gælder, hvis
de er samboende eller har en sted-/plejebarnsrelation i boafgiftslovens for-
stand.
Stedbarnsrelation forudsætter i boafgiftslovens forstand ægteskab mellem
ens retlige forælder og ens stedforælder, og relationen bevares i boafgiftslo-
vens forstand trods ophørt ægteskab eller død. Plejebarnsrelation forudsæt-
ter, at barnet har haft bopæl hos plejeforælderen i mindst 5 år, når opholdet
er begyndt, inden plejebarnet er fyldt 15 år, og højst en af plejebarnets for-
ældre har haft bopæl sammen med barnet.
Arv og gaver fra bedsteforældre til børnebørn, oldebørn m.fl., dvs. afkom,
samt fra stedforældre til stedbørn beskattes ligesom arv og gaver fra foræl-
dre med 15 pct. i henholdsvis bo- eller gaveafgift. Gaver fra børnebørn til
bedsteforældre samt fra stedbørn til stedforældre er afgiftsfri op til grund-
beløbet på 76.900 kr. (2025-niveau), mens gaver over bundfradraget beskat-
tes med 36,25 pct., svarende til den sammensatte sats for arv fra børnebørn
til bedsteforældre samt fra stedbørn til stedforældre, der beskattes med både
bo- og tillægsboafgift.
2.1.1.2. Familiedannelse ved medmoderskab
Efter børnelovens § 27 a, stk. 2, kan en kvinde og dennes kvindelige partner
i forbindelse med assisteret reproduktion aftale med den mand, hvis sæd
anvendes, at morens partner skal være medmor til barnet. Det skal ske ved
en skriftlig erklæring, der afgives til sundhedspersonen, der forestår eller er
ansvarlig for behandlingen med assisteret reproduktionen. Erklæringen skal
afgives, inden behandlingen med assisteret reproduktion påbegyndes. Er-
klæringen opbevares af sundhedspersonen.
Efter børnelovens § 27 a, stk. 4, kan en kvinde og dennes kvindelige partner
i forbindelse med insemination uden deltagelse af en sundhedsperson aftale
med den mand, hvis sæd anvendes, at morens partner skal være medmor til
barnet. Parterne kan indgå aftalen på en blanket, der indsendes til Familie-
retshuset, der opbevarer blanketten. Aftalen kan indgås og indsendes til Fa-
milieretshuset før og efter inseminationen.
Side 9/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Efter fødslen følger det af børnelovens § 3 a, stk. 1, 1. pkt., at morens kvin-
delige ægtefælle eller registrerede partner i de omhandlede situationer som
udgangspunkt automatisk vil blive anset for medmor til barnet. Dette gælder
også, selvom moren og hendes ægtefælle eller registrerede partner ikke har
indgået en skriftlig aftale om medmoderskab med den mand, der har leveret
sæden.
Hvis barnet fødes af en ugift kvinde, anses en kvinde for medmor til barnet,
hvis hun og moren skriftligt erklærer, at de sammen vil varetage omsorgen
og ansvaret for barnet, jf. børnelovens § 3 b, stk. 1, 1. pkt.
I begge situationer fastslås medmoderskabet, selvom moren og hendes æg-
tefælle eller registrerede partner ikke har indgået en skriftlig aftale om med-
moderskab med den mand, der har leveret sæden.
Fastslås der ikke medmoderskab til barnet efter børnelovens §§ 3 a og 3 b,
kan medmoderskabet anerkendes efter børnelovens § 14, og i tvistsager kan
der efter børnelovens § 20 træffes afgørelse om medmoderskabet.
Indgåelse af en aftale om medmoderskab efter børnelovens § 27 a, stk. 2 og
4, jf. stk. 5, på en blanket, der indsendes til Familieretshuset, har den betyd-
ning, at der skabes sikkerhed for medmoderskabet, hvis der efter barnets
fødsel opstår tvivl herom, f.eks. fordi en af parterne fortryder aftalen om
medmoderskabet. I så fald vil der skulle træffes afgørelse om medmoderska-
bet efter børnelovens § 20, stk. 6.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af regeringens udspil ”Familier i alle regnbuens farver”, at mu-
lighederne for, at arv og gaver fra en social forælder, der er genetisk foræl-
der, kan omfattes af den lavere beskatning for den nærmeste familie, skal
udvides.
I LGBT+-familier vil de sociale forældre typisk ikke være gift eller samle-
vende med en af de retlige forældre, og barnet vil typisk ikke have bopæl
hos de sociale forældre.
Det er opfattelsen, at familiedannelse efter børnelovens § 27 a, stk. 2 og 4,
oftest anvendes, når manden er tiltænkt en rolle i barnets liv og derved sæd-
vanligvis er at betragte som nær familie. I modsat fald er det opfattelsen, at
et kvindeligt par typisk vil vælge en donor (anonym eller åben).
Side 10/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Det foreslås, at den mand, der skriftligt har erklæret, at morens partner skal
være barnets medmor, jf. børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4, i boafgiftsloven
skal anses for barnets nærmeste familie som »social forælder«, således at
der mellem manden og barnet kan arves uden tillægsboafgift og gives gaver
efter gaveafgiftsreglerne. Denne mand (social forælder, der også er genetisk
forælder) og barnet vil kunne give gaver og arve hinanden som nærmeste
familie, og dermed sidestilles relationen med den til retlige forældre.
Der foreslås desuden, at mandens forældre også vil skulle anses for barnets
nærmeste familie i boafgiftslovens forstand efter samme regler som bedste-
forældre. Mandens bedsteforældre vil efter det forslåede blive behandlet ef-
ter samme regler som oldeforældre.
Det foreslåede forudsætter, at de tre parter, dvs. moren, morens partner og
manden, hvis sæd anvendes, skriftligt har erklæret, at morens partner skal
være medmor, og denne aftale er indgået efter enten børnelovens § 27 a, stk.
2, eller § 27 a, stk. 4, jf. stk. 5. Dette vil således indebære, at mandens rela-
tion til barnet kun vil være omfattet af det foreslåede, hvis disse betingelser
er opfyldt. Det vil således også indebære, at mandens relation til barnet ikke
vil være omfattet af det foreslåede, hvis medmoderskabet er etableret, uden
at der er indgået en aftale efter børnelovens § 27 a, stk. 2, eller § 27 a, stk.
4, jf. stk. 5.
