20.
december 2024
J.nr. 2024 - 4033
Resumé af forslag til ændring af ejendomsskatteloven, ejendomsvurde-
ringsloven, afskrivningsloven, boafgiftsloven og forskellige andre love
Ved indførelsen af ejendomsvurderingsloven pr. 1. januar 2018 blev ansættelsen af lø-
bende ejendomsværdier for landbrugs- og skovejendomme samt visse erhvervsejen-
domme, der ikke er dækningsafgiftspligtige eller har en boligdel, afskaffet med den be-
grundelse, at ejendomsværdien ikke dannede grundlag for den løbende ejendomsbeskat-
ning af disse ejendomme. Med henblik på at forenkle vurderingsprocesserne og gøre ejen-
domsbeskatningen mere enkel og gennemskuelig blev ansættelsen af løbende ejendoms-
værdier for erhvervsejendomme afskaffet helt pr. 1. marts 2021.
Afskaffelsen medførte en række afledte konsekvenser i skattelovgivningen, hvor ejen-
domsværdien eller en fordeling heraf anvendes til beskatningsformål. Ejendomsværdien
anvendes f.eks. til fordeling af fradrag for driftsudgifter på en blandet benyttet ejendom,
og til opdeling af den del af en ejendom, der kan indgå i virksomhedsskatteordningen.
Som en midlertidig ordning anvendes ejendomsværdien eller en fordeling heraf i de vide-
reførte vurderinger fra det gamle vurderingssystem til beskatningsformål for disse ejen-
domme. Lovforslaget har til formål at indføre permanente alternativer til anvendelsen af
løbende ejendomsværdier i skattelovgivningen, hvor ejendomsværdien eller en fordeling
heraf bliver anvendt til beskatningsformål.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om at
indføre et retskrav på at anvende en ad hoc indhentet ejendomsvurdering til brug for bo-
og gaveafgiftsberegning i familiehandler.
Lovforslaget har desuden til formål at indføre særlige regler om grundskyld og dæknings-
afgift i visse udstykningstilfælde. Reglerne sikrer samlet set, at en boligejer fremadrettet
ikke er skattepligtig af den samlede betaling af ejendomsskatterne for en udstykket bygge-
grund i op til 2 år efter, at udstykningen er gennemført. Derudover foreslås andre juste-
ringer, herunder til stigningsbegrænsningsordningen for dækningsafgift, og at der ydes en
rentegodtgørelse til ejendomsejere i alle tilfælde, hvor det viser sig, at der er betalt for me-
get i ejendomsskatter på baggrund af en foreløbig vurdering.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025, og at størstedelen af lovforslagets
bestemmelser skal have virkning fra den 1. januar 2026. Lovforslagets bestemmelse om
bl.a. rentegodtgørelse foreslås dog at skulle have virkning fra den 1. januar 2024, så ejen-
domsejere, der i 2024 er blevet efterreguleret på baggrund af en foreløbig 2023-vurdering,
får rentegodtgørelsen. Bestemmelsen gives således tilbagevirkende kraft til gunst for ejen-
domsejerne.
Lovforslaget forventes at medføre ikkenævneværdige økonomiske konsekvenser.