Der vil være tale om en livslang relation mellem en social forælder og bar-
net, som stiftes i forbindelse med barnets fødsel ved afgivelse af den skrift-
lige erklæring efter børnelovens § 27 a, stk. 2, til sundhedspersonen, der
forestår behandlingen med assisteret reproduktion, eller ved afgivelse af
skriftlig erklæring efter børnelovens § 27 a, stk. 4, jf. stk. 5, der indsendes
til Familieretshuset. Der er tale om relation, som ikke kan stiftes senere i
barnets liv.
Det betyder, at der ikke senere i barnets liv i kraft af denne regel vil kunne
tilføjes andre sociale forældre til barnets nærmeste familie i relation til bo-
og gaveafgift.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1 Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Indførelse af et befordringsfradrag til modtagere at statens uddannel-
sesstøtte med bopæl i yderområder.
Side 11/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
2971079_0012.png
UDKAST
Den del af lovforslaget, der vedrører indførelse af et befordringsfradrag til
modtagere at statens uddannelsesstøtte, skønnes med en stor usikkerhed at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 50 mio. kr. (2025-niveau) fra
og med 2026. Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at ud-
gøre ca. 40 mio. kr. (2025-niveau) fra og med 2026. Den varige virkning
efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 40 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Da befordringsfradraget indgår i den skattepligtige indkomst, der udgør
grundlaget for kommuneskatten og kirkeskatten, vil der være en virkning
for kommuneskatten omtrent svarende til den umiddelbare virkning. Forsla-
get får dog ingen umiddelbare økonomiske virkninger for kommunerne for
indkomståret 2025, da forslaget først har virkning for indkomståret 2026.
Forslaget har af samme grund ingen virkning for finansåret 2025.
Indførelse af et befordringsfradrag til modtagere af statens uddannelses-
støtte med bopæl i yderområder
vil
indgå i Skatteministeriets opgørelse over
skatteudgifter svarede til den umiddelbare virkning.
Tabel 1. Provenuvirkning ved lovforslaget
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
2026 2027
50
40
40
50
50
40
40
50
2028
50
40
40
50
2029 Varigt
50
40
40
50
50
40
40
50
Finansår
2025
0
-
-
-
3.1.2. Lavere beskatning af arv og gaver for sociale forældre, der er geneti-
ske forældre
Den del af lovforslaget, der vedrører lavere beskatning af arv og gaver for
sociale forældre, der er genetiske forældre, medfører ingen nævneværdige
provenumæssige konsekvenser.
3.2 Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger
for Skatteforvaltningen svarende til 0,4 mio. kr. i 2025, 2,0 mio. kr. i 2026,
1,7 mio. kr. årligt i perioden 2027-2029, 1,3 mio. kr. i 2030 og herefter 0,9
mio. kr. varigt. Omkostningerne vedrører kontrol og sagsbehandling i Skat-
testyrelsen samt systemtilpasning i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommuner og regioner.
Side 12/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Skatteministeriet vurderer, at lovforslaget i relevant omfang følger de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v. Principperne for agil erhvervsrettet regule-
ring vurderes på denne baggrund ikke at være relevante for de konkrete for-
slag i lovforslaget.
Innovations- og Iværksættertjekket vurderes ikke at være relevant, fordi lov-
forslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætters muligheder for at
teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konse-
kvenser for borgerne. Muligheden for lavere beskatning af arv og gaver for
sociale forældre vil forudsætte eventuelt fremvisning af den skriftlige erklæ-
ring, som familien i forbindelse med assisteret reproduktion skal afgive efter
børnelovens § 27 a, stk. 2, eller den skriftlige erklæring, som familien kan
afgive ved anvendelse af reglerne i børnelovens § 27 a, stk. 4, om insemi-
nation. Det kan blive nødvendigt at fremvise erklæringen som dokumenta-
tion i forbindelse med gave- og boafgiftsberegningen.
6. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
Lovforslagets del om at udvide befordringsfradraget til modtagere af uddan-
nelsesstøtte efter SU-loven med bopæl i yderkommunerne eller småøer, vil
styrke mobiliteten i landets yderkommuner og småøer. Det vil give et inci-
tament til, at modtagere at uddannelsesstøtteuddannelsesstøtte efter SU-lo-
ven kan bosætte sig i disse områder, uanset om uddannelsesstedet ligger i
samme område.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Side 13/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. januar 2025 til den 25.
februar 2025 (29 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, AmCham Denmark, Andelsboligfor-
eningernes Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, ATP, Boligselskabernes Landsforening, Borger- og retssikker-
hedschefen i Skatteforvaltningen, BUPL, Business Danmark, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Centralforenin-
gen af Taxiforeninger i Danmark, CEPOS, Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Danmarks Skibskredit, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtnin-
gehjælp, Dansk Friskoleforening, Dansk Gartneri, Dansk Golf Union,
Dansk IT, Dansk Iværksætterforening, Dansk Journalistforbund, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Metal, Dansk Mobilitet,
Dansk Musiker Forbund, Dansk PersonTransport, Dansk Socialrådgiver-
forening, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk Told- og Skatteforbund,
Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler, Danske Familieadvokater,
Danske Handicaporganisationer, Danske Produktionsskolers Lærerfor-
ening, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Danske
Udlejere, Danske Underviserorganisationers Samråd, Danske Universite-
ter, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Den Danske Bilbranche, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Den Danske Land-
inspektørforening, Det Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive
Råd, Det Sociale Nævn, Det Økologiske Råd, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTL, Efterskoleforeningen,
EjendomDanmark, Erhvervsstyrelsen – Område for Bedre Regulering
(OBR), Familieretshuset, FDM, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, FOA, Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, For-
eningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Socialchefer i Dan-
mark, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Platformsøkonomi i
Danmark, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Forstan-
derkredsen for Produktionsskoler, Forældreorganisationen Skole og Sam-
fund, Frie Funktionærer, FSR - danske revisorer, Fællesrådet for Forenin-
ger for Uddannelses- og Erhvervsvejledningen, HK-Kommunal, HK-
Side 14/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
2971079_0015.png
UDKAST
Privat, HORESTA, Ingeniørforeningen i Danmark, Investering Danmark,
ISOBRO, It-Branchen, IT-Universitetet, Justitia, Kapitalmarked Danmark,
KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Kræf-
tens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Opholdsste-
der, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Mellemfolkeligt Sam-
virke, Miljøstyrelsen, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken,
Oxfam IBIS, Parcelhusejernes Landsorganisation, Produktionsskolefor-
eningen, Rektorkollegiet, Retssikkerhedssekretariatet, Rigsombuddet på
Færøerne, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Sammenslutningen af Danske Småøer, SEGES Innovation P/S,
Skatteankeforvaltningen, Skolelederforeningen, SMVdanmark, SRF Skat-
tefaglig Forening, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Sund-
hedskartellet, Trafikstyrelsen, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Ung-
domsboligrådet.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget del vedrørende indfø-
relse af et befordringsfradrag til
modtagere at statens uddannelses-
støtte med bopæl i yderområder
skønnes med en stor usikkerhed at
medføre et umiddelbart mindrepro-
venu på ca. 50 mio. kr. (2025-ni-
veau) fra og med 2026. Efter tilba-
geløb og adfærd skønnes mindre-
provenuet at udgøre ca. 40 mio. kr.
(2025-niveau) fra og med 2026.
Den varige virkning efter tilbageløb
og adfærd skønnes at udgøre ca. 40
mio. kr. (2025-niveau).
Lovforslaget del, der vedrører la-
vere beskatning af arv og gaver for
sociale forældre, der er genetiske
forældre,
medfører
ingen
Side 15/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
2971079_0016.png
UDKAST
nævneværdige
konsekvenser.
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
provenumæssige
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative omkostnin-
ger for Skatteforvaltningen sva-
rende til 0,4 mio. kr. i 2025, 1,8
mio. kr. i 2026, 1,5 mio. kr. årligt i
perioden 2027-2029, 1,1 mio. kr. i
2030 og herefter 0,7 mio. kr. varigt.
Omkostningerne vedrører kontrol i
Skattestyrelsen og systemtilpasning
i Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen.
Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for kommuner og re-
gioner.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Ingen
Administrative Ingen.
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Ingen
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative kon-
sekvenser for borgerne. Mulighe-
den for lavere beskatning af arv og
gaver for sociale forældre vil forud-
sætte eventuelt fremvisning af den
skriftlige erklæring, som familien i
forbindelse med assisteret repro-
duktion skal afgive efter børnelo-
vens § 27 a, stk. 2, eller den skrift-
lige erklæring, som familien kan af-
give ved anvendelse af reglerne i
Side 16/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
2971079_0017.png
UDKAST
børnelovens § 27 a, stk. 4, om inse-
mination. Det kan blive nødvendigt
at fremvise erklæringen som doku-
mentation i forbindelse med gave-
og boafgiftsberegningen.
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de fem princip-
per for imple-
mentering af
erhvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant
omfang også
gælder ved im-
plementering
af ikke-er-
hvervsrettet
EU-regulering)
(sæt X)
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 17/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter ligningslovens § 9 C, stk. 5, kan skatteministeren fastsætte nærmere
regler om administrationen af befordringsfradraget for lønmodtageres trans-
port til og fra arbejde efter stk. 1-3, herunder regler om, hvorledes den nor-
male transportvej efter stk. 1 fastlægges. Hvor ganske særlige hensyn til de
skattepligtige taler derfor, kan ministeren endvidere fastsætte regler, hvor-
efter bestemmelserne i stk. 1-3 fraviges.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at der i ligningslovens
§ 9 C, stk.
5, 1. pkt.,
efter ”stk. 1-3” indsættes ”og 10” og efter ”stk. 1” indsættes ”og
10”.
Derudover foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at der i ligningslovens
§ 9
C, stk. 5, 2. pkt.,
efter ”stk. 1-3” indsættes ”og 10”.
De foreslåede ændringer medfører, at skatteministeren kan fastsætte nær-
mere regler for administrationen af det foreslåede befordringsfradrag for
SU- modtagere med bopæl i yderkommuner eller på små øer, ligesom for
reglerne i stk.1-3, jf. stk. 5.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det foreslås at indføre
et befordringsfradrag til modtagere af uddannelsesstøtte efter SU-loven med
bopæl i yderkommuner eller på små øer, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Efter ligningslovens § 9 C, stk. 1, kan pendlere få fradrag for befordring
mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads med et beløb, som beregnes på
grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel, efter en kilometertakst,
der fastsættes af Skatterådet. Det er en forudsætning for at tage fradraget, at
der er tale om befordring til og fra en indtægtsgivende arbejdsplads. En SU-
modtager, som kører til og fra et studie, kan derfor ikke tage befordringsfra-
drag, da SU ikke defineres som løn, og et uddannelsessted derfor ikke defi-
neres som en indtægtsgivende arbejdsplads.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 10
i ligningsloven
§ 9 C,
hvorefter mod-
tagere af uddannelsesstøtte efter SU-loven, der har sædvanlig bopæl i en
kommune eller på en ø, der er nævnt i stk. 3, 3. pkt., ved opgørelsen af den
Side 18/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
skattepligtige indkomst efter samme regler som i stk. 1-4 og 9 kan foretage
fradrag for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og uddan-
nelsessted. Stk. 6 finder desuden tilsvarende anvendelse, hvis der modtages
rabat eller godtgørelse efter lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende
i ungdomsuddannelser m.v. eller lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser.
Med henblik på at muliggøre administrationen af det foreslåede befordrings-
fradrag foreslås det at præcisere, at fradraget skal omfatte studerende og ele-
ver, der modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven, hvis de er bosat i de 25
yderkommuner eller 10 småøer, der er nævnt ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3.
pkt. Disse SU-modtagere kan herved få fradrag for transport til og fra deres
uddannelse med samme kilometertakst og på samme grundlag, som der i
dag beregnes fradrag for befordring til og fra en indtægtsgivende arbejds-
plads efter ligningslovens § 9 C, stk. 1-4 og 9, og § 9 D.
Studerende og elever, der modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven og har
sædvanlig bopæl i yderkommuner og småøer, vil således kunne tage det for-
slåede befordringsfradrag. Det betyder blandt andet, at studerende, der har
sædvanlig bopæl i de omfattede udkantsområder og modtager uddannelses-
støtte efter SU-lovens regler i form af eksempelvis stipendier, slutlån og ud-
dannelsesstøtte til uddannelser i udlandet, vil være omfattet at den foreslå-
ede bestemmelse om befordringsfradrag.
Omvendt vil det være en forudsætning for at kunne gøre brug at det foreslå-
ede befordringsfradrag, at SU-modtageren har en skattepligtig indkomst,
som der kan foretages et fradrag i. SU-modtagerens indkomst vil derfor
skulle overstige personfradraget på 51.600 kr. om året i 2025 for, at der i
praksis kan gøres brug af fradraget.
Derudover vil studerende, der alene modtager SU i form af slutlån efter SU-
loven, heller ikke kunne gøre brug af befordringsfradraget i praksis, selvom
de vil være omfattet af bestemmelsen. Dette skyldes, at slutlån ikke er skat-
tepligtig indkomst, og disse SU-modtagere vil derfor ikke have en indkomst
at tage befordringsfradraget i medmindre SU-modtageren i løbet at ind-
komståret også har haft anden skattepligtig indkomst i form af eksempelvis
løn eller uddannelsesstipendier.
Fradraget beregnes derudover på samme grundlag og med den samme kilo-
metertakst som det gældende befordringsfradrag, der gives for befordring til
og fra en indtægtsgivende arbejdsplads efter ligningslovens § 9 C, stk. 1-4
Side 19/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
og 9 og § 9 D. Det betyder, at studerende med sædvanlig bopæl i yderkom-
muner og på småøer vil være omfattet af de gældende regler om befordrings-
fradrag, som blandt andet indebærer, at pendlere, der bor i en af de 25 ud-
pegede yderkommuner eller på en af de 10 udpegede småøer, får beregnet
befordringsfradrag med Skatterådets fulde kilometertakst. Til og med ind-
komståret 2027 bliver fradraget desuden beregnet med tillæg af et beløb, der
udgør 10,75 pct. af denne takst, for kørsel over 24 km dagligt, jf. lignings-
lovens § 9 C, stk. 3, 4. pkt. Derudover vil modtagere af uddannelsesstøtte
efter SU-loven med sædvanlig bopæl i yderkommuner og småøer kunne
tage fradrag for passage af de to nuværende betalingsbroforbindelser i Dan-
mark - Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen i forbindelse med
transport mellem sædvanlig bopæl og uddannelsessted efter ligningslovens
§ 9 C, stk. 9.
Begrebet ”sædvanlig bopæl” skal desuden forstås på samme måde i forhold
til det foreslåede befordringsfradrag for SU-modtagere, som det er fastlagt i
retspraksis i forhold til lønmodtageres befordringsfradrag til og fra en ar-
bejdsplads efter ligningslovens § 9 C, stk. 1. Ifølge retspraksis er der kun en
bopæl, der kan kvalificeres som sædvanlig bopæl. Begrebet skal derfor ses
i modsætning til andre opholdssteder. Hvis der er tvivl, skal den sædvanlige
bopæl fastlægges ud fra en vurdering af, hvor personen har centrum for sine
livsinteresser. Begrebet ”sædvanlig bopæl” er fastlagt gennem en lang og
betydelig praksis. Højesteret har i flere tilfælde truffet afgørelser til fastlæg-
gelse af begrebets udstrækning og de momenter, der kan inddrages i vurde-
ringen.
Begrebet ”normal transportvej”, skal også forstås på samme måde i forhold
til det foreslåede befordringsfradrag for SU-modtagere, som det er fastlagt i
retspraksis for lønmodtagere efter ligningslovens § 9 C, stk. 1. Det betyder,
at det foreslåede befordringsfradrag skal
b
eregnes på grundlag af den nor-
male transportvej ved kørsel i bil. I bekendtgørelse nr. 1492 af 6. december
2023, er normal transportvej ved bilkørsel defineret som den strækning, der
skal tilbagelægges med bil under hensyntagen til de givne geografiske for-
hold, det tidsmæssige forbrug og den økonomiske rimelighed. Disse hensyn
vil også skulle inddrages i forhold til det foreslåede befordringsfradrag for
SU-modtageres transport mellem sædvanlig bopæl og uddannelsessted. Det
foreslås derfor at udvide bemyndigelsesbestemmelsen i stk. 5, så skattemi-
nisteren også kan fastsætte nærmere regler om administrationen af det fore-
slåede befordringsfradrag for SU-modtagere med sædvanlig bopæl i de 25
yderkommuner eller på de 10 småøer, der er nævnt ligningslovens § 9 C,
Side 20/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
stk. 3, 3. pkt., herunder regler om, hvorledes den normale transportvej efter
stk. 1 fastlægges.
Ved et uddannelsessted forstås en institution, hvor der modtages undervis-
ning som led i en uddannelse. Der kan være tale om flere uddannelsesinsti-
tutioner, ligesom uddannelsen kan foregå på en virksomhed eller andet sted,
som indgår som en integreret del af f.eks. en elevuddannelse. Der skal såle-
des være tale om et konkret uddannelsesmæssigt formål for tilstedeværelsen
på en given uddannelsesinstitution, virksomhed eller lignende
Det foreslås, at indkomst fra uddannelsesstøtte efter SU-loven ikke skal
medregnes i grundlaget for beregningen at det forhøjede befordringsfradrag
efter stk. 4. Det betyder, at en studerende, der modtager uddannelsesstøtte
efter SU-loven, vil være berettiget til at få beregnet forhøjet befordringsfra-
drag som følge af lavindkomst, jf. stk. 4, til et studiearbejde, uden at uddan-
nelsesstøtte efter SU-loven medregnes i grundlaget for det forhøjede befor-
dringsfradrag. Dette vil ikke være en ændring af gældende ret, idet uddan-
nelsesstøtte ikke er omfattet af de indkomsttyper der medregnes i grundlaget
for det forhøjede befordringsfradrag efter stk. 4, 10. pkt.
Efter de gældende regler har studerende, der opfylder visse betingelse, ret
til at købe et Ungdomskort, der giver rabat på offentlig transport i det takst-
område, som den studerende bor i, og mellem den studerendes bopæl og en
godkendt uddannelse. Når der for eksempel ikke er mulighed for at benytte
offentlig transport, eller hvis turen med det offentlige forlænger den stude-
rendes rejsetid med mere end to timer, kan den studerende få kilometer-
penge til dækning af transportudgiften mellem bopæl og uddannelsessted.
Det foreslås, at ligningslovens § 9 C, stk. 6, skal finde tilsvarende anven-
delse for det foreslåede befordringsfradrag for transport mellem bopæl og
uddannelsessted for studerende og elever, der modtager uddannelsesstøtte
efter SU-loven. Herved vil der ikke kunne tages befordringsfradrag for
transport mellem bopæl og uddannelsessted, hvis der i perioden også er gi-
vet rabat ved køb af et periodekort til offentlig transport eller givet godtgø-
relse med en kilometersats for transporten mellem bopæl og uddannelses-
stedet.
Det foreslås, at modtagere af uddannelsesstøtte efter SU-loven skal kunne
tage fradrag for passage af de to nuværende betalingsbroforbindelser i Dan-
mark - Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen i forbindelse med
transport mellem sædvanlig bopæl og uddannelsessted. Fradraget fastsættes
Side 21/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
ligesom for lønmodtagere, som et standardfradrag, hvis størrelse fastsættes
i ligningslovens § 9 C, stk. 9.
Til nr. 4
Efter ligningslovens § 9 D kan personer, der har varigt nedsat funktionsevne
eller er kronisk syge, i stedet for at benytte fradraget for befordring mellem
hjem og arbejde efter ligningslovens § 9 C tage et nærmere fastsat fradrag
for deres befordringsudgifter. Det er en betingelse for fradraget, at de har
særlige udgifter til befordring mellem hjem og arbejdsplads, og at brug af
egen bil er nødvendig som følge af sygdommen eller invaliditeten m.v.
Reglen i ligningslovens § 9 C vedrørende det almindelige befordringsfra-
drag for befordring mellem hjem og arbejde finder ikke anvendelse, når lig-
ningslovens § 9 D anvendes. Dette sikrer, at en person ikke kan få både det
særlige befordringsfradrag for kronisk syge og invalider og det almindelige
befordringsfradrag for den samme kørsel.
P
ersoner, der foretager fradrag
efter ligningslovens § 9 D, er dog ikke er afskåret fra at foretage fradrag for
bropassage efter ligningslovens § 9 C, stk. 9, selv om de øvrige regler i lig-
ningslovens § 9 C ikke finder anvendelse, fordi der foretages fradrag efter §
9 D.
Det foreslås, at der i § 9 D indsættes som stk. 2, at godtgør en modtager af
uddannelsesstøtte som nævnt i § 9 C, stk. 10, at vedkommende som følge af
varigt nedsat funktionsevne eller kronisk sygdom har særlige udgifter til be-
fordring mellem hjem og uddannelsessted, finder § 9 C, stk. 10, ikke anven-
delse. Den skattepligtige kan i stedet fradrage befordringsudgifter efter reg-
lerne i stk. 1, 2. og 3. pkt.
Det foreslåede vil indebære, at personer, der har varigt nedsat funktionsevne
eller er kronisk syge, og som har bopæl i et yderområde, i stedet for at be-
nytte fradraget for befordring mellem hjem og uddannelsessted efter lig-
ningslovens § 9 C kan tage et nærmere fastsat fradrag for deres befordrings-
udgifter efter § 9 D. Ligesom for lønmodtagere vil det være en betingelse
for fradraget, at de har særlige udgifter til befordring mellem hjem og ud-
dannelsessted, og at brug af egen bil er nødvendig som følge af sygdommen
eller invaliditeten m.v.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Side 22/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Ifølge boafgiftslovens § 1 skal der som udgangspunkt betales en boafgift på
15 pct. til staten af de værdier, som en afdød person efterlader sig. Hvis
arven tilfalder andre end en nærmere bestemt familiekreds, skal der for
denne del af værdierne betales en tillægsboafgift på 25 pct. Forinden bereg-
ning af tillægsboafgiften fratrækkes den almindelige boafgift på 15 pct.,
hvorefter den samlede effektive boafgift inklusive tillægsboafgift bliver
36,25 pct.
Det følger af boafgiftslovens § 1, stk. 2, at den nærmere bestemte familie-
kreds er følgende:
a) afdødes afkom, stedbørn og disses afkom,
b) afdødes forældre,
c) afdødes barns eller stedbarns ikke fraseparerede ægtefælle, uanset om
barnet eller stedbarnet lever eller er afgået ved døden,
d) personer, der har haft fælles bopæl med afdøde i de sidste 2 år før døds-
faldet, og personer, der tidligere har haft fælles bopæl med afdøde i en sam-
menhængende periode på mindst 2 år, når den fælles bopæl er ophørt alene
på grund af institutionsanbringelse, herunder i en ældrebolig, eller en per-
son, der på tidspunktet for dødsfaldet levede sammen på fælles bopæl med
afdøde og venter, har eller har haft et barn sammen med afdøde, herunder
også når den fælles bopæl er ophørt på grund af institutionsanbringelse, her-
under i en ældrebolig,
e) afdødes fraseparerede eller fraskilte ægtefælle,
f) plejebørn, der har haft bopæl hos afdøde i en sammenhængende periode
på mindst 5 år, når opholdet er begyndt, inden plejebarnet fyldte 15 år, og
højst en af plejebarnets forældre har haft bopæl hos afdøde sammen med
plejebarnet.
Om etablering af medmoderskab efter børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4,
henvises til pkt. 2.2.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås som nr. 1, at boafgiftslovens
§ 1, stk. 2, litra a,
affattes således
»a) afdødes afkom, afdødes stedbørn og deres afkom samt børn, som afdøde
efter børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4, har afgivet erklæring om medmoder-
skab til, og disse børns afkom,«.
Side 23/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Det foreslås som nr. 2, i boafgiftslovens
§ 1, stk. 2, litra b,
at »og en mand,
som har afgivet erklæring om medmoderskabet til afdøde efter børnelovens
§ 27 a, stk. 2 eller 4« indsættes efter »forældre«.
Det foreslåede vil indebære, at et barns sociale forælder (dvs. en ikke-retlige
forælder) anses for barnets nærmeste familie i relation til beskatning af arv,
når barnets mor er blevet behandlet med assisteret reproduktion med denne
sociale forælders sæd af en sundhedsperson eller under en sundhedspersons
ansvar eller er blevet insemineret med denne sociale forælders sæd uden
deltagelse af en sundhedsperson, og barnet må antages at være blevet til ved
behandlingen eller inseminationen, og parterne, dvs. moren, morens partner
og manden, hvis sæd anvendes, har afgivet erklæring efter børnelovens § 27
a, stk. 2 eller 4, jf. stk. 5, om, at barnets mors kvindelige partner skal være
barnets medmor.
Det foreslåede vil således indebære, at mandens relation til barnet kun vil
være omfattet af det foreslåede, hvis moren, morens partner og manden, hvis
sæd anvendes, skriftligt har erklæret, at morens partner skal være medmor,
og denne aftale er indgået efter enten børnelovens § 27 a, stk. 2, eller § 27
a, stk. 4, jf. stk. 5. Det vil således også indebære, at mandens relation til
barnet ikke vil være omfattet af det foreslåede, hvis medmoderskabet er
etableret, uden at der er indgået en aftale efter børnelovens § 27 a, stk. 2,
eller § 27 a, stk. 4, jf. stk. 5.
Arv mellem barnet og dennes sociale forældre, der opfylder de nævnte be-
tingelser, vil således alene være boafgiftspligtig og ikke tillægsboafgifts-
pligtig. Det vil gælde uanset, om barnet arver efter sin afdøde, sociale for-
ælder, jf. det foreslåede litra a, eller den sociale forælder arver fra sit afdøde,
sociale, genetiske barn, jf. den foreslåede ændring af litra b. Det bemærkes,
at det i begge tilfælde forudsætter, at arv testamenteres til vedkommende,
idet det ikke med lovforslaget foreslås at ændre på den legale arveret efter
arvelovens regler.
Begrebet afkom forudsættes forstået på samme måde som hidtil. Det vil
sige, at det omfatter de børn, som en person er retlig forælder til, samt deres
børnebørn, oldebørn, tipoldebørn osv., uafhængigt af om de er genetisk be-
slægtet eller adopteret, forudsat barnet har legal arveret i henhold til adopti-
onslovgivningen. Det har adopterede børn, hvis adoptionen er sket den 1.
januar 1957 eller senere. Afkomsbegrebet omfatter desuden også forældres
genetiske børn, som er bortadopteret.
Side 24/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Til nr. 3-5
Ifølge boafgiftslovens § 22 skal der som udgangspunkt betales en gaveafgift
på 15 pct. af værdien af gaver, der modtages inden for et kalenderår, efter
fradrag af et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau). Gaver, der ydes til
andre end en nærmere bestemt familiekreds, er ikke omfattet af gaveafgif-
ten, idet gaven i så fald beskattes som personlig indkomst. Herudover er
lejlighedsgaver af traditionelt præg, f.eks. fødselsdags-, bryllups- og sølv-
bryllupsgaver, i praksis undtaget for beskatning, hvis der er tale om gaver
af mindre omfang.
I 2025 er det afgiftsfri bundfradrag 76.900 kr. Den nærmeste familie omfat-
ter, jf. § 22, stk. 1, følgende personer:
a) afkom, stedbørn og deres afkom,
b) afdødt barns eller stedbarns længstlevende ægtefælle,
c) forældre,
d) personer, der har haft fælles bopæl med gavegiver i de sidste 2 år før
modtagelsen af gaven, og personer, der tidligere har haft fælles bopæl med
gavegiver i en sammenhængende periode på mindst 2 år, når den fælles bo-
pæl alene er ophørt på grund af institutionsanbringelse, herunder i en ældre-
bolig,
e) plejebørn, der har haft bopæl hos gavegiver i en sammenhængende peri-
ode på mindst 5 år, når opholdet er begyndt, inden plejebarnet fyldte 15 år,
og højst en af plejebarnets forældre har haft bopæl hos gavegiver sammen
med plejebarnet, og
f) stedforældre og bedsteforældre.
For ægtefællen til et levende barn, dvs. svigerbarn, eller stedbarn er det af-
giftsfri bundfradrag i 2025 26.900 kr., jf. § 22, stk. 2.
Af gaver til personer omfattet af § 22, stk. 1, litra a-e, og § 22, stk. 2, betales
gaveafgift på 15 pct., idet omfang gaverne i et kalenderår overstiger det af-
giftsfri beløb som nævnt i § 22, stk. 1, henholdsvis stk. 2, jf. § 23, stk. 1. Af
gaver til stedforældre og bedsteforældre betales gaveafgift på 36,25 pct., idet
Side 25/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
omfang gaverne i et kalenderår overstiger beløbet som nævnt i § 22, stk. 1,
jf. § 23, stk. 2.
Om etablering af medmoderskab efter børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4,
henvises til pkt. 2.2.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås med lovforslagets § 2, nr. 3, at boafgiftslovens
§ 22, stk. 1, litra
a,
affattes således: »a) afkom, gavegivers stedbørn og deres afkom samt
børn, som gavegiver efter børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4, har afgivet er-
klæring om medmoderskab til, og disse børns afkom,«.
Det foreslåede vil indebære, at sociale, genetiske børn, herunder deres af-
kom (børnebørn, oldebørn osv.), sidestilles med afkom og stedbørn og deres
afkom, når barnets mor er blevet behandlet med assisteret reproduktion med
den sociale forælders sæd af en sundhedsperson eller under en sundhedsper-
sons ansvar eller er blevet insemineret med den sociale forælders sæd uden
deltagelse af en sundhedsperson, og barnet må antages at være blevet til ved
behandlingen eller inseminationen, og barnet må antages at være blevet til
ved behandlingen eller inseminationen, og den sociale forælder i forening
med barnets mor og morens kvindelige partner skriftligt har erklæret, at mo-
rens kvindelige partner skal være barnets medmor, jf. børnelovens § 27 a,
stk. 2 eller 4.
Det foreslåede vil således indebære, at mandens relation til barnet kun vil
være omfattet af det foreslåede, hvis moren, morens partner og manden, hvis
sæd anvendes, skriftligt har erklæret, at morens partner skal være medmor,
og denne aftale er indgået efter enten børnelovens § 27 a, stk. 2, eller § 27
a, stk. 4, jf. stk. 5. Det vil således også indebære, at mandens relation til
barnet ikke vil være omfattet af det foreslåede, hvis medmoderskabet er
etableret, uden at der er indgået en aftale efter børnelovens § 27 a, stk. 2,
eller § 27 a, stk. 4, jf. stk. 5.
Det foreslåede vil betyde, at en social forælder i en sådan familiekonstella-
tion inden for et kalenderår afgiftsfrit kan give sit sociale, genetiske barn
gaver af en samlet værdi, der ikke overstiger grundbeløbet på 58.700 kr.
(2010-niveau). Af beløb derudover vil der skulle betales gaveafgift på 15
pct., jf. boafgiftslovens § 23, stk. 1, 1. pkt.
Begrebet afkom forudsættes forstået på samme måde som hidtil. Det vil
sige, at det omfatter de børn, som en person er retlig forælder til, samt deres
børnebørn, oldebørn, tipoldebørn osv., uafhængigt af om de er genetisk
Side 26/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
beslægtet eller adopteret, forudsat barnet har legal arveret i henhold til adop-
tionslovgivningen. Det har adopterede børn, hvis adoptionen er sket den 1.
januar 1957 eller senere. Afkomsbegrebet omfatter desuden også forældres
genetiske børn, som er bortadopteret.
Det foreslås med lovforslagets § 2, nr. 4, at i boafgiftslovens
§ 22, stk. 2,
litra c,
indsættes efter »forældre« »og en mand, som har afgivet erklæring
om medmoderskabet til gavegiver efter børnelovens § 27 a, stk. 2 eller
4«.Det foreslåede vil indebære, at sociale, genetiske forældre sidestilles med
retlige forældre, når barnets mor er blevet behandlet med assisteret repro-
duktion af en sundhedsperson eller under en sundhedspersons ansvar eller
er blevet insemineret med den sociale forælders sæd uden deltagelse af en
sundhedsperson, og barnet må antages at være blevet til ved behandlingen
eller inseminationen, og parterne, dvs. moren, morens partner og manden,
hvis sæd anvendes, har afgivet erklæring efter børnelovens § 27 a, stk. 2
eller 4, jf. stk. 5, om at barnets mors kvindelige partner skal være barnets
medmor.
Det foreslåede vil betyde, at et socialt barn i ovennævnte familiekonstella-
tion inden for et kalenderår afgiftsfrit kan give sin sociale, genetiske foræl-
der gaver af en samlet værdi, der ikke overstiger grundbeløbet på 58.700 kr.
(2010-niveau). Af beløb derudover vil der skulle betales gaveafgift på 15
pct., jf. boafgiftslovens § 23, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås med lovforslagets § 2, nr. 5, at i boafgiftslovens
§ 22, stk. 2,
litra f,
ændres »bedsteforældre« til », bedsteforældre og forældre til en
mand, som har afgivet erklæring om medmoderskabet til gavegiver efter
børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4«.
Det foreslåede vil indebære, at sociale, genetiske forældres retlige forældre
sidestilles med bedsteforældre, når barnebarnets mor er blevet behandlet
med assisteret reproduktion af en sundhedsperson eller under en sundheds-
persons ansvar eller er blevet insemineret med den sociale forælders sæd
uden deltagelse af en sundhedsperson, og barnebarnet må antages at være
blevet til ved inseminationen eller behandlingen, og parterne, barnebarnets
mor, medmor og manden, hvis sæd anvendes, har afgivet erklæring efter
børnelovens § 27 a, stk. 2 eller 4, jf. stk. 5, om at barnebarnets mors kvin-
delige partner skal være barnebarnets medmor.
Side 27/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Det foreslåede vil betyde, at et sådant socialt barnebarn inden for et kalen-
derår afgiftsfrit kan give sin sociale forælders retlige forældre gaver af en
samlet værdi, der ikke overstiger grundbeløbet på 58.700 kr. (2010-niveau).
Af beløb derudover vil der skulle betales gaveafgift på 36,25 pct., jf. boaf-
giftslovens § 23, stk. 2.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juni 2025.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 2, nr. 1 og 2, har virkning for arv og erhvervelser,
hvor afgiftspligten indtræder den 1. juni 2025 eller senere.
Det foreslåede vil indebære, at afdødes sociale børn, børnebørn og oldebørn
m.fl., jf. boafgiftslovens § 1, stk. 2, litra a, som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 1, og afdødes sociale forældre, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 2, litra b, som
ændret ved denne lovs § 2, nr. 2, vil være undtaget fra tillægsboafgift af arv
og erhvervelser, der er afgiftspligtige den [1. juni 2025] eller senere. Af-
giftspligten indtræder som udgangspunkt, når afdøde dør, jf. boafgiftslovens
§ 8, stk. 1. Når en gift person dør, og længstlevende ægtefælle vælger at
sidde i uskiftet bo, indtræder afgiftspligten af afdødes del af boet dog først,
når det uskiftede bo skiftes.
Det foreslås i
stk. 3,
at § 2, nr. 3-5, har virkning for gaver, der ydes den [1.
juni 2025] eller senere.
Det foreslåede vil indebære, at sociale børn, børnebørn og oldebørn m.fl.,
jf. boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3,
sociale forældre, jf. boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra c, som ændret ved
denne lovs § 2, nr. 4, og sociale bedsteforældre, jf. boafgiftslovens § 22, stk.
1, litra f, som ændret ved denne lovs § 2, nr. 5, vil være omfattet af reglerne
om gaveafgift, herunder af reglen om, at nærtbeslægtede kan give hinanden
afgiftsfrie gaver under en vis beløbsgrænse, jf. boafgiftslovens § 22, stk. 1,
med virkning for gaver, der er ydet den 1. juni 2025 eller senere.
Det foreslås i
stk. 4,
at § 1 har virkning fra og med indkomståret 2026. Det
vil betyde, at befordringsfradraget til modtagere af statens uddannelsesstøtte
(SU) med bopæl i yderkommuner eller på småøer får virkning fra indkomst-
året 2026, jf. § 1.
Side 28/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
UDKAST
Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
Side 29/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
2971079_0030.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 42 af 13. januar 2023, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 684 af
11. juni 2024, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 9 C, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes
efter »stk. 1-3«: »og 10«, og efter
»stk. 1« indsættes: »og 10«
§ 9 C. ---
Stk. 5.
Skatteministeren kan fast-
sætte nærmere regler om admini-
strationen af stk. 1-3, herunder reg-
ler om, hvorledes den normale
transportvej efter stk. 1 fastlægges.
Hvor ganske særlige hensyn til de
skattepligtige taler derfor, kan mi-
nisteren endvidere fastsætte regler,
hvorefter bestemmelserne i stk. 1-3
2.
I
§ 9 C, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes ef-
fraviges.
ter »stk. 1-3«: »og 10«.
Stk. 6-9. ---
3.
I
§ 9 C
indsættes som
stk. 10:
»Stk. 10.
Modtagere af uddannelses-
støtte efter SU-loven, der har sæd-
vanlig bopæl i en kommune eller på
en ø, der er nævnt i stk. 3, 3. pkt., kan
ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst efter samme regler som i
stk. 1-4 og 9 foretage fradrag for be-
fordring frem og tilbage mellem sæd-
vanlig bopæl og uddannelsessted.
Stk. 6 finder desuden tilsvarende an-
vendelse, hvis der modtages rabat
Side 30/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
2971079_0031.png
UDKAST
eller godtgørelse efter lov om befor-
dringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. eller lov
om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser.«
§ 9 D.
Godtgør den skattepligtige,
at vedkommende som følge af va-
rigt nedsat funktionsevne eller kro-
nisk sygdom har særlige udgif-
ter til befordring mellem hjem og
arbejdsplads, finder reglerne i § 9
C, stk. 1-8, ikke anvendelse. Den
skattepligtige kan i stedet fradrage
normal befordringsudgift i det om-
fang, den overstiger 2.000 kr.,
samt den del af den faktiske befor-
dringsudgift, der overstiger normal
befordringsudgift i det pågældende
tilfælde. Normal befordringsudgift
opgøres, hvor offentlig befordring
kan anvendes, som udgiften til bil-
ligste offentlige befordringsmiddel
og ellers som udgiften ved brug af
eget befordringsmiddel efter kilo-
metertakster, der fastsættes af
Skatterådet.
4.
I § 9 D indsættes som
stk. 2:
»Godtgør modtagere af uddannelses-
støtte som nævnt i § 9 C, stk. 10, at
vedkommende som følge af varigt
nedsat funktionsevne eller kronisk
sygdom har særlige udgifter til befor-
dring mellem hjem og uddannelses-
sted, finder § 9 C, stk. 10, ikke an-
vendelse. Den skattepligtige kan i
stedet fradrage befordringsudgifter
efter reglerne i stk. 1, 2. og 3. pkt. «
§2
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 11 af 6. januar 2023, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1795 af 28.
december 2023, § 3 i lov nr. 482 af
22. maj 2024 og lov nr. 682 af 11.
juni 2024, foretages følgende æn-
dringer:
Side 31/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
2971079_0032.png
UDKAST
§ 1. ---
Stk. 2.
Der skal betales en tillægs-
boafgift på 25 pct. af den del af
værdierne, som tilfalder andre end
a) afdødes afkom, stedbørn og dis-
ses afkom,
b) afdødes forældre,
c) afdødes barns eller stedbarns
ikke fraseparerede ægtefælle, uan-
set om barnet eller stedbarnet lever
eller er afgået ved døden,
d) personer, der har haft fælles bo-
pæl med afdøde i de sidste 2 år før
dødsfaldet, og personer, der tidli-
gere har haft fælles bopæl med af-
døde i en sammenhængende peri-
ode på mindst 2 år, når den fælles
bopæl er ophørt alene på grund af
institutionsanbringelse, herunder i
en ældrebolig, eller en person, der
på tidspunktet for dødsfaldet le-
vede sammen på fælles bopæl med
afdøde og venter, har eller har haft
et barn sammen med afdøde, her-
under også når den fælles bopæl er
ophørt på grund af institutionsan-
bringelse, herunder i en ældrebo-
lig,
e) afdødes fraseparerede eller fra-
skilte ægtefælle,
f) plejebørn, der har haft bopæl hos
afdøde i en sammenhængende pe-
riode på mindst 5 år, når opholdet
er begyndt, inden plejebarnet
fyldte 15 år, og højst en af pleje-
barnets forældre har haft bopæl
hos afdøde sammen med plejebar-
net.
1.
§ 1, stk. 2, litra a,
affattes således:
»a) afdødes afkom, afdødes stedbørn
og deres afkom samt børn, som af-
døde efter børnelovens § 27 a, stk. 2
eller 4, har afgivet erklæring om
medmoderskab til, og disse børns af-
kom,«.
2.
I
§ 1, stk. 2, litra b,
indsættes efter
»forældre«: » og en mand, som har
afgivet erklæring om medmoderska-
bet til afdøde efter børnelovens § 27
a, stk. 2 eller 4«.
Stk. 3-4.
---
Side 32/33
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
2971079_0033.png
UDKAST
§ 22.
En person kan afgiftsfrit give
gaver, hvis samlede værdi inden for
et kalenderår ikke overstiger et
grundbeløb på 58.700 kr. (2010-ni-
veau) til
a) afkom, stedbørn og deres afkom,
b) afdødt barns eller stedbarns
længstlevende ægtefælle,
c) forældre,
d) personer, der har haft fælles bo-
pæl med gavegiver i de sidste 2 år
før modtagelsen af gaven, og perso-
ner, der tidligere har haft fælles bo-
pæl med gavegiver i en sammen-
hængende periode på mindst 2 år,
når den fælles bopæl alene er op-
hørt på grund af institutionsanbrin-
gelse, herunder i en ældrebolig,
e) plejebørn, der har haft bopæl hos
gavegiver i en sammenhængende
periode på mindst 5 år, når opholdet
er begyndt, inden plejebarnet fyldte
15 år, og højst en af plejebarnets
forældre har haft bopæl hos gavegi-
ver sammen med plejebarnet, og
f) stedforældre og bedsteforældre.
3.
§ 22, stk. 1, litra a,
affattes såle-
des:
»a) afkom, gavegivers stedbørn og
deres afkom samt børn, som gavegi-
ver efter børnelovens § 27 a, stk. 2
eller 4, har afgivet erklæring om
medmoderskab til, og disse børns
afkom,«.
4.
I
§ 22, stk. 2, litra c,
indsættes ef-
ter »forældre«: »og en mand, som
har afgivet erklæring om medmo-
derskabet til gavegiver efter børne-
lovens § 27 a, stk. 2 eller 4«.
Stk. 2-6.
---
5.
I
§ 22, stk. 2, litra f,
ændres »og
bedsteforældre« til: », bedsteforæl-
dre og forældre til en mand, som har
afgivet erklæring om medmoderska-
bet til gavegiver efter børnelovens §
27 a, stk. 2 eller 4«.
Side 33/